Miksi olen juuri tämä materiakasa?

hippulan.vinkautus

Toisaalla samanlainen aloitus, mutta enpä etsi ja kiinnostaa teidän mielipide.

Jos minut kloonattaisiin, niin en olisi kloonini, joten materian tietty järjestys ei ole minä, vaan nimenomaan tämä kasa ainetta. Miksi näin? Mitä tiede sanoo?

41

421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KazuKa

"Jos minut kloonattaisiin, niin en olisi kloonini, joten materian tietty järjestys ei ole minä, vaan nimenomaan tämä kasa ainetta. Miksi näin?"

Kloonisi on geneettisesti sama, mutta tämän kloonisi elämä ei ole ollut samanlainen kuin sinun elämäsi.

• hippulan.vinkautus

Tietoisuuteni ei ole tässä kehossa kokemusteni takia.

• KazuKa
        hippulan.vinkautus kirjoitti:

Tietoisuuteni ei ole tässä kehossa kokemusteni takia.

Selitä mitä tarkoitat "kloonauksella" sitten. Jos " tämä kasa ainetta" oli kirjaimellinen niin kloonaus ei toimi noin.

Mitään ei kloonata "täyskasvuisena". Ihmiset kloonattaisiin alkioina.

• hippulan.vinkautus
        KazuKa kirjoitti:

Selitä mitä tarkoitat "kloonauksella" sitten. Jos " tämä kasa ainetta" oli kirjaimellinen niin kloonaus ei toimi noin.

Mitään ei kloonata "täyskasvuisena". Ihmiset kloonattaisiin alkioina.

Tarkoitan kloonauksella sitä mitä kloonaus on, eikä se niin oleellista tässä, havainnollistamassa vain asiaa.

Sata kloonia rivissä. Jokaisella eri tietoinen mieli (tottakai). Miksi joku heistä on juuri jokin heistä, eikä jokin muu heistä? Miksi identtisistä kaksosista olisit juuri se toinen?

Kokemuksilla mitään tekoa tässä; toki ne muokkaavat sinua, mutta olet jo sinä, kokija, ennen (useimpia) kokemuksiasikin.

• kaikkisamaa

Tarkoitan kloonauksella sitä mitä kloonaus on, eikä se niin oleellista tässä, havainnollistamassa vain asiaa.

Sata kloonia rivissä. Jokaisella eri tietoinen mieli (tottakai). Miksi joku heistä on juuri jokin heistä, eikä jokin muu heistä? Miksi identtisistä kaksosista olisit juuri se toinen?

Kokemuksilla mitään tekoa tässä; toki ne muokkaavat sinua, mutta olet jo sinä, kokija, ennen (useimpia) kokemuksiasikin.

Mistä tiedät, että jokaisella on eri tietoinen mieli, eli se sisäinen tarkkailija tai kokija? Olemme ehkä kaikki samaa tietoisuutta, joka vaan on jakautunut osiin. Ajatukset, tunteet ja muisti on sitten yksilöllisiä kehityksen mukana tulleita.

• hippulan.vinkautus kirjoitti:

" Miksi joku heistä on juuri jokin heistä, eikä jokin muu heistä? "

Mistä tiedät, ettei joku heistä olisi joku muu, kuin minkä hän sattuu olemaan ?
        Mielestäni kysymyksessäsi ei ole järkeä.

• ghfrwq
        kaikkisamaa kirjoitti:

Mistä tiedät, että jokaisella on eri tietoinen mieli, eli se sisäinen tarkkailija tai kokija? Olemme ehkä kaikki samaa tietoisuutta, joka vaan on jakautunut osiin. Ajatukset, tunteet ja muisti on sitten yksilöllisiä kehityksen mukana tulleita.

Tietää siitä että eri henkilöillä on ikioma tietoisuus itsestään mutta ei kloonien tiedoista.
        Sitäpaitsi me emme ole se sama materiakoostumus jona me synnyimme. Vain tietoisuutemme on sama "yksilö".

• suattaapiolla
        agnoskepo kirjoitti:

Mist sie tiiät et sie oot sie etkä joku muu?

• Khalttunen
        agnoskepo kirjoitti:

Minä en ole Kalle Halttunen vaikka niin haukutaan!
        Mistäkö sen tiedän?
        No siitä kun minulta poliisikin kysy mikä sinun nimesi on?
        Onko tämä sinun ajokorttisi?

Enhän herra paratkoon voi olla sekä nimi että henkilö!

• hippulan.vinkautus
        agnoskepo kirjoitti:

Ehkä et ymmärtänyt. Kussakin sadassa identtisessä kehossa yksi mieli. Nyt kuvittele itsesi yhdeksi näistä mielistä. Miksi olisit juuri tämä yksi, etkä jokin muu niistä?

• aijaahas

Ehkä et ymmärtänyt. Kussakin sadassa identtisessä kehossa yksi mieli. Nyt kuvittele itsesi yhdeksi näistä mielistä. Miksi olisit juuri tämä yksi, etkä jokin muu niistä?

No sittenhän ei ole millään mitään väliä vaikka varastais.
        Kun jää kiinni niin voi rehellisesti sanoa etten se ollut minä vaan sivupersoonani.

• hippulan.vinkautus
        kaikkisamaa kirjoitti:

Faktuaalisesti emme ole kaikki samaa tietoista mieltä, koska minä olen yksi tietoinen mieli. Enhän toki koe olevani sellaista mitä en koe olevani. Olen kokemukseni("ajattelen siis olen"/mielensisältöjä tapahtuu), muu on muuta, minusta eriävää.

Yhtä lailla, kuin mitä sanoit, voisin ajatella olevani maailmankaikkeutta tai materiaa, niitähän oikeastikin olen, paitsi etten koe olevani niitä. Miksi ihmeessä identifioisin itseni sellaiseen mitä en koe olevani? Joten, koska en koe olevani mainitsemasi universaali yhteinen mielemme, siten en ole universaali yhteinen mielemme, vaikka moinen olisikin lopulta totuus.

• ölkölkölk

Koska tietoinen mieli rakentuu genetiikan lisäksi niistä kokemuksista, mitä kyseinen klooni on kokenut. Jokaisella on omat kokemuksensa ja oma mielensä. Minäkään en näe kysymyksessäsi mielekkyyttä.

• hippulan.vinkautus
        ölkölkölk kirjoitti:

Koska tietoinen mieli rakentuu genetiikan lisäksi niistä kokemuksista, mitä kyseinen klooni on kokenut. Jokaisella on omat kokemuksensa ja oma mielensä. Minäkään en näe kysymyksessäsi mielekkyyttä.

Kyllä, kokemukset muovaavat tietoisuutta, mutta ne eivät luo sitä. Eri funktio. Tietoisuuteni ei ole tämän kehon yhteydessä kokemuksieni takia. Se vain on sellainen kuin se on johtuen (mm.) kokemastani. Minä en kysy miksi olen tällainen, vaan miksi olen juuri tämä kokonaisuus.

Se että armeijassa kaadoin keiton päälleni tai mikään muu tällainen kokemus ei ole pienimmässäkään määrin syyllinen siihen, että minä olen niiden kokija. Kokija(minä) on ollut ensin, jolloin kokemuksilla ei ole tässä yhtään mitään tekoa, ellette löydä tietoisuuden käynnistävää kokemusta, mikä itsessään on paradoksi; koska kokemusta ei ole ilman tietoisuutta.

• AteistiVaan

"Jos minut kloonattaisiin, niin en olisi kloonini, joten materian tietty järjestys ei ole minä, vaan nimenomaan tämä kasa ainetta. Miksi näin? "

Koska olette kaksi eri, toisistaan riippumatonta yksilöä. Esimerkiksi kaksi tismalleen samanlaista kännykkää ovat identtisiä ja voivat jopa suorittaa tismalleen samaa ohjelmaa samanaikaisesti (vertaa ajattelu), mutta ne ovat silti kaksi eri yksilöä ja kaksi eri prosesessia identtisyydestään huolimatta.

• hippulan.vinkautus

Aivan. Josta, kuten sanoin: en siis ole niinkään aineen tietty järjestys kuin tietty aine itse. Se mikä tekee minut minuksi on tämä kasa materiaa. Tämän kasan järjestys olisi kopioitavissa(oletettavasti), ei itse materiaa. Identtinen kopio ei ole minä, koska se ei jaa tätä materiaani jossa "asustan".

Täten olen ensisijaisesti tämä materia, toissijaisesti sen järjestys (se millainen olen).

• olethakoteilläjapahast

Aivan. Josta, kuten sanoin: en siis ole niinkään aineen tietty järjestys kuin tietty aine itse. Se mikä tekee minut minuksi on tämä kasa materiaa. Tämän kasan järjestys olisi kopioitavissa(oletettavasti), ei itse materiaa. Identtinen kopio ei ole minä, koska se ei jaa tätä materiaani jossa "asustan".

Täten olen ensisijaisesti tämä materia, toissijaisesti sen järjestys (se millainen olen).

Materiasi vaihtuu koko ajan mutta tietoisuutesi pysyy samana itsenäsi, kokemusta vain karttuu.
        Et näinollen ole tietty materiakasa kuten kännykkä.

• hippulan.vinkautus
        olethakoteilläjapahast kirjoitti:

Materiasi vaihtuu koko ajan mutta tietoisuutesi pysyy samana itsenäsi, kokemusta vain karttuu.
        Et näinollen ole tietty materiakasa kuten kännykkä.

Niin ihminenhän "vaihtuu" seitsemässä vuodessa. Joten sanot olevasi ensisijaisesti se järjestys missä materia on. Mutta jos järjestyksesi voisi kopioida, niin sinä tietoisuutena et kopioituisi, vaan pysyisit kehossasi missä aina ennenkin katselemassa kuinka kopio sinusta(järjestyksestä) olisi oma olentonsa. Vaikuttaisi olevan sielun mentävä aukko, mitä en ollut hakemassa takaa.

• Tietoisuutesi on aineesi toimintaa.

• hippulan.vinkautus

Toki. Se ei kerro miksi olen tämä kasa ainetta. Materia ja sen järjestyksestä(toiminnasta) kumpuava tietoisuus. Jokin vaihdettavissa vai ei?

• hippulan.vinkautus kirjoitti:

Toki. Se ei kerro miksi olen tämä kasa ainetta. Materia ja sen järjestyksestä(toiminnasta) kumpuava tietoisuus. Jokin vaihdettavissa vai ei?

Kun ihmisen solut uudistuu elämän kuluessa niin voisihan elinkautisvangit (Amerikassa) alkaa kitistä että he ei enää ole edes samoja ihmisiä jotka aikanaan vankilaan pistettiin. Että nyt onkin aivan väärä ja syytön vankilassa!

• hippulan.vinkautus
        kekek-kekek kirjoitti:

Kun ihmisen solut uudistuu elämän kuluessa niin voisihan elinkautisvangit (Amerikassa) alkaa kitistä että he ei enää ole edes samoja ihmisiä jotka aikanaan vankilaan pistettiin. Että nyt onkin aivan väärä ja syytön vankilassa!

Elikkä solujen kopiot(uudistuminen) kelpaavat vielä sinuksi. Näin sitä tietenkään ole ajateltu mutta kuitenkin. Voisi vetää johtopäätöksen että mahdollinen kopio sinusta voisi kärsiä rangaistuksen puolestasi. Eihän kuulosta oikealta, vaan tietyn tietoisuuden on rangaistus kärsittävä. Mutta koska kaikki solut uusiutuvat elinkautisen aikana, niin niistä kumpuava tietoisuuskin uusiutuu kokonaisuudessaan rangaistuksen aikana, niin rangaistus tosiaan on epäoikeudenmukainen. Syytön tietoisuus, vaikkakin kopio syyllisestä, kärsii rangaistusta. Ilmoitan YK:hon.

• hippulan.vinkautus

Elikkä solujen kopiot(uudistuminen) kelpaavat vielä sinuksi. Näin sitä tietenkään ole ajateltu mutta kuitenkin. Voisi vetää johtopäätöksen että mahdollinen kopio sinusta voisi kärsiä rangaistuksen puolestasi. Eihän kuulosta oikealta, vaan tietyn tietoisuuden on rangaistus kärsittävä. Mutta koska kaikki solut uusiutuvat elinkautisen aikana, niin niistä kumpuava tietoisuuskin uusiutuu kokonaisuudessaan rangaistuksen aikana, niin rangaistus tosiaan on epäoikeudenmukainen. Syytön tietoisuus, vaikkakin kopio syyllisestä, kärsii rangaistusta. Ilmoitan YK:hon.

Toki siten perusteltavissa, että lähes kopio(solujen uusiutuminen) alkuperäisestä syyllisestä on riski yhteiskunnalle ja siten pidettävä siitä erossa.

• kaikkisamaa

Tietoisuus ei uusiudu, vaikka solut uusiutuu. Mihin unohdit tunteet tässä yhtälössä? Ihminen reagoi tunteisiin kehon ja mielen kautta. Tunteet on energiaa. Jos olet puukottanut jonkun hengiltä, niin olet todennäköisesti reagoinut lapsuudesta kumpuavaan traumaan, joka on tunne- energiaa sitoutuneena kehoosi ja mieleesi. Et pääse traumoista ennen kuin ymmärrät, että sinussa on korkeampi tietoisuus, jonka kautta voit tarkastella itseäsi ja toimintaasi ikään kuin etäämmältä. Olet enemmän kuin se keho- mieli, materiakasa, joka reagoi asioihin haitallisesti. Moni löytää uskon tässä vaiheessa, koska se on tie korkeampaan tietoisuuteen.

Korkeampi tietoisuus on kuin internet verkko, sähkömagneettinen kenttä, johon kaikki on yhteydessä, ja jumala myös. Ihmisen mieli on kuin käyttöjärjestelmä ja keho kuin se fyysinen tietokone.

• hippulan.vinkautus
        kaikkisamaa kirjoitti:

Tietoisuus ei uusiudu, vaikka solut uusiutuu. Mihin unohdit tunteet tässä yhtälössä? Ihminen reagoi tunteisiin kehon ja mielen kautta. Tunteet on energiaa. Jos olet puukottanut jonkun hengiltä, niin olet todennäköisesti reagoinut lapsuudesta kumpuavaan traumaan, joka on tunne- energiaa sitoutuneena kehoosi ja mieleesi. Et pääse traumoista ennen kuin ymmärrät, että sinussa on korkeampi tietoisuus, jonka kautta voit tarkastella itseäsi ja toimintaasi ikään kuin etäämmältä. Olet enemmän kuin se keho- mieli, materiakasa, joka reagoi asioihin haitallisesti. Moni löytää uskon tässä vaiheessa, koska se on tie korkeampaan tietoisuuteen.

Korkeampi tietoisuus on kuin internet verkko, sähkömagneettinen kenttä, johon kaikki on yhteydessä, ja jumala myös. Ihmisen mieli on kuin käyttöjärjestelmä ja keho kuin se fyysinen tietokone.

"Tietoisuus ei uusiudu, vaikka solut uusiutuu."

Miten niin? Jos tietoisuus on "solujen" tuotos, niin solujen uusiutuessa myös tietoisuus uusiutuu.

"Mihin unohdit tunteet tässä yhtälössä? "

Tunteet ovat tietoisuuden sisältöä, ei mitään erityistä funktiota mitä tässä tulisi huomioon ottaa.

Jahas, että olikin sellainen kommentti...

• ktmsport
        kaikkisamaa kirjoitti:

Ihmisen tietoisuudella on rajattu käyttöliittymä yhteiseen ultrasupermammuttitietokoneeseen.

• Tyypillistä
        ktmsport kirjoitti:

Ihmisen tietoisuudella on rajattu käyttöliittymä yhteiseen ultrasupermammuttitietokoneeseen.

Ihmisillä on valtava halu kuvitella olevansa osa jotain suurta.

• YksinkertainenAsia

Käsityksesi ovat vanhentuneita. Mieli ei ole entiteetti vaan prosessi. Siksi jokaisella materiakasalla on oma yksilöllinen prosessinsa, vaikka kasa itse olisi jonkun toisen kopio. Et ole enempää kuin tuohon kasaan tallentuneita muistoja. Kun materiaalikasan prosessit lakkaavat sinua ei enää ole. Miksi edes pitäisi?

• hippulan.vinkautus

Minkä määreen mieli-sanan taakse laitatkaan on yhdentekevää, koska sanasta itsestään jo tiedämme mitä tarkoitetaan. Enkä ole mieltä kehosta riippumattomaksi irroittanut, miten toimien mielestäni itsessään pitää sisällään mielen selityksen(!) prosessin kaltaisuuden. Mielestä itsestään katsoen, mikä tässä on asian ydintä, mieli ei ole prosessi; mitään "taustamekanismia" ei ole havaittavissa kullekin mielensisällölle. Toisin sanoen: et seuraa mielensisällön syntyprosessia, vain lopputuloksen.

Mitä muuten sanoit itse asiasta, niin olit samaa mieltä kanssani: olemme ensisijaisesti tämä materiakasa, koska siihen koko olemassaolomme eli tietoisuus on kytkettynä. Ja toissijaisesti mitä prosessiksi kutsut ja minä (tietyksi) järjetykseksi; mikä antaa meille vain olemassaolomme "tyylin", luonteemme ja niin päin pois.

joka on yhtä kuin tietoinen olemassaolomme, toissijaisesti

• hippulan.vinkautus

Minkä määreen mieli-sanan taakse laitatkaan on yhdentekevää, koska sanasta itsestään jo tiedämme mitä tarkoitetaan. Enkä ole mieltä kehosta riippumattomaksi irroittanut, miten toimien mielestäni itsessään pitää sisällään mielen selityksen(!) prosessin kaltaisuuden. Mielestä itsestään katsoen, mikä tässä on asian ydintä, mieli ei ole prosessi; mitään "taustamekanismia" ei ole havaittavissa kullekin mielensisällölle. Toisin sanoen: et seuraa mielensisällön syntyprosessia, vain lopputuloksen.

Mitä muuten sanoit itse asiasta, niin olit samaa mieltä kanssani: olemme ensisijaisesti tämä materiakasa, koska siihen koko olemassaolomme eli tietoisuus on kytkettynä. Ja toissijaisesti mitä prosessiksi kutsut ja minä (tietyksi) järjetykseksi; mikä antaa meille vain olemassaolomme "tyylin", luonteemme ja niin päin pois.

joka on yhtä kuin tietoinen olemassaolomme, toissijaisesti

Viimeisen lauseen ei ollut tarkoitus tulla.

• Mieli muuttuu iän mukana selvästi.
      Vanhukset muistuttaa mieleltään enemmän toisiaan kuin niitä lapsia joita ne on joskus olleet.

• hippulan.vinkautus

En tiedä miten liittyy.

• Minusta tuo on hyvinkin syvällistä..
      Itse ajattelen, että kyllä tietoisuus on vahvasti yhteydessä kokemuksiin...En tiedä ihan tarkkaan, mikä ns puhdas tietoisuus olisi, mutta 'minä' (se joka kokee) alkaa kokemaan heti synnyttyään ja jatkaa hamaan loppuun asti, ei se tietoisuus, puhdas tai ei, voi kovin irrallaan siitä olla.

• hippulan.vinkautus

Toki ja juuri noin. Aistideprivaatiossakin, missä kokeminen uupuu, mieli rupeaa itse tuottamaan sisältöä. Mutta mitä nämä täällä ovat esittäneet on, että olemme tämä mieli, tässä kehossa, koska kokemukset.

• hippulan.vinkautus

Toki ja juuri noin. Aistideprivaatiossakin, missä kokeminen uupuu, mieli rupeaa itse tuottamaan sisältöä. Mutta mitä nämä täällä ovat esittäneet on, että olemme tämä mieli, tässä kehossa, koska kokemukset.

Eli ei ole kokemusta mikä on meidät täksi olennoksi määrittänyt naapurin Sepon(kehon) sijaan. Lapsena tietenkin...

• Kai se on se (yhden) persoonan rajallisuus...

• hippulan.vinkautus
        iowa kirjoitti:

Kai se on se (yhden) persoonan rajallisuus...

Mitä niin?

• Siis, kai se on meidän rajallisuutemme siinä mielessä että olemme vain yksi persoona (yhdessä kehossa), joka rajoittaa kykyämme tajuta millainen Seppo on, niin kuin vaihtaa kokemuksellisesti paikkaa hänen kanssaan. Jos olen Liisa, niin olen, en voi muistaa taaksepäin kauemmas kuin olen ollut tämä Liisa.
        Paitsi jos uskoo jumalaan niin olettaa että Jumala päätti luoda meidät (jossain toisessa ulottuvuudessa josta mahdollisesti myös tulimme, emmekä vain mene...).
        Lapsi minusta kaikkein vähiten voi tietää Seposta mitään, kun hänen, ööh, minäkuvansa on aika itsekeskeinen tms, hän kokee, hän on jne. Eli pitää olla jo jonkun verran ikää ja kykyä filosofiseen pohdintaan, että edes miettii miksen ole tuo, luulen ainakin.
        Ja olemmehan me, hyvässä ja pahassa, aika sidoksissa tähän materiakasaan; mielen (miten sen nyt määritteleekin, en ole ihan varma) toiminnat ovat riippuvaisia aivoista, persoonalliset piirteemme tulevat geeneistä...Jostain olen kyllä lukenut että juuri tuo tietoisuus, jota vaikka voisi kutsua elämänkipinäksi, on ensin ja eri asia, ja sitten nuo aivojutut ja identiteettimme tms tavallaan täyttävät sen (ovat sen sisällä mutta ei tietoisuus ihan määritelmällisesti?)

• hippulan.vinkautus
        iowa kirjoitti:

Siis, kai se on meidän rajallisuutemme siinä mielessä että olemme vain yksi persoona (yhdessä kehossa), joka rajoittaa kykyämme tajuta millainen Seppo on, niin kuin vaihtaa kokemuksellisesti paikkaa hänen kanssaan. Jos olen Liisa, niin olen, en voi muistaa taaksepäin kauemmas kuin olen ollut tämä Liisa.
        Paitsi jos uskoo jumalaan niin olettaa että Jumala päätti luoda meidät (jossain toisessa ulottuvuudessa josta mahdollisesti myös tulimme, emmekä vain mene...).
        Lapsi minusta kaikkein vähiten voi tietää Seposta mitään, kun hänen, ööh, minäkuvansa on aika itsekeskeinen tms, hän kokee, hän on jne. Eli pitää olla jo jonkun verran ikää ja kykyä filosofiseen pohdintaan, että edes miettii miksen ole tuo, luulen ainakin.
        Ja olemmehan me, hyvässä ja pahassa, aika sidoksissa tähän materiakasaan; mielen (miten sen nyt määritteleekin, en ole ihan varma) toiminnat ovat riippuvaisia aivoista, persoonalliset piirteemme tulevat geeneistä...Jostain olen kyllä lukenut että juuri tuo tietoisuus, jota vaikka voisi kutsua elämänkipinäksi, on ensin ja eri asia, ja sitten nuo aivojutut ja identiteettimme tms tavallaan täyttävät sen (ovat sen sisällä mutta ei tietoisuus ihan määritelmällisesti?)

Ei tässä Sepoksi ollut tarkoitus yrittää muuttua :)

• JC__

Jos oletamme että olet toinen osapuoli identtisistä kaksosista (2 kloonia) niin evolutionistisen matematiikan mukaan on 50% mahdollisuus sille että sinä olet se joka olet. Silloin sinua voidaan nimittää "juuri siksi" joka olet - siis 50% todennäköisyydellä.

Jos tämä tuntuu jotenkin vaikealta ymmärtää uskon että palstalla ilmeisesti yhä vaikuttava nimimerkki puolimutka voi esittää sinulle "todistuksen" asiasta "matematiikalla".

• hippulan.vinkautus

Ehkäpä tuo oli sitten "nerokasta" vittuilua jollekulle, mistä pitää jotain entuudestaan tietää, koska mitään järkeä tuollaisenaan ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      100
      3489
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      307
      1880
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1707
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1567
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1526
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      430
      1417
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1410
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1180
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      356
      1021
    10. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      27
      1008
    Aihe