Sattuuko juurihoito?

Hammaspeikko1

Kävin hammaslääkärillä aikoja sitten, ja valitin että paikattua hammasta särkee. Lääkäri sanoi, että jos ei taltu niin varmaan pitää tehdä juurihoito. Sattuuko se? Miten se juurihoito yleensäkin tehdään?

19

6254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riku

Pitäis varmaan sanoa että ei satu että kyllä sen helposti kestää jne...mutta silloinhan valehtelisin se sattuu ja niin helvetisti. Mikään hammashoito ei ole niin kivuliasta kuin juurihoito.

• Asian kokenut

Ei satu lainkaan. Tiedän mistä puhun kun olen asian kokenut!

• pelottava

Mutta ei ole sattunut. Meneillään minullakin juurihoito on muuten kolmas.

• the man

Olen saanut kuvan että sattuisi aivan järjettömän paljon. Itse en ole mennyt mutta täti kyllä. Itsevaramaan mieluummin odottaisin että kammas kuolee itsestään

• juurihoidettu

PUUDUTUKSESTA? Suurin tuska oli ennen kuin hoito aloitettiin, kun hammas oli kipeä. Puudutus tuntui siinä tilanteessa ihanalta ja poisti kaiken kivun.

Ei saa peloitella ihmisiä tyyliin "täti on mennyt ... " jos ei ole mitään kokemusta asiasta. Toivottavasti kukaan ei usko sua!

• sattuu

ja ihan helvetin kovaa oli puudutukset tai ei!
      suosittelen että pyydät nukutusta.itse en käy enään hammaslääkärillä ilman nukutusta ja vaikka käynkin yksityisillä ei maksettavaa minulle tule senttiäkään itselle(olen heittäytynyt vähä kuin pakolaiseksi ja otan kaiken ilmaseksi kun muutkin saa)

• lääkäri

Josus on ongelmia, koska infektoitunut hammas ei aina puudutu kovin helposti. Silloin voi tehdä juurihoidon vasta kun tulehdus on ensin saatu asettumaan. Itse en alkasi tekemään juurihoitoa, jos puudutusaine ei tehoa, ja ihmettelen sellaista hammaslääkäriä, joka moiseen ryhtyy.

• Yks vaa

Luin vasta jostain, että juurihoito ei onnistu nukutuksessa koska siinä täytyy loppuvaiheessa osata kertoa onko kanavissa vielä tuntoa vai ei. Mulla on tehty yksi juurihoito. Siis se "tunto" ei ainakaan mulla tarkoittanut samaa kuin "kipu". Se tuntui siltä, että hampaita ronkittiin ja kaiveltiin :-)

• juurihoito
        Yks vaa kirjoitti:

Luin vasta jostain, että juurihoito ei onnistu nukutuksessa koska siinä täytyy loppuvaiheessa osata kertoa onko kanavissa vielä tuntoa vai ei. Mulla on tehty yksi juurihoito. Siis se "tunto" ei ainakaan mulla tarkoittanut samaa kuin "kipu". Se tuntui siltä, että hampaita ronkittiin ja kaiveltiin :-)

Ei juurihoidossa tarvitse itse tietää tai tuntea yhtään mitään! Syy, minkä vuoksi nukutuksessa harkitaan tarkoin, tehdäänkö juurihoitoa, liittyy siihen, että juurihoito ei yleensä valmistu yhdellä kerralla. Juurihoidon ensimmäisellä kerralla hampaan juurikanavat puhdistetaan ja laajennetaan (mikä on se suurin työ) ja asetetaan kanavalääke. Lääkkeen tulee vaikuttaa jonkin aikaa, jotta varmasti kaikki bakteerit kuolevat. Mikäli juurihoidon onnistuvuudesta jatkossa ilman nukutusta on epäilystä, siihen ei ryhdytä. Nukutuksessa tehtävät toimenpiteet ovat useammin radikaalimpia ratkaisuita (hampaapoisto herkemmin), jotta saman vaivan vuoksi ei jouduttaisi nukutukseen turvautumaan uudelleen. Tässä on vähän eroja hoitopaikasta ja hammaslääkäristä johtuen. Kunnallisella tietenkin tehdään "lopullisempia" hoitoratkaisuja (resurssit, resurssit), kun taas itse hoitonsa maksava voi yksityisellä enemmän vaikuttaa hoitoonsa. Nukutuksessa voi tulla esiin yllättäviä tilanteita, joista on aina syytä keskustella etukäteen (tehdäänkö jh vai poisto tms jos reikä onkin syvä). Eniten ratkaisee juuri tuo jatkohoidon mahdollisuus, muistakaa tämä!

• hammaslääkäripelkoinen
        Yks vaa kirjoitti:

Heips!
        Pakko kirjoittaa pienenä vinkkinä, että juurihoito todellakin onnistuu nukutuksessa!!! Mulle on tehty kyseinen toimenpide sedaatiossa joka tarkoittaa kevyt nukutusta. Se on huomattavasti mukavampi tapa kuin tavallinen nykutus koska kotiin pääsee tunnin kuluttua toimenpiteestä ja se on myöskin halvempi vaihtoehto. Sedaatioissa on kuitenkin anestesialääkäri paikalla joten voin taata kolmen sedaation jälkeen, että kipua ei todellakaan tunne koska ei tiedä maailman menosta mitään!!! Paljon miellyttavämpi tapa kuin kärsiä kivusta. Hintaa yhdelle juurihoitokerralle tuli aina noin 150e lisää tästä kyseisestä toimenpiteestä! Riippuu tietenkin siittä mikä hammas on kyseessä, että kauanko aikaa menee aina yhdellä kertaa(montako juurta hampaassa on, etuhampaissa vähemmän kuin poskihampaissa).

• amm7

Tulin just hammaslääkärin tarkastuksesta ja se joutui tekemään heti juurihoidon. Menin pienoiseen paniikkiin. Sain puudutuksen (senkään laittaminen ei tuntunut yhtään, toisin kuin ennen vanhaan).

Yksityisen lääkäri oli ihan huippu ja lopetti heti ku nostin käden ylös eikä saarnannut tai tivannut tai haukkunut mitä olen kokenut kaupungin hoitoloissa. Tosin hampaan hermo oli jo kuollut, mut silti juuren puhdistus tuntui hieman epämukavalta. Pistä googleen hakusanaksi juurihoito niin siellä on ihan selvästi kerrottu mitä tapahtuu ja miten. Mulla on kyllä vielä mentävä sinne uudestaan, mutta nyt jo musta tuntuu paljon paremmalta!!

• hanna

Ei se satu. Mulle ainakin laitettiin tuplasti puudutuksia. Ei tuntunut yhtään.

• useasti hoidettu

puudutus auttaa ja aina voi pyytää lisää puudutetta.
      Juurihoidossa juuret puhdistetaan sellasella pienellä "pulloharjalla" ja se tuntuu kieltämättä inhottavalta, muttaa kestää kyllä kun on puudute.
      Sitte sinne laitetaan lääkeaine ja väliaikanen paikka päälle ja mulla se oli aina kuukauden kerrallaan kunnes oli kunnossa. Tämä on sitä juuren kuollettamista ja se ei enää satu jos vaan kaikki mätä on saatu sieltä pois. Voin vakuuttaa että kaikki tää on paljon kivuttomampaa kuin se särky jos ei sitä tehdä.

• ajoissa on mentävä

Ei se minua sattunut vaikka pelkäsinkin kovin sen niin tekevän. Tosin sattuu se jos venytätä loputtomiin sitä menoa ja hammas ehtii tulehtua tosi pahoin. Silloin kun se ei puudu vaikka kuin työntäisi ainetta ja sitten sattuu varmasti. Epämukavaa se on kun niillä neuloilla juurikanavia rassataan mutta kivutonta, ainakin minulla

• AAA

Vähän riippuu tilanteesta. Mikäli hampaassa on iso reikä, ja paikkaustilanteesta joudutaankin juurihoitoon, yleensä puudutus tehoaa erittäin hyvin. Jos vielä elävässä hampaassa on tulehdussärky, puutumisen kanssa voi olla ongelmia, vähän riippuu myös mistä hampaasta on kyse (monijuuriset poskihampaat ongelmallisempia). Tällöin puhdistetaan vain sen verran, että saadaan lääkettä töpättyä hampaan sisään säryn rauhoittamiseksi ja jatketaan seuraavalla kerralla kun tilanne on rauhoittunut. Silloin ei enää yleensä ole puutumisongelmia. Puutuminen on valitettavasti vaikeinta juuri silloin kun särkykin on kova, joten on valittava pienempi paha - juurihoito kuitenkin auttaa säryn syyn eliminoimisessa.
      Mikäli hampaan ydinontelo ja juurikanava ovat kuolleet, ei luonnollisestikaan juurihoito satu. Jos tällöin on särkyä, se tulee luusta ja sinne asti ei juurihoidossa mennä.
      Useimmat juurihoidot sujuvat täysin kivuttomasti ja hammas saadaan hoidetuksi hyvin. Suun aukipitäminen on suurin haitta. Tälle palstalle on vain jostain syystä kasautunut "juurihoito-ongelmaisia".

• Hammaspeikko1

Tuli vastauksia sekä puolesta että vastaan... =) No, täytyy toivoa ettei tarvitse siihen lähteä. Hammaslääkäri-pelkoiselle kun jo sana "juurihoito" tuo kylmät väreet... =/

• hmm.

Olen pelännyt hammaslääkäriä pitkään, ja sen takia siirtänyt lääkäriin menoa liian kauan - tuloksena oli, että nyt kun vihdoin pääsin lääkäriin asti, edessä oli juurihoito.

Kaikenlaisia kauhujuttuja kuulleena odotin koko hoidon ajan, että kohta tuntuisi kipua... En oikeastaan tiennyt, mitä kaikkea juurihoitoon kuuluu, joten mielikuvat olivat aika rajuja. Mutta hammaslääkäri puudutti hampaan hyvin, ja vielä kyseli hoidon edetessä, että tuntuuko mitään, ja olisi lisännyt puudutusainetta tarvittaessa.

Rehellisesti täytyy sanoa, etten tuntenut yhtä pientä vihlaisua lukuunottamatta yhtään kipua. En myöskään kokenut juuren puhdistamista epämiellyttäväksi. Jälkikäteen, kun puudutus häipyi, isoin kipu tuntui leukanivelen seudulla, minne puudutusaine oli tökätty, ja hoidettu hammas oli muutaman päivän arka, joten otin varoksi särkylääkettä. Minulla hoito on vielä kesken, mutta tällä hetkellä hammas tuntuu ihan hyvältä - mitään traumaattisia kokemuksia ei ole tullut.

Ikävintä juurihoidossa mielestäni on se, että harmittaa, kun on päästänyt hampaansa sellaiseen kuntoon, että juurihoitoa tarvitaan - ei niinkään hoitoon liittyvä kipu. Eli henkisesti tapaus ottaa kovemmalle kuin fyysisesti :).

• Minea

Paikan alle tuli reikä, söi salakavalasti hammasta pitkään, kunnes tuli hirveä tuska ja juurihoito. Puudutettiin (koskaan ei puudutus ole sattunut niin paljoa - silmissä musteni - varmaan suoraan johonkin hermoon) mutta silti sattui kamalasti. Juurihoidon jälkeen koko leuka aivan tulessa ja turvoksissa viikon - vahvat kipulääkkeet ja antibiootit (ei auttaneet mitään).

Sama rumba neljä kertaa, lähes yhtä kauheita jokainen. Lopputulos: ei tästä tule hammasta ja poisto vaan. Kärsin neljä kipeätä juurihoitoa turhaan! Poisto sujui yhtä hankalasti kun muukin hoito. Juuressa nysty, piti porata moneen osaan ennen kuin lähti.

Hammaslääkäri on kirosana eikä ammatti nykyään!

Sori jos meni kauhutarinaksi, en voi sille mitään.

Haaveilen koko kaluston poistosta kerralla...

• Minea
        Minea kirjoitti:

Paikan alle tuli reikä, söi salakavalasti hammasta pitkään, kunnes tuli hirveä tuska ja juurihoito. Puudutettiin (koskaan ei puudutus ole sattunut niin paljoa - silmissä musteni - varmaan suoraan johonkin hermoon) mutta silti sattui kamalasti. Juurihoidon jälkeen koko leuka aivan tulessa ja turvoksissa viikon - vahvat kipulääkkeet ja antibiootit (ei auttaneet mitään).

Sama rumba neljä kertaa, lähes yhtä kauheita jokainen. Lopputulos: ei tästä tule hammasta ja poisto vaan. Kärsin neljä kipeätä juurihoitoa turhaan! Poisto sujui yhtä hankalasti kun muukin hoito. Juuressa nysty, piti porata moneen osaan ennen kuin lähti.

Hammaslääkäri on kirosana eikä ammatti nykyään!

Sori jos meni kauhutarinaksi, en voi sille mitään.

Haaveilen koko kaluston poistosta kerralla...

P.S. Synnytän mielummin kolme lasta kun käyn kerran juurihoidossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3427
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2066
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1480
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1111
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1021
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      958
    Aihe