Palstan vasenkätiset

Onko täällä vasenkätisiä miehiä tai naisia?

23

238

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin minä.

      • Jaa. Minä en.


    • Mä tunsin lukiossa erään vasenkätisen miehen. Hän oli ystäväni. Ja poikkeuksellisen älykäs.

      • Tai pojan. Poikiahan me kaikki silloin vielä siinä iässä oltiin.


      • MJTMH kirjoitti:

        Tai pojan. Poikiahan me kaikki silloin vielä siinä iässä oltiin.

        Me kaikki poislukien kaikki muut kuin miespuoliset.


    • https://fi.wikipedia.org/wiki/Vasenkätisyys
      Lainaus Wikipediasta: "Vasenkätisyyttä ei yleensä tilastoida mitenkään, joten vasenkätisten määrästä voidaan esittää vain arvioita. Arviot vaihtelevat viidestä jopa yli 20 prosenttiin väestöstä, ja yleisimmin viitatut luvut ovat 10–15 prosenttia."

      Eikö olekin mielenkiintoista että vasenkätisten tarkempi suhteellinen määrä keskuudessamme oikeakätisiin verrattuna on pysynyt salaisuutena koko ihmiskunnan historian ajan(?)
      Retorinen kysymys.

    • pitkätukka-68

      Kitaristeista yleensä nykyään näkee kummankätisiä he ovat, koska nykyisin vasurit joko ostavat vasurikepin tai vain vaihtavat kielijärjestystä. Mutta onko kukaan nähnyt viulistia joka pitäisi jousta vasemmassa kädessä? Varmasti vasuriviulistejakin silti on. Entä onko olemassa vasuripianoa? Tuskin.

      Useimmissa soittimissa eri käsillä on kuitenkin hyvinkin erilainen rooli.

      • Tätä kätisyyskysymystä voi miettiä toisinkin päin. Elämässä on nimittäin tilanteita, jolloin oikeakätisten tulee oppia käyttämään vasenta kättään siinä miten he käyttävät oikeaakin. Esimerkiksi liikennelentäjien lentokapteenien. Yleensä liikennekoneissa on kaksi ohjaajaa - kapteeni, joka istuu vasemmalla ja perämies, joka istuu oikealla. Nykyaikaisissa matkustajakoneissa ohjaussauva on perämiehen paikalla istuimen oikealla puolella ja ja kapteenin istuimen vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on yksi kaasuvipurypäs (yksi jokaiselle moottorille), jolla säädetään moottorien työtövoimaa. Perämies säätää tehoja vasemmalla kädellään ja kapteeni oikealla.

        Vastaavasti hävittäjäkoneissa, joissa ei juuri koskaan istuta vierekkäin, kaasuvipu on minun tietääkseni aina ohjaajan istuimen vasemmalla puolella ja ohjaussauva joko haarojen välissä tai istuimen oikealla puolella. Tämä järjestely kiistatta suosii oikeakätisiä lentäjiä.

        Mutta ihminen voi oppia käyttämään molempia käsiään periaatteessa yhtä hyvin.


      • pitkätukka-68
        MJTMH kirjoitti:

        Tätä kätisyyskysymystä voi miettiä toisinkin päin. Elämässä on nimittäin tilanteita, jolloin oikeakätisten tulee oppia käyttämään vasenta kättään siinä miten he käyttävät oikeaakin. Esimerkiksi liikennelentäjien lentokapteenien. Yleensä liikennekoneissa on kaksi ohjaajaa - kapteeni, joka istuu vasemmalla ja perämies, joka istuu oikealla. Nykyaikaisissa matkustajakoneissa ohjaussauva on perämiehen paikalla istuimen oikealla puolella ja ja kapteenin istuimen vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on yksi kaasuvipurypäs (yksi jokaiselle moottorille), jolla säädetään moottorien työtövoimaa. Perämies säätää tehoja vasemmalla kädellään ja kapteeni oikealla.

        Vastaavasti hävittäjäkoneissa, joissa ei juuri koskaan istuta vierekkäin, kaasuvipu on minun tietääkseni aina ohjaajan istuimen vasemmalla puolella ja ohjaussauva joko haarojen välissä tai istuimen oikealla puolella. Tämä järjestely kiistatta suosii oikeakätisiä lentäjiä.

        Mutta ihminen voi oppia käyttämään molempia käsiään periaatteessa yhtä hyvin.

        Millaistakohan ois ajaa autolla, jossa on ratti väärällä puolella?


      • MJTMH kirjoitti:

        Tätä kätisyyskysymystä voi miettiä toisinkin päin. Elämässä on nimittäin tilanteita, jolloin oikeakätisten tulee oppia käyttämään vasenta kättään siinä miten he käyttävät oikeaakin. Esimerkiksi liikennelentäjien lentokapteenien. Yleensä liikennekoneissa on kaksi ohjaajaa - kapteeni, joka istuu vasemmalla ja perämies, joka istuu oikealla. Nykyaikaisissa matkustajakoneissa ohjaussauva on perämiehen paikalla istuimen oikealla puolella ja ja kapteenin istuimen vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on yksi kaasuvipurypäs (yksi jokaiselle moottorille), jolla säädetään moottorien työtövoimaa. Perämies säätää tehoja vasemmalla kädellään ja kapteeni oikealla.

        Vastaavasti hävittäjäkoneissa, joissa ei juuri koskaan istuta vierekkäin, kaasuvipu on minun tietääkseni aina ohjaajan istuimen vasemmalla puolella ja ohjaussauva joko haarojen välissä tai istuimen oikealla puolella. Tämä järjestely kiistatta suosii oikeakätisiä lentäjiä.

        Mutta ihminen voi oppia käyttämään molempia käsiään periaatteessa yhtä hyvin.

        Eihän kaasuvivulla tarvi kirjoittaa, aivan sama kummalla kädellä käyttää keppiä.
        Mun yks auto on oikealta ohjattava ja vaihdekeppiä hämmennetään vasemmalla kädellä, ei sekään tuota mitään vaikeuksia, ainut vaiva rhd autossa on että ohittaminen on vaikeampaa, rekan takaa ei näe mitään jos ohittaa pitäisi.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Millaistakohan ois ajaa autolla, jossa on ratti väärällä puolella?

        Väärällä eli oikealla puolella? :) En oo kokeillu. Kyllä siihenkin tottuu kun tarpeeksi harjoittelee. Lultavasti tottuu todella äkkiä jos autossa on automaattivaihteet... silloin pitää vain arvoida auton ulottuvuudet hieman eri tavalla. Pitää muistaa että vasemmalla on enemmän "autoa".
        Mutta pikaruokaloiden drive-iniin niillä on hiukan ikävää mennä täällä Suomessa.


      • Jiimen kirjoitti:

        Eihän kaasuvivulla tarvi kirjoittaa, aivan sama kummalla kädellä käyttää keppiä.
        Mun yks auto on oikealta ohjattava ja vaihdekeppiä hämmennetään vasemmalla kädellä, ei sekään tuota mitään vaikeuksia, ainut vaiva rhd autossa on että ohittaminen on vaikeampaa, rekan takaa ei näe mitään jos ohittaa pitäisi.

        Joo mut pointtini oli lentäminen ohjaussauvalla. Sen asianmukainen käyttö edellyttää vähintäänkin hyvää motoriikkaa ja silmä-käsikoordinaatiota lentäjältä. Voi olla todella outoa lentää vasemmalla kädellä jos on aina tottunut ohjamaan oikealla. Kaasuvipua työnnetään vain eteen ja taakse, se on helppoa. Mutta ohjaussauva kääntyy kaksiulotteisesti ja portaattomasti joka suuntaan. Lisäksi ne voivat konetyypistä riippuen olla todella herkkiä - ehkä jopa niin että ne mittaavat pikeminkin painetta eikä liikettä. Sellainen tosi vähän liikkuva ohjaussauva on ainakin amerikkalaisessa F16-hävittäjässä.


    • Minäkin oon väsenkätinen. Sehän tarkoittaa sitä että aivot on yläpäässä eikä alapäässä vai oliko se päinvastoin..

      • pitkätukka-68

        Eiks sulla ole aivot siinä samassa paikassa missä meillä muillakin miehillä?

        Paitsi mulla, jonka aivot on narikassa.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Eiks sulla ole aivot siinä samassa paikassa missä meillä muillakin miehillä?

        Paitsi mulla, jonka aivot on narikassa.

        Useampi nainen on sanonut että mun aivot on alapääs. Johtuuko sitten vasenkätisyydestä..


      • pitkätukka-68
        Jiimen kirjoitti:

        Useampi nainen on sanonut että mun aivot on alapääs. Johtuuko sitten vasenkätisyydestä..

        Sitä alapäätä tarkoitinkin.


    • Kaks kättä löytyy..toinen on vasen, mutta en pyyhi persettä, enkä kirjoita sillä. Nytkin vain nojaan leukaani siihen, että jotain käyttöä on sillekin keksitty..

      • No hyvä sitten ettei aivan turhake ole :)


      • pitkätukka-68

        Kirjoittamisessa tarvitaan kyllä kahta kättä.


      • pitkätukka-68

        Sinänsä on hyvä että ihmisellä on kaksi kättä, et voi samaan aikaan raapia palleja ja juoda kaljaa.


    • Darkfear-ei-kir

      Kumpi vasen, ja kumpi oikea??

    • Virhe.Käsittelyssä

      Oon vasuri .. 🙄

    • Lisäaineissa

      Eipä tässä tarvitte mennä montaakaan vuosikymmentä takautuvasti, kun vasurikersan vasuri sidottiin vyötäröön kiinni ja pakotettiin opettelemaan oikealla kädellä kirjoittaminen. Oli myös rautasormikas missä oli kynänpidike aloittelua varten. Keskiajalla yhtä vainottuja kuin "noidat". Joo, vasuri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe