Minkälainen paikka on (TYP)

sopiihanse

ja mitä siellä tapahtuu? Olen ollut pari vuotta työtön, ja nyt tuli ohjaus TYP - palvelun pariin. Kokemuksia kiitos.

28

775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TypAsiakas

      Olin uhkailtuna, siis pakotettuna karenssiin uhalla. Alkuvuodesta 2018 typ palvelussa.
      1. Kerta siellä.
      Menin ilmoitettuna aikana. Ovet oli lukossa. Vahtimestari tuli avaamaan.
      Oli virasto, paljon huoneita, seinillä tiedotusta ja julisteita. Oli myös käyttäytymissääntö, jossa varoiteltiin väkivallasta. Kalliit toimistotilat, paljon virkailijoita.
      Odottelin vuoroani. Ja oli toinenkin asiakas odottelemassa.
      Oltiin vanhoja miehiä molemmat.
      Virasto vaatetukseen pukeutuneita keski- ikäisiä tätejä käveli huoneesta toiseen.
      Join vesiautomaatista mukin vettä.
      Sitten tuli reipas pirtsakka, hedelmällisessä iässä vielä oleva täti minua hakemaan, tervehditään ja mentiin huoneeseen. Huoneessa oli toinenkin täti. Tervehdin ja istuuduin alas. He tarkkailevat minua. Oli siis virkailija ja sosionomi tarkkailemassa. Sosionomi oli hiljainen ja vetäytyvät tarkkailija, enemmän flegmaattista tyyppiä. Oli siis typ työpari "Starsky ja huts""
      Minut hakenut reipas täti avasi tietokoneen ja katsoi tietoja.
      Kirjoitettiin aktiivi suunnitelma, täti kirjoitti ja minä olin suurinpiirtein samaa mieltä.
      Kun oli valmis, niin Sitten lopetettiin tapahtuma.
      Poistuin rakennuksesta,,,, , työtön has left The building.
      Mikään ei ole muuttunut, työttömyys jatkuu.
      Aktivointi suunnitelman oli samanlainen kuin te toimistossa tehty työnhaku suunnitelma.

      Odotin kallonkutistusta tai muuta voimakasta typ toimenpidettä. Kun sellaisia kuulemma myös on. Mutta kohdallani meni ilmeettömänä virasto toimenpiteenä. Ilman kummallisuuksia.
      Työttömyys jatkuu.
      Ilmeisesti meitä vanhempia ei pahemmin kurmuuteta?

      • Kokoomuslandiassa

        Hyvin kuvasit, mitä typ toimistossa tapahtuu.
        Täysin samoja kokemuksia itsellä.
        Laaja suuri kallis TEM hallinto työllistää paljon hallinto väkeä siisteihin sisältöihin.

        Työtön on sitten se pelinappula. Tilastoja pitäisi sen hallinnon kaunistaa, olla tehokas, jne.
        Tuttavani oli joutunut typ toimistossa 3 virkailijan haastatteluun.
        Itse olin 2 virkailijan tarkkailussa.
        Tällä alueella on edelleenkin vakava työpaikkapula. Ja te hallinto itsetyydytys ei sitä muuta.
        Työtöntä syyllistetään ja hallinnoidaan. Mutta uusia työpaikkoja ei synnytetä.
        Outo on tilanne.


      • masentunut27

        minulla oli tuossa suunnitelman laatimistilaisuudessa useita henkilöitä: sosiaalitoimiston virkailija, sosiaaliohjaaja, joku sosionomi ja psykologi.


    • fghjytyuii

      Kuinka pian työttömyyden alettua joutuu typpiin ? Voiko ansiosidonnaisella tai peruspäivärahalla oleva joutua typpiin vai koskeeko vain työmarkkinatuki ja toimeentulotuen saajia?

      • Alkuperäinen

        Itse ainakin olen ansiosidonnaisella ja jouduin.


    • työtönmies-43

      Joudun menee perjantaina typpiin. Vihaan sitä enemmän kuin mitään muuta elämässä. Ahdistaa ja on ahdistanut jo kaksi viikkoa se kun tiesin että joudun sinne menemään. Siellä ne yrittää minua saaada ilmaiseksi työkokeiluun tai muuhun juttuun tekemään jotain turhaa työtä josta en saa palkkaa ja se masenta vielä enemmän. Joudun ottamaan sairaslomaa jos ne yrittää pakottaa mua johonkin. Olin vuosia työkokeiluissa ja en hyötynyt siitä mitään.

    • PieniPiruVasempaan

      Hassua, että me käytetään niin paljon rahaa ihmisten auttamiseen vasten heidän omaa tahtoaan.

      • KokoomusSdplandia

        Ollaan tekevinään jotain. Tehdään toimia ilman järjen häivää.
        Ja kun ei ole halua muuttaa tulonjakomallia, ja hoitaa varsinaista ongelmaa, niin askarrellaan ja etsitään syyllistä sieltä köyhimmästä sakista!!

        Hupaisaa touhua tämä syyllistäminen, ja omille eturyhmille ahnehtiminen on.


      • HeikkoHallinto
        KokoomusSdplandia kirjoitti:

        Ollaan tekevinään jotain. Tehdään toimia ilman järjen häivää.
        Ja kun ei ole halua muuttaa tulonjakomallia, ja hoitaa varsinaista ongelmaa, niin askarrellaan ja etsitään syyllistä sieltä köyhimmästä sakista!!

        Hupaisaa touhua tämä syyllistäminen, ja omille eturyhmille ahnehtiminen on.

        Samalla järjettömyys ajatuksella toimii korruptoituneen pakolaisturismin hallinto ja ylläpito !


    • Työtön-kalastaja

      Typpiin kun kerran menee niin sen jälkeen joutuu menemään hakemaan masennuslääkkeitä ja sairaslomaa

      • maikku-46

        muita yleisiä diangnooseja on bipolaarinen mielialahäiriö tai skitsofrenia. nämä ovat yleisiä varsinkin pitkäaikaistyöttömillä

        masennustahan on työssäkäyvilläkin


      • tri_pili

        linkki tähän "tietoon" ?


      • Ahneudenpeittelyä
        maikku-46 kirjoitti:

        muita yleisiä diangnooseja on bipolaarinen mielialahäiriö tai skitsofrenia. nämä ovat yleisiä varsinkin pitkäaikaistyöttömillä

        masennustahan on työssäkäyvilläkin

        Kolmasosa on uutisten mukaan vammaisia,, Raija kerätär on tutkinut ja konsultoi.....
        Hulluus onkin oiva keino hoitaa massa työttömyys ongelma!!
        Ei tarvi muita syitä tutkia, tai tulonjakomallia muuttaa!
        Syyllistetään vaan hullut🔞
        Ja johtava luokka saa sikailla ja syödä suoraan kuormasta edelleen!
        Näin on siunattu se ahneus. Aamen.


      • hillot_himaan
        Ahneudenpeittelyä kirjoitti:

        Kolmasosa on uutisten mukaan vammaisia,, Raija kerätär on tutkinut ja konsultoi.....
        Hulluus onkin oiva keino hoitaa massa työttömyys ongelma!!
        Ei tarvi muita syitä tutkia, tai tulonjakomallia muuttaa!
        Syyllistetään vaan hullut🔞
        Ja johtava luokka saa sikailla ja syödä suoraan kuormasta edelleen!
        Näin on siunattu se ahneus. Aamen.

        Asiaa tutkinut Raija Kerätär on kuntoutuspalveluja myyvän yrityksen toimitusjohtaja.
        Tätä ei koskaan mainita näissä työttömiä leimaavissa jutuissa.


      • Mätähallinto
        hillot_himaan kirjoitti:

        Asiaa tutkinut Raija Kerätär on kuntoutuspalveluja myyvän yrityksen toimitusjohtaja.
        Tätä ei koskaan mainita näissä työttömiä leimaavissa jutuissa.

        Kerättären bisnes on työttömät.
        Kerätär on tuottanut jo filatovin aikaan tätä "tutkimus propagandaa" hallinnon ja politiikan tarpeisiin.
        Ja samalta suunnalta on se menestynyt Kepu nainenkin, joka Oulussa puhuu ihmisroskasta.....

        Lähtökohta ja asenteet ovat ylimieliset, ja halutaan syyllistää.
        Mutta ei haluta poistaa vakavaa massa-työttömyyttä.


      • työtönmies-

        Sitä on ihan terve ennen kun typpiin joutuu mutta sinne kun menee ja tulee takas niin on todella masentunut. Pitää juoda viinaa että toipuu


    • PieniPiruVasempaan

      Kyllähän tässä tulee väkisinkin mieleen, että ihmiset, jotka ovat tottuneet työttömyyteen ehkä rahapulaa lukuunottamatta, pakotetaan tekemään jotain, mitä eivät halua.

      Ehkä kyse ei ole haluttomuudesta tehdä töitä, vaan haluttomuudesta muuttaa omia rutiineja. Jos vielä itsellä ei ole juurikaan intoa eikä uskoa työn saamiseen, niin ennuste selalisen työn löytymisestä, joka motivoi edes sen verran, ettei hankkiudu siitä heti eroon, on lähes olematon.

      Ei ihmistä voi pakottaa tekemään töitä eikä ketään voi kohdella niin julmasti, että pistetään haluttoman työkaveriksi puhumattakaan siitä, että pistettäisiin esimieheksi. Tyytymätön voi tehdä omasta ja muiden elämästä yhtä helvettiä ilman, että tekisi mitään niin merkittävää, että voitaisiin antaa potkut.

      • KokoomusAhneuslandia

        Moraali murtuu vähitellen....


      • KylläMonellaVarmasti

        Olisi niitä työhaluja, mutta ihmisten hyväksikäyttö työharjoitteluissa/kokeilussa 9e/pvä palkalla on kyllä suoranaista riistoa.


      • PieniPiruVasempaan
        KylläMonellaVarmasti kirjoitti:

        Olisi niitä työhaluja, mutta ihmisten hyväksikäyttö työharjoitteluissa/kokeilussa 9e/pvä palkalla on kyllä suoranaista riistoa.

        180 e/kk on hyvin vähän rahaa.
        Veikkaan, että et kerro kaikkea esimerkiksi sitä, että saat esimerkiksi työttömyyspäivärahaa, joka tietenkin pitää laskea mukaan. Nehän on toisistaan riippuvia asioita.


    • HallintomallinMukainen

      Työttömän kannattaa ottaa se julkisuudessa tarjottu työttömän rooli.
      Niin silloin pääsee vähemmällä simputuksella.
      Ole siis aidosti se tutkittu mielisairas kyvytön, osaamattomaksi moitittu, moniongelmainen työtön,, niin silloin kaikki vaikuttaa menevän hyvin ja hallinto toimii ja saa palkkansa.

      • AlistunutOrja

        Näin olen toiminut, ja nyt jo monta vuotta ollu toivottuna alistuneena hallinto almaisena.
        Ja olen saanu olla melko rauhassa. Olen siis hyvä asiakas, en tuota vaivaa.
        Aiemmin kun väitin vastaan, niin sain kovaa simputusta.


    • morghar

      Se kait on vain yksi virasto, johon esim. kuntoutustuella olvat saatetaan ohjata josta sitten esim. ohjataan palkattomaan "työhön" 4-tunniski päivässä jonka tarkoitus on testata onko työkykyinen vain ei ja jos TYP-toteaa että onkin työkykyinen niin se on sit hyvästi tuleva työkyvyttömyyseläke jonka saa kun on ollut kuntoutustuella esim. 10-vuotta.

      Sitten on tietty niitä missä mm. psykiatrisessa hoidossa olevat menee tekeen johonkin askartelukerhoon linnun pönttöjä ilmaiseksi ja yrittäjä sitten myy nämä eteen päin.

      • dgfdfhfsj

        Olet siis niellyt aivopesun kliseet. Ei, juuri tuota työttömyystoimiston 'kuntouttava' työtoiminta ei ole. Se on toimintaa, jossa työtön työnhakija yritetään saada henkisesti nujerrettua ja hänen imagonsa ympäristön silmissä pilattua niin, ettei häntä kukaan työnantaja enää koskaan palkkaisi, vaan häntä voitaisiin loppuelämänsä käyttää ilmaistyövoimana.

        Oikean kuntoutuksen kanssahan tällä ei ole mitään tekemistä. Jos on oikeasti vajaatyökykyinen, ei ole ollenkaan itsestään selvää, että saisi sitä oikeaa kuntoutusta, vaikka anoisi. Terveet, työkykyiset, koulutetut, kokeneet ja työhaluiset tavalliset suomalaiset taas pakotetaan tuohon 'kuntouttavaan työtoimintaan', ja jos kieltäytyvät, heidän työttömyyskorvauksensa (korvaus siitä, että ovat työttöminä) katkaistaan pariksi kuukaudeksi ja toimeentulotuki, jota he silloin joutuvat anomaan, leikataan ensin 20% ja sitten 40%.


      • Kokoomuslandiassa

        Typ on vain te toimiston jatke.
        Kun te toimistossa ei asia etenee, niin siirto typ tulee.
        Näin te toimisto on toiminut ja asiakas on ohjattu eteenpäin.
        Ja ei ole enää vapaaehtoinen toi typ.
        Kepu sdp kokoomus vihreät ovat lisänneet hallintoa, mutta eivät ole poistaneet massa työttömyys ongelmaa. ( Esim..Liian korkeat työn sivukulut on eräs suuri ongelma).

        Typ tarjoaa väyliä, kun on sosionomeja kasapäin siellä.
        Hullut holhotaan eteenpäin terapia ketjussa, yms.., terveet yritetään sovitella johonkin.
        Mutta ongelmia kuitenkin on, kun palkkatyötä ei ole tarpeeksi.
        Niin joutuvat tekemään kaikkea muuta.
        Jos on vielä tällissä oleva ja fiksu typ virkailija, niin se voi olla rankkaa työtä.
        Paatunut virkailija toimii kapona ja nostaa melko hyvää palkkaa.


    • kohtaeläkkeellä

      Pitääkö TYPin asiakkaan olla Kelan päivärahalla, että voi mennä työkokeiluun/harjoitteluun hankkimaan sen 9 euroa päivärahan lisäksi?

    • JaanaS

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe