Autovero nousee pian radikaalisti

Kunhan

Mitä mieltä olette siitä, että autoveroa pyritään nostamaan radikaalisti ensi hallituskaudella. Niin, että sähköautot vapautetaan lähes kokonaan verosta ja suuripäästöisille autoille laitetaan jokin tuplavero? Mielestäni jokin porrastus pitäisi tehdä niille autoilijoille jotaka ajavat sanotaan alle 10000 t/km per vuosi. Vai olenko väärässä? On eri asia ajaa suuripäästöisellä autolla paljon ja joka päivä, kun kerran viikossa muutama mökkireissu. Eli onko näitä uusia verotusmalleja suunniteltaessa huomioitu kaikki tarpeelliset tekijät? Valtiohan tarvitsee myös verotuloja, niin ettei sen edunmukaista ole kuin toistaiseksi, ujuttaa kaikki ostamaan sähköautoja. Varmaan käy niin, että jos hankkii sähköauton, niin muutaman vuoden kuluttua siitäkin verotetaan saman verran vain uusin perustein.

46

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallitushan tulee itseasiassa menettämään verotuloja arviolta 50 miljoonan edestä. Tarkoitus on selkeä, heivatkaa vanhat saatuttavat vekottimet ja ostakaa uudempaa tekniikkaa oleva auto.

      • Sähköauto

        Hybridit menee pian samaan paaliin kuin bensa- ja dieselautot!


    • lkmasdlkm

      Ei muuta kuin isoa katumaasturia tai pidennettyä limusiinisedania vaan rekisteriin pakettiautona eli takapenkit poistettuna. Toimii! Lapset voivat tulla bussilla perässä.

    • ajattelesvähän

      Omat vanhempani käyvät vanhalla ja saastuttavalla ( HIRVEÄÄ!!) Volvolla kaupassa ja apteekissa. Muuhun ajamiseen ei kunto ja jaksaminen riitä. Ajavat kai jonkun 2000 km vuodessa.

      Kyllähän tuollaiseen saastuttamiseen pitää tulla loppu!
      Rangaistusluonteinen vuosivero vaan Volvolle ja sitten pakotetaan ostamaan uusi vähäpäästöinen auto.
      Rankkaahan se on pienellä eläkkeellä uuden auton ostaminen, mutta mitä väliä!

    • Jnfjfjffkgkgkkg

      Vähän ajaville reiluinta olisi, että veroa reilusti pumpulle, mutta ei ainakaan vuotuisia käyttöveroja, eikä mieluiten autoveroa ostaessakaan. No, ostovaiheessa autovero voisi olla, jolloin vähän ajavat voisivat ajaa käytetyillä.

      Jatkuva veromuutosten odottelu muuten tekee uuden ostamisesta arpapeliä eli hidastaa kauppaa. Uutta sähköautoa tai hybridiä ei nyt uskalla ostaa, kun vuoden parin kuluttua sellaisen saattaa saada paljon halvemmalla. Uutta bensa-autoa ei uskalla ostaa, jos ajoneuvovero nousee älyttömästi, mikä romahduttaisi arvon.
      Parasta ajaa halvalla käytetyllä, jolloin ei ole mainittavaa riskiä arvonromahduksesta. Tai sitten leasingilla, jos sen muutoinkin fiksuksi kokee.

    • Yhjs

      Itse ajan vanhalla romulla, kun ei noista uudistuksista tiedä. Mutta siitä en tykkää, että veronkorotukset kohdistuisivat juuri vähätuloisiin, vähänajaviin tai autoa maaseudulla pakollisena kulkuneuvona kauppareissuja varten pitäviin ihmisiin, joille ei ole mielekästä vaihtaa sähköautoon tai hybridiin.

    • luotan.kuituseen

      Ylellähän tuosta on juttua:
      https://yle.fi/uutiset/3-10439506?origin=rss

      Jos kuitunen on vielä virassa niin hän kyllä estää varmasti kaikki autoihin liittyvien verojen alennukset joten ei huolta, suomen autokanta tulee vanhenemaan jatkossakin. Kuitunen on ennenkin kyennyt hämmästyttäviin suorituksiin autoveron alenemisen estämisessä.

      • jgrfvj

        Tuossahan Orpo nimenomaan esitti vuotuisen ajoneuvovero eli käyttömaksun korottamista korvauksena hankintaveron poistamiselle.

        Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, niin silloin kuuluu uudistuksen häviäjiin.
        Mummo ja paapan apteekkireissut vanhalla autolla tulevat entistä kalliimmiksi.

        En kannata tätä Orpon mallia.


      • no.electricitet
        jgrfvj kirjoitti:

        Tuossahan Orpo nimenomaan esitti vuotuisen ajoneuvovero eli käyttömaksun korottamista korvauksena hankintaveron poistamiselle.

        Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, niin silloin kuuluu uudistuksen häviäjiin.
        Mummo ja paapan apteekkireissut vanhalla autolla tulevat entistä kalliimmiksi.

        En kannata tätä Orpon mallia.

        Tämähän oli jo vuosia sitten sovittu hallitusohjelmassa. Hankintaan liittyvää autoveroa lasketaan ja käyttöön kohdistuvaa verotusta kiristetään, niin että verotulot säilyvät ennallaan tai käytännössä jopa lisääntyvät.
        Mutta autojen uusi lisääntynyt sähkötekniikka pitää siitä huolen, että yli 10-vuotiaalla alkaa olla vaikeaa tai jopa mahdotonta liikkua, kun hajonnut sähköinen boxi varaosana on 1500-2000 €. Kuka sen hankkii vanhaan autoon ? Vaikka saisit romiksesta, niin ehjä pitää vielä koodata ja ajonesto virittää ko. autoon sopivaksi.


      • Jorrrrma

        " Hankintaan liittyvää autoveroa lasketaan ja käyttöön kohdistuvaa verotusta kiristetään, niin että verotulot säilyvät ennallaan tai käytännössä jopa lisääntyvät."

        1) Miten se liittyy tähän jos vuosittaista ajoneuvoveroa nostetaan?
        2) Kerropas mihin vuosittainen ajoneuvovero perustuu eli mistä maksan veroa?


    • Sontiaismolottaja

      Jos käyttömaksu nousee noin hyvän wsop konjakki pullon tai kahden kaljakeissin verran niin onko se maailmanloppu? Ei niidenkään ostaminen kovaa porua aiheuta.

    • Maki

      Sitä ihmettelen miten maaseudun vähävaraiset ihmiset aikoo ostaa upouusia sähköautoja. Mikä on se kannustin? Eihän se heidän vika ole että välmatkat on pitkiä ja maa harvaan asuttu. Nämä uudistukset on suunnattu nuorille ja keski-ikäisille kaupunkilaislle enempi. Tai pitääkö pappojen ja mammojen alkaa ajaa sähköpolkupyörällä, en tiedä onnistusiko se.

      • Kkkdkdkdkkd

        On heidän vikansa, etteivät ole muuttaneet kaupunkeihin.


      • Miksi heidän pitäisi ostaa uusia tai sähköautoja? Tuolla on paljon hyviä vähän saastuttavia pikkuautoja käytettynä tarjolla, enkä puhu hybrideistä.


    • TyhmiäSuomenPäättäjät

      15000km vuodessa ajan uudella VM-18, ja 155g päästävällä bensiinimoottorisella autolla suomessa, joten miksi ei keskitytä siihen todelliseen ongelmaan, eli kiinan, venäjän, ja eritoten amerikkalaisten autoiluun, ja siitä "saataviin päästöihin"?
      Ai niin...Suurvallathan määrää kuitenkin elämisen tahdin. Miksi siis suomessa 5.5 miljoonaisen kansan pitäisi näyttää esimerkkiä ensimmäisenä? Siitä syystäkö, että täällä maapallon lämpeneminen näkyy ensimmäisenä?Mikä, tai kuka suurvalta siitä piittaa? Kertokaa oi arvon viisaat.

      • Hju

        Poliitikot haluaa tulla uudelleen valituiksi ja siksi ehdottelevat heille edullisia hankkeita. Toinen verotulojen saaminen. Mitään järkevää muuta perustetta ei ole näissä hankkeissa. Sen ymmärrän että paljon ajavilla voisi olla jokin surempi vero kuin vähän ajavilla. Mutta aivan älytöntä on pakottaa kaikikia hankkimaan kalliita sähköautoja nyt yhtä äkkiä. Joku imagokysymys ehkä. Siirtyvätkö muuten Kiinassa, Venäjällä jo sähkautoihin? Ainoa paikka missä tosiaan näkee paljon sähkö - ja hybridiautoja tautaa olla usan länsirannikko.


    • äänestänPS

      No hallitukseen ei voi äänestää verorangaistuksia suosivia.
      Eli PS hallitukseen ja muut hiljaa. Eiköhän siinä sammu viherpiiperöt ja vihervasureille tuplavero.

      • Sontiasmolottaja

        Jenkeillä on Trump, meillä persut. Kaikkilla on taakkansa.


      • populistisiapaskoja
        Sontiasmolottaja kirjoitti:

        Jenkeillä on Trump, meillä persut. Kaikkilla on taakkansa.

        Kovin vähän persut tekivät asian eteen ollessaan hallituksessa. Kyllähän ne kaikkea lupailevat, että saavat vajakkiduunareiden ääniä.


    • Putinland

      Kaik kallistuu myö lähetään evakkoon Karjalaan!

      • kannaksen.poikia

        Ei kannata mennä takasii asumaa, mut haetaa ne meilt jääneet miljoonat bensalitrat ja nestekaasut takas suomee nii tasaantuu tää talous. Votkast mie en välitä hittookaa.


    • Aijatmuuttuu

      Taitaa olla suomalaiset haja-asutusaleella asuvat eläkeläiset ja pientilalliset niitä, otka halutaan ensimmäisiksi maksumiehiksi ilmastonmuutosta hillittäessä.Millähän rahalla he sitten laittavat latauspisteen, kun ensin saavat vanhat Ladansa ja Toyota corollansa vaihdettua trendikkäisiin Nissa Leafiin tai Teslan Model S ään. Avustaakohan valtio tässä operaatiossa heitä yhtään? Mietin että aina juuri heikoimmassa asemassa olevat ihmiset halutaan ensimmäiseksi mukaan valtion operaatioihin vaikka näissä ilmastoasioissa. Itse lähtisin rajoittamaan teollisuuden päästöjä, ennen autoilijoita.

      • vraivonvallassa

        yhdenvertaisuuslain mukaan koko maassa pitää olla samat hinnat ja palvelut, tästä on jo tingitty niin paljon että jos vielä liikkuminen on kallistuu maaseudulla tuloksena on kansallinen petos


      • Tuossa jo aikaisemmin totesin ettei kukaan pakota ostamaan uusia tai sähköautoja, on niitä muitakin uudempaa teknologiaa olevia vekottia, esim. pikkuturbot vaikka. 50€ käyttömaksun korotus ei pitäisi olla kenellekään mahdoton suoritus vuositasolla. Mitä tulee mahdollisiin polttoaineen hinnankorotuksiin, niin en usko eläkeläisten tai pientilallisten ajavan niin paljon, että tästäkään tulisi kynnyskysymys.
        Suomi on kyllä aikamoinen partiopoika näissä päästöjen vähennyksissä, aika turhaa hommaa sinänsä kun suurimmat saastuttajamaat eivät tee asioiden eteen juurikaan mitään.


      • Kimmo.tietää
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Tuossa jo aikaisemmin totesin ettei kukaan pakota ostamaan uusia tai sähköautoja, on niitä muitakin uudempaa teknologiaa olevia vekottia, esim. pikkuturbot vaikka. 50€ käyttömaksun korotus ei pitäisi olla kenellekään mahdoton suoritus vuositasolla. Mitä tulee mahdollisiin polttoaineen hinnankorotuksiin, niin en usko eläkeläisten tai pientilallisten ajavan niin paljon, että tästäkään tulisi kynnyskysymys.
        Suomi on kyllä aikamoinen partiopoika näissä päästöjen vähennyksissä, aika turhaa hommaa sinänsä kun suurimmat saastuttajamaat eivät tee asioiden eteen juurikaan mitään.

        Partiopoika Tiilikainen ilmoitti aamuTV:ssä, että Suomen pitää olla mallimaa !


    • Akuton

      En vaan tiedä mihin kärryyn pitäs vaihtaa ja koska se olisi kannttavaa. On niin sekavaa tää kaikki puhe ilmastosta ja sähköutoista tai hybrideistä. Koska tulee veroja ja koska niitä taas vastaavasti alennetaan. Jos nyt koko maapallo siirtyy sähöautoihin niin niiden valmistus aiheuttaa päästöjä enemmän kuin on vastaava hyöty hyvin helposti.

    • skodajulli

      Kuka ajaa enää autolla paljon? Polttoainevero kolminkertaiseksi, niin loppuu turha ajelu. Ammattilaisille toki jotain kompensaatiota. Auton hankintaveron voi poistaa. Väliaikainen sen piti olla, mutta pitkäksi se väliaika venähti.

    • Ihanvihree

      Autoilijat asetettava seinää vasten.

    • rahankeruutavaan

      Veroa joo, mutta ei sillä ole mitään tekemistä saastuttamisen kanssa.
      Ilmastomuutoskin on peruutettu.
      Rahaa ne vaan haluaa. Vero ei ole koskaan korjannut ilmastoasioita eikä niitä veroja käytetä ihmastoon.
      Niitä himoitsevat aivan muut näitä rahoja.

    • Julkinen_saaste

      HSL:n vuosikertomuksissa annetuista tilastoista laskettuna, polttoaineen ja yhteenlasketun liikennesuoritteen matkustajakilometrien perusteella jokaista kuljetettua matkustajaa kohden kuluu virhemarginali huomioiden 101-103ml dieselpolttoainetta.

      Tämä tarkoittaa että päästöt ovat 266-272g/km jokaisen bussimatkustajan osalta jokaiselta liikutulta kilometriltä.

      Vertailun vuoksi Liikennefaktan mukaan Suomen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästölukema on 160,0g/km, uusien myytyjen autojen 118,8g/km.

      On siis yli kaksi kertaa (!!!!) ympäristöystävällisempää ajaa uudella autolla kuin käyttää bussia. Silti nimenomaan ympäristöveruketta selittelevät vihreät haluavat raippaverottaa ympäristöystävällistä vaihtoehtoa ja tukea niillä rahoilla saastuttavampaa.

      Näiden tilastofaktojen valossa kysynkin teiltä, Vihreät: ONKO TOIMINNASSANNE JÄRJEN HÄIVÄÄKÄÄN? Esittämänne haiskahtaa vain verovarojen ahnehtimiselta päinvastaisin vaikutuksin kuin väitätte.

    • sbc

      Ei valtio luovu verotuloistaan. Kun ihmiset on saatu huijattua sähköautoiluun alkaa hillitön verotuksen kiristys joka voi perustua johonkin uuteen valheeseen, kuten nykyinen verotus ilmastonmuutokseen.

    • efefefef

      Ongelmahan on siinä että vosin kyllä ostaa sähköauton. kelpasi kyllä jaguar i place tai audi e trion quatro, mutta kun se maksaa 80 000€ eli ole siihen rahaa. Aivan liian kallis. Kun ei ole rahaa eikä duunarina sitä juuri tule joudun ajamaan 5000€ bensa autolla.

    • 3423423423

      Ei vihreillä ole ajatuskaan puhtaasta maailmasta. Kyse on vallasta kuten kaikilla muillakin puolueilla.
      Kaikki puolueet ja lisäksi virkamiehistö haluaa päättää mihin meidän suomalaisten työpanoksen hedelmä käytetään.

      Jos vihreät oikeasti ajaisivat puhtautta niin he tekisivät/teettäisivät puolueettomia tutkimuksia kuinka paljon mikäkin asia oikeasti saastuttaa ja jättäisivät mielukuvamainonnan vähemmälle.
      No autotehtaathan tekee ihan samaa. Premium on illuusio millä voidaan rahastaa enemmän.

    • Lams

      Rahat menee autonvalmistajille, eikä liity ilmastoon millään lailla. Taas kusetetaan oikein olan takaa tavallista autoilijaa, joka ajaa vähän. Ensin pitäisi kaikki julkinen liikenne olla saasteetonta. Sähköbussit ja junat ykkostavoitteeksi. Laivoista voisi luopua, niistä ainakin, joiden päästöt on paljon suuremmat kuin koko maailman henkilöautojen päästöt yhteensä. Ja pitäisi luopua tolkuttomasta kameravalvonnasta, se maksaa. Nekin rahat voisi käyttää ympäristön hyväksi.

    • turhakkeet

      Veneille ja moottoripyörille kunnon haittavero. Miks näille turhakkeille ei määrätä käyttömaksua kuten henkilöautoille?

    • juurikin-päinvastoin

      Autovero POISTUU Suomessa seuraavien lähivuosien aikana!
      Nythän hallitus on linjannut että taas 2019 autoveroa lasketaan tietyiltä osin.

      Suomen on pakko luopua autoverosta pikkuhiljaa, eikä tätä edes vastusta mikään
      hallituspuolue eikä poliitikko

      • hyväporvarit

        Taas köyhiä kuritetaan. Autojen hinnat laskevat hieman, mutta ajamisesta tulee sikakallista.


      • ehdotus-siis-on
        hyväporvarit kirjoitti:

        Taas köyhiä kuritetaan. Autojen hinnat laskevat hieman, mutta ajamisesta tulee sikakallista.

        nomikä sun ehdotus asiaan on?

        Eikö se ole sitten jokaisen omassa hallussa paljonko ajaa?


      • mikäpöhkö
        ehdotus-siis-on kirjoitti:

        nomikä sun ehdotus asiaan on?

        Eikö se ole sitten jokaisen omassa hallussa paljonko ajaa?

        Käy töissä , kun muistaa?


    • samamenojatkukoo

      Poliitikkomme ovat niin sekaisin ja hämmentävät autokauppaa verotuksen jatkuvalla säätämisellä siten ettei tavallisen ihmisen kannata tehdä muuta kuin ajaa vanha loppuun jos perse vaan kestää.

    • JokuTakalautaSentään

      Oletteko huomannut kun autoilun verotuksesta ja sen painotuksista keskustellaan, kukaan ei vahingossakaan ota esille maksukykyä. Ehkä kaikkien puolueiden yhteinen linja on, että köyhä maalainen joutaa luopumaan autostaan ja räpiköimään kulkemisiensa kanssa miten parhaiten taitaa. Reilumpaa olisi lisätä vero polttoaineeseen, jolloin se köyhäkin voisi edes pakottavimpia kulkutarpeita varten seisottaa sitä autoaan liikennekäyttöisenä pihassaan. Meillä täällä ei ole taksia, ei minkäänlaista julkista liikennettä ja lähimmälle rautatieasemalle on matkaa reilut 100 km.

      • utgjl

        Minusta yli 12 vuotta vanhat autot voisi vapauttaa vuotuisista käyttömaksuista.

        Perusteluna on se, että niiden vuotuinen ajomäärä on paljon pienempi kuin uusien autojen ( tutkittu asia).
        Näin pienituloisilla olisi mahdollisuus työssä käymiseen kohtuullisimmin kustannuksin, vaikka ei bussilinjan vieressä asuisikaan.

        Maaseudulla on kaupassa käymiseenkin auto ihan välttämätön. Tämänkin pitää olla vaatimattomalla autolla toteutettavissa pienin kustannuksin.

        Itse olen kaupukilainen ja ajan uudehkolla autolla, joten asiassa ei ole oma lehmäni ojassa.
        Enemmän ajattelen muiden mahdollisuutta käydä töissä ja elää maaseudullakin.


      • päinvastoin-juuri
        utgjl kirjoitti:

        Minusta yli 12 vuotta vanhat autot voisi vapauttaa vuotuisista käyttömaksuista.

        Perusteluna on se, että niiden vuotuinen ajomäärä on paljon pienempi kuin uusien autojen ( tutkittu asia).
        Näin pienituloisilla olisi mahdollisuus työssä käymiseen kohtuullisimmin kustannuksin, vaikka ei bussilinjan vieressä asuisikaan.

        Maaseudulla on kaupassa käymiseenkin auto ihan välttämätön. Tämänkin pitää olla vaatimattomalla autolla toteutettavissa pienin kustannuksin.

        Itse olen kaupukilainen ja ajan uudehkolla autolla, joten asiassa ei ole oma lehmäni ojassa.
        Enemmän ajattelen muiden mahdollisuutta käydä töissä ja elää maaseudullakin.

        päinvastoin!
        Yli 12v pitäisi olla tuplavero, ja uusilta pois!

        Liikenteestä pitää saada pois juuri ne vanhat romut


      • FaktojenFakta
        päinvastoin-juuri kirjoitti:

        päinvastoin!
        Yli 12v pitäisi olla tuplavero, ja uusilta pois!

        Liikenteestä pitää saada pois juuri ne vanhat romut

        Miks? Tosiasia on, että ajomäärät korreloi juuri auton ikää eli vanhemmilla ajetaan vähemmän ja usein jopa tosi vähän. Vanhemmilla autoilla ajetaan selvästi vähemmän kolareita HUOM! ajokilometreihin nähden suhteutettuna. Vanhan auton vaihtaminen esim. uuteen sähköautoon vaikuttaa kautta linjan negatiivisesti ilmastopäästöihin ja mikäli vanhalla autolla ajetaan tosi vähän, vaikutus on entisestään negatiivisempi. Myös maamme talouden ja vaihtotaseen kannalta on erittäin haitallista laittaa rahaa uuteen autoon.


    • jokutarviitoinenei

      Tuota noin.
      Autoveron laskemisessa piilee ongelma.
      Ne autot, joita haluttaisiin ilmaston takia, eivät juuri halpene, vaikka autovero poistettaisiin kokonaan, mutta isopäästöisten autojen hinnat halpenisi jopa reilusti.

      Uuden Nissan Leafin autoveroon 1176€-1287€
      Auton hinta n. 36 000-40 000€

      E Golf 1338,49€ autoveroa ja auton veroton hinta on 41 770€

      Laitetaan lopuksi vielä Volvo XC60

      XC60 T8 AWD Inscription aut hybrid
      teho 390hv
      CO2 70
      veroton hinta 70 300€
      autovero 4 600,95€
      Hinta yhteensä 74 900,95€

      XC60 T6 AWD Inscription aut
      Teho 310hv
      CO2 211
      Veroton hinta 57 200€
      autovero 29 483,92
      hinta yhteensä 86 683,92€

    • Vanhassa.vara

      Siinäpähän ku nostavat niin paljon kun lystää, se kaikki on muusta kulutuksesta pois. Menkööt nurin vaikka kaikki kivijalkaliikkeet, toivottavasti kepulaisten ja kokoomuslaisten kaverit omistaa niitä edes jonkin verran.. Tilataan kaikki netistä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe