diesel ha autoilu loppuu v2025

kuultua

minäpä muuten sain pikkusen tietoa mitä tulevan pitää dieselin kohdalla..nimittäin tuttuni kertoi joka on työssä eräässä aika radikaalissa paikassa ,semmoisessa jossa määrätään ja suunnitellaan normeja kertoi että diesel on nyt menossa siirtymävaiheeseen ja sen loppu 2025 vuoden loppuun.
tämä tarkoittaa sitä että ha autoluokassa täytyy löytyä korvaava energiamuto dieselin tilalle. dieseli nhintaa nostetaan porrastetusti bensiiniin nähden jotta kansalaiset luopuvat dieselistä bensiiniin tai suoraan sähköön. dieselin hinnannosto on vain alkupaukku jotta saadaan hyväksyntä toiselle energialle.
näin se vaan menee pojat. onnea vaan jos ostit juuri yli 5000 euron dieselin...

38

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiiiHAAAAAAA

      ONNEKSI loppuu!!!!!

    • Teitäprovoilijoitataas

      Ja höpö höpö. Epätoivoinen valhekirjoituksesi on hyvin kuvaavaa täällä käytävälle teidän trollivetoiselle keskustelulle. Motiivejanne en tiedä, luultavasti puhtaasti vain ärsyttäminen ja provoilu itsetarkoituksena.

      Takuulla ei tulla millään keinoin kannustamaan siirtymistä bensa-autoihin. Sehän olisi tuhoisaa ilmastolle. Jo nykypäästötavoitteiden saavuttamiseksi liikenteen osalta täytyy bensa-autojen määrää vähentää tai jollain muulla keinoilla vähentää niistä syntyviä kasvihuonekaasuja. Nythän on siirtymistä jo tapahtunut bensa-autoihin ja kasvihuonekaasujen päästöt ovat kasvaneet.
      Dieselautothan ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot ja ovat olleet sitä jo Euro6:n voimaantulosta alkaen eli neljä vuotta.

      Siirtymistä takaisin dieseleihin on nopein keino ja varmasti halvinkin päästä edes nykyisiin päästötavoitteisiin. Eikä se edes maksa paljoa muihin keinoihin verrattuna.
      Ilman muuta selvää on se, että dieselien lisäys on vain ensiapua ja väliaikainen ylimenokauden keino.

      Norja suunnittelee uusien polttomoottoriautojen, siis bensa ja diesel, myynnin lopettamista jo vuonna 2025, useat muut maat joskus 2030- tai 2040-luvuilla. Sekään ei tarkoita, etteikö polttomoottoriautoja sen jälkeen olisi liikenteessä.

      • OletAhdasmielinenKikkeli

        Ja höpö höpö!! Venäjä (maailman suurimpia öljyntuottajamaita) ei koskaan tule luopumaan öljyntuotannosta, kuten ei ole luopunut historiansa aikana ennenkään. Siinä sinunlaisellesi ääliölle miettimistä!!


    • dieselVoimistuu

      Diesel on puhtaampi auto kun bensiini.
      Aloittaja ei tiedä mistä höpöttää.
      Myös sähkäautotuotanto on saastuttavampaa monellakin tavalla, kun kumpikaan edellisistä.

    • Ennustaja

      Sähköautoilukin loppuu kun ne palaa aina kummasti.

      • Sähkömopo

        5.12.2018 8:03

        Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
        . Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja

        Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.

        Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.

        Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.


    • hähää

      AUTOT
      Autot | Autouutiset
      NÄKÖKULMA: Diesel on bensiiniä puhtaampi vaihtoehto
      Eilen klo 12:28
      Dieselautoilijat ovat varmasti seuranneet kauhunsekaisin tuntein viime aikojen dieselkeskustelua.

      Dieselistä on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Jopa autoverokeskustelu on jäänyt pahasti jalkoihin.

      Tässä rytäkässä on unohtunut kokonaan se tosiasia, että kehitys kehittyy ja etenkin autojen tekniikka kehittyy. Nykyisten EU6-tason mukaisten dieselmoottoreiden paheksutut NOX- eli typpipäästöt ovat vain murto-osa vanhempien päästöistä.
      Et ole rikollinen, vaikka tankkaat dieseliä. OUTI JÄRVINEN/KL
      Uudet ja myös vanhemmat dieselautot kuluttavat vähemmän kuin bensiiniautot ja sitä kautta CO2-päästöt ovat keskimäärin 20 prosenttia bensa-autoja pienemmät.

      Myös typpioksidipäästöt, joista Volkswagen narahti, ovat nykyään samat tai pienemmät kuin bensa-autoissa.

      EU vaatii, että vuonna 2021 Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla korkeintaan 95 g/km. Bensa-autoilla näihin lukuihin ei päästä ja sähköautoja, edes ladattavia hybridejä, on vaikea saada markkinoille riittävästi.

      Tämä johtaa siihen, että monet autonvalmistajat, kuten Mercedes, BMW tai Audi. eivät voi luopua dieseleistä vielä pitkään aikaan.

      Hyötyliikenteen autoissa diesel on yhä ainoa järkevä polttoaine. Raskaita ajopelejä ei bensiinimoottoreilla ajella eivätkä sähkömoottorit ole lähestulkoonkaan valmiita korvaamaan dieseleitä.

      Kun Saksan kaupungeissa puuhataan ajokieltoja dieseleille joissakin kaupungeissa, niin silloinkin puhutaan vanhoista dieseleistä ja myös vanhoista bensa-autoista.

    • Omavarainen

      Sähköinen potkukelkka on tilattu Kiinasta ja generaattori joka toimii paska höyryllä!

    • Tällämennään

      Keväällä ostin 15 tuhannen dieselin. Oli 3 vuotta vanha ajettu 37tkm. Kaupunki kulutus 4.7/100km. Verot 500/vuosi. Kivasti menee.

    • litinium-tappaa

      Ei lopu ja sähköpellet huomaa kohta kun autot on mustuneita romurautoja katujen varsilla. Akut erittäin herkkiä vioille suomen talvessa. On puhuttu 850 000 sähköautosta 2040 niin mihin me laitamme ne 850 000 ongelmajäteakkua 5-8 vuden päästä sillä akkujen vaihto suositus sähköautoissa on juuri tuo maksimissaan 8vuotta (2038v)jos ei paljon ajeta pakkasissa silloin 5 vuotta. Akkupaketti ei muuten ole mikään pieni akkunen joita nykyautoissa on vaan 20 kertaa isompi paketti. Ja tällä hetkellä akkupaketit on ongelmajätettä, kun niitä ei voi käyttää uusien akkujen tekoon ollenkaan. Joku luulee varmaan että litinium on kierrätettävissä vaan ei muuten ole koska se tekee sähkön ja muuntuu käytettäessä. Litinium kaivoksia tarvitaan valtavasti ja suomeenkin niitä tulee väkisin koska Lapissa on paljonkin sitä eli ulkomaalaiset kaivosyktiöt ottavat Lapin itselleen pikku hiljaa ja kansallispuistoja puretaan.

      • litumkaivos

        Pyörii diesel koneilla:DD


    • suurityhmyys

      Teollisuus halvaantuu diesel kiellosta.
      yksi keskeisimmistä vientialoista metsäteollisuus pysähtyy.
      Puuta kuljettavilla radoilla ei ole sähköä
      Motot, kuormakoneet ja puuautot eivät kulje sähköllä.
      Isot tavararukit eivät akuilla.
      Lähtevä logistiikka ei sähköllä.
      Noita koneita ei ole edes suunnitelmissa sähkölle
      Myös muut tuotannon alat vaarassa.
      Yhteiskunnalla ei ole vara kieltää edes työntekijöiden autoja.
      Muu ei ole tästä ajasta.

      • VaalitUlkoistavat

        Onneksi Tiilikainen ja Berner ovat pian historiaa.


      • maatalous

        Ruuan alkutuotanto loppuu.
        Maata ei voi viljellä- ei tarvitse syödä.


    • unessakäviniin

      No, jokainen ymmärtänee, että dieselit out. Oli sitten minkäkinlaista kallista puhdistuslaitetta. Ei auta. Niitten hinta laskee vääjäämättä. Jo lyhyellä aikavälillä. Kuka haluaa enää ostaa. Ymmärrän, että omistajat valittavat ja puolustavat. Näin se maailma muuttuu.

      Harmi vain niille, jotka Saksasta ja Ruotsista hakevat. Mielestään kuin suurikin aarre. 200.000 ajettu. "Kun ei naapurillakaan täällä harva-Suomessa tällaista."

      Joista taas saksalainen ja ruotsalainen helpottuneena luopuu. Meni Itään, huh. Maksoi vieläpä hyvän hinnankin. Onneksi täällä ei enää nähdä!

      • TodellisuudessaKäyNäin

        EU on kiristamässä eli vähentämässä liikenteen kasvihuonepäästöjä taas noin 30-40%:lla vuoteen 2030 mennessä.
        Aika mielenkiintoista on tuossa se, että nuo prosenttiluvut ovat aika tarkalleen juuri samat kuin ero bensiiniauton ja dieseliauton kasvihuonekaasupäästössä dieselin eduksi. Melkoinen apu tulisi jo siitä, että bensa-autoista siirryttäisiin puhtaampiin dieselautoihin. Suomessa vielä enemmänkin kuin muualla Euroopassa, jossa dieseleiden osuus on huomattavasti suurempi. Ongelma kaikkialla ja erityisesti Suomessa vain on autokannan ikä ja uusiutumisen hidas vauhti. Tämä kuitenkin on aika helposti hoidettavissa vaikkapa uusia dieseleitä suosivalla verotuksella ja bensa-autoilijoiden kannustamisella vaihtamaan Euro6-dieseleihin eli neljä vuotta ja sitä uudempiin.
        Kokonaan se tietenkään ei ratkaisisi, koska nykyisellä bensa-automäärällä ei päästä edes nykyisiin päästötavoitteisiin autoliikenteen osalta.

        Ei varmasti mene enää kauaa, kun viimeisetkin päättäjät huomaavat mikä tilanne on. Luonnollisesti pitää pyrkiä pois mineraaliöljypöhjaisista polttomoottoreista, mutta korvaavia käytännössä toimivia vaihtoehtoja ei vielä ole ja siksi nopein ja halvin ja vähiten haittaa tuottava tapa on tietysti rajoittaa bensa-autojen määrää tavalla tai toisella. Silloin talouselämä ja kansantalous ei vaarantuisi ja päästötkin vähenisi melkoisesti.


      • Näinsemeneevarmasti

        Jos päästöillä on vaikutusta, niin kyllä dieselit, nimenomaan Euro6-dieselit ja sen jälkeiset tulevat, kyllä jäävät liikenteeseen niin kauaksi aikaa kun polttomoottoriautoja ylipäänsä liikkuu. Eihän näillä nytkään ole sen enempää rajoituksia kuin vastaavilla bensa-autoillakaan missään.
        Vanhoihin bensa-autoihin on olemassa ja suunnitteilla ihan samoja rajoituksia ja kieltoja kuin vanhoihin dieseleihinkin, vaikka uutisoinneissa, varsinkin otsikoinneissa, ei tätä yleensä näy. Johtunee pitkälti siitä, että usein muualla Euroopassa diesel on yleisempi kuin bensa ja siksi merkittävämpi. Erityisesti niissä maissa, joissa jotkut kaupungit ovat asettaneet tai asettamassa rajoituksia vanhoille autoille.

        Uusien autojen osalta käy varmasti niin, ja se jo näkyykin, että pikkuautot ja halvemmat autot ovat jatkossa bensa-autoja ja kalliimmat ja keskikokoiset ja suuremmat dieseleitä. Ammattiliikenne pysyy tietenkin dieseleissä.
        Tätä jatkuu niin kauan, kun vaihtoehtoiset tekniikat tulevat käyttökelpoisiksi ihan käytännössäkin. Hybridit ensialkuun ja sitten puhtaammat.
        Vielä seuraava vuosikymmen on nykyisten polttomoottoriautojen aikaa ja siirtyminen hybrideihin voimistuu. Myös isompien ja kalliimpien autojen osalta ja varmaan myös ammatyiliikenteessäkin, kun myös dieselhybridit lisääntyvät.


    • rekkakuski

      Tutha toivo. Kenties henkilödieselit kielletään, mutta raskastas liikennettä ei olla kieltämässä ollenkaan eikä edes rajoituksia. Eli pakettiautosta isompaan rahdinkuljetukseen tarkoitettu ajoneuvot pysyy vielä 2050 luvulle. Ei edes EU aio niitä kieltää ollenkana ja suomi ei tule ikinä kieltämään niiden maahantuontia ja käyttöä eikä nosta niiden polttoainekulujakaan ollenkaan vaan ne saa alennetut polttoaineet .

      • Einäköpiirissäihanheti

        Miksi henkilödieselit muka kiellettäisiin? Siinä vaiheessa, jos tällainen kielto tulee, niin henkilöliikennettä ei enää muillakaan polttomoottoreilla muutenkaan tehdä.

        Ammattiliikenteessä ei dieselille olekaan vaihtoehtoa vielä pitkään aikaan, se on varmaa. Vaikka yksityihenkilöliikenteessä polttomoottorit, kaikki, kiellettäisiinkin joskus, niin ammattiliikenne jatkuu dieselivetoisena.


      • Ooooodddd
        Einäköpiirissäihanheti kirjoitti:

        Miksi henkilödieselit muka kiellettäisiin? Siinä vaiheessa, jos tällainen kielto tulee, niin henkilöliikennettä ei enää muillakaan polttomoottoreilla muutenkaan tehdä.

        Ammattiliikenteessä ei dieselille olekaan vaihtoehtoa vielä pitkään aikaan, se on varmaa. Vaikka yksityihenkilöliikenteessä polttomoottorit, kaikki, kiellettäisiinkin joskus, niin ammattiliikenne jatkuu dieselivetoisena.

        Bensiinillä voi hoitaa kaikki samat ajot kuin dieselillä. Toki suuremmalla kulutuksella ja pienemmällä väännöllä, mutta voi.

        Toiseksi miksi ammattiliikennettä ja yksityisiä pitäisi samojen sääntöjen koskea?

        Minä en siis nyt sano, että diesel pitäisi kieltää tai että se olisi järkevää, mutta ihan mahdollista se kuitenkin on, jos niin jostain syystä halutaan tehdä.


      • Bensa-autojaVähennettävä
        Ooooodddd kirjoitti:

        Bensiinillä voi hoitaa kaikki samat ajot kuin dieselillä. Toki suuremmalla kulutuksella ja pienemmällä väännöllä, mutta voi.

        Toiseksi miksi ammattiliikennettä ja yksityisiä pitäisi samojen sääntöjen koskea?

        Minä en siis nyt sano, että diesel pitäisi kieltää tai että se olisi järkevää, mutta ihan mahdollista se kuitenkin on, jos niin jostain syystä halutaan tehdä.

        Tietysti bensalla voi korvata dieselit, mutta miksi ihmeessä se pitäisi tehdä?
        Ja kestääkö ilmasto sen. Nythän on kovasti esillä päästöt ja erityisesti kasvihuonepäästöt, jotka juuri ovat nimenomaan bensa-autojen ongelma. On ne myös dieselautojenkin ongelma, mutta noin 40% pienempi ongelma kuin vastaavan bensa-auton.
        Ennemminkin päinvastoin eli bensoja korvat dieseleillä.

        Jo nykyinen bensa-autojen määrä estää pääsemästä liikenteen osalta edes nykyisiin päästövaatimuksiin, puhumattakaan nyt suunnitteilla olevista kiristyksistä. Niitä on siten pakko vähentää, jos päästötavoitteista aiotaan pitää kiinni. Bensoille ne lienevät jo täysin mahdottomia, dieseleillekin aika vaikeita, kun tyypillisiä nykykokoisia autoja ajatellaan.

        Jos polttomoottoriautoja vielä tulevaisuudessakin on liikenteessä, niin nykyisenkaltaisia bensa-autoja ne ainakaan eivät voi olka jo pelkästään niiden päästöjen vuoksi. Ehkä muutaman sadan kuution moottorilla olevia pikkuautoja joissain tapauksissa kaupunkilähiöiden kauppamatkoihin.


    • EiLisääIdiootteja

      Halltus vaihtuu.
      Berner ja Tiilikainen siirretään sivuun.
      Kepulle rökäletappio, kansa vaatii.

      • oiskoparempi

        vihreä ympäristöministeri???


    • voiniitä

      Ai hemmetti sentäänsä,kaksi tuttavaani osti juuri hiljattain uudet autot molempien hinnat oli 60000e kpl. Mahtaa olla melkoista,eivät taatusti tajua.

      • Hassua

        Ihanko tosissasi luulet, että autoilu on Suomessa loppumassa sinun elinaikanasi?
        Älä nyt viitsi. Kukahan se onkaan, joka ei tajua?


    • kjvtsaz

      sähköllä vispataan kerma, bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voima.

    • ei-haittaa

      Siksi ajankin pakulla ja dieselillä sekä auto firman nimissä eli ei tule lisämaksuja ainakana alussa kun yksityisköytössä oleville henkilöautoille. Kun ei vähennä polttoaine tai huoltokuluja niin ei trtte pitää edes mitään ajopäiväkirjaa. Varmuudeksi on mittari vaijeri pois aina kesäisin jos jotta kilometrit ei näy.

      • Otanosaaostoosi

        Missä pakussa on mittarivaijeri ? Ehkä Hiacessa?


    • Parempipanssarilla
      • JärkiMukaan

        Niinpä.
        Voisiko joku kuvitella tähän bensamoottoria? Noei varmaan, jo päästöt olisivat järkyttäviä.
        Tai sähkö tai jotan muuta.

        Diesel ei katoa mihinkään niin kauan kuin polttomoottoreille ei löydy vastaavaa luotettavaa ja vähintään yhtä vähäpästöistä vaihtoehtoa.
        Ei, vaikka kuinka täällä muutama trolli täyspäiväisesti elämäntehtävänään sitä saarnaa...


      • Oooooooaaaa

        Siis kyse niistä viisitonnisista panssariautoista?

        Mitähän tekemistä niillä sitten on siviililiikenteen kanssa? Ja vuoden 2025 jälkeisen ajan?


      • oottesaaneetlusikalla

        Ei pöljimmät sitä tajua,ne miettii valtion vehkeitä ja kuljetus puolta,ne ei kerta kaikkiaan älyä yksityisten diesel autojen todellista äkki loppua.Mistä noita sikiää? ei ole kauhalla annettu.


      • MikäOnVaikeaa
        oottesaaneetlusikalla kirjoitti:

        Ei pöljimmät sitä tajua,ne miettii valtion vehkeitä ja kuljetus puolta,ne ei kerta kaikkiaan älyä yksityisten diesel autojen todellista äkki loppua.Mistä noita sikiää? ei ole kauhalla annettu.

        Mitä ihmeen dieselauyojen ’todellista äkki lopou’?
        Missä sellaista ollaan suunnittelemassa? Kerro. En ole kuullutkaan...

        Kun päästöjen vähentämiseen ihan oikeasti päädytään, niin kyllä bensa-autot ovat ensimmäisenä liipasimella. Luonnollisestihan aloitetaan niistä, joiden päästöt ovat suurimmat. Bensa-autothan ovat kaikkein pahimpia päästöjen osalta.”
        Mikäs tässä on niin vaikea ymmärtää?

        Kannataa ihan itsekin tutustua faktoihin, niin ei ole niin altis kaikelle hömpälle mitä monet tahot syöttävän omien juttujensa edistämiseksi. Uutisistakin, niistä luotetfavistakin, kannattaalukea muutakin kuin otsikot.


    • dfdbad

      Ei bensasta mitään päästöjä tule. Dieseleistä tulee syöpä typpi päästöjä ja niistä nyt kyse.

      • Bensaonpahinpäästäjä

        Bensa-autojen päästöt ovat jopa kaksinkertaisia vastaavan dieseautoon verrattuna. Näin CO- päästöjen ja CO2- päästöjen osalta. Eli juuri niitä, jotka ovat ilmastomuutosta pahiten aiheuttavia.

        Typpipäästöjen osalta päästöt ovat suurinpiirtein yhtä suuria sekä bensa-että dieselautoilla, kun Euro6-autojen päästöistä puhutaan. Euro6 tuli voimaan syyskuussa 2014. Typpipäästöt ovat jo käytännössä niin pieniä Euro6-autoissa, ettei muihin päästöihin nähden niillä ole enää kovin suurta merkitystä.


    • hiecemies

      Dieselit ei katoa mutta henkilö autot kielletään kyllä kokonaan aluksi sillä ei diesel henkilöautoja tarvita ollenkaan suomessa. Pakut ja raskasliikenne menee vielä 2040 vuonna eli onnisttelen jos nyt ostanut kestävän lähes uuden diesel pakettiauton niin onnittelen sillä ajat sillä vielä vuosia. Its eostin kun paniikissa moni myö loistoyksilön hiecen 4wd:n mallia 2001 ajetti 128000 yhdellä omistajalla ja kaikki huollot tehty ja tein siihen 100% huollot ja ruostesuojaukset uusiksi vaikka ei tippaakaan ruostetta ollut. Tällä ajan pitkään kun 15000km vuodessa tulee vain ja osia löytyy aina.

      • Bensaonpahinpäästäjä

        Kerro yksi syy miksi juuri dieselhenkilöautot kiellettäisiin, edes yksi.
        Jos joskus polttomoottoriautot kiellettäisiin, niin siinä yhteydessä varmaan dieselitkin kielletään. Tällaista kattavaa käyttökieltoa polttomoottoriautoille ei tietäökseni ole missään ole päätetty tai edes vakavasti suunnitteilla.
        Dieselautoille ei olejärkevää vaihtoehtoa vielä olemassa. Pahimmalle päästöjä tuottavalle bensa-autolle sen sijaan on.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe