Väärin/ rangaistus

Pensa

Pensa ja diesel saman hintaisia mutta diesel autoilijoita rangaistaan vielä lisää koska maksavat vielä jokavuotisen dieselveron !

24

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uudet..Puhtaammat

      Kulutustahan pitää hillitä.
      Dieselihän kuluttaa 25 prossaa vähemmän., siis oikea valinta uudeksi autoksi.
      Uudet 2009 jälkeen valmistetut diesrlit ovat varustettu hiukkassuodattimilla.
      DPF diesel particular filter on loistava keksintö.

      • ValtionKuzetus

        ”Jos auto on hyväksytty yhteiskunnan toimesta liikenteeseen, sen moottoria ei voi vaatia vaihdettavaksi. Perustuslaki ei myöskään salli verotuksella painostamista, kun verovelvollinen on asiaan täysin osaton”, Nieminen sanoo Moottori-lehdessä.

        ”Valtio on ottanut tehtäväkseen valvoa markkinoille tulevia tuotteita kansalaisten puolesta. Kun nyt näyttää siltä, että valtio on tässä tehtävässä epäonnistunut, niin valtion muutosvaatimukset voidaan toteuttaa vain sen itsensä kukkarosta, Nieminen sanoo.


      • miten.on

        Jos 2009 jälkeen valmistetut dieselautot ovat puhtaita niin silti niissä on korkea dieselvero ja varmasti siihen on myös perustelut, koska tuskin se perusteetonta on. Miksi moottori pitäisi vaihtaa jos kerta se syy korkeaan verotukseen ei ole siinä?


    • loretaariu

      Maanviljelijöiden ja yrittäjien vältetyt verot pitää kompensoida jollakin. Hehän laittavat kaikki yksityisajonsakin verovähennyksiin ja autojen huolto-ja polttoainekulut.
      Samoin menee mönkijät ja diesel-mopoautot.

      • KokonaispuhtainDiesel

        Kaikki uudet tieliikenteessä olevat E4 ja E5 dieselautot ovat varustettu hiukkassuodattimilla (DPF). Uusi E6 luokitus kiristää hiukkaspäästöjen rajaarvoja entisestään. Tiukat päästörajoitukset ovat saaneet ajoneuvovalmistajat kääntymään jälkikäsittelylaitteisiin kuten dieselpartikkelifilttereihin tarkoituksenaan vähentää päästöjä.

        Kulkisin kesällä skootterilla, alle 125 cm3, mutta se on kiellettyä B-kortilla.. Hassua.


      • NäinSeVaanOnUskoPois
        KokonaispuhtainDiesel kirjoitti:

        Kaikki uudet tieliikenteessä olevat E4 ja E5 dieselautot ovat varustettu hiukkassuodattimilla (DPF). Uusi E6 luokitus kiristää hiukkaspäästöjen rajaarvoja entisestään. Tiukat päästörajoitukset ovat saaneet ajoneuvovalmistajat kääntymään jälkikäsittelylaitteisiin kuten dieselpartikkelifilttereihin tarkoituksenaan vähentää päästöjä.

        Kulkisin kesällä skootterilla, alle 125 cm3, mutta se on kiellettyä B-kortilla.. Hassua.

        Hiukkaspäästöt eivät ole olleet yhdenkään dieselauton ongelmana enää kymmeneen vuoteen. Siis tuona aikana uutena ostettujen. Nyt bensa-autoihinkin tulee hiukkassuotimet, joten hiukkasongelma poistuu niistäkin.
        Ainoa päästö, jota dieselautot tuottaa enemmän kuin bensa-auto on ollut typpioksidi. Syksyllä 2014 tuli voimaan Euro6, jossa tämäkin dieselauton ongelma kutistui käytännössä samantasoiseksi kuin bensa-autoillakin.

        Nykyisin eli syksyn 2014 valmistetut dieselautot ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot. Tämä ero päästöissä dieselien eduksi on tuon jälkeen vain kasvanut.


      • unessakäviniin

        Saattaapa olla. Tästä huolimatta dieselit ajetaan kaikkialla vääjäämättä alas, ovathan ne niin ongelmallisia. Ennen bensa-autoja. Sehän on selvä. Nyt siirrytään hybridiin, ja sähköön. Vetyynkin varmasti tulevaisuudessa.


      • rahatsaatakaskunvaatiiVW
        NäinSeVaanOnUskoPois kirjoitti:

        Hiukkaspäästöt eivät ole olleet yhdenkään dieselauton ongelmana enää kymmeneen vuoteen. Siis tuona aikana uutena ostettujen. Nyt bensa-autoihinkin tulee hiukkassuotimet, joten hiukkasongelma poistuu niistäkin.
        Ainoa päästö, jota dieselautot tuottaa enemmän kuin bensa-auto on ollut typpioksidi. Syksyllä 2014 tuli voimaan Euro6, jossa tämäkin dieselauton ongelma kutistui käytännössä samantasoiseksi kuin bensa-autoillakin.

        Nykyisin eli syksyn 2014 valmistetut dieselautot ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot. Tämä ero päästöissä dieselien eduksi on tuon jälkeen vain kasvanut.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005909406.html

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn-ahdinko-pahenee-yli-100-000-saksalaista-vaatii-dieselgate-korvauksia/20acf333-5344-33d0-a45b-ba60942e05aa

        ja Usassa ostettiin kaikki takas. Vai ei ole TDI ongelmaa olemassa

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/skodan-ostanut-vaati-alennusta-paastomanipuloinnin-takia-ei-nayttoa-taloudellisesta-vahingosta/6669948#gs.n_j_TPM


      • DieselitSäilyyPitkään
        unessakäviniin kirjoitti:

        Saattaapa olla. Tästä huolimatta dieselit ajetaan kaikkialla vääjäämättä alas, ovathan ne niin ongelmallisia. Ennen bensa-autoja. Sehän on selvä. Nyt siirrytään hybridiin, ja sähköön. Vetyynkin varmasti tulevaisuudessa.

        Bensaan nähden dieselit ovat selkeästi vähemmän ongelmallisia kaikin puolin. Pienemmät päästöt, pienempi kulutus. Lisäksi luotettavampi tekniikka, kestävät noin tuplasti sen mitä bensa-autot, halvemmat huollot, vähemmän korjattavaa, jne jne....

        Dieseleillä ajetaan vielä kauan, bensoista en olisikaan niin varma. Jos nykyiset päästötavoitteet liikenteen osalta edellyttävät bensa-autojen osuuden vähentämistä. Muuten niihin ei päästä. Ja nämä tavoitteethan kiristyvät koko ajan. Kansatalous ja yhteiskunnan toiminnot pysähtyy käytännössä totaalisesti ilman dieseleitä, mutta bensojen poistuminen ei juuri haittaa muuta kuin ihmisten vapaa-aikaa. Onneksi on kuitenkin julkinen liikenne, joka tunnetusti sekin liikkuu dieseleillä.
        Niin kauan kuin polttomoottoreille ei juuri ole käytännön vaihtoehtoa, niin dieselit pysyvät eikä bensoistakaan siirtyminen dieseleihin ole vaikeaa eikä maksa muihin vaihtoehtoinen verrattuna kovinkaan paljon autoilijoille.


    • hintaaliikaakummassakin

      Diesel kuluttaa vähemmän joten tasa maksu kuitenkin , no jos ei aja ollenkaan niin miksi omistaa diesel?

      • DieselOnkinPuhtain

        Dieselauton NOx-päästöongelmat on ratkaistu. Näin väittää ainakin autoteollisuuden alihankkija Bosch, jonka uusin teknologia painaa päästöt reilusti alle vuonna 2020 voimaan tulevan normin vaatimuksia.

        Boschin pääjohtaja Volkmar Denner esitteli tällä viikolla konsernin vuosikatsauksen ja laukaisi samalla kohauttavan uutisen. Uudella menetelmällä dieselmoottori puhdistuu melko yksinkertaisin keinoin ja maltillisin kustannuksin.

        Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.


      • Näinkäynee
        DieselOnkinPuhtain kirjoitti:

        Dieselauton NOx-päästöongelmat on ratkaistu. Näin väittää ainakin autoteollisuuden alihankkija Bosch, jonka uusin teknologia painaa päästöt reilusti alle vuonna 2020 voimaan tulevan normin vaatimuksia.

        Boschin pääjohtaja Volkmar Denner esitteli tällä viikolla konsernin vuosikatsauksen ja laukaisi samalla kohauttavan uutisen. Uudella menetelmällä dieselmoottori puhdistuu melko yksinkertaisin keinoin ja maltillisin kustannuksin.

        Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.

        Ehkä tuossakin käy kuten hiukkaspäästöissä aikanaan. Sekin jää vain bensa-autojen ongelmapäästöksi.


      • SähköpakotuksellaLouhimo

        Sotkamossa kaivostoimintaa pyörittävän Terrafamen tulevaisuus lepää paljolti sähköautojen akkujen varassa. Hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia uskoo, että veronmaksajat saavat kaivokseen upotetut rahansa takaisin korkojen kera.

        Entisen Talvivaaran kaivoksen tarina on ollut sarja talouteen ja ympäristöön liittyviä epäonnistumisia, mutta juuri nyt näyttää paremmalta.

        Valtionyhtiö Terrafame on ainakin tällä hetkellä kannattava, ja kaivosalueen ympäristöasiat ovat hallinnassa. Terrafamen hallituksen puheenjohtajan Lauri Ratian mukaan veronmaksajien viimeisin tukipaketti, noin puoli miljardia euroa, on jäämässä viimeiseksi.

        – Tällä hetkellä siltä näyttää, että valtion investoima ja lupaama lisäsijoitus eli 457 miljoonaa euroa tulee riittämään. Ja uskon, että veronmaksajat tulevat saamaan sen takaisin korkojen kera, Ratia sanoo MTV:n Uutisextra-ohjelman haastattelussa.

        Käytännössä tämä tarkoittaisi valtion omistusosuuden myymistä. Tällä hetkellä Suomen valtio omistaa Terrafamesta 77 prosenttia.


      • PuhtainMoottorityyppi

        Mikä on Neste Pro Dieselin käytön vaikutus moottorin päästöihin?

        Polttoaineen koko elinkaaren hiilidioksidipäästöt pienenevät vähintään 10 %. Myös typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt pienenevät. Korkea setaaniluku vähentää näkyvää savutusta ja melua kylmäkäynnistyksen jälkeen.

        Miten Neste Pro Diesel vaikuttaa moottorin puhtauteen ja toimivuuteen?

        Moottori karstoittuu vähemmän. Polttoainesuuttimet ja hiukkassuodattimet pysyvät puhtaampina, mikä estää moottorin hiipumista ajokilometrien myötä. Hiukkassuodattimille suunniteltu elinikä ei ole uhattuna, koska Neste Pro Diesel palaa käytännölliseti katsoen tuhkattomasti.


      • Köhyhien..Kuzetusta

        Sipilä ja Orpo toimivat kuin Ranskassa.
        Isotuloisten veroja pienennetään aina prosentuaalisesti, ei euromääräisesti, jolloin rikas aina hyötyy.
        Köyhät kyykkyyn uusilla polttoaineveroilla .
        Rikkaille rahaa sähköautoverohelpotuksilla.


      • saasteiden_dilemma
        PuhtainMoottorityyppi kirjoitti:

        Mikä on Neste Pro Dieselin käytön vaikutus moottorin päästöihin?

        Polttoaineen koko elinkaaren hiilidioksidipäästöt pienenevät vähintään 10 %. Myös typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt pienenevät. Korkea setaaniluku vähentää näkyvää savutusta ja melua kylmäkäynnistyksen jälkeen.

        Miten Neste Pro Diesel vaikuttaa moottorin puhtauteen ja toimivuuteen?

        Moottori karstoittuu vähemmän. Polttoainesuuttimet ja hiukkassuodattimet pysyvät puhtaampina, mikä estää moottorin hiipumista ajokilometrien myötä. Hiukkassuodattimille suunniteltu elinikä ei ole uhattuna, koska Neste Pro Diesel palaa käytännölliseti katsoen tuhkattomasti.

        Nesteen omilla sivuilla on taulukko kysymykseesi, joskaan se ei sisältäne ko. polttoaineen kokonaispäästöjä sen valmistus mukaanlukien.

        "Neste MY on 100 % uusiutuvista raaka-aineista valmistettu huippulaatuinen polttoaine, joka sopii kaikkiin dieselautoihin ja leikkaa kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90%."

        - https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin

        *

        "1,4 miljardin investointi Aasiaan on Nesteen historian suurin – ”Tulemme olemaan se, joka johtaa muutosta” "

        - https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005929847.html

        Exxon Mobil puolestaan on lanseerannut Synthetic Genomicsin kanssa hankkeen, joka perustuu merilevästä tuotettavaan bio-polttoaineeseen. Ensietapissa on tavoite tuottaa 10.000 barilllia / pv vuonna 2025, eli erilaisia biopolttoainehankkeita on eri puolilla, joka on sinänsä hyvä suuntaus kunhan sitä ei toteutetta viljelyspeltojen ymv. kustannuksella.


    • Vero_etu_

      Käyttövoimaverolla kompensoidaan alempaa polttoaineveroa.

      Jos verokohtelu yhtenäistetään, niin sen jälkeen diesel maksaa selvästi bensaa enemmän. Ja tämähän olisi ihan oikein, joten kannata käyttövoimaveron poistoa ja dieselin polttoaineveron roimaa korotusta.

      • VeroMaksetaanAina

        Dieselin verohinta nousisi pumpulla hieman vajaat 20 c, jos verokohtelu yhdistettäisiin. Ei se nyt niin roima korotus olisi. Olisihan se ainakin selkeämpi ja kenellekään ei tulisi yllätyksenä käyttövoimavero. Jos se nytkään tulee.
        Se tosin vaikuttaisi melkoisesti kuljetuskustannuksiin ellei niitä tuettaisi jollain muulla tavalla kuin nykyinen käyttövoimavero alhainen pumppuhinta -jako.
        Vaikea silti sanoa mikä lopullinen markkinahinta sitten lopulta olisi. Todennäköisesti se vaihtelisi kuten nykyisinkin, kesäisin diesel halvimmillaan ja talvisin bensa halvimmillaan.

        Sitten tietysti vastaavanlaiset markkinahäriöt voisivat muuttaa tilannetta joksikin aikaa kuten nytkin bensan osalta eli bensan hinta on nyt ’liian’ matala, koska sitä tuotettiin ’liikaa’ varastoihin eli kulutus arvioitiin suuremmaksi kuin mitä on ollut. Eli dieselin osalta on tapahtunutjokseenkin ’normaali’ syksyinen kallistuminen, mutta bensan osalta sen sijaan ’normaalia’ suurempi suhteellinen halpeneminen. Nythän on jo havaittavissa tilanteen hidasta palautumisesta lähemmäs normaalia.
        Ei tällaiset markkinahäiriöt tai niiden riski vähenisi mitenkään Suomen polttoaineverotuksen muuttumisen myötä.


    • dieselinhintakaikille

      Koskee kaikkia kuluttajia tavaroiden ja
      palveluiden hinnassa, koska suurin osa
      tavara ja palveluliikenteestä on diesel
      autoja.
      Polttoaineen hinta rysäyttää kerralla
      valtavan inflaation käyntiin.
      Asia tulee koskemaan autonomistajia
      sekä autottomia.

      • koskeemyös

        Sähköauton omistajia.


      • TeslaKolarissaRäjähtää

        Auto syttyi kolarissa tuleen, mikä sai auton litium-ioni-akut räjähtämään kuin ilotulitteet ja sinkoamaan suuria kipinöitä ympäriinsä.

        Paikalliset pelastusviranomaiset kertoivat, että kolarissa oli levinnyt romua ja akkukennoja kymmenien metrien päähän autosta.

        Myös bensiinimoottoriset autot ja hybridit voivat räjähtää näin suurella nopeudella tapahtuneessa vakavassa kolarissa, eivät pelkästään sähköautot, Indianapoliksen pelastuslaitoksen päällikkö Kevin Jones kertoo.


      • IkkunatAinaJäässä

        Koboltti ja sähköjärvestelmä aiheuttavat vaimolle jatkuvan päänsäryn ja nalkutuksen. Hän pelkää sähkötuolia ikkunat jäässä.
        Minä joudun uudehkolla diesellilläni etsimään vapaita latauspisteitä
        kaduilta ja marketeista.
        Parkkihallissakin vain ylläpitolatureita.
        Lataus ei onnistu häneltä.
        Heti lisää ydinvoimaa ja paksummat kaapelit kadunvarsiin ja parkiksiin.


    • Miljoonaruusu

      Kertokaa minulle tyhmälle.. jos minulla vaikka samanlaiset autot vaikka vm 2015 toinen bensa toinen diesel.
      Paljonko ovat veroerot? Joku pienehkö käyttöauto.
      Selkeä esimerkki euroina. Pelkkä veronosuus ero?

    • seagulls

      N. 150 € vs. 500€. Suuruusluokassa.

      Esim 2005 Astrassa vuosimaksu
      bensa 250 vs diesel 600.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe