Jos joku ei vielä tiennyt, että ainakaan dieselautoa ei kannata ostaa, niin nyt tietää, kiitos kansalaisaddressin.
Ja mitä siihen tulee: ymmärtänette dieselautoilijat, että on paljon tärkeämpiäkin asioita käsiteltävänä. Miksi hukkaatte kansanedustajien aikaa tällaiseen. Dieselvero voi vain nousta. Kansanedustajilla ei ole kovin montaa työpäivää kesäloman, syystauon, joululoman, kevättauon ja muiden lomien välissä, ja mm. Sote pitäisi saada maaliin. Ei heillä ole aikaa tällaisiin turhuuksiin.
Dieselautojen hinta romahti juuri
17
461
Vastaukset
- hankiHarrastusOpiskele
Persaukinen kiusaaja hakee taas huomiota.
- Missämissä
Missä romahti? Kerro myymälä, niin menen heti ostamaan. Autonvaihto on juuri nyt ajankohtaista.
- Åäåäåäåä123
Nuoko muka romahtaneita hintoja, hah. Saksassa noinkin vanhojen autojen ja paljon ajettujen arvo on Suomen tasoon nähden huomattavan alhainen. Saksassahan nuo jo alkavat olla elinkaarensa loppupuolella. Suomessa lienevät vasta puolimatkassa.
Epäilen sitä paitsi noiden olevan Euro6-luokiteltuja. Euro6 tuli voimaan syksyllä 2014. Sen jälkeen VALMISTETUT autot pitää olla Euro6:a. Euro5-luokiteltuja sai myydä vielä 2015 puolella, jos auto on valmistettu ennen syyskuuta 2014, joten todennäköisesti nuo ovat Euro5-autoja.
Silti suomalaisittain nuo ovat suhteellisen uusia ja jos ne päätyvät Suomeen, niin nekin nuorentavat Suomen reippaasti keskimäärin yli kymmenen vuotta vanhaa autokantaa ja vähentävät kasvihuonepäästöjä oleellisesti. Noidenkin kasvihuonepäästöt ovat vastaavia bensa-autoja pienemmät. Selvästikin.
- RMB54
Ehkä nyt alkaakin dieselien markkinat, ainakin käytettyjen kohdalla. Ihmiset hädissään vaihtavat dieselinsä pois ennen hinnan romahtamista tai hinnalla millä hyvänsä.
Dieselien ongelmana on hiilivedyn (HC) ja typen oksidien (NOx) päästöistä. Näitä päästöjä saadaan suurin osa talteen eri tekniikoilla.
Diesel-autojen pakokaasupäästöillekin on määrätty raja-arvot. Moni automerkki on kuitenkin petoksen kautta eri ECU-ohjelmilla saatu näyttämään päästöarvot hyväksyttäviltä. Autoihin ei ole rakennettu kalliita puhdistuslaitteita.
Todellisuudessa päästöt ylittää reilusti raja-arvot. Tehtaat yrittävät jälkikäteen saada päästöt sallituksi. Tämä näkyy muun muassa auton tehon alenemisena.
Tämä tumpelointi on saanut aikaan diesel-autojen huonon maineen saastuttajana.
Totuus on kuitenkin toinen. Oikein asennetuilla puhdistuslaitteilla diesel saastuttaa vähempi kuin keskiverto pensakone.
Kun autoon on rakennettu oikeaoppisesti hiukkassuodatin ja katalysaattori, tulee dieselistä ympäristöystävällinen. Näin esim. PSA on tehnytkin.
On myös muistettava, että diesel-moottori kuluttaa polttoainetta noin 20% vähempi kuin vastaavan kokoinen pensakone.
Diesel-polttoaineen hiilijalanjälkikin on pienempi kuin bensiinin, koska diesel syntyy bensiinin valmistuksen sivutuotteena.
Dieselin mainetta laskee laivaliikenne ja raskasliikenne sekä tehtaat.
Laivaliikenteessä käytetään raskasta polttoöljyä, joka on sitä saastuttavinta laatua. Aine on raakaöljyn jäte, jonka lisäjalostus ei enää kannata, joten se poltetaan laiva-dieseleissä. Halpaahan se on, mutta...
Laivat sallitaan satamissa käydä tyhjäkäyntiä saastuttaen ympäristöä. Autoilla on taas erilaiset säännöt. Miksi?
Raskasliikenteen nopeudet maanteillä ovat nousseet keskimäärin 10 km/h yli sallitun. Raskasliikenteen nopeus on rajoittimilla rajattu alle 90 km/h, mutta onko todellisesti kukaan esimerkiksi motarilla huomioinut rekan ajavan alle 90 km/h? En minä ainakaan. Rajoitin saadaan helposti pois päältä.
Raskasta liikennettä vaan ei ratsata, koska peltipoliisit hoitavat homman. Mutta kun pysytään tierajoituksissa, ei kamera välähdä. Maantienopeuksien kasvu lisää polttoainekulutusta ja saastetta merkittävästi. Toivottavasti näissä uusissa kameroissa on tunnistusominaisuus auton koolle keulan pinta-ala suureena. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Tehtaat taas käyttävät dieseliä sähkön valmistukseen eikä siitä puhuta yhtään mitään. Saastuttaminen on vaan joillekin ryhmille sallittua.
Miksi ei näistä kolmesta asiasta puhuta yhtään mitään. Syytetään vain yksityisliikennettä. Sitä kun on vaan niin helppo syyttää.- tdiarvonalennusVWaudi
No hätä
markkinat toimii ihan omilla voimillaan ja dieselautoja saa polkuhintaan
tehköön uusien omistajat joukkokanteet niinkuin muissakin maissa ja syyttävä sormi VW suuntaan.siis arvonalennuksen takia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/skodan-ostanut-vaati-alennusta-paastomanipuloinnin-takia-ei-nayttoa-taloudellisesta-vahingosta/6669948#gs.Yw5w9zo
suomen ennakko on tuossa
- Halapaa
Mulla olis V70 2,4 Diesel -03 myynnissä.
Halpaa ajoa, kulutus 4-5L/km. Jos ei aja ei kuluta.
Dieselvero (ajonauvoveron osuutta laskussa en tiedä ) 800euroa vuodessa.
100km maksaa siis nykyhinnoilla n. 6-7,5 euroa polttoaineen osalta.
10000km vuodessa siis 600-750e
Mulla tulee vuodessa keskimäärin n. 50000km työajoa josta maksan nykyhinnalla (1,5e/litra) 3000e-3750e vuodessa.
Noista ajamisista laskutin asiakkaita 0,60 e / kilometri eli n. 30.000 euroa / 2017.
Onhan autossa joitakin muitakin kuluja ja viime vuoden kulut (katsastus, jarrupalat, öljyt, muut nasut, lasinpyyhkijät yms.) oli 1280euroa.
Autokulut vanhassa, korkeintaa parin tonnin autossa oli siis alle 5000euroa ko. vuonna. Pääomakuluja ei ole ollut hankintavuoden jälkeen (2500euora vuonna 2015).
Eli ihan sama paljonko diesel litra maksaa kunhan laskutettava määrä on enemmän. - dieselmyyntilopputojolla
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselin-hinta-lahestyy-bensiinia-nailla-asemilla-se-voi-olla-jo-kalliimpaa/621ea1bf-facb-3a47-87f9-9ec0b203590c
eikös se neste panostanut ja sijoittanut juuri dieseliin-nyt tulee tappiota kun ihmiset ohjataan muuhun polttoaineen käyttöön-oliko ennakointi että dieselautoilu kasvaa? - V6_200hp
Noloa ajaa dieselill´
- kokoomuskeskusta
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/autoliitto-dieselpolttoaineen-veronkorotukset-kohtuuttomia/
tehoton hallitus taas toimissaan - oiuiouasdf
Olikohan kansalaisaddressi joku vihreiden katala, kavala ja ketku juoni, koska sen seurauksena dieselautojen hinnat todellakin lähtivät vapaaseen pudotukseen:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005899449.html
Jos ei ollut, niin nyt kyllä sattui pahasti omaan nilkkaan: dieselautoilun hinta nousee, koska diselpolttoaineen tuki loppuu ja diesellitran hinta nouosee jonnekin 2.5 euron paikkeille, ja lisäksi dieselautojen hinnat romahtivat juuri.
Voi olla, että joku ei tätä vielä ole huomannut. Jos tiputat hintapyynnistä kymppitonnin, autosi saattaa mennä kaupaksi. Mutta sinun pitää olla nopea! - Diiselithaisee
Se joka osti vasta dieselauton niin jää vain musta laku käteen!
Kalliit EGR viat, hiukkassuodattimen vaihto, adblue jäätyy. Diesel kalliimpaa kuin bensa.
Ruotsalaiset hädissään niitä myy pois vielä kun jotain rahaa saa.- Eimitääntajua
Tollot hakevat saksasta diesellouskuja pyörittämään pärehöyliään. Elävät kaukana menneisyydessä. Niillä ei ole mitään tajua tästä ajasta. Ei niin mitään.
- Ppsldldld
Eimitääntajua kirjoitti:
Tollot hakevat saksasta diesellouskuja pyörittämään pärehöyliään. Elävät kaukana menneisyydessä. Niillä ei ole mitään tajua tästä ajasta. Ei niin mitään.
Toistaiseksi diesel-vastaisuus Suomessa vain möyhöämistä. Suomessa ei ole ollut puhettakaan kielloista. Vaikka litrahinta on sama kuin bensalla, niin alempi kulutus sekä samantehoisissa alempi autovero ovat dieselin etuja edelleen. Eli paljon ajavalle, ison ja jokseenkin suorituskykyisen haluavalle diesel edelleen ihan jees Suomessa.
Helsinkiin kieltoja saattaa joskus tullakin, mutta jos jossain maalla elelee, niin ei tule koskaan, sillä ne päästöt ovat vain lannoitetta maalla.
Sitäpaitsi ihan uusia dieseleitä ei ole kielletty Saksassakaan.
Kun Suomi on sitoutunut ensisijaisesti CO2-vähennyksiin, niin eipä olisi ihme, jos diesel kokisi renesanssin.
- Mitä_seuraavaksi
Kovin on täällä aatteet pinnassa, maallinen tosiasia on silti miten joku totesikin, raakaöljystä tulee määrätyt jakeet määrätyssä suhteessa, bensiiniä ei saada ilman dieseliä ja päinvastoin, ei tässä silti mitään uutta, käydessäni koulua 70- luvun alkupuolella jokapäiväinen polttava aihe oli eräs poliittinen suuntaus jota tuli torven täydeltä ja on noita ismejä nähty ja kuultu, kun edellinen menee, aina uusi tulee.
- mkhgyf
No nyt äkkiä kauppan tilaamaan uusi naku nyt kun vielä saa. Taidan samalla tilata kaksi. on sitten vielä jemmassa toinen.
- ei-haittaa
Ei haittaa minua on iso eläke kun työtapaturmassa hajosi paikkkoja ja ajan autovero ja käyttövoimaverovapaalla diesel matkailuautolla jossa hissi rullatuolille. En vaan ole tarvinnut enään rullatuolia kun kuntoutunut niin hyvin vaan autoa en saa myydä joten ajellaan sillä sitten kuten viime vuonna Espanja-Italia 5kk.
- Munatonmies
Jää sinne matkaloinen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641506Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281379Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201041Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että285956- 76954