Diesel-vero poistuu

Rudolf_

Diesel-veroa ollaan poistamassa, auton saastuttaminen huomioon otettuna.
- Euro 6 päästöluokan dieselit vapautetaan käyttövoimaverosta kokonaan
- Euro 5 päästöluokan diesel-vero pidetään entisellään.
- alemmilla päästöluokilla olevien dieseleiden veroa nostetaan 30 %

Veron muutoksilla pyritään ohjaamaan kehitystä vähemmän saastuttavaan suuntaan. Samalla toivottavasti vähenee dieseleihin kohdistettu noitavaino, jolla ei ole mitään ympäristönsuojkelullista perustetta.
Tällä veromuutoksella ehkäistään saastuttavimpien vanhojen diesel-autojen kertyminen Suomeen /käytettyjen dieseleiden maahantuonmti).

17

4405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Icx

      Dieselvero ja hiukkassuodatin pois
      Et ole vielä ottanut pois hiukkassuodatinta? Mikset?

      • Eipystytajuun

        Vaihdoin edelliseen autooni hiukkassuodattimen 205tkm kohdalla, uusi varaosa maksoi 245 euroa. En ole poistanut nykyisestäkään autostani suodatinta. Miksi pitäisi ?


    • Livefreeordie

      Muinaisjäänne joutaa museoon, byrokraatti valtioissa! Autoilu pitää vapauttaa, kuluttajan käsiin!

    • Hyötyjät

      Ei diesel-keskustelussa saa antaa tosiasioiden häiritä hyvää tarinaa.
      Diesel-noitavainosta joku hyötyy, kuka,

    • bensamies

      Näin on, mutta unohdit mainita että dieselveroa kiristetään myös niin, että diesel kallistuu 17 centtiä litralta

      • Realistin_arvio

        Miksi dieselin hinta nousisi 17 senttia litra?
        Valtion rahantarve voidaan kattaa vaikka koiraveroa korottamalla - ei rahankeruulla välttämättä ole mitään tekemistä dieselin kanssa.


    • näin-käy

      Diesel vero nousee kaikilla henkilöautoillarajusti tulevaisuudessa. Kuormankuljetukseen tarkoitetut ja linjaautot saa alennusta eikä siinä katsota eu päästö juttuja. Syy koska ei ole vielä olemassa korvaavia sähköpelejä rahdin kuljettamiseen kustannustehokkaasti. Jokaine npenni jonka kuljetuskustannukset nousee lisätään aina kuluttajatuotteiden hintoihin suoraan ja kaikki kulkee kumipyörillä kauppoihin.

    • Autoilija76
      • EiPoistu

        Ei dieselverosta luovuta. Se on varmaa.

        Tuon artikkelin mukaan tietysti voisi alentaa uusille dieseleille, jos päästöt olisivat veron keskeisin peruste. Voisi olla kuitenkin vaikea käytännössä toteuttaa pumppuhinnassa, mutta aloittajan ehdotuksella se onnistuisi.

        Niin kauan kuin nämä verot ovat valtion rahankeruuta varten ensisijaisesti, niin ympäristönäkökulmat väistyvät.


      • erITTäin

        dieselvero tulee poistumaan samoin kun dieselin alhaisempi verokanta, paljon ajava kärsii mutta vähemmän ajava voittaa


    • rahasta-kiinni

      En tiedä mistä tuo avauksen väitämä on repäisty, mutta toteutuessaan se olisi kuitenkin hyvin epälooginen ja jopa itseään vastaan käyvä.

      Koko homman keskeinen ongelma on juurikin se, että noilla vanhemmilla ja saastuttavammilla bensa- ja dieselautoilla ajavat ovat jo lähtökohtaisesti pienemmillä tai hyvin pienillä tuloilla eläviä, eli mistä he kykenevät repimään rahat Euro 6-luokkaisen auton hankintaan.

      Sama ongelma kaikkialla, ei ainoastaan Suomessa, jossa hyvätuloisilla ja varakkaamilla autot jo muutenkin päivittyvät säännöllisesti uudempiin ja näissäkin talkoissa pienituloiset ovat entistäkin ahtaammalla tai suorastaan mahdottomassa asetelmassa.

      Ps. Autoilun päästöihin toki tulee puuttua, mutta olisi korkea aika laittaa kovat verot super-saastuttavan laivaliikenteen polttoaineelle, sille romumaterialille ja pakottaa nekin todella konkreettisiin päästöjen alentamisen talkoisiin. Muistaakseni siellä on toki jo tehty lakimuutoksia EU-tasolla, eli ilmeisesti pvm-x alkaen se super-romupolttoaine on laivoissa kiellettyä (?). Laivoille tulisi saada myös nykyistä tehokkaammat suodattimet pakollisiksi.

      • rahasta-kiinni

        "Koko homman keskeinen ongelma on juurikin se, että noilla vanhemmilla ja saastuttavammilla bensa- ja dieselautoilla ajavat ovat jo lähtökohtaisesti pienemmillä tai hyvin pienillä tuloilla eläviä, eli mistä he kykenevät repimään rahat Euro 6-luokkaisen auton hankintaan."

        Tuohon piti lisäämäni se, että tilannetta ei helpota se miten jo nyt eri EU-maissa on aikataulutettu kaikkien polttomoottorien kieltoa jopa jo alle kymmenne vuoden sisällä (taisi jokunen olla 2025 alkaen), eli kallis auto muuttuu nollan arvoiseksi.


    • Tervain

      Diesel vero! Tavoite poistaa dieselin vero on ihan ymmärrettävää, onhan neste tuonut markkinoille ns. Bio-dieselin. Tämä on myös vaikuttanut dieselin hintaan ihan kaikilla. Miksi muiden tulisi myydä merkittävästi edullisemmalla jos ns. Green-tuote on huomattavasti kallimpaa joskus jopa kalliimpaa kuin bensa. Tämä on tätä... Dieselin hinta on noussut myös muista syistä, mutta veikaampa ettei hinnalle perusteeksi löydy yksin öljyn tuottajamaiden luoma korotuspaine. Vaikka sillä selitetään asiaa... Tämä Nesteen vihreä linja... Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon ja miten se Bio-dieselin tarvittava raaka-aine tuotettaisiin, jotta esimerkiksi pelkästään Suomen Diesel tarve voitaisiin tyydyttää kokonaan... Kuormittaisiko sen tuottamnen ympäristöä, vai miten? Diesel verosta luopuminen on oikeasti hyvä. Riskinä on kuitekin että menisimme ojasta allikkoon... Käytön verotuksesta ollaan puhuttu, ja tullaan puhumaan... Myös Diesel-veron poisto tulisi lisäämään tätä painetta, paineistus tulisi ennen kaikkea heille jotka joutuvat käyttämään tieliikenne verkkoa, eli tiemaksuja, ja jopa kilometri perusteista käyttömaksua... Nyt joku sanoo että kyllähän nytkin maksetaan polttoaineveroa, niin maksetaan ja peritään myös mm. Diesel-veroa! Eli uskallan väittää että Diesel-veron poisto hyödyttää vähän ajavia, mutta ison auton tarvitsevia... = HERROJA sekä tietysti BIO-DIESELIN kehittäjän (Nesteen?) osakesalkun omistajia... Aika hienosti rakennettu ympätistöperusteinen rahasampo! Tämäkin on maksanut tavallinen auto käyttäjä... Monet osaavat ajaa autoa, ja muutamat heistä osaavat myös tehdä siitä rahaa...

      • VanhaJäänne

        Käyttövoimaveroa (dieseleillä sitä kutsutaan historiallisista syistä joskus vielä dieselveroksi) peritään kaikilta muilta auton käyttövoimilta paitsi bensalta. Ei niissä perusteena ole nykyisin enää mikään muu kuin rahastus.

        Dieselillä voi ajatella olevan edelleen jonkinasteinen tuki ammattiliikenteelle, kun osa polttoaineverosta peritään kiinteänä summana ajomääristä riippumatta. Jos vero olisi pumppuhinnassa kokonaan, niin se nostaisi sitä jonkin verran periaatteessa, mutta lopullinen hinta olisi silloinkin markkinoilla määräytyvä.

        Ympäristöajattelun kannaltahan tuo käyttövoimavero on täysin nurinkurinen. Eniten päästöjä tuottavat bensa-autot on vapautettu käyttövoimaverosta, mutta kaikilla muilla se on.


      • bensalla

        Käyttövoimaveroa peritään koska dieselin polttoainevero on huomattavasti pienempi kuin bensan. Bensakuski maksaa joka tankkauksessa enemmän veroa kuin dieselkuski.


      • VanhaJäänne
        bensalla kirjoitti:

        Käyttövoimaveroa peritään koska dieselin polttoainevero on huomattavasti pienempi kuin bensan. Bensakuski maksaa joka tankkauksessa enemmän veroa kuin dieselkuski.

        Juuri noin. Käyttövoimavero on nykyisin puhtaasti rahankeruuvero eikä siinä muita perusteita olekaan.
        Kysymyshän onkin, pitäisikö se olla enempi haittaverotyylinen eli verottaa sitä enemmän mitä enemmän siitä on ympäristölle haittaa. Näin ohjautuisi vähitellen autoilukin kohti vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja.


    • dieselmyyntilopputojolla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe