Miten saa helpoiten tietää onko autossa jakohihna vai ketjukone?
Ketjukone vai hihna
24
3332
Vastaukset
- sklfkjdsklfjskl
Jakohihnalla on yleensä moottorin päässä oma kotelo, tavallisesti muovinen.
Ketju on moottorin metallikuorien sisällä, yleensä.
Sellaistakin rakennetta on joskus esiintynyt että jakopäässä on molemmat, hihna ja ketju. Hihnalla pyöritetään kampiakselilta yhtä nokka-akselia ja toinen nokkakeppi on kytketty ketjulla ensimmäiseen.
Nykyään tavallinen rakenne on että yhdellä hihnalla tai ketjulla pyörii kaikki akselit, kampi- ja molemmat nokka-akselit, vesipumppu ja kiristinrullat tietysti lisäksi. - Jakopää
Joissain, lähinnä uudemmissa, on myös öljykylpyinen jakohihna. Joissain autoissa taas jakoketjut kestävät vaikka puoli miljoonaa, joissain taas ketjut ei meinaa kestää edes jakohihnojen vaihtovälejä. Joidenkin autojen jakohihnat ovat todella helppoja/halpoja vaihtaa.
Eli ei ole mitään syytä vain valita autoa sen perusteella onko siinä ketju vai hihna, vaan selvittää onko siinä kuinka kestävä jakoketju, tai halpa/helppo jakohihnanvaihto.- Lada-Niva
Mun supebiin ei ainakaan ole helppo homma vaihtaa jakohihnaa, ja on kallista hommaa. Kun en tee velkaa auton ostoon, on pakko ajaa vanhalla pirssillä, ja silloin on helpompi valita ketjulla oleva auto, kun ei tule hihnan vaihtoja. Mun muksulla on avensis ketjulla, ja ei mitään vikaa ole koskaan siinä ollut.
- Silakka-Simo
Lada-Niva kirjoitti:
Mun supebiin ei ainakaan ole helppo homma vaihtaa jakohihnaa, ja on kallista hommaa. Kun en tee velkaa auton ostoon, on pakko ajaa vanhalla pirssillä, ja silloin on helpompi valita ketjulla oleva auto, kun ei tule hihnan vaihtoja. Mun muksulla on avensis ketjulla, ja ei mitään vikaa ole koskaan siinä ollut.
"on pakko ajaa vanhalla pirssillä" Taas tuli todistettua, että Suomen ostetuin käytetty auto on kolmen tonnin Corolla.
- Lada-Niva
Silakka-Simo kirjoitti:
"on pakko ajaa vanhalla pirssillä" Taas tuli todistettua, että Suomen ostetuin käytetty auto on kolmen tonnin Corolla.
Jep! Kun ei ole perinyt rahaa, eikä veikkaamalla voittanut, on ainoa vaihtoehto ostaa sellainen ritsa, johon käteinen riittää.
- Masentajaasentaja
Huoltokirjaa katsomalla selviää yleensä kumpi on käytössä. Jakoketju voi kestää auton iän vain vaihtamalla öljyt useammin kuin on suositus. Vanhat öljyt pilaa ketjun helposti.
Kun on ketjukone, niin vesipumppu pitää vaihtaa josain vaiheessa. Jakohihna koneissa myös pumppu vaihtuu hihnan vaihdon yhteydessä.
Ainakin Fordeissa hihnan vaihtoväli on kymmenen vuotta ja 120 000 km, eli kestää aika hyvin.
Jossain relluissa ja opeleissa hihnan vaihtoväli on neljä vuotta tai 60 tkm.
Eli ketjukone on yleensä varma, mutta vesipumppu kuitenkin pitää joskus vaihtaa.
Jakohihnakin on hyvä vaihtoehto, jos vaihtoväli km ja vuodet ovat pitkiä.
Jakohihnaa ei kannata tietenkään ajaa loppuun, eli jos vuodet tai kilsat tulee täyteen, niin riski hihna katkeamisille on mahdollista.
Jos matka ajoa on vähän niin hihna pitää vaihtaa reilusti aiemmin. Jos matka ajoa on paljon, niin voi vetää tappiin asti.
Tiedän tutun, joka ajoi samalla jakohihnalla 28 vuotta, kilometrejä 48 000. Eikä mennyt poikki. (Ford Escort).
Väittäisin siis etä kilsat merkkaa enemmän kuin vuodet.- voihanNoloudenHuippu
Noilla sun "kokemuksilla" hankittuihin "faktoihin" voimme kaikki luottaa täysin.
- vaihtaisko
"Tiedän tutun, joka ajoi samalla jakohihnalla 28 vuotta, kilometrejä 48 000. Eikä mennyt poikki. (Ford Escort)."
Tuo on kiinnostava pikkutieto. Itse ajelen (Rellu Clio) 12 vuotta vanhalla hihnalla, kilometrejä on erittäin vähän. Aprikoin tässä hihnan vaihdon kannattavuutta, auto kun on vanha, mutta muuten toimiva.
Täällä muuten, Volvon hihna 23 vuotta, sitten katkesi:
https://community.cartalk.com/t/oldest-or-highest-mileage-timing-belt-who-holds-the-record/60643/21
Age = 23 years, /-
Miles = 242,000
- kallisylläpitääVWaudisko
autotohtori kertoo
jakohihnavaihdot maksaa VW autoissa 1000e molemmin puolin
eli ota selvää ostaessa että on juuri vaihdettu ja muista EA888 sekä DSG- kehujanroolitVWaudi
no vw myyjä heränny myös-eikö kauppa käy
- Anonyymi
Taisin juuri joutua hihnavaihdon hinnalla kusetetuksi!Kysykää ennakkoon hihnanvaihdon hinta ennakkoon.Voitte sästää satasia!!!! Hinta oli liki kaksikertaa ylläolevan hinnasta.KIITOS!
Googlettamalla minä noita yleensä olen selvittänyt. Harvoin on missään yksittäisen mallin/vuosimallin yhdistelmässä samankokoista moottoria sekä hihnalla että ketjulla tarjolla. Jos on useampia, niin sitten pitää kaivaa tarkempaa moottorin mallimerkintää.
- Pihalla
Mulla ei ilmeisesti taidot riitä, kun olen koettanut katsella, niin kyllä siellä kyseisestä autosta jotain kerrotaan, mutta tuosta jako-asiasta harvoin.
Pihalla kirjoitti:
Mulla ei ilmeisesti taidot riitä, kun olen koettanut katsella, niin kyllä siellä kyseisestä autosta jotain kerrotaan, mutta tuosta jako-asiasta harvoin.
Viimeksi kaipasin tietoa Ford Rangerin 2,2 litraisesta disukasta. Autowikistä löytyi moottorin mallikoodi ja sillä löytyi sitten tuo tieto... Ehkä kaikista malleista ei yhtä helposti selviä.
Kyllä sitä vähän piti kaivaa. Kaksi valmistajaa tekee samankokoista fordeihin, mutta tuon vuosimallin rangerissa oli vain toista ollut käytössä. :)
- läskimaha
Ainut oikea vaihtoehto on ratasjakopää.
- Anonyymi
Aikoinaan esim Volvo Amazonissa oli hammaspyörillä toteutettu jakopää koska oli työntötankokone
- kitaraattori
Varaosaliikkeen sivuille, syötä rekisteritunnus ja katso sopivat varaosat. Jos on hihna, niin se löytyy listasta.
- hiacemies
Vaihdatin juuri jakohihnan ja rullat vesipumpun Hieceen ja osat maksoi 120€ kotiovelle tuotuna ja tuttu teki 200€ rempan. Ei siis kallista.
- pidä-huolta
Autofit-ketju teki Camryyn sen hintaan n. 350 € ja merkkiliikkeessä olisi ollut 550-600 €.
Kohdekoneena oli siis 2,2 i eli 5S-FE . Vaihtoväi 105 tkm.
- Anonyymi
Uutta autoa ostaessa asia selviää kysymällä.
Mutta siihen tärkeämpään kysymykseen. Onko ketju kestävä? Tai mikä on hihnan vaihtoväli? Saattaa saada ihan höpö-höpö vastauksen.
Itsellä on ollut yksi auto jonka jakoketjua myyjä kehuskeli ikuiseksi, kunnes osoittautui tyypillisiä hihnojakin lyhytikäisemmäksi ja sitten on ollut useampi hihnallinen auto, joiden kauppahetkellä ilmoitettu jakohihnan vaihtoväli lyhentyi 33% tai 50% ja joissain malleissa kilometreissä 50% vuosissa 33% 120 000 km --> 60 000 km tai 6 vuotta --> 4 vuotta. Ja myyjää ei näistä saa vastuuseen kuin korkeintaan ensimmäisessä vaihtotarpeessa...eikä se ole edes myyjä joka vastaa sanoistaan, vaan maahantuoja, oli myyjä sanonut ihan mitä sylki suuhun tuo. - Anonyymi
Internet on vaivaton ja laaja tiedonlähde jos sitä osaa käyttää.
- Anonyymi
Avaat jankopään ja katsot. Tai sitten moottorin tyypin mukaan speksit interwebsistä. Jäikö kysyttävää?
- Anonyymi
Toyotan kun olla antaa niin ei tarvi jakopäästä huolta kantaa. Kansanautisteilla on hätä ja nyppii kun se jakoketju maitohampaiden yli hyppii. Niin kauan se hyppi ja loikki kunnes meni poikki!
- Anonyymi
Voi olla myös vapaasti pyöriviä koneita. Muistelisin 4a-fen venttiilien mahtuneen pyörimään ilman mäntäkosketusta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593