Kauan mietit eroa?

Pohtivapoika

Kauan olet miettinyt eroa ? Mikä pitää sut edelleen liitossa vaikka sinulla olisi jo toinen ihminen elämässäsi ? Kun eroa pohtii, niin katkaisetko välillä suhteesi siihen uuteen rakkauteen sen vuoksi että työstät eroasi ja yrität vielä korjata liittosi kuitenkin ? Kun eron mietintä on tullut mieleen, onko ero yleensä edessä vai voiko eroajatukset poistua ?

89

4816

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äläpoikapohdivaantoimi

      Eroa olen miettinyt jo pari vuotta. Ero pelottaa kaikkine mukanaan tuomin muutoksien vuoksi. Yhteyden katkaisin elämäni rakkauteen, koska hän teki selväksi että ei halua minua eikä tunne minua kohtaan mitään nyt eikä myöskään tulevaisuudessa. Eroa on helppo pitkittää ja elättää toivetta perheidillystä, koska sydän on pettynyt puolisooni sekä tunteiden kohteeseen. Nuolen haavojani ja kerään voimia.

      • Eitajuu

        Miksi vetkutit eroasi niin kauan että sait salarakkaasi lähtemään pois ? Mikä sinut piti vaan liitossa vaikka elämäsi rakkaus oli jo sinun?


      • Äkäpoikapohdivaantoimi

        Ei hän ollut salarakkaani. Hän ilmoitti viestillä, että EI halua minua EIKÄ tunne minua kohtaan mitään, joten tunteeni olivat yksipuoliset ja ovat hänen mukaansa tulevaisuudessakin. Ja minulla on tunteet edelleen häntä kohtaan ja tuskin koskaan häviävät. Minulle hän on unelmieni mies. En voi kuitenkaan asialle enää yhtään mitään.


    • pimm

      Mietin eroa erittäin pitkään, vuosia. Toinen ihminenkin elämässä pitkään. Totesin, ettei homma voi jatkua noin - raskasta aikaa. Erosin viimein. Puolisen vuotta myöhemmin erosin myös tuosta toisesta ihmisestä. Oli meinaan helpotus.

      Olen vahvasti sitä mieltä, että jos ajatus erosta on kovin voimakas, ja kaikki mitä voi tehdä tehty, on ero ainoa ratkaisu.

    • Edelleen_tyrmistynyt

      Kertokaa joku eroa pohtiva ja salarakasta pitävä mies, miksi hemmetissä te penkitätte teitä rakastavan vaimon vuosiksi onnettomaan liittoon. Oli aivan tyrmäävää kuulla aviomieheltä, että hän oli vakavasti pohtinut eroa jo viisi vuotta ja pitänyt sen ajan tyttöystävää. Minkä ihmeen takia mies ei voinut kertoa minulle, että haluaa alkaa pohtia eroa MINUN kanssani. Kuvitteleeko mies olevansa vaimolle jotenkin välttämätön? Ainakin minun miehelleni vaikutti tulevan yllätyksenä, että pistin hänet ulos elämästäni siltä seisomalta, kun tajusin hänen valehdelleen minulle vuosia. Että siksi hän ei ollut vuosiin osallistunut kanssani yhteisen elämän suunnitteluun, ei kotitöihin, ei mihinkään. Jouluksi ei halunnut lähteä matkalle, koska olisi tullut niin pitkä ero tyttöystävästä. Keittiöremonttia ei saanut alkaa tekemään, koska hän ajatteli, että jos hän tekeekin sen uuden naisen kanssa. Kaikki kiusa ja piina minulle vain sen takia, että mies oli siellä oman päänsä sisässä miettinyt vuosia eroa. Voitteko te "eroa vuosia vakavasti miettivät" antaa jonkinlaisen selityksen, millä oikeudella te kohtelette vaimoanne sillä tavalla?

      • Samankokenut

        Minäkin haluan kuulla tähän vastauksen !!!


      • Ettänäin

        Miehet odottavat että nainen tekee eropäätöksen. Silloin he eivät itse ole niitä kodinrikkojia ja säilyttävät maineensa. Ja alkaahan siinä hermostua vaimoon kun ei se ymmärrä ehdottaa eroa. Erittäin fiksua!


      • yksjuttuvaan

        En ota kantaa noihin kolmansiin osapuoliin ja seurustelujn jonkun kanssa samaan aikaan, mutta kyllä todellakin on reilumpaa kertoa toiselle, että menee huonosti, mennä vaikka terapiaan ja tietysti keskustella eri vaihtoehdoista jatkosta tai eroamisesta. Homma ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen kuin muutama tässä puhuu eli ne jotka puhuu nyt, että olisivat halunneet tietää toisen aikeista niin jos otatte ajatusleikin niin miten se omisi vaikuttanut. Ero ja sen uhka itsessään on jo iso asia monesti kummallekin suhteen osapuolelle. Psykologisestikin se voi ahdistaa ihmistä valtavasti ja se voi lamaannuttaa toisen. Eli kaikessa on aina puolensa ja puolensa.


      • nekku_

        "Minkä ihmeen takia mies ei voinut kertoa minulle, että haluaa alkaa pohtia eroa MINUN kanssani. Kuvitteleeko mies olevansa vaimolle jotenkin välttämätön? "

        Yleisesti eroa ei pohdita puolison kanssa, koska halutaan ensin selvittää selkeä oma kanta asiaan. Eli haluaako todella erota, ja jos niin mistä syistä. Jos kertoo mietteistään puolisolle heti ensimmäisessä vaiheessa, saattaa vain hermostuttaa, suututtaa, masentaa ym. todenteolla kumppaninsa. Silloin liittoa ei aivan varmasti saa enää toimivaksi.

        Olen seurannut hyvin monia ihmisten eroja läheltä. Aivan erilaisia pareja, aivan erilaisia persoonia. Eroja yhdistää vain yksi tekijä; nimittäin se, että toinen osapuoli halusi eroa yksin, tai paljon enemmän kuin toinen. Ja joka tapauksessa se, joka eroa halusi tai halusi enemmän toimi päinvastoin kuin hänen ei-eroa-haluava kumppaninsa olisi toivonut. Ts. jotkut surivat sitä, ettei kumppani kertonut "ajoissa" eroajatuksistaan, ja toiset surivat sitä, että kumppani kertoi ajatuksistaan aivan liian alkutekijöistä lähtien. Eli vain pohti ääneen mahdollista eroa, joka puolestaan laukaisi toisessa riittämättömyyden, kelvottomuuden ym. tunteita. Näistä puolestaan syntyi riitaa, syyttelyä, ja toiset vain masentuivat, lamaantuivat. Ja näiden reaktioiden vuoksi sitten päädyttiin eroon, vaikkei se alkujaan "pohtiva" osapuoli olisi edes eroa halunnut.

        Kannattaakin aina ottaa asiat vastaan juuri sellaisena kuin ne tulee. Jos aikoo sanoa "mikset sinä niin..." tai "mikset sinä näin" niin täytyisi miettiä mitä oikeastaan ajaa takaa. Asia on sellainen mikä se on. Ei se paranna tai pahenna asiaa, JOS puoliso olisi toiminut toisin. Vaikka meillä monella saattaa olla sellainen mielikuva. Että vaikeasta tulisi helppoa, jos asia olisi esitetty aiemmin/myöhemmin.


      • naistenmiestäolevinaan

        Monenlaisia kommentteja kuulleena yksi typerimmistä ja myös ehkä siten itseaiheutetusta kyvyttömyydestä koko parisuhteeseen on: pitäiskö erota ja vaihtaa nuorempaan?

        Tuollaisen toistelu kyllä syövyttää koko liiton ja sitten itse myöhemmin jää pettämisestä kiinni ja yrittää vierittää kaikki syyt omasta itseaiheutetusta pahoinvoinnista syyttömän niskoille.


      • Miettikäänyvähän
        nekku_ kirjoitti:

        "Minkä ihmeen takia mies ei voinut kertoa minulle, että haluaa alkaa pohtia eroa MINUN kanssani. Kuvitteleeko mies olevansa vaimolle jotenkin välttämätön? "

        Yleisesti eroa ei pohdita puolison kanssa, koska halutaan ensin selvittää selkeä oma kanta asiaan. Eli haluaako todella erota, ja jos niin mistä syistä. Jos kertoo mietteistään puolisolle heti ensimmäisessä vaiheessa, saattaa vain hermostuttaa, suututtaa, masentaa ym. todenteolla kumppaninsa. Silloin liittoa ei aivan varmasti saa enää toimivaksi.

        Olen seurannut hyvin monia ihmisten eroja läheltä. Aivan erilaisia pareja, aivan erilaisia persoonia. Eroja yhdistää vain yksi tekijä; nimittäin se, että toinen osapuoli halusi eroa yksin, tai paljon enemmän kuin toinen. Ja joka tapauksessa se, joka eroa halusi tai halusi enemmän toimi päinvastoin kuin hänen ei-eroa-haluava kumppaninsa olisi toivonut. Ts. jotkut surivat sitä, ettei kumppani kertonut "ajoissa" eroajatuksistaan, ja toiset surivat sitä, että kumppani kertoi ajatuksistaan aivan liian alkutekijöistä lähtien. Eli vain pohti ääneen mahdollista eroa, joka puolestaan laukaisi toisessa riittämättömyyden, kelvottomuuden ym. tunteita. Näistä puolestaan syntyi riitaa, syyttelyä, ja toiset vain masentuivat, lamaantuivat. Ja näiden reaktioiden vuoksi sitten päädyttiin eroon, vaikkei se alkujaan "pohtiva" osapuoli olisi edes eroa halunnut.

        Kannattaakin aina ottaa asiat vastaan juuri sellaisena kuin ne tulee. Jos aikoo sanoa "mikset sinä niin..." tai "mikset sinä näin" niin täytyisi miettiä mitä oikeastaan ajaa takaa. Asia on sellainen mikä se on. Ei se paranna tai pahenna asiaa, JOS puoliso olisi toiminut toisin. Vaikka meillä monella saattaa olla sellainen mielikuva. Että vaikeasta tulisi helppoa, jos asia olisi esitetty aiemmin/myöhemmin.

        Kyllä se olisi muuttanut niin paljon. Mikä saa ajattelemaan, että parisuhde rakennetaan yhdessä, mutta puretaan yksin. Tunteilla huijaavat auervaarat tuomitaan rikoksesta, mutta avioliiton sisälläkö rakkauden näytteleminen ja puolison huijaaminen on sallittua.


      • Vieläkin_ketuttaa
        nekku_ kirjoitti:

        "Minkä ihmeen takia mies ei voinut kertoa minulle, että haluaa alkaa pohtia eroa MINUN kanssani. Kuvitteleeko mies olevansa vaimolle jotenkin välttämätön? "

        Yleisesti eroa ei pohdita puolison kanssa, koska halutaan ensin selvittää selkeä oma kanta asiaan. Eli haluaako todella erota, ja jos niin mistä syistä. Jos kertoo mietteistään puolisolle heti ensimmäisessä vaiheessa, saattaa vain hermostuttaa, suututtaa, masentaa ym. todenteolla kumppaninsa. Silloin liittoa ei aivan varmasti saa enää toimivaksi.

        Olen seurannut hyvin monia ihmisten eroja läheltä. Aivan erilaisia pareja, aivan erilaisia persoonia. Eroja yhdistää vain yksi tekijä; nimittäin se, että toinen osapuoli halusi eroa yksin, tai paljon enemmän kuin toinen. Ja joka tapauksessa se, joka eroa halusi tai halusi enemmän toimi päinvastoin kuin hänen ei-eroa-haluava kumppaninsa olisi toivonut. Ts. jotkut surivat sitä, ettei kumppani kertonut "ajoissa" eroajatuksistaan, ja toiset surivat sitä, että kumppani kertoi ajatuksistaan aivan liian alkutekijöistä lähtien. Eli vain pohti ääneen mahdollista eroa, joka puolestaan laukaisi toisessa riittämättömyyden, kelvottomuuden ym. tunteita. Näistä puolestaan syntyi riitaa, syyttelyä, ja toiset vain masentuivat, lamaantuivat. Ja näiden reaktioiden vuoksi sitten päädyttiin eroon, vaikkei se alkujaan "pohtiva" osapuoli olisi edes eroa halunnut.

        Kannattaakin aina ottaa asiat vastaan juuri sellaisena kuin ne tulee. Jos aikoo sanoa "mikset sinä niin..." tai "mikset sinä näin" niin täytyisi miettiä mitä oikeastaan ajaa takaa. Asia on sellainen mikä se on. Ei se paranna tai pahenna asiaa, JOS puoliso olisi toiminut toisin. Vaikka meillä monella saattaa olla sellainen mielikuva. Että vaikeasta tulisi helppoa, jos asia olisi esitetty aiemmin/myöhemmin.

        No se olisi muuttunut, että en olisi antanut ottaa koiraa, jos olisi ollut edes pieni aavistus, että saatamme erota. Mieshän sen tiesi jo siinä vaiheessa. Arvatkaapa ottiko koiran erossa. Enkä olisi tullut kiireellä kotiin vaan tehnyt rauhassa työt ja antanut äijän viettää sitä laatuaikaa lasten kanssa, jonka sitten kuulin pilanneeni jo vuosia pelkällä läsnäolollani. Olisin matkustanut, se kun ei eksälle käynyt, että vaimo lähtee ilman häntä reissuun. Vaikka sitten kuulin pilanneeni ne yhdessä tehdyt reissutkin aina, kun olin niin hankala.


      • ystd
        Miettikäänyvähän kirjoitti:

        Kyllä se olisi muuttanut niin paljon. Mikä saa ajattelemaan, että parisuhde rakennetaan yhdessä, mutta puretaan yksin. Tunteilla huijaavat auervaarat tuomitaan rikoksesta, mutta avioliiton sisälläkö rakkauden näytteleminen ja puolison huijaaminen on sallittua.

        "Mikä saa ajattelemaan, että parisuhde rakennetaan yhdessä, mutta puretaan yksin."
        Sotkeudun tähän: - parisuhteen "rakentamiseen" tarvitaan ainoastaan yhteinen osoite, päätös muuttaa sinne yhdessä, ei muuta. Parisuhteen sisältö on asia erikseen.
        - parisuhteen purkuun, eli eroon riittää kun toinen päättää siitä. Näin usein tapahtuukin. Toisinaan erosta päätetään yhdessä. Yhdessä voi päättää ainoastaan silloin, kun molemmat haluavat erota, tai molemmat ainakin hyväksyvät sen, että toinen haluaa erota, vaikka itse ei haluaisi.

        Ihminen ei ole aina selvillä tunteistaan vuodesta toiseen. Usein elämän varrella myös kumppanit muuttuvat - joskus päinvastaiseen suuntaan. Aika kapea katseista syyttää toista näyttelemisestä ja huijaamisesta. Kun näin tapahtuu, on oikeastaan melko selvää, miksi esim. sinun ex-kumppani ei ole tohtinut avautua tunteistaan.


      • ystd
        Vieläkin_ketuttaa kirjoitti:

        No se olisi muuttunut, että en olisi antanut ottaa koiraa, jos olisi ollut edes pieni aavistus, että saatamme erota. Mieshän sen tiesi jo siinä vaiheessa. Arvatkaapa ottiko koiran erossa. Enkä olisi tullut kiireellä kotiin vaan tehnyt rauhassa työt ja antanut äijän viettää sitä laatuaikaa lasten kanssa, jonka sitten kuulin pilanneeni jo vuosia pelkällä läsnäolollani. Olisin matkustanut, se kun ei eksälle käynyt, että vaimo lähtee ilman häntä reissuun. Vaikka sitten kuulin pilanneeni ne yhdessä tehdyt reissutkin aina, kun olin niin hankala.

        Kuulostaa siltä, ettei ex-liittosi ole toiminut ollenkaan. Olet joustanut ja antanut liikaa periksi.

        AINA on olemassa mahdollisuus, että tulee ero. Teki mitä tahansa.


      • KunMikäänEiRiitä

        Puhun, pussaan ja suunnittelen tulevaisuutta. Tekisin sen keittiöremontin jos vaimo vaivautuisi edes katsomaan suunnitelmia, mutta varaa oikeuden valittaa jälkikäteen. Hoidin osaltani lapset ja kotityöt. Ja enemmän kuin oman osani vastaan taloudesta ja siitä että vaimo saa. Ei niin pientä asiaa etteikö vaimo tarjoa ratkaisuksi eroamista, vieläpä lasten kuullen.
        Että sellaista. Taidan arvata mitä ohjeita saan.


      • yjuyts
        KunMikäänEiRiitä kirjoitti:

        Puhun, pussaan ja suunnittelen tulevaisuutta. Tekisin sen keittiöremontin jos vaimo vaivautuisi edes katsomaan suunnitelmia, mutta varaa oikeuden valittaa jälkikäteen. Hoidin osaltani lapset ja kotityöt. Ja enemmän kuin oman osani vastaan taloudesta ja siitä että vaimo saa. Ei niin pientä asiaa etteikö vaimo tarjoa ratkaisuksi eroamista, vieläpä lasten kuullen.
        Että sellaista. Taidan arvata mitä ohjeita saan.

        "Ei niin pientä asiaa etteikö vaimo tarjoa ratkaisuksi eroamista, vieläpä lasten kuullen."

        Mitä vastaat, miten kommentoit? Kannattaisiko ihan kahden kesken sanoa, ettet halua kertaakaan enää vaimon mainitsevan eron tarjoamista ratkaisuksi. Se on sinun ja lasten kannalta ikävää kuultavaa, vaikka vaimo siitä nauttisikin. Varmista nauttiiko. Jos nauttii, hae sinä eroa. Jos ei nauti, mutta vielä tarjoilee eroa, sitten eroatte.


        Lopeta pussailu ja suunnittelu. Puhumisen vaihdat kuunteluun. Mitä vaimo haluaa? Miksi hän kitisee ja puhuu erosta? Keittiöremontin tilalle voisitte yhdessä suunnitella parisuhderemonttia, eikö niin?


      • keski-ikäinen_mies

        En minä vaimoani kiusaa vaikka eron olen päättänyt ottaa. Odotan siihen asti kun nuorimmainen lähtee opiskelemaan ja siihen perään lähden minä. Haluan olla lasten kannalta paikalla ja isänä niin kauan kuin he minua isänä kotona tarvitsevat. Tämän hetken arvion mukaan siihen menee noin 3-5 vuotta. Sen vielä kestää vaikka hammasta purren.
        Vaimon kanssa yhteiselo ja seksielämä on kuollut jo kauan sitten, niin siitä päätellen ei se pikkuvaimo siellä minua enää rakasta. Hyvä kun sietää kun maksan suurimman osan menoista. Kotiin menen joka ilta töistä eikä salarakastakaan ole.


    • Loppumikäloppu

      Mitä sitä nyt niin kauan miettii, mitä enemmän paskaa tonkii, sitä enemmän se haisee.

      • Edelleen_tyrmistynyt

        Niinpä. Sitä juuri ei voi tajuta, miksi entinen puoliso piti perhehelvettiä yllä vuosikausia, kun olisi ihan vaan voinut sanoa, että kuules vaimo, en todellakaan rakasta sinua, olet minusta vittumainen ämmä ja haluan erota sinusta. Olisi voitu pistää parisuhde poikki jo aikoja sitten, vaikka olisikin jääty lasten takia vielä samaan kotiin asumaan. Sen sijaan piti yllä ihme näytelmää, vittuili minulle ja raivosi lapsille.


      • onkoisokinvikapäässä
        Edelleen_tyrmistynyt kirjoitti:

        Niinpä. Sitä juuri ei voi tajuta, miksi entinen puoliso piti perhehelvettiä yllä vuosikausia, kun olisi ihan vaan voinut sanoa, että kuules vaimo, en todellakaan rakasta sinua, olet minusta vittumainen ämmä ja haluan erota sinusta. Olisi voitu pistää parisuhde poikki jo aikoja sitten, vaikka olisikin jääty lasten takia vielä samaan kotiin asumaan. Sen sijaan piti yllä ihme näytelmää, vittuili minulle ja raivosi lapsille.

        Juuri tuo käytös on erittäin kuluttavaa, että vaimolle vittuillaan ja omille lapsilleen räyhätään, mutta niin munattomia ollaan, ettei kyetä edes puhumaan parisuhteen ongelmista kuin ulkopuoliselle naiselle. Että miksi? Miks te miehet tuhoatte omat perhepesänne ja suhteet lapsiinne?


      • nekku_
        onkoisokinvikapäässä kirjoitti:

        Juuri tuo käytös on erittäin kuluttavaa, että vaimolle vittuillaan ja omille lapsilleen räyhätään, mutta niin munattomia ollaan, ettei kyetä edes puhumaan parisuhteen ongelmista kuin ulkopuoliselle naiselle. Että miksi? Miks te miehet tuhoatte omat perhepesänne ja suhteet lapsiinne?

        Jos vaimolle vittuillaan ja omille lapsille räyhätään, niin miksei vaimo hae eroa? Ei se ole räyhärin yksinoikeus ollenkaan.


      • ööööö

        Koska vaimo rakasti ihan oikeasti miestä siitäkin holimatta. Ja luuli miehenkin rakastavan häntä.


      • ystd
        ööööö kirjoitti:

        Koska vaimo rakasti ihan oikeasti miestä siitäkin holimatta. Ja luuli miehenkin rakastavan häntä.

        Miten kukaan voi kuvitella että räyhäävä ja vittuileva puoliso rakastaa ja itse rakastaa vittuilevaa puolisoa? Epäterveestä suhteesta kyse. Riippuvuus ei ole rakkautta.


      • 8678
        Edelleen_tyrmistynyt kirjoitti:

        Niinpä. Sitä juuri ei voi tajuta, miksi entinen puoliso piti perhehelvettiä yllä vuosikausia, kun olisi ihan vaan voinut sanoa, että kuules vaimo, en todellakaan rakasta sinua, olet minusta vittumainen ämmä ja haluan erota sinusta. Olisi voitu pistää parisuhde poikki jo aikoja sitten, vaikka olisikin jääty lasten takia vielä samaan kotiin asumaan. Sen sijaan piti yllä ihme näytelmää, vittuili minulle ja raivosi lapsille.

        "Sitä juuri ei voi tajuta, miksi entinen puoliso piti perhehelvettiä yllä vuosikausia,"

        Ei entinen puolisosi perhehelvettiä voi yksin ylläpitää. Sallimalla helvetin, mahdollistit sen jatkumisen.


      • Ihmettelevävaimo
        Edelleen_tyrmistynyt kirjoitti:

        Niinpä. Sitä juuri ei voi tajuta, miksi entinen puoliso piti perhehelvettiä yllä vuosikausia, kun olisi ihan vaan voinut sanoa, että kuules vaimo, en todellakaan rakasta sinua, olet minusta vittumainen ämmä ja haluan erota sinusta. Olisi voitu pistää parisuhde poikki jo aikoja sitten, vaikka olisikin jääty lasten takia vielä samaan kotiin asumaan. Sen sijaan piti yllä ihme näytelmää, vittuili minulle ja raivosi lapsille.

        Samaa olen miettinyt. Miksei mies halua erota? Hän ei ole halunnut seksiä 6 vuoteen, hän ei pussaa, hyväile, ei puhu lähes mitään. Mutta miksi hän siitä huolimatta haluaa jatkaa tätä helvettiä? Olen monesti puhunut avioerosta, mutta mies vain suuttuu siitä. Nauttiiko hän sadismista? Vai lapsistako tämä tosiaan johtuu? Mies on sanonut, ettei halua erota, koska on konservatiivinen ja koska meillä on lapsia.... mutta kuinka pitkään se on sen arvoista????!!!!


      • huhhut
        Ihmettelevävaimo kirjoitti:

        Samaa olen miettinyt. Miksei mies halua erota? Hän ei ole halunnut seksiä 6 vuoteen, hän ei pussaa, hyväile, ei puhu lähes mitään. Mutta miksi hän siitä huolimatta haluaa jatkaa tätä helvettiä? Olen monesti puhunut avioerosta, mutta mies vain suuttuu siitä. Nauttiiko hän sadismista? Vai lapsistako tämä tosiaan johtuu? Mies on sanonut, ettei halua erota, koska on konservatiivinen ja koska meillä on lapsia.... mutta kuinka pitkään se on sen arvoista????!!!!

        "Sitä juuri ei voi tajuta, miksi entinen puoliso piti perhehelvettiä yllä vuosikausia,"

        Ei entinen puolisosi perhehelvettiä voi yksin ylläpitää. Sallimalla helvetin, mahdollistit sen jatkumisen. "

        Eli tuossa vastaus. Jos sinullakin on perhehelvettiä, niin se on sitä juuri sen vuoksi, ettet ITSE tajua erota, vaan jatkat sairasta liittoa.


      • Räyhääjänvaimo
        ystd kirjoitti:

        Miten kukaan voi kuvitella että räyhäävä ja vittuileva puoliso rakastaa ja itse rakastaa vittuilevaa puolisoa? Epäterveestä suhteesta kyse. Riippuvuus ei ole rakkautta.

        Meillä ukko räyhää kännissä ja seuraavana päivänä on ÄÄRETTÖMÄN katuvainen.
        Oon kyllä joskus ajatellut että pitäis varmaan jättää se ihan itsekseen kärsimään omista ongelmistaan kun ei käytös muutu.


      • Haeitse
        Ihmettelevävaimo kirjoitti:

        Samaa olen miettinyt. Miksei mies halua erota? Hän ei ole halunnut seksiä 6 vuoteen, hän ei pussaa, hyväile, ei puhu lähes mitään. Mutta miksi hän siitä huolimatta haluaa jatkaa tätä helvettiä? Olen monesti puhunut avioerosta, mutta mies vain suuttuu siitä. Nauttiiko hän sadismista? Vai lapsistako tämä tosiaan johtuu? Mies on sanonut, ettei halua erota, koska on konservatiivinen ja koska meillä on lapsia.... mutta kuinka pitkään se on sen arvoista????!!!!

        Et sinä avioeroon tartte miehesi suostumista, eron voi hakea yksin.


    • KAMALAAKO

      Puolitoista vuotta aviossa oltua jätin sormukset pois ja päätin, että kun joskus jäämme kahden niin eroan. 23 vuotta siinä meni ja sitten ero! En tiedä oliko toisella muita aviossaolo aikanamme, minulla oli.

      • Pyttyhoitoa

        Ohoh, mitä kidutusta yli 20 v saitko tuosta itsesi kiusaamisesta ylimääräisen sulan hattuusi , mikset eronnu heti kun siltä tuntui, sulta meni parhaat vuotesi ihan niinkö hukkaan, ei niitä korvaa edes vieraissa juokseminen.
        Minusta tuo oli kamalaa, riistit itseltäsi vapauden.


      • KAMALAAKO

        En nyt "riistänyt itseltäni vapautta"! Elin vapautta suhteessa, jonka tiesin varmasti eräänä päivänä päättyvän. En nyt niin ajatellut, että avioliitto on joku vankila, jossa vuodet "olisivat menneet hukkaan". Elin ihan tavallisesti ihan tavallista itsenäistä elämää, johon kuului ihan normaalisti erilaiset ihmissuhteet ihastumisineen ja rakastumisineen. Jos olisivat toista niin häirinneet, niin olisi ihan vapaasti voinut lähteä.


      • Kukintyylillään

        Mitäs lapset oli mieltä kodin ilmapiiristä ja onnellisista vanhemmista?
        Itse en osaa arvostaa moista uhrautuvaisuutta.


      • KAMALAAKO

        En ymmärrä koko "uhrautuvaisuutta"! Mikä siinä oli "uhrautuvaisuutta"? Tavallisessa elämässä! Ei "kodin ilmapiirissä " ollut mitään ihmeellistä! Mitkä "onnelliset vanhemmat"?
        Elämä oli työtä, koulua, harrastuksia, matkoja ym., mitä elämään kuuluu.
        Eihän sitä eroamistani tiennyt kukaan muu, kuin minä itse ainoastaan.


      • Mikäonsyy
        KAMALAAKO kirjoitti:

        En nyt "riistänyt itseltäni vapautta"! Elin vapautta suhteessa, jonka tiesin varmasti eräänä päivänä päättyvän. En nyt niin ajatellut, että avioliitto on joku vankila, jossa vuodet "olisivat menneet hukkaan". Elin ihan tavallisesti ihan tavallista itsenäistä elämää, johon kuului ihan normaalisti erilaiset ihmissuhteet ihastumisineen ja rakastumisineen. Jos olisivat toista niin häirinneet, niin olisi ihan vapaasti voinut lähteä.

        Miksi? Mitä järkee? Mikset sinä sitä eroa hakenut? Vai oliko kivaa juosta reiältä reiälle....vai odotiko ,että muijas saa perintöä.?


      • Ämmät
        Mikäonsyy kirjoitti:

        Miksi? Mitä järkee? Mikset sinä sitä eroa hakenut? Vai oliko kivaa juosta reiältä reiälle....vai odotiko ,että muijas saa perintöä.?

        Hei, jos se onkin akka ,sit ymmärrän , ämmät on tuollaisia niljakkeita.


      • KAMALAAKO

        Ehkä alussa yritinkin eroa hakea, mutta se oli silloin vanhan avioliittolain aikaan ja olisi ollut paljon monimutkaisempi, kun piti olla selkeä syy. Eikä syyksi riittänyt, että tää oli nyt sitten tässä. Paljon paperia annettiin luettavaksi ja täytettäväksi ja jonkun avioeroon johtavan syyn toteen näyttäminen tuntui tapauksessani työläältä. Helpompi oli tehdä kauaskantoisempi päätös.
        Mitä "kivaa"? Ihan normaalia nuoren ihmisen elämää, kun tapaa erilaisia ihmisiä. Hassua vanhanaikaista ajattelua noi sun juttus!


      • Ämmät

        Varsin epänormaalia elämää olla avioliitossa ja elää niin kun sinkku.


      • KAMALAAKO

        Mikä siinä nyt niin epänormaalia on!


      • eihyväksyttävää
        Ämmät kirjoitti:

        Varsin epänormaalia elämää olla avioliitossa ja elää niin kun sinkku.

        Niinpä.


      • KAMALAAKO

        Niinpä! "Sinkkuna", joka huolehti lapset, kodin ja raha-asiat! Siitä oli "sinkkuus" kaukana!


      • OikeasinkkuCarrie
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Mikä siinä nyt niin epänormaalia on!

        Miksi sitä sitte ylipäätään menee avioon, jos haluaa elää sinkkuelämää jatkossakin?


      • Ämmät
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Niinpä! "Sinkkuna", joka huolehti lapset, kodin ja raha-asiat! Siitä oli "sinkkuus" kaukana!

        Sitte sää olet ääliö, tai elit toisen siivellä.


      • KAMALAAKO

        Voi mennä "avioon" ja elää silti itsenäistä elämää ja hoitaa lapset ja kodin ihan itsenäisesti, kuten aikuiset ihmiset tekevät.
        Ei se "avioliitto" merkitse kaikille sen ihmeempää. Toiset sitoutuvat enemmän ja toiset vähemmän. Toisille on hyvinkin tärkeää, että on naimisissa. Minulle ei ollut!


      • Miksisitoutuaollenkaan

        No, miksi sitte menit ,jollei sillä kerran ollut mitään sen kummempaa merkitystä? Voihan niitä pentuja tehdä ilman avioliittoakin, myös kotileikkiä voi ilman avioliittoa.


      • Taidatollavanhagubbe
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Voi mennä "avioon" ja elää silti itsenäistä elämää ja hoitaa lapset ja kodin ihan itsenäisesti, kuten aikuiset ihmiset tekevät.
        Ei se "avioliitto" merkitse kaikille sen ihmeempää. Toiset sitoutuvat enemmän ja toiset vähemmän. Toisille on hyvinkin tärkeää, että on naimisissa. Minulle ei ollut!

        Kuuleppas avoliittokin on keksitty jo aikoja sitten......


      • KAMALAAKO

        Avioliitto ei ollut ideani! En ollut ajatellutkaan koko naimisiinmenoa, kun ei ollut koskaan ajatuksissanikaan. En koskaan mitään kotia leikkinyt, kun kommuunissa asuimme ja paljon muita oli asumassa kanssamme.


      • Jaolitpöllyissä
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Avioliitto ei ollut ideani! En ollut ajatellutkaan koko naimisiinmenoa, kun ei ollut koskaan ajatuksissanikaan. En koskaan mitään kotia leikkinyt, kun kommuunissa asuimme ja paljon muita oli asumassa kanssamme.

        Ja silti menit ihan vastentahtoisesti, siis olet ääliö vanha hippi.


      • Hepoakovedit
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Avioliitto ei ollut ideani! En ollut ajatellutkaan koko naimisiinmenoa, kun ei ollut koskaan ajatuksissanikaan. En koskaan mitään kotia leikkinyt, kun kommuunissa asuimme ja paljon muita oli asumassa kanssamme.

        Oliko piri pinnassa?


      • Ohjoijakka
        Hepoakovedit kirjoitti:

        Oliko piri pinnassa?

        Taisivat kumpainenkin olla niin pöllyissä, että eivät tienneet mitä tuli tehtyä.


      • ystd
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Voi mennä "avioon" ja elää silti itsenäistä elämää ja hoitaa lapset ja kodin ihan itsenäisesti, kuten aikuiset ihmiset tekevät.
        Ei se "avioliitto" merkitse kaikille sen ihmeempää. Toiset sitoutuvat enemmän ja toiset vähemmän. Toisille on hyvinkin tärkeää, että on naimisissa. Minulle ei ollut!

        "Toisille on hyvinkin tärkeää, että on naimisissa. Minulle ei ollut! "

        Näkökulma tuohon: minulle oli erittäin tärkeää mennä naimisiin ja erittäin tärkeää erota 26v myöhemmin. Näin se menee.

        Ihmiset ovat erilaisia, muuttuvat matkan varrella, kaikkea tapahtuu. Miksi avioeroon pitäisi suhtautua yliampuvalla dramaattisuudella? Jos menee avioon ja pysyy yhdessä loppuelämänsä, ok. Jos eroaa, sekin on ok. Teki mitä teki, niin täydellistä elämää ei ole.


      • KAMALAAKO

        Just niin! Ei ole mitään kuolemanvakavaa mennä naimisiin tai erota. Eivät välttämättä muuta elämässä yhtään mitään. On vain ihan tavallista elämää, eivätkä kaikki suhtaudu asioihin dramaattisesti.


      • Kihloisjakänniskivaa
        KAMALAAKO kirjoitti:

        Just niin! Ei ole mitään kuolemanvakavaa mennä naimisiin tai erota. Eivät välttämättä muuta elämässä yhtään mitään. On vain ihan tavallista elämää, eivätkä kaikki suhtaudu asioihin dramaattisesti.

        Ei niin ,sitä voi vaikka viikonloppuna mennä kännipäissään naimisiin ja erota viikon päästä.


      • hjkg
        Kihloisjakänniskivaa kirjoitti:

        Ei niin ,sitä voi vaikka viikonloppuna mennä kännipäissään naimisiin ja erota viikon päästä.

        Niinkö luulet. Ei voi.


    • Paree

      Kuinka kauan mietit eroa?

    • ystd

      Eroajatukset eivät poistu. Tyypillistä on aaltoliike. Kun ne tulevat ensin mieleen, alkaa eroprosessi. Se saattaa kestää ja kestää. Välillä yrittää hillitä eroajatuksia, selitellä "ei tässä mitään, höpöhöpö". Sen jälkeen ajatukset voimistuvat. Sitten laskevat, nousevat, voimistuvat, vähän laskevat, voimistuvat paljon.... Kunnes sitten jonain päivänä päättää, että nyt on vain erottava. Usein kyllä jo puolen välin jälkeen on viimeistään keskustellut ajatuksista kumppanin kanssa. Joka on sanonut "ei tässä mitään, höpöhöpö" tms. monen monta kertaa.

    • juujuuhoho

      Kauan olet miettinyt eroa ?
      Mietin eroani 15 vuotta ja se oli kaikkiakohtaan väärin, olisi pitänyt tehdä päätös 14 v aikaisemmin kun tein.
      Mikä pitää sut edelleen liitossa vaikka sinulla olisi jo toinen ihminen elämässäsi ?
      Lapset ja lähipiiri ja se että, että ero vaikuttaa niin suurelle ryhmälle negatiivisiä asioita.
      Kun eroa pohtii, niin katkaisetko välillä suhteesi siihen uuteen rakkauteen sen vuoksi että työstät eroasi ja yrität vielä korjata liittosi kuitenkin ?
      On epärehellistä jos on uusi rakkaus ja jatkaa samanaikaisesti vanhaa, tämä kertoo moraalittomuudesta melko paljon.

    • ero_loppusuoralla

      Vastaan, vaikka minulla EI OLE toista, ei edes minkäänlaisia verkkoja viriteltynä uuden kumppanin hakemiseen.

      Minua pidättelee liitossani se, että omakotitalon myymisessä menee oma aikansa.
      Uutta asuntoa ei voi ostaa ennen kuin tietää paljonko rahaa on käytettävissä sen hankintaan.
      Vajaat puoli vuotta on eropaperit olleet vetämässä ja nyt näyttää siltä, että talo menee kaupaksi ja päästään muuttamaan erilleen
      Eroamme sovussa, kummallakaan ei ole ollut mitään kiirettä muuttaa vuokra-asuntoon kun tilaa on ympärillä liiankin kanssa.

      En ota kantaa muiden eroihin, muiden suhteisiin tai heidän moraaliinsa.
      Jokainen hoitaa omat parisuhteensa niin kuin itse parhaaksi katsoo.

      • huomautus

        "Jokainen hoitaa omat parisuhteensa niin kuin itse parhaaksi katsoo. "

        Tyrmäävän hyvä kommentti! Liian usein täällä yritetään hoitaa epätoivoisesti toisten parisuhteita.


    • mietintääkerrakseen

      Mietin eroa vuosia. Se lähti yhdestä merkittävästä tapahtumasta, mutta siihen vaikutti paljon, paljon muuta. Kunnes sitten viimein ei omat selityksetkään enää minulle kelvanneet. Täytyi myöntää, että ex oli muuttunut, todella huonoon suuntaan. Hän ei ollut enää se sama ihminen, jonka kanssa menin naimisiin aikoinaan. Pelottavinta oli huomata, että jos olisin kohdannut tämän ihmisen ensimmäistä kertaa kadulla 26v myöhemmin, olisin vaihtanut toiselle puolelle katua. Tästä johtuen myös lapset pelkäsivät. Täytyi odottaa niin kauan, että nuorin täytti 12v. Se jätti jälkensä lapsiin. Ex teki meidät kaikki hulluiksi, ravasimme terapiassa, jota ex halveksui. Ex oli ainoa joka tarvitsi terapiaa, mutta hän ei suostunut sellaiseen, ei voi ketään pakottaakaan. Eikä pakottamalla toteutetusta terapiasta mitään hyötyä olisikaan.

      Toivoin kyllä pitkään, että tapahtuisi jotain dramaattista, jolloin ex joutuisi pakkohoitoon. Hän joutui sinne vasta neljä vuotta eromme jälkeen. Siitä lähtien on lastenkin elämä alkanut sujua ja terapiaa ei ole tarvittu.

      Kuinka paljon Suomessa tuhlataan terapiarahoja näin? Kun yksi ainut ihminen ei halua hoitaa itseänsä ja mielenterveyttään, olla tasapainossa, niin hänen viisi perheenjäsentään täytyy ravata terapiassa.

      • y15

        Mietin eroa vuosia. Se lähti yhdestä merkittävästä tapahtumasta, mutta siihen vaikutti paljon, paljon muuta. Kunnes sitten viimein ei omat selityksetkään enää minulle kelvanneet. Täytyi myöntää, että ex oli muuttunut, todella huonoon suuntaan. Hän ei ollut enää se sama ihminen, jonka kanssa menin naimisiin aikoinaan. Pelottavinta oli huomata, että jos olisin kohdannut tämän ihmisen ensimmäistä kertaa kadulla 26v myöhemmin, olisin vaihtanut toiselle puolelle katua. Tästä johtuen myös lapset pelkäsivät. Täytyi odottaa niin kauan, että nuorin täytti 12v. Se jätti jälkensä lapsiin. Ex teki meidät kaikki hulluiksi, ravasimme terapiassa, jota ex halveksui. Ex oli ainoa joka tarvitsi terapiaa, mutta hän ei suostunut sellaiseen, ei voi ketään pakottaakaan. Eikä pakottamalla toteutetusta terapiasta mitään hyötyä olisikaan. MIKSI ODOTIT JOS TILANNE OLI NOIN PAHA KAIKKIEN KANNALTA, JOS OLIT ITSE TERVE MIKSI ET TEHNYT ASIALLE MITÄÄN. JOS PUOLISO OLI NOIN PIHALLA SINÄ OLIT AINOA KETÄ OLISI KYENNYT ASIASSA JOTAKIN TEKEMÄÄN.

        En syyllistä sinua henkilökohtaisesti, mutta haluaisin avointa rehellistä keskustelua, joka auttaisi ihmisiä ettei näin kävisi.

        Olisi kiva tietää miksi et kyennyt tekemään päätöstä että tilanne olisi muuttunut aikaisemmin?

        Kuinka paljon Suomessa tuhlataan terapiarahoja näin? Kun yksi ainut ihminen ei halua hoitaa itseänsä ja mielenterveyttään, olla tasapainossa, niin hänen viisi perheenjäsentään täytyy ravata terapiassa. JOKAISEN IHMISEN TULEE KYETÄ HUOLEHTIMAAN OMASTA HYVINVOINNISTAAN JA TOIMITTAVA JOS TARVE VAATII, JOS TÄHÄN EI KYKENE EI PYSTY HOITAMAAN LASTEN HYVINVOINTIAKAAN.

        Sinulla asiat ovat tapahtuneet eikä niille mitään enää mahda, mutta jos kertoisit miten olis pitänyt tehdä, se auttaisi ja rohkaisisi toisia toimimaan riittävän ajoissa, ettei peruuttamattomia vahinkoja pääse tapahtumaan.


      • mietintääkerrakseen
        y15 kirjoitti:

        Mietin eroa vuosia. Se lähti yhdestä merkittävästä tapahtumasta, mutta siihen vaikutti paljon, paljon muuta. Kunnes sitten viimein ei omat selityksetkään enää minulle kelvanneet. Täytyi myöntää, että ex oli muuttunut, todella huonoon suuntaan. Hän ei ollut enää se sama ihminen, jonka kanssa menin naimisiin aikoinaan. Pelottavinta oli huomata, että jos olisin kohdannut tämän ihmisen ensimmäistä kertaa kadulla 26v myöhemmin, olisin vaihtanut toiselle puolelle katua. Tästä johtuen myös lapset pelkäsivät. Täytyi odottaa niin kauan, että nuorin täytti 12v. Se jätti jälkensä lapsiin. Ex teki meidät kaikki hulluiksi, ravasimme terapiassa, jota ex halveksui. Ex oli ainoa joka tarvitsi terapiaa, mutta hän ei suostunut sellaiseen, ei voi ketään pakottaakaan. Eikä pakottamalla toteutetusta terapiasta mitään hyötyä olisikaan. MIKSI ODOTIT JOS TILANNE OLI NOIN PAHA KAIKKIEN KANNALTA, JOS OLIT ITSE TERVE MIKSI ET TEHNYT ASIALLE MITÄÄN. JOS PUOLISO OLI NOIN PIHALLA SINÄ OLIT AINOA KETÄ OLISI KYENNYT ASIASSA JOTAKIN TEKEMÄÄN.

        En syyllistä sinua henkilökohtaisesti, mutta haluaisin avointa rehellistä keskustelua, joka auttaisi ihmisiä ettei näin kävisi.

        Olisi kiva tietää miksi et kyennyt tekemään päätöstä että tilanne olisi muuttunut aikaisemmin?

        Kuinka paljon Suomessa tuhlataan terapiarahoja näin? Kun yksi ainut ihminen ei halua hoitaa itseänsä ja mielenterveyttään, olla tasapainossa, niin hänen viisi perheenjäsentään täytyy ravata terapiassa. JOKAISEN IHMISEN TULEE KYETÄ HUOLEHTIMAAN OMASTA HYVINVOINNISTAAN JA TOIMITTAVA JOS TARVE VAATII, JOS TÄHÄN EI KYKENE EI PYSTY HOITAMAAN LASTEN HYVINVOINTIAKAAN.

        Sinulla asiat ovat tapahtuneet eikä niille mitään enää mahda, mutta jos kertoisit miten olis pitänyt tehdä, se auttaisi ja rohkaisisi toisia toimimaan riittävän ajoissa, ettei peruuttamattomia vahinkoja pääse tapahtumaan.

        "Olisi kiva tietää miksi et kyennyt tekemään päätöstä että tilanne olisi muuttunut aikaisemmin?"

        Juurihan kirjoitin "Täytyi odottaa niin kauan, että nuorin täytti 12v."

        Ex oli pihalla, totta. Mutta minulla ei ollut siitä mitään todisteita. Oli ainoastaan exän häiriökäytös siihen sisältyen vaikka ja mitä - oma ja lasten ahdistus ja pelko, ym. Oma terapeuttini jopa kehotti odottamaan nuorimman lapsen 12v syntymäpäivää. Sillä hän oli varma, että erosta syntyy riita huoltajuudesta. Minä en ollut ihan varma, koska muistelin miestä sellaisena kuin hän oli ollut. En sellaisena joksi hän oli tullut. Kun eron aika koitti, ex alkoi riidellä ja käyttäytyä entistä hullummin. Ja "yllätys" riita loppui lähes alkuunsa... koska nuorin lapsi oli jo 12v ja viranomaiset kuulivat häntä(kin).

        Minäkään en siis saanut exääni hoitoon, en millään. Hänen oireensa eivät olleet sellaiset, että olisi voinut kutsua ambulanssin/poliisin. Vasta neljän vuoden jälkeen erosta oli. Se oli meille kaikille muille helpotus. Ei ollut minun syytä, ettei hän ymmärtänyt omaa tilannettaan. Jälkeenpäin ajateltuna en olisi voinut tehdä mitään paremmin kuin tein. En yhtään mitään paremmin enkä enempää.

        Ehket sinä sitä ymmärrä, mutta muiden ihmisten oikeassa elämässä on useinkin tilanteita, jolloin on tarkoin harkittava kumpi huono vaihtoehto on parempi. Nimenomaan ajoitus on ratkaiseva tässäkin. Tietysti minulla oli selvillä lähimmän turvakodin puhelinnumero . Myös miehen sukulaiset tukivat meitä ja yrittävät osansa saada häntä hakeutumaan hoitoon. Vaikka miehen isä on jo vanha ja rauhallinen luonne, hän menetti hermonsa monta kertaa poikansa kanssa. Sen tekivät myös hänen sisaruksensa useaan kertaan eromme jälkeen.

        Näin äskettäin tv-ohjelman Tapio Suomisesta, jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun hän kertoi miten hän makasi pitkään eteisen lattialla, en muista mitä hän siinä teki, hänen ex-vaimonsa soitti Tapion veljelle, pyysi tulemaan ja viemään hänet sairaalaan. Suostuttelua kesti neljä tuntia, sitten hän lähti. Tiedätkö mitä ajattelin "noin helppoa se on toisilla". Olin lähes kateellinen. Ehkä exän olisi pitänyt käyttää enemmän alkoholia , saatava potkut töistäkin, sakkoja ja ties mitä muuta.... Ei sekään ihan hyvä juttu, mutta kuitenkin todistettavampaa eron hetkellä.


      • y15
        mietintääkerrakseen kirjoitti:

        "Olisi kiva tietää miksi et kyennyt tekemään päätöstä että tilanne olisi muuttunut aikaisemmin?"

        Juurihan kirjoitin "Täytyi odottaa niin kauan, että nuorin täytti 12v."

        Ex oli pihalla, totta. Mutta minulla ei ollut siitä mitään todisteita. Oli ainoastaan exän häiriökäytös siihen sisältyen vaikka ja mitä - oma ja lasten ahdistus ja pelko, ym. Oma terapeuttini jopa kehotti odottamaan nuorimman lapsen 12v syntymäpäivää. Sillä hän oli varma, että erosta syntyy riita huoltajuudesta. Minä en ollut ihan varma, koska muistelin miestä sellaisena kuin hän oli ollut. En sellaisena joksi hän oli tullut. Kun eron aika koitti, ex alkoi riidellä ja käyttäytyä entistä hullummin. Ja "yllätys" riita loppui lähes alkuunsa... koska nuorin lapsi oli jo 12v ja viranomaiset kuulivat häntä(kin).

        Minäkään en siis saanut exääni hoitoon, en millään. Hänen oireensa eivät olleet sellaiset, että olisi voinut kutsua ambulanssin/poliisin. Vasta neljän vuoden jälkeen erosta oli. Se oli meille kaikille muille helpotus. Ei ollut minun syytä, ettei hän ymmärtänyt omaa tilannettaan. Jälkeenpäin ajateltuna en olisi voinut tehdä mitään paremmin kuin tein. En yhtään mitään paremmin enkä enempää.

        Ehket sinä sitä ymmärrä, mutta muiden ihmisten oikeassa elämässä on useinkin tilanteita, jolloin on tarkoin harkittava kumpi huono vaihtoehto on parempi. Nimenomaan ajoitus on ratkaiseva tässäkin. Tietysti minulla oli selvillä lähimmän turvakodin puhelinnumero . Myös miehen sukulaiset tukivat meitä ja yrittävät osansa saada häntä hakeutumaan hoitoon. Vaikka miehen isä on jo vanha ja rauhallinen luonne, hän menetti hermonsa monta kertaa poikansa kanssa. Sen tekivät myös hänen sisaruksensa useaan kertaan eromme jälkeen.

        Näin äskettäin tv-ohjelman Tapio Suomisesta, jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun hän kertoi miten hän makasi pitkään eteisen lattialla, en muista mitä hän siinä teki, hänen ex-vaimonsa soitti Tapion veljelle, pyysi tulemaan ja viemään hänet sairaalaan. Suostuttelua kesti neljä tuntia, sitten hän lähti. Tiedätkö mitä ajattelin "noin helppoa se on toisilla". Olin lähes kateellinen. Ehkä exän olisi pitänyt käyttää enemmän alkoholia , saatava potkut töistäkin, sakkoja ja ties mitä muuta.... Ei sekään ihan hyvä juttu, mutta kuitenkin todistettavampaa eron hetkellä.

        (Ei ollut minun syytä, ettei hän ymmärtänyt omaa tilannettaan. Jälkeenpäin ajateltuna en olisi voinut tehdä mitään paremmin kuin tein. En yhtään mitään paremmin enkä enempää.
        mutta kuitenkin todistettavampaa eron hetkellä.) ¨miksi sinun pitää näin voimakkaasti todistella syyttömyyttäsi¨??

        Sinun mielestä kyseisille asioille ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa, on vain kärsittävä kunnes viimmeinenkin lapsi täyttää 12 v, niin ei tarvitse riidellä miehen kanssa huoltajuudesta.

        Melko karu ohje muille, itse haluaisin löytää edes yhden ajatuksen, millä voisi estää kyseinen tilanne, siis muiden ei tarvitse käydä samaa ongelmaa läpi, vaan voisin auttaa muita tilanteessa.


      • mietintääkerrakseen
        y15 kirjoitti:

        (Ei ollut minun syytä, ettei hän ymmärtänyt omaa tilannettaan. Jälkeenpäin ajateltuna en olisi voinut tehdä mitään paremmin kuin tein. En yhtään mitään paremmin enkä enempää.
        mutta kuitenkin todistettavampaa eron hetkellä.) ¨miksi sinun pitää näin voimakkaasti todistella syyttömyyttäsi¨??

        Sinun mielestä kyseisille asioille ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa, on vain kärsittävä kunnes viimmeinenkin lapsi täyttää 12 v, niin ei tarvitse riidellä miehen kanssa huoltajuudesta.

        Melko karu ohje muille, itse haluaisin löytää edes yhden ajatuksen, millä voisi estää kyseinen tilanne, siis muiden ei tarvitse käydä samaa ongelmaa läpi, vaan voisin auttaa muita tilanteessa.

        En todistellut, kerroin miten asiat oikeassa elämässä usein on. Voi valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta paremman.

        Meillä oli vaikeaa, mutta monella muulla vielä vaikeampaa. Kenenkään tilanne ei ole samanlainen. Yhdistävänä tekijänä on vain muiden ahdistus ja pelko miehestä/isästä. Oli hänen ongelmansa mikä vain, mielenterveys ml. päihdeongelmat ja muut riippuvuudet, niille tyypillistä on salaaminen. Ongelma myönnetään aniharvoin ja näin salaaminen voi jatkua. Mielenterveysongelmat ja alkoholiriippuvuus ovat vaikeimmat todistaa. Jos ongelmana on esim. pössyttely, voidaan vaatia huumeseulaa.

        Tiedän monia isiä, jotka ovat myöntäneet ajaneensa kännissä lapset kyydissään. Vaikka he ovat vannoneet lasten äidille, etteivät käytä alkoholia ollessaan lastensa kanssa. Tätäkään ei voi todistaa millään muutoin kuin ratsiassa, joka sattuisi sopivasti kohdalle. Ei ole sattunut. Sen välttäminen on aika helppoa pk-seudullakin saati muualla.

        Valitettavasti minä en pysty ratkaisemaan näitä vallitsevia ongelmia. Jokaisen täytyy käydä ne omalta kohdaltaan läpi, mikäli lasten isällä on mielenterveys/päihde yms ongelma, jota hän ei myönnä ja ero on tulossa. Ohjeeni on puhua muille läheisille. Ongelma on, jos läheisiä ei ole tai he asuvat kaukana. Läheisillä ihmisillä kuten meillä on mahdollisuus todeta ongelma. Viranomaisia harvemmin voi hälyttää kylään katsomaan isän touhuja, ellei niistä ole välitöntä uhkaa. Merkittävintä on, että eron jälkeen isällä ei ole mitään kontrollia, jos lapset ovat hänellä. Hän saa kiusata ja olla juuri niin hullu kuin on, olla vaikka jatkuvasti kännissä. Onneksi jotkut lapset lähtevät kolkuttelemaan naapurin ovea ja pyytämään apua, tai ruokaa... jotkut eivät lähde. Jotkut lapset soittavat äidilleen ja kertovat esim. "isä juo". Kaikilla lapsilla ei ole tähän mahdollisuutta.


      • y15
        mietintääkerrakseen kirjoitti:

        En todistellut, kerroin miten asiat oikeassa elämässä usein on. Voi valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta paremman.

        Meillä oli vaikeaa, mutta monella muulla vielä vaikeampaa. Kenenkään tilanne ei ole samanlainen. Yhdistävänä tekijänä on vain muiden ahdistus ja pelko miehestä/isästä. Oli hänen ongelmansa mikä vain, mielenterveys ml. päihdeongelmat ja muut riippuvuudet, niille tyypillistä on salaaminen. Ongelma myönnetään aniharvoin ja näin salaaminen voi jatkua. Mielenterveysongelmat ja alkoholiriippuvuus ovat vaikeimmat todistaa. Jos ongelmana on esim. pössyttely, voidaan vaatia huumeseulaa.

        Tiedän monia isiä, jotka ovat myöntäneet ajaneensa kännissä lapset kyydissään. Vaikka he ovat vannoneet lasten äidille, etteivät käytä alkoholia ollessaan lastensa kanssa. Tätäkään ei voi todistaa millään muutoin kuin ratsiassa, joka sattuisi sopivasti kohdalle. Ei ole sattunut. Sen välttäminen on aika helppoa pk-seudullakin saati muualla.

        Valitettavasti minä en pysty ratkaisemaan näitä vallitsevia ongelmia. Jokaisen täytyy käydä ne omalta kohdaltaan läpi, mikäli lasten isällä on mielenterveys/päihde yms ongelma, jota hän ei myönnä ja ero on tulossa. Ohjeeni on puhua muille läheisille. Ongelma on, jos läheisiä ei ole tai he asuvat kaukana. Läheisillä ihmisillä kuten meillä on mahdollisuus todeta ongelma. Viranomaisia harvemmin voi hälyttää kylään katsomaan isän touhuja, ellei niistä ole välitöntä uhkaa. Merkittävintä on, että eron jälkeen isällä ei ole mitään kontrollia, jos lapset ovat hänellä. Hän saa kiusata ja olla juuri niin hullu kuin on, olla vaikka jatkuvasti kännissä. Onneksi jotkut lapset lähtevät kolkuttelemaan naapurin ovea ja pyytämään apua, tai ruokaa... jotkut eivät lähde. Jotkut lapset soittavat äidilleen ja kertovat esim. "isä juo". Kaikilla lapsilla ei ole tähän mahdollisuutta.

        En todistellut, kerroin miten asiat oikeassa elämässä usein on. Voi valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta paremman.

        Meillä oli vaikeaa, mutta monella muulla vielä vaikeampaa. Kenenkään tilanne ei ole samanlainen. Yhdistävänä tekijänä on vain muiden ahdistus ja pelko miehestä/isästä. Oli hänen ongelmansa mikä vain, mielenterveys ml. päihdeongelmat ja muut riippuvuudet, niille tyypillistä on salaaminen. TÄMÄ KOSKEE TIETENKIN SAIRAITA ISIÄ, TÄMÄ EI KOSKE KAIKKIA MIEHIÄ Ongelma myönnetään aniharvoin ja näin salaaminen voi jatkua. Mielenterveysongelmat ja alkoholiriippuvuus ovat vaikeimmat todistaa. Jos ongelmana on esim. pössyttely, voidaan vaatia huumeseulaa. JOS TOINEN VANHEMMISTA ON KYKENEVÄ KORJAAMAAN TILANTEEN, ON SE HÄNEN VELVOLLISUUS, LASTEN HYVINVOINNIN VUOKSI.

        Tiedän monia isiä, jotka ovat myöntäneet ajaneensa kännissä lapset kyydissään. Vaikka he ovat vannoneet lasten äidille, etteivät käytä alkoholia ollessaan lastensa kanssa. MINÄ EN TUNNE MIESTÄ KETÄ OLISI AJANUT LAPSET KODISTAAN, TIEDÄN KYLLÄ TAPAUKSIA, MUTTA KYSYMYKSESSÄ ON OLLUT MIELISAIRAUS TAI VAKAVA ALKOHOLISOITUMINEN
        Tätäkään ei voi todistaa millään muutoin kuin ratsiassa, joka sattuisi sopivasti kohdalle. Ei ole sattunut. Sen välttäminen on aika helppoa pk-seudullakin saati muualla. KYSYMYS ON VARMASTI MONIONGELMA PERHEISTÄ.

        Valitettavasti minä en pysty ratkaisemaan näitä vallitsevia ongelmia. Jokaisen täytyy käydä ne omalta kohdaltaan läpi, mikäli lasten isällä on mielenterveys/päihde yms ongelma, jota hän ei myönnä ja ero on tulossa. NÄMÄ POIKKEUKSELLISET TILANTEET TULEE HOITAA AINA AMMATTILAISEN TUELLA
        Viranomaisia harvemmin voi hälyttää kylään katsomaan isän touhuja, ellei niistä ole välitöntä uhkaa. TILANTEESSA ON MENTY LIIAN PITKÄLLE JOS TARVITAAN POLIISEJA, TERVEEN VANHEMMAN TULEE TOIMIA LASTEN KANNALTA Merkittävintä on, että eron jälkeen isällä ei ole mitään kontrollia, jos lapset ovat hänellä. Hän saa kiusata ja olla juuri niin hullu kuin on, olla vaikka jatkuvasti kännissä. ON LAPSIA KOHTAAN VÄÄRIN ETTÄ HE JOUTUVAT ELÄMÄÄN SAIRAASSA YMPÄRISTÖSSÄ, JOSSA TÄSSÄKIN ON KYSYMYS Onneksi jotkut lapset lähtevät kolkuttelemaan naapurin ovea ja pyytämään apua, tai ruokaa... jotkut eivät lähde. Jotkut lapset soittavat äidilleen ja kertovat esim. "isä juo". Kaikilla lapsilla ei ole tähän mahdollisuutta. TÄÄLÄ KIRJOITELLAAN SULASSA SOVUSSA TÄYSIN SAIRAISTA TILANTEISTA JA NORMI EROISTA.


    • pelkkääpaskaariittävästi

      Ihan liian kauan, että tuntee jo ittensä väliin paskaksi ja saamattomaksi. Turhaan myös ajatellut lapsia ja heidän parastaan mitä helvetin hyötyä, kun kukaan ei tasan tarkkaan välitä hevon vittua miltä itestä tuntuu. Mä oon hyväksynyt jo lopuniän yksin elämisen ajatuksen, tekis vaan niin helvetisti mieli repästä ittensä tästä kaikesta perhe, työt, ihan kaikki. Eiköhän kumppani sit ite järkkäilis ja yrittäis tulla toimeen muksujensa kanssa, ite vois painua myös muuten ihan eri kuvioihin ja jonnekin, jossa ees jonkun verran tuntis tekevänsä jotain arvokasta ja ystävällisenä ihmisenä enköhän ystäviäkin pystyis hankkiin.

      • y15

        Ihan liian kauan, että tuntee jo ittensä väliin paskaksi ja saamattomaksi. APUA ON SAATAVILLA ON USAKALLETTAVA OTTAA ENSIMMÄINEN ASKEL, SIINÄ EI MENETÄ MITÄÄN. Turhaan myös ajatellut lapsia ja heidän parastaan mitä helvetin hyötyä, kun kukaan ei tasan tarkkaan välitä hevon vittua miltä itestä tuntuu. LAPSIA EI SAA SEKOITTAA VANHEMPIEN EROON, HEIDÄN VELVOLLISUUS EI OLE MIETTIÄ VANHEMPIEN HENKILÖKOHTAISIA ONGELMIA. Mä oon hyväksynyt jo lopuniän yksin elämisen ajatuksen, tekis vaan niin helvetisti mieli repästä ittensä tästä kaikesta perhe, työt, ihan kaikki. OLET ITSE TEHNYT PÄÄTÖKSET AIKANAAN, VALINNUT MIEHEN, SYNNYTTÄNYT LAPSET KAIKKI NÄMÄ OVAT OLLEET SINUN YKSIN PÄÄTETTÄVISSÄ OLEVIA ASIOITA, TOINEN OSAPUOLI ON VOINUT KESKUSTELLA ASIOISTA MUTTA SINULLA OLI PÄÄTÖSVALTA ASIOIHIN.

        Jos haluat oikeasti päästä asiassa eteenpäin, on ymmärrettävä oma vastuu tapahtumissa.
        Sinä valitsit väärän kumppanin, hän ei ollutkaan sitä mitä kuvittelit tai halusit. Kumppania on mahdoton muuttaa ilman avointa kommunikaatiota, eikä aina edes tällä. Tästä on turha syyttää puolisoa, koska sinä itse teit päätöksen vakinnasta, kuten myös puolisosi valitsi sinut.
        Jokainen on samassa tilanteessa kun menevät maimisiin, parisuhde vaatii uhrauksia on pakko tehdä asioita sen eteen ettei tule väärinymmärryksiä, helpoin tapa on avoin kommunikaatio.
        MIKSI ET SINÄ OLE SE VAHVEMPI KETÄ NOSTAA PELKÄT FAKTAT PÖYTÄÄN JA KERTOO MITEN ASIAT MENEE. OTA YKSI ASIA KERRALLA KÄSITTELYYN JA ISTUTTE PERHEVEUVONNASSA NIIN KAUAN ETTÄ PÄÄSETTE YHTEISYMMÄRRYKSEEN JA TÄMÄ KIRJATAAN YLÖS, AINA VOITTO EI OLE SE PARAS VAIHTOEHTO.


        Eiköhän kumppani sit ite järkkäilis ja yrittäis tulla toimeen muksujensa kanssa, MONI NAINEN ON YLLÄTTYNYT KUINKA HYVIN MIES PÄRJÄÄKIN KUN SAA TOIMIA MITEN ITSELLE ASIAT PARHAITEN SOPII. NAISEN ON HYVÄKSYTTÄVÄ ERILLAISET TOIMINTATAVAT. ite vois painua myös muuten ihan eri kuvioihin ja jonnekin, jossa ees jonkun verran tuntis tekevänsä jotain arvokasta ja ystävällisenä ihmisenä enköhän ystäviäkin pystyis hankkiin. NOIN VARMASTI JOKAINEN MIETTII KUN HAASTEITA ON PALJON, MUTTA TODELLISUUDESSA KUKAAN MUU KUIN SINÄ ET VOI TEHDÄ SINUN OMAN HYVINVOINNIN ETEEN MITÄÄN, ELLET KERRO ASIASTA PUOLISOLLE MITÄÄN, JOS PUOLISO EI VÄLITÄ ASIASTA ON SINUN TEHTÄVÄ RATKAISUJA ITSESI VUOKSI, KOSKA ILMAN OMAA HYVINVOINTIA ET KYKENE HUOLEHTIMAAN LASTEN HYVINVOINNISTA.

        Tekstini on karua, mutta onko tilanteen korjaamiseksi muita realistisia keinoja???
        Selittelyä ja syyllistelyä voi harrasta, mutta tämä pelkästään riitauttaa asiaa enemmän, myös oma hyvinvointi kärsii, näissä tilanteissa ei ole voittajia.


      • mietintääkerrakseen
        y15 kirjoitti:

        Ihan liian kauan, että tuntee jo ittensä väliin paskaksi ja saamattomaksi. APUA ON SAATAVILLA ON USAKALLETTAVA OTTAA ENSIMMÄINEN ASKEL, SIINÄ EI MENETÄ MITÄÄN. Turhaan myös ajatellut lapsia ja heidän parastaan mitä helvetin hyötyä, kun kukaan ei tasan tarkkaan välitä hevon vittua miltä itestä tuntuu. LAPSIA EI SAA SEKOITTAA VANHEMPIEN EROON, HEIDÄN VELVOLLISUUS EI OLE MIETTIÄ VANHEMPIEN HENKILÖKOHTAISIA ONGELMIA. Mä oon hyväksynyt jo lopuniän yksin elämisen ajatuksen, tekis vaan niin helvetisti mieli repästä ittensä tästä kaikesta perhe, työt, ihan kaikki. OLET ITSE TEHNYT PÄÄTÖKSET AIKANAAN, VALINNUT MIEHEN, SYNNYTTÄNYT LAPSET KAIKKI NÄMÄ OVAT OLLEET SINUN YKSIN PÄÄTETTÄVISSÄ OLEVIA ASIOITA, TOINEN OSAPUOLI ON VOINUT KESKUSTELLA ASIOISTA MUTTA SINULLA OLI PÄÄTÖSVALTA ASIOIHIN.

        Jos haluat oikeasti päästä asiassa eteenpäin, on ymmärrettävä oma vastuu tapahtumissa.
        Sinä valitsit väärän kumppanin, hän ei ollutkaan sitä mitä kuvittelit tai halusit. Kumppania on mahdoton muuttaa ilman avointa kommunikaatiota, eikä aina edes tällä. Tästä on turha syyttää puolisoa, koska sinä itse teit päätöksen vakinnasta, kuten myös puolisosi valitsi sinut.
        Jokainen on samassa tilanteessa kun menevät maimisiin, parisuhde vaatii uhrauksia on pakko tehdä asioita sen eteen ettei tule väärinymmärryksiä, helpoin tapa on avoin kommunikaatio.
        MIKSI ET SINÄ OLE SE VAHVEMPI KETÄ NOSTAA PELKÄT FAKTAT PÖYTÄÄN JA KERTOO MITEN ASIAT MENEE. OTA YKSI ASIA KERRALLA KÄSITTELYYN JA ISTUTTE PERHEVEUVONNASSA NIIN KAUAN ETTÄ PÄÄSETTE YHTEISYMMÄRRYKSEEN JA TÄMÄ KIRJATAAN YLÖS, AINA VOITTO EI OLE SE PARAS VAIHTOEHTO.


        Eiköhän kumppani sit ite järkkäilis ja yrittäis tulla toimeen muksujensa kanssa, MONI NAINEN ON YLLÄTTYNYT KUINKA HYVIN MIES PÄRJÄÄKIN KUN SAA TOIMIA MITEN ITSELLE ASIAT PARHAITEN SOPII. NAISEN ON HYVÄKSYTTÄVÄ ERILLAISET TOIMINTATAVAT. ite vois painua myös muuten ihan eri kuvioihin ja jonnekin, jossa ees jonkun verran tuntis tekevänsä jotain arvokasta ja ystävällisenä ihmisenä enköhän ystäviäkin pystyis hankkiin. NOIN VARMASTI JOKAINEN MIETTII KUN HAASTEITA ON PALJON, MUTTA TODELLISUUDESSA KUKAAN MUU KUIN SINÄ ET VOI TEHDÄ SINUN OMAN HYVINVOINNIN ETEEN MITÄÄN, ELLET KERRO ASIASTA PUOLISOLLE MITÄÄN, JOS PUOLISO EI VÄLITÄ ASIASTA ON SINUN TEHTÄVÄ RATKAISUJA ITSESI VUOKSI, KOSKA ILMAN OMAA HYVINVOINTIA ET KYKENE HUOLEHTIMAAN LASTEN HYVINVOINNISTA.

        Tekstini on karua, mutta onko tilanteen korjaamiseksi muita realistisia keinoja???
        Selittelyä ja syyllistelyä voi harrasta, mutta tämä pelkästään riitauttaa asiaa enemmän, myös oma hyvinvointi kärsii, näissä tilanteissa ei ole voittajia.

        Lapset miettivät aina vanhempien ongelmia, jos niitä on. Sinun käsityksesi ettei lapsia pidä sekoittaa niihin ei ole realistinen. Lapset jos ketkä "haistavat" herkästi miten asiat vanhempien välillä oikeasti ovat.


      • niinsemenee

        Tiäkkö mitä y15 mitäpä jos ihan itse menisit terapiaan ja hoitaisit ton oman jankutukses kuntoon. Siis mikä vitun tarve sulla on tunkee joka väliin noita sun pitää puhua ja hoitaa asioita. Voi v oikeesti. Me ollaan puhuttu ja arvaa vaan oonko hoitanut. Uskonut ja yrittänyt, mun voinat vaan loppu tähän. Toinen tietää, että avioero on tksi vahva vaihtoehto, silti on kuin ei mitään. Ollaan terapioita myöden käyty asioita läpu ja jos ei oo ihan imbesilli niin tasan tietää ongelmat. Mä en vaan oikeesti jaksa enää, kohta en edes lapsiakaan niin kauheelta kuin kuulostaa. Mun kokemus alotukseen on, että vaikka asioita kuinka yrittäis korjata ja terapioota käydä niin kyllä se vaan niin on, että aaioiden korjaaminen tapahtuu suht nopeesti, jos on tapahtuakseen.
        Lapset todellakin haistaa ja tietää ongelmat ja varmaan monissa perheissä. Ne vaan on asioita, joista vaietaan.


      • lisäyshuom

        Ja tuo edellinen olin siis minä, joka aiemmin kirjoitin nimimeekillä pelkkääpaskaariittävästi.


      • 80luvullamaalla
        mietintääkerrakseen kirjoitti:

        Lapset miettivät aina vanhempien ongelmia, jos niitä on. Sinun käsityksesi ettei lapsia pidä sekoittaa niihin ei ole realistinen. Lapset jos ketkä "haistavat" herkästi miten asiat vanhempien välillä oikeasti ovat.

        MInä en muista koskaan murehtineeni vanhempieni ongelmia , eikä myöskään veljeni, vanhempani kyllä tappelivat jonkin verran avioliittonsa aikana se on jäänyt mieleen ja me veljieni kanssa vaan naureskeltiin niiden sanaharkkaa.
        Sitte kun ne eros niin se tuli meille yllätyksenä, me olimme sitte jo melkeen aikuisia ja faijaa kävimme tapaamassa sillon kun huvitti ,tai kun tarvisimme rahaa.
        Faija oli sellainen jörrikkä ei paljoa puhunut ,eikä mutsikaan mikään plätisiä ollut.


      • mmyssy
        niinsemenee kirjoitti:

        Tiäkkö mitä y15 mitäpä jos ihan itse menisit terapiaan ja hoitaisit ton oman jankutukses kuntoon. Siis mikä vitun tarve sulla on tunkee joka väliin noita sun pitää puhua ja hoitaa asioita. Voi v oikeesti. Me ollaan puhuttu ja arvaa vaan oonko hoitanut. Uskonut ja yrittänyt, mun voinat vaan loppu tähän. Toinen tietää, että avioero on tksi vahva vaihtoehto, silti on kuin ei mitään. Ollaan terapioita myöden käyty asioita läpu ja jos ei oo ihan imbesilli niin tasan tietää ongelmat. Mä en vaan oikeesti jaksa enää, kohta en edes lapsiakaan niin kauheelta kuin kuulostaa. Mun kokemus alotukseen on, että vaikka asioita kuinka yrittäis korjata ja terapioota käydä niin kyllä se vaan niin on, että aaioiden korjaaminen tapahtuu suht nopeesti, jos on tapahtuakseen.
        Lapset todellakin haistaa ja tietää ongelmat ja varmaan monissa perheissä. Ne vaan on asioita, joista vaietaan.

        "Lapset todellakin haistaa ja tietää ongelmat ja varmaan monissa perheissä. Ne vaan on asioita, joista vaietaan."

        Se on juuri näin. Mitä enemmän vanhemmat yrittävät salata, sitä paremman vainun lapset usein saa.

        y15:lle suosittelen myös pitkää terapiaa. Tuollaisesta jankutuksesta ei niin vain pääsekään eroon.


      • Y15
        lisäyshuom kirjoitti:

        Ja tuo edellinen olin siis minä, joka aiemmin kirjoitin nimimeekillä pelkkääpaskaariittävästi.

        Tiäkkö mitä y15 mitäpä jos ihan itse menisit terapiaan ja hoitaisit ton oman jankutukses kuntoon. Siis mikä vitun tarve sulla on tunkee joka väliin noita sun pitää puhua ja hoitaa asioita. Voi v oikeesti. OLEN ITSE SELVINNYT EROSTA, KUN YMMÄRSIN OMIEN VALINTOJEN JA PÄÄTÖKSIEN VAIKUTUKSEN, OLEN ITSE TEHNYT VALINTOJA AIKANAAN ENKÄ VOI SYYLLISTÄÄ EXÄÄ NÄISTÄ ASIOISTA. MENI VUOSIA ENNEN KUIN YMMÄRSIN TÄMÄN, MUTTA SEN JÄLKEEN MINULLA ALKOI VASTA OMA ELÄMÄ.

        Me ollaan puhuttu ja arvaa vaan oonko hoitanut. Uskonut ja yrittänyt, mun voinat vaan loppu tähän. PITÄISIKÖ TEHDÄ JOTAKIN RADIKAALIA, JOS MIKÄÄN EI ONNISTU JOKAINEN VOI EROTA JOS HALUAA, SE EI VAADI TOISEN LUPAA.

        Toinen tietää, että avioero on tksi vahva vaihtoehto, silti on kuin ei mitään. Ollaan terapioita myöden käyty asioita läpu ja jos ei oo ihan imbesilli niin tasan tietää ongelmat. MENE YKSIN PARISUHDETERAPEUTULLE JA KERRO MIHIN PÄÄDYT JA PYYDÄ OHJEITA, MITEN KYKENET EROAMAAN MAHDOLLISIMMAN PIENIN RIIDOIN, SE HELPOTTAA KOKO PERHEEN TOIPUMISTA. Mä en vaan oikeesti jaksa enää, kohta en edes lapsiakaan niin kauheelta kuin kuulostaa. ÄLÄ LUOVUTA, VAAN HAE APUA Mun kokemus alotukseen on, että vaikka asioita kuinka yrittäis korjata ja terapioota käydä niin kyllä se vaan niin on, että aaioiden korjaaminen tapahtuu suht nopeesti, jos on tapahtuakseen. KUN KYKENET YMMÄRTÄMÄÄN OMAN OSUUDEN ASIOIDEN KULUSSA, PÄÄTÖS ON HELPPO TEHDÄ, KOSKA TURHA SYYLLISTEN JÄÄ POIS JA VOIT HETI KESKITTYÄ OLENNAISIIN ASIOIHIN.

        Lapset todellakin haistaa ja tietää ongelmat ja varmaan monissa perheissä. Ne vaan on asioita, joista vaietaan. SE ON SELVÄ ETTÄ LAPSET AISTIVAT ENSIMMÄISENÄ ETTÄ VANHEMMILLA ON RISTIRIITOJA, ITSE MUISTA TÄMÄN SELKEÄSTI. MUTTA LAPSIA EI SAA SEKOITTAA VANHEMPIEN RIITOIHIN.

        Ja tuo edellinen olin siis minä, joka aiemmin kirjoitin nimimeekillä pelkkääpaskaariittävästi.
        ON VAIKEAA TIETÄÄ KENELLE KULLOINKIN VASTAA JOS NIMIMERKKI VAIHTUU.


      • y15
        mietintääkerrakseen kirjoitti:

        Lapset miettivät aina vanhempien ongelmia, jos niitä on. Sinun käsityksesi ettei lapsia pidä sekoittaa niihin ei ole realistinen. Lapset jos ketkä "haistavat" herkästi miten asiat vanhempien välillä oikeasti ovat.

        Lapset miettivät aina vanhempien ongelmia, jos niitä on. Sinun käsityksesi ettei lapsia pidä sekoittaa niihin ei ole realistinen. Lapset jos ketkä "haistavat" herkästi miten asiat vanhempien välillä oikeasti ovat. KYLLÄ JOKAINEN KENELLÄ LAPSIA ON TIETÄÄ MITEN HYVIN LAPSET AISTIVAT VANHEMPIEN RISTIRIIDAT, MUTTA ON TÄYSIN ERIASIA SEKOITTAA LAPSIA VANHEMPIEN EROON.

        Sinulla on asiat kunnossa jos et tiedä mistä kirjoitan, pahinta on jos vanhemmat puhuttavat, manipuloivat lapsia oman edun vuoksi ja tämä on vahingollista lapsille. jOS SYYLLISTÄT EXÄÄ LAPSILLE SYYLLISTYT AINA EPÄOIKEUDEN MUKAISEEN TOIMINTA, ON EPÄITSEKÄSTÄ ALIARVIOIDA LASTEN KYKYÄ AISTIA MIKÄ ON OIKEEN JA VÄÄRIN.


      • hmhm
        80luvullamaalla kirjoitti:

        MInä en muista koskaan murehtineeni vanhempieni ongelmia , eikä myöskään veljeni, vanhempani kyllä tappelivat jonkin verran avioliittonsa aikana se on jäänyt mieleen ja me veljieni kanssa vaan naureskeltiin niiden sanaharkkaa.
        Sitte kun ne eros niin se tuli meille yllätyksenä, me olimme sitte jo melkeen aikuisia ja faijaa kävimme tapaamassa sillon kun huvitti ,tai kun tarvisimme rahaa.
        Faija oli sellainen jörrikkä ei paljoa puhunut ,eikä mutsikaan mikään plätisiä ollut.

        "me veljieni kanssa vaan naureskeltiin niiden sanaharkkaa."
        Tuo on yksi selviytymiskeino.


    • mmyssy

      Kauan mietin eroa. Sen mitä tulee kaikkiin eronneisiin ystäviin ja tuttaviin... hekin ovat miettineet eroa kauan. Ei ole meikäläisen lähipiirissä yhtäkään "ero tuli ihan puskista" tapausta.

      Tuossa edellä puhuttiin lasten vainusta haistella ongelmia. Sellainen vaisto oli minunkin lapsilla. Heillä oli tosin omakin "lehmä ojassa" asian suhteen, sillä he toivoivat minun ymmärtävän erota. Sain myös kuulla heidän isänsä sanomisista ja tekemisistä. Ihan pikkuisen uskalsivat kertoa asioista, vaikka isänsä oli kieltänyt ankarasti, ja pelotellutkin. Tapa oli erityisen kyseenalainen - isä uhkasi lapsia, että jos eroamme niin lapset jäävät hänen hoitoonsa. Isä siis tiesi olevansa inhottava kasvattaja, jonka kasvatusperiaatteena oli armeijatyyppinen totteleminen, hän antoi piupaut lasten omalle tahdolle. Mutta räikeästi vain silloin, kun en ollut kotona.

      Kuten tuossa edellä jo sivuttiinkin mielenterveys yms aihetta, niin todellakin lähes kaikki perustuu salaamiseen ja ongelman kieltämiseen. Vaikka y15 tuossa paasaa ettei lapsia saa sekoittaa vanhempien eroon, hän on väärässä. Erityisesti lasten täytyy oppia (salassa) avautumaan mitä julmuuksia toinen vanhempi tekee, miten väärin hän kohtelee ym. Vaikenemisella on usein todella kamalat seuraukset. Valitettavasti tämä on ainoa tapa välttyä eroriidoilta tai ainakin minimoida ne. Sanomattakin on selvää, että lasten täytyy toisen vanhemman kanssa avautua myös sosiaaliviranomaisille.

      Jos omat lapseni eivät olisi kertoneet miten huonosti isänsä kohtelee heitä, olisin varmasti myös odottanut ja pitkittänyt eroa vielä. Nuorin lapsista oli erotessamme 10v. Ero ei mennyt kuitenkaan kuten strömsössä, vaikka sosiaaliviranomaisetkin olivat lasten tukena. Tässä tulee mieleen vanha sananlasku "hulluille pitää olla mieliksi". Yleensä joo, mutta ei lasten kustannuksella. Lähtökohtaisesti erosta tulee paska, jos isä on hullu ja/tai juoppo eikä itse tajua sitä.

      • y15

        Miksi selittelet ja haukut puolisoasi, jokainen lukia varmasti ummärtää että puolisosi on todella sairas,

        Kuten tuossa edellä jo sivuttiinkin mielenterveys yms aihetta, niin todellakin lähes kaikki perustuu salaamiseen ja ongelman kieltämiseen. Vaikka y15 tuossa paasaa ettei lapsia saa sekoittaa vanhempien eroon, hän on väärässä. KOITA YMMÄRTÄÄ ETTÄ SINUN HENKILÖKOHTAISESSA TILANTEESSASI PUOLISO ON VAKAVASTI MIELISAIRAS, TILANTEESI ON TÄYSIN POIKKEUKSELLINEN. Erityisesti lasten täytyy oppia (salassa) avautumaan mitä julmuuksia toinen vanhempi tekee, miten väärin hän kohtelee ym. Vaikenemisella on usein todella kamalat seuraukset. Valitettavasti tämä on ainoa tapa välttyä eroriidoilta tai ainakin minimoida ne. Sanomattakin on selvää, että lasten täytyy toisen vanhemman kanssa avautua myös sosiaaliviranomaisille. NYT PUHUT TÄYSIN POIKKEUKSELLISESTA TILANTEESTA, TÄTÄ EI VOI VERRATA NORMI EROIHIN, MUTTA TODELLA HYVÄ KIRJOITUS NIILLE KENELLÄ ON NOIN VAIKEA TILANNE, SIIS KUN MUKANA ON MIELISAIRAUTTA.


      • MinnaQ

        "Jos omat lapseni eivät olisi kertoneet miten huonosti isänsä kohtelee heitä, olisin varmasti myös odottanut ja pitkittänyt eroa vielä. Nuorin lapsista oli erotessamme 10v. Ero ei mennyt kuitenkaan kuten Strömsössä"

        Kaikkien lasten kanssa pitäisi tosiaan puhua pienestä pitäen enemmän ihmissuhde- ja tunnetaidoista. Kertoa ihmisen omista rajoista. Kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään sietää, edes omilta vanhemmilta, ei muiltakaan läheisiltä, ei keneltäkään. Lapsen tärkeää kertoa turvalliselle aikuiselle, jos hän tuntee tulleensa kaltoin/huonosti/epäasiallisesti kohdelluksi. Esimerkkejä edellisistä tapauksista kerrotaan myös. Kaikenlaiset tunteet ovat tärkeitä ja auttavat ihmistä, myös pientä lasta eteenpäin elämän polulla, ei pelkästään aikuisia.

        On sanomattakin selvää, yleensä, ei läheskään aina tällä avioeropalstalla, että omien ja läheisten ihmisten tunnetaidoilla on suunnaton vaikutus ihmisen kaikkinaiseen hyvinvointiin. Kukaan ei voi hyvin, jos läheisen käytös ja kyvyttömyys käsitellä omia tunteita on huonoa. Omat tunteet tuntuvat itsessä, samoin toisissa. Normaalia on esim. parisuhteessa tai ystävyyssuhteessa, että toinen tunnistaa kumppaninsa tai ystävänsä tunteen ja mielialan ilman että sanotaan sanaakaan. Tämä taito tunnistaa omia ja toisten ihmisten tunteita opitaan jo lapsena - ennen kuin osataan puhua. Syntymätön lapsi reagoi äitinsä tunteisiin jo sikiöaikana. Tunteet ovat ihmisen tärkein selviytymiskeino ja suunnannäyttäjä.


      • y15
        MinnaQ kirjoitti:

        "Jos omat lapseni eivät olisi kertoneet miten huonosti isänsä kohtelee heitä, olisin varmasti myös odottanut ja pitkittänyt eroa vielä. Nuorin lapsista oli erotessamme 10v. Ero ei mennyt kuitenkaan kuten Strömsössä"

        Kaikkien lasten kanssa pitäisi tosiaan puhua pienestä pitäen enemmän ihmissuhde- ja tunnetaidoista. Kertoa ihmisen omista rajoista. Kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään sietää, edes omilta vanhemmilta, ei muiltakaan läheisiltä, ei keneltäkään. Lapsen tärkeää kertoa turvalliselle aikuiselle, jos hän tuntee tulleensa kaltoin/huonosti/epäasiallisesti kohdelluksi. Esimerkkejä edellisistä tapauksista kerrotaan myös. Kaikenlaiset tunteet ovat tärkeitä ja auttavat ihmistä, myös pientä lasta eteenpäin elämän polulla, ei pelkästään aikuisia.

        On sanomattakin selvää, yleensä, ei läheskään aina tällä avioeropalstalla, että omien ja läheisten ihmisten tunnetaidoilla on suunnaton vaikutus ihmisen kaikkinaiseen hyvinvointiin. Kukaan ei voi hyvin, jos läheisen käytös ja kyvyttömyys käsitellä omia tunteita on huonoa. Omat tunteet tuntuvat itsessä, samoin toisissa. Normaalia on esim. parisuhteessa tai ystävyyssuhteessa, että toinen tunnistaa kumppaninsa tai ystävänsä tunteen ja mielialan ilman että sanotaan sanaakaan. Tämä taito tunnistaa omia ja toisten ihmisten tunteita opitaan jo lapsena - ennen kuin osataan puhua. Syntymätön lapsi reagoi äitinsä tunteisiin jo sikiöaikana. Tunteet ovat ihmisen tärkein selviytymiskeino ja suunnannäyttäjä.

        Kaikkien lasten kanssa pitäisi tosiaan puhua pienestä pitäen enemmän ihmissuhde- ja tunnetaidoista. Kertoa ihmisen omista rajoista. MELKO PITKÄÄN SAAT ODOTTAA ETTÄ LAPSET PYSTYVÄT YMMÄRTÄMÄÄN TUNNETAIDOISTA JNE.. MITÄÄN. Kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään sietää, edes omilta vanhemmilta, ei muiltakaan läheisiltä, ei keneltäkään.7-10 VUOTIAAT LAPSET YMMÄRTÄVÄT VASTA TÄMÄN. Lapsen tärkeää kertoa turvalliselle aikuiselle, jos hän tuntee tulleensa kaltoin/huonosti/epäasiallisesti kohdelluksi. MISTÄ LAPSI TIETÄÄ TURVALLISEN AIKUISEN? KYLLÄ LÄHTÖKOHTAISESTI VANHEMMILLE TULEE PYSTYÄ KERTOMAAN KAIKISTA ASIOISTA. EDELLISESSÄ TARINASSA PUOLISOLLA OLI VAKAVIA MIELENTERVEYSONGELMIA SEKÄ MUUTA SAIRAUTTA, EIKÄ TÄTÄ ESIMERKKIÄ VOI MITENKÄÄN PITÄÄ NORMAALINA KERTOMUKSENA, ENEMMÄN OLEN HUOLISSANI MIKSI TERVE PUOLISO EI TEHNYT AIKAISEMMIN ASIALLE MITÄÄN.

        On sanomattakin selvää, ENSIN ASIA ON TÄYSIN SELVÄ yleensä, SITTEN YLEISELLÄ TASOLLA ei läheskään aina HARVEMMIN tällä avioeropalstalla MITÄ NÄISTÄ TARKOITAT? että omien ja läheisten ihmisten tunnetaidoilla on suunnaton vaikutus ihmisen kaikkinaiseen hyvinvointiin. EMPAATTINEN IHMINEN KYKENEE ASETTUMAAN TOISEN ASEMAAN JA KOHTELEMAAN TOISTA INHIMILLISESTI JA OIKEUDENMUKAISESTI, TUNNETAITO ON VÄÄRÄ SANA, KOSKA TUNNE ON JOKAISEN IHMISEN HENKILÖKOHTAINEN OMINAISUUS. Kukaan ei voi hyvin, jos läheisen käytös ja kyvyttömyys käsitellä omia tunteita on huonoa. KOROSTAT TUNTEITA MIELESTÄNI LIIKAA, JÄRJELLÄ MIETITÄÄN ASIOITA JA TUNTEELLA PÄÄTETÄÄN MIKÄ ON PARAS VAIHTOEHTO, Omat tunteet tuntuvat itsessä, samoin toisissa. ?? Normaalia on esim. parisuhteessa tai ystävyyssuhteessa, että toinen tunnistaa kumppaninsa tai ystävänsä tunteen ja mielialan ilman että sanotaan sanaakaan. ON ITSESTÄÄN SELVÄÄ ETTÄ IHMISESTÄ NÄKYY ULOSPÄIN TIETYT ASIAT, VÄSYMYS, PAHANTUULISUUS, INTOHIMO JA RAKASTUMINEN. Tämä taito tunnistaa omia ja toisten ihmisten tunteita opitaan jo lapsena - ennen kuin osataan puhua. NYT SEKOITAT TÄYDELLISESTI ASIAT Syntymätön lapsi reagoi äitinsä tunteisiin jo sikiöaikana. Tunteet ovat ihmisen tärkein selviytymiskeino ja suunnannäyttäjä. KYLLÄ AIKUISEN IHMISEN TULEE MIETTIÄ ASIOITA JA SEN JÄLKEEN PÄÄTTÄÄ MIKÄ VAIHTOEHTO TUNTUU PARHAIMMALTA. TÄMÄ PÄTEE MYÖS PARISUHTEESSA, ON NAURETTAVAA SANOA ETTÄ TIETÄÄ MITÄ TOINEN AJATTELEE, on täysin eri asia nähdä kumppanista onko hän vihainen tai iloinen tai jotakin muuta.

        Lapset kommunikoivat tunteilla kunnes oppivat puhumaan, kun lapsi on iloinen se nauraa/hymyilee ja kun on huono olo hän itkee. Tämä kuuluu lasten kehityskaareen, ei sitä pidä sekoittaa aikuisten kommunikaatioon.

        Tunteiden korostaminen on selkeästi huonon itsetunnon tuoma ongelma, jos et kykene huolehtimaan omasta hyvinvoinnistasi syyllistät muita tunteettomuudesta, koska et kykene puolistamaan tai ajamaan omaa etuasi normaaleissa haasteissa. Parisuhteissa tämä ilmenee siinä, ettei toinen osapuoli kykene puolustautumaan eikä huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan ja tällöin syyllistää puolisoaan omasta ongelmastaan. Tämä asia ei tule koskaan muuttumaan ellei omaa vastuuta omasta elämästä ymmärretä.


      • tytyo
        MinnaQ kirjoitti:

        "Jos omat lapseni eivät olisi kertoneet miten huonosti isänsä kohtelee heitä, olisin varmasti myös odottanut ja pitkittänyt eroa vielä. Nuorin lapsista oli erotessamme 10v. Ero ei mennyt kuitenkaan kuten Strömsössä"

        Kaikkien lasten kanssa pitäisi tosiaan puhua pienestä pitäen enemmän ihmissuhde- ja tunnetaidoista. Kertoa ihmisen omista rajoista. Kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään sietää, edes omilta vanhemmilta, ei muiltakaan läheisiltä, ei keneltäkään. Lapsen tärkeää kertoa turvalliselle aikuiselle, jos hän tuntee tulleensa kaltoin/huonosti/epäasiallisesti kohdelluksi. Esimerkkejä edellisistä tapauksista kerrotaan myös. Kaikenlaiset tunteet ovat tärkeitä ja auttavat ihmistä, myös pientä lasta eteenpäin elämän polulla, ei pelkästään aikuisia.

        On sanomattakin selvää, yleensä, ei läheskään aina tällä avioeropalstalla, että omien ja läheisten ihmisten tunnetaidoilla on suunnaton vaikutus ihmisen kaikkinaiseen hyvinvointiin. Kukaan ei voi hyvin, jos läheisen käytös ja kyvyttömyys käsitellä omia tunteita on huonoa. Omat tunteet tuntuvat itsessä, samoin toisissa. Normaalia on esim. parisuhteessa tai ystävyyssuhteessa, että toinen tunnistaa kumppaninsa tai ystävänsä tunteen ja mielialan ilman että sanotaan sanaakaan. Tämä taito tunnistaa omia ja toisten ihmisten tunteita opitaan jo lapsena - ennen kuin osataan puhua. Syntymätön lapsi reagoi äitinsä tunteisiin jo sikiöaikana. Tunteet ovat ihmisen tärkein selviytymiskeino ja suunnannäyttäjä.

        Totta turiset. Mikään muu ei ole lasten kasvatuksessa niin tärkeää kuin myötätunto. Ilman sitä kokemusta lapsesta ei kasva tasapainoista, toiset ihmiset huomioivaa aikuista.

        Tärkeää on niinikään lapsen syntymästä asti sanoittaa lapsen tunteita "ymmärrän että sinusta tuntuu nyt pahalta/harmittaa, kun..." Lapsi ei ehkä tajua sitä ekalla kerralla kun sen sanoo, eikä välttämättä kolmannella tai kolmannellakymmenennelläkään kerralla, mutta kun toistuvasti sanoittaa lapsen tunteen ja osoittaa ymmärrystä, jossain vaiheessa lapsi osaa itsekin tunnistaa tämän tunteen.

        Lapsen tunnetaitojen kehittyminen alkaa siitä, että hän tunnistaa omat tunteensa. Se on ensimmäinen askel kohti tunteiden säätelyä, kannattelua ja hallintaa. Lapsi oppii tunnistamaan tunteitaan, kun vanhempi tai muu tärkeä aikuinen sanoittaa niitä aina kun mahdollista, ei vain esimerkiksi kriisitilanteissa, vaan myös ilon hetkellä. Kun aikuinen sanoittaa, lapsi voi opetella ymmärtämään ja nimeämään omia tunteitaan. Harmituksen, ilon, innostuksen ja pelon, sekä miljoonat muut tunteet. Kun lapsi osaa nimetä tunteensa, hän oppii myös säätelemään omaa käyttäytymistään, eli sitä, miten hän tuo erilaisia tunteita esiin. Lisäksi hän oppii kertomaan niistä, ja näin ollen aikuisen on helpompaa auttaa lasta käsittelemään omia tunteitaan.


      • tytyo

        "Kuten tuossa edellä jo sivuttiinkin mielenterveys yms aihetta, niin todellakin lähes kaikki perustuu salaamiseen ja ongelman kieltämiseen."

        Nimenomaan nuo salaaminen ja kieltäminen ovat ongelmallisia. Juuri sen vuoksi erityisen tärkeää on jo lapselle opettaa itsepuolustusta ja -suojelua. Usein jo leikki-ikäiset tai viimeistään eskarilaiset äkkäävät, että eri ihmisille pitää puhua eritavalla. Monia lapsia ärsyttää, jos heistä ei puhuta yksilönä vaan klönttinä "kaikki naapurin lapset ovat kamalia" -tyyliin, vaikka näin sanova tuntisi ainuttakaan naapurin lasta.

        Joskus lastenkin kannattaa salata asioita. Mutta ei mihin asti tahansa, etenkin jos ne ovat haitallisia. Silloin on hyvä tietää etukäteen kenen puoleen kääntyä, jotta asiaan tulisi muutos.


      • MinnaQ
        y15 kirjoitti:

        Kaikkien lasten kanssa pitäisi tosiaan puhua pienestä pitäen enemmän ihmissuhde- ja tunnetaidoista. Kertoa ihmisen omista rajoista. MELKO PITKÄÄN SAAT ODOTTAA ETTÄ LAPSET PYSTYVÄT YMMÄRTÄMÄÄN TUNNETAIDOISTA JNE.. MITÄÄN. Kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään sietää, edes omilta vanhemmilta, ei muiltakaan läheisiltä, ei keneltäkään.7-10 VUOTIAAT LAPSET YMMÄRTÄVÄT VASTA TÄMÄN. Lapsen tärkeää kertoa turvalliselle aikuiselle, jos hän tuntee tulleensa kaltoin/huonosti/epäasiallisesti kohdelluksi. MISTÄ LAPSI TIETÄÄ TURVALLISEN AIKUISEN? KYLLÄ LÄHTÖKOHTAISESTI VANHEMMILLE TULEE PYSTYÄ KERTOMAAN KAIKISTA ASIOISTA. EDELLISESSÄ TARINASSA PUOLISOLLA OLI VAKAVIA MIELENTERVEYSONGELMIA SEKÄ MUUTA SAIRAUTTA, EIKÄ TÄTÄ ESIMERKKIÄ VOI MITENKÄÄN PITÄÄ NORMAALINA KERTOMUKSENA, ENEMMÄN OLEN HUOLISSANI MIKSI TERVE PUOLISO EI TEHNYT AIKAISEMMIN ASIALLE MITÄÄN.

        On sanomattakin selvää, ENSIN ASIA ON TÄYSIN SELVÄ yleensä, SITTEN YLEISELLÄ TASOLLA ei läheskään aina HARVEMMIN tällä avioeropalstalla MITÄ NÄISTÄ TARKOITAT? että omien ja läheisten ihmisten tunnetaidoilla on suunnaton vaikutus ihmisen kaikkinaiseen hyvinvointiin. EMPAATTINEN IHMINEN KYKENEE ASETTUMAAN TOISEN ASEMAAN JA KOHTELEMAAN TOISTA INHIMILLISESTI JA OIKEUDENMUKAISESTI, TUNNETAITO ON VÄÄRÄ SANA, KOSKA TUNNE ON JOKAISEN IHMISEN HENKILÖKOHTAINEN OMINAISUUS. Kukaan ei voi hyvin, jos läheisen käytös ja kyvyttömyys käsitellä omia tunteita on huonoa. KOROSTAT TUNTEITA MIELESTÄNI LIIKAA, JÄRJELLÄ MIETITÄÄN ASIOITA JA TUNTEELLA PÄÄTETÄÄN MIKÄ ON PARAS VAIHTOEHTO, Omat tunteet tuntuvat itsessä, samoin toisissa. ?? Normaalia on esim. parisuhteessa tai ystävyyssuhteessa, että toinen tunnistaa kumppaninsa tai ystävänsä tunteen ja mielialan ilman että sanotaan sanaakaan. ON ITSESTÄÄN SELVÄÄ ETTÄ IHMISESTÄ NÄKYY ULOSPÄIN TIETYT ASIAT, VÄSYMYS, PAHANTUULISUUS, INTOHIMO JA RAKASTUMINEN. Tämä taito tunnistaa omia ja toisten ihmisten tunteita opitaan jo lapsena - ennen kuin osataan puhua. NYT SEKOITAT TÄYDELLISESTI ASIAT Syntymätön lapsi reagoi äitinsä tunteisiin jo sikiöaikana. Tunteet ovat ihmisen tärkein selviytymiskeino ja suunnannäyttäjä. KYLLÄ AIKUISEN IHMISEN TULEE MIETTIÄ ASIOITA JA SEN JÄLKEEN PÄÄTTÄÄ MIKÄ VAIHTOEHTO TUNTUU PARHAIMMALTA. TÄMÄ PÄTEE MYÖS PARISUHTEESSA, ON NAURETTAVAA SANOA ETTÄ TIETÄÄ MITÄ TOINEN AJATTELEE, on täysin eri asia nähdä kumppanista onko hän vihainen tai iloinen tai jotakin muuta.

        Lapset kommunikoivat tunteilla kunnes oppivat puhumaan, kun lapsi on iloinen se nauraa/hymyilee ja kun on huono olo hän itkee. Tämä kuuluu lasten kehityskaareen, ei sitä pidä sekoittaa aikuisten kommunikaatioon.

        Tunteiden korostaminen on selkeästi huonon itsetunnon tuoma ongelma, jos et kykene huolehtimaan omasta hyvinvoinnistasi syyllistät muita tunteettomuudesta, koska et kykene puolistamaan tai ajamaan omaa etuasi normaaleissa haasteissa. Parisuhteissa tämä ilmenee siinä, ettei toinen osapuoli kykene puolustautumaan eikä huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan ja tällöin syyllistää puolisoaan omasta ongelmastaan. Tämä asia ei tule koskaan muuttumaan ellei omaa vastuuta omasta elämästä ymmärretä.

        "ON NAURETTAVAA SANOA ETTÄ TIETÄÄ MITÄ TOINEN AJATTELEE, on täysin eri asia nähdä kumppanista onko hän vihainen tai iloinen tai jotakin muuta."

        Tunnetko jääväsi heikoille ja siksi vähättelet toisten taitoja sanoen niitä naurettaviksi? Pelkästään sinusta tietää lähes tulkoon kaiken mitä vastaat toisille kirjoittajille heidän kirjoituksiinsa. Milloin joku on itsekäs, milloin vedät prinsessakortin, milloin jonkun elämä on mielestäsi "poikkeustapaus", "naiset..." . Et kunnioita toisia, vaivaudu ajattelemaan heidän tunteitaan, vaan selität ja vähättelet, arvostelet. Se estää terveen vuorovaikutuksen syntymisen kanssasi.

        Laitanpa tähän vielä: en vastaa enää kirjoituksiisi. Pystytkö olemaan vastaamatta tähän? Jos pystyt, sinussa on ainesta.


      • Y15
        MinnaQ kirjoitti:

        "ON NAURETTAVAA SANOA ETTÄ TIETÄÄ MITÄ TOINEN AJATTELEE, on täysin eri asia nähdä kumppanista onko hän vihainen tai iloinen tai jotakin muuta."

        Tunnetko jääväsi heikoille ja siksi vähättelet toisten taitoja sanoen niitä naurettaviksi? Pelkästään sinusta tietää lähes tulkoon kaiken mitä vastaat toisille kirjoittajille heidän kirjoituksiinsa. Milloin joku on itsekäs, milloin vedät prinsessakortin, milloin jonkun elämä on mielestäsi "poikkeustapaus", "naiset..." . Et kunnioita toisia, vaivaudu ajattelemaan heidän tunteitaan, vaan selität ja vähättelet, arvostelet. Se estää terveen vuorovaikutuksen syntymisen kanssasi.

        Laitanpa tähän vielä: en vastaa enää kirjoituksiisi. Pystytkö olemaan vastaamatta tähän? Jos pystyt, sinussa on ainesta.

        "ON NAURETTAVAA SANOA ETTÄ TIETÄÄ MITÄ TOINEN AJATTELEE, on täysin eri asia nähdä kumppanista onko hän vihainen tai iloinen tai jotakin muuta."

        Tunnetko jääväsi heikoille ja siksi vähättelet toisten taitoja sanoen niitä naurettaviksi?
        KIRJOITI FAKTASTA KOSKA TIEDÄN MISTÄ KIRJOITIN.
        Pelkästään sinusta tietää lähes tulkoon kaiken mitä vastaat toisille kirjoittajille heidän kirjoituksiinsa. SE ON TOTTA, EN HYVÄKSY VÄÄRISTELYÄ ENKÄ VALHEITA Milloin joku on itsekäs, milloin vedät prinsessakortin, milloin jonkun elämä on mielestäsi "poikkeustapaus", "naiset..." . ET OLE KERTAAKAA PYSTYNYT OSOITTAMAAN LAUSETTA MISSÄ KIRJOITIN KUTEN KERROT Et kunnioita toisia, vaivaudu ajattelemaan heidän tunteitaan, vaan selität ja vähättelet, arvostelet. Se estää terveen vuorovaikutuksen syntymisen kanssasi. SINÄ TOIMIT EPÄREHELLISESTI.


      • hmhm
        Y15 kirjoitti:

        "ON NAURETTAVAA SANOA ETTÄ TIETÄÄ MITÄ TOINEN AJATTELEE, on täysin eri asia nähdä kumppanista onko hän vihainen tai iloinen tai jotakin muuta."

        Tunnetko jääväsi heikoille ja siksi vähättelet toisten taitoja sanoen niitä naurettaviksi?
        KIRJOITI FAKTASTA KOSKA TIEDÄN MISTÄ KIRJOITIN.
        Pelkästään sinusta tietää lähes tulkoon kaiken mitä vastaat toisille kirjoittajille heidän kirjoituksiinsa. SE ON TOTTA, EN HYVÄKSY VÄÄRISTELYÄ ENKÄ VALHEITA Milloin joku on itsekäs, milloin vedät prinsessakortin, milloin jonkun elämä on mielestäsi "poikkeustapaus", "naiset..." . ET OLE KERTAAKAA PYSTYNYT OSOITTAMAAN LAUSETTA MISSÄ KIRJOITIN KUTEN KERROT Et kunnioita toisia, vaivaudu ajattelemaan heidän tunteitaan, vaan selität ja vähättelet, arvostelet. Se estää terveen vuorovaikutuksen syntymisen kanssasi. SINÄ TOIMIT EPÄREHELLISESTI.

        Yhäkö täällä mesoat? Toisten ihmisten elämän arvostelu ei ole faktaa. Ainoastaan pelkkää typerää arvostelua.


      • y15
        hmhm kirjoitti:

        Yhäkö täällä mesoat? Toisten ihmisten elämän arvostelu ei ole faktaa. Ainoastaan pelkkää typerää arvostelua.

        Jos kuvittelee että tietää mitä puoliso ajattelee, ilman että kysyy puolisolta se on valheellista ja väärää. Kyllä jokaisen aikuisen tulee kyetä kommunikaatioon, on väärin ja ylimielistä kuvitella mitä toinen ajattelee. Kysymys on empatian puutteesta ja tämä lisää riitaisia eroja.

        Toki ymmärrän sen ettei tätä kykene ymmärtämään jos ei ole empatiaa.


    • tytyo

      Pitkään mietin. Se mikä piti liitossa oli tottumus ja sääli. Omalla kohdallani sääli exääni kohtaan oli sairautta. Ex ei kohdannut lapsia eikä minuakaan tunnetasolla, ja oli itsensäkin mukaan tunnevammainen. Näin hän perusteli ilkeyttään meitä kohtaan. Tosin sen verran juonesti, että voi hyvin aikansa uskoa liiton tulevaisuuteen. Mutta liika on liikaa siinäkin, raja tuli vastaan.

      • y15

        Miten miehesi oli ilkeä ?

        Kirjoittelet todella vaikeasta ja täysin sairaasta tilanteesta, mitä ei koskaan saa hyväksyä. Jokaisen vanhemman tulee toimia kyseisessä tilanteessa lasten hyvinvoinnin vuoksi. Jos ei itse kykene on haettava ulkopuolista apua.

        Kyseistä kertomusta ei todellakaan voi yleistää normi eroksi


    • hmhm

      Vuosia, ainakin kuusi vuotta. Asia meni niin, että mietin eroa erinäisistä vakavista syistä. Kohtasin toisen. Erosin. Hieman myöhemmin erosin myös toisesta. Vuoden myöhemmin tapasin nykyisen mieheni.

      Uskon siihen, että ihminen saa mitä kulloinkin haluaa ja tarvitsee. Ellei saa, näinkin on tarkoitettu.

    • fixing

      Erittäin pitkään, kuten lähes kaikki eronneet ystäväni, sukulaiseni ja tuttavani. Pohtiminen on normaalia. Tosin se on yhtä normaalia kuin pikaerokin. Kukin tyylillään. Harvoin ero kuitenkaan ihan puskista tulee, vaikka se alkuun siltä näyttäisikin.

      Toiseen ihmiseen kantaa sen verran, ettei läheskään kaikki halua parisuhdetta "toisen ihmisen" kanssa. Usein ero koetaan jätetyn taholta enemmän pettämiseksi kuin "toinen ihminen". Tämä on myös syy siihen miksi ihminen ei eroa, vaikka hänellä on toinen ihminen. Jännittäväksi menee, kun molemmilla on toinen ihminen, mutta siitä ei tiedetä. Molemmat jatkavat suhdetta, ettei tarvitsisi tuottaa toiselle mahtipettymystä. Molemmat saattavat myös mielessään toivoa, että toinenkin löytäisi toisen.

      Ihmiset tuhlaavat joskus aikaansa miettimällä, että asiat tapahtuvat heille väärin, ellei ne tapahdu kuten itse toivoo ja ajattelee. Kannattaa silloin muistaa tämä:
      "Älä vaadi, että asiat tapahtuvat niin kuin sinä toivot, vaan toivo niiden tapahtuvan niin kuin ne tapahtuvat. Silloin elämässäsi vallitsee rauha. (Epiktetos) "

    • rocknrollfamu

      Mietin kauan, se tuli tarpeeseen. Monet eroavat nopeammin. Ei ole yhtä ainoaa tapaa erota, puhumattakaan, että olisi yksi tapa erota "oikein". Jokainen miettii eroa juuri niin kauan kuin tarve vaatii. Kaikki on ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe