Hei minulla on Suzuki Swift 1991. Se on etuveto, siinä on noin 70 hevosvoimaa ja painaa ehkä 780-800kg.
Kykenisköhän se vetämään 1000kg painoista matkailuvaunua?
Tietääkseni se olisi lainmukaista koska yhdistelmä auto vaunu saisi olla enintään 3500kg.
Pystyykö pienellä autolla vetämään matkailuvaunua
40
613
Vastaukset
- PiippolanVaari
Epäilen että tuon kokoisen auton laillinen perävaunumassa on maksimissaan luokkaa 800kg.
Jos tuo tieto ei löydy rekisteritiedoista, se pitää kaivaa jostakin esille.
Ei tuo kovin mukavalle / turvalliselle matkanteolle kyllä ajatuksena tunnu."Hei minulla on Suzuki Swift 1991. Se on etuveto, siinä on noin 70 hevosvoimaa ja painaa ehkä 780-800kg.
Kykenisköhän se vetämään 1000kg painoista matkailuvaunua?
Tietääkseni se olisi lainmukaista koska yhdistelmä auto vaunu saisi olla enintään 3500kg."
ÄLÄ IHMEESSÄ. Olet vain jarru liikenteessä. Jos kuitenkin huolehdi, että muut pääsee sinusta ohi.
- reilumpi-veturi
Jos haluaa ottaa elämässään kovia riskejä, niin voihan sitä kokeilla. Oikeassa elämässä Suzukilla voi vetää vaikka 1500 kg:n vanua, mutta vain marketin parkkipaikalla.
Maantiellä käy niin että vaunu vie autoa eikä päinvastoin.
On valtava ero jo siinä kun vetää 1000 kg:n vaunua henkilöautolla, minkä omapaino on 1100 tai vaihtaa veturiksi sellaisen, minkä paino on 1500 kg. (autot yhtä suuret)
Jos siirtää liian painavan vaunun pihasta toiseen, niin se voi vielä onnistua etenkin jos kytkin kestää siirron ja jarrut riittävät jotenkin, mutta tiellä vaunu heijaa noin kevyttä ja varsinkin lyhyttä autoa jopa vaarallisesti. Ylämäkiin ei voi lähteä ollenkaan !
Taitaa valmistajan antaa hyvin alhaisia rajoituksia noin pienelle autolle, kun Neonissakin on vain vaivaiset 450 kg. - Painavaa_asiaa
Arvasinhan että siinä käy ihan niin kuin pelkäsinkin, jotta autojen sallittu perävaunupainotaulukko ei sovi moden mielestä karavaanaripalstalle!
- Vss
Kun valtaa on vähän niin sitä pitää käyttää tarkasti.
Ihan pikkuisen heräsi mielenkiinto tähänkin trolliin. Ei noin vanhoja sussuja enää edes ole liikenteessä, ja vaikka olisikn niin jarrullisen vetopaino ei missään nimessä voi ylittää auton omapainoa. Eli on jossain noin 700 kilon huitteilla.
Mihinkä tällainen tieto perustuu.
"Tietääkseni se olisi lainmukaista koska yhdistelmä auto vaunu saisi olla enintään 3500kg."- jotta-näin
Mikäli kytkentämassatiedot eivät selviä auton rekisteritiedoista, noudatetaan yleismääräystä, jonka mukaan jarruton eli O1-luokan perävaunu saa kuorman kanssa painaa puolet vetoauton omasta eli ilman kuormaa olevasta massasta, mutta kuitenkin enintään 750 kiloa.
Jarrullinen eli O2-luokan perävaunu saa kuorman kanssa painaa vetoauton kokonaismassan eli täyteen lastatun painon verran, mutta kuitenkin enintään 3 500 kiloa. Pakettiautolla sääntö on muuten sama, mutta vetoauton kokonaismassa voidaan kertoa 1,5:llä.
Eli jos auton kokonaispaino(löytyy rekisteriotteesta)=800kg et saa vetää yli 800kg:vaunua.
Ja trafi tietää kun kysyy sillä katsurit ei aina tiedä mitään jha vaikka katsastusasemalla sanotaan saat vetää ei se ole lupa ajaa silti. - Anonyymi
Joko yhdistelmää on nähty tieliikenteessä ?
- Anonyymi
Kun kysyt, että pystyykö Sussulla vetämään vaunua niin kyllä sillä pystyy. Eriasia sitten on, että millaista vaunua ja missä sillä saa vetää.
- Anonyymi
Se on tuo yhdistelmän pano 3500kg henkiöauton ajokortilla kuljettamista varten, kuten on 7500 kg yhdistelmääkin niins. pikkueekortilla.
Ne kun nuo ajokortit ovat rajoittamassa, jos haluaa rekalla vetää vaikka.
Ei sillä Suomessa tuolla ajokortilla ajeta, vaan millä nyt tulee vetää mitäkin. - Anonyymi
Kyllä pikku Suzukilla pystyy vetämään tonni vaunua hyvinkin, mutta noin kevyellä autolla vetäminen on hankaalaa ja jopa vaarallista painoeron vuoksi.
Lisäksi arvelen, että valmistaja ei anna tuolla vetää kovin painavaa vaunua. - Anonyymi
Voi voi, ajotaidot ratkaisee, minä vedin vuonna 1994 Fiat Uno 55 eli 55heppaisella fiiatilla soliferin vaunun Helsingistä Pihtiputaalla. Hyvin tuli perässä. Solifer painoi muistaakseni 1400kg.?
Lastasin tiiliä vielä sopivasti kuorman niin että ei fiiatin perä painu liian alas.- Anonyymi
Kyllä painovoima kun käy heittelee ja viemään yhdistelmää, niin ei siinä toinna paljoo ajotaidoilla kehuskella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä painovoima kun käy heittelee ja viemään yhdistelmää, niin ei siinä toinna paljoo ajotaidoilla kehuskella.
No ne ajotaidot siinä juuri ratkaiseekin. Pitää olla järki päässä ja tunto hyppysissä ja minulla on, voisin vetää vaikka mopoautolla 1400kg vaunua Helsingistä Kilpisjärvelle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ne ajotaidot siinä juuri ratkaiseekin. Pitää olla järki päässä ja tunto hyppysissä ja minulla on, voisin vetää vaikka mopoautolla 1400kg vaunua Helsingistä Kilpisjärvelle!
Ei se vaunun veto niin hirveästi tehoja tarvitse. Tuollaisella 82 hv:n Ladalla vetelin montaa erilaista vaunua ja ihan hyvin se kulki, kun vain muisti pitää kaasua pohjassa ja vaihtaa pienemmälle vaihteelle jo ennen sitä jyrkkää mäkeä. Vedossa oli hyvänä apuna se vanhan Ladan tiukka perän välitys eli 4,3 : 1 . Myöhemmissä oli sitten se 4,1 ja 3,9 välitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vaunun veto niin hirveästi tehoja tarvitse. Tuollaisella 82 hv:n Ladalla vetelin montaa erilaista vaunua ja ihan hyvin se kulki, kun vain muisti pitää kaasua pohjassa ja vaihtaa pienemmälle vaihteelle jo ennen sitä jyrkkää mäkeä. Vedossa oli hyvänä apuna se vanhan Ladan tiukka perän välitys eli 4,3 : 1 . Myöhemmissä oli sitten se 4,1 ja 3,9 välitys.
Aikoinaan kun ajettiin porukassa, minulla oli vaikeaa pysyä mutkaisella ja mäkisellä tiellä kaverin Lada farmarin ja Soliferin perässä omalla Saabilla ja Matkaajalla. Farmariladassa oli sopiva tiheät välitykset vaununopeuksille ja kone veti parhaimmillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vaunun veto niin hirveästi tehoja tarvitse. Tuollaisella 82 hv:n Ladalla vetelin montaa erilaista vaunua ja ihan hyvin se kulki, kun vain muisti pitää kaasua pohjassa ja vaihtaa pienemmälle vaihteelle jo ennen sitä jyrkkää mäkeä. Vedossa oli hyvänä apuna se vanhan Ladan tiukka perän välitys eli 4,3 : 1 . Myöhemmissä oli sitten se 4,1 ja 3,9 välitys.
Isot on tehot kun mun fiiussa oli 55heppaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ne ajotaidot siinä juuri ratkaiseekin. Pitää olla järki päässä ja tunto hyppysissä ja minulla on, voisin vetää vaikka mopoautolla 1400kg vaunua Helsingistä Kilpisjärvelle!
Just tyypillinen, vähän ajanut, mutta luulee olevansa paras !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just tyypillinen, vähän ajanut, mutta luulee olevansa paras !
Voihan niitä löytyä, jotka on kerran onnistuneet vetämään vaunun ehjänä perille.
Mutta todellisia karavaanareita on vasta ne, jotka on ainakin 30 vuotta vedelleet vaunua ympäri maita ja mantuja ilman kommelluksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan niitä löytyä, jotka on kerran onnistuneet vetämään vaunun ehjänä perille.
Mutta todellisia karavaanareita on vasta ne, jotka on ainakin 30 vuotta vedelleet vaunua ympäri maita ja mantuja ilman kommelluksia.Totta, en käy kehumaan ajotaidoillani vaikka raskastakalustoa ajanut 30 vuotta ja auto ja matkailuvaunu yhdistelmää välissä vkl ja aina lomilla. Oppia ikä kaikki. Turvallisia km kaikille ja hyvää kesää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan niitä löytyä, jotka on kerran onnistuneet vetämään vaunun ehjänä perille.
Mutta todellisia karavaanareita on vasta ne, jotka on ainakin 30 vuotta vedelleet vaunua ympäri maita ja mantuja ilman kommelluksia.Väärin, pitää olla 40 vuotta takana vaunun vetämistä ennen kuin voi kehua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, en käy kehumaan ajotaidoillani vaikka raskastakalustoa ajanut 30 vuotta ja auto ja matkailuvaunu yhdistelmää välissä vkl ja aina lomilla. Oppia ikä kaikki. Turvallisia km kaikille ja hyvää kesää.
Nyt on kyseessä karavaanari homma eikä raskaankaluston ajaminen, me on kaksi ihan eri asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on kyseessä karavaanari homma eikä raskaankaluston ajaminen, me on kaksi ihan eri asiaa.
Joo totta, apinakin osaa ajaa raskasta kalustoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo totta, apinakin osaa ajaa raskasta kalustoa.
Ha ha, nysvät juttelee. Luulenpa että tuo rekkakuski on ajanut enemmän takaperin, kuin työ karavaanarit etuperin !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on kyseessä karavaanari homma eikä raskaankaluston ajaminen, me on kaksi ihan eri asiaa.
Niin on, raskaankaluston ajaminen on paljon vaativampaa.
- Anonyymi
Ei tuo vielä mitään, ite olen vetänyt automatti pappatunturilla 1200 kg venettä. Hyvin lähtee rampilta automaatillaei kytkin pala niin kuin manuaalilla, jos liukasta niin nastarenkaat auttaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, pitää olla 40 vuotta takana vaunun vetämistä ennen kuin voi kehua.
Vähintään ja rekkaa pitää vielä ajaa työkseen ja taksia viikonloppuna. Jos nuo ehdot ei täyty turha tulla tänne kehumaan mistään karavaanitaidoista. Kyllä asia on näin !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan niitä löytyä, jotka on kerran onnistuneet vetämään vaunun ehjänä perille.
Mutta todellisia karavaanareita on vasta ne, jotka on ainakin 30 vuotta vedelleet vaunua ympäri maita ja mantuja ilman kommelluksia.Päälle 40 vuotta on tullut vedettyä matkailuvaunua, eikä muuta ole ollut kuin pari rengasta räjähtänyt vauhdissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähintään ja rekkaa pitää vielä ajaa työkseen ja taksia viikonloppuna. Jos nuo ehdot ei täyty turha tulla tänne kehumaan mistään karavaanitaidoista. Kyllä asia on näin !
No tietysti työkseen! Voi hyvä ihme näitä poikasia täällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päälle 40 vuotta on tullut vedettyä matkailuvaunua, eikä muuta ole ollut kuin pari rengasta räjähtänyt vauhdissa.
Pitäs olla hyvät renkaat alla, toivottavasti opit siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ha ha, nysvät juttelee. Luulenpa että tuo rekkakuski on ajanut enemmän takaperin, kuin työ karavaanarit etuperin !
Haha, eihän ne rekkakuskit peruuta kuin muutaman metrin päivässä. Kuvittelevat olevansa jotain maanteiden ritareita🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tietysti työkseen! Voi hyvä ihme näitä poikasia täällä.
Joo, siitä se pikkupojan tasolle jääneelle miehelle rintakarvat kasvaa kun saa kehua että on rekkakuski ja osa peruuttaa rekalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäs olla hyvät renkaat alla, toivottavasti opit siitä.
Kummassakin tapauksessa oli vaunuun täysin kelpoiset renkaat ja vaunun valmistajan alle laittamat. Ensimmäinen räjähdys johtui pari vuotta aiemmin maantienopeudella asfaltin poikki kaivetun kaapelikaivannon terävään reunaan (syntyi piilevä runkovaurio), toinen taas käyttöikänsä lopulla renkaan teräsvyön pettäminen. Olisi kannattanut ostaa uudet renkaat vaikka pintaa oli paljon, vinkkinä muillekin vaunuilijoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummassakin tapauksessa oli vaunuun täysin kelpoiset renkaat ja vaunun valmistajan alle laittamat. Ensimmäinen räjähdys johtui pari vuotta aiemmin maantienopeudella asfaltin poikki kaivetun kaapelikaivannon terävään reunaan (syntyi piilevä runkovaurio), toinen taas käyttöikänsä lopulla renkaan teräsvyön pettäminen. Olisi kannattanut ostaa uudet renkaat vaikka pintaa oli paljon, vinkkinä muillekin vaunuilijoille.
Hajosiko vaunusta lokasuoja tai mitään muuta? Vaarana on kallis remontti tulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hajosiko vaunusta lokasuoja tai mitään muuta? Vaarana on kallis remontti tulla.
kokemuksesta voin kertoa, että kun lokasuoja ja lattia hajosivat niin vaneria alle ja vaneria lattian päälle ja läpi pulteilla kiinni, niin tuli hyvä . Lokasuoja kiinni ruuveilla.
Raivokkaasti tuli kustannuksia eli butyylimassaa, vanhaa vaneria ja kilopultteja= 20 €. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kokemuksesta voin kertoa, että kun lokasuoja ja lattia hajosivat niin vaneria alle ja vaneria lattian päälle ja läpi pulteilla kiinni, niin tuli hyvä . Lokasuoja kiinni ruuveilla.
Raivokkaasti tuli kustannuksia eli butyylimassaa, vanhaa vaneria ja kilopultteja= 20 €.Joo ja sitten vaunu vaihtoon, eikä kerrota kellekään jäte vanerista lattia reijän päällä.
- Anonyymi
Opettelet työntämään sitä niin olet ensimmäinen sellaisena.
- Anonyymi
Ei olisi ensimmäinen. Kaverini laittoi Saabinsa keulaan irroitettavan vetokuulan. Kun tuli oikein hankala paikka sovitella vaunua parkkipaikkaan, hän työnsi vaunun siihen helpommin kuin peruutellen.
- Anonyymi
Minä kun peruutan vaunun leirintäalueella ruutuun niin vähintään kuudennella kerralla onnistui että pyrkikääpä samaan!
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2582766Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit111743- 1201609
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161512Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961365Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71210Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9973- 61938
- 56918
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1915