Työkokeilija vie tunnit

kohta.varmaan.tunniton

Olen osa-aikaisena eräässä firmassa ja työpäiväni ovat olleet hyvin pitkälti vakiintuneita ja usein olen päässyt tekemään lisätunteja helposti. Nyt firmaan onkin otettu työkokeilija ja uusiin työvuorolistoihin on ilmestynyt päiviä, jolloin minulla ei olekkaan töitä (etenkin vaikka eletään todella kiireistä sesonkiaikaa ja työntekijöistä on käytännössä pulaa) mutta työkokeilija tekee 5 päivää viikossa.

Rikkooko tämä jotain käytäntöä tai lakia, sillä olen jotenkin itse ymmärtänyt että osa-aikaisille tms. tulisi tarjota ensisijaisesti töitä? Ei kai tälläisessä voi vedota siihen etteikö olisi töitä noille päiville jos ns. ilmaiselle työvoimalle sitä riittää joulun alla.

13

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallinaama

      Jos työkokeilija vie sulta työtunnit, niin et varmaan kovin arvokas työntekijä ole. Vaihda työpaikkaa tai jäät kohta työttömäksi.

    • oootlo

      Tuon tosi väärin. Palkatonta, etuudella tehtävää työt on alettu käyttämään hyväksi. Ei mitään järkeä.

    • 4373

      Työkokeilija ei koskaan saa korvata vakinaista työntekijää ,vaikka olisi kuinka olisit osa-aikainen. Ota yhteyttä työsuojelupiiriin jos et halua pomon kanssa asiaa selvittää, sieltä pitäisi tulla henkilö selvittämään minne ne työt katosivat. Voihan tietysti olla että pomo on ajatellut antaa sinulle kenkää ja opettaa työkokeilijaa näin työkkärin ystävällisellä avustuksella uuteen hommaan. Sinuna tekisin myös työvoimatoimistoon reklamaation asiasta koska tähän tarkoitukseen työkokeilu ei ole. Työvoima ministerillekkin itse ainakin kirjoittaisin, monesti tällaiset asiat jäävät pimentoon koska ihmiset eivät puhu asioista.

    • ammattitaitoylös

      Ilmeisesti työ on aika simppeliä, kun puskista otettu työkokeilijakin kykenee työnteosta suoriutumaan itsenäisesti ja tekemään firmalle tulosta. Tai sitten uusi työkokeilija on lahjakas tarmoka kyky tai ammattilainen. Huono homma sinun kannaltasi. Ei varmastikaan kaikkia lain kirjaimia ole noudatettu. Sinun kannattaa viedä asiaasi eteenpäin. Toivottavasti olet ammattiliiton jäsen. Soitto liittoon niin saat ohjetta miten toimia. Kehitä ja ammattitaitoasi ja osaamistasi voimallisesti niin etteivät satunnaiset työkokeilijat kiilaa sinun ohitsesi. Jos työnantajasi jatkaa sinun kurmuuttamistasi niin hakeudu uusiin töihin toiseen firmaan jossa arvostetaan osaamista ja ammattitaitoasi. Nosta osaamisesi uudelle tasolle. Pois alkeellisista suoritustason töistä. Hakeudu korkeamman ammattitaidon töihin. Nykyinen firman työntekemisen vaatimustaso on ilmeisesti niin matala että korvaavia työntekijöitä löytyy jonossa asti jopa satunnaisista työkokeilijoista joita ovesta sisään lampsii. Mistä tiedät että uusi kaveri on työkokeilija?? Voisiko olla mahdollista että hänet onkin firmaan vakituiseksi palkattu. Todellinen uusi löytö. Mikä on keskusteluyhteytesi uuteen työkokeilijaan. Sanotteko korkeintaan huomenta ja näkemiin jos edes sitäkään.

    • kohta.varmaan.tunniton

      Kiitos vastauksista! Lähdin sisäisesti viemään asiaa eteenpäin ja katsotaan mihin tämä johtaa. Tuntuu kyllä todella kurjalta sillä olen kertonut voivani tehdä enemmän tunteja, annan kaikkeni tekemääni työhön, nautin siitä sekä haluan kehittää itseäni kuin työnjälkeäni mistä olen myös sanonut ja näin tunnollisuus palkitaan. Työssäni en uskoisi olevan mitään vikaa sillä teen osa-alueeni täsmällisemmin ja nopeammin kuin pitkäaikaiset vakituiset. Työnantaja ei myöskään ole perehdyttämässä työkokeilijaa vaan hänet vain sysättiin suoraan minulle oppimaan tämä osa-alue ja auttaa sitten samaan tapaan muitakin mutta pääsääntöisesti tekee samaa kuin minä.

      • moniosaamista

        Oletko tehnyt koko ajan samaa työtehtävää? Ehkä saisit enemmän tunteja jossain toisessa työtehtävässä saman työpaikan sisällä? Kannattaa kysyä pomolta mahdollisuuksia muihin tehtäviin eikä jatkaa loputtomiin yhdessä ja samassa tehtävässä.

        Työnantajat arvostavat moniosaamista ;)


    • HyväSinä_

      Kohta sinä olet työtön. Kokeilet töitä. Harkoittelet töitä.
      Teet oikeasti töitä, et vaan saa työstä palkkaa. Sinun on tehtävä vielä enemmän, että todistat olevasi hyvä ja ehkä pääset töihin, mistä maksetaan palkkaa. Heh. Luulet vaan. Kohta tilallesi otetaan toinen luuseripummi näyttämään parastaan.
      Kohta olet hallituksen märkä uni. Töissä ilman palkkaa.

      • mielipide------

        Eihän ne edes halua enää maksaa palkkaa, eiköhän se tule rivien välistä jo selväksi.
        Kantsii häipyä hyvän sään aikana sillä riisto on alkanut.


    • Jos yrityksille tarjotaan ilmaista työvoimaa, tällaista siitä seuraa. Työkokeilua ei missään tapauksessa pidä sallia kuin lyhyeksi ajaksi yhtä yritystä koskien. Sen jälkeen toista kokeilijaa ei kyseiseen yritykseen saisi antaa ainakaan vuoteen. Muutoin vääristetään markkinoita huolestuttavan paljon.

      • dlkfsdjkfjksdkfjl

        Ihme ettei ammattiliitot ole saaneet tätä estettyä.

        Yrittäjät ovat aina suurimpaan ääneen huutamassa markkinatalouden puolesta vaikka itse käyttävät valtion tukia tällä tavalla hyväksi kuin jossain neukkulassa!


    • elämäntyötävain

      En tiedä mistä nissä viedään työtunteja toiselta ja millä perusteella?
      Itsellä on 31v kokemustausta saman firman toiminnasta, mutta ei ole vienyt näemmä minulta työtä toiselle?...

    • tess

      Mun työpaikkaan otetaan ammattikouluharjoittelijoita ja lomautetaan saman verran omaa väkeä. Näiden harjoittelijoiden tekemästä ilmaisesta työstä laskutetaan ihan samalla lailla asiakasta kuin muidenkin tekmistä tunneista.

      • heil88

        Sitten kasvatatte munat ja pistätte asiat kuntoon siellä työpaikalla. Vai oletteko kaikki munattomia luusereita?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe