Merenkulku: vähiten CO2-päästöjä per paino

näin-on-näreet

90% maailman kaupasta kulkee meritse, noin 2,5 % päästöistä aiheutuu merenkulusta. Meriliikenne on ympäristöystävällisin kuljetusmuoto erityisesti suurien tavaramäärien kuljetuksessa. Hiilidioksidipäästöjen vertailu grammaa/tonnikilometri: Lentorahti 435 g, rekka 80 g, rahtilaiva 7,9 g, suuri konttialus 3 g (lähde IMO GHG second study).

20

272

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mopomies_maalta

      Kylläpä on vaatimaton osuus saasteista. Miksi sitten pidetään niin valtavaa meteliä autoista kun 15 suurinta laivaa saastuttaa yhtä paljon kuin kaikki autot yhgteensä?

      • Faktaa.väliin

        Suomen kasvihuonepäästöt ovat 71,5 milj. tonnia. Henkilöautojen osuus on 6,5 miljoonaa tonnia. Vesiliikenteen osuus on 0,4 milj tonnia.


      • Mopomies_maalta
        Faktaa.väliin kirjoitti:

        Suomen kasvihuonepäästöt ovat 71,5 milj. tonnia. Henkilöautojen osuus on 6,5 miljoonaa tonnia. Vesiliikenteen osuus on 0,4 milj tonnia.

        Suomen rahtiliikenne on lähinnä verovaroin tuettua viinanhakumatkoja.


    • vihreäkansalainen

      Toi pitäis saada laskettua n.1.5%:iin, se auttais jo kovasti ilmaston puhtauteen.

    • cvbxvbx

      Jeesustelijat eivät edelleenkään halua rajoittaa tuntuvasti lentokoneilla lentelyään vaan keskittyvät yksityisautoiluu. Laivarahtiliikenne on sen massiivisuudesta huolimatta hyvin ympäristöystävällistä mikäli verrataan CO2-päästöjä kuljetettuun tonnimäärään suhteutettuna.

      • Faktaa.väliin

        Ei tämä ole joko-tai, vaan kaikki kivet on käännettävä.

        Suomen kasvihuonepäästöt ovat 71,5 milj. tonnia. Henkilöautojen osuus tästä on 6,5 miljoonaa tonnia. Ulkomaanlennot 2,0 ja kotimaanlennot 0,2 milj tonnia. Yksityisautoilussa on suurempi potentiaali säästöihin kuin lentoliikenteessä. Tämä ei tarkoita, etteikö molemmista pitäisi leikata.


      • AntaaPalaa
        Faktaa.väliin kirjoitti:

        Ei tämä ole joko-tai, vaan kaikki kivet on käännettävä.

        Suomen kasvihuonepäästöt ovat 71,5 milj. tonnia. Henkilöautojen osuus tästä on 6,5 miljoonaa tonnia. Ulkomaanlennot 2,0 ja kotimaanlennot 0,2 milj tonnia. Yksityisautoilussa on suurempi potentiaali säästöihin kuin lentoliikenteessä. Tämä ei tarkoita, etteikö molemmista pitäisi leikata.

        Lentäminen on suuremmalta osin huvimatkailua ja iso osa "tarpellisesta" henkilömatkailusta lentämällä voitaisiin korvata vaikkapa videoneuvotteluilla. Toki myös huviautoilua voidaan vähentää, mutta nyt konstit ovat sen tyyppiset, että siinä samalla leikataan tarpeellistakin (tai oikeammi pakollista) autoilua verottamalla auton omistamista.

        Olin 90-luvulla isossa monikansallisessa yrityksessä töissä, jonne hankittiin silloin harvinainen videoneuvotteluhuone. Tarkoitus silloin oli säästää matkailukustannuksista. Näin kuitenkaan ei käynyt koska isot pomot ja myyntimiehet halusivat matkustella. Vastaavia videoneukkareita löytyin silloin jo asiakkailta tai palveluna lähistöltä, eli se ei olisi ollut este.


    • Sisävesiliikenne

      Suomessa pitäisi sisävesiliikennettä saada nousuun. Puutakaan ei kannata kuljettaa aina rekoilla. Pitäisi ottaa oppia vaikkapa Saksasta, Ranskasta ja eräistä Itä-Euroopan maista. Rhein, Seine, Tonava, Volga.
      Suomessa olisi mahdollisuuksia.

      • Taloustirehtööri

        Suomessa järvet ovat puoli vuottaa jäässä. Teollisuus seis ja duunarit pakkolomalle talveksi?


    • Junatvähäpäästöisiä

      Paljos sähkö- tai dieseljuna aiheuttaa päästöjä/ kuljetettu rahtitonni? Kiinasta pääsisi sekä myös Afrikastakin Lähi-idän kautta Eurooppaan junilla. Sekä Etelä Amerikoista Pohjois Amerikkaan että Beringinsalmen kautta Aasiaankin jos ylikulkusilta rakennettaisiin.

    • kummaasekoilua

      Millä tavarat kuljetetaan, jos niitä ei saa kuljettaa millään? Yksikään kulkuneuvo ja tehdas ei ole turhan panttina, sillä ne ovat välttämättömiä elämän ylläpitäjiä. Kaikkea tarvitaan, joten on lapsellista eritellä päästöjä ja vaatia päästövähennyksiä sinne tänne. Itse kukin tinkiköön, mistä parhaaksi katsoo, mutta ei se kokonaisuutta muuta.

      • synkistelijä

        Kaikkea ei muuten tarvita , tai sinä voit tarvita romua ja krääsää jota tänne rahdataan Kiinasta ja muualta kaukoidästä. Ihmisille uskotellaan ,että jatkuva talouskasvu on jokin tavoitelteva ihanne ja sitäkautta maailma hukutetaan paskaan.Jos arvot ovat kohdallaan ihminen tulee toimeen aika vähällä.


    • Ville_Katolla

      Kukaan ei huomioi verovaroin tuettua julkista liikennettä. Sen tukiaisten poistaminen ja verotuksen nostaminen yksityisautilun tasolle karsisi turhaa matkustelua.

    • MaailmaPelastuu

      Autot ja liikenne 03.06.2009 14:33

      https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-päästöt-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387


      Rahtilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonaa autoa

      Timo Nieminen

      Henkilöautojen päästöistä on viime aikoina puhetta riittänyt. Ja hyvä niin, sillä ilmastotalkoisiin sopii osallistua ihan jokaisen iikan.

      Delawaren yliopiston tutkijaryhmä on kuitenkin julkistanut tutkimuksen, josta kannattaisi myös puhua päättäjien talousfoorumeissa ja huippukokouksissa. Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa.

      Tutkijoiden mukaan monien rahtilaivojen moottorit ovat usein nykyaikaisia, ja periaatteessa jopa vähäpäästöisiä. Saasteongelma kuitenkin syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

      Tutkijaryhmän raportti on julkaistu useissa tiedelehdissä.

      • TästäOliKyse

      • Vähemmän.tavaraa

        Mikä on pointtisi?

        Rekoilla kuljetettuna sama tavaramäärä tuottaisi 25 kertaa enemmän kasvihuonekaasuja. Kun meriä on vaikea ylittää rekoilla, niin lentoneella kuljetettuna tuotettaisiin yli 100 kertaa enemmän.

        Kansainväliseen tavaraliikenteeseen voi vaikuttaa kulutuspäätöksillä. Jos autoillaan vähemmän, öljyä tarvitsee kuljettaa vähemmän, jos shoppailemme vähemmän kertakäyttömuotivaatteita, rättejä rahdataan vähemmän, jos syömme vähemmän lihaa, niin lihaa ja rehuja kuljetetaan vähemmän jne.


    • suihkarit_lämmittää

      Ilmaston lämpeäminen kiihtyi 1900 luvun alussa, kun teollisuus kehittyi, ja polttomoottorit keksittiin.
      Vielä suurempi harppaus lämpötilan nousussa näkyy 1960,-70 luvuilla kun suihkumoottorit tulivat lentokoneisiin.

      Koneiden voimalla kulkevaa laivaliikennettä on ollut koko tuon ajan, mutta se ei näy tilastoissa yhtä selvästi, kuin suihkukoneiden aikaansaama lämpötilan nousu.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmaston_lämpeneminen#/media/File:Global_Temperature_Anomaly.svg

    • ääni.Jussille

      Halla-ahon ehdotus ilmasotverosta olisi siis erinomainen, koska se vähentäsi tavaroiden rahtaamsita ja toisi vielä tuotantoa takaisin maihin, joissa se on puhtaampaa.

    • MertenKulkija

      On tiedossa - tahkoakin kierretty ja pöydän taakse syömään

    • väärästäpäästä

      Turhaa krääsää laivataan ja lennätetään juuri joku halusi erikois oluensa jota ei saa Suomesta hinnalla ei väliä lentorahti tuo on vain yksi Maapallo kaikki vaikuttaa Suomi on tosiaan jo tehnyt osansa moneen kertaan onko esin Kiinat Intiat Mexikot joissa ei voi enää edes hengitellä ilman suojaimia EI Suomi voi pelastaa maailmaa jos muut ei piittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe