Liikennekäyttäytyminen muualla, esim. Oslo.

ZJJJ

Tein vaimoni kanssa pari viikkoa sitten autolla viikon kestäneen kiertomatkan,
joten liikennekäyttäytymistä tuli seuratuksi muutamissa kaupungeissa.
Tie Tukholmasta Osloon on nykyään pääosin hyvää tietä, vain n. 50 km ennen
Osloa tie palaa hetkeksi vanhalle E18-tielle.
Yövyimme Oslossa, Flensburgissa ja Hampurissa, joten näiltä osin on parempaa
tietoa.
Liikenne oli kauttaaltaan vilkkaampaa kuin se, mihin Suomessa olimme tottuneet,
mutta näistä voiton vie Oslo, sillä siellä jalankulkijat ja pyöräilijät - autoilijatkin
tuntuivat puhaltavan samaan hiileen, eli heillä oli yhteinen päämäärä - liikenteen kokonaisujuvuus.
Kenenkään lähtökohtana ei tuntunut olevan että "minä ensin", vaan liikennetilanteet
olivat paljolti sellaisia, ettei kenellekään ollutkaan tärkeää käyttää mahdollista
oikeuttaan mennä ensin, vaan se, että liikenne rullasi. Sellaista torven töötätystä ja etusormen näyttelyä mitä täällä koko ajan näkee ja kuulee, en muista kokeneeni
ollenkaan.
Tanskan Jyllannissa osuimme aamuruuhkaan, joten moottoritienopeudet olivat kauttaaltaan yli 130, vaikka vain 110 on sallittu.
Hampurista - Travemündeen oli kauttaaltaan tietöitä ja paluumatka Suomeen
Etelä-Ruotsin halki Malmöstä tapahtui lauantaina iltapäivällä. Matkaa Kapellskäriin
oli n. 700 km. Ajo kesti aika tarkkaan 7h.
Joku sanoo, että ajoit ylinopeutta. Kyllä, ehkä vähän, mutta liikennevirta oli usein juuri
15 km/t kulloinkin voimassa olleeseen rajoitukseen nähden, eikä poliiseja näkynyt.
Koko matkalla meidät ohitti vain pari kolme autoa sellaisella nopeudella, että Suomessa korttia olisi kyllä jonkin aikaa kuivatettu.

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5372

      """Oslo, sillä siellä jalankulkijat ja pyöräilijät - autoilijatkin
      tuntuivat puhaltavan samaan hiileen, eli heillä oli yhteinen päämäärä - liikenteen kokonaisujuvuus."""

      Ehkei samasta hiilestä ollut kysymys vaan ainakin pari vuotta sitten Norjassa oli, että pyöräilijän tullessaan pyörätieltä ajoradalle pitää väistää kaikkia paitsi kolmion takaa tulevia.

    • ihmettelijä.kysyy

      " Sellaista torven töötätystä ja etusormen näyttelyä mitä täällä koko ajan näkee ja kuulee, en muista kokeneeni ollenkaan."
      Kun kerrot meillä näin olevan niin herää kysymys, että millaisethan ne ajotapasi oikein on?
      Siihen yhteisen sujuvuuden hiileen kun, puhaltamisen sijaan, jotkut kusee.

    • 1) 5372 - ahaa, siitäkö se johtuukin?
      Pysähdyin suojatien eteen kuten täällä, joten sitä joskus vähän
      ihmeteltiinkin. Sikäläinen sääntö mielestäni meikäläistä kuitenkin parempi.

      2) Kysyvälle ihmettelijälle:

      Puhuin yleisellä tasolla - oli ehkä huono sananvalinta - pardon!
      Itse en liikenteessä ole sen parempi kuin muutkaan.
      Yritän kuitenkin parkkipaikoillakin esim. antaa rivistä peruuttavan
      auton tehdä peruutuksensa loppuun, sillä omien oikeuksien kiinni-
      pitämisestä joka paikassa aiheutuu kuitenkin turhaa vaivannäköä,
      vaikka oikeassa olisi ollutkin.

      • ihmettelijä.kysyy

        "Puhuin yleisellä tasolla - "
        ok.


    • 5372

      Suomalainen sääntö kääntyvän väistää pyöräilijää ei ole kovin järkevä

      - ilmansaasteiden kannalta
      - ulkomaisten tuontipolttoaineiden kulumisen kannalta
      - laitteiden/kansallisen omaisuuden kulumisen kannalta
      - äänisaasteen kannalta
      - tehollisen ajankäytön kannalta

      Mutta joku instanssi on päätellyt, että se on yksi keino vähentää autoilua.
      Vois kuvitella, että kaikki pyöräilijäonnettomuudet voitaisiin kääntymistilanteessa välttää mikäli pyöräilijät väistäisivät. Norjan tapaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe