Luterilainen ehtoollisopetus on hyvin omituinen tapaus. Otetaan nyt esille yksi asia. Ehtoolliselle pääsee vasta rippikoulun käynyt. Raamattu ei opeta niin. Pietari ei ollut käynyt rippikoulua.
Pienistä vauvoista luterilaiset opettavat, että he ovat seurakunnan jäseniä ja uskovaisia, mutta kuitenkin näiden seurakunnan jäsenien ehtoollinen on kielletty. Voimakkaasti tässä haisee nyt ihmistekoinen opetus ja pahalle haiseekin.
Näin luterilaiset joutuvat ansaitsemaan ehtoollisen omilla teoillaan käymällä rippikoulun ensin.
Ehtoolliselle rippikoulun kautta
95
1840
Vastaukset
- haisunäädät
Onko seurakunnan perustamisesta lähtien kuultu, että seurakunnan jäseniä on kielletty menemästä ehtoolliselle? Isoja herroja ovat nämä papit, kirkkoherrat ja piispat luterilaisessa kirkossa - isompia kuin Herra ja Jumala.
- haisunäädät
Apostolisena aikana vauvat olivat tietysti mukana ehtoollisella perhekunnan mukana. Eihän sellaisia pieniä vauvoja voida yksinkään jättää kotiin.
- hkjhkjhkj
No luuletko, etteivät vauvat pääse ehtoollisjumalanpalvelukseen Suomen luterilaisessa kirkossa, vai mitä tarkoitat? Ainakin joissain kirkoissa rippikoulua käymättömätkin ovat voineet tulla alttarille, jossa pappi siunaa heidät. Ehtoollisleipää ja viiniä ei jaeta ennen rippikoulua. Luterilaisen Raamattuun nojaavan periaatteen mukaan ehtoollisen nauttijan on ymmärrettävä ehtoollisen merkitys.
- zdftjsr6d
hkjhkjhkj kirjoitti:
No luuletko, etteivät vauvat pääse ehtoollisjumalanpalvelukseen Suomen luterilaisessa kirkossa, vai mitä tarkoitat? Ainakin joissain kirkoissa rippikoulua käymättömätkin ovat voineet tulla alttarille, jossa pappi siunaa heidät. Ehtoollisleipää ja viiniä ei jaeta ennen rippikoulua. Luterilaisen Raamattuun nojaavan periaatteen mukaan ehtoollisen nauttijan on ymmärrettävä ehtoollisen merkitys.
"Ehtoollisleipää ja viiniä ei jaeta ennen rippikoulua."
Eikö se juuri ole se ehtoollinen? - jotenkinärsyttävää
zdftjsr6d kirjoitti:
"Ehtoollisleipää ja viiniä ei jaeta ennen rippikoulua."
Eikö se juuri ole se ehtoollinen?Miksi sitä pitäisi jakaa?
Oletko selvillä ensinkään koko ripillepääsyn ja menon tarkoituksesta?
Vaivoillako on tarve siihen ja ymmärtääkö vauva, koska asia pitää myös ymmärtää. - haisunäädät
jotenkinärsyttävää kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi jakaa?
Oletko selvillä ensinkään koko ripillepääsyn ja menon tarkoituksesta?
Vaivoillako on tarve siihen ja ymmärtääkö vauva, koska asia pitää myös ymmärtää.Vai pitää vauvan ymmärtää. Eikö vauvan sitten pidä ymmärtää kasteen merkitystä?
- Aikakysymykset
jotenkinärsyttävää kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi jakaa?
Oletko selvillä ensinkään koko ripillepääsyn ja menon tarkoituksesta?
Vaivoillako on tarve siihen ja ymmärtääkö vauva, koska asia pitää myös ymmärtää.Samaa kysyn. Miksi ehtoollisella käynti olisi lapselle tarpeellista? Lapsikastetta kritisoidaan, kun ei lapsi ymmärrä koko asiasta mitään, mutta sitten hänen pitäisi kuitenkin päästä ehtoolliselle. Mitä lapsi siitä sitten ymmärtää?
Sanotte, että kastetta ei pitäisi antaa ihmiselle, ennen kuin hän tietää sen merkityksen. Jos niin on, niin sen jälkeen voi sitten käydä ehtoollisellakin.
- valhettataas
Aloittaja ei selvästikään tunne L. kirkkoa. lapsillakin on mahdollista osallistua ehtoolliselle. Ei tarvitse odottaa rippikouluun. "Kuka saa nauttia ehtoollisen? -kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa"http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content42F3DA
- sinä.kiemurtelet
Mitä iloa on katsella kun muut nauttivat ehtoollista? Miksi kastetut lapset jos kerran ovat uskossa ja Pyhä´llä Hengellä täytettyjä eivät saa nauttia ehtoollista?
- kuulumatonta
sinä.kiemurtelet kirjoitti:
Mitä iloa on katsella kun muut nauttivat ehtoollista? Miksi kastetut lapset jos kerran ovat uskossa ja Pyhä´llä Hengellä täytettyjä eivät saa nauttia ehtoollista?
Onko joku joskus tavannut lutterin kirkossa Pyhällä Hengellä täytetyn lapsen tai sama minkä ikäisen !!?
miten se ilmenee, kertooko joku? - haisunäädät
Raamattu ei puhu mitään kristillisestä kasvatuksesta huolehtivasta konfirmoidusta kirkon jäsenestä.
- et.ymmärrä.kuitenkaan
kuulumatonta kirjoitti:
Onko joku joskus tavannut lutterin kirkossa Pyhällä Hengellä täytetyn lapsen tai sama minkä ikäisen !!?
miten se ilmenee, kertooko joku?Jos sinä et tiedä mitä on PH:n täyteys niin sinulle on sitä ihan turha yrittää selittää.
- haisunäätä
Ei kelvannut luterilaisille Jumalan armo, lahjavanhurskaus - rippikouluun piti päästä, omien tekojen tielle lähteä.
- tuomioksensajuovat
Kirkon ehtoollinen on sellainen että se on ihan sama kuka siellä on ja kua ei ole, siis ei mitään hajuakaan raamatunmukaisesta ehtoollisesta.
99% kirkon jäsenistä ei tiedä yhtään mitään koko asiasta ja se loppukin on epäselvä mistä on kysymys.
Raamatussa EI ole mitään avoimia ehtoollisia, Jeesus EI asettanut ehtoollista kaupungin toritapahtumaan joss a kuka tahansa risuparta ohikulkija olisi siihen ottanut osaa.
Jeesus asetti ehtoollisen omille seuraajilleen, ei yhtään ketään muita ollut läsnä.
kirkolle se ei tietenkään merkitse mitään kuten ei muukaan Apostolien oppi ja malli, heillä on paremmat opit mielestään ja haluavat opettaa Jeesustakin jos tilaisuus tulisi.- käkhäsodomia
voi ei, sodomia-kääkkä taas puhuu pascaa! Sille ei Raamatun opetus kelpaa ei sitten ollenkaan!
- haisunäädät
Järkyttävällä tavalla ovat luterilaiset lähteneet omien tekojen tielle! Halveksivat Jumalan armoa.
Niin ja eikös kaikilla meillä oli niin mukavaa...kunpa olisit ollut mukana.
Lähinä siis ilkeämielinen kirjoitus ja eikä siinä mitään mutta jos jo vauvoihin aletaan mennä niin aika paha ja toisekseen muuten uskallan väittää näin, että suurinosa helluntailaisista on aikoinaan luterilaisuuteen kastettuja vauvoja. Tämähän on nimenomaan hellareittein ongelma. Hiukan ironisesti voisi kysyä, ettei toiminut sitten kerralla? No ei siinä mitään ota uusinta me luterilaiset hyväksymme senkin, taitaa siis olla lähinä joku ongelma siellä hellareissa.- haisunäädät
Sinähän ovelasti väännät asiat päälaelleen. Ei tämä ole hellareiden ongelma vaan tämä on nimenomaan luterilaisten ongelma. Kysypä vaikka Eenokilta, hyväksyykö hän omien tekojen kautta pelastumista.
- haisunäädät
https://evl.fi/tutki-uskoa/mita-usko-on/luterilaisuus/yksin-uskosta-ja-armosta
Tuossa luterilainen kirkko nimenomaan korostaa, että "yksin, uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden". Mutta sepä ei pidäkään paikkaansa, siihen pitäisi lisätä "rippikoulun kautta". Rippikoulussa annetaan tärkeä luterilainen propaganda jäsenelle ennenkuin hänet päästetään ehtoolliselle. - SaarnaEnsin
Ef.1:13. "..Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14. sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi..."
"....sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne.." Room. 10:17."... Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta..."
1.Piet.1:23."... te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta...."
Apt.2:41."... Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua...."
Room.10:6."... Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, 7. tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". 12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"..." - haisunäädät
hkjhkjhkj kirjoitti:
" Luterilaisen Raamattuun nojaavan periaatteen mukaan ehtoollisen nauttijan on ymmärrettävä ehtoollisen merkitys. "
Tuo on todella kummallisesti sanottu. Henkilö on siis kelvollinen kasteelle, vaikka hän ei ymmärrä mistään mitään ja kirkon jäseneksikin hän kelpaa ilman ymmärrystä, mutta ei ehtoolliselle. Tuossa vielä vedotaan "Raamattuun nojaavaan periaatteeseen". Missähän Raamatussa tuollainen periaate tulee ilmi?
Täällä keskusteluissa on useita kertoja tullut ilmi, että ihmiset eivät ymmärrä ehtoollisen merkitystä. Tältäkin pohjalta on kummallista, että heiltä vaaditaan ymmärrystä. Enpä ole tainnut tavata yhtään luterilaista, joka ymmärtäisi ehtoollisen merkityksen.- vai.mitä
Lapsen kaltaiset ovat kuitenkin Jeesuksen mukaan kelpaavia vaikka mihin. Ja vauvat ovat synnittömiä joten miksei heitä voisi kastaa uskoon?
- haisunäädät
vai.mitä kirjoitti:
Lapsen kaltaiset ovat kuitenkin Jeesuksen mukaan kelpaavia vaikka mihin. Ja vauvat ovat synnittömiä joten miksei heitä voisi kastaa uskoon?
Mutta miksi vauvat eivät kelpaa ehtoolliselle jos he ovat kelpaavia "vaikka mihin".
Aloittaja on aivan oikeilla jäljillä. Ei ehtoollista ole tarkoitettu vain oikeaoppisille luterilaisille, vaan aivan kaikille. Paavali ei aseta ehtoolliselle mitään ikärajaa. Vielä naurettavampaa on, että luterilaiset uskovat, että ehtoollisaineet ovat kirjaimellisesti Jeesuksen ruumis ja veri. Kehtaavat naureskella katolilaisten transsubstantiaatio-opille, jonka mukaan ehtoollisaineet muuttuvat Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, luterilaisen opin mukaan ehtoollisaineet eivät muutu, vaan ne ovat kirjaimellisesti Jeesuksen ruumis ja veri. Eli ne siis eivät muutu, mutta ovat silti Jeesuksen ruumis ja veri. Kuitenkin sakastissa ne eivät ole Jeesuksen ruumis ja veri, mutta ehtoollispöydässä ovat, vaikka eivät muutukaan. Kumpi oppi on järkevämpi?
- mietittävää
Minusta luterilainen käsitys on raamatullinen kun Jeesus sanoi että ne viini ja leipä ovat Hänen ruumiinsa. Hän ei sanonut että ne muuttuva tai symboloivat sitä. Kasteenuusijat ovat muuttaneet Jeesuksen sanat. Luterilaiset eviät etsi sitä tietä mikä mienee järkeen vaan sitä tietä mikä on Jeesuksen opetus.
- voipimeäjysäys
Kirkossa tapahtuu mystisiä asioita.
ajatella että on vainajia haudattu kirkon lattian alle aikanaan. ja ihan vakavalla ilmeellä luulisin.
ja tärkeät ihmiset lähelle kirkkoa, vähemmän tärkeät johonkin koillisnurkkaan.
lahkolaisiksi sanottuja ei meinattu saada hautaan mihinkään, on selliastakin nähty.
pitää kysyä milloin kirkossa aletaan takomaan sampoa. Raamattu osoittaa, että ehtolliien on uskovien yhesateria Jeesuken muistoksi. Alkuseurakunta nautti sitä kodeissa uskovien kesken.
Kirkko on ominut sen pappien tarjoilemaksi sekulaariksi rippikoulusta riippuvaiseksi seremoniaksi😏- Ldldldel
Kirkko on tehnyt ehtoollisesta vallankäytön välineen.
- haisunäädät
Jeesus tarkoitti ehtoollisen arvokkaaksi ja kauniiksi juhlaksi omille opetuslapsilleen. Luterilaiset ovat tehneet siitä rippikoululle alistetun kummallisella opilla selitetyksi pakkotoimitukseksi.
- haisee.henkesi
Mistä tiedät mitä Jeesus todella tarkoitti? Et mistään.
- silleen.niiku
Ortodoksisessa kirkossa pidetään normaalina, että pikkulapset käyvät ehtoollisella. Luterilainen tapa periytyy Rooman kirkolta. Sille ei ole teologista perustetta.
Tosiasiassa lapset saavat kirkossa osallistua ehtoolliselle, saavat siis myös halutessaan sekä öylätin että viiniä.
- haisunäädät
Apostolisena aikana kaikki kastetut seurakunnan jäsenet saivat ehtoollisen, niin vanhukset, aikuiset kuin lapsetkin. Perhekunnan mukana myös kastetut vauvat saivat ehtoolisen, sitä ei voi kukaan muuksi muuttaa.
No Iltalehti ei tietysti ole mikään "Oikeamedia" vaan valemedia.
Mutta lainaan sitä silti >>>https://www.iltalehti.fi/kotimaa/6511e5ad-75e9-4c10-b577-75441f9d00eb_u0.shtml?fbclid=IwAR2oFy5EilH_Zm__qMdQVkFJcfTtcRqgIUKvupJwkRBq0YhZMBenVfI6Jjk <<<
Miltä vuosisadalta mahtaa olla Sley:n rippidirektiivi?- haisunäädät
Rippikouluun on myös liitetty naimalupa, vaikka Raamattu ei puhu seurakunnan naimaluvista yhtään mitään. Yksilöiden vapautta on kirkko halunnut rajoittaa samalla, kun se on nostanut omaa profiiliaan tavallisen rahvaan yläpuolelle.
Eikö ensin kannattaisi tutustua historiaan? Silloin saa selityksen moneen asiaan.
”Alunperin kasteeseen liittyi monia seremonioita, mm. pyhällä öljyllä voiteleminen ja kätten päälle paneminen. Varsin varhain, jo 200-luvulla voitelu ja kätten päälle paneminen alkoivat irtautua alkuperäisestä yhteydestään omaksi toimituksekseen, jonka ajateltiin välittävän Pyhän Hengen.”
”Konsignaatiosta alettiin 400-luvulla käyttää nimitystä konfirmaatio, vahvistaminen. Näin konfirmaatiolla on yhteys kasteeseen.”
Tästä käytännöt sitten kehittyivät edelleen:
”Keskiajalla syntyneen rippiopetuksen taustalla on ripin kehitys. Ripin yhteyteen alettiin liittää opetusta.”
”Papin tehtäviin tuli ripin yhteydessä kuulustella Isä meidän -rukous ja uskontunnustus. Rippikäytäntö ja siihen liittyvä pyrkimys yhä täydellisemmin tunnustaa syntinsä merkitsi kristillisen oppiaineksen voimakasta laajentumista.”
Kun kansa oli miltei kouluttautumatonta, samalla nämä olivat tietynlaista perusopetusta. Se myös tarkoitti kristinuskon entistä parempaa yleistymistä.
”Luther hylkäsi konfirmaation sakramenttina. Kaste ei tarvinnut vahvistusta, koska koko pelastus oli annettu siinä. ”
”Mutta kastetta piti seurata opetus, jotta kastettava ymmärtäisi, minkä lahjan hän on kasteessa saanut. Tästä syystä opetus oli varsinainen vahvistaja. Opetuksen tarkoituksena oli paitsi auttaa ymmärtämään kasteessa annettu pelastuksen lahja myös valmistaa seurakunnan jäseniä ehtoolliselle. ”
Sen jälkeen opetus puoli alkoi painottua enemmän.
”Luther esitti vuonna 1523 (Formula Missae) uskontutkinnon järjestystä, johon kuului ehtoolliselle ilmoittautuminen, katekismuskuulustelu, rippi ja julkinen kuulustelu kirkon kuorissa. ”
”Ehtoollistutkinnon käyttöönotto johti kertakaikkisen ehtoollisoikeuden saamiseen. Erityisesti näin meneteltiin ensiehtoolliselle valmistuvien nuorten suhteen. ”
Sitä mukaa kun lukutaito alkoi yleistyä, myös käytännöt rippikoulussa muuttuivat:
”Rothoviuksen aikana edettiin uskontunnustuksen, käskyjen ja Herran rukouksen osaamisesta Vähä katekismuksen osaamiseen selityksineen. Tätä ei vaadittu vain ehtoolliselle osallistuvilta, vaan myös avioliittoon aikovilta ja kummeilta.”
”Rippikoulu kehittyi ensi kertaa ehtoolliselle valmistuvien opetuksesta ja kuulustelusta. Näistä muodostui vähitellen lapsille tarkoitetun perusopetuksen varaan rakentuva kirkollisen opetuksen yläaste, joka ei ollut enää varsinaista kansanopetusta, vaan tietoista valmistautumista ensiehtoolliselle.
Lähde Sakasti.fi ”Rippikoulun ja konfirmaation kehitys”
Joten, näillä rippikouluilla on ollut valtava merkitys niin sivistyksen kuin kristinuskon laajenemisen kannalta.Miksi sitten erotaan vaikka käydään rippikoulu ja miten rippikoulu laajentaa kristinuskoa 🤔❓
usko.vainen kirjoitti:
Miksi sitten erotaan vaikka käydään rippikoulu ja miten rippikoulu laajentaa kristinuskoa 🤔❓
Onhan se ajankohta, jolloin nuori muodostaa omaa maailmankatsomustaan. Silloin on hyvä kuulla enemmän kristinuskosta, kuin mitä esim. kouluissa tai siellä kotona puhutaan. Siitä voi jäädä se siemen itämään, joka myöhemmin lähtee itämään.
mummomuori kirjoitti:
Onhan se ajankohta, jolloin nuori muodostaa omaa maailmankatsomustaan. Silloin on hyvä kuulla enemmän kristinuskosta, kuin mitä esim. kouluissa tai siellä kotona puhutaan. Siitä voi jäädä se siemen itämään, joka myöhemmin lähtee itämään.
Kyllä suurinosa on jo siihen mennessä muodostanut maailman kuvansa. Eikä kirkosta eroamiset ja kyselyt kirkkoon kuuluvien uskosta tue ollenkaan rippikoulun vaikutusta kristinuskon laajenemiseen Suomessa🤔
usko.vainen kirjoitti:
Kyllä suurinosa on jo siihen mennessä muodostanut maailman kuvansa. Eikä kirkosta eroamiset ja kyselyt kirkkoon kuuluvien uskosta tue ollenkaan rippikoulun vaikutusta kristinuskon laajenemiseen Suomessa🤔
Maailmankuvan kehitys riippuu aivojen kehityksestä. Vastan 18 -25 vuotiaalla ovat aivot kehittyneet siten, kuten aikuisilla. Joten, rippikoulu ikä on vasta aloitus siihen, miten maailmankuvaa edelleen kehitellään.
mummomuori kirjoitti:
Maailmankuvan kehitys riippuu aivojen kehityksestä. Vastan 18 -25 vuotiaalla ovat aivot kehittyneet siten, kuten aikuisilla. Joten, rippikoulu ikä on vasta aloitus siihen, miten maailmankuvaa edelleen kehitellään.
Jaa, mutta vauvoja kastetaan 😂😂😂
usko.vainen kirjoitti:
Jaa, mutta vauvoja kastetaan 😂😂😂
Niin, meillä kristityillä on sellainen Raamatun mukainen vanha perinne. :D
mummomuori kirjoitti:
Niin, meillä kristityillä on sellainen Raamatun mukainen vanha perinne. :D
Kerro toki missä Raamatussa valellaan vettä vauvan päähän 🧐
- DeadManWalks
Pietari ei käynyt rippikoulua, mutta oli 1-3 vuotta Jeesuksen opetettavana. Sitä paitsi ehtoollista rituaalisena ateriana alettiin viettämään vasta Pyhän Hengen vuodattamisen jälkeen, silloin kun syntyi Kristuksen kirkko. Apostolien teoissa jo kuvataan, miten kristityt kokoontuivat yhteen "murtamaan leipää".
- haisunäädät
Ehtoollinen ei ole mikään rituaali ja sitä alettiin viettämään jo ennen Jeesuksen ristinkuolemaa.
haisunäädät kirjoitti:
Ehtoollinen ei ole mikään rituaali ja sitä alettiin viettämään jo ennen Jeesuksen ristinkuolemaa.
Jaa... Vaikka Jeesus asetti ehtoollissanat hiukan ennen ristinkuolemaa...
- seder
mummomuori kirjoitti:
Jaa... Vaikka Jeesus asetti ehtoollissanat hiukan ennen ristinkuolemaa...
Niin, siitä alkoi sen vietto. Ehtoollisen vietto perustuu täysin juutalaiseen seederateriaan jonka neljännen maljan Jeesus erotti muistomaljakseen.
- dg76467
seder kirjoitti:
Niin, siitä alkoi sen vietto. Ehtoollisen vietto perustuu täysin juutalaiseen seederateriaan jonka neljännen maljan Jeesus erotti muistomaljakseen.
höpö höpö
seder kirjoitti:
Niin, siitä alkoi sen vietto. Ehtoollisen vietto perustuu täysin juutalaiseen seederateriaan jonka neljännen maljan Jeesus erotti muistomaljakseen.
No just. Ja mitkä olivatkaan perustelusi tuolle väittämälle?
- KolmasMalja
seder kirjoitti:
Niin, siitä alkoi sen vietto. Ehtoollisen vietto perustuu täysin juutalaiseen seederateriaan jonka neljännen maljan Jeesus erotti muistomaljakseen.
Jeesus asetti kolmannen viinimaljallisen muistokseen. Ensimmäinen malja nautitaan heti sederin alussa, toinen ennen ateriaa ja kolmas aterian jälkeen. Neljäs malja juodaan vasta sitten kun halel -psalmi oli resitoitu. Yleisesti katsotaan ettei Jeesus juonut sinä yönä neljättä maljaa, mihin viittaoso rukouspyyntö "ota tämä malja pois."
KolmasMalja kirjoitti:
Jeesus asetti kolmannen viinimaljallisen muistokseen. Ensimmäinen malja nautitaan heti sederin alussa, toinen ennen ateriaa ja kolmas aterian jälkeen. Neljäs malja juodaan vasta sitten kun halel -psalmi oli resitoitu. Yleisesti katsotaan ettei Jeesus juonut sinä yönä neljättä maljaa, mihin viittaoso rukouspyyntö "ota tämä malja pois."
"Yleisesti katsotaan ettei Jeesus juonut sinä yönä neljättä maljaa...."
Ei taida olla kovinkaan yleinen tieto. Joten, laitatko lähteen, missä tuosta on parempaa tietoa.- DeadManWalks
Ei ole mikään uutinen, että Jeesus asetti ehtoollisen ja taustalla on juutalainen ceder-ateria. Tekstit puhuvat juuri pääsiäisateriasta tai ateriasta ennen pääsiäisjuhlia, riippuen synoptikoista tai Johanneksesta.
Jeesuksen asettama ehtoollinen oli tuossa hetkessä osa tavallista ateriaa ja myös profetia Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Rituaalinen ateria, jota vietetään kristittyjen kokoontumisissa eli jumalanpalveluksissa/kokouksissa/liturgiassa (oli nimi mikä hyvänsä) on ehtoollinen viitaten koko ajan menneeseen pelastustapahtumaan. Se on rituaalinen ateria, "leivän murtaminen", eikä asiaa voi kiistää.
Rippikoulu käydään sen takia, että siinä opetetaan kristillisen uskon perusasiat ja tutustumaan oman kirkkokunnan uskonnonharjoitukseen. Samalla opetetaan ehtoollisen sakramentista ja opetellaan pyhän kunnioittamista. Ehtoollinen ei ole "ryyppy alaikäiselle", vaan osallistuminen tuohon rituaaliseen ateriaan ja Jumalan kunnioittamista, Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistamista ja sekä reaalista osallisuutta näihin tapahtumiin, sekä Kristuksen itsensä vastaanottamista. DeadManWalks kirjoitti:
Ei ole mikään uutinen, että Jeesus asetti ehtoollisen ja taustalla on juutalainen ceder-ateria. Tekstit puhuvat juuri pääsiäisateriasta tai ateriasta ennen pääsiäisjuhlia, riippuen synoptikoista tai Johanneksesta.
Jeesuksen asettama ehtoollinen oli tuossa hetkessä osa tavallista ateriaa ja myös profetia Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Rituaalinen ateria, jota vietetään kristittyjen kokoontumisissa eli jumalanpalveluksissa/kokouksissa/liturgiassa (oli nimi mikä hyvänsä) on ehtoollinen viitaten koko ajan menneeseen pelastustapahtumaan. Se on rituaalinen ateria, "leivän murtaminen", eikä asiaa voi kiistää.
Rippikoulu käydään sen takia, että siinä opetetaan kristillisen uskon perusasiat ja tutustumaan oman kirkkokunnan uskonnonharjoitukseen. Samalla opetetaan ehtoollisen sakramentista ja opetellaan pyhän kunnioittamista. Ehtoollinen ei ole "ryyppy alaikäiselle", vaan osallistuminen tuohon rituaaliseen ateriaan ja Jumalan kunnioittamista, Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistamista ja sekä reaalista osallisuutta näihin tapahtumiin, sekä Kristuksen itsensä vastaanottamista.Niin, jos tosiaan vielä laita lähteen, niin asiaan voisi enemmän tutustua.
- DeadManWalks
mummomuori kirjoitti:
Niin, jos tosiaan vielä laita lähteen, niin asiaan voisi enemmän tutustua.
Olen lukenut asiasta akateemisesta kirjallisuudesta. Mutta mm. täällä siitä on Lähetysyhdistys Kylväjän sivuilla.
http://www.kylvajablogi.fi/2017/04/juutalaista-paasiaisen-viettoa-ja.html DeadManWalks kirjoitti:
Olen lukenut asiasta akateemisesta kirjallisuudesta. Mutta mm. täällä siitä on Lähetysyhdistys Kylväjän sivuilla.
http://www.kylvajablogi.fi/2017/04/juutalaista-paasiaisen-viettoa-ja.html”Olen lukenut asiasta akateemisesta kirjallisuudesta.”
Kiitos linkistä. Tämä aamuna onkin aikaa, joten etsiskelin hiukan itsekin.
Kyse on siis juutalaisten pääsiäisateriasta ja Jeesuksen kuolema on ajoitettu Raamatun mukaan pääsiäisen vieton aikoihin.
Matteuksen evankeliumi:
26:17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
26:18 Niin hän sanoi: "Menkää kaupunkiin sen ja sen luo ja sanokaa hänelle: 'Opettaja sanoo: Minun aikani on lähellä; sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa.'"
26:19 Ja opetuslapset tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja valmistivat pääsiäislampaan.
26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Joten, koska en ole juutalainen, eikä tuttavapiirissäni ole sellaisia, ovat nämä juutalaiset termit jääneet siksi oudoiksi.
”Pesachia vietetään orjuudesta vapautumisen muistoksi. Sitä juhlitaan kahdeksan päivän ajan, joista kahtena ensimmäisenä syödään seremoniallinen illallinen, seder-ateria.”
”Tällöin luetaan Hagada-kirja, jossa kerrotaan tarina mm. juutalaisten vapautumisesta Mooseksen johdolla Egyptin orjuudesta.”
”Nimi pesach (engl. Passover) tarkoittaa ylittämistä tai ohikulkemista. Nimi juontuu Mooseksen ja faaraon kamppailusta ja vitsauksista: Viimeinen kymmenestä vitsauksesta, jotka Jumala langetti egyptiläisten ylle oli esikoisten kuolema. Kuoleman enkeli ohitti juutalaiset kodit säästäen niissä asuneet esikoiset.”
jchelsinki.fi ”Juutalainen vuosi ja juhlapyhät”
Tuo on siis juutalaisten ateria, joka nautitaan kerran vuodessa. On aivan luonnollista, että alkuun kristitytkin viettivät juutalaisten juhlia, koska he olivat eläneet sen kulttuurin piirissä.”Alkuseurakuntien kristityt olivat kasvaneet juutalaisuudessa ja omaksuneet synagogajumalanpalvelukset, jonka rakenteita he edelleen käyttivät omissa jumalanpalveluksissaan ensivuosikymmeninä. Noille ajoille sijoittuvat myös eräät kristinuskolle tärkeiden elementtien syntymiset: sakraalinen yhteys ja sakramentit, ehtoollinen eli eukaristia, kaste seurakunnan jäsenyyden sinettinä sekä sunnuntain viettäminen Kristuksen ylösnousemuksen päivänä.”
Ortodoksi.net ”Alkukirkko”
Tosin aika nopeasti ehtoollinen irrotettiin juutalaisten muistoateriasta.
”Ehtoolliseksi kutsutaan Jeesuksen asettamaa erityistä leivän ja viinin nauttimista. Nimitys ”ehtoollinen” johtuu sen asettamisajankohdasta ja ateriasta, jonka yhteydessä ensimmäinen ehtoollinen vietettiin (Matt.26:20,26). Ennen ehtoollisen asettamista Jeesus nautti opetuslapsiensa kanssa VT:n mukaisen pääsiäisaterian (Luuk.22:15-18). Tämän pääsiäisaterian tilalle tuli uuden liiton seurakunnissa alkuaikoina rakkausateria (Juud.12), jolloin seurakunta kokoontui yhteisesti aterioimaan.”
Eli Kuosmanen tulkitsee tuon siten, että ehtoollinen asetettiin vasta aterian jälkeen.
”Sunnuntai oli sekä Jeesuksen ylösnousemuksen (pääsiäisaamu) että Pyhän Hengen vuodatuksen (helluntai) päivä. Siitä tuli näin alkuseurakunnan pyhäpäivä juutalaisen sapatin sijaan...”
”Myös varhaiset alkukristillisen ajan kirjoitukset osoittavat, että juutalainen sapattikäytäntö oli loppunut ja ehtoollista vietettiin Herran päivänä eli sunnuntaina.”
Näin ehtoollista alettiin viettää läpi vuoden. Melkoista kulttuurievoluutiota on tämäkin kohdannut. Kun protestantismi syntyi, sai ehtoollisen tulkita eri muotoja.
”Uskonpuhdistajat hylkäsivät muuttumisopin, mutta jakautuivat keskenään kahteen leiriin kannassaan ehtoollisen merkityksestä.”
” Lutherin mukaan Kristus on todellisesti läsnä ehtoollisen leivässä ja viinissä. Zwingli ei uskonut Jeesuksen ruumiilliseen läsnäoloon ehtoollisessa, vaan opetti, että leipä ja viini kuvaavat Kristuksen ruumista ja verta; Zwinglille ehtoollinen oli muistoateria. Calvin otti välittävän kannan: hän selitti Kristuksen olevan todellisesti läsnä hengellisesti ehtoollisessa ja että leipä ja viini merkitsevät Kristuksen ruumista ja verta.”
raamatturyhmä.blospot ”Kuosmanen, Juhani: Raamatun opetuksia (Ristin Voitto, Vantaa, 1993).”
Myös monet krisityt viettävät seder-ateriaa, mutta ovat tehneet siitä oman muunnoksensa:
”Juutalais-kristillisellä seder-aterialla ei käydä läpi kaikkia perinteisiä juutalaiseen perinteeseen kuuluneita osia, vaan tärkeässä osassa on Uuden testamentin lukeminen…”
K&K ” Seder-aterialla syödään rituaaliruokia ja luetaan Raamattua” 31.03.2017
Ja mikäs siinä, kaksi uskontoa käy mitä parhainta vuoropuhelua aterian äärellä.KolmasMalja kirjoitti:
Jeesus asetti kolmannen viinimaljallisen muistokseen. Ensimmäinen malja nautitaan heti sederin alussa, toinen ennen ateriaa ja kolmas aterian jälkeen. Neljäs malja juodaan vasta sitten kun halel -psalmi oli resitoitu. Yleisesti katsotaan ettei Jeesus juonut sinä yönä neljättä maljaa, mihin viittaoso rukouspyyntö "ota tämä malja pois."
Jeesus joi kaikki maljat. Muuten Se ei olisi ollut täytetty. Siis Kaikki.
- haisunäädät
Pakanauskonnot ovat usein rituaaliuskontoja mutta kristinusko ei ole mikään rituaaliuskonto. Luterilaisuus on rituaaliuskonto.
- hmghm
Kirkko kastaa vauvoja ja opetta heitä vasta rippikoulussa. Kaste pitäisi olla vasta rippikoulun jälkeen.
- pakanallista.touhua
hyvä havainto.
- haisunäädät
Rippikoulussa pitäisi olla vain uskoon tulleet ihmiset. Eihän ne jumalattomat mitään ymmärrä uskonasioista. usein papitkin ovat jumalattomia.
- tydgh
Eikös se patric Tiainen tullut uskoon luterilaisessa rippikoulussa. Mitä kotkapäiset miehet tekevät luterilaisten rippikoulussa?
- dgrtrr75686
mummomuori kirjoitti:
Taisi olla viidesläisten rippikoulu?
Ei ollut.
- MitäRiparista
Rippikoulu on kasteen viimeistelevä initaario riitti joka tekeenuoresta korkon täysivaltaisen jäsenen. Vaikka Raamatussa ei puhutakkaan lapsikasteista tai konfirmaatiosta, on tästä rituaalista muodostunut tärkeä osa kirkko esim katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa ne ovat pyhiä sakramemtteja. Rippikoulun syvin merkitys on että nuori perehdytetään ja kerrotaan mistä on kyse (tätä etua ei ole prometeus leirillä jolloin nuori jää vaille merkittävää yleis tietoa). Rippileirillä nuoria ei myöskään yritetä väkisin pakottaa uskoa eikä nuorilta vaadita uskoa, tämä asia jää kokonaan heidän omaksi päätettäväkaeen mikä osaltaan selittää rippikoulun suosiota.
"Rippileirillä nuoria ei myöskään yritetä väkisin pakottaa uskoa eikä nuorilta vaadita uskoa, tämä asia jää kokonaan heidän omaksi päätettäväkaeen mikä osaltaan selittää rippikoulun suosiota. "
Ja hyvä näin.mummomuori kirjoitti:
"Rippileirillä nuoria ei myöskään yritetä väkisin pakottaa uskoa eikä nuorilta vaadita uskoa, tämä asia jää kokonaan heidän omaksi päätettäväkaeen mikä osaltaan selittää rippikoulun suosiota. "
Ja hyvä näin.Turhaa spedeilyä siis koko rippikoulu.
- olettekolapsellisia
Miten vauva voi muistella Jeesuksen elämää ja kuolemaa kun ei tiedä mistään mitään, kertokaa?
- kääkälle
Ei vauva ehtoollista saakaan
- sdfg4523
Miten vauva voi tehdä parannuksen synneistään kasteelle mennessään?
- 745763
Vauvoja ei jätetty perhekunnan ulkopuolelle siihen aikaan.
Ei, eikä muutakaan perhettä, johon luettiin myös palvelijat sekä orjat. Riitti kun suvun päämies kääntyi, muut kastettiin samalla.
- mummotietää
mummomuori kirjoitti:
Ei, eikä muutakaan perhettä, johon luettiin myös palvelijat sekä orjat. Riitti kun suvun päämies kääntyi, muut kastettiin samalla.
Kuinka Raamattu osoittaa että muut kastettiin jonkun pampun siivellä kerro?
- näinsemeneejoo
mummotietää kirjoitti:
Kuinka Raamattu osoittaa että muut kastettiin jonkun pampun siivellä kerro?
Ei tarvita pampun siipiä kun heidät kastettiin.
mummomuori kirjoitti:
Ei, eikä muutakaan perhettä, johon luettiin myös palvelijat sekä orjat. Riitti kun suvun päämies kääntyi, muut kastettiin samalla.
Samoin kastettiin myös kissat koirat ja possut.
- tiedäntän
Musti.Hintikka kirjoitti:
Samoin kastettiin myös kissat koirat ja possut.
Eläimiä ei kastettu.
mummotietää kirjoitti:
Kuinka Raamattu osoittaa että muut kastettiin jonkun pampun siivellä kerro?
Ap.t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Ap.t. 16:15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.
”Apostolien teoissa kerrotaan viidesti, että kastettiin kokonaisia perhekuntia. Antiikin ajan perhekuntaan kuuluivat paitsi vanhemmat ja lapset myös palvelijat ja heidän lapsensa. Niinpä suuriin perhekuntiin saattoi kuulua jopa tuhansia ihmisiä. Jos yhdessä tapauksessa sattuikin niin, ettei koko talossa ollut yhtään lasta, se on epätodennäköistä kaikissa viidessä.”
Erkki Koskenniemi, SLEY
Näin myös on muista asiakirjoista löydettävissä selite, mikä on perhekunta.
- eilöydy
Kovasti halusivat kastetut vauvat, seurakunnan jäsenet, päästä ehtoolliselle eikä apostolisena aikana kastettuja vauvoja estetty pääsemästä ehtoolliselle niinkuin nykyajan harhaoppiset kirkot tekevät. Raamatusta ei todellakaan löydy yhtäkään jaetta, jossa kastettuja vauvoja olisi estetty menemästä ehtoolliselle.
- yyry
mummomuori kirjoitti:
Olipa aika huono provo.
Minusta se oli aika hyvä.
- eilöydy
mummomuori kirjoitti:
Olipa aika huono provo.
Etkö huomaa mummomuori, että tuossa on käytetty samaa logiikkaa kuin vauvakasteen perusteluissa. Jos tuo on provo niin silloin on myös vauvakaste provo Jumalan Sanaa vastaan.
mummomuori kirjoitti:
Olipa aika huono provo.
Siihen aikaan olikin kehittyneitä vauvoja.
- tiedäntän
Musti.Hintikka kirjoitti:
Siihen aikaan olikin kehittyneitä vauvoja.
Ei parannus ole ihmisen kehittyneisyyden tulosta
eilöydy kirjoitti:
Etkö huomaa mummomuori, että tuossa on käytetty samaa logiikkaa kuin vauvakasteen perusteluissa. Jos tuo on provo niin silloin on myös vauvakaste provo Jumalan Sanaa vastaan.
Aika tökerö provo. Jos ei ymmärrä ehtoollisen historiaa, voihan sitä väittää mitä ajatuksen riento milloin tuo mieleen...
mummomuori kirjoitti:
Aika tökerö provo. Jos ei ymmärrä ehtoollisen historiaa, voihan sitä väittää mitä ajatuksen riento milloin tuo mieleen...
Aloitus on aika tökerö provo, sillä ei tiedä sitä, että sen ehtoollisen saa lapsi, joka ei ole käynyt rippikoulun konfirmaatiota, jos mukana oleva vanhempi on sitä mieltä, että hän ymmärtää ehtoollisen merkityksen. Myös monessa tapauksessa luterilaisen kirkon rippikoulua käymätön kristitty voi saada kirkossamme ehtoollisen. Ehtoollisen, sakramentin, saamisen ehdoton ehto ei ole siis rippikoulu ja sen konfirmaatio. Tässä kirjoittaneet eivät ole tunteneet nykykäytäntöä riittävästi, sillä eihän esimerkiksi usko.vainen ole enää luterilaisen kirkon jäsen ja lue enää ilmeisesti luterilaisen kirkon nettisivuja tai käy jumiksissa. Minä olen huomanut ihan vuoden sisällä, että kirkossa on saanut alle rippikouluikäiset lapset ehtoollista minun silmieni edessä.
"Kuka voi osallistua?
Ehtoolliselle voi osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa. Lapsi voidaan myös vain siunata, jos hän ei halua ottaa vastaan ehtoollista tai ei vielä tunnista ehtoollisen merkitystä.
Lapsen kanssa ehtoolliselle tuleva aikuinen kertoo ehtoollisen jakajalle, annetaanko lapselle siunaus vai ehtoollinen. Lapsi voi myös nauttia vain ehtoollisleivän tai kastaa ehtoollisleivän viinipikariin.
Toisen luterilaisen kirkon jäsenet voivat osallistua Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ehtoolliselle. Monet eurooppalaiset kirkot kuuluvat Porvoon kirkkoyhteisöön, jonka jäsenet voivat käydä ehtoollisella toistensa järjestämissä messuissa.
Ehtoollinen voidaan antaa myös ei-jäsenelle, joka on sairaana tai hätätilassa ja käsittää ehtoollisen merkityksen.
Käytännössä ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan, sillä ehtoollisen jakajat eivät tutki osallistumisoikeutta. He jakavat ehtoollista kaikille sitä pyytäville."
https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen- meklari94
Faith.Hope.Love kirjoitti:
Aloitus on aika tökerö provo, sillä ei tiedä sitä, että sen ehtoollisen saa lapsi, joka ei ole käynyt rippikoulun konfirmaatiota, jos mukana oleva vanhempi on sitä mieltä, että hän ymmärtää ehtoollisen merkityksen. Myös monessa tapauksessa luterilaisen kirkon rippikoulua käymätön kristitty voi saada kirkossamme ehtoollisen. Ehtoollisen, sakramentin, saamisen ehdoton ehto ei ole siis rippikoulu ja sen konfirmaatio. Tässä kirjoittaneet eivät ole tunteneet nykykäytäntöä riittävästi, sillä eihän esimerkiksi usko.vainen ole enää luterilaisen kirkon jäsen ja lue enää ilmeisesti luterilaisen kirkon nettisivuja tai käy jumiksissa. Minä olen huomanut ihan vuoden sisällä, että kirkossa on saanut alle rippikouluikäiset lapset ehtoollista minun silmieni edessä.
"Kuka voi osallistua?
Ehtoolliselle voi osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa. Lapsi voidaan myös vain siunata, jos hän ei halua ottaa vastaan ehtoollista tai ei vielä tunnista ehtoollisen merkitystä.
Lapsen kanssa ehtoolliselle tuleva aikuinen kertoo ehtoollisen jakajalle, annetaanko lapselle siunaus vai ehtoollinen. Lapsi voi myös nauttia vain ehtoollisleivän tai kastaa ehtoollisleivän viinipikariin.
Toisen luterilaisen kirkon jäsenet voivat osallistua Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ehtoolliselle. Monet eurooppalaiset kirkot kuuluvat Porvoon kirkkoyhteisöön, jonka jäsenet voivat käydä ehtoollisella toistensa järjestämissä messuissa.
Ehtoollinen voidaan antaa myös ei-jäsenelle, joka on sairaana tai hätätilassa ja käsittää ehtoollisen merkityksen.
Käytännössä ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan, sillä ehtoollisen jakajat eivät tutki osallistumisoikeutta. He jakavat ehtoollista kaikille sitä pyytäville."
https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen"Aloitus on aika tökerö provo,"
Jep! Tuollainen on tyypillistä luterilaisuutta vihaaville kasteenuusjoille. meklari94 kirjoitti:
"Aloitus on aika tökerö provo,"
Jep! Tuollainen on tyypillistä luterilaisuutta vihaaville kasteenuusjoille.Ei pidä toisia arvostella, sillä joku voi olla uskovainen, vaikka ei ole luterilainen. Lisäksi hyvällä käytöksellä voi saada jonkun liittymään luterilaiseen kirkkoon. Itsekin sain tänään kutsun yhden vasta luterilaisuuteen kääntyneen naisen luokse. Hän oli aikaisemmin babtisti tai jotain sinne päin eli heillä on nimensäkin mukaan aikuiskaste on kunniassa. Jos lähtisin tälläisen naisen kanssa liikkeelle arvostellen - niin tuskin hän kutsuisi luoksensa tai liittyisi luterilaiseen kirkkoon jäseneksi.
Tuolla lausahtuksellani yritin vain tukea "mummomuori":n näkemystä aiheesta, sillä minusta aloittaja ei tainut tuntea nykyisiä faktoja tai sitten tosissaan provoili ärsyttääkseen aloituksessaan. Täälläkin suuri tarkoitus olisi saada lisää jäseniä luterilaiseen kirkkoon, vaikka usko.vaisesta, joka on kiistatta uskossa, mutta ei enää kuuluu Suomen Ev. lut. kirkon jäsenistöön. Siihen ei päästä mitätöimällä täysin toisen näkemystä vaan osoittamalla sitä - mitä luterilainen kirkko on todella mieltä jossain nettisivuillaan. Täällä mielestäni valitsee joskus liiallinen mutu-henki? Konfirmaation puute ei ole estenään ehtoolliselle menemiselle, mutta on esteenä sille, että voiko konfirmaationkäymätön olla ehdokkaana kirkollisvaaleissa. Tällä puhumallani babtistilla meni mahdollisuus mennä ehdokkaaksi, sillä hän ei ollut täysin käynyt rippikoulua, vaikka oli jo hakenut kirkon jäsenyyttä. Hänelle annetaan ehtoollinen siis, mutta hän ei ole ilman rippikoulua seurakunnan täysvaltainen jäsen.Faith.Hope.Love kirjoitti:
Aloitus on aika tökerö provo, sillä ei tiedä sitä, että sen ehtoollisen saa lapsi, joka ei ole käynyt rippikoulun konfirmaatiota, jos mukana oleva vanhempi on sitä mieltä, että hän ymmärtää ehtoollisen merkityksen. Myös monessa tapauksessa luterilaisen kirkon rippikoulua käymätön kristitty voi saada kirkossamme ehtoollisen. Ehtoollisen, sakramentin, saamisen ehdoton ehto ei ole siis rippikoulu ja sen konfirmaatio. Tässä kirjoittaneet eivät ole tunteneet nykykäytäntöä riittävästi, sillä eihän esimerkiksi usko.vainen ole enää luterilaisen kirkon jäsen ja lue enää ilmeisesti luterilaisen kirkon nettisivuja tai käy jumiksissa. Minä olen huomanut ihan vuoden sisällä, että kirkossa on saanut alle rippikouluikäiset lapset ehtoollista minun silmieni edessä.
"Kuka voi osallistua?
Ehtoolliselle voi osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa. Lapsi voidaan myös vain siunata, jos hän ei halua ottaa vastaan ehtoollista tai ei vielä tunnista ehtoollisen merkitystä.
Lapsen kanssa ehtoolliselle tuleva aikuinen kertoo ehtoollisen jakajalle, annetaanko lapselle siunaus vai ehtoollinen. Lapsi voi myös nauttia vain ehtoollisleivän tai kastaa ehtoollisleivän viinipikariin.
Toisen luterilaisen kirkon jäsenet voivat osallistua Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ehtoolliselle. Monet eurooppalaiset kirkot kuuluvat Porvoon kirkkoyhteisöön, jonka jäsenet voivat käydä ehtoollisella toistensa järjestämissä messuissa.
Ehtoollinen voidaan antaa myös ei-jäsenelle, joka on sairaana tai hätätilassa ja käsittää ehtoollisen merkityksen.
Käytännössä ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan, sillä ehtoollisen jakajat eivät tutki osallistumisoikeutta. He jakavat ehtoollista kaikille sitä pyytäville."
https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen"Tässä kirjoittaneet eivät ole tunteneet nykykäytäntöä riittävästi..."
Ilmeisesti. Eivätkä edes viitsi ottaa ensin selvää, ennenkuin väittävät jotain.
- bloodshed
Ehtoollinen on vain Jeesukseen uskovien ateria.
Luterilaisuus on ihmisten keksimä uskonto. Taika-Jimin tempputivoli.
- Valkoinen.Totuus
Minusta luterilaisuus edustaa parhaiten Raamatun opetusta jos katsotaan muita kristillistiä suuntia. Sinänsä ihmisen keksimä se on, kuten vaikkapa helluntailaisuuskin.
- heppafff
Luterilaisuus joka tapauksessa kieltää jäseniltään ehtoolliselle osallistumisen. Se on törkeää. Kuka siellä on niin korkeassa asemassa, että voi kieltää toisia seurakunnan jäseniä osallistumasta ehtolliselle.
- whwrh
"Luterilaisuus joka tapauksessa kieltää jäseniltään ehtoolliselle osallistumisen"
Ei kiellä, älä yritä. Missä tuollainen kielto on? Ei kukaan ole koskaan syynännyt ehtoolliselle meneviä. Ei edes lapsia syynätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924637
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843862Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1433438Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292544- 432141
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282057Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261830Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91707- 881689