Ketjukone vai hihna

Pihalla

Miten saa helpoiten tietää onko autossa jakohihna vai ketjukone?

24

4190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sklfkjdsklfjskl

      Jakohihnalla on yleensä moottorin päässä oma kotelo, tavallisesti muovinen.
      Ketju on moottorin metallikuorien sisällä, yleensä.
      Sellaistakin rakennetta on joskus esiintynyt että jakopäässä on molemmat, hihna ja ketju. Hihnalla pyöritetään kampiakselilta yhtä nokka-akselia ja toinen nokkakeppi on kytketty ketjulla ensimmäiseen.
      Nykyään tavallinen rakenne on että yhdellä hihnalla tai ketjulla pyörii kaikki akselit, kampi- ja molemmat nokka-akselit, vesipumppu ja kiristinrullat tietysti lisäksi.

    • Jakopää

      Joissain, lähinnä uudemmissa, on myös öljykylpyinen jakohihna. Joissain autoissa taas jakoketjut kestävät vaikka puoli miljoonaa, joissain taas ketjut ei meinaa kestää edes jakohihnojen vaihtovälejä. Joidenkin autojen jakohihnat ovat todella helppoja/halpoja vaihtaa.

      Eli ei ole mitään syytä vain valita autoa sen perusteella onko siinä ketju vai hihna, vaan selvittää onko siinä kuinka kestävä jakoketju, tai halpa/helppo jakohihnanvaihto.

      • Lada-Niva

        Mun supebiin ei ainakaan ole helppo homma vaihtaa jakohihnaa, ja on kallista hommaa. Kun en tee velkaa auton ostoon, on pakko ajaa vanhalla pirssillä, ja silloin on helpompi valita ketjulla oleva auto, kun ei tule hihnan vaihtoja. Mun muksulla on avensis ketjulla, ja ei mitään vikaa ole koskaan siinä ollut.


      • Silakka-Simo
        Lada-Niva kirjoitti:

        Mun supebiin ei ainakaan ole helppo homma vaihtaa jakohihnaa, ja on kallista hommaa. Kun en tee velkaa auton ostoon, on pakko ajaa vanhalla pirssillä, ja silloin on helpompi valita ketjulla oleva auto, kun ei tule hihnan vaihtoja. Mun muksulla on avensis ketjulla, ja ei mitään vikaa ole koskaan siinä ollut.

        "on pakko ajaa vanhalla pirssillä" Taas tuli todistettua, että Suomen ostetuin käytetty auto on kolmen tonnin Corolla.


      • Lada-Niva
        Silakka-Simo kirjoitti:

        "on pakko ajaa vanhalla pirssillä" Taas tuli todistettua, että Suomen ostetuin käytetty auto on kolmen tonnin Corolla.

        Jep! Kun ei ole perinyt rahaa, eikä veikkaamalla voittanut, on ainoa vaihtoehto ostaa sellainen ritsa, johon käteinen riittää.


    • Masentajaasentaja

      Huoltokirjaa katsomalla selviää yleensä kumpi on käytössä. Jakoketju voi kestää auton iän vain vaihtamalla öljyt useammin kuin on suositus. Vanhat öljyt pilaa ketjun helposti.
      Kun on ketjukone, niin vesipumppu pitää vaihtaa josain vaiheessa. Jakohihna koneissa myös pumppu vaihtuu hihnan vaihdon yhteydessä.
      Ainakin Fordeissa hihnan vaihtoväli on kymmenen vuotta ja 120 000 km, eli kestää aika hyvin.
      Jossain relluissa ja opeleissa hihnan vaihtoväli on neljä vuotta tai 60 tkm.

      Eli ketjukone on yleensä varma, mutta vesipumppu kuitenkin pitää joskus vaihtaa.
      Jakohihnakin on hyvä vaihtoehto, jos vaihtoväli km ja vuodet ovat pitkiä.

      Jakohihnaa ei kannata tietenkään ajaa loppuun, eli jos vuodet tai kilsat tulee täyteen, niin riski hihna katkeamisille on mahdollista.

      Jos matka ajoa on vähän niin hihna pitää vaihtaa reilusti aiemmin. Jos matka ajoa on paljon, niin voi vetää tappiin asti.

      Tiedän tutun, joka ajoi samalla jakohihnalla 28 vuotta, kilometrejä 48 000. Eikä mennyt poikki. (Ford Escort).

      Väittäisin siis etä kilsat merkkaa enemmän kuin vuodet.

      • voihanNoloudenHuippu

        Noilla sun "kokemuksilla" hankittuihin "faktoihin" voimme kaikki luottaa täysin.


      • vaihtaisko

        "Tiedän tutun, joka ajoi samalla jakohihnalla 28 vuotta, kilometrejä 48 000. Eikä mennyt poikki. (Ford Escort)."

        Tuo on kiinnostava pikkutieto. Itse ajelen (Rellu Clio) 12 vuotta vanhalla hihnalla, kilometrejä on erittäin vähän. Aprikoin tässä hihnan vaihdon kannattavuutta, auto kun on vanha, mutta muuten toimiva.

        Täällä muuten, Volvon hihna 23 vuotta, sitten katkesi:

        https://community.cartalk.com/t/oldest-or-highest-mileage-timing-belt-who-holds-the-record/60643/21


        Age = 23 years, /-
        Miles = 242,000


    • kallisylläpitääVWaudisko

      autotohtori kertoo

      jakohihnavaihdot maksaa VW autoissa 1000e molemmin puolin

      eli ota selvää ostaessa että on juuri vaihdettu ja muista EA888 sekä DSG

      • kehujanroolitVWaudi

        no vw myyjä heränny myös-eikö kauppa käy


      • Anonyymi

        Taisin juuri joutua hihnavaihdon hinnalla kusetetuksi!Kysykää ennakkoon hihnanvaihdon hinta ennakkoon.Voitte sästää satasia!!!! Hinta oli liki kaksikertaa ylläolevan hinnasta.KIITOS!


    • Googlettamalla minä noita yleensä olen selvittänyt. Harvoin on missään yksittäisen mallin/vuosimallin yhdistelmässä samankokoista moottoria sekä hihnalla että ketjulla tarjolla. Jos on useampia, niin sitten pitää kaivaa tarkempaa moottorin mallimerkintää.

      • Pihalla

        Mulla ei ilmeisesti taidot riitä, kun olen koettanut katsella, niin kyllä siellä kyseisestä autosta jotain kerrotaan, mutta tuosta jako-asiasta harvoin.


      • Pihalla kirjoitti:

        Mulla ei ilmeisesti taidot riitä, kun olen koettanut katsella, niin kyllä siellä kyseisestä autosta jotain kerrotaan, mutta tuosta jako-asiasta harvoin.

        Viimeksi kaipasin tietoa Ford Rangerin 2,2 litraisesta disukasta. Autowikistä löytyi moottorin mallikoodi ja sillä löytyi sitten tuo tieto... Ehkä kaikista malleista ei yhtä helposti selviä.

        Kyllä sitä vähän piti kaivaa. Kaksi valmistajaa tekee samankokoista fordeihin, mutta tuon vuosimallin rangerissa oli vain toista ollut käytössä. :)


    • läskimaha

      Ainut oikea vaihtoehto on ratasjakopää.

      • Anonyymi

        Aikoinaan esim Volvo Amazonissa oli hammaspyörillä toteutettu jakopää koska oli työntötankokone


    • kitaraattori

      Varaosaliikkeen sivuille, syötä rekisteritunnus ja katso sopivat varaosat. Jos on hihna, niin se löytyy listasta.

    • hiacemies

      Vaihdatin juuri jakohihnan ja rullat vesipumpun Hieceen ja osat maksoi 120€ kotiovelle tuotuna ja tuttu teki 200€ rempan. Ei siis kallista.

      • pidä-huolta

        Autofit-ketju teki Camryyn sen hintaan n. 350 € ja merkkiliikkeessä olisi ollut 550-600 €.
        Kohdekoneena oli siis 2,2 i eli 5S-FE . Vaihtoväi 105 tkm.


    • Anonyymi

      Uutta autoa ostaessa asia selviää kysymällä.
      Mutta siihen tärkeämpään kysymykseen. Onko ketju kestävä? Tai mikä on hihnan vaihtoväli? Saattaa saada ihan höpö-höpö vastauksen.
      Itsellä on ollut yksi auto jonka jakoketjua myyjä kehuskeli ikuiseksi, kunnes osoittautui tyypillisiä hihnojakin lyhytikäisemmäksi ja sitten on ollut useampi hihnallinen auto, joiden kauppahetkellä ilmoitettu jakohihnan vaihtoväli lyhentyi 33% tai 50% ja joissain malleissa kilometreissä 50% vuosissa 33% 120 000 km --> 60 000 km tai 6 vuotta --> 4 vuotta. Ja myyjää ei näistä saa vastuuseen kuin korkeintaan ensimmäisessä vaihtotarpeessa...eikä se ole edes myyjä joka vastaa sanoistaan, vaan maahantuoja, oli myyjä sanonut ihan mitä sylki suuhun tuo.

    • Anonyymi

      Internet on vaivaton ja laaja tiedonlähde jos sitä osaa käyttää.

    • Anonyymi

      Avaat jankopään ja katsot. Tai sitten moottorin tyypin mukaan speksit interwebsistä. Jäikö kysyttävää?

      • Anonyymi

        Toyotan kun olla antaa niin ei tarvi jakopäästä huolta kantaa. Kansanautisteilla on hätä ja nyppii kun se jakoketju maitohampaiden yli hyppii. Niin kauan se hyppi ja loikki kunnes meni poikki!


    • Anonyymi

      Voi olla myös vapaasti pyöriviä koneita. Muistelisin 4a-fen venttiilien mahtuneen pyörimään ilman mäntäkosketusta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4982
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3573
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3464
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3360
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2960
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2700
    7. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      17
      2379
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      118
      2373
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2195
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1784
    Aihe