Stanfordin vankilakoe

Tänään siitä tulee leffa kutoselta puolen yön aikoihin, laitan sen äänitykseen..

Moni on varmaan kuullut viittauksia siitä, kun on ollut puhe kuinka paljon olosuhteet vaikuttavat siihen, miten sadistisesti hyväkin ihminen saattaa tarpeen vaatiessa käyttäytyä..

Tosin..
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/kuuluisa-vankilakoe-paljastui-teatteriksi

Ja noin muuten, tuossakin usein viitatussa kokeessa on ollut osallisina vain miehiä...Sanonpa vain, että jos nuo koehenkilöt olisivat olleet kaikki naisia, ei olisi puhuttu yleisesti ihmisten kyvystä pahuuteen.

Kysytäänpä vielä, että kuinka paljon uskoisit itse muuttuvasi jossain äärimmäisissä olosuhteissa? Missä menisi raja?

39

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Sanonpa vain, että jos nuo koehenkilöt olisivat olleet kaikki naisia, ei olisi puhuttu yleisesti ihmisten kyvystä pahuuteen."


      Laitetaanpa tähänkin tuo linkki.

      https://www.uusimaa.fi/artikkeli/713047-yli-kaksi-vuotta-vankeutta-karkotusvaarassa-ollut-perheenisa-sai-tuomion-lapsen

      itsehhän tuosta eilen laitoin ja nyt oli toisen laittamana, hän oli vilkaissut adressia jossa parituhatta idioottia varmisti lapsenraiskauksen jatkumisen, 90% niistä oli naisia. Itsekin eilen katsoin sen niin voin yhtyä tuohon käsitykseen, paljon oli suominaisten lisäksi myös vierasperäisiä nimiä siellä. Voitaneen todeta että nainen ei välitä eikä suvakkinainen varsinkaan, jos se vain saa paistatella pahuuden suosiollisessa ilmapiirissä se hyväksyy kaiken. Mainitsinko jo kuinka n. 30 000 norjalaisnaista tuki natsismia valitsemalla miehittäjistä kumppanin www2:n aikaan mieluummin kuin omasta kansastaan? nekään ei välittäneet. entäs sitten tuo?:

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/180fa674-2b26-4fc6-80e2-8c31d5cba90a_u0.shtml

      Älä viitsi wuppis jeesustella naisten "hyvyydellä", ne usein saattaa olla pahempia kuin miehet.

      • Mun sivupointti tuossa oli se, että jos testatut ( teatteria esittävät) koehenkilöt olisivat olleet kaikki naisia, olisi puhutu naisista, ei ihmisistä yleensä.

        Eikä mua jaksa kiinnostaa sun persupaskailus, vaikka nyt ootkin uuden vihollisen löytänyt. Kuten sanonta menee..Jos kädessäsi on vasara, niin kaikki ongelmat ovat nauloja. Et näe metsää puilta.


      • Suvakkisontaa
        Wwuwuw kirjoitti:

        Mun sivupointti tuossa oli se, että jos testatut ( teatteria esittävät) koehenkilöt olisivat olleet kaikki naisia, olisi puhutu naisista, ei ihmisistä yleensä.

        Eikä mua jaksa kiinnostaa sun persupaskailus, vaikka nyt ootkin uuden vihollisen löytänyt. Kuten sanonta menee..Jos kädessäsi on vasara, niin kaikki ongelmat ovat nauloja. Et näe metsää puilta.

        Ahaa, sinä siis tykkäät lapsenraiskaajista. Vaiko pelkästään ulkomaalaisista lapsenraiskaajista? Ja niistä jos ei tykkää niin silloin on persupaska?


      • Suvakkisontaa kirjoitti:

        Ahaa, sinä siis tykkäät lapsenraiskaajista. Vaiko pelkästään ulkomaalaisista lapsenraiskaajista? Ja niistä jos ei tykkää niin silloin on persupaska?

        Koitas ottaa uudelleen.


      • Suvakkisontaa
        Wwuwuw kirjoitti:

        Koitas ottaa uudelleen.

        Ei mun tarvitse, koska aiemmassa viestissä kerroit asian. Ehkä itselläsikin on taipumusta niihin lapsiin päin.


      • roskasakkia
        Suvakkisontaa kirjoitti:

        Ei mun tarvitse, koska aiemmassa viestissä kerroit asian. Ehkä itselläsikin on taipumusta niihin lapsiin päin.

        Taitaa olla enemmän teikän kaltaisten elämänkoululaisten hommaa sellainen.


    • Tuo "koe" oli kaukana tieteellisestä, ja testin karkeat virheet ja väärät johtopäätökset on jo aikoinaan saatettu tiedeyhteisön tietoon.

      Ehkä suuri yleisö ei vielä tiedä koko näytöksen olleen feikin?

      • Ehkä suuri yleisö ei ole edes koko kokeesta kuullut..

        Mitenhän se tuossa leffassa menee..hyvät pisteet sai imdb:n mukaan..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ehkä suuri yleisö ei ole edes koko kokeesta kuullut..

        Mitenhän se tuossa leffassa menee..hyvät pisteet sai imdb:n mukaan..

        Kyllähän tuon "kokeen" tuloksia referoidaan hömppämediassa laajalti yhä nykyäänkin.

        Ihan tavallisesta lukiolaispojasta tulee hirviönatsi kiduttajahirviö ihan tuosta vaan, vähän valtaa antamalla ja usuttamalla.

        Aika monella meistä on inhimillisyys ja altruismi _hiukan_ kovemmassa. ; )


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Kyllähän tuon "kokeen" tuloksia referoidaan hömppämediassa laajalti yhä nykyäänkin.

        Ihan tavallisesta lukiolaispojasta tulee hirviönatsi kiduttajahirviö ihan tuosta vaan, vähän valtaa antamalla ja usuttamalla.

        Aika monella meistä on inhimillisyys ja altruismi _hiukan_ kovemmassa. ; )

        Ei vain "hömppämediassa". Kyllä sitä on käytetty ihan oppimateriaalina.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei vain "hömppämediassa". Kyllä sitä on käytetty ihan oppimateriaalina.

        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/muistatko-pahamaineisen-vankilakokeen-sen-toteuttaja-lahetti-nyt-viestin-tamperelaisopettajalle-24348197

        "Tampereen yhteiskoulun psykologianopettaja Hannu Soinnun oppilaille ei ole 30 vuoden kuluessa varmasti jäänyt epäselväksi, kuka on miehen oma idoli: niin ahkerasti Sointu on Stanfordin yliopiston emeritusprofessori Philip Zimbardon teorioita oppilailleen esitellyt.

        Kun sitten tänä keväänä lukion käytävillä alkoi liikkua huhu, jonka mukaan kovasti pidetty ja Suomen parhaana psykologianopettajanakin palkittu Sointu olisi eläköitymässä, päättivät abit järjestää Soinnulle yllätyksen. He kirjoittivat Zimbardon sihteerille ja kysyivät, voisiko maailmankuulu psykologi lähettää heidän opettajalleen henkilökohtaisen tervehdyksen."

        Jne...


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei vain "hömppämediassa". Kyllä sitä on käytetty ihan oppimateriaalina.

        Surullista kyllä. Tarkoitinkin tämän kokeen nykyistä tieteellistä uskottavuutta.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Surullista kyllä. Tarkoitinkin tämän kokeen nykyistä tieteellistä uskottavuutta.

        Juu...siitähän mä laitoin linkin.

        Hyvää yötä..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Juu...siitähän mä laitoin linkin.

        Hyvää yötä..

        Hyvää ötyä.


    • Ei siihen kokeita tarvita, ihmisluonto on melko raadollinen, koko historia on todisteita täynnä (en tarkoita mitään sota/erikoistilanteita) Tämä ei tietenkään tarkoita että KAIKKI ovat kilipäitä kun napsahtaa mutta yllättävän useat ovat. Muistellaans vanhojen aikojen kansanhuvia,mestauspäivät ja roviot. Jengi kikseissä katsoo ja jopa hurraa toimituksille..

      • En halua muistella semmosia.


    • NainenRuudunTakaa

      Mulla on maha sekasin. Paskansin sänkyyni ja kiereskelen paskassani tyytyväisenä.

    • wanhaämmä

      Tuossa vankilakokeessa on sellainen hauska piirre, ettei sen "tieteellinen" taso ole mennyt vieläkään kaikille jakeluun. Tarkoitan ihan melkein fiksuja ihmisiä, jotka saattavat vedota tuohon omissa esitelmissään vielä nykyäänkin.

      Kriisitilanteessa ihmisen toiminta on erilaista kuin normaalioloissa. Vain joku psykopaatti voi toimia kylmän rauhallisesti, tai ammattihenkilö joka on koulututettu sellaisiin tilanteisiin. Tavallisilta pulliaisilta löytyy vaikka minkälaista piirrettä ja käyttäytymismallia itseä tai toisia uhkaavassa tilanteissa. Mä uskon että meistä kaikista löytyy jotain epämiellyttävää, mutta kaikki toiminta ja käytös on jollain tavalla suhteutettavissa myös vallitsevaan tilanteeseen. Mukautuminen ja sopeutuminen on ihmisen selviytymiskeinoja.

      • Mä tiedän kokemuksesa, että mä en ainakaan hyydy itseäni uhkaavassa tilanteessa.

        Mutta musta on kiehtovampaa ajatella uhrin sijaan sitä mihin kaikkeen olisi itse valmis, joko itsensä tai läheistensä takia, tai jonkun aatteen puolesta.


      • wanhaämmä
        Wwuwuw kirjoitti:

        Mä tiedän kokemuksesa, että mä en ainakaan hyydy itseäni uhkaavassa tilanteessa.

        Mutta musta on kiehtovampaa ajatella uhrin sijaan sitä mihin kaikkeen olisi itse valmis, joko itsensä tai läheistensä takia, tai jonkun aatteen puolesta.

        Olisiko kysessä sitten vallitseva yhteiskunnallinen tila, vaiko nopea, yllättävä tapahtuma. Hyvä noita on miettiä etukäteen, koska kaikenlaista voi tulla eteen.


      • eiainahyvä
        Wwuwuw kirjoitti:

        Mä tiedän kokemuksesa, että mä en ainakaan hyydy itseäni uhkaavassa tilanteessa.

        Mutta musta on kiehtovampaa ajatella uhrin sijaan sitä mihin kaikkeen olisi itse valmis, joko itsensä tai läheistensä takia, tai jonkun aatteen puolesta.

        No se "ettei hyydy" ei tarkoita sitä että osaisi toimia tilanteen vaativalla tavalla, moni voi alkaa säätämään tai vauhkoamaan mikä vain huonontaa tilannetta.


      • eiainahyvä kirjoitti:

        No se "ettei hyydy" ei tarkoita sitä että osaisi toimia tilanteen vaativalla tavalla, moni voi alkaa säätämään tai vauhkoamaan mikä vain huonontaa tilannetta.

        Mä tarkoitan tilannetta, joissa esim joku raiskauksen uhri on lamaantunut.

        Mä olen edelleen sitä mieltä että tytöille pitäisi liikuntatunneilla opettaa itsepuolustusaitoja. Pojat painii keskenään jo lapsena, mutta tuo, että tyttö/ nainen lamaantuu puolustuskyvyttömäksi on mun nähdäkseni seurausta siitä että tytöt leikkii nukeilla, eikä siten opita mitenkään kohtaamaan ulkopuolista fyysistä uhkaa. Moni nainen on paljon vahvempi kuin mitä hän itse saattaa kuvitella.


      • eiainahyvä
        Wwuwuw kirjoitti:

        Mä tarkoitan tilannetta, joissa esim joku raiskauksen uhri on lamaantunut.

        Mä olen edelleen sitä mieltä että tytöille pitäisi liikuntatunneilla opettaa itsepuolustusaitoja. Pojat painii keskenään jo lapsena, mutta tuo, että tyttö/ nainen lamaantuu puolustuskyvyttömäksi on mun nähdäkseni seurausta siitä että tytöt leikkii nukeilla, eikä siten opita mitenkään kohtaamaan ulkopuolista fyysistä uhkaa. Moni nainen on paljon vahvempi kuin mitä hän itse saattaa kuvitella.

        Eli sinun mielestäsi se on miehille väkivaltaa ehkäisevää jos he "painivat" nuorena, mutta silti miehet ovat suuremmassa riskissä kohdata väkivaltaa.

        Yhtä lailla itsepuolustuskurssit voivat olla kuin aseet, eli luovat valheellista itseluottamusta jonka takia ei vältä uhkaavia tilanteita vaan niihin voi jopa pyrkiä.

        Jos raiskauksia tai kotiväkivaltaa ajatellaan niin niissä on kyse vallasta, niin voipa olla että se vastustaminen toista vain kiihottaa.


      • eiainahyvä kirjoitti:

        Eli sinun mielestäsi se on miehille väkivaltaa ehkäisevää jos he "painivat" nuorena, mutta silti miehet ovat suuremmassa riskissä kohdata väkivaltaa.

        Yhtä lailla itsepuolustuskurssit voivat olla kuin aseet, eli luovat valheellista itseluottamusta jonka takia ei vältä uhkaavia tilanteita vaan niihin voi jopa pyrkiä.

        Jos raiskauksia tai kotiväkivaltaa ajatellaan niin niissä on kyse vallasta, niin voipa olla että se vastustaminen toista vain kiihottaa.

        Joo.. oon kuullut ton teorian aiemminkin..

        Vähän sama kuin se väärin" pukeutunut nainen on syyllinen raiskauksiin..

        Mun pointti on se, että nainenkin uskaltaa reagoida oikein mahdollisiin väkivaltatilanteisiin.


      • eiainahyvä
        Wwuwuw kirjoitti:

        Joo.. oon kuullut ton teorian aiemminkin..

        Vähän sama kuin se väärin" pukeutunut nainen on syyllinen raiskauksiin..

        Mun pointti on se, että nainenkin uskaltaa reagoida oikein mahdollisiin väkivaltatilanteisiin.

        Mikä sitten on oikein, luottaa "itsepuolustustaitoonsa" vaiko välttää tilanteita. Parempi olisi opettaa katuälyä, kykyä havannoida, ennakoida ja sulautua.

        Samahan se on naisten pukeutumisessa, eihän se todellakaan ole mikään oikeutus väkivallalle mutta usein tarkoituksella tehtyä provokointia ja samoilla henkilöillä usein kyvyttömyyttä välttää vaarallisia tilanteita.
        Aivan sama asia jos jossain menee väärän värisissä vaatteissa vääriin paikkoihin, niin siinä laittaa itsensä suurempaan vaaraan.


      • eiainahyvä kirjoitti:

        Mikä sitten on oikein, luottaa "itsepuolustustaitoonsa" vaiko välttää tilanteita. Parempi olisi opettaa katuälyä, kykyä havannoida, ennakoida ja sulautua.

        Samahan se on naisten pukeutumisessa, eihän se todellakaan ole mikään oikeutus väkivallalle mutta usein tarkoituksella tehtyä provokointia ja samoilla henkilöillä usein kyvyttömyyttä välttää vaarallisia tilanteita.
        Aivan sama asia jos jossain menee väärän värisissä vaatteissa vääriin paikkoihin, niin siinä laittaa itsensä suurempaan vaaraan.

        Sekäettä.

        Ja toi vaatetus-puputus on niin väsynyttä.. Jos on niin, että miehet eivät pysty olemaan raiskaamatta, niin laitetaan niille ulkonaliikkumuskielto. Kaikille.


      • kuka.oikein.raiskaa
        Wwuwuw kirjoitti:

        Sekäettä.

        Ja toi vaatetus-puputus on niin väsynyttä.. Jos on niin, että miehet eivät pysty olemaan raiskaamatta, niin laitetaan niille ulkonaliikkumuskielto. Kaikille.

        miksi raiskaukset on yleistyneet koska kyllä normaalit miehet arvostaa ja kunnioittaa naisia niin ei miehet kokettele ja lääpi naisia ja kysyvät ainakin lupaa ja kyllä miehet naisia tottelee eikä kukaan mies halua naisille pahaa niin ihmettelen kuka mies raiskaa tai ahdistelee naisia yms niin en tunne enkä tiedä yhtäkään sellaista miestä ihmetyttää tosiaan


      • kuka.oikein.raiskaa kirjoitti:

        miksi raiskaukset on yleistyneet koska kyllä normaalit miehet arvostaa ja kunnioittaa naisia niin ei miehet kokettele ja lääpi naisia ja kysyvät ainakin lupaa ja kyllä miehet naisia tottelee eikä kukaan mies halua naisille pahaa niin ihmettelen kuka mies raiskaa tai ahdistelee naisia yms niin en tunne enkä tiedä yhtäkään sellaista miestä ihmetyttää tosiaan

        Tuskin ovat yleistyneet.


    • TheTyrant
      • Tuossa oli kyse fiktiosta, mutta myös tieteen nimissä on tehty sadistisia kokeita, ja tehdään edelleen..ainakin eläimille.


    • koulutetn.mieli.sairas

      korkeastiloulutetut on sairasta sakkia ja he haluaisivat tappaa työläisiä ja kunnon ihmisiä jotka ei halua pedofiliaa huumeita yms ja koulutetut haluaisi kiduttamalla tappaa työläisiä eli he pystyvät paloittelemaan ihmisen

    • lemmutemmu

      Nyt kirjoitetaan ettei tuo koe ollutkaan aito. Selittäkääpä vaikka Ruandan kansanmurha, holokausti, Syyrian kuolemansellit yms.
      Tuossakin on kivoja esimerkkejä:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-psychiatry
      Että miten sitä ihmistä voidaan alkaa pitää jonain alempiarvoisena ihan kaikista välkyimpienkin osalta.

      • wanhaämmä

        Selitän: pelko.


    • dllhjk

      "laitan sen äänitykseen.."

      Äänitykseen ilman kuvaa? :)

      Vai tarkoitatko tallentamista muistiin.

      • Voi ei, joku kuitenkin takertui tuohon..

        Katsos kun mä äänitän hamaan loppuun asti, en nauhoita, enkä tallenna. MÄ ÄÄNITÄN.

        On muuten vieläkin kattomatta tuo raina. Voiskin sen katsoa tänään..😌


    • Mietin.vaan

      "Ja noin muuten, tuossakin usein viitatussa kokeessa on ollut osallisina vain miehiä...Sanonpa vain, että jos nuo koehenkilöt olisivat olleet kaikki naisia, ei olisi puhuttu yleisesti ihmisten kyvystä pahuuteen."

      Ja mistähän sinä sen tiedät? Helppo sanoa, kun ei itse ole ollut tilanteessa. Naisten välinen voimankäyttö on vielä raaempaa kuin miesten välinen, se on todettavissa monessa naisvaltaisessa työpaikassa. Naiset eivät ole sukupuolensa perusteella sen parempia ihmisiä kuin miehetkään.

      • Tarkoitin, että ei olisi puhuttu ihmisistä yleeensä, vaan silloin olisi puhuttu naisista.

        "Naisten välinen voimankäyttö on vielä raaempaa kuin miesten välinen"

        Niinkö? Ehkä jopa raaempaa kuin miesten naisiin kohdistama?


      • pelionraakaa
        Wwuwuw kirjoitti:

        Tarkoitin, että ei olisi puhuttu ihmisistä yleeensä, vaan silloin olisi puhuttu naisista.

        "Naisten välinen voimankäyttö on vielä raaempaa kuin miesten välinen"

        Niinkö? Ehkä jopa raaempaa kuin miesten naisiin kohdistama?

        Se riippuu siitä mitä on raakuus. On monia tapauksia missä nainen on vaikkapa myrkyttänyt miestään pitkään samalla esittäen hoitavansa, tai vaikkapa seksillä suostutellut jonkun urpon tekemään likaisen työn puolestaan. Tai sitten ne tapaukset missä äiti on tappanut lapsensa koska on halunnut vapautta.


      • pelionraakaa kirjoitti:

        Se riippuu siitä mitä on raakuus. On monia tapauksia missä nainen on vaikkapa myrkyttänyt miestään pitkään samalla esittäen hoitavansa, tai vaikkapa seksillä suostutellut jonkun urpon tekemään likaisen työn puolestaan. Tai sitten ne tapaukset missä äiti on tappanut lapsensa koska on halunnut vapautta.

        Kyllä naisistakin löytyy vaikka mitä.. Mutta hei, ne on niitä jännänaisia..

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005586830.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      316
      3203
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      203
      2637
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      140
      2449
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      1965
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      14
      1957
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1622
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1462
    8. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1316
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      121
      1218
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      219
      1134
    Aihe