Hammasleikkaus sedaatiossa :)

panikoiva

Kävin tänään viisaudenhampaan poistossa, jota olin pelännyt todella paljon ja pitkään, ja ajattelin nyt kertoa kaikkien pelkäävien hyödyksi kokemuksestani. Olen siis todella, todella pahasti hammaslääkäri- ja leikkauskammoinen ihminen jolla on vielä hyvin matala kipukynnys, joten viivyttelin pahasti vinoon kasvaneen viisaudenhampaan poistamista kunnes tilanne muuttui kestämättömäksi (vasen alapuoli alkoi kärsiä viisurin paineen alla). Tiesin ettei siitä tulisi mitään kunnallisella hammaskorjaamolla, koska pelkäsin ihan liikaa ja huonoja kokemuksia oli kertynyt, mutta yksityinen lupasi poistaa sen nukutuksessa, mikä huojensi oloani niin paljon että suostuin. Paitsi että. Kun olin jo varannut ajan kävi ilmi että se onkin kevytnukutus eli sedaatio, jossa ollaan tietoisena. Koska nimenomaan sen ajatteleminen mitä leikkauksessa tapahtuu oli minulle pahin kauhunaihe, aloin pelätä hirveästi miten minulle käy. En kuitenkaan voinut perääntyä, koska hammas oli pakko saada pois, oikeaan nukutukseen ei ollut varaa, ja tiesin etten saisi itseäni enää ikinä tietoisessa tilassa mihinkään hammaslääkäriin jos en menisi.

Kaikeksi onneksi tarvitsin saattajan mukaan tuon rauhoittavan aineen takia, jos olisin itse ollut yksin liikkeellä en ikinä olisi päässyt vastaanotolle asti. Jalat vapisivat, olin ihan voimaton ja huohotin hyperventilaation partaalla leikkaushuoneen ovella, niin että minut ohjattiin vielä vähäksi aikaa toiseen huoneeseen. Juttelin aika pitkään hoitajan ja lyhyesti kirurgin kanssa, ja sitten minulle alettiin laittamaan rauhoittavia aineita. Ihan rehellisesti jouduin puremaan nyrkkiä että kestin sen. Jonkun ajan odottelun jälkeen minut vietiin edelleen jalat vapisevana tuolille istumaan ja annettiin lisää rauhoittavia. Epäilin ihan tosissani tekevätkö ne yhtään mitään, mutta hiljalleen aloin rauhoittua, ja sitten lääkäri ilmoitti että aloitetaan hommat.

Kuinka ollakaan, 2 ensimmäistä puudutuspiikkiä olivat koko operaation pahin osa! En ensinnäkään tuntenut mitään, enkä pelännyt hitustakaan. Ajattelin vaan kummastuneena, että kuulostaapa tuo poran ääni erilaiselta (ja minä yleensä saan melkein paniikkikohtauksen pelkästä poran äänestä) ja onpa tämä hassun tuntuista toimintaa. Olin kyllä ihan tietoinen tietyllä tasolla, mutta kaikki pelon ja kauhun tuntemukset olivat tipotiessään. Kirurgin ja hoitajan puheista en muista poiston ajalta mitään, mutta muuten muistan kyllä koko homman kaikki vaiheet täysin, eikä tee vähääkään pahaa ajatella niitä jälkikäteen. Aivan uskomatonta! Hampaan lohkominenkin tuntui vaan ajatuksen tasolla vähän harmilliselta, kun se ei ihen ekalla yrittämällä onnistunut. Ei lainkaan pelon ja kauhun tunteita!

Minulla ei ole aavistustakaan kauanko leikkaus kesti, mutta ei se pitkältä ajalta minusta tuntunut, vaikka jouduttiin luutakin porailemaan juurten ympäriltä (tätä en tietysti tiennyt itse leikkauksen aikana vaan kysyin jälkikäteen). Enemmän aikaa tuntui menevän alkuvalmisteluihin ja sedaatiosta toipumiseen ennen kuin sai lähteä kotiin. Jälkikipuakaan ei ole vielä tullut vaikka puudutus on jo loppu (sain jotain nestemäistä kipulääkettä), mutta veikkaan että kurjin osa koko poisto-operaatiosta tulee olemaan parantumisen odottelu. En olisi ikinä uskonut sitä ennen tätä päivää.

Tämä on siis viestini kaikille todella pahapelkoisille, superjännittäjille ja paniikkioireisille: jos hammaslääkärille meno tuntuu ylivoimaisen kauhealta, mutta tiedät että se alkaa olla pakko tehdä, etsi yksityinen lääkäri joka käyttää kevytnukutusta/sedaatiota. Se todellakin vie kaikki pelot pois! Ihan halpaa lystiä se ei tietenkään ole, mutta kunnossa olevaa hammaskalustoa ei korvaa mikään, ja on se täysnukutusta halvempi, turvallisempi ja käytännöllisempi vaihtoehto. Hyvällä tuurilla saa vielä pelkojaan lievennettyä (ja lisäksi jatkuvasta ahdistuksesta kärsivät saavat samalla ainakin yhden helpon päivän koska rauhoittavien vaikutus tuntuu jatkuvan pitkään leikkauksen jälkeenkin). :)

14

6717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen pelokas

Voitko sanoa noin niinkuin osapuilleen hintaluokkaa, jossa liikutaan jos haluaa sedaation? Minuakin kiinnostaa kovasti.

• panikoiva

En oikeasti tiedä kauhean paljoa yleisestä hintatasosta, varsinkin kun eri hammaslääkärien määritelmä "sedaatiolle" vaihtelee. Jotkut tarkoittavat sillä ilokaasua, jotkut ennen toimenpidettä suun kautta otettavia rauhoittavia lääkkeitä, jotkut suonen/lihaksensisäisiä. Minulla oli noista viimeksimainittu kaikkine tarkkailulaitteineen, ja hintaa kevytnukutukselle tuli lähemmäs mummotonni (alle 150e), mutta saatinpahan ainakin hommat tehtyä ilman että jäi mitään traumaa. Olen kuullut että täysnukutukselle hintaan saa lisätä ainakin yhden nollan perään...

• Hammaspelkoisille

Minun hampaiden hoidattaminen sedaatiossa maksoi kaiken kaikkiaan 1062 egee josta kevytnukutuksen osuus oli 350 egee. Loput summasta meni hampaiden hoitoon: paikkaukset, hampaan poistot, yksi juurihoito ja hammaskiven poisto ja hoitoaika yhteensä kaksi tuntia.

• Anne34
        Hammaspelkoisille kirjoitti:

Minun hampaiden hoidattaminen sedaatiossa maksoi kaiken kaikkiaan 1062 egee josta kevytnukutuksen osuus oli 350 egee. Loput summasta meni hampaiden hoitoon: paikkaukset, hampaan poistot, yksi juurihoito ja hammaskiven poisto ja hoitoaika yhteensä kaksi tuntia.

Kuulostaa hyvältä ja halvemmalta kuin nukutus mitä mulle on suunniteltu. Ihme etteivät ole tarjonneet mulle sedaatiota? Tarkoitus ois poistaa 5 hammasta, juurihoitaa 3-4 ja paikata 9. Onnistuukohan tuokin määrä kerralla sedaatiossa?

• panikoiva
        Hammaspelkoisille kirjoitti:

Hammaskirurgilla jolla kävin, sedaation hinta oli huomattavasti halvempi. Voisiko se johtua siitä että tarvin sitä suhteellisen lyhyeksi aikaa, eli siinä olisi joku tuntiveloitus?

• Hammaspelkoisille
        panikoiva kirjoitti:

Hammaskirurgilla jolla kävin, sedaation hinta oli huomattavasti halvempi. Voisiko se johtua siitä että tarvin sitä suhteellisen lyhyeksi aikaa, eli siinä olisi joku tuntiveloitus?

Kyllä se hinta määräytyy keston mukaan ja mitä kaikkea hampaille tehdään!

• Hammaspelkoisille
        Anne34 kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä ja halvemmalta kuin nukutus mitä mulle on suunniteltu. Ihme etteivät ole tarjonneet mulle sedaatiota? Tarkoitus ois poistaa 5 hammasta, juurihoitaa 3-4 ja paikata 9. Onnistuukohan tuokin määrä kerralla sedaatiossa?

Voi olla, että noin paljon toimenpiteitä hammaskalustossa tarvitsee kaksi käyntiä sedaatiossa. Muistelen hammaslääkärin sanoneen, että noin kolme tuntia kerrallaan voi olla sedaatiossa. Varmaankin se Sinulle ehdotettu nukutus pitää sisällään pitemmän ajan tehdä toimenpiteitä.

• pelkäävä

Kylläpäs kuulosti hyvältä. Itselläni on tuo sama edessä aivan pian. Olen jo nyt kauhusta kankeana enkä pysty edes nukkumaan kunnolla. Kämmenet hikoavat ja tupakkaa palaa ketjussa... aaarg

Ilmeisesti kyseessä on varsin tehokas hoitomuoto hammaslääkärikauhisille.

• panikoiva

Sedaatio on kyllä ihmeen tehokas, ja yhdistettynä puudutukseen se tekee hampaan poistosta hämmästyttävän helpon jutun. Tiedän kokemuksesta erittäin hyvin miltä tuntuu odottaa sitä hetkeä kauhun vallassa. Täytyy vaan koittaa kestää jotenkin siihen asti että saa tipan käteen, sen jälkeen helpottaa!

• L_P
        panikoiva kirjoitti:

Sedaatio on kyllä ihmeen tehokas, ja yhdistettynä puudutukseen se tekee hampaan poistosta hämmästyttävän helpon jutun. Tiedän kokemuksesta erittäin hyvin miltä tuntuu odottaa sitä hetkeä kauhun vallassa. Täytyy vaan koittaa kestää jotenkin siihen asti että saa tipan käteen, sen jälkeen helpottaa!

Hammaslääkärin toimenpiteitä voidaan kyllä julkisellakin sektorilla tehdä sedaatiossa tai nukutuksessa. Ainakin Helsingin yliopistollisessa hammassairaalassa mannerheimintiellä voidaan ääritapauksissa näihin turvautua. Sinne tosin tarvitsee (tk-)hammaslääkärin lähetteen, jotta pääsee suukirurgille...

• epäileväinen

Uskon että sulle on käynyt noin mutta mua pelottaa eniten se, että se repiminen sattuu vaikka olis puudutettukin. kaikillehan ei aine tehoa kunnolla varsinkin jos on tulehtunut, tai ainakin itse uskon niin vaikka lääkärit sanoo että tehoaa, mutta en usko lääkäreitä enää ikinä missään asiassa koska oon 2 kertaa joutunut niiden kidutettavaks vaikka ensin puhu toista. Jos oon puol unessa, niin en ehkä pysty edes pyytään lisää kipulääket ja ehkä se ei tehoa, sitä pelkään.

- "pari minuuttia menee, rutiinijuttu.."
      - "jaahas, onkin luutunut kii leukaan, täytyykin ottaa vähän järeemmät työkalut...." *hrrrrr*

• kokemusta

Ei todellakaan satu. Ei edes puuduttamista enää tiedostanut milloin se tehtiin. Tipan jälkeen seuraavaksi tajusin kun sanottiin homman olevan ohi. Ei satu vaikka on paha tulehduskin. Pelkäsin tota samaa sillä omat legot oli heikossa kunnossa.

On sen verran miellyttävä hoitomuoto, ettei voi muuta kun kehua. Ehdottomasti kaikille pelkääjille ja kipuherkille sopiva!

• Rouva Turhapuro
        kokemusta kirjoitti:

Ei todellakaan satu. Ei edes puuduttamista enää tiedostanut milloin se tehtiin. Tipan jälkeen seuraavaksi tajusin kun sanottiin homman olevan ohi. Ei satu vaikka on paha tulehduskin. Pelkäsin tota samaa sillä omat legot oli heikossa kunnossa.

On sen verran miellyttävä hoitomuoto, ettei voi muuta kun kehua. Ehdottomasti kaikille pelkääjille ja kipuherkille sopiva!

Minä pelkään niin kovasti lääkäreitä,sairaaloita ja piikkejä,että vaikka uskonkin hoidon olleen sinulle kivutonta,ajatuskin hammaslääkäriin menemisestä saa minut melkein paniikkiin.
        Muuten,kai se tipanlaittaminen nyt ainakin sattui.

• Kokemusta
        Rouva Turhapuro kirjoitti:

Minä pelkään niin kovasti lääkäreitä,sairaaloita ja piikkejä,että vaikka uskonkin hoidon olleen sinulle kivutonta,ajatuskin hammaslääkäriin menemisestä saa minut melkein paniikkiin.
        Muuten,kai se tipanlaittaminen nyt ainakin sattui.

Edes tuon tipan laittaminen ei todellakaan satu. Sehän laitetaan nätisti käteen ja teipillä kiinni. Ei mitään ongelmia senkään kanssa. Rohkeasti vaan kokeilemaan niin viimeistään uskotte.

Minäkin epälin pitkään kokohommaa, mutta kyllä toimii -piste-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2105
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1846
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1796
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1513
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      171
      1341
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1307
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      74
      1144
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      991
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      962
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe