DIESELIT SAASTUTAA MAAILMAA

HYVÄNIIN

Näin se vaan on nyky maailma ja sukupolvet on alkaneet olen parrkaadeilla ,Diesselin loppu on tulossa myrkyttävät maailmaa, Monet valmistajat on lopettaneet jo dieselit<<

56

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voiperuskoulua

      Aika masentavaa lukea tuollaisia kirjoituksia. Opetelkaa edes kirjoittamaan oikein. Sen jälkeen olisi hyvä tietää asiasta josta kirjoittaa edes jotain.

    • Tärkeysjärjestys

      Niin saastuttaakin, mutta vähemmän kuin bensa. Ensin pitäisi poistua bensa ja sitten vasta diesel. Näin, jos päästöt ratkaisee. Kuten myös hyöty.
      Ja mitä todennäköisemmin näin myös käy. Lähes aina järki on lopulta kuitenkin päässyt esiin huolimatta kovastakin mediakampanjasta.

      Hyvä muista sekin, että ilman dieseliä ei bensapumppukaan anna bensaa, joten kumpikohan yhteiskunnan kannalta se tärkeämpi polttoaine on.

      • varmaan.joo

        Diesel on tärkeä varmaan tuossa käytössä, mutta miksi se olisi tärkeä yksityisessä käytössä? Kun laskee mitä maksaa uusi nokipönttö muut dieselin osat, joita herkemmin menee niin sais tosi paljon ajaa, että se kannattaisi bensaa enemmän ja sillä määrällä ajoa on saastutettu enemmän ilmastoa, kuin vähemmällä määrällä ajoa bensa-autolla. Vaikka ne muuten saastuttaisivatkin saman verran samalla kilometrin pätkällä niin jos/kun dieselillä ajetaan enemmän niin silloin se myös saastuttaa/on saastuttanut loogisesti enemmän.


      • tärkeä.varmaan

        Mutta ei mikään perustelu siihen, että dieseli olisi puhtaampi mikä oli tässä se pointti, kun dieselautolla yleensä enemmän ajetaankin kuin vastaavasti samalla, mutta bensa-autolla.


      • Tärkeysjärjestys
        varmaan.joo kirjoitti:

        Diesel on tärkeä varmaan tuossa käytössä, mutta miksi se olisi tärkeä yksityisessä käytössä? Kun laskee mitä maksaa uusi nokipönttö muut dieselin osat, joita herkemmin menee niin sais tosi paljon ajaa, että se kannattaisi bensaa enemmän ja sillä määrällä ajoa on saastutettu enemmän ilmastoa, kuin vähemmällä määrällä ajoa bensa-autolla. Vaikka ne muuten saastuttaisivatkin saman verran samalla kilometrin pätkällä niin jos/kun dieselillä ajetaan enemmän niin silloin se myös saastuttaa/on saastuttanut loogisesti enemmän.

        Oletat siis, että yksityisten ihmisten ajotarve vähenee, jos vaihtaa bensaan? Eiköhän dieselin nytkin hanki nimenomaan sellaiset yksityishenkilöt, joiden ajotarve on suuri ja vastaavasti bensa, jos ajo rajoittuu lähiympäristöln ja on vähäisempää.
        Diesel valitaan juuri sen vuoksi kovaan ja paljoon ajoon, että se tulee halvemmaksi, ei vain polttoaineen selvästi vähemmän kulutuksen vuoksi, vaan myös selvästi vähäisemmän korjaustarpeen ja paremman luotettavuuden vuoksi. Lisäksi useinmiten halvempien huoltokustannusten vuoksi.

        Eikä yhtään vähäpätöistä nykyisin ole sekä.n, että saastuttavat päästöt ovat nekin pienempiä.

        Nerokas oivallus sinulta muuten on, että kun ajaa vähemmän, niin saadtuttaakin vähemmän ja päinvastoin. Kertakaikkisen nerokas oivallus.


      • NiinMiksi
        varmaan.joo kirjoitti:

        Diesel on tärkeä varmaan tuossa käytössä, mutta miksi se olisi tärkeä yksityisessä käytössä? Kun laskee mitä maksaa uusi nokipönttö muut dieselin osat, joita herkemmin menee niin sais tosi paljon ajaa, että se kannattaisi bensaa enemmän ja sillä määrällä ajoa on saastutettu enemmän ilmastoa, kuin vähemmällä määrällä ajoa bensa-autolla. Vaikka ne muuten saastuttaisivatkin saman verran samalla kilometrin pätkällä niin jos/kun dieselillä ajetaan enemmän niin silloin se myös saastuttaa/on saastuttanut loogisesti enemmän.

        Miksi ei yksityisessä käytössä vähemmän saastuttava auto olisi tärkeää? Ja varsinkin, kun se vielä tulee käyttäjälleen edullisemmaksikin.


      • varmaan.joo
        NiinMiksi kirjoitti:

        Miksi ei yksityisessä käytössä vähemmän saastuttava auto olisi tärkeää? Ja varsinkin, kun se vielä tulee käyttäjälleen edullisemmaksikin.

        Just näin.


      • varmaan.joo
        Tärkeysjärjestys kirjoitti:

        Oletat siis, että yksityisten ihmisten ajotarve vähenee, jos vaihtaa bensaan? Eiköhän dieselin nytkin hanki nimenomaan sellaiset yksityishenkilöt, joiden ajotarve on suuri ja vastaavasti bensa, jos ajo rajoittuu lähiympäristöln ja on vähäisempää.
        Diesel valitaan juuri sen vuoksi kovaan ja paljoon ajoon, että se tulee halvemmaksi, ei vain polttoaineen selvästi vähemmän kulutuksen vuoksi, vaan myös selvästi vähäisemmän korjaustarpeen ja paremman luotettavuuden vuoksi. Lisäksi useinmiten halvempien huoltokustannusten vuoksi.

        Eikä yhtään vähäpätöistä nykyisin ole sekä.n, että saastuttavat päästöt ovat nekin pienempiä.

        Nerokas oivallus sinulta muuten on, että kun ajaa vähemmän, niin saadtuttaakin vähemmän ja päinvastoin. Kertakaikkisen nerokas oivallus.

        Asentajana tiedän kyllä noi dieselmoottorin kalliit viat esim. suuttimet/niiden pohjatiivisteiden vuoto, korkeepainepumppu, hiukkaspönttö, turbo, joka sekin on joissain bensavehkeissä, mutta vapari on luotettavampi/varmempi ja myös siksi edullisempi pitää.


      • DIESELparempi
        varmaan.joo kirjoitti:

        Diesel on tärkeä varmaan tuossa käytössä, mutta miksi se olisi tärkeä yksityisessä käytössä? Kun laskee mitä maksaa uusi nokipönttö muut dieselin osat, joita herkemmin menee niin sais tosi paljon ajaa, että se kannattaisi bensaa enemmän ja sillä määrällä ajoa on saastutettu enemmän ilmastoa, kuin vähemmällä määrällä ajoa bensa-autolla. Vaikka ne muuten saastuttaisivatkin saman verran samalla kilometrin pätkällä niin jos/kun dieselillä ajetaan enemmän niin silloin se myös saastuttaa/on saastuttanut loogisesti enemmän.

        Diesel autot kestää, sen 2-3 kertaa bensa kipon kilometrien verran,200 000km vasta sisäänajo diesel koneilla ja bensiini käyttöinen, jo sulattamo tavaraa tai loppusuoralla käyttöikäänsä, heilahtamalla menee omallakin 1.9 tdi:lla 600 000km lukemat rikki ja siitä eteenpäin ajetaan, kunnes tulee Kuusankoski viimeiseksi määränpääksi.


      • varmaan.joo
        DIESELparempi kirjoitti:

        Diesel autot kestää, sen 2-3 kertaa bensa kipon kilometrien verran,200 000km vasta sisäänajo diesel koneilla ja bensiini käyttöinen, jo sulattamo tavaraa tai loppusuoralla käyttöikäänsä, heilahtamalla menee omallakin 1.9 tdi:lla 600 000km lukemat rikki ja siitä eteenpäin ajetaan, kunnes tulee Kuusankoski viimeiseksi määränpääksi.

        itsellä 1.6 8v bensa vag-tuote ja yli 200000km on jo ja meno senkus jatkuu. Toki uutta peltiä on saanut vähän helmoihin laittaa, koska suolaus.


      • pumput.toimii.sähköllä

        "...Hyvä muista sekin, että ilman dieseliä ei bensapumppukaan anna bensaa..."

        Jos tarkoitat huoltoasemien polttoainepumppuja, niin ne toimii sähköllä valtakunnan sähköverkossa. Dieselillä toimi ainoastaan ne asemat, joissa on varavoimalähteenä sähkökatkosten varalta dieselgeneraattori. Eli käytännössä viranomaiset, kuten esim. poliisi / pelastuslaitokset, puolustusvoimat jne.


      • Treffd
        pumput.toimii.sähköllä kirjoitti:

        "...Hyvä muista sekin, että ilman dieseliä ei bensapumppukaan anna bensaa..."

        Jos tarkoitat huoltoasemien polttoainepumppuja, niin ne toimii sähköllä valtakunnan sähköverkossa. Dieselillä toimi ainoastaan ne asemat, joissa on varavoimalähteenä sähkökatkosten varalta dieselgeneraattori. Eli käytännössä viranomaiset, kuten esim. poliisi / pelastuslaitokset, puolustusvoimat jne.

        Heh.
        Pumppu ei toimi, jos säiliössä ei ole bensaa.... bensa toimitetaan dieselautoilla...

        Tämänhän kyllä normaalikansalainen tietäökin, mutta sinulle erikseen on hyvä kertoa....


      • pumput.toimii.sähköllä
        Treffd kirjoitti:

        Heh.
        Pumppu ei toimi, jos säiliössä ei ole bensaa.... bensa toimitetaan dieselautoilla...

        Tämänhän kyllä normaalikansalainen tietäökin, mutta sinulle erikseen on hyvä kertoa....

        Niin toimitetaan, niin kauan kun diisseliä myydään. Jos dieselin myynti kielletään henkilöautoista, niin sitten diisselillä kulkevat ainoastaa julkinen ja tavaraliikenne.

        ps. Sähköllä kulkevia kuorma-autojakin on, ja ne voi kuljettaa myös polttoainetta.


      • MietipäVieläKerran
        pumput.toimii.sähköllä kirjoitti:

        Niin toimitetaan, niin kauan kun diisseliä myydään. Jos dieselin myynti kielletään henkilöautoista, niin sitten diisselillä kulkevat ainoastaa julkinen ja tavaraliikenne.

        ps. Sähköllä kulkevia kuorma-autojakin on, ja ne voi kuljettaa myös polttoainetta.

        Mitäs polttoainetta sähkökuormurit muka toimittaa silloin kun niitä alkaa tulla edes muutamia oikeasti, aikaisintaan 10-20 vuoden päästä aikanaan? Jos silloinkaan vielä.
        Bensa on kyllä lopetettu ennen dieseliä. Siitä nut ei ole epäilystäkään. Johan ilmastonkin kannalta on pakko puuttua bensan käyttöön autoliikenteessä.

        Dieselillä liikkuu ammattiliikenneja, myös henkilöautot. Bensalla huviajot ja kauppareissut. Jos kieltoja alkaisi tullut polttoaineen perusteella, niin miteipä ihan oikeasti kumpi on ensin liipasimella. Eikä bensojen suuremmat päästötkään yhtään helpota bensan asemaa.


      • Näin-on-marjat
        pumput.toimii.sähköllä kirjoitti:

        Niin toimitetaan, niin kauan kun diisseliä myydään. Jos dieselin myynti kielletään henkilöautoista, niin sitten diisselillä kulkevat ainoastaa julkinen ja tavaraliikenne.

        ps. Sähköllä kulkevia kuorma-autojakin on, ja ne voi kuljettaa myös polttoainetta.

        Ilman dieseliä yhteiskunta ja talous pysähtyy kuin seinään. Ilman bensaa vain hieman vaikeutuisi vapaa-ajan harrastukset.
        Dieselillä voi helposti korvat jokaisen bensaa tarvitsevan kulkuvälineen kohtuullisen nopeasti ja vaivattomasti. Ja ilmastonkin kiittäisi.

        Päinvastoin ei onnistuisi käytännössä mitenkään lähitulevaisuudessa. Maapallon ilmastokaan ei sitä kestäisi.


      • Kaikenlaistauskontoa
        varmaan.joo kirjoitti:

        Diesel on tärkeä varmaan tuossa käytössä, mutta miksi se olisi tärkeä yksityisessä käytössä? Kun laskee mitä maksaa uusi nokipönttö muut dieselin osat, joita herkemmin menee niin sais tosi paljon ajaa, että se kannattaisi bensaa enemmän ja sillä määrällä ajoa on saastutettu enemmän ilmastoa, kuin vähemmällä määrällä ajoa bensa-autolla. Vaikka ne muuten saastuttaisivatkin saman verran samalla kilometrin pätkällä niin jos/kun dieselillä ajetaan enemmän niin silloin se myös saastuttaa/on saastuttanut loogisesti enemmän.

        Mun pösöön maksoi nokipönttö 245 euroo. Vaihto 205tkm ajettuna. Ahdistaako autoilun kalleus ?


      • no.kyllä
        Kaikenlaistauskontoa kirjoitti:

        Mun pösöön maksoi nokipönttö 245 euroo. Vaihto 205tkm ajettuna. Ahdistaako autoilun kalleus ?

        Olis tollekin rahalle muuta käyttöä.


      • MaksaaSe
        no.kyllä kirjoitti:

        Olis tollekin rahalle muuta käyttöä.

        Jos ajelet autollasi yli 200.000 km, niin tuskinpa tuo pöntön hinta nyt on edes kallein kuluva varaosa, jonka on joutunut vaihtamaan. Varsinkin jos ajat bensa-autolla.


    • saasteiden_dilemma

      Luonnollisestikaan ei tulisi ruokkia avaajan kaltaisia jo henkisestikin epäkypsiä ja vähemmän älyllisiä, sekä täysin ei-objektiivisiä trollauksia.

      Tosin samaa luokkaa tuppaavat olemaan myös monet lehtiartikkelit aiheesta tyyliin, 'taas diesel-kielto siellä ja siellä' ja tämä ilman alkellisintakaan asioiden erittelyä.

      Ongelmana on se miten nykyhallituksienkin trendinä on ei-objektiivinen diesel-kammo ja sitä seraavat linjaukset, joka pohjautuu vanhempien dieselien ansaittuun huonoon maineeseen.

      "Fact Check: are diesel cars really more polluting than petrol cars?"

      "But new, well maintained diesel cars, built to the latest standards have similar emissions to new petrol vehicles."

      - https://theconversation.com/fact-check-are-diesel-cars-really-more-polluting-than-petrol-cars-76241

      Mikäli asiaa analysoi objektiivisesti, niin tulee laittaa rinnakkain _Euro 6 luokan_ bensat ja dieselit.

      • kalliiksi.vaan.tulee

        Kun dieselin hiukkaspönttö menee tukkoon muut osat. Tottakai niitä hiukkaspönttöjä voi halvemmalla vaan kokonaan tyhjentää, mutta se ei enää sen jälkeen puolla sitä alkuperäistä tarkoitustaan.


      • Tärkeysjärjestys
        kalliiksi.vaan.tulee kirjoitti:

        Kun dieselin hiukkaspönttö menee tukkoon muut osat. Tottakai niitä hiukkaspönttöjä voi halvemmalla vaan kokonaan tyhjentää, mutta se ei enää sen jälkeen puolla sitä alkuperäistä tarkoitustaan.

        Niin, nythän viimeinkin nuo hiukkaspöntöt on tulossa pakollisiksi myös bensa-autoihin. Kymmenen vuotta myöhemmin.
        Pääset itse tutustumaan noihin kuvitelmiisi hiukkaspönttöjen ongelmiin.... siis, jos sinulka on varaa uuteen autoon. Jos ei, niin tuota sitten niitä pienhiukkasia, mutta älä kirjoittele höpöjä asiasta, joista et mitään tiedä.

        Minulla on jo kolmas hiukkaspöntöllä varustettu autoa eikä koskaan ole ollut mitäön tukkeutumis- tai muutakaan ongelmaa niissä. Kuullutkin noista ’ongelmista’ olen vain täällä.


      • kalliiksi.vaan.tulee
        Tärkeysjärjestys kirjoitti:

        Niin, nythän viimeinkin nuo hiukkaspöntöt on tulossa pakollisiksi myös bensa-autoihin. Kymmenen vuotta myöhemmin.
        Pääset itse tutustumaan noihin kuvitelmiisi hiukkaspönttöjen ongelmiin.... siis, jos sinulka on varaa uuteen autoon. Jos ei, niin tuota sitten niitä pienhiukkasia, mutta älä kirjoittele höpöjä asiasta, joista et mitään tiedä.

        Minulla on jo kolmas hiukkaspöntöllä varustettu autoa eikä koskaan ole ollut mitäön tukkeutumis- tai muutakaan ongelmaa niissä. Kuullutkin noista ’ongelmista’ olen vain täällä.

        voi kuule olen asentajana ollut ja tiedän kyllä tasan mistä puhun.


      • Säästöä
        Tärkeysjärjestys kirjoitti:

        Niin, nythän viimeinkin nuo hiukkaspöntöt on tulossa pakollisiksi myös bensa-autoihin. Kymmenen vuotta myöhemmin.
        Pääset itse tutustumaan noihin kuvitelmiisi hiukkaspönttöjen ongelmiin.... siis, jos sinulka on varaa uuteen autoon. Jos ei, niin tuota sitten niitä pienhiukkasia, mutta älä kirjoittele höpöjä asiasta, joista et mitään tiedä.

        Minulla on jo kolmas hiukkaspöntöllä varustettu autoa eikä koskaan ole ollut mitäön tukkeutumis- tai muutakaan ongelmaa niissä. Kuullutkin noista ’ongelmista’ olen vain täällä.

        Minun dieselissä tukkeutui ja poistatin mokoman pöntön. Siis pönttö löytyy, mutta sisusta poistettiin ja ei maksanut paljoa. Lapsiani käsken pidätellä hengitystä auton lähellä, etteivät sairastuisi, mutta aika näyttää, kuinka käy.


      • Knmknm
        kalliiksi.vaan.tulee kirjoitti:

        voi kuule olen asentajana ollut ja tiedän kyllä tasan mistä puhun.

        No älä sitten kirjoittele höpöä, jos tiedät asiasta jotain.


      • kalliiksi.vaan.tulee
        Knmknm kirjoitti:

        No älä sitten kirjoittele höpöä, jos tiedät asiasta jotain.

        Tiedän kyllä miten on toimittu, mutta ei siitä sen enempää.


    • Pölhöpiiperöt

      Älä ituhippi ajele DieselBussilla.Aja bensabussilla täh täh ai eihän niitä olekkaan.

      • nyt.on.2018

        Oletko kaasubusseista kuullut?


      • YdinvoimaRatikka
        nyt.on.2018 kirjoitti:

        Oletko kaasubusseista kuullut?

        KAASUBUSSI ? Zyklon-bussi siis. Vanha keksintö. Keksijä oli muuan Aatu.


      • nyt.on.2018

      • nyt.on.2018

        Ja uusin nykytekniikka on tietysti hybridi/sähkö.


    • Autollapääsee

      Diesel voi saastuttaa maailmaa, mutta raakaöljyn sivutuotteena tulee tietty määrä kaikkia tuotteita. Näin ollen kaikkia raakaöljyn tuotteita pitäisi kuluttaa samassa suhteessa.

      Nykyään liian moni käyttää dieselautoja, joten kysyntä ylittää tarjonnan, jonka tuloksena on ylijäämäbensaa. Tämän takia esim. USAssa monet yksityisautot kulkevat bensalla kun taas ammattiliikenteessä suositaan bensaa. Euroopassa tämä on päässyt unohtumaan viime vuosina...

      Päästöillä on vain vähän tekemistä dieselin käytön kanssa yksityisautoissa. Kysynnän on kohdattava tarjonta... Eli dieselautot seisomaan ja bensa-autot maantielle, kunnes kysyntä kohtaa tarjonnan.

      • avoin_näkemys

        Näin se menee, julkinen keskustelu asiasta on kaikkea muuta kuin objektiivista.
        Veikkaan että lopputulema tuosta käyttöveromaksusta on se että vero säilyy, dieselin hinta on mitä on ja bensiinille lisätään veroa jolloin hintasuhde säilyy ja valtio voi taas palkata muutaman hyvin toimeentulevan virkailijan.


      • Mitensemenee

        Miksi tavoite pitäisi olla dieselien vähentäminen? Näin olen ymmärtävinäni kirjoituksestasi. Ymmärsinkö oikein?

        Niin kauan kuin mineraaliöljypohjaisia polttomoottoriautoja käytetään, niin eikö vähempipäästöisiä ja vähemmän saastuttavia dieselautoja pitäisi nimenomaan lisätä suurempipäästöisten bensojen tilalle?


      • Lypsylehmän_omistaja
        Mitensemenee kirjoitti:

        Miksi tavoite pitäisi olla dieselien vähentäminen? Näin olen ymmärtävinäni kirjoituksestasi. Ymmärsinkö oikein?

        Niin kauan kuin mineraaliöljypohjaisia polttomoottoriautoja käytetään, niin eikö vähempipäästöisiä ja vähemmän saastuttavia dieselautoja pitäisi nimenomaan lisätä suurempipäästöisten bensojen tilalle?

        Puhut vähän, mutta asiaa.... tuota samaa on moni ihmetellyt... mikä mahtaa olla todellinen motiivi??? suomessa autokatsastus hoitaa liikaa päästävät bensa- ja dieselautot pois liikenteestä, siihen ei mitään erityisiä kikkoja (maksuja) tarvita.


    • niihänepensatkii

      Missä ne bensakäyttöiset paketti-, kuorma-autot, bussit, veturit, laivat oikein piiloittelevat? Lentokoneetkin polttavat kerosiinia? Ei kuitenkaan taida olla loppu tulossa?
      Kaikki öljyperäiset polttoaineet saastuttavat maailmaa, onneksi sähköä saadaan "saasteettomasti" töpselistä!?!

      • nojoo_

        Ei mikään täysin saasteetonta ole, mutta mikä sitten tulee kokonais taloudellisesti halvemmaksi se ratkaisee. -90 Luvun bensa Vw Transporter/Caravelle oli kyllä luotettava, vaikka ei saasteeton sekään.


    • diissseli.myrkyttää

      Diesel saastuttaa /myrkyttää ihmisiä, muttei ilmastoa. Uusien Dieseleiden Co2 päästöt samaa luokkaa, kuin uusissa bensa-autoissa. Pienhiukkaspäästö ovat nokipannuissa sen sijaan suuremmat..

      Eli jos ajattelee "vihreästi" , mutta ei välitä omasta terveydestään, kannattaa ostaa diisseli.

      • 500Nm

        Itse asiassa piehiukkaspäästöt on nykydieseleissä pienemmät kuin pensselinpesuaineella pyörivissä. On taas ihme vouhkaamista... ihan niinkuin tämä olisi oikeasti joku ongelma näillä kulmilla.


      • tottakai
        500Nm kirjoitti:

        Itse asiassa piehiukkaspäästöt on nykydieseleissä pienemmät kuin pensselinpesuaineella pyörivissä. On taas ihme vouhkaamista... ihan niinkuin tämä olisi oikeasti joku ongelma näillä kulmilla.

        Hiukkaspäästöt on pienet, koska hiukkassuodatin. Mutta sitten ei jos vaan, kun se menee tukkoon niin kallis osa se on vaan vaihtaa. Tai voihan sen toki tyhjentää kokonaan, koska kallis hinta, mutta sen jälkeen hiukkaset pääseekin taas vastaavasti ilmastoon.


      • 500Nm

        Edelliseen Mondeoon maksoi 400€. Tehtiin siinä 350tkm aikana montakin tuon arvoista huoltoa. Olishan siitä voinut vetää rautakangen läpi mutta en viitsinyt alkaa leikkimään. Jopa EGR oli pelissä mukana loppuun asti.


      • tottakai
        500Nm kirjoitti:

        Edelliseen Mondeoon maksoi 400€. Tehtiin siinä 350tkm aikana montakin tuon arvoista huoltoa. Olishan siitä voinut vetää rautakangen läpi mutta en viitsinyt alkaa leikkimään. Jopa EGR oli pelissä mukana loppuun asti.

        Juu ja, vaikka kehutaan miten paljon dieselkoneisella voi ajaa joo kyllä varmasti, mutta ei ne kilometrit suinkaan mitään halpoja ole, vaikka veis naftaa vähän ja olisi halvempaa kuin bensa, koska just noiden korjauksien takia rahaa palaa paljon.


      • 500Nm

        No tuo 400€:n DPF-remontti oli nyt ainoa dieselistä johtuva 350tkm aikana, ei nyt mitenkään mullistavaa kokonaiskuluissa. Ja siitäkin olisi selvinnyt rautakangella ja läppärillä ilmatteeks. No vähän tuli lisäkuluja joka syksyisestä polttoainesuodattimen vaihdosta joka nyt saattoi olla taikauskoakin.


      • Voihyvänenaika
        tottakai kirjoitti:

        Hiukkaspäästöt on pienet, koska hiukkassuodatin. Mutta sitten ei jos vaan, kun se menee tukkoon niin kallis osa se on vaan vaihtaa. Tai voihan sen toki tyhjentää kokonaan, koska kallis hinta, mutta sen jälkeen hiukkaset pääseekin taas vastaavasti ilmastoon.

        Heh, jumkauta mikä oivallus.

        Tottakai jos menee rikki, niin se ei toimi. Eihän tuo itsestäänselvyys ole mitenkään dieseleiden ominaisuus taiminkään sen paremmin kuin minkään muuntaa värkin.
        Miten tuollaistakin älyvapaata tekstiä joku viitsii kirjoittaa...


      • tottakai
        Voihyvänenaika kirjoitti:

        Heh, jumkauta mikä oivallus.

        Tottakai jos menee rikki, niin se ei toimi. Eihän tuo itsestäänselvyys ole mitenkään dieseleiden ominaisuus taiminkään sen paremmin kuin minkään muuntaa värkin.
        Miten tuollaistakin älyvapaata tekstiä joku viitsii kirjoittaa...

        Ja muutenkin dieselmoottorissa on enemmän vikoja, kuin bensakoneessa.


      • Voihyvänenaika
        tottakai kirjoitti:

        Ja muutenkin dieselmoottorissa on enemmän vikoja, kuin bensakoneessa.

        Ei muuten ole, vaan päinvastoin. Huoltokin on halvempaa.
        Siksihän kaikki talouden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätön ajo tapahtuu dieseleillä. Ei amnattilaisilla ole varaa seisottaa työvälineitään korjaamoilla.
        Ja siksi myös ylsityihenkilöt, jotka liikkuvat autolla paljon ja vaativat autolta luotettavuutta, ajavat dieseleillä. Ei pelkkä pienempi polttoaineenkulutus valintaa ratkaise monellekaan. Pienemmät päästöt tuskin sitäkään vertaa.

        Luulisi nämä itsestäänselvyydet jo olevan kaikille selviä, mutta näköjään ei....


      • tottakai
        Voihyvänenaika kirjoitti:

        Ei muuten ole, vaan päinvastoin. Huoltokin on halvempaa.
        Siksihän kaikki talouden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätön ajo tapahtuu dieseleillä. Ei amnattilaisilla ole varaa seisottaa työvälineitään korjaamoilla.
        Ja siksi myös ylsityihenkilöt, jotka liikkuvat autolla paljon ja vaativat autolta luotettavuutta, ajavat dieseleillä. Ei pelkkä pienempi polttoaineenkulutus valintaa ratkaise monellekaan. Pienemmät päästöt tuskin sitäkään vertaa.

        Luulisi nämä itsestäänselvyydet jo olevan kaikille selviä, mutta näköjään ei....

        kyllä ne dieselin viat vaan tiedetään. Ja eihän jotkut autonvalmistajat ole edes käyttänyt/käytä omaa dieselmoottoria.


      • Onhan-noita
        tottakai kirjoitti:

        kyllä ne dieselin viat vaan tiedetään. Ja eihän jotkut autonvalmistajat ole edes käyttänyt/käytä omaa dieselmoottoria.

        Niin tiedetäänkin, aivan kuten bensojenkin viat.

        Juu, löytyy monta halpismerkkiä ja pikkuautoihin keskittynyttä valmistajaa, joillekehittyneempi ja sitä myöden kustannuksiltaan hieman dieselmoottori ei ole mahdollinen pitääkseen autonsa hinnan mahdollisimman halpana.
        Ja sitten niitä, jotka eivät ole kyenneet kehittämään kilpailukykyisin kustannuksin nykyaikaista dieselmoottoria ja luovuttaneet.


      • DIESELparempi
        tottakai kirjoitti:

        Juu ja, vaikka kehutaan miten paljon dieselkoneisella voi ajaa joo kyllä varmasti, mutta ei ne kilometrit suinkaan mitään halpoja ole, vaikka veis naftaa vähän ja olisi halvempaa kuin bensa, koska just noiden korjauksien takia rahaa palaa paljon.

        Ei katso käyttövoimaa, korjaukset diisel kestää kylläkin paremmin 435 000 mittarissa ja eipä ole tarvinnut, kun kuluvia osia huoltaa turbodiesel vehkeestä


    • bussisaastuttaaa

      Dieselbussit ne on saastemyllyjä. 238gco/matkusta. helvattivie.

      • Ratikka

        Mutta onneksi bussit eivät kulje bensalla. Herranjestas niitä saastemääriä, joita syntyisi.....
        Ja mikähän olisikaan bussilipun hinta, jos bussit kävisivät bensalla.... kulutus, jatkuvat tekniset ongelmat yms, yms vielä saasteiden lisäksi.


    • saasteiden_dilemma

      Mukava kun edes näin harvoin saa lukea objektiivisen realistisia ja todellisuutta vastaavia näkökulmia kuten ohessa.

      "NÄKÖKULMA: Diesel on bensiiniä puhtaampi vaihtoehto"

      "Uudet ja myös vanhemmat dieselautot kuluttavat vähemmän kuin bensiiniautot ja sitä kautta CO2-päästöt ovat keskimäärin 20 prosenttia bensa-autoja pienemmät."

      "Myös typpioksidipäästöt, joista Volkswagen narahti, ovat nykyään samat tai pienemmät kuin bensa-autoissa."

      - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1a1f7419-0b2e-4140-84fb-af33ef629404

      That's it.

      Valitettavasti vielä ei edes ole olemassa aidosti ekologista vaihtoehtoa, jollainen normihintaisena olisi hyvin tevetullut (kukapa saasteita kehkoihinsa haluaisi vetää), joskin sen tulisi soveltua laajaan skaalan eri autotyyppejä, ei ainoastaan pienen otsapinnan kevyisiin kinnereihin ja sen tulisi soveltua lähiajosta pitkiin matkoihin.

    • riisseli

      AUTOT
      Autot | Autouutiset
      NÄKÖKULMA: Diesel on bensiiniä puhtaampi vaihtoehto
      Eilen klo 12:28
      Dieselautoilijat ovat varmasti seuranneet kauhunsekaisin tuntein viime aikojen dieselkeskustelua.

      Dieselistä on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Jopa autoverokeskustelu on jäänyt pahasti jalkoihin.

      Tässä rytäkässä on unohtunut kokonaan se tosiasia, että kehitys kehittyy ja etenkin autojen tekniikka kehittyy. Nykyisten EU6-tason mukaisten dieselmoottoreiden paheksutut NOX- eli typpipäästöt ovat vain murto-osa vanhempien dieselien päästöistä.

      Et ole rikollinen, vaikka tankkaat dieseliä.Et ole rikollinen, vaikka tankkaat dieseliä.
      Et ole rikollinen, vaikka tankkaat dieseliä. OUTI JÄRVINEN/KL
      Uudet ja myös vanhemmat dieselautot kuluttavat vähemmän kuin bensiiniautot ja sitä kautta CO2-päästöt ovat keskimäärin 20 prosenttia bensa-autoja pienemmät.

      Myös typpioksidipäästöt, joista Volkswagen narahti, ovat nykyään samat tai pienemmät kuin bensa-autoissa.

      EU vaatii, että vuonna 2021 Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla korkeintaan 95 g/km. Bensa-autoilla näihin lukuihin ei päästä ja sähköautoja, edes ladattavia hybridejä, on vaikea saada markkinoille riittävästi.

      Tämä johtaa siihen, että monet autonvalmistajat, kuten Mercedes, BMW tai Audi. eivät voi luopua dieseleistä vielä pitkään aikaan.

      Hyötyliikenteen autoissa diesel on yhä ainoa järkevä polttoaine. Raskaita ajopelejä ei bensiinimoottoreilla ajella eivätkä sähkömoottorit ole lähestulkoonkaan valmiita korvaamaan dieseleitä.

      Kun Saksan kaupungeissa puuhataan ajokieltoja dieseleille joissakin kaupungeissa, niin silloinkin puhutaan vanhoista dieseleistä.

    • Tisel

      Tiseli on saatanan keksintöä jo Raamattu on kieltänyt sen

    • JaHman

      Californian huonon metsänhoidon saasteilla koko eurooppa saisi körötellä dieselillä 3000-luvulle saakka.

      • JeesusMitäPelottelua

        Ja tulivuoren purkaukset saastuttavat enemmän kuin miljoona henkilöautoa.
        DPF-suodattimet ratkaisevat maailmankaikkeuden ja Jeesuksen ilmestymisen mailleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1506
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1379
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1318
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      220
      1189
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1041
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      285
      956
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      76
      954
    Aihe