Palstan vasenkätiset

Onko täällä vasenkätisiä miehiä tai naisia?

23

231

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin minä.

      • Jaa. Minä en.


    • Mä tunsin lukiossa erään vasenkätisen miehen. Hän oli ystäväni. Ja poikkeuksellisen älykäs.

      • Tai pojan. Poikiahan me kaikki silloin vielä siinä iässä oltiin.


      • MJTMH kirjoitti:

        Tai pojan. Poikiahan me kaikki silloin vielä siinä iässä oltiin.

        Me kaikki poislukien kaikki muut kuin miespuoliset.


    • https://fi.wikipedia.org/wiki/Vasenkätisyys
      Lainaus Wikipediasta: "Vasenkätisyyttä ei yleensä tilastoida mitenkään, joten vasenkätisten määrästä voidaan esittää vain arvioita. Arviot vaihtelevat viidestä jopa yli 20 prosenttiin väestöstä, ja yleisimmin viitatut luvut ovat 10–15 prosenttia."

      Eikö olekin mielenkiintoista että vasenkätisten tarkempi suhteellinen määrä keskuudessamme oikeakätisiin verrattuna on pysynyt salaisuutena koko ihmiskunnan historian ajan(?)
      Retorinen kysymys.

    • pitkätukka-68

      Kitaristeista yleensä nykyään näkee kummankätisiä he ovat, koska nykyisin vasurit joko ostavat vasurikepin tai vain vaihtavat kielijärjestystä. Mutta onko kukaan nähnyt viulistia joka pitäisi jousta vasemmassa kädessä? Varmasti vasuriviulistejakin silti on. Entä onko olemassa vasuripianoa? Tuskin.

      Useimmissa soittimissa eri käsillä on kuitenkin hyvinkin erilainen rooli.

      • Tätä kätisyyskysymystä voi miettiä toisinkin päin. Elämässä on nimittäin tilanteita, jolloin oikeakätisten tulee oppia käyttämään vasenta kättään siinä miten he käyttävät oikeaakin. Esimerkiksi liikennelentäjien lentokapteenien. Yleensä liikennekoneissa on kaksi ohjaajaa - kapteeni, joka istuu vasemmalla ja perämies, joka istuu oikealla. Nykyaikaisissa matkustajakoneissa ohjaussauva on perämiehen paikalla istuimen oikealla puolella ja ja kapteenin istuimen vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on yksi kaasuvipurypäs (yksi jokaiselle moottorille), jolla säädetään moottorien työtövoimaa. Perämies säätää tehoja vasemmalla kädellään ja kapteeni oikealla.

        Vastaavasti hävittäjäkoneissa, joissa ei juuri koskaan istuta vierekkäin, kaasuvipu on minun tietääkseni aina ohjaajan istuimen vasemmalla puolella ja ohjaussauva joko haarojen välissä tai istuimen oikealla puolella. Tämä järjestely kiistatta suosii oikeakätisiä lentäjiä.

        Mutta ihminen voi oppia käyttämään molempia käsiään periaatteessa yhtä hyvin.


      • pitkätukka-68
        MJTMH kirjoitti:

        Tätä kätisyyskysymystä voi miettiä toisinkin päin. Elämässä on nimittäin tilanteita, jolloin oikeakätisten tulee oppia käyttämään vasenta kättään siinä miten he käyttävät oikeaakin. Esimerkiksi liikennelentäjien lentokapteenien. Yleensä liikennekoneissa on kaksi ohjaajaa - kapteeni, joka istuu vasemmalla ja perämies, joka istuu oikealla. Nykyaikaisissa matkustajakoneissa ohjaussauva on perämiehen paikalla istuimen oikealla puolella ja ja kapteenin istuimen vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on yksi kaasuvipurypäs (yksi jokaiselle moottorille), jolla säädetään moottorien työtövoimaa. Perämies säätää tehoja vasemmalla kädellään ja kapteeni oikealla.

        Vastaavasti hävittäjäkoneissa, joissa ei juuri koskaan istuta vierekkäin, kaasuvipu on minun tietääkseni aina ohjaajan istuimen vasemmalla puolella ja ohjaussauva joko haarojen välissä tai istuimen oikealla puolella. Tämä järjestely kiistatta suosii oikeakätisiä lentäjiä.

        Mutta ihminen voi oppia käyttämään molempia käsiään periaatteessa yhtä hyvin.

        Millaistakohan ois ajaa autolla, jossa on ratti väärällä puolella?


      • MJTMH kirjoitti:

        Tätä kätisyyskysymystä voi miettiä toisinkin päin. Elämässä on nimittäin tilanteita, jolloin oikeakätisten tulee oppia käyttämään vasenta kättään siinä miten he käyttävät oikeaakin. Esimerkiksi liikennelentäjien lentokapteenien. Yleensä liikennekoneissa on kaksi ohjaajaa - kapteeni, joka istuu vasemmalla ja perämies, joka istuu oikealla. Nykyaikaisissa matkustajakoneissa ohjaussauva on perämiehen paikalla istuimen oikealla puolella ja ja kapteenin istuimen vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on yksi kaasuvipurypäs (yksi jokaiselle moottorille), jolla säädetään moottorien työtövoimaa. Perämies säätää tehoja vasemmalla kädellään ja kapteeni oikealla.

        Vastaavasti hävittäjäkoneissa, joissa ei juuri koskaan istuta vierekkäin, kaasuvipu on minun tietääkseni aina ohjaajan istuimen vasemmalla puolella ja ohjaussauva joko haarojen välissä tai istuimen oikealla puolella. Tämä järjestely kiistatta suosii oikeakätisiä lentäjiä.

        Mutta ihminen voi oppia käyttämään molempia käsiään periaatteessa yhtä hyvin.

        Eihän kaasuvivulla tarvi kirjoittaa, aivan sama kummalla kädellä käyttää keppiä.
        Mun yks auto on oikealta ohjattava ja vaihdekeppiä hämmennetään vasemmalla kädellä, ei sekään tuota mitään vaikeuksia, ainut vaiva rhd autossa on että ohittaminen on vaikeampaa, rekan takaa ei näe mitään jos ohittaa pitäisi.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Millaistakohan ois ajaa autolla, jossa on ratti väärällä puolella?

        Väärällä eli oikealla puolella? :) En oo kokeillu. Kyllä siihenkin tottuu kun tarpeeksi harjoittelee. Lultavasti tottuu todella äkkiä jos autossa on automaattivaihteet... silloin pitää vain arvoida auton ulottuvuudet hieman eri tavalla. Pitää muistaa että vasemmalla on enemmän "autoa".
        Mutta pikaruokaloiden drive-iniin niillä on hiukan ikävää mennä täällä Suomessa.


      • Jiimen kirjoitti:

        Eihän kaasuvivulla tarvi kirjoittaa, aivan sama kummalla kädellä käyttää keppiä.
        Mun yks auto on oikealta ohjattava ja vaihdekeppiä hämmennetään vasemmalla kädellä, ei sekään tuota mitään vaikeuksia, ainut vaiva rhd autossa on että ohittaminen on vaikeampaa, rekan takaa ei näe mitään jos ohittaa pitäisi.

        Joo mut pointtini oli lentäminen ohjaussauvalla. Sen asianmukainen käyttö edellyttää vähintäänkin hyvää motoriikkaa ja silmä-käsikoordinaatiota lentäjältä. Voi olla todella outoa lentää vasemmalla kädellä jos on aina tottunut ohjamaan oikealla. Kaasuvipua työnnetään vain eteen ja taakse, se on helppoa. Mutta ohjaussauva kääntyy kaksiulotteisesti ja portaattomasti joka suuntaan. Lisäksi ne voivat konetyypistä riippuen olla todella herkkiä - ehkä jopa niin että ne mittaavat pikeminkin painetta eikä liikettä. Sellainen tosi vähän liikkuva ohjaussauva on ainakin amerikkalaisessa F16-hävittäjässä.


    • Minäkin oon väsenkätinen. Sehän tarkoittaa sitä että aivot on yläpäässä eikä alapäässä vai oliko se päinvastoin..

      • pitkätukka-68

        Eiks sulla ole aivot siinä samassa paikassa missä meillä muillakin miehillä?

        Paitsi mulla, jonka aivot on narikassa.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Eiks sulla ole aivot siinä samassa paikassa missä meillä muillakin miehillä?

        Paitsi mulla, jonka aivot on narikassa.

        Useampi nainen on sanonut että mun aivot on alapääs. Johtuuko sitten vasenkätisyydestä..


      • pitkätukka-68
        Jiimen kirjoitti:

        Useampi nainen on sanonut että mun aivot on alapääs. Johtuuko sitten vasenkätisyydestä..

        Sitä alapäätä tarkoitinkin.


    • Kaks kättä löytyy..toinen on vasen, mutta en pyyhi persettä, enkä kirjoita sillä. Nytkin vain nojaan leukaani siihen, että jotain käyttöä on sillekin keksitty..

      • No hyvä sitten ettei aivan turhake ole :)


      • pitkätukka-68

        Kirjoittamisessa tarvitaan kyllä kahta kättä.


      • pitkätukka-68

        Sinänsä on hyvä että ihmisellä on kaksi kättä, et voi samaan aikaan raapia palleja ja juoda kaljaa.


    • Darkfear-ei-kir

      Kumpi vasen, ja kumpi oikea??

    • Virhe.Käsittelyssä

      Oon vasuri .. 🙄

    • Lisäaineissa

      Eipä tässä tarvitte mennä montaakaan vuosikymmentä takautuvasti, kun vasurikersan vasuri sidottiin vyötäröön kiinni ja pakotettiin opettelemaan oikealla kädellä kirjoittaminen. Oli myös rautasormikas missä oli kynänpidike aloittelua varten. Keskiajalla yhtä vainottuja kuin "noidat". Joo, vasuri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      108
      2276
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      437
      1709
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1363
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      19
      1255
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      82
      1236
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1164
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      295
      1086
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      192
      1064
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      52
      1051
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      208
      903
    Aihe