Yksityinen hammashoito rahastustako?

Vieläasiakas

Oli pakko kirjoittaa ja kysellä myös muiden kokemuksia että onko yksityinen hammashoito rahastusta?
Olen suosinut yksityistä siitä syystä että suun terveys on mulle kuitenkin niin tärkeää että en jonota kolmea vuotta kunnalliseen ja odota kun hampaat tippuu sillä välin kun hoitoon pääsee vaan haluan heti. Siksi olenkin käynyt yskityisillä.
Mulla on ollut kaksi reikää ennenkuin aloin säännöllisesti käymään yksityisellä kolmisen vuotta sitten. Olin pessyt siihen mennessä hampaitani vain kerran päivässä aamuisin ja hampaani nyt ovat ja olivat siihen mennessäkin melko hyvässä kunnossa.

Kun aloin käymään yksityisellä tuntuu kuin minulle olisi tullut joku jatkuva hoitosopimus. Ihan kuin uuden auton kanssa että huolto kerran vuodessa minulta mitään kysymättä vaan silloin kun jakoavaimen kuva palaa tai silloin kun edellisen käynti kertani jälkeen määrää hoitaja uuden ajan hammaskiven poistoon.
"Tulet sitten lokakuussa niin lääkäri tekee tarkastuksen, tulet sitten marraskuussa niin lääkäri paikkaa, tulet sitten maaliskuussa niin raaputetaan hammaskiveä"
Ei siinä tottakai on hyvä että paikataan jos on paikattavaa mutta olen alkanut epäilemään onko paikattavaa oikeasti kun minulta on tänä aikana paikattu jo kaksi hammasta ja otettu ainakin pariin kertaan röntgen kuvia, kirjoitettu kalliita hammastahna reseptejä, käsketty suurinpiirtein ostamaan erinäisiä hammastikkuja hampaiden välien putsaamisiin jne jne.
Ja joka kerta tulee 100-300e lasku mukaan plus tietenkin menetetty työaika.

Jotenkin musta tuntuu että hampaani ovat menneet huonompaan kuntoon koko kolmen vuoden aikana kuin ne ovat olleetkaan. Siis tuntuu puheiden mukaan. On kuulemma reiän alkuja, on sitä on tätä ja kun mä katson peilistä niin näyttää niin kirkkaan valkoisilta kaikki.
Pesen nykyisin hyvällä sähköhammasharjalla hampaani aamuin illoin ja nyt tosiaan vielä resepti hammastahnalla. Lankaaminen ja silikoni tikuttaminen ei oikein ole mieleistä koska hammasvälini ovat niin tiukat mutta nyt sekin on kuulemma vissiin enää ainoa mitä pitäis tehdä kai lähes koko hereillä olo aika.
"Kyllä sinun pitää langata hammasvälisi ainakin aamuin illoin"
Siis miten ihmeessä ihmisen hampaat voikin olla noin huonosti kehittyneet kun vertaa muihin eläimiin että niitä pitää olla kaiken aikaa hankaamassa? Liekkö sekään tekee hyvää.
Viimeisen käynnin jälkeen tulikin tunne että nimenomaan aamusta iltaan elämä pitää olla pelkkää hampaitten harjaamista ja tikuttamista.

Mä ymmärtäisin sen jos söisin epäterveellisesti hampaita kuluttavia aineita mutta en juo limpsoja, en mehuja, syön karkkia erittäin harvoin jne ja syön muutenkin lähinnä perus terveellistä kotiruokaa.
Oudointa oli kun hammaslääkäri sanoi että "sinun pitää syödä sitten paljon kerralla kun suuhun ei saa tulla kuin tietty määrä happohyökkäyksiä päivässä. Syöt sitten kerralla ruuan niin paljon kun syöt ja heti jälkiruuan perään ja heti mahd karkkeja jos mieli tekee ja illalla sitten ei koko aikaa napostelua vaan kerralla vaikka sitten ne kymmenen leipää"
Siis tuohan on kaikkien ravitsemusterapeuttisten ohjeiden vastainen neuvo. Ihmisenhän pitäisi syödä säännöllisesti useasti päivässä pitääkseen itsensä normaali painossa eikä missään nimessä ahmia suuria määriä kerralla.

En tiedä mut jotenkin minusta on alkanut tuntumaan että olen vain rahastus väline jolle keksitään hammaskiveä, reikiä, röntgen kuvattavaa jne jne että pelko pysyy potilaassa=tarkoittaa säännöllistä rahavirtaa yksityiselle. Olenkohan seudun ainoa asiakas.
Jotenkin vaan tuntuu että tässä ei ole kaikki niin kuin sanotaan eikä mun hampaat ainakaan normi ihmisen kalustoa heikommassa kunnossa ole. Taidankin seuraavalla kerralla sanoa että nyt minä määrään koska tulen seuraavaksi joten sovitaan viidenvuoden päähän aika.
Näillä laskuilla hampaatonkin olis varmaan koko kaluston laittanut suuhunsa uusiks.

20

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h.uoh

"Siis miten ihmeessä ihmisen hampaat voikin olla noin huonosti kehittyneet kun vertaa muihin eläimiin että niitä pitää olla kaiken aikaa hankaamassa? Liekkö sekään tekee hyvää."

LOL. Jätä sitten hoitamatta ja kanna seuraukset ylpeästi. Omatpa ovat leegosi.

• laiturin.ukko

Hampaitten kannalta on hyvä, ettei syö lähes koko ajan, ettei hapot hyökkää hampaisiin jatkuvasti kiillettä syömään eikä bakteereja jää muhimaan hampaisiin ja niitten väleihin, jotka puhdistuu vain hammaslangalla.
      Ravitsemusterapeutilla on eri näkökulma.

Kunnollinen harjaus ja lankaaminen tai hammasväliharjalla putsailu kaksi kertaa päivässä
      on kai sopiva ja tarpeellinen.
      Pidän yhtä kertaa liian vähänä.
      En pystyisi menemään nukkumaan tai lähtemään töihin harjaamatta hampaitani.

Jää asiakkaan päätettäväksi vastaako kutsuun "tulla sitten tulla tarkastukseen".
      En varaa koskaan aikaa monen kuukauden päähän tarkastuksiin.
      Sanon aina, että kiitos, tilaan ajan sitten myöhemmin/syksymmällä/keväämmällä.
      Menen kun katson tarpeelliseksi.
      Kerran vuodessa käyn tarkastuttamassa, vaikka ei olisi mielestäni akuuttia häikkääkään.

• Tosi-outoa

Minullakin hieman ihmekokemus yksityiseltä. Puhelimeeni tuli tekstari noin 3 kk aikaisemmin: "Sinulle on varattu hammastarkastus xx.xx." jos ok, vastaa K, muuten E.

Vastasin K ja menin sovittuun aikaan. Hammaslääkäri kysyi jotain ikenistäni, halusinko testin ikenien kunnosta (se oli poikkeuksellisesti silloin maksuton). Sanoin, ok tehdään, jos se on maksuton. Käsitykseni mukaan sillä kertaa ei sitten muuta tehtykään. Siis ei sovittua hammastarkastusta, koska hampaita ei lainkaan kokeiltu, vain pelkästään ikeniä pisteltiin. Silti hammaslääkäri tokaisi lopuksi, että "Ei reikiä". Ikenistäkö hän muka niitä reikiä etsi?

Lasku kuitenkin oli normaalin hammastarkastuken mukainen.

• Revapthansnn

Kannattaa oikeasti varata silloin aika vasta kun kokee tarvetta, sekä lisätä varatessasi ajan netissä kommenttiin, että toivoisit samalla plakin poistoa, jos aikatauluun vaan mahtuu. Säästyy rahaa ja omaa aikaa kun ei tartte erikseen suuhygienistillekkin mennä.

Jos epäilet rahastusta niin en osaa kehottaa kuin hammaslääkäripalevun tarjoajasi vaihtoa. Sitten ainakin kuulisit täysin toisen ammattilaisen mielipiteen.

• kokemusta

Megaklinikka-hammaslääkäriasema toimii asiakkaan toiveiden mukaisesti. Asiakas päättää, mitä hänelle tehdään, mitä ei tehdä. Siellä ei ole 'oma-hammaslääkäri'-systeemiä, mutta homma toimii mielestäni ihan hyvin.

• Hammasveikko

Käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä.
      Aina kun katsoo laskun erittelyä, niin on siellä monenmoista toimenpidettä lueteltu vaikka mitään kummoista ei ole tehty. Sitten otetaan vielä kaikenvaralta röntgenkuvat vaikka ei olisi minkäänlaista aihetakaan. Lasku kuitenkin aina yli 200 euroa ja siihen ei sisälly edes mitään paikkauksia.

Ainoa minkä hyväksyn järkevänä toimenpiteenä on se, että rapsitaan hammaskivi pois ja paikataan mahdolliset reiät. Miksi pitää puristella ikeniä ja ottaa kuvia ja laskuttaa siitä toistasataa euroa. Ei sellaisia tehty 25 vuotta takaperinkään ja kuitenkin hampaat olleet aina terveet.

• Tärkeysjärjestys

Taitavat valitettavan usein ne potilaan, asiakkaan edut ja terveys jäädä vallan toiselle sijalle laskun laatimisen kanssa?

• itseäsivarten

Minulla on vähän eriävä mielipide.

Nythän on näin, että vain säännöllisellä hampaiden hoidolla estetään mahdolliset vauriot tai niiden pahentuminen sekä ylläpidetään terveyttä. Alkuperäisellä kirjoittajalla on siis todettu alkavia reikiä, oikeammin pieniä reikiä, joiden eteneminen on vielä mahdollista saada pysäytettyä. Sitä varten tarvitaan huolellista hampaiden hoitoa: puhdistusta (kotona, sähköharja tehokkain) ja koska suurin osa ongelmista on yleensä hammasväleissä, tarvitaan myös välien puhdistusta. Fluori on kiilteen kovettumista varten. Ruokavaliolla on tarkoitus rajoittaa happohyökkäysten määrää. Tuntuu, että olet tahallasi muka ymmärtänyt ohjeet väärin; ei hammaslääkärisi sinua käske syömään ähkyyn kerralla, vaan siten, että säännöllisten, kunnollisten aterioiden välillä ei tarvitsisi napostella. Jokainen syöntikerta aiheuttaa happohyökkäyksen, eikä hampaat kestä niitä kuin 5-6 kertaa päivässä. Tiheämpi syöminen/juominen ruokkii bakteereita ja huonontaa suun happotasapainoa.

Minusta vaikuttaa, että olet löytänyt kokonaistilanteesi huomioivan hammaslääkärin, joka yrittää saada hampaistosi pysymään kunnossa. Siihen tarvitaan sekä sinun, että hammaslääkärin panosta. Jos ongelmien syihin ei puututa (puutteellinen suuhygienia, ruokavalio, fluorin käyttö yms.) ei voida olettaa kovin pysyviä tuloksia ja näihin hammaslääkärisi juuri yrittää paneutua. Nimittäin suurin osa työstä on sinun itsesi tehtävänä. Jos noudattaa ohjeita, todennäköisemmin selviää terveempänä, kuin jos ei... sinun parhaaksesi se vain on. Välinpitämättömyyttä osoittaisi ennemmin se, jos hoito-ohjeita ei annettaisi tai hoidon tuloksia ei seurattaisi (tarkastuksin, röntgenkuvin). Yksityispuolen valtti on juuri tuo mahdollisuus yksilölliseen hoitoon. Seurannassa myös havaitaan mahdolliset ongelmat ja niihin pystytään puuttumaan ajoissa, kun vielä on mahdollista selvitä kevyemmillä hoidoilla. Hammas- ja suusairaudet etenevät tyypillisesti salakavalan oireettomasti. Etenkin iensairaudet ehtivät usein pitkälle, ennen kuin varsinaisia oireita tulee. Sitten ollaan jo myöhässä ja vaaditaan invasiisivisia toimenpiteitä, kuten juurihoitoja tai hampaanpoistoja. Laajasti paikattu hammas ei ole ehjän veroinen.

Voit siis vapaasti miettiä, käytkö tasaisin väliajoin terveyttä ylläpitävässä hoidossa vai päästätkö vauriot kehittymään (useimmilla näin käy, jos ei hoideta) ja sitten muutaman vuoden välein korjautat vain vaurioita, mutta terveys ei koskaan palaa ennalleen... kumpikohan on järkevämpää? Kumpikohan kustantaa loppupeleissä enemmän? Rahallisesti? Terveydellisesti?

• Vieläasiakas

Jatketaan tarinaa lisää. En tiedä mutta taidat yksityinen hammaslääkäri olla itsekin. Ensinnäkin ennenkun se marmatus ja valitus alkaa välinpitämättömyydestäni olen käynyt ja tulen aina käymään säännöllisesti hammaslääkärillä ja tarkastuksissa koska hampaideni kunto on minulle tärkeää.
        Olen käynyt yksityisillä aiemminkin eri lääkäreillä jotka ovat käytännössä todenneet hampaani hyvä kuntoiseksi ja tehneet muutenkin perusteellisen työn. Jokainen myös näkee hampaidensa kunnon peilillä halutessaan ja itse seuraan niitä peilin ja valon kanssa jatkuvasti. Selvät reijät ja reijän alut kyllä näkee. Minulla on kauttaaltaan tasaisen vaaleat hampaat ja olleet aina oireettomat.

Sitten tullaan viimeiseen käyntiini. Minulla oli kuulemma paikatun hampaan paikan alla kariesta joten lääkäri poisti paikan ja porasi hammasta toista tuntia puudutuksessa tietenkin joten kivutonhan koko operaatio oli. Hammas oli muutenkin kivuton.
        Sitten tulee tämä erikoisin osuus eli he laittavat siihen väliaikaisen paikan ja parin kuukauden päähän uusi aika jolloin laittavat varsinaisen paikan ja taas parin sadan euron lasku. Samanlainen on odotettavissa parin kk päästäkin. Kaiken lisäksi tuon jälkeen hampaasta tuli kylmän ja kuuman arka joten enää ei voi syödäkään kuin vain toisella puolella ettei vihloisi kun aiemmin ei vihlonut alkuunkaan. Herää kysymys miksi varsinaista paikkaa ei voi laittaa heti?? No siksi tietenkin koska tyhmää on helppo rahastaa.
        Olen itsekin asiakaspalvelu ammatissa ja teen sellaista työtä asiakkaille jotka eivät ja moni ei osaa tehdä sitä alkuunkaan itse vaan vaatii ammattilaisen.
        Tuli vaan mieleen että minähän voisin tehdä työni vaan puoliksi hyvin ja sanoa että tulen tekemään loput myöhemmin. Eli tienaisin tuplasti yhdestä työstä. No ammatti etiikkani ei antaisi tuohon myötä enkä koe asiakkaan huijaamista työni jatkon kannalta hyödyllisenä.
        Tässä hammaslääkäri työssä se vaikuttaa siltä.

Kaikenlisäksi hän vielä sanoi että aletaan paikkaamaan nyt niitä reijän alkujakin kun tuokin "oli päässyt niin pitkälle" Haloo sherlok. Niin miksi jättää paikkaamatta ja päästää pitemmälle kun kerralla saa pienemmän helpomminkin kuntoon. Jos katosta vuotaa vain yksi nurkkaus niin paikataanko vaan se kulma ja odotetaan kun muut nurkat lahoaa hiljalleen? Vai olisiko kerralla helpompi paikata koko ongelma samalla kuin jäädä odottamaan asian laajentumista?

Oli miten oli. Tuon hampaan käyn paikkauttamassa ja maksan taas sen 200-300 e asiasta minkä olisi kerrallakin voinut laittaa kuntoon, perun kevään hygienistin ajan ja menen seuraavaksi toiselle yksityiselle tarkastuksiin ITSE SUUNNITTELEMANI AJANKOHTANA

• Hamppipeikko
        Vieläasiakas kirjoitti:

Jatketaan tarinaa lisää. En tiedä mutta taidat yksityinen hammaslääkäri olla itsekin. Ensinnäkin ennenkun se marmatus ja valitus alkaa välinpitämättömyydestäni olen käynyt ja tulen aina käymään säännöllisesti hammaslääkärillä ja tarkastuksissa koska hampaideni kunto on minulle tärkeää.
        Olen käynyt yksityisillä aiemminkin eri lääkäreillä jotka ovat käytännössä todenneet hampaani hyvä kuntoiseksi ja tehneet muutenkin perusteellisen työn. Jokainen myös näkee hampaidensa kunnon peilillä halutessaan ja itse seuraan niitä peilin ja valon kanssa jatkuvasti. Selvät reijät ja reijän alut kyllä näkee. Minulla on kauttaaltaan tasaisen vaaleat hampaat ja olleet aina oireettomat.

Sitten tullaan viimeiseen käyntiini. Minulla oli kuulemma paikatun hampaan paikan alla kariesta joten lääkäri poisti paikan ja porasi hammasta toista tuntia puudutuksessa tietenkin joten kivutonhan koko operaatio oli. Hammas oli muutenkin kivuton.
        Sitten tulee tämä erikoisin osuus eli he laittavat siihen väliaikaisen paikan ja parin kuukauden päähän uusi aika jolloin laittavat varsinaisen paikan ja taas parin sadan euron lasku. Samanlainen on odotettavissa parin kk päästäkin. Kaiken lisäksi tuon jälkeen hampaasta tuli kylmän ja kuuman arka joten enää ei voi syödäkään kuin vain toisella puolella ettei vihloisi kun aiemmin ei vihlonut alkuunkaan. Herää kysymys miksi varsinaista paikkaa ei voi laittaa heti?? No siksi tietenkin koska tyhmää on helppo rahastaa.
        Olen itsekin asiakaspalvelu ammatissa ja teen sellaista työtä asiakkaille jotka eivät ja moni ei osaa tehdä sitä alkuunkaan itse vaan vaatii ammattilaisen.
        Tuli vaan mieleen että minähän voisin tehdä työni vaan puoliksi hyvin ja sanoa että tulen tekemään loput myöhemmin. Eli tienaisin tuplasti yhdestä työstä. No ammatti etiikkani ei antaisi tuohon myötä enkä koe asiakkaan huijaamista työni jatkon kannalta hyödyllisenä.
        Tässä hammaslääkäri työssä se vaikuttaa siltä.

Kaikenlisäksi hän vielä sanoi että aletaan paikkaamaan nyt niitä reijän alkujakin kun tuokin "oli päässyt niin pitkälle" Haloo sherlok. Niin miksi jättää paikkaamatta ja päästää pitemmälle kun kerralla saa pienemmän helpomminkin kuntoon. Jos katosta vuotaa vain yksi nurkkaus niin paikataanko vaan se kulma ja odotetaan kun muut nurkat lahoaa hiljalleen? Vai olisiko kerralla helpompi paikata koko ongelma samalla kuin jäädä odottamaan asian laajentumista?

Oli miten oli. Tuon hampaan käyn paikkauttamassa ja maksan taas sen 200-300 e asiasta minkä olisi kerrallakin voinut laittaa kuntoon, perun kevään hygienistin ajan ja menen seuraavaksi toiselle yksityiselle tarkastuksiin ITSE SUUNNITTELEMANI AJANKOHTANA

Olet täysin pihalla asioista, mutta vastaanpa silti..

"Selvät reijät ja reijän alut kyllä näkee."
        Näkee osan rei'istä puru- ja sivupinnoilla, ei hampaiden väleistä tai vanhojen paikkojen alta. Eikä edes kaikkia puru- ja sivupintojen rei'istä tai ienrajan reikiintymisistä.

"Herää kysymys miksi varsinaista paikkaa ei voi laittaa heti?? "
        2-vaiheinen paikkaus on paras tapa paikata syvä karies (tässä todennäköisesti oli syvä, koska karies löytyi aikaisemman paikan alta). Tällä tavalla pienennetään juurihoidon riskiä todella paljon, ja hampaan ennuste paranee huomattavasti. Lisää tietoa löydät vaikkapa hampaan paikkauksen käypä hoidosta.

"Niin miksi jättää paikkaamatta ja päästää pitemmälle"
        SINÄ olet päästänyt sen pidemmälle huonolla kotihoidolla. Kiilteen pinnassa oleva pieni, alkava reikä saadaan pysäytettyä oikealla kotihoidolla (ruokavalio & pesu), ja näin uudelleen muodostuva kiille on paikkausta kestävämpi ratkaisu.

• Vieläasiakas
        Hamppipeikko kirjoitti:

Olet täysin pihalla asioista, mutta vastaanpa silti..

"Selvät reijät ja reijän alut kyllä näkee."
        Näkee osan rei'istä puru- ja sivupinnoilla, ei hampaiden väleistä tai vanhojen paikkojen alta. Eikä edes kaikkia puru- ja sivupintojen rei'istä tai ienrajan reikiintymisistä.

"Herää kysymys miksi varsinaista paikkaa ei voi laittaa heti?? "
        2-vaiheinen paikkaus on paras tapa paikata syvä karies (tässä todennäköisesti oli syvä, koska karies löytyi aikaisemman paikan alta). Tällä tavalla pienennetään juurihoidon riskiä todella paljon, ja hampaan ennuste paranee huomattavasti. Lisää tietoa löydät vaikkapa hampaan paikkauksen käypä hoidosta.

"Niin miksi jättää paikkaamatta ja päästää pitemmälle"
        SINÄ olet päästänyt sen pidemmälle huonolla kotihoidolla. Kiilteen pinnassa oleva pieni, alkava reikä saadaan pysäytettyä oikealla kotihoidolla (ruokavalio & pesu), ja näin uudelleen muodostuva kiille on paikkausta kestävämpi ratkaisu.

Sujuvasti kyllä ohitit kohdan "paikattu hammas alkoi särkemään" Niin mitä väliä sillä tuleeko ennen kivuttomasta kivulias kunhan idiootti vaan maksaa.
        Ensinnäkään SINÄ et tiedä minun kotihoidoistani mitään etkä SINÄ ole fiksu edes purkamaan tätä asiaa koska näet kaikki viat asiakkaassa etkä ole huomaavinasi rahastusta ja epärelevanttia toimintaa hammaslääkärin toiminnassa.
        Kuka tahansa joka on jonkun alan ammattilainen voi halutessaan heittäytyä täysin tietäväksi aiheesta ja pitää alan ammattitaidotonta pilkkanaan ja vaan nauraa hymähdellä että saapahan taas antaa satojen eurojen laskuja puoliksi tehdystä työstä. Itseasiassa näillä laskuilla mitä olen kyseisestä firmasta saanut parin vuoden aikana oltaisiin rakennettu useampikin hammas vaikka kokonaan uusiksi suuhun ja ruuvvattu vaikka takaraivoon saakka kiinni.

• Ihanaa

Kunpa se olisikin noin ihanaa ja auvoista, myös käytännössäkin!

• Hyvältäkuulosti

Mielestäni tuo kuulostaa vain siltä että tuo hammaslääkäri on perusteellinen ja yrittää pitää hampaasi kunnossa. Se vasta tulee kalliiksi, jos joutuu poistamaan hampaita ja rakentamaan tilalle

• Meneyrittäjälle

Mene sellaiselle hammaslääkärille joka on yrittäjä = omistaa vastaanottonsa. Ei ole varaa mokailla ja rahastaa turhasta (juttu kiertää).

• Ouyyu

Vähän kakspiippuinen juttu. Jos epäilet että vikoja liioitellaan tms. Voit käydä jossain toisessa paikassa ottammassa "puolueettoman" arvion hampaista. Minulle tulee myös viestejä, mutta odotan aina että ne soittelee ja saan vähän lisätietoja. Harvemmin ne asiakaspalvelijatytöt mitään tietää, mutta saa luvan ottaa selvää ja soitella uudestaan.

• Kerro

> Voit käydä jossain toisessa paikassa ottammassa "puolueettoman" arvion hampaista.....

Mistä voisi löytää tuon kertomasi PUOLUEETTOMAN arvioimaan hampaitasi?

• mitäs.menet

Mikset käy kunnallisella hammaslääkärillä? Silloin ei tarjota eikä tyrkytetä mitään, ei kutsuta säännöllisiin tarkastuksiin, saat vain välttämättömimmän vieläpä aika kohtuulliseen hintaan kunhan jaksat odottaa.

• Vieläasiakas

Taisin jo aikaisemminkin mainita että suun terveys on minulle senverran tärkeää että en ala odottamaan niiden mätänemistä suussa sillä aikaa kun jonotan kolme vuotta johonkin kunnalliselle.
        Täällä on ihme porukkaa. Ikäänkuin kahta koulukuntaa aivan kuin porvarit ja työväestö olisi vastakkain ja on vaan ehdotonta kunnallista tai yksityistä mutta ei nähdä asioita niiden väliltä eikä kiinnitetä huomiota ammattitaitoon yms.
        Edellisen asuinpaikkakuntani yksityinen hlääkäri toimi mielestäni hyvin. Hän selitti joka asian ja lähes joka hampaani kunnon yksitellen ja selvitti jatkuvasti mitä tekee hampaalleni jne joten hänen luonaan oli mahtava käydä. Ei hän moittinut hampaideni kuntoa enkä usko että niissä mitään liiemmälti moitittavaa edes on koska pesen niitä säännöllisesti ja huolellisesti ja ruokavalionikin on hammasystävällistä.
        Tuonne vaan on senverran pitkä matka että ei ole aikaa käyttää hänen palveluitaan. Miten ihmeessä yhtäkkiä vaikka en ole suussani nähnyt mitään poikkeavaa pariinvuoteen alkaa hammaslääkäri näkemään reikiä vähän joka paikassa? Näen päivittäin ihmisiä ja uskallan väittää että jokaisen hymystä on havaittavissa todella huono hygienia hampaiden osalta joilla pitäisi olla kiire hlääkäriin ihan nuorista lähtien mutta tuntuu että tässä ollaan laittamassa jo minun terveitäkin hampaita uusiksi.
        Hammassärky lienee aina merkki hampaan ongelmasta. Minulla hampaita ei ole koskaan särkenyt mutta paikatun tai ns paikatun jälkeen sitten tuleekin lämpö arkuutta ja purenta särkyä. Jos tuota kutsutaan hoidoksi niin siinä tapauksessa jättäydyn täysin näiden palveluiden ulkopuolelle.

• Anonyymi

Ei hyvä luoja mikä lanka. Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä. Paljon hyviä, oikeita neuvoja tuli miten hampaita hoidetaan kotona. Hammaslääkäri korjaa vain hampaisiin tulleet vauriot= Kotihoitoa on laiminlyöty. Hampaiden hoitaminen tapahtuu kotona, ei hammaslääkärissä. Jos ohje on harjata hampaita 2 kertaa päivässä, aamuin illoin 2 minuutin ajan, tämän lisäksi hammasvälit tulisi langata päivittäin. Kielen pinnan kaapiminen päivittäin on myös suotavaa mikäli kärsii pahanhajuisesta hengityksestä(ja muutenkin, sillä bakteerit pesivät myös kielessä). Väitän, että sinä joka sanot hampaitesi kunnon olevan huono ja reikintyvän tämän vuoksi; katso peiliin ja jos voit todeta että olet toiminut edellä ohjeistetusti niin ota yhteyttä hammaslääkäriin, sillä sitten sinulle tehdään hoitosuunnitelma. Normaalisti ihmiset käyvät 1-3 vuoden välein hammaslääkärissä. Olen itse käynyt hmlssä viimeksi 20 vuotta sitten armeijassa. 0-reikää, 1 hammas lohjennut, korjattu muovilla(1 pinta) jos laajenee 3 tai yli pintaa niin laitan keraamisen täytteen(ajatellaan hammas kuutiona, jossa sivu yksi pinta :)).
      T. P-P hyvinvointialueen apulaisylihammaslääkäri

• Anonyymi

Aloittaja purkaa pahaa oloaan siihen tyyliin, että häntä ei pidä ottaa tosissaan.

Yleensä ihmiset ovat kiitollisia saamistaan kotihoito-ohjeista. Itse tietysti päätetään niiden noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä. Hampaiden hoitotuokio aamuin illoin ei ole koko päivä.

Aloittajan todellinen ongelma on jokin muu kuin hammaslääkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe