Mieheni haudalla käynti

Ikävä

Mieheni menehtyi 2012. Olimme eläneet yhdessä 25 vuotta. Järjestin kaiken mitä pitikin, hautapaikan, siunaustilaisuuden ja kaiken muun mitä pitääkin rakkaansa muistoa kunnioittaen. Hautakiven valitsin elämänkaartamme muistaen. Kiveen halusin syvennyksen kynttilälle, minun omaa kynttilääni varten. Olen pitänyt haudan kauniina kesäisin kukkaistutuksilla ja talvella havuilla ja kanervilla. Appivanhemmat tiesivät sen. Nyt taas syksyn pimeydessä kynttilät ovat ajankohtaisia. Ja taas käy näin. Illalla menin haudalle viemään kynttilää mutta kuinka ollakaan, hautakivensyvennykseen oli taas viety kynttilä. Ei siinä mitään, olen hyväksynyt että heidän lyhtynsä palaa haudan reunoilla mutta miksi aina pitää ns tunkea minun palstalle? Sanottakoon tässä että he ovat vihanneeet minua mieheni kuolemasta saakka, oli kuulemma minun syy. Itse pidän heitä raukkamaisina olioina, jotka eivät tunne eivätkä välitä mistään, on vain he ja heidän mielipiteet. No, annan heidän vallata myös oman muistokynttilänpaikkani jos he siitä saavat jonkinlaista nautintoa, ikävää kylläkin. Onko muilla samanlaisia kokemuksia appeloista jotka vihaavat miniää?

20

1271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäkoen

      Osanottoni miehesi poismenon johdosta. Koska hauta on sinulle tärkeä ja haluat pitää sen yksityisenä surupaikkana, jossa haluat muistella miestäsi ja kunnioittaa häntä omalla muistokynttilällä, asia on vaikea. Hän oli sinun miehesi ja koska sinä olit hänen vaimonsa, olit hänelle kaikkein läheisin ihminen.

      Voitko ehkä pyytää henkilökuntaa poistamaan muut hautakynttilät sieltä, koska ne ovat asiaankuulumattomia?

    • ilmantoraa

      toinen vaihtoehto; aseta omasi mihin haluat, kuten kynttiläsyvennykseen.
      Siirrä muiden tuoma kynttilä sivuun, onhan haudalla tilaa useallekin kynttilälle!

    • Toimisin

      Siirtäisin paikalleni viedyn kynttilän rohkeasti toiseen paikkaan. Laittaisin tilalle oman kynttiläni, erottelisin sen muista kynttilöistä tekstein tai muulla tapaa. Näin tekisin joka kerta jos toinen on laittanut omansa paikalleni. Jos siitä tulisi sanomista puolustaisin oikeuksiani että olen syvennyksen itse hautakiveen halunnut omaa kynttilääni varten.

    • problem_resolve

      Osta haudalle erillinen lyhty ja siirrä kolossa oleva vieras kynttilä lyhtyyn ja laita omasi kiven syvennykseen. Ei ole tuon kummempi asia, ei kannata asiasta ryhtyä kinaamaan tai pulttia ottamaan.
      Voit toki loukkaantua vaikka ja mistä, mutta elämäsi on liian lyhyt noin lapsellisesta asiasta loukkaantumaan.

    • vanhatonmitäon

      Minä ajattelen näin. Hautakivi on tavallaan vainajan omaisuutta ja haudalle laitetut asiat ovat haudassa oleville tarkoitettuja.
      Vaikka sinulla on tulehtuneet välit appivanhempiisi, älä ota itseesi väärään paikkaan laitetuista kynttilöistä, ne on edesmenneen miehesi muistolle laitettuja .

      • Anonyymi

        Kannatan tässä ajassa tuhkausta. Kolkkoa kävellä jonnekin hautuumaalle palvomaan nimeä hautakivessä. Tuhkaus on kaunis tapa ja sirotella tuhka muistolehtoon ja siellä voi halutessaan käydä sytyttämässä kynttilän ja kukaan ei tiedä kuka mikä kenenkin kynttilä tuikuttaa. En ottaisi mielipahaa itselleni koska jotenkin vaikuttaa että se hautakivikin on vaan sitä varten että käydään syynäilemässä .....jaahas kukas täällä nyt sitten viimeksi taas on käynyt ja kaikki kauna ja vihanpito leijuu vaan hautakivien yllä, ei saa vainajakaan rauhassa mullissa ekoontua.


    • Ikävä

      Kiitos kaikille vastauksista ja mielipiteistä. Annan heidän polttaa omaa muistokynttiläänsä syvennyksessä, ei se ole minulta ja muistoiltani pois. Ideana tässä on se että he intoutuvat välillä muistamaan ja välillä ei. Samoin minun istutuksiani käydään korjailemassa jne. Mutta menköön näin, mieheni muisto elää jokapäiväisessä elämässäni mukana, en tarvitse siihen erityistä muistopaikkaa. Mutta tuo heidän katkeruus ja kauna ei ole hyvästä, heitä se vaan syö, ei niinkään minua. Kunpa olisi voinut muinoin valita appelansa, mutta minkäs teet, pahasta ei hyvää saa!

      • Elävä.valo

        Muistele tyynesti miestäsi ja avioliittoasi. Älä anna katkeruuden jäytää omaa suruasi. Kirjoituksestasi huokuu, että tunnet jääväsi alakynteen jopa surussa.
        Yritä päästä tämän tunteen ylitse, sillä he eivät enää ole elämässäsi tärkeitä ihmisiä, kun teitä yhdistänyt aviomiehesi on poissa.
        Jossakin sopivassa tilaisuudessa voit ehkä sanoa heille, että jos syvennyksessä on kynttilä, kun käyt haudalla, on sinulla tapana vaihtaa se omaasi. Sinä kun olet teettänyt syvennyksen kynttilääsi varten. Ajattelet, että sijoittamalla siihen kynttiläsi lähetät viestin rakkaallesi, ja haluat uskoa, että hän sen saa kynttiläsi liekissä. Se on surutyötäsi, joka antaa sinulle lohtua.


      • Anonyymi

        Miksi arvelet, että hautaan koskeminen on kiusantekoa sinulle?
        Miehesi omaiset muistelevat miestäsi, kun käyvät haudalla.
        On hyvä ajatus, että haudalla käy useampi, silloin se on aina huollettu ja kukat kunnossa.
        Itse hoidan appivanhempieni hautaa, ja siellä ei käy kukaan muu. Jos en muista ja ehdi käydä paikalla tarpeeksi usein, on kiven edessä kamala kuollut kasvintynkä, jonka edellisellä kerralla olen sinne istuttanut.
        Kun kivi kaatui ja jouduin lähettämään sen korjattavaksi, sain kynittyä osan hinnasta natkuilta omaisilta. Korjaus maksoi 320:- ja sain kerjätyksi 210:- Loput maksoin itse, kuten olen maksanut kukat jo 30 v.


    • syytäsysissäjasepissä

      Jokainen muistaa edesmenneitä läheisiään omalla tahdillaan ja käy haudoilla silloin kun itselle sopii, eikä sen mukaan miten joku toinen ihminen toivoisi heidän haudalla käyvän.

      Muistathan, että myös sinä voit tehdä omille katkerille ja kaunaisille ajatuksillesi jotain,

    • VoihyvinJii

      Mun entiselle terveisiä hänelle kävi samoin. Toivottavasti selviää siitä lastensa kanssa.

    • Mummo1960

      Voi eivät he sinua vihaa. Suru on raskas taakka. Puolison menettäminen on kamalaa, mutta oman lapsen menettäminen on kaikkein kamalinta. Yritä ymmärtää heitä heidän surussaan. Sen luulisi olevan helppoa kun mietit kuinka kovasti suret miestäsi. Mutta mierippä joskus haudalla käydessäsi miltä sinusta tuntuisi jos hauta olisikkin lapsesi ei miehesi.

    • Anonyymi

      Jeee, kuolin elääkseni.

    • Anonyymi

      En ollut uskoa tätä aloitusta. Voiko joku olla niin lapsellinen, että kinaa jostain kynttilän paikasta haudalla? Sitäkö miehesi olisi halunnut?
      Itse suhtaudun omien omaisteni hautoihin, joita hoidan, että on aivan sama mihin kohtaan kukakin kynttilänsä tai kukkansa panee. Olen vain iloinen, että vainajia muistetaan.
      Ei tulisi mieleenikään alkaa omimaan jotain kynttilän paikkaa hautakivessä. Onko niin kamalaa panna kynttilänsä toiseen paikkaan?
      Itsellesikö sinä sen hautakiven ostit? Näköjään.
      Tuo haudattu mies on ollut myös vanhempiensa poika, ei ainoastaan sinun miehesi. Mitään yksityisomistusoikeutta sinulla ei ole.

      • Anonyymi

        No tähän voi kommentoida kahdellakin tavalla. Eli onhan vainaja tietenkin sekä vanhempiensa lapsi, sisarustensa veli ja vaimonsa aviopuoliso, ja ne kaikki suhteet on ihan olemassa, ei niitä mitenkään voi sulkea pois. Eli eräänlainen "omistusoikeus" tähän vainajaan tai paremminkin vainajan muistoon on näistä jokaisella.
        Mutta entä sitten hauta. Puoliso on itse ostanut hautapaikan ja siihen kustantanut sen kiven. Siinä mielessä hauta on kyllä sen puolison omistuksessa, ei muiden. Ja hänellä on ensisijainen oikeus määrätä, miten esim. istutukset sinne laitetaan ja sen sellaista. Hänhän siitä on vastuussakin, ei kukaan muu. Eli juridinen oikeus siihen paikkaan on vain hänellä.
        Yleensä näistä asioista ei haluta kuitenkaan mitään riitelyä tai skismaa nostaa, koska halutaan kunnioittaa niin vainajan muistoa kuin toisen ihmisten suruakin.
        Mutta kuulkaa kyllä tämä ap:n asia on aivan minimaalinen verrattuna niihin, joita olen erinäisistä syistä joutunut seuraamaan. Tämä on kai sellainen asia, missä silloin, kun välit on oikein tulehtuneet, voidaan tehdä kauheita draamoja ja tunteet riehuu aivan yli äyräiden. Kielletään haudalla käymiset, revitään istutukset, kynttilät viskotaan menemään ja ollaan niin täynnä pyhää vihaa kuin saatetaan. Se on hirveän surullista. Jotkut laittaa omat erilliset kuolinilmoituksetkin ja muuta aivan loppujen lopuksi naurettavaa. Ap:n juttu on tosi pieni ja tulee hakemaan muotonsa vielä aikanaan, ei kannata ottaa isoa stressiä kun ei tämän kummemmasta ole kysymys kuitenkaan.


      • Anonyymi

        Kina kynttilän paikasta on pientä verrattuna siihen uutiseen, josta silloin tällöin on lehdissä mainittu.
        Vainaja on oliut hautaamatta jo pari vuotta, koska lähiomainen haluaa haudata hänet paikkaan A, ja sisarukset perhehautaan paikkaan B.
        Hautapaikasta on riidelty ja käyty oikeutta, ja viimeksi lukemani uutinen kertoi, että viralliselta taholta on nyt siunattu paikka A, jonne lähiomainen, eli puoliso , saa nyt vainajan haudata.

        On kyllä äärimmäistä, että vainajan yli taistellaan ja pidetään kiinni joistakin "oikeuksista", sillä itsellään ei ole enää oikeutta mihinkään maalliseen, mutta kunnioitus tulisi voida säilyttää. Kiistakapulana hän kyllä menettää senkin.


    • Anonyymi

      Johan oli edellä tekstiä. Että puoliso oikein omistaa haudan!
      Kyllä ihmisten kateudella ei ole mitään rajaa.
      Jos itse ajattelisin vieväni kynttilän kenen tahansa haudalle ja kivessä on kynttilälle paikka, eikä siinä olisi kenenkään jättämää kynttilää, laittaisin ilman muuta sen kynttilän siihen. Näyttäisihän se hullulle, jos kiveen on varta vasten kynttilän paikka tehty ja kynttilät olisivat ties missä.

    • Anonyymi

      Aloittajan olisi kannattanut tuhkata mies ja pistää pysti kirjahyllyn reunalle tai keittiön pöydälle. Tai jos ei olisi tuhkannut, niin ehkä siinä pihalla olisi joku haudan paikka, missä saisi vartioida yötä päivää, ettei vainajan vanhemmat tuo kynttilöitä tai kukkia.
      Tosiasiassa täytyy sanoa, että ei aloittajalla ole minkäänlaista kunnioitusta vainajaa kohtaan.

      • Anonyymi

        Suomen asetusten mukaan tuhkauurna on haudattava vuoden sisällä kuolemasta.
        Sitä ei luojankiitos ole oikeutta pitää takan reunalla kuten kirjoissa kerrotaan muualla maailmassa tapahtuvan.
        Mitä tulee kynttiläongelmaan, niin vaihda kynttilä. Muut omaiset eivät sitä ehkä edes huomaa.


    • Anonyymi

      Siis kyllähän hautapaikoilla on omistaja. Jos ei olisi, niin ei seurakunta tietäisi, kenelle lähettää ilmoitus hautapaikan vanhentumisesta, kiven vinoon menemisestä tai kaatumisesta jne. Joku sen hautapaikan on aikanaan ostanut ja niin ollen on hautapaikalla ON omistaja.
      Kyllä minä ainakin omistan sen hautapaikan, mihin ensimmäinen mieheni on haudattu. Minä sen paikan lunastin ja minä sen kiven ostin ja kaiverrutin ja paikalleen laitatin. Ei ole muita maksajia siinä ollut.
      Ainahan joku siitä hautapaikasta maksaa. Maksu on peritty aikanaan ja hautapaikkaoikeus on otettu siihen tietyksi vuosimääräksi. Kun tämä minun kohdallani jotain kymmenen vuoden kuluttua menee umpeen, aion lunastaa sen uudelleen 25 vuodeksi. Sen jälkeen sen saa seurakunta takaisin haltuunsa. Mutta minun nimissäni se niin kauan on.
      Mistä ihmeen kateudesta täällä oikein höpötetään? Totta kai kaikki omaiset ja ystävät saa haudalla käydä ja sinne tuoda mitä tahtovat. Mutta jos jotain tehdään aivan sellaista, mistä minä en pidä, niin kyllä minulla on oikeus poistaa sellaiset tekemiset sieltä. Ei siinä asiassa kukaan minun ylitseni kävele.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      Kaksisuuntainen mielialahäiriö
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe