Mikähän on autoon mahtanut mennä kun lämmintä ilmaa alkaa puskea vasta n. 10 mi käynnistyksestä. Moottorilämmöt nousee kyllä normaalisti muttalämmintä ilmaa daa odottaa. Aivan kuin bitti olisi mennyt tietokoneesta vinoon ja oliso joku asetettu aikaviive ennen kuin avataan ilmaväylä lämmittimen kautta.
Kyseessä mazda 6
Lämmitys alkamisessa suuri viive?
14
1157
Vastaukset
Kun nyt et kerro, mistä autosta on kyse, niin on hieman vaikea arvailla... Mutta yritetään.
Joissain dieselmalleissa kestää yllättävän kauan, että kone on oikeasti lämmin. Lämmitysvesi voi nousta 80-90 asteen lukemiin jo 3-5 minuutissa, mutta lämmitys on silti suunniteltu hoidettavan sähkövastuksilla. Niillä on taipumus silloin tällöin hajota, jolloin alkuvaiheen lämmitysteho heikkenee huomattavasti. Kone kiinni ja vikakoodit lukien tämä yleensä selviää.
Toinen, huomattavasti ikävämpi, mahdollisuus on liian vähäinen jäähdytysneste (tai tukos nestekierrossa). Neste ei kierrä, eli lämpenee paikallisesti hyvin, mutta kestää ennen kuin alkaa lämpö leviämään. Tarkista ainakin jäähdytysnesteen määrä, ei mene kuin minuutti.
Kaikkein mukavinta on, jos olet onnistunut sotkemaan ilmastoinnin säädöt. Huomattavasti ikävämpi, jos auto on onnistunut tekemään saman. Ensimmäiseen auttaa kun käyt säädöt läpi ja katsot että ovat oikein (esimerkiksi auton puolet about samoissa asteissa, jne). Jälkimmäiseen *voi* auttaa akun irroittaminen muutamaksi sekunniksi. Tai sitten ei. Tai sitten se ei auta, mutta aika moni muu asia menee sekaisin...
Onnea selvittelyyn.- huoltamattomuus
Ensimmäisenä tarkista jäähdytysnesteen määrä ja jos jäähdytysnestettä on riittävästi. Sitten seuraavaksi teetä ilmastoinnin täyttöhuolto, myös raitisilmansuodattimen vaihto jos ne ovat jääneet tekemättä.
- Kkkfkkffkfkgfk
Mitä ilmastoinnin täytöllä on lämpenemisen kanssa tekemistä?
Suodattimellakin vain vähän, ainakin jos sieltä nyt ylipäätään jotain ilmaa kuitenkin tulee?
Ainahan tietysti voi kantaa varmuudenvuoksi-huoltoihin rahaa.
- saloittajajajaja
Moi!
Kyseessä siis mazda 6 2.0 bensakoneella (2006)
Täytyypä tosiaan vielä tarkistaa toi jäähdytysnesteen määrä. Mistään manuaalisäädöistä, tai normaalista hitaudesta tuossa ei ole kyse. Viive tullut tänä syksynä.
Mutta tosiaan viive tuntuu olevan aika tarkasti 10 minuuttia riippumatta siitä, miten nopeasti moottorin lämmöt nousevat. Ja sitten kuin taikaiskusta alkaa lämpöä tulemaan. Siis jotenkin on kuin joku vaikkapa joku venttiili avattaisiin tuolla hetkellä, että ilmanlämmitysjärjestelmään päästetään jäähdytysvettä vasta tuossa kohtaa.
Itse mietin lähinnä siis jotain ohjaustietokoneen vikaa, tai sitten joku anturivika. Onko tuon ikäisessä autossa siis joku ohjaus, jossa tietokone avaa jäähdytysnesteelle pääsyn auton lämmitysjärjestelmään vasta, kun vesi saavuttaa tietyn lämpötilan? Tuolloin siis tietokoneen/lämpötila-anturin vika voisi selittää tuon.
Noh, pajallehan se on vietävä. Mietin vain, että onko tuo joku ilmiselvä vika ja halpa vika. Mazdalle tuli turvatyynyyn littyvä korjauskutsu merkkikorjaamoon, niin mietin, uskallanko samalla pyytää heitä katsomaan tota. Vai tuleeko tonnin lasku saman tien. Vai parempi viedä pikkupajalle erikseen.- Kkfkffkfkkg
Toisaaltahan tuo hytin lämmittämisen viive auttaa nostamaan moottorin lämmöt nopeammin, mikä on taloudellisempaa ja säästää moottoria. Lisäksi se ensimmäisten minuuttien ilma on joka tapauksessa viileää, joten sen puhaltaminen voi aiheuttaa vain kylmemmät tunteen kuin puhalluksen pitäminen pois päältä, koska ilmavirta jäähdyttää.
Itse pidän puhalluksen yleensä ensimmäiset minuutit pois päältä tuosta syystä, ja laitan lämpöä tulemaan vasta sitten, kun lämpömittari näyttää normaalilämpöjä. Eli en veisi pajalle, vaan ”palelisin”. - pate52.888
Jep, Pikku vikoja. Kokeile ensin kaikki mahdolliset koti konstit, esim pahvia keulaan yms. Ja mieti sit uudestaan...
- aloittajajajajajaja
Kyse ei ole mukavuudesta, vaan turvallisuudesta. Nyt syksyn tullen on ikkunat alkaneet huurtua. Jo pienikin ilman lämpeneminen (joka ei vielä tunnu hytin lämpenemisenä), auttaa tuon ikkunan kuivaamisessa. Kun kunnolla alkaa huurtua, 10 minuuttia ajoa ilman näkyvyyttä on hieman ikävää.
Mutta okei, ilmeisesti ei ollut parempia arvauksia. Parempi onni ensi kerralla.- Kkkfffffff
Totta tuokin, toisaalta ei ainakaan vielä ole mennyt niin nopeasti huuruun ja ac auttaa ilmankin lämpöä.
Mikäs vika tähänastisissa arvauksissa? - epäselvääkö
Lämmittimen kenno yleensä sijaitsee autossa yleensä sen verran korkealla, että jos jäähdysnestettä on liian vähän niin sitten lämmin jäähdytysneste ei pääse kennolle asti lämmittämään auton sisätiloja. Jos jäähdytysnesteet on kunnossa ja oikea määrä.
Sitten toinen vaihtoehto on auki jumittunut jäähdytysjärjestelmän termostaatti, tosin tällöin myös moottorikaan ei lämpene normaaliin lämpötilaansa yli 60kmh nopeuksissa.
Sieltä moottoritilasta menee yleensä 2 paksua letkua seinämän läpi auton sisätilan puolelle, toisessa letkussa on sellainen lämpöventiili jonka toimintaa ohjataan lämpötilan säätimellä. Tässä lämpöventtiilissä on usein mekaaninen vipu jossa on yleensä kiinni vaijeri tai johto, jonka pitäisi liikkua silloin kun säädät auton sisätilojen lämmitystä ja jos tämä johto tai vaijeri on jumissa, ei lämpöventtiilin vipukaan liiku ja venttiili todennäköisesti pysyy kiinni. Moderneisssa autoissa tämä lämpöventtiili voi olla täysin elektroninen. Sitten viimeisenä moottori käynnissä voi tunnustella näiden kahden letkujen lämpöä tosin itse suosittelisin mieluummin infrapunalämpömittaria ettet varmasti polta käsiäsi kumpaankaan letkuun. Molempien letkujen pitäisi olla yhtä lämpöisiä, ja jos näiden kahden letkun lämpötiloissa on selviä eroja, silloin on todennäköisesti lämmityskennossa tai letkuissa tukkeutumaa.
Toki voi olla sekin pieni mahdollisuus että ilmastoinnin tietokonejärjestelmä sekoilee. Kokeile sammuttaa kokonaan ilmastointi, sitten sammuta autosta kokonaan virrat muutamaksi minuutiksi. Sitten laita virrat takaisin päälle, sitten laita ilmastointipäälle automaattisena, sitten säädä lämpötila nollaan ja sitten täysille, sitten takaisin haluamaasi lämpötilaan.
- Kkdkdkdkfkfkfkf
Akun irrottaminen voisi auttaa, jos kyseessä ohjelmistollinen vika.
- Eilämpiä
Huonosti lämpiää audi A4 nykyään. En tajua mistä johtuu. Ennen lämpeni noepasti. Missä vika voi olla? Jos joku osaa sanoa. Tai mistä vikaa voisi etsiä.
- Karvalakki
Yleisin syy on ilmakupla järjestelmässä, jonka aiheuttaa viallinen sylinterin kansi tai tiiviste!
- Eiläm
Täytyypä tsekata, kiitos!
- RöökiMummonHanuri
Pubisrengas pitää termostaatin paikoillaan...... joku nörttirunkkari on rassannu sitä liikaa ja nyt se vuotaa ohi kuin hakkerin narutus !! Opettele nörtti vanhakin tekniikka, aloita vaikka pyörästä, se pyörii..... ;))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1226049- 292130
- 1771962
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101133Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241007- 73997
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24902Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42897Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12765