Päästöjen vertailua

HyväArtikkeli

7/2017 Kuluttaja-lehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin Saksan liikenneministeriön teettämästä kenttätutkimuksesta vuodelta 2016, jossa vertailtiin sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaariaikaisia päästöjä.

Tuon tutkimuksen mukaan sähköauto pääsee tasoihin bensa-auton kanssa keskimäärin noin 60.000 ajokilometrin kohdalla. Dieselauton kanssa vastaava ajokilometrimäärä on 125.000 km. Näin siis Saksassa.
Oleellisesti tietysti riippuu siitä millä ladattava sähkö tuotetaan. Jos käytetään puhtaasti uusiutuvaa energiaa, niin ajokilometrimäärä putoaisi bena-autolla jo 20.000 km:iin.

Suomessa sähköä tuotetaan huomattavasti vähäpäästöisemmin kuin Saksassa, koska Suomen tuotanto on paljolti vesivoima- ja ydinvoimatuotantoa, kun taas Saksassa ydinvoimasta luopumisen vuoksi paljolti ruskohiilellä. Näin ollen Suomessa sähköauto pääsee selvästi nopeammin tasoihin polttomoottoriautojen kanssa.

Valitettavasti Kuluttaja-lehden sähköinen artikkeli on vain tilaajien luettavissa, joten linkkiä ei muut saa auki. Pitää turvautua paperiversioon kuten minäkin ihan sattumalta.

19

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilupilu

      Hybridit on hanurista, kun pamahtaa kirpeät pakkaskelit tai kesähelle? Moottori jauhaa silloin koko teholla, lämpöä tai viilennystä!

    • LeikkejäVielä

      Juu sen mitä meillä tuotetaan puhtaampaa sähkö niin pakkanen muuttaa tilanteen taas toiseksi.

      • sähköautoilija

        Mitä tarkoitat? Miten pakkanen sanelee sähköntuotannon päästöjä?


      • 230V

        Pakkasella merkittävä osa (ja tälläkin hetkellä kolmasosa) sähköstä tuotetaan polttamalla kivihiiltä, turvetta ja ääritilanteessa jopa polttoöljyä.


      • sähköautoilija

      • Hyvänäin

    • sähköautoilija

      Tuossakaan artikkelissa ei mainittu mitään bensiinin ja dieselin tuottamisen päästöistä...ainiin sitähän tulee bensa-aseman pistoolista...
      Miettikää oikeesti, ensin öljyä pumpataan polttaen raskasta polttoöljyä, sitten se rahdataan erittäin saastuttavilla säiliöaluksilla, sitten jalostetaan joko liekittämällä tai (sillä saastuttavalla) sähköllä ja taas kuljetetaan jakeluasemille. Ja merellä poratessa aina mereen pääsee öljyä.
      Ihmetyttää että sähköautoista puhuttaessa aina tartutaan sähkön tuotantoon mutta ei perinteisten autojen polttoaineen tuotantoon.

      • Dieselautoilija

        Tuo on totta. Sama juttuhan on myös sähkön tuotannossa käytettyjen raaka-aineiden hankinnan osalta. Sähkön osaltakin taitaa mukana olla vain itse sähkön ’tekemisen’ päästöt.

        Ei muuten sähköntuotannonkaan osalta mukana ole hiilikaivosten ja hiilen kuljetusten ja varastoinninkin aiheuttamia haittoja. Eipä nekään ole ihan vähäisiä.
        Myöskään uraanin kaivamisen ja jatkojalostamisen ydinvoimalakäyttöln ei sekään ole haitatonta. Tähän liittyy kuljetukset yhtä lailla. Puhumattakaan nyt käytetyn uraanipolttoaineen jatkokäsittelyn ja varastoinnin kustannuksia.
        Vesivoimassa voi tietysti miettiä kustannuksia ja haittoja, joita voimaloiden rakentaminen aiheuttaa. Sähkölinjojen rakentaminen sähkön ’kuljetusta’ varten.
        Sähköä tuotetaan myös öljyllä, jolloin nuo mainitsemasi jutut ovat mukana.


      • sähköautoilija
        Dieselautoilija kirjoitti:

        Tuo on totta. Sama juttuhan on myös sähkön tuotannossa käytettyjen raaka-aineiden hankinnan osalta. Sähkön osaltakin taitaa mukana olla vain itse sähkön ’tekemisen’ päästöt.

        Ei muuten sähköntuotannonkaan osalta mukana ole hiilikaivosten ja hiilen kuljetusten ja varastoinninkin aiheuttamia haittoja. Eipä nekään ole ihan vähäisiä.
        Myöskään uraanin kaivamisen ja jatkojalostamisen ydinvoimalakäyttöln ei sekään ole haitatonta. Tähän liittyy kuljetukset yhtä lailla. Puhumattakaan nyt käytetyn uraanipolttoaineen jatkokäsittelyn ja varastoinnin kustannuksia.
        Vesivoimassa voi tietysti miettiä kustannuksia ja haittoja, joita voimaloiden rakentaminen aiheuttaa. Sähkölinjojen rakentaminen sähkön ’kuljetusta’ varten.
        Sähköä tuotetaan myös öljyllä, jolloin nuo mainitsemasi jutut ovat mukana.

        "Ei muuten sähköntuotannonkaan osalta mukana ole hiilikaivosten ja hiilen kuljetusten ja varastoinninkin aiheuttamia haittoja."
        Suomessa käytetään sähköntuotantoon fossiilisia polttoaineita alle 20% koko sähköntuotannosta joten ongelma on suomessa marginaalinen.

        "Vesivoimassa voi tietysti miettiä kustannuksia ja haittoja, joita voimaloiden rakentaminen aiheuttaa. Sähkölinjojen rakentaminen sähkön ’kuljetusta’ varten."
        Niin tai porauslauttojen, säiliöalusten, jalostamoiden ja jakelupisteiden...

        Yhden bensalitran jalostamiseen tarvitaan 1kWh sähköä, eli 60 litran tankilliseen on käytetty 60 kWh sähköä. Miksemme tankkaisi tuota sähköä suoraan sähköautoon?

        Kannattaisi huomioida sekin että öljy on täysin tuontitavaraa. Sähkö on suurimmalta osin kotimaista.


      • suosielläjatäällä
        sähköautoilija kirjoitti:

        "Ei muuten sähköntuotannonkaan osalta mukana ole hiilikaivosten ja hiilen kuljetusten ja varastoinninkin aiheuttamia haittoja."
        Suomessa käytetään sähköntuotantoon fossiilisia polttoaineita alle 20% koko sähköntuotannosta joten ongelma on suomessa marginaalinen.

        "Vesivoimassa voi tietysti miettiä kustannuksia ja haittoja, joita voimaloiden rakentaminen aiheuttaa. Sähkölinjojen rakentaminen sähkön ’kuljetusta’ varten."
        Niin tai porauslauttojen, säiliöalusten, jalostamoiden ja jakelupisteiden...

        Yhden bensalitran jalostamiseen tarvitaan 1kWh sähköä, eli 60 litran tankilliseen on käytetty 60 kWh sähköä. Miksemme tankkaisi tuota sähköä suoraan sähköautoon?

        Kannattaisi huomioida sekin että öljy on täysin tuontitavaraa. Sähkö on suurimmalta osin kotimaista.

        "Yhden bensalitran jalostamiseen tarvitaan 1kWh sähköä, eli 60 litran tankilliseen on käytetty 60 kWh sähköä. Miksemme tankkaisi tuota sähköä suoraan sähköautoon?"
        Aivan, ja tuossa 60 litrassa bensaa on 600 kWh energiaa josta auto käyttää liikkumiseen noin 60-90 kWh, loput häviää voimansiirron häviöihin ja pääosa lämpönä taivaalle.


      • BensaautoThokkaapi

        "... 60 litran tankilliseen on käytetty 60 kWh sähköä ..."

        Mutta bensiinissä energia on paljon tehokkaammassa muodossa kuin sähköauton akussa!
        60 litralla bensiiniä normi auto kulkee n. 800 - 900 km mutta vastaavalla 60kWh:lla sähköauto kulkee vain vaivaiset 300 - 400 km vaikka bensa-auto tuhlaakin enemmän energiaa.

        Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että bensa-auto on tehokkaampi kuin sähköauto ;)


      • Dieselautoilija
        sähköautoilija kirjoitti:

        "Ei muuten sähköntuotannonkaan osalta mukana ole hiilikaivosten ja hiilen kuljetusten ja varastoinninkin aiheuttamia haittoja."
        Suomessa käytetään sähköntuotantoon fossiilisia polttoaineita alle 20% koko sähköntuotannosta joten ongelma on suomessa marginaalinen.

        "Vesivoimassa voi tietysti miettiä kustannuksia ja haittoja, joita voimaloiden rakentaminen aiheuttaa. Sähkölinjojen rakentaminen sähkön ’kuljetusta’ varten."
        Niin tai porauslauttojen, säiliöalusten, jalostamoiden ja jakelupisteiden...

        Yhden bensalitran jalostamiseen tarvitaan 1kWh sähköä, eli 60 litran tankilliseen on käytetty 60 kWh sähköä. Miksemme tankkaisi tuota sähköä suoraan sähköautoon?

        Kannattaisi huomioida sekin että öljy on täysin tuontitavaraa. Sähkö on suurimmalta osin kotimaista.

        Ilmasto- ja päästöasioissa ei ole valtakuntien rajoilla mitään merkitystä.

        Suomessa hiili ja fossiilisten polttoaineiden avulla tuotetaan varmasti vähemmän sähköä kuin Euroopassa, totta. Suomessa sen sijaan ydinvoimalla tuotettua sähköä on enemmän. Ja ydinvoimalan polttoaineen kaivaminen ja tuottaminen taasen ja varsinkin sen erittäin vaarallisten jätteiden jätekäsittely on suuremmassa roolissa kuin muualla.
        Lisäksi Suomi tuo sähköä runsaasti ulkomailta ja siitäkin valtaosa lienee ydinvvoimalla tai hiilellä tuotettua sähköä, Venäjältä iso osa. Epäilenpä, että esim venäläinen ydinvoimasähkö, tai muulla tavoin tuotettu, ei täytä suomalaisten vaatimuksia tuotannon haittojen huomioimisesta. Joka tapauksessa se ei ole mitenkään suomalaisten kontrollissa.

        No tarkoitukseni ei ollutkaan vertailla eri polttoaineiden tuotannon haittoja, vaan oikaista väitteesi, että sähkön tuotannon haitat olisivat huomioitu eri tavalla kuin muiden polttoaineiden. Sehän ei pidä paikkaansa.

        Sähkön tuotantokaan ei ole haitatonta laisinkaan ja jos tuotannon ja jätekäsittelyn haitat huomioidaan energian ’ekologisuutta’ tai päästöttömyyttä mietittäessä, niin se pitää tehdä myös sähkön osalta.


      • suosielläjatäällä
        Dieselautoilija kirjoitti:

        Ilmasto- ja päästöasioissa ei ole valtakuntien rajoilla mitään merkitystä.

        Suomessa hiili ja fossiilisten polttoaineiden avulla tuotetaan varmasti vähemmän sähköä kuin Euroopassa, totta. Suomessa sen sijaan ydinvoimalla tuotettua sähköä on enemmän. Ja ydinvoimalan polttoaineen kaivaminen ja tuottaminen taasen ja varsinkin sen erittäin vaarallisten jätteiden jätekäsittely on suuremmassa roolissa kuin muualla.
        Lisäksi Suomi tuo sähköä runsaasti ulkomailta ja siitäkin valtaosa lienee ydinvvoimalla tai hiilellä tuotettua sähköä, Venäjältä iso osa. Epäilenpä, että esim venäläinen ydinvoimasähkö, tai muulla tavoin tuotettu, ei täytä suomalaisten vaatimuksia tuotannon haittojen huomioimisesta. Joka tapauksessa se ei ole mitenkään suomalaisten kontrollissa.

        No tarkoitukseni ei ollutkaan vertailla eri polttoaineiden tuotannon haittoja, vaan oikaista väitteesi, että sähkön tuotannon haitat olisivat huomioitu eri tavalla kuin muiden polttoaineiden. Sehän ei pidä paikkaansa.

        Sähkön tuotantokaan ei ole haitatonta laisinkaan ja jos tuotannon ja jätekäsittelyn haitat huomioidaan energian ’ekologisuutta’ tai päästöttömyyttä mietittäessä, niin se pitää tehdä myös sähkön osalta.

        Totuushan on että sähköautoista puhuttaessa tuodaan julki sähköntuotannon päästöt ja niitä vertaillaan polttomoottoriauton pakoputkesta tuleviin päästöihin, mutta unohdetaan täysin polttoaineen tuotannon päästöt. Kuten "sähköautoilija" tuolla kertoi käytetään erittäin paljon sähköä polttoaineen jalostukseen ja sitten se tuote poltetaan erittäin huonolla hyötysuhteella moottorissa, onko tuossa oikeesti järkeä? Oikeita polttoaineen tuotannon päästöjä ei varmaan ole missään edes julkaistu koska öljyteollisuus ei niitä julkisuuteen anna.


      • sähköautoilija
        Dieselautoilija kirjoitti:

        Ilmasto- ja päästöasioissa ei ole valtakuntien rajoilla mitään merkitystä.

        Suomessa hiili ja fossiilisten polttoaineiden avulla tuotetaan varmasti vähemmän sähköä kuin Euroopassa, totta. Suomessa sen sijaan ydinvoimalla tuotettua sähköä on enemmän. Ja ydinvoimalan polttoaineen kaivaminen ja tuottaminen taasen ja varsinkin sen erittäin vaarallisten jätteiden jätekäsittely on suuremmassa roolissa kuin muualla.
        Lisäksi Suomi tuo sähköä runsaasti ulkomailta ja siitäkin valtaosa lienee ydinvvoimalla tai hiilellä tuotettua sähköä, Venäjältä iso osa. Epäilenpä, että esim venäläinen ydinvoimasähkö, tai muulla tavoin tuotettu, ei täytä suomalaisten vaatimuksia tuotannon haittojen huomioimisesta. Joka tapauksessa se ei ole mitenkään suomalaisten kontrollissa.

        No tarkoitukseni ei ollutkaan vertailla eri polttoaineiden tuotannon haittoja, vaan oikaista väitteesi, että sähkön tuotannon haitat olisivat huomioitu eri tavalla kuin muiden polttoaineiden. Sehän ei pidä paikkaansa.

        Sähkön tuotantokaan ei ole haitatonta laisinkaan ja jos tuotannon ja jätekäsittelyn haitat huomioidaan energian ’ekologisuutta’ tai päästöttömyyttä mietittäessä, niin se pitää tehdä myös sähkön osalta.

        Sähköä olemme käyttäneet vuosikymmeniä ja se on nykypäivänä elinehtomme.
        Talot on lämmitetty yleisesti suoralla sähkölämmityksellä joka on tuohon tarkoitukseen huono koska vastuspatterilla on huono hyötysuhde, huonolla hyötysuhteella valaisevia hehkulamppuja on käytetty vuosikymmeniä ym.
        On mielestäni vähintään kummallista että erittäin hyvällä hyötysuhteella olevien sähköautojen tulo tuntuu nyt tekevän sähköstä ongelmallisen!

        https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/liikenteen-ymparistovaikutukset/pakokaasu/
        https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/ilmansuojelu/tietoakaupunkisuunnittelijoille/Sivut/Liikenteen-ilmanlaatuhaitat.aspx
        Haluatteko te sähköautovastustajat lastenne hengittävän edelleen tuota paksua kaupunki-ilmaa?


    • Achtung

      Mielenkiintoinen tieto. Ja tällä palstalla harvinainen asiallinen avaus.

      Sähköautoihin kehitys näyttäisi nyt olevan voimakkaasti menossa.

      Saksan autoteollisuudella on Euroopassa viimeinen sana, mitä täällä valmistetaan ja myydään. Autoteollisuudelle sähköauton rakentaminen on yksinkertaisempaa ( lue: halvempaa) kuin polttomoottorisen kokoaminen. Se lupaa tulevaisuudessa suurempia voittoja tuotannosta ja siksi autoteollisuus on hiljalleen kääntymässä asialle myönteiseksi.

    • tojomaa

      saksalainen tutkii lienee autoteollisuuden rahoilla ja löytää itselleen parhaan vastauksen

      mitä kertoo japanilainen tai usalainen tutkimus?

      • sanomitämaksetaan

        juurikin niin


      • sähköautoilija

        No hupsista! Onko taas jäänyt huomiotta bensan valmistuksesta syntyvät päästöt ja vertailtu polttiksen pakoputkesta tulevaa päästöä hiilivoimalan päästöön (suomessa alle15% kokonais -sähköenergiasta).

        Tuossa taas linkki autojen elinkaaripäästöihin, onko karua luettavaa?
        http://www.carboncounter.com/?fbclid=IwAR0mNdeplVdrjHESHl4tf_q75kSJCZE3ZNdyKfO_7LDcvWxWwL4figIb3IY


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe