Lestadiolaiset ja homoseksuaalisuus

poju

Miten lestadiolaiset suhtautuvat homoihin? Itse olen lestadiolainen ja homoseksuaali, mutta mulla on vähän hämärät käsitykset asioista, kun en voi enkä uskalla kysyä keneltäkään..Tunnen homoseksuaaleja jotka ovat olleet lestadiolaisia, mutta heidän käsityksensä ei välttämättä oo ollu aina ihan terveitä...
Oman äitini oon kuullut haukkuvan homoja aika karkeasti, eikä oo lapsena ollut välttämättä kiva kuulla asioita jotka koskevat oikeastaan itseäänkin... Onneks kaikki ei sentään oo sellaisia. Jos mulla ois edes joku kohtalotoveri???

36

6594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pantteri

      ..eivät suhtaudu homoseksuaalisuuteen kovin suopeasti. (En itse ole helluntalainen, ihan tavallinen luterilainen vain, mutta sattuu olemaan kyseisestä ryhmästä paljon kokemuksia..)He ajattelevat sen olevan Raamatun vastaista! Luulenpa, etteivät lestadiolaisetkaan asiasta suuresti ihastu.
      Voi poika otan osaa! Toivon, että löydät jostakin tuen ja turvan.. Meitä on erilaisia,kukaan ei ole toista arvottomampi tai arvookkaampi - oli sitten homo tai hetero. No, se on minun näkemykseni asiasta..

    • Pakana(M)

      että kaikki kristinuskon lahkot pitävät homoutta suurena syntinä, koska se on Raamatussa yksiselitteisesti kielletty.

      • jukka

        Kun kerran eksyin näille sivuille, ja tää homokeskustelu täällä on, niin kysyisin sinulta "pakana" missä siellä raamatun kohdassa se homoseksuaalisuus tuomitaan???? En ole tutkinut raamattua, enkä tiedä jos se siellä jossain on mainittu mutta haluan tietää missä?


      • Pakana(M)
        jukka kirjoitti:

        Kun kerran eksyin näille sivuille, ja tää homokeskustelu täällä on, niin kysyisin sinulta "pakana" missä siellä raamatun kohdassa se homoseksuaalisuus tuomitaan???? En ole tutkinut raamattua, enkä tiedä jos se siellä jossain on mainittu mutta haluan tietää missä?

        mutta tässä nyt on yksi kohta esimerkkinä:

        3. Moos 20:13

        Jos joku makaa miehenpuolen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan tekevät he molemmat kauhistuksen. Heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.


      • vain satukirja
        Pakana(M) kirjoitti:

        mutta tässä nyt on yksi kohta esimerkkinä:

        3. Moos 20:13

        Jos joku makaa miehenpuolen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan tekevät he molemmat kauhistuksen. Heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        Senkin Saatanan sanantuoja, täällä sinä raamatunkieltäjä käyt iskemässä viattomia ihmisiä milläs muulla kuin satukirjana pitämälläsi raamatulla päähän.
        Tuollainen on selvää Jumalan pilkaa, ja ansaitsee kuoleman.
        Sitäpaitsi kerropas, miten sitä mies miehen kanssa voisi edes maata niinkuin naisen kanssa maataan.Miehillähän ei ole emätintä.
        Siis koko juttu raukeaa.
        Mene niille rasistipalstoillesi hillumaan takaisin.
        Niin, unohdin etteihän siellä varmaan käy väkeä.
        Kukapa tuonne tuollaisille palstoille menisi.
        Ja onhan tuolla ateistipalstakin.
        Eikös sekään huvita?
        Eipä tietenkään, sinunhan pitää olla äänessä, provosoida ja NÄKYÄ koko ajan.
        Mene terapiaan.


      • Pakana(M)
        vain satukirja kirjoitti:

        Senkin Saatanan sanantuoja, täällä sinä raamatunkieltäjä käyt iskemässä viattomia ihmisiä milläs muulla kuin satukirjana pitämälläsi raamatulla päähän.
        Tuollainen on selvää Jumalan pilkaa, ja ansaitsee kuoleman.
        Sitäpaitsi kerropas, miten sitä mies miehen kanssa voisi edes maata niinkuin naisen kanssa maataan.Miehillähän ei ole emätintä.
        Siis koko juttu raukeaa.
        Mene niille rasistipalstoillesi hillumaan takaisin.
        Niin, unohdin etteihän siellä varmaan käy väkeä.
        Kukapa tuonne tuollaisille palstoille menisi.
        Ja onhan tuolla ateistipalstakin.
        Eikös sekään huvita?
        Eipä tietenkään, sinunhan pitää olla äänessä, provosoida ja NÄKYÄ koko ajan.
        Mene terapiaan.

        minulle Raamattu on todellakin vain satukirja. En usko siihen. Mitä sitten? Voin kai minä kertoa silti mitä Raamatussa lukee.

        Miten mies voi maata niin kuin naisen kanssa maataan? Miksi minulta kysyt? Minähän vain kerroin mitä Raamatussa lukee. En ottanut mihinkään kantaa.

        Olet todellinen hengen jättiläinen!


    • jasper

      En voi sanoa olevani kohtalotoverisi, koska en ole enää lestadiolainen, en ole koskaan tuntenut sellainen olevani, vaikka olen kasvanut lestadiolaisperheessä. Luulen että lestadiolaiset eivät hyväksy homoseksuaalisuutta. Vanhempani, jotka nykyisin ovat myöskin luopuneet uskostaan, eivät hyväksy homoseksuaalisuutta. En tosin ole kertonut heille, että olen Gay, en koskaan voisi, joten olen katsonut parhaaksi pysyä "kaapissa". Voin kuvitella, että ei sulla helppoa ole olla samaan aikaan lestadiolainen ja Gay. En tiedä, kuinka vahva vakaumuksesi on, mutta kirjoituksestasi päätellen olet aika nuori, joten selvitä itsellesi mikä on tärkeää ja onko uskontosi oikea sinulle. Yritä pärjäillä! t. Jasper [email protected]

    • ?

      eipä ne taia hyväksyä homoseksualisuutta...eli jos olet homo et periaatteessa ole lesta.... En sit tiiä... voithan sä kehittää uuden lahkon!

    • Perseus

      Kumpi on enemmän totta:

      Se, että sinä olet homo vai se, että jumala on olemassa?

      Kumpi on todistettavissa? Kumpi on uskottavampaa?

    • poju

      että noi jaksaa joka keskusteluun laittaa noi samat kommentit, oikeastaan oisin kysynyt lestadiolaisten mielipidettä, mutta kaikki tähänastiset mielipiteet on ei-lestadiolaisten laittamia..

    • Chopin

      Terve!

      Olen itse vanhoillisletadiolainen. Neuvoisin pojulle, että keskustele asiasta jonkun uskovaisen kanssa (oletko vanh.?). Netistä ei kannata hakea vastauksia uskon kysymyksiin, sillä aina löytyy vastaajia, joilla on vääriä neuvoja. Näkyypä täällä joskus uskovaisenakin esittäytyviä, mutta kirjoitukset eivät ole sen mukaisia.

      Itse EN ole homo, ja aina olen käsittäny homouden vääräksi. Mutta enpä ole tavannut ketään jolle se olisi tullut ongelmaksi. Kuitenkaan et varmasti ole ainoa, joka kipuilee saman asian kanssa. Puhu asiasta parhaan ystäväsi kanssa. Saa mulle mailatakin jos ei ole ketään jolle puhua...

      [email protected]

      • poju

        oon vissiin saman ikäinen kuin sä siis 81-syntynyt...


      • Ulpu

        JT!
        Hei, mä oletan, että oot sama Chopin joka vieraili aikanaan ahkerasti meisselit.cjb.netissä... Osaisitko kertoa, missä on meisseleitten uusin korvike? Et viittis vaikka meilata mulle osoitetta, mistä vois löytää ne, kun oon haeskellut, mutta en löytänyt... Joku lentokenttä? Tai jotain? Mulla on hurjan ikävä meisseleitten väkeä! :)
        Jrt Ulpukka


      • Chopin
        Ulpu kirjoitti:

        JT!
        Hei, mä oletan, että oot sama Chopin joka vieraili aikanaan ahkerasti meisselit.cjb.netissä... Osaisitko kertoa, missä on meisseleitten uusin korvike? Et viittis vaikka meilata mulle osoitetta, mistä vois löytää ne, kun oon haeskellut, mutta en löytänyt... Joku lentokenttä? Tai jotain? Mulla on hurjan ikävä meisseleitten väkeä! :)
        Jrt Ulpukka

        Mailaa niin lähetän sulle sen ossan. En mä sun osotteesta ole kiinnostunu, mut en vaan haluu kaikille huudella...

        [email protected]


    • Näin

      Kerronpa sinulle näin ex-lestadiolaisena, että kyseiseen herätysliikkeeseen kuuluvat eivät hyväksy homoutta, vaan pitävät sitä uskon- ja luonnonvastaisena touhuna. Suhtautuminen vaihtelee tietysti hiukan ihmisestä toiseen, mutta eniten asiaan vaikuttaa se, että miten toimit käytännössä... jos olet kaappihomo, etkä "toteuta luontoasi", siitä ei kenelläkään pitäisi olla sanomista. Minkäs sitä lihan himoilleen voi, ne on vain tässä tapauksessa pidettävä kurissa! Sitä he eivät hyväksy, että alat deittailemaan jonkun miespuolisen kanssa... homo"avioliittoja" heille ei ole olemassakaan.

    • deduktio

      Kysyit, onko Sinulla kohtalotovereita. Laskentatavasta riippuen homoseksuaaleja on n. 10% väestöstä, eli myös n. 10% lestadiolaisista on homoseksuaaleja, joten siihen määrään mahtuu monenlaisia mielipiteitä.

      Kohtalotovereiden etsintä voi ainoastaan lestadiolaisten piiristä olla vaikeaa, mutta käsittääkseni monien muidenkin uskontokuntien kannattajien (kuten evl) keskuudessa on tämän asian parissa olevia.

      Tsemppiä (kohtalo)toverin löytämiseen!

      • poju

        musta tuntuu että homoja on lestadiolaisissa keskimääräistä vähemmän, koska useimmat homot kieltää uskonsa jossain vaiheessa, tai ainakin olettaisin niin....Ja homoja on keskimäärin 5%väestöstä toi 10% on jo liioittelua...


      • deduktio
        poju kirjoitti:

        musta tuntuu että homoja on lestadiolaisissa keskimääräistä vähemmän, koska useimmat homot kieltää uskonsa jossain vaiheessa, tai ainakin olettaisin niin....Ja homoja on keskimäärin 5%väestöstä toi 10% on jo liioittelua...

        Kuten sanoin kysymys on seksuaalisuuden (määrittelystä ja) laskentatavasta; emme kai usko että maailma (seksuaalisuuskaan) on mustavalkoinen? Suurimmalla osalla suomalaisista (yli 90%) on elämänsä aikana jonkinlaisia homoeroottisia kokemuksia!

        On surullista, jos valittavana vaihtoehtoina on oman seksuaalisen (pää)suuntautuneisuuden mukainen eläminen TAI (kiinteä) lähiyhteisön turvaverkko. Onko jotain muuta vaihoehtoa?

        Ohessa linkki, josta löytyy tietoa mm. seksuaalisuudesta ja mielenterveydestä.

        http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/seksuaalisuushomo.htm


      • Cherry

        Ensinnäkään en usko, että 10% väestöstä on homoja. Joku 1% on varmaankin paljon lähempänä totuutta.
        Enkä todellakaan usko, että lestoissa on saman verran homoja, kuin valtaväestössä. Päättyyhän n.50% suomalaisista avioliitoistakin eroon, mutta lestadiolaisten keskuudessa tämä luku on lähes olematon, ehkä joitain promilleja korkeintaan.


      • deduktio
        Cherry kirjoitti:

        Ensinnäkään en usko, että 10% väestöstä on homoja. Joku 1% on varmaankin paljon lähempänä totuutta.
        Enkä todellakaan usko, että lestoissa on saman verran homoja, kuin valtaväestössä. Päättyyhän n.50% suomalaisista avioliitoistakin eroon, mutta lestadiolaisten keskuudessa tämä luku on lähes olematon, ehkä joitain promilleja korkeintaan.

        Perustelet uskomustasi että homoja ei ole lestoissa niin paljon kuin muussa väestössä sillä, että muu väestö eroo useammin.

        Koska minä olen hiukan hidas ymmärtämään asioita, toivoisin että kertoisit minulle, mikä yhteys avioerojen määrällä ja homouden määrällä on toisiinsa? TArkoitatko että kun avioerojen määrä kasvaa, homouden määrä kasvaa. Ja päinvastoin?

        Itse olen käsittänyt että sukupuolisen suuntautuneisuuden syntymekanismeja ei vielä tarkkaan tunneta, vaikkakin joitain lähinnä bio-psykologisia selityksiä onkin esitetty.
        Ottamatta kantaa näiden selitysten selitysvoimaan, avioliittojen kariutumisen määrää ei kai vielä ole pidetty yhtenä selityksenä.

        Mitä muita syitä keksisit sille, miksi homoseksuaalisuutta ei ilmennetä lestadiolaisten piireissä?


      • poju
        deduktio kirjoitti:

        Perustelet uskomustasi että homoja ei ole lestoissa niin paljon kuin muussa väestössä sillä, että muu väestö eroo useammin.

        Koska minä olen hiukan hidas ymmärtämään asioita, toivoisin että kertoisit minulle, mikä yhteys avioerojen määrällä ja homouden määrällä on toisiinsa? TArkoitatko että kun avioerojen määrä kasvaa, homouden määrä kasvaa. Ja päinvastoin?

        Itse olen käsittänyt että sukupuolisen suuntautuneisuuden syntymekanismeja ei vielä tarkkaan tunneta, vaikkakin joitain lähinnä bio-psykologisia selityksiä onkin esitetty.
        Ottamatta kantaa näiden selitysten selitysvoimaan, avioliittojen kariutumisen määrää ei kai vielä ole pidetty yhtenä selityksenä.

        Mitä muita syitä keksisit sille, miksi homoseksuaalisuutta ei ilmennetä lestadiolaisten piireissä?

        Homoja syntyy lestadiolaisperheisiin ihan yhtä lailla kuin muihinkin perheisiin, mutta luulisin että useimmat homot jättää uskonsa jossain vaiheessa, koska on raskasta taistella omia taipumuksiaan vastaan syntinä....
        Avioeroja ei lestadiolaisilla taas oo niin paljoa, koska uskosta saa voimaa pitää perhe koossa......näillä asioilla ei mun mielestä oo kauheasti tekoa keskenään...


      • cherry
        deduktio kirjoitti:

        Perustelet uskomustasi että homoja ei ole lestoissa niin paljon kuin muussa väestössä sillä, että muu väestö eroo useammin.

        Koska minä olen hiukan hidas ymmärtämään asioita, toivoisin että kertoisit minulle, mikä yhteys avioerojen määrällä ja homouden määrällä on toisiinsa? TArkoitatko että kun avioerojen määrä kasvaa, homouden määrä kasvaa. Ja päinvastoin?

        Itse olen käsittänyt että sukupuolisen suuntautuneisuuden syntymekanismeja ei vielä tarkkaan tunneta, vaikkakin joitain lähinnä bio-psykologisia selityksiä onkin esitetty.
        Ottamatta kantaa näiden selitysten selitysvoimaan, avioliittojen kariutumisen määrää ei kai vielä ole pidetty yhtenä selityksenä.

        Mitä muita syitä keksisit sille, miksi homoseksuaalisuutta ei ilmennetä lestadiolaisten piireissä?

        Lestadiolaisperheissä ja -piireissä kaikkenlaista syntiä kytätään jatkuvasti ja "rankaistaan" sitä, joka poikkeaa säännöistä. Ihminen luultavasti pystyy elämään teeskennellen koko elämänsä(vaikka sillä pilaakin elämänsä ja itsekunnioituksensa),jos on pakko.

        Avioerot yhdistin asiaan siksi, että tuskin jokainen lestadiolaisavioliitto on onnellinen ja perheväkivaltaa esiintyy niissäkin perheissä. Varmasti esim. lestadiolaisvaimoissa on onnettomia ihmisraunioita, joiden paikka on kotona,nyrkin ja hellan välissä. Eivätkä he kaikki takuulla haluaisi viettää koko elämäänsä synnyttäen(monet kärsivät masennuksesta ja mielenterveys järkkyy). Silti eroja on todella harvassa, koska eroaminen ei kertakaikkiaan ole sallittua, koska "Sen minkä Jumala on yhdistänyt, sitä ei pidä ihmisen erotaman". Eronnutta luultavasti hyljeksittäisiin ja ehkä lapsetkin kärsisivät "tavallisten" eron harmien lisäksi lestadiolaispiireissä julmasta kiusauksesta.

        No, asiaan. Eli homoudessa asia voi olla juuri samalla tavalla. vaikka lestadiolaisissa olisikin homoseksuaalisia ihmisiä, he eivät takuulla tunnustaisi sitä kovon helpolla juuri aiempaan avioeroesimerkkiin viitaten. Jos lestadiolaisnuori on koko elämänsä käynyt seuroissa kuuntelemassa ja kuullut juttua muiltakin uskovaisilta, kuinka homous on valtava synti(minun lestadiolaiset ystäväni ovat sitä mieltä, että homous on sairaus! Mistäköhän lie oppineet....), on todella valtava kynnys tulla ulos kaapista. Luultavasti he joko eroavat koko liikkeestä, ja katkaisevat välit kaikkiin sukulaisiinsa tai elävät kulissiavioliitosa kärsien koko elämänsä.

        Saatan olla hyvinkin väärässä, mutta minun mielipiteeni oli tuo.


      • femme

        Vastasin äskettäin,mutta viesti hävisi jonnekkin.

        Olen Tälläinen TS-ihminen eli trans-sukupuolinen,
        en ole mitään hoitoja yms...ottanut,kuitenkin tunnen olevani sellainen.
        Olen kuulunut v-lest.yhteisöön varmaankin 15 vuotta,tosin kukaan ei ulkoisesti voi päätellä kuka olen. En voi kuitenkaan mennä kysymään,mitä
        mieltä olette trans-sukupuolisista ihmisistä.
        Koen,etten itse ole voinut vaikuttaa kohtalooni.
        Tunnen olevani yksin ajatusteni kanssa,koska niitä en voi kenellekkään yhteisössä paljastaa.
        Onneksi tunnen muita uskovaisia (ei lest) kohtalotovereita jotka ovat olleet lohtuna ja turvana.En ymmärrä miksi pitää tuomita sellaista
        jolle en ole voinut mitään,tämä tulee jostain muualta kuin ihmisestä.
        Niin,että kyllä niitä kohtalotovereita löytyy.
        Ne ovat vain kaikki piilossa välttääkseen julkisen
        tuomion.


      • poju
        femme kirjoitti:

        Vastasin äskettäin,mutta viesti hävisi jonnekkin.

        Olen Tälläinen TS-ihminen eli trans-sukupuolinen,
        en ole mitään hoitoja yms...ottanut,kuitenkin tunnen olevani sellainen.
        Olen kuulunut v-lest.yhteisöön varmaankin 15 vuotta,tosin kukaan ei ulkoisesti voi päätellä kuka olen. En voi kuitenkaan mennä kysymään,mitä
        mieltä olette trans-sukupuolisista ihmisistä.
        Koen,etten itse ole voinut vaikuttaa kohtalooni.
        Tunnen olevani yksin ajatusteni kanssa,koska niitä en voi kenellekkään yhteisössä paljastaa.
        Onneksi tunnen muita uskovaisia (ei lest) kohtalotovereita jotka ovat olleet lohtuna ja turvana.En ymmärrä miksi pitää tuomita sellaista
        jolle en ole voinut mitään,tämä tulee jostain muualta kuin ihmisestä.
        Niin,että kyllä niitä kohtalotovereita löytyy.
        Ne ovat vain kaikki piilossa välttääkseen julkisen
        tuomion.

        ootko muuten fyysiseltä sukupuoleltasi mies vai nainen? kyllä mää tunnen trans-seksuaalisuuden. Oikeastaan mää oon itsekin miettinyt, että jos oisin syntynyt naiseks, kaikki ois helpompaa, mutta oon kyllä tottunut miehenä elämiseen, ja tykkään ja haluan loppujen lopuksi olla mies.

        Oikeastaan ois melkein parempi, että en edes löytäisi kohtalotovereita...jos nimittäin kävisi sillä tavalla, että tutustuisin ja rakastuisin jonkun toisen uskovaisen homopojan kanssa, meillä vois tulla vaikeet ajat eteen...niin yhteisössä kuin syntipaineniden keskellä.


      • kääk
        cherry kirjoitti:

        Lestadiolaisperheissä ja -piireissä kaikkenlaista syntiä kytätään jatkuvasti ja "rankaistaan" sitä, joka poikkeaa säännöistä. Ihminen luultavasti pystyy elämään teeskennellen koko elämänsä(vaikka sillä pilaakin elämänsä ja itsekunnioituksensa),jos on pakko.

        Avioerot yhdistin asiaan siksi, että tuskin jokainen lestadiolaisavioliitto on onnellinen ja perheväkivaltaa esiintyy niissäkin perheissä. Varmasti esim. lestadiolaisvaimoissa on onnettomia ihmisraunioita, joiden paikka on kotona,nyrkin ja hellan välissä. Eivätkä he kaikki takuulla haluaisi viettää koko elämäänsä synnyttäen(monet kärsivät masennuksesta ja mielenterveys järkkyy). Silti eroja on todella harvassa, koska eroaminen ei kertakaikkiaan ole sallittua, koska "Sen minkä Jumala on yhdistänyt, sitä ei pidä ihmisen erotaman". Eronnutta luultavasti hyljeksittäisiin ja ehkä lapsetkin kärsisivät "tavallisten" eron harmien lisäksi lestadiolaispiireissä julmasta kiusauksesta.

        No, asiaan. Eli homoudessa asia voi olla juuri samalla tavalla. vaikka lestadiolaisissa olisikin homoseksuaalisia ihmisiä, he eivät takuulla tunnustaisi sitä kovon helpolla juuri aiempaan avioeroesimerkkiin viitaten. Jos lestadiolaisnuori on koko elämänsä käynyt seuroissa kuuntelemassa ja kuullut juttua muiltakin uskovaisilta, kuinka homous on valtava synti(minun lestadiolaiset ystäväni ovat sitä mieltä, että homous on sairaus! Mistäköhän lie oppineet....), on todella valtava kynnys tulla ulos kaapista. Luultavasti he joko eroavat koko liikkeestä, ja katkaisevat välit kaikkiin sukulaisiinsa tai elävät kulissiavioliitosa kärsien koko elämänsä.

        Saatan olla hyvinkin väärässä, mutta minun mielipiteeni oli tuo.

        "Lestadiolaisperheissä ja -piireissä kaikenlaista syntiä kytätään jatkuvasti ja 'rankaistaan' sitä, joka poikkeaa säännöistä"

        En voi muuta sanoa kuin että kääk! En laita tätä viestiäni pahalla,(enkä viitsi alkaa millään lailla edes väittelemään) mutta haluan vain sanoa sen verran, että rakas Cherry..vaikka se oikin vain oma mielipiteesi, niin sanoissasi ei kuitenkaan ollut piirun vertaa totta. Jos sinulla on ns. negatiivisiä kokemuksia joidenkin lestadiolaisten kanssa, niin pyydän ettet silti menisi koko joukkoa tuomitsemaan. (varsinkaan kun(en sano tätä pahalla) sinulla ei näytä olevan millään lailla oikeaa tietoa lestadiolaisista. En puhukaan nyt ns. pinnallisista tiedoista, vaan paljon, paljon syvemmistä asioista.

        Cherry, sanomani ei ole tarkoitus aiheuttaa sinulle mielipahaa, usko pois vain. Jatkoa vain hyvää sinulle.

        'Rakastakaamme toisiamme kuin itsiämme.'


      • femme
        poju kirjoitti:

        ootko muuten fyysiseltä sukupuoleltasi mies vai nainen? kyllä mää tunnen trans-seksuaalisuuden. Oikeastaan mää oon itsekin miettinyt, että jos oisin syntynyt naiseks, kaikki ois helpompaa, mutta oon kyllä tottunut miehenä elämiseen, ja tykkään ja haluan loppujen lopuksi olla mies.

        Oikeastaan ois melkein parempi, että en edes löytäisi kohtalotovereita...jos nimittäin kävisi sillä tavalla, että tutustuisin ja rakastuisin jonkun toisen uskovaisen homopojan kanssa, meillä vois tulla vaikeet ajat eteen...niin yhteisössä kuin syntipaineniden keskellä.

        Fyysisesti olen mies.
        En tarkoittanut,että etsisin kohtalotovereita.
        Enkä tiedä haluaisikokaan edes tavata muita erilaisesti ajattelevia tai eläviä. Tarkoitin sitä,että meitä kuitenkin löytyy moneen junaan.
        Itse ainakin olen nyt onnellinen ja sinut itseni kanssa ajatelkoot , moralisoikkot tai tuomitkoon
        muut mitä haluavat. Enkä kaipaa muiden hyväksyntää
        riittää kun olen sinut itseni kanssa ja välit
        ovat Jumalan kanssa kunnossa.


      • hihhuli
        poju kirjoitti:

        ootko muuten fyysiseltä sukupuoleltasi mies vai nainen? kyllä mää tunnen trans-seksuaalisuuden. Oikeastaan mää oon itsekin miettinyt, että jos oisin syntynyt naiseks, kaikki ois helpompaa, mutta oon kyllä tottunut miehenä elämiseen, ja tykkään ja haluan loppujen lopuksi olla mies.

        Oikeastaan ois melkein parempi, että en edes löytäisi kohtalotovereita...jos nimittäin kävisi sillä tavalla, että tutustuisin ja rakastuisin jonkun toisen uskovaisen homopojan kanssa, meillä vois tulla vaikeet ajat eteen...niin yhteisössä kuin syntipaineniden keskellä.

        Vieläköhän juttu käy kuumana... Mut kun mä oon vähän hidas, niin parempi kai ku esitän mielipiteeni myöhään ku ei koskaan... :)

        Mä oon nimittäin ite lestadioilainen, tosin eri porukasta ku sä. Mulla on usko omakohtaisena, enkä oo mikään mukana seuran vuoks roikkuja, ja sain sen käsityksen, ja kun sä haluat tietää lestadiolaisten kannan sun ongelmaas, ni päättelin, et et säkään varmaan kovin hepposin perustein oo seuraamas kristillisyyttä.

        On vähän ongelmallista määritellä lestadiolaisuuden kantaa mihinkää, kun mä en esim. tiedä, mitä teillä opetetaan, mä voin vaan kertoa, miten mä oon asian ymmärtänyt ja miten Lestadius on asiaa käsitelly. Meijän seurakunnassa seksuaalisuudesta puhutaan aika luontevasti - onhan se luonnollinen osa ihmisen elämää ja annettu lahjaks miehen ja vaimon välille avioliittoon.

        Homous - ois kiva tietää, mitä se on sulle. Onko se vaan kiintymystä samaan sukupuoleen vai seksuaalisia haluja samaa sukupuolta kohtaan?

        Huoruuden himo on synti, senhän sä tiedät. "Joka katsoo naista himoiten, hän on jo sydämessään tehnyt huorin tämän kanssa", sanoo Jeesus. Ei siinä oo kai oo erotusta, ketä himoitsee; onko se samaa vai eri sukupuolta, kun ei olla Jumalan Sanalla yhdistetty. Ja Jumalan Sana ei yhdistä miestä ja miestä tai naista ja naista.

        Homous on synti, mut eihän syntejä voi laittaa mihinkään vakavuusjärjestykseen - paitsi et sanotaan, et epäusko on suurin synti, jonka kautta kaikki muu synti tuli maailmaan. Jokaisella meillä on helmasyntimme, mullakin toi huoruus on tosi vahva, mutta idea onkin siinä, et niitä vastaan täytyy taistella eikä toteuttaa niitä. Jos mä juoksisin mieheltä toiselle, en mä vois perustella sitä sillä, et Jumala on luonu mulle näin "vahvan lihan", minkäs mä sille voin.

        Nyt tietenkin joku puuttuu siihen, et homothan on ihan yhtä lailla kykeneväisiä vastuulliseen ja uskolliseen suhteeseen ku heterotkin. Mut Jumalan ajatukset menee eri teitä ku ihmisten. Jumalan oikeamielisyys on jotain, mikä menee inhimillisen moraalitajun yli. Meijän täytyy uskoa, et Jumala on viisaudessaan laittanu järjestyksen tällaseks, mies ja nainen on luotu yhteen, ja meidän on hyvä siihen tyytyä.

        On kuitenki tärkeetä muistaa vihata syntiä mut rakastaa syntistä. Mäkin vihaan mun helmasyntejäni (ja muitakin) yli kaiken, ja mä tiedän, et mun syntini on raadellu Vapahtajaa ristillä, mut silti mä luotan, et katuvaiselle annetaan armo ja mä saan olla Jumalan rakastettu lapsi. Syntiä ei saa hyväksyä, mut ei mikään synti tee kantajastaan erityistapausta, kun kaikissa meissä on syntiä NIIN paljon.

        Rukoile et Jumala auttais sua tässäkin asiassa. Mä tunnen yhen miehen,jolla oli sama kysymys ku sulla, ja sille asia käänty parhain päin.


      • poju
        hihhuli kirjoitti:

        Vieläköhän juttu käy kuumana... Mut kun mä oon vähän hidas, niin parempi kai ku esitän mielipiteeni myöhään ku ei koskaan... :)

        Mä oon nimittäin ite lestadioilainen, tosin eri porukasta ku sä. Mulla on usko omakohtaisena, enkä oo mikään mukana seuran vuoks roikkuja, ja sain sen käsityksen, ja kun sä haluat tietää lestadiolaisten kannan sun ongelmaas, ni päättelin, et et säkään varmaan kovin hepposin perustein oo seuraamas kristillisyyttä.

        On vähän ongelmallista määritellä lestadiolaisuuden kantaa mihinkää, kun mä en esim. tiedä, mitä teillä opetetaan, mä voin vaan kertoa, miten mä oon asian ymmärtänyt ja miten Lestadius on asiaa käsitelly. Meijän seurakunnassa seksuaalisuudesta puhutaan aika luontevasti - onhan se luonnollinen osa ihmisen elämää ja annettu lahjaks miehen ja vaimon välille avioliittoon.

        Homous - ois kiva tietää, mitä se on sulle. Onko se vaan kiintymystä samaan sukupuoleen vai seksuaalisia haluja samaa sukupuolta kohtaan?

        Huoruuden himo on synti, senhän sä tiedät. "Joka katsoo naista himoiten, hän on jo sydämessään tehnyt huorin tämän kanssa", sanoo Jeesus. Ei siinä oo kai oo erotusta, ketä himoitsee; onko se samaa vai eri sukupuolta, kun ei olla Jumalan Sanalla yhdistetty. Ja Jumalan Sana ei yhdistä miestä ja miestä tai naista ja naista.

        Homous on synti, mut eihän syntejä voi laittaa mihinkään vakavuusjärjestykseen - paitsi et sanotaan, et epäusko on suurin synti, jonka kautta kaikki muu synti tuli maailmaan. Jokaisella meillä on helmasyntimme, mullakin toi huoruus on tosi vahva, mutta idea onkin siinä, et niitä vastaan täytyy taistella eikä toteuttaa niitä. Jos mä juoksisin mieheltä toiselle, en mä vois perustella sitä sillä, et Jumala on luonu mulle näin "vahvan lihan", minkäs mä sille voin.

        Nyt tietenkin joku puuttuu siihen, et homothan on ihan yhtä lailla kykeneväisiä vastuulliseen ja uskolliseen suhteeseen ku heterotkin. Mut Jumalan ajatukset menee eri teitä ku ihmisten. Jumalan oikeamielisyys on jotain, mikä menee inhimillisen moraalitajun yli. Meijän täytyy uskoa, et Jumala on viisaudessaan laittanu järjestyksen tällaseks, mies ja nainen on luotu yhteen, ja meidän on hyvä siihen tyytyä.

        On kuitenki tärkeetä muistaa vihata syntiä mut rakastaa syntistä. Mäkin vihaan mun helmasyntejäni (ja muitakin) yli kaiken, ja mä tiedän, et mun syntini on raadellu Vapahtajaa ristillä, mut silti mä luotan, et katuvaiselle annetaan armo ja mä saan olla Jumalan rakastettu lapsi. Syntiä ei saa hyväksyä, mut ei mikään synti tee kantajastaan erityistapausta, kun kaikissa meissä on syntiä NIIN paljon.

        Rukoile et Jumala auttais sua tässäkin asiassa. Mä tunnen yhen miehen,jolla oli sama kysymys ku sulla, ja sille asia käänty parhain päin.

        kyllähän näitä viestejä aina silloin tällöin tuppaa tuleen, että ei tää juttu ainakaan loppuunkäsitelty oo....;)
        eli mitä homous on mulle se on sekä kiintymystä samaan sukupuoleen että seksuaalisia haluja, se mitä tunnen naisia kohtaa, se on lähes yksinomaan kiintymystä...
        Oikeastaan mulla on ollut alun alkaen selkeä kanta homoseksuaalisuuteen, koska olen mielessäni asiaa pohdiskellut jo ehkä 8-vuotiaasta lähtien, kun tajusin olevani homo, koskaan en ole asiasta voinut keskustella kasvokkain kenenkään uskovaisen kanssa. Ehkä pelkään menettäväni kasvoni, koska monilla on niin vahvoja ennakkoluuloja ja ennakkokäsityksiä asiasta.
        Itse olen hyväksynyt homoseksuaalisuuden osana minua, en usko että voisin "parantua", kun ei homoseksuaalisuus mikään sairaus ole! Toivoisin vain, että muut hyväksyisivät minut sellaisena kuin olen, vaikka kauhistelisivatkin tekojani..Ei maan päällä oo yhtään synnitöntä....Kuitenkin pyrin sisimmässäni välttään homoseksuaalisia tekoja, vaikka välillä lankeaisinkin.
        Toivoisin, että voisin joskus mennä naimisiin, mutta minua vain pelottaa, onnistuisiko minun elää avioliitossa, koska olen homo ja jos saisin lapsia, entäs jos heistäkin tulisi homoja, en haluaisi saattaa samaa kohtaloa kenellekään...

        jos joku haluaa hieman henkilökohtaisemmin ottaa yhteyttä, niin postia voi laittaa osoitteeseen [email protected]


      • poju
        poju kirjoitti:

        kyllähän näitä viestejä aina silloin tällöin tuppaa tuleen, että ei tää juttu ainakaan loppuunkäsitelty oo....;)
        eli mitä homous on mulle se on sekä kiintymystä samaan sukupuoleen että seksuaalisia haluja, se mitä tunnen naisia kohtaa, se on lähes yksinomaan kiintymystä...
        Oikeastaan mulla on ollut alun alkaen selkeä kanta homoseksuaalisuuteen, koska olen mielessäni asiaa pohdiskellut jo ehkä 8-vuotiaasta lähtien, kun tajusin olevani homo, koskaan en ole asiasta voinut keskustella kasvokkain kenenkään uskovaisen kanssa. Ehkä pelkään menettäväni kasvoni, koska monilla on niin vahvoja ennakkoluuloja ja ennakkokäsityksiä asiasta.
        Itse olen hyväksynyt homoseksuaalisuuden osana minua, en usko että voisin "parantua", kun ei homoseksuaalisuus mikään sairaus ole! Toivoisin vain, että muut hyväksyisivät minut sellaisena kuin olen, vaikka kauhistelisivatkin tekojani..Ei maan päällä oo yhtään synnitöntä....Kuitenkin pyrin sisimmässäni välttään homoseksuaalisia tekoja, vaikka välillä lankeaisinkin.
        Toivoisin, että voisin joskus mennä naimisiin, mutta minua vain pelottaa, onnistuisiko minun elää avioliitossa, koska olen homo ja jos saisin lapsia, entäs jos heistäkin tulisi homoja, en haluaisi saattaa samaa kohtaloa kenellekään...

        jos joku haluaa hieman henkilökohtaisemmin ottaa yhteyttä, niin postia voi laittaa osoitteeseen [email protected]

        näyttäis olevan ensimmäisen viestini ja edellisen välillä, mut ei kai haittaa? ;)


      • hihhuli
        poju kirjoitti:

        kyllähän näitä viestejä aina silloin tällöin tuppaa tuleen, että ei tää juttu ainakaan loppuunkäsitelty oo....;)
        eli mitä homous on mulle se on sekä kiintymystä samaan sukupuoleen että seksuaalisia haluja, se mitä tunnen naisia kohtaa, se on lähes yksinomaan kiintymystä...
        Oikeastaan mulla on ollut alun alkaen selkeä kanta homoseksuaalisuuteen, koska olen mielessäni asiaa pohdiskellut jo ehkä 8-vuotiaasta lähtien, kun tajusin olevani homo, koskaan en ole asiasta voinut keskustella kasvokkain kenenkään uskovaisen kanssa. Ehkä pelkään menettäväni kasvoni, koska monilla on niin vahvoja ennakkoluuloja ja ennakkokäsityksiä asiasta.
        Itse olen hyväksynyt homoseksuaalisuuden osana minua, en usko että voisin "parantua", kun ei homoseksuaalisuus mikään sairaus ole! Toivoisin vain, että muut hyväksyisivät minut sellaisena kuin olen, vaikka kauhistelisivatkin tekojani..Ei maan päällä oo yhtään synnitöntä....Kuitenkin pyrin sisimmässäni välttään homoseksuaalisia tekoja, vaikka välillä lankeaisinkin.
        Toivoisin, että voisin joskus mennä naimisiin, mutta minua vain pelottaa, onnistuisiko minun elää avioliitossa, koska olen homo ja jos saisin lapsia, entäs jos heistäkin tulisi homoja, en haluaisi saattaa samaa kohtaloa kenellekään...

        jos joku haluaa hieman henkilökohtaisemmin ottaa yhteyttä, niin postia voi laittaa osoitteeseen [email protected]

        Joo, kun mä sanoin, et "homma kääntyi parhain päin", en tarkottanu parantumista, vaan tää henkilö sai elämäänsä niin paljon muuta sisältöä, et ajatukset sukupuolisuudesta lakkas hallitsemasta sen ihmisen elämää ja ajatusmaailmaa.

        Sulla on oikea mieli, ja tahtohan on kaiken a ja o. :) Vaikea sanoa, ku ei oo omakohtaisia kokemuksia... ...mut mä toivon, et sä joskus saisit elää sellasta perhe-elämää, josta haaveilet. Ei sun tarvi pelätä jälkikasvus puolesta, kyl niistä tulee just sellasia kun on tarkotettu, jos niitä sulle suodaan. :) Voimia taistoon! :)


    • Vastaus"letsadiolaisuus

      Ajattelemme,että homoseksuaalisuus on niinku itse kuviteltua,
      eikä se ole "sallittua".Kyselehän äidiltäsi tarkemmin,
      än varmasti tietää,jos on lestadiolainen.
      "pieni ja ymmärämätön"

    • Sirkku

      Ei ole tärkeää miten "Lestadiolaiset/Helluntailaiset ym suhtautuvat asiaan vaan MITEN JUMALA SUHTAUTUU ASIAAN.

      He ovat vain ihmisiä uskoineen ,vikoineen ja virheineen.

      Rakas ystävä en pysty sinulle sanomaan ainoata oikeata vastausta eikä kukaan ihminen sillä emme todellakaan tiedä.Ainoastaan omia mielipiteitä pystymme tuomaan esiin eikä ne aina läheskään ole oikeita.

      Kehoittaisin sinua lukemaan raamattua ja rukoilemaan Jumalalta neuvoa ja vastausta kysymykseesi.

      Kärsin kanssasi kun ajattelen kuinka vaikeata sinulla on.Raamattuhan noin äkkiseltään kieltää homouden mutta toisaalta Jumala voi armahtaa ihmistään tosissaan pyytää.

      Oletko aivan varma että olet ns.Homo?
      Jos todella olet ,niin voin vain rukoilla puolestasi,että äitisi ainakaan ei sinua hylkäisi eikä uskontoverisikaan.

      Kävipä kuinka tahansa ÄLÄ LUOVU USKOSTASI.
      Lahkoja voi vaihtaa ja niistä luopua mutta uskoasi älä heitä menemään ettet kadottaisi sieluasi.
      Muista aina että Usko ja lahko eivät aina ole sama asia.

      Taivaanisän hellää hoitoa sinulle ja voimia sillä niitä tarvitset täällä pahan maailmassa.

    • Chiant

      Ite olen esikoislestadiolainen ja gay. Meilläkin on ankara suhtautuminen tähän asiaan, mutta itse olen päättänyt "kunnioittaa" uskontoani olemalla hiljaa asiasta. Itse olen syvästi uskonnollinen ja vasta viime aikoina oppinut elämään itseni kanssa.

      Siitä saan kuitenkin kiittää poikakaveriani, joka minua ymmärtää ja kuunntelee...

      Kuitenkin kukin tekee omalla elämällään, mitä itse haluaa.

      • poju

        Sulla on kuitenkin poikakavei. minäkin olen unelmoinut monet kerrat poikakaverista, mutta se voisi olla vähän hankalaa elää rakkaussuhteessa, jos pitää samalla elää selibaatissa. koska Raamaatu opettaa, että homoseksi on syntiä. jokainen ihminen toki tekee elämällään, mitä itse haluaa, mutta synnissä elävät ihmiset eivät pääse taivaaseen. ja sinne haluan päästä mieluummin elän huonon elämän, kuin joudun kadotukseen. kyllä elämääni jäisi silti monta hyvää asiaa, joista voi ottaa ilon irti....


    • Anonyymi

      Moi

      Mä kuulun ja ryhmään. Ymmärrän sinuakin. Olen itseni kanssa sinut, mutta en ole onnellinen.

      • Anonyymi

        Hei, olis kiva tietää enemmän ja miten pojulle on käynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe