Työpaikka vaihtuu 70km päähän kotoa. Tuosta matkasta on moottoritietä 67km.
Millä autolla tuota matkaa olisi edullisinta taittaa? Lisäpointtina se että kun tuota matkaa päivittäin ajaa, niin nopeus tulee olemaan moottoritiellä aina noin 5km yli sallitun (todellista nopeutta)
Autoa katson hintaluokassa max 15k, mieluusti 10k
Millä autolla edullisinta ajaa moottoritiellä
38
1746
Vastaukset
Edullisimpia kilometrejä tulee varmaan Teslalla, jos et hankintahintaa laske mukaan. Tosin käytettyäkään ei taida tuolla budjetilla saada.
Jos edullisia kilometrejä vain katsoo, niin noilla spekseillä sanoisin, että joku virtaviivainen pieni dieselauto keskipienellä padalla. Ajattelin hakea esimerkin, mutta nettiautosta löytyi vain yksi kappale mallia joka tuli ensimmäisenä mieleen ja tämä ylittää budjetin. Mutta saat käsitystä ideasta: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/slk/9904787 (tuo on AMG, mitä en kyllä suosittele).Eiköhän se ole joku tuollainen, kun et mitään muuta kriteeriä anna:
https://www.nettiauto.com/opel/corsa/10023603
Niin karua, mutta ankeaa. ; )- Tuore_työmatka-autoilija
Noita Corsia on tullutkin hiukan sillä silmällä katsottua. Pitänee käydä kokeilemassa miltä moinen tuntuu moottoritiellä.
Paljonkohan tuollainen Corsa vani kuluttaa kun nopeutta on se 120 tai hiukan yli? Paperilla lukemat on pienet mutta mikäköhän on todellisuus? Tuore_työmatka-autoilija kirjoitti:
Noita Corsia on tullutkin hiukan sillä silmällä katsottua. Pitänee käydä kokeilemassa miltä moinen tuntuu moottoritiellä.
Paljonkohan tuollainen Corsa vani kuluttaa kun nopeutta on se 120 tai hiukan yli? Paperilla lukemat on pienet mutta mikäköhän on todellisuus?Eipä taida valmistaja antaa kulutuslukemia 125 km/h nopeuksille, mutta kulutus suurimmalla vaihteella lisääntyy nopeuden vähintään toisessa potenssissa eksponentiaalisesti, eli pieni kaasujalan kevennys voi viedä litran pois.
Veikkaan Corsa Dieselin vievän noin 5 l/100 km tasaisella 125 km/h.- Auto_auto_auto_OPEL
Kollimaattori kirjoitti:
Eipä taida valmistaja antaa kulutuslukemia 125 km/h nopeuksille, mutta kulutus suurimmalla vaihteella lisääntyy nopeuden vähintään toisessa potenssissa eksponentiaalisesti, eli pieni kaasujalan kevennys voi viedä litran pois.
Veikkaan Corsa Dieselin vievän noin 5 l/100 km tasaisella 125 km/h.Älä hyvä mies tuhlaa aikaasi tuohon saksan ihmeeseen... ei ole luotettava auto... eikä kulje 5 litralla/100km, tuon kokoluokan autolla jo 100km/h on todella kova nopeus. Dieseleitä ei ole kauhian pienellä koneella saatavana, mutta toisaalta uudemmat isotkaan eivät kuluta yli 5litraa/100km (paitsi opel).
- sormipoisnenästä
Tuolle Corsalle Trafi kertoo veron määräksi 211,335€/v, joten edullinen sieltäkin puolelta.
Kollimaattori kirjoitti:
Eipä taida valmistaja antaa kulutuslukemia 125 km/h nopeuksille, mutta kulutus suurimmalla vaihteella lisääntyy nopeuden vähintään toisessa potenssissa eksponentiaalisesti, eli pieni kaasujalan kevennys voi viedä litran pois.
Veikkaan Corsa Dieselin vievän noin 5 l/100 km tasaisella 125 km/h.Pikkumoottori ei yleensä ole hyvä moottoritienopeuksissa. Epäilen, että 125 km/h vauhdeissa tuo vie pikemminkin 7 l/100.
Oman kokemuksen mukaan about kolmilitraisella on pienin kulutus ainakin 140 km/h nopeudessa, mutta toisaalta kulutus nousee sitten pienemmillä vauhdeilla verrattuna pienempiin koneisiin.
- Kkkfkfkffkfk
Diesel, vähintään kuusi vaihdetta, matala malli.
Bensaa palaa aina enemmän, viisivaihteisissa kierrokset liian korkeat kovissa nopeuksissa ja katumaasturien ja tila-autojen korkeus lisää ilmanvastusta eli kulutusta. - Ajan_paljon
Jos työmatkasi on todella tuo 70 km/suunta niin kannattaa ehkä panostaa vähän ja valita sellainen auto jolla on mukava matkustaa ja jota ei tarvitse joka viikko korjata jostain. Kulutuksessa litra sinne tai tänne ei lopulta merkitse mitään jos sillä säästää hermoja. Kaksi tuntia päivässä on kuitenkin sellaista aikaa jonka voisi käyttää hyödyllisemminkin kuin autossa istuen.
- Tuore_työmatka-autoilija
Ajatuksena tuo 70km ei kuulosta omaan korvaan kovin pahalta, siitä kun tosiaan lähes koko matka on moottoritietä. Aikaakaan ei kulu testiajon perusteella päivässä kuin 15-20min enemmän kuin nykyiseen bussilla kuljettavaan matkaan kävelyineen (toki se kävely jää sitten pois.
Mutta ei se tokikaan saa tuskaa olla ajella, joten sen mukaan sitten autoa. Muuhun käyttöön on auto olemassa, joten nyt hakusessa on pelkästään tähän matkaan soveltuva auto. Tähän käy siis pakettiautoksi rekisteröity auto aivan hyvin.
Kilometrejä tulee kuitenkin kohtalaisen paljon, joten mielellään auto saisi kuluttaa mahdollisimman vähän.
Meneekö mikään auto viidellä litralla moottoritienopeutta? Olisiko kellään omakohtaista kokemusta? - Hhhhhhhhhhhh
Tuore_työmatka-autoilija kirjoitti:
Ajatuksena tuo 70km ei kuulosta omaan korvaan kovin pahalta, siitä kun tosiaan lähes koko matka on moottoritietä. Aikaakaan ei kulu testiajon perusteella päivässä kuin 15-20min enemmän kuin nykyiseen bussilla kuljettavaan matkaan kävelyineen (toki se kävely jää sitten pois.
Mutta ei se tokikaan saa tuskaa olla ajella, joten sen mukaan sitten autoa. Muuhun käyttöön on auto olemassa, joten nyt hakusessa on pelkästään tähän matkaan soveltuva auto. Tähän käy siis pakettiautoksi rekisteröity auto aivan hyvin.
Kilometrejä tulee kuitenkin kohtalaisen paljon, joten mielellään auto saisi kuluttaa mahdollisimman vähän.
Meneekö mikään auto viidellä litralla moottoritienopeutta? Olisiko kellään omakohtaista kokemusta?Ajelin taksia muutama vuosi sitten, ja autoina alla oli monenlaisia silloin upouusia dieseleitä, tosin isommasta päästä. Ei niistä mikään mennyt viidellä litralla moottoritietä. 80km/h nopeutta saattoi päästä alle viidellä. 120-140 nopeudet imivät jo seitsemää litraa tai enemmän.
Ihan uudet voivat olla taloudellisempia ja kenties mennä alle kuudella kovemmissakin nopeuksissa, mutta sinulla on tuo budjettisi rajallinen.
Jos asemia on sopivasti, niin kaasuauto voisi tulla halvaksi. Tai Saksasta haettu Opel Ampera tai Chevy Bolt. Hhhhhhhhhhhh kirjoitti:
Ajelin taksia muutama vuosi sitten, ja autoina alla oli monenlaisia silloin upouusia dieseleitä, tosin isommasta päästä. Ei niistä mikään mennyt viidellä litralla moottoritietä. 80km/h nopeutta saattoi päästä alle viidellä. 120-140 nopeudet imivät jo seitsemää litraa tai enemmän.
Ihan uudet voivat olla taloudellisempia ja kenties mennä alle kuudella kovemmissakin nopeuksissa, mutta sinulla on tuo budjettisi rajallinen.
Jos asemia on sopivasti, niin kaasuauto voisi tulla halvaksi. Tai Saksasta haettu Opel Ampera tai Chevy Bolt.Oliko tuo ajotietokoneen ilmoittama vai todellinen kulutus? Kyllä minulla e-sarjalainen menee ajotietokoneen mukaan reilusti alle vitosella 120 km/h nopeudessa (140 km/h menee jo 6 tai vähän päällekin). Todellinen kulutus on sitten vähän eri asia. Tankkailujen perusteella tuo vie noin litran enemmän kuin tietokone väittää...
- Tuore_työmatka-autoilija
Hhhhhhhhhhhh kirjoitti:
Ajelin taksia muutama vuosi sitten, ja autoina alla oli monenlaisia silloin upouusia dieseleitä, tosin isommasta päästä. Ei niistä mikään mennyt viidellä litralla moottoritietä. 80km/h nopeutta saattoi päästä alle viidellä. 120-140 nopeudet imivät jo seitsemää litraa tai enemmän.
Ihan uudet voivat olla taloudellisempia ja kenties mennä alle kuudella kovemmissakin nopeuksissa, mutta sinulla on tuo budjettisi rajallinen.
Jos asemia on sopivasti, niin kaasuauto voisi tulla halvaksi. Tai Saksasta haettu Opel Ampera tai Chevy Bolt.Kaasu olis varmaan kyllä voittava valinta. Eipä ollu moinen tullut mieleen aiemmin, joten kiitoksia siitä.
Gasumin asema löytyy toisesta päästä matkan varrelta, ja kotosallakin on lähellä. Ei vaan taida kodin lähellä oleva asema kuulua tuohon 89€/kk tarjoukseen, mutta tosiaan toisessa päässä pystyy kaasua tankkaamaan.
Onko kaasuautoissa jotain heikkouksia joita olisi hyvä ottaa huomioon? Manuaalivaihteisia Passatteja näyttäisi ainakin saavan ihan inhimilliseen hintaan, myös sellaisia joille saa tuon kuukausihinnoittelun vuodeksi - Ei_Vw-kaasuautoa
Tuore_työmatka-autoilija kirjoitti:
Kaasu olis varmaan kyllä voittava valinta. Eipä ollu moinen tullut mieleen aiemmin, joten kiitoksia siitä.
Gasumin asema löytyy toisesta päästä matkan varrelta, ja kotosallakin on lähellä. Ei vaan taida kodin lähellä oleva asema kuulua tuohon 89€/kk tarjoukseen, mutta tosiaan toisessa päässä pystyy kaasua tankkaamaan.
Onko kaasuautoissa jotain heikkouksia joita olisi hyvä ottaa huomioon? Manuaalivaihteisia Passatteja näyttäisi ainakin saavan ihan inhimilliseen hintaan, myös sellaisia joille saa tuon kuukausihinnoittelun vuodeksiKaasuauton moottori käy kuumempana joten venttiilien istukoineen täytyy soveltua kaasun polttoon. Muutenhan se on puhdas tapa autoilla. Olet kai lukenut kaasu-Volkkareiden suojaamattomien ja ruostuvien tankkien räjähtelystä tankattaessa. Niin jos käy niin henki on halpa, auto ja ehkä tankkausasemakin tuusanpaskana. Tämä koski siis Vw-maakaasuautoja joiden tankissa kova paine.
- Egonom
Linjurilla,liftaten,kimppakyyti on kyllä edullinen jos on fyrkka finis ja rotsi kanis!
- Chevyseta
Aika edullinen ja maantielle mukava, voisi olla Cruze dieselinä ja kuusivaihteisena. Ei ole vähäruokaisin, eikä huoltovarmin, mutta edullinen ostohinta huomioiden voi olla, ettet samalla kilometrikustannuksella yhtä hyvää kyytiä löydä mistään. Mutta koska ei ole mikään Toyota, niin kannattaa ostaa vähän ajettu liikkeestä ja olla mahdollisten ongelmien tullen tiukkana.
- helppoValinta
Volvo v70 tai s80 D5 dieselkoneella. Auto on kestävä, kulku vakaata ja kulutus selvästi alle 6 litran helposti. Hyvät penkit ja lämmin talvella, melko täydellinen meikäläisiin olosuhteisiin maanteille.
- sormipoisnenästä
Vero pomppaa (V70D5) vuositasoilla n. 700€ hujakoille, mikä syö edullisuutta.
- Tuore_työmatka-autoilija
Omistin aikoinaan tuollaisen V70 D5 Volvon, olisko ollu 2005 vuosimallia. Ei se muistini mukaan kyllä noin pienellä motaria menny. Vai minkä ikäisestä mallista nyt puhutaan?
- Ikkfkkfkfkf
Tuore_työmatka-autoilija kirjoitti:
Omistin aikoinaan tuollaisen V70 D5 Volvon, olisko ollu 2005 vuosimallia. Ei se muistini mukaan kyllä noin pienellä motaria menny. Vai minkä ikäisestä mallista nyt puhutaan?
Tuon ikäiset tosiaan ainakin joivat kuin jenkit. Ja tuntuivat myös siltä.
Seuraava mallisarja jo oli paljon taloudellisempi, muttei kai sekään lähellekään taloudellisimpia. - tätäpäivää
Itselläni on Volvo V70 D5 ( 193hv ). Vm 2005 Ajettu n 525000 km.
Keskikulutus vaihtelee 4,8-5,6 litran välillä.
Ns dieselvero on 72,27 Euroa / vuosi . tätäpäivää kirjoitti:
Itselläni on Volvo V70 D5 ( 193hv ). Vm 2005 Ajettu n 525000 km.
Keskikulutus vaihtelee 4,8-5,6 litran välillä.
Ns dieselvero on 72,27 Euroa / vuosi .Pakulla ei saakaan ajaa kuin korkeintaan satasta, mikä kummasti hillitsee kulutusta.
- tätäpäivää
Eipä taida kulutus juurikaan lisääntyä,vaikka ajaa 120km/h .
Vitsi : Kyseisellä Volvolla ei saa ajaa kuin satasta,mutta "rättisitikalla" ( jos kulkee ja "rätit" pysyvät paikoillaan ) 120 .
- Maantieajoon
Volvo DRIVe mallit C30, S40 tai V50. Verotkin ovat noissa pienet.
- Tuore_työmatka-autoilija
Tollanen Volvohan vois olla kyllä varteenotettava vaihtoehto. Onko kokemusperäistä tietoa kulutuksesta moottoritiellä?
- sormipoisnenästä
C30 1,6D DRIVe start/stop Kinetic verot vuodessa 523,410€
Perusvero €/päivä 0,444
Käyttövoimavero €/päivä 0,990
Vero yhteensä, €/päivä 1,434
- jakoketjutoyotat
vwaudin jakohihnahuollon hinnalla saat jo toyotaan kahden vuoden bensat
- dieselillä_mennään
Toyotalla vain täyttä kärsimystä ajaa ne kilometrit. Saat pitää myös pari ylimääräistä pekkasta huoltojen takia. 10k€ Toyotassa lisäksi jo monenlaista murhetta.
Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen niin MB C 250 cdi manuaaliaskilla. Niitä saa kyseiseen hintaan eikä kulutuskaan nouse kun vauhtia 120km/h. Huollot 350/450€. Maantiellä 4.8-5.3 toki kylällä palaa enemmän riippuen tyylistä.
- 7854618
Itse katselisin joko tuota Corsaa tai Fiesta Vania, eli pakuksi rekisteröityä pikkuautoa. Pienet verot ja tuolla budjetilla saa aika uuden yksilön. Yksinkertaiseen pikkuautoon perustuvan mallin ylläpito on edullista (esim. huolto- ja rengaskulut) verrattuna johonkin 10 vuotta vanhaan isomman kokoluokan autoon.
- Tantat
Kyllä on mulkku hallitus, kun osaa vain verottaa köyhää kansaa?
- JaksaaKyllä
10 vuotta vanha C tai E Mercedes. Esim. 220 tai 250 diesel. 270hv ja 5 litraa sataselle. Oikeita autoja eikä mitään koppimopoja ja nyt niitä saa halvalla.
- eikärjistäenvaantotuusVW
NO vw autoissa pitää öljyäkin lisätä 500km välein 0,5 litraa
siitä voi laskea paljonko pelkkään moottoriöljyyn menee.
ainakin TSI uutisointi maalaa piruja seinille. Ja onko tuo audin TFSI täsmälleen sama moottori? - weqrqew
Sähköauto, jos lasket kokonaiskustannukset, esim. viidelle vuodelle. Tilannetta parantaa, jos voit ladata ilmaiseksi (esim. kauppakeskus tms. elämyskeskus matkan varrella). Hyundain on saanut nollakorolla, en tiedä mikä on tilanne nyt.
- qewrqew
Sähköautoon liittyen, muista hankintatuki! Siitä ei pidetä älämölöä, mutta on edelleen voimassa.
- typpivaanpaha
juurikin oli uutinen että dieselauto on vielä kokonais puhtain kun otetaan koko valmistus ja auton elinkaari huomioon-ja halvin käyttökustannus
- simmonenjuttu
Dieseliä älä osta, niistä menee se dpf-suodatin tukkoon. Ellet ole aivan varma että uusi työsi tulee kestämään vuosia, nimittäin noi dpf:t on saamarin kalliita.
Jos voit ladata työpaikalla autoasi, niin ota sähköauto käytettynä, jos et voi ladata töissä - niin unohda.- Bshit
Kyllähän muutaman 100tkm kestää varsiniin maantieajossa. 480 egee maksoi töineen 470tkm jälkeen. Siedettävää IMHO.
- UusiDieselParas
DPF suodattimen puhdaistamiseen on nyt kehitettu tankkiin lisättävä neste, joka puhdistaa suodattimen halvalla.
Sähköauton akku ei kestä moottoritienopeuksia, vaan purkaantuu nopeasti.
Varmin kulkuneuvo kulkee polttomoottorilla Pohjolassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631483Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261348Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701298Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2161170- 1271096
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271027- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että281942IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel306934