Auton kuljetus edestakaisin Suomesta Saksaan

Nikula

Pitäisi saada ja yksi tai kaksi auto kilpailuun Saksaan vajaaksi viikoksi, mutta nyt näyttää siltä että olisi pakko ulkoistaa tämä kuljetus jotenkin. Haasteena on, että ne pitäisi suht tarkalla aikataulululla saada molempiin suuntiin sillä meidän pitää itse lentää paikalle, siellä ei ole ketään muuta vastaanottamassa niitä. Eli haluaisin, että auto olisi perillä tiettynä sovittuna aikana kun olen vastassa ja otettaisiin toiseen suuntaan kyytiin tiettynä aikana kun tuon sen.

Olen joskus käyttänyt näitä perus tuontiautokuljetuksia tarjoavia firmoja mutta niissä tuntuu olevan aikataulutarkkuus jotain ihan muuta kuin tarvitaan, ei taida kukaan luvata tuntien tai edes päivän tarkkuudella toimitusta ja kyytiin ottoa.

Tarjoaako mikään laiva/rahtiyhtiö sellaista, että lastaavat auton laivaan ja ulos ja vielä turvallisesti, kun kyseessä aika spesiaali auto? Miten tällainen oikein toimii, ajetaanko auto itse laivaan ja ulos, jos ei itse matkusta laivalla?

Entä onko mitään muita tapoja, tarjoaako kukaan niin räätälöityä palvelua että pienellä trailerilla heittäisi 1-2 autoa tällaisen keikan? Ongelmaksi tietty muodostuu se, että perillä pitäisi olla 5 päivää ja mitä rekka tekee tämän ajan, siksi nämä varmaan maksaa ihan tolkuttomasti.

Hyviä ideoita otetaan vastaan. Tämä saa maksaa enemmän kun jotain 500€, mutta mitään kymppitonnia tähän ei pystytä laittamaan

4

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZJJJ

      Kumma kyllä tähän ei vielä kukaan ole vastannut.
      On joitain vaihtoehtoja, mutta niissä on omat rajoituksensa.
      Varustamoyhtiö Finnlines seilaa päivittäin alkuillasta Helsingin Vuosaaresta Travemündeen.
      Perillä laiva on seuraavana iltana 21:30 h Saksan aikaa.
      Paluu on päivittäin aamukolmelta ja perillä 29h:n kuluttua Vuosaaressa 09:00h.
      Ovatko autot liikennekelpoisia?
      Jos aiot kuljetuttaa ne merirahtina, ne on toimitettava hyvissä ajoin
      satamaan kenties jo edellisenä iltana, jolloin ahtausliikkeen työntekijä ajaa laivaan.
      Travemündessa auto/autot ajetaan ennen puoltayötä satamakentälle, josta ne on noudettavissa - ei kuitenkaan välttämättä samana iltana, mutta varmuudella
      seuraavana aamuna, jolloin niistä voidaan periä joitain virallisia maksuja rahdin lisäksi.
      Sama toisinpäin, mutta autot on luovutettava ainakin ennen 17h satamaan, vaikka
      lautta lähtee vasta seuraavan päivän aamuna.
      Rahdit on maksettava etukäteen, ja autot on muistettava kuljetusvakuuttaa täydestä
      arvostaan, koska varustamo ei vastoin ns. "yleistä luuloa" vastaa mistään, lue: Ei siis
      mistään kuljetusvaurioista.
      Voi toki olla, ettei varustamo rahtiasioissa palvele yksityishenkilöä, sillä LY: numero
      on yleensä oltava omasta takaa, tai sitten on kenties käytettävä huolintaliikettä, joka hinnottelee palvelunsa hinnaston tai sopimuksen mukaan.
      2. Toinen vaihtoehto on, että kuljettaja varaa matkan autoineen seuraa sitä/niitä
      mennen tullen, jolloin hän ajaa laivaan ja laivasta pois, joten hänestä on matkan
      ajan omat kustannuksensa. Silloin autot voi tuoda satamaan 2-3 tuntia ennen lähtöä ja
      kuljetushintakin halvempi, sillä merirahtina kuljettaminen on kalliimpaa.

      Nämä tiedot on annettu sitomuksetta ja toivottavasti tämä ei tullut liian myöhään.
      Varustamo oli siis Finnlines Oy, joka neuvoo lisää.

      • Nikula

        Kiitos vastauksesta. Tämän suuntainen käsitys minulla oli merirahtina kuljetuksesta, yksityishenkilölle siis kaiketi hieman hankalaa ja ilmeisesti jonkinlainen riski siinä on, kun rahtaajat ajelevat autoja kyytiin. Toki jokaisessa kuljetusmuodossa riskinsä on. Osaatko kenties neuvoa jotain rahtifirmaa, joka myisi tämän jonkinlaisena palveluna jos Finnlines ei sitä suoraan kuluttajille tee?

        Tämä vaihto epäilyttää hieman tuon aikataulutuksen sekä turvallisuuden suhteen. Mutta en ole oikein keksinyt mitään vaihtoehtoja tämän ja täysin räätälöidyn ovelta ovelle kuljetuksen välillä. Jälkimmäisen haaste tietenkin se, että maksaa tuhansia euroja ja on hankala kum perillä pitäisi olla vajaa viikko.

        Kaikkein järkevintä olisi vetää autot itse trailerilla sinne, mutta itsellä ei tähän ole aikaa ja vielä ei ole kukaan luotettava kaveri suostunut hommaan.


    • ZJJJ

      Kiva, ettei tullut liian myöhään!
      Finnlinesille koko juttu on tietenkin ns. "next to nothing!". Alaa tuntevana
      sanoisin kuitenkin, että kannattaa aluksi itse yrittää ja varata "rahtitila"
      autoille jollekin määrätylle lähtöpäivälle, maksaa rahdit lastauksineen ja
      purkamisineen etukäteen vieläpä niin, että voi saapumista seuraavana päivänä
      itse hoitaa vastanoton Travemündessä.
      Kuljetusvakuuttaminen on kuitenkin yleisesti ottaen "halpaa", sillä pääsääntöisesti
      pyörillä kuljetettavalle lastille harvoin tapahtuu mitään sen ihmeempää, eikä mitään
      tahallaan rikota.
      Suomalaisia huolintaliikkeitä ei enää juurikaan ole, enkä tiedä saako tässä mainostaa,
      mutta mieleen tulee Satama ja Tullaus Oy Vuosaaressa, sitten on tietenkin Varova Oy
      ja monikansallinen Schenker.
      Jokainen näistä palvelee pääsääntöisesti laskutusasiakkaitaan, joten heillä ei useinkaan
      ole edes "käteiskassaa"!
      Jos Hanko voi satamana tulla kysymykseen, niin sieltä on myös ollut ruotsalaisomisteisen
      varustamon yhteys Lyypekkiin - ei siis Travemündeen. Epäilen kuitenkin, että yhteys on lopetettu, mutta paremmin asiasta tietää Victor Ek Oy, Hanko.

      Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta.

      SL

    • Miten sinun sitten lopuksi kävi?
      Menikö kaikki kuten Strömsössä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe