Poika ei suostu pesemään hampaita

Vaikeetaon

Hei. Tässä on nyt sellainen ongelma että 11-vuotias poikani vihaa hampaiden harjausta yli kaiken. Vielä muutama vuosi sitten hän pesi hampaitaan innokkaasti, mutta nyt viimeisen vuoden aikana häntä ei se ole huvittanut. Olen häneltä kysellyt että miksei hän suostu pesemään hampaitaan. Poika vain suuttuu, ja lukittautuu huoneeseensa. Kyllä hän joskus pesee hampaitaan kun olen pakottanut mutta suurin ongelma on se, että hän valvoo myöhempään kuin minä. Poika käy nukkumaan noin klo 23:00 minä jo 22:00. Olen kyllä käskenyt häntä menemään nukkumaan paljon aikaisemmin mutta kun hänen huoneessaan on lukko jonka hän pistää aina kiinni. Ei siinä muuten ongelmaa olisi mutta hän ei suostu käymään nukkumaan. En minä hänen huoneeseensakkaan pääse kun hänellä on iltaisin aina ovi lukossa. Rangaistuksia olen siitä antanut mutta hän ei vaan usko. Yleensä hän tulee huoneestaan ulos vasta kun minä olen nukahtanut. Helppohan hänen on käydä nukkumaan ilman hampaiden pesua kun minä nukun. Sitä paitsi olen yksinhuoltaja. Omien sanojen mukaan hän on viimeisen kuukauden aikana pessyt vain muutaman kerran hampaitaan. Hammaslääkärissä häneltä ollaan todettu ylä etuhampaista neljässä jo alkavaa reikää. En todellakaan halua että poika joutuu käyttää tekohampaita jo noin nuorena. Mikä siis neuvoksi? Koko ongelmahan ratkeaisi jos pojan huoneessa ei olisi lukkoa. Siellä hän vain kököttää ovi lukossa lähes koko päivän. Asumme 1 kerroksessa noin 2 metrin päässä maasta. Poikani menee aina uloskin oman ikkunan kautta kun tarvii vain avata ikkuna ja hypätä 2 metrin korkeudesta. En vain tajua, että mistä syystä hän on alkanut vihata hampaiden harjausta niin paljon, että on koko päivän ovi lukossa. Tuntuu siltä että hän itse haluaisi hampaisiinsa reiän.

Joten mikä avuksi näin hankalassa tilanteessa?

5

396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuuuuuri

Näytä netistä kuvia hampaatomista tai risaisista hampaista

• Vahingostaviisastunut

Kyseessä on uhmaikä! Poikasi on siinä iässä että halutaan toimia oman mielen mukaan ja vastustetaan auktoriteetteja. Oman tilansa "hallinta" vaikkapa lukitsemalla huoneensa ovi on tätä itsenäisyyden etsintää. Varsinkin omat vanhemmat ovat kaiken pahan alku ja juuri. Sivullista ihmistä nuori voi kuunnellakin. Kunhan mennään muutama vuosi eteenpäin tilanne rauhoittuu ellei välit ole katkenneet sitä ennen lopullisesti.

Millä välineillä poikasi pesee hampaitaan? Minullekin (vielä aikuisenakin) käsiharjalla pesu kaikenmaailman nykytystekniikoilla ym. oli vastenmielistä ja johti vähään hampaiden pesuun. Nyt sitten vanhana kärsin siitä. Hammastahna ja -harjamainokset televisiossa on pahinta mahdollista kun mainoksessa ihmiset harjaavat käsiharjalla hymy huulillaan vaahto suusta pursuten, se jos mikään tympii. Omien hampaitteni pesu tehostui valtavasti ja jopa innostuin siitä kun hankin sähköharjan. Hampaat tulee pestyksi tehokkaasti parissa minuutissa (koneeni jopa pysähtyy sen jälkeen) ja sen viitsii tehdä. Mikäli pojallasi ei ole vielä sähköharja käytössä, se voisi kiinnostaa häntä enemmän, eikä tuollainen 20-30 euron kustannus ole todennäköisesti liian suuri satsaus suun terveyteen.

Eiköhän poikasi ole saanut kuulla riittävästi "saarnoja" hammaslääkärissä kun on käynyt siellä. Ei niitä kaipaa enää kotona. Muutama alkava reikä hampaissa ei vielä johda tekohampaisiin, paikkaus korjaa asian ja hyvällä hoidolla poikasi voi selvitä vanhukseksi saakka omat hampaat suussaan.

• Eräsihmettelee

On kyllä vanhemman avuttomuutta ja päättämättömyyttä, jos tuon ikäinen lapsi sulkeutuu lukon taakse ja kulkee ulos ja sisälle ikkunan kautta. Onko huoneen ikkuna aina auki, kun poika on ulkona? Siitä tulevat sitten sisälle myös varkaat. Ota pojalta huoneensa oven lukon avaimet pois!

Ehdotan, että noin nuoren lapsen kanssa harjaatte hampaanne yhdessä yhtä aikaa nukkuma-ajoista riippumatta sekä aamulla että illalla.

• missä.äiti

Nyt on vanhemmuus harvinaisen kateissa. Lapsi on ihan heitteillä.
      11-vuotiaan kanssa hampaat on harjattava vaikka yhdessä vanhemman kanssa aamulla ja illalla. Nukkuma-aikojen kanssa asialla ei tarvitse olla mitään tekemistä, mutta näkisin, että vanhempi huolehtii lapsensa nukkumaan menosta ja heräämisestä myös.

Lukko pois lapsen huoneen ovesta!

• Jappe52

Ei käy kateeksi. Mitä poika tekeekään 15-vuotiaana, jos et saa tätä käytöstä poikki... Olet varmasti puhunut asioista hänelle, nyt pitäisi käytöksen muuttua. Koulukuraattori tai sosiaalityöntekijä voisi neuvoa eteenpäin, luulen että kuraattorin saisi helpommin kiinni.
      Kaikissa vaikeuksissa on tärkeää että lapsi tietää sinun rakastavan häntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe