Epävarma sopraano

Kei

Monia varmaan tylsistyttää nää ainaiset kyselyt, mutta haluaisin silti kuulla mielipiteenne.
Joskus 17 vuotiaana Nightwish kuunnellessani huomasin, että pystyn laulamaan "samalla" tavalla kuin Tarja Turunen. Noh siitä sitten innostuin ja hankkiuduin paikkakunnan pieneen kansalaisopistoon laulutunneille. Ensimmäinen lauluvuosi ei oikein sujunut, koska olen tavattoman ujo..en kerta kaikkiaan uskaltanut laulaa niin kuin olisin pystyin.
Seuraavana vuonna sain opettajakseni siballa opiskelevan naisen, joka kannusti minua. Uskalsin jo esiintyä kirkossa pikku konsertissa parin kanssa. Paikalla oli myös Soile Isokoski, joka oli kommentoinut opettajalleni mussa olevan "laulajan olemusta" tai jotain sinne päin. Keväämmällä esiinnyin sitten vielä pari kertaa yksin. Veijo Varpio myös kommentoi lauluääntäni erikoiseksi (hyvällä tavalla). Lauluopettajani sanoi että ääneni voisi kehittyä koloratuurisopraanoksi. Tällä hetkellä se on kuitenkin jonkinlainen dramaattinen sopraano, jossa on kuulemma joku outo erikoinen vivahde..(vaikee itse mitään sanoa, kun omaa ääntä ei kuule oikealla tavalla).
Nyt olen ottanut tenorilta laulutunteja, ja kehittynyt vuoden aikana omasta mielestäni kovasti (saan siis melko puhtaan äänen ulos). Tekisi mieli hakea esim. konservatorioon/musiikki-opistoon/ehkä joskus myös sibaan, mutta pääsykokeet pelottavat, koska minulle ei ole koskaan opetettu teoriaa. Olen nyt ostanut teoriavihon jota yksin yritän päkertää, mutta nuotteja en suoraan osaa lukea. Opin kyllä todella nopeasti korvakuulolta, jos joku vaikka ensin kerran laulaa kappaleen.
Olen nyt 20 vuotias, joten ovet ovat toivottavasti vielä avoinna. Tuntuu kuitenkin muiden puheista siltä, että esim. konsuun ei pääse ellei ole jo "puoliksi muusikko". Tämä olisi minusta kuitenkin hieman epäreilua niitä kohtaan, joitten vanhemmat eivät ole patistaneet lapsia musiikin pariin pienestä pitäen.
Onko se näin? Onko mitään mahdollisuutta "pelkällä" äänellä päästä?

16

1555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musiikin opiskelija

Jaa, tuohon on nyt vaikea vastata mitään. Ensinnäkin, koska olet vasta kaksikymmenvuotias on hyvin epätodennäköistä, että fakkisi on dramaattinen sopraano. Yleensä dramaattiset äänet kypsyvät hyvin hitaasti ja ikäisilläsi sopraanoilla äänifakki on tavallisesti lyyrinen. Ja mitä tarkoitat sillä, että "saan siis melko puhtaan äänen ulos"? Puhtaan siis säveltasoltaan, vai tarkoitatko jotenkin äänen laatua? Äänen laatu, kuten puhtauskin, ovat äärimmäisen tärkeitä asioita molemmat. Täytyy sanoa, että iältäsi olet laulajaksi vielä hyvin nuori, joten mikään kiire sinulla ei ole. Konsikselle täytyy tosiaan osata myös teoriaa, mutta sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Ei kun otat yksityistunteja teorian opiskelijalta tai vastaavaa... Tseppiä vaan...

• musiikin opiskelija

Niin, ja kaikkein tärkein tietenkin... Sinun pitää osata tehdä musiikkia ja tuoda laulun sanoma esiin, eihän riitä, että laulat vain kaikki oikeat äänet. Mutta sen varmaan tiesitkin...

• Kei
        musiikin opiskelija kirjoitti:

Niin, ja kaikkein tärkein tietenkin... Sinun pitää osata tehdä musiikkia ja tuoda laulun sanoma esiin, eihän riitä, että laulat vain kaikki oikeat äänet. Mutta sen varmaan tiesitkin...

Kiitos että vastasit!
        Niin.. vaikea sanoa, mut en kyllä usko ääneltäni lyyrinen ainakaan olevani. Kaikki just ihmettelee tätä mun äänensävyä?? Tumma se nyt ainakin on, mut pääsen kuitenkin yllättävän korkealle (tai kuinka yllättävää sekään on, kun muitten kehityskulusta en tiedä mitään). Laulunopettaja sanookin, että ääntä tulee minusta kuin pienest kyläst, vaik on hento ihminen kyseessä..
        Hmm.. siitä äänen puhtaudesta.. niin tarkoitin lähinnä sitä, että ainakin näin alkutaipaleella on ollut vaikea saada ääni "puhtaaksi/kuulaaksi" (mitäs se nyt lieneekään) eli siis äänessä on ollut se karheus mukana (limaa tai ties mitä), mutta nykyisin saan äänen helpommin jo auki.
        Kyllä opettajat ovat muistutelleet eläytymisestä!
        Ja helpottaa hieman, kun sanoit että mulla on vielä aikaa. Ei siis tarvitse pettyä, jos en tänä vuonna pääse sisään.

• """"...
        Kei kirjoitti:

Kiitos että vastasit!
        Niin.. vaikea sanoa, mut en kyllä usko ääneltäni lyyrinen ainakaan olevani. Kaikki just ihmettelee tätä mun äänensävyä?? Tumma se nyt ainakin on, mut pääsen kuitenkin yllättävän korkealle (tai kuinka yllättävää sekään on, kun muitten kehityskulusta en tiedä mitään). Laulunopettaja sanookin, että ääntä tulee minusta kuin pienest kyläst, vaik on hento ihminen kyseessä..
        Hmm.. siitä äänen puhtaudesta.. niin tarkoitin lähinnä sitä, että ainakin näin alkutaipaleella on ollut vaikea saada ääni "puhtaaksi/kuulaaksi" (mitäs se nyt lieneekään) eli siis äänessä on ollut se karheus mukana (limaa tai ties mitä), mutta nykyisin saan äänen helpommin jo auki.
        Ja helpottaa hieman, kun sanoit että mulla on vielä aikaa. Ei siis tarvitse pettyä, jos en tänä vuonna pääse sisään.

Mikä on "yllättävän korkealle"?

• musiikin opiskelija
        Kei kirjoitti:

Kiitos että vastasit!

Niin, minäkin haluaisin tietää mikä on yllättävän korkealle. Voihan olla, että olet fakiltasi mezzosopraano ja myöhemmin sinusta hyvinkin voi dramaattinen sopraano tulla. Ja millaisia ylä-äänesi sitten ovat? Kyllähän moni mezzzokin korkeita ääniä ääniharjoituksissa saa aikaan, mutta se on sitten eri asia minkälaatuisia ne ovat.

• musiikin opiskelija
        Kei kirjoitti:

Kiitos että vastasit!

Niin siitä iästä vielä tarkennus, että kyllä ihan akatemiallekin on laulajia kolmekymppisinä päässyt, joten sinulla ei ole vielä mitään kiirettä. Kuitenkin painottaisin sitä, että jos todella haluat laulajaksi, sinun kannattaa kuunnella paljon kaikenlaista klassista musiikkia, opiskella sitä teoriaa, käydä konserteissa ja ylipäätään imeä itseesi musiikkikulttuuria niin paljon kuin vain pystyt. Sillä sitä eläytymistäkin voi löytyä kun alat ymmärtää mistä tässä klassisessa musiikissa on oikein kysymys.

• Kei
        musiikin opiskelija kirjoitti:

Niin, minäkin haluaisin tietää mikä on yllättävän korkealle. Voihan olla, että olet fakiltasi mezzosopraano ja myöhemmin sinusta hyvinkin voi dramaattinen sopraano tulla. Ja millaisia ylä-äänesi sitten ovat? Kyllähän moni mezzzokin korkeita ääniä ääniharjoituksissa saa aikaan, mutta se on sitten eri asia minkälaatuisia ne ovat.

..pistitte taas pahan kysymyksen.
        Sopraanonhan korkein ääni on jotain kaksiviivaisen a:n luokkaa, ellen ole väärin ymmärtänyt?? En tiedä kuinka kauan muilla menee saavuttaa tämä korkeus, mutta itse pääsen nyt helposti kaksiviivaiseen f:ään laulun yhteydessä, mitä en tosiaankaan vuosi sitten päässyt (tästä itse yllättyneenä). Eikä se ääni kyllä mitään vikinää ole.. Kappaleena esim. Bach-Gounod: Ave Maria. Tässä laulussa myös hengitys pelaa. Ääniharjoitukset on taas asia erikseen. En ole laulanut tämän vaativampia lauluja, koska laulunopettajani ei osaa soittaa pianoa, mikä todella harmittaa. Tämän takia pitäisi päästä muualle jatkamaan..
        Olen käynyt kyllä innostuneena kansallisoopperassa avartamassa musiikillista "tietoutta".
        Olisi muuten mukava tietää missä merkeissä itse musiikkia opiskelet, jos saa kysyä?
        Ja please, älkää puuttuko taas johonkin sanamuotoon, koska olen aika impulsiivinen kirjoittaja, enkä harkitse jokaista sanaa erikseen, minkä ajatuksistani suollan!

• musiikin opiskelija
        Kei kirjoitti:

Sopraanonhan korkein ääni on jotain kaksiviivaisen a:n luokkaa, ellen ole väärin ymmärtänyt?? En tiedä kuinka kauan muilla menee saavuttaa tämä korkeus, mutta itse pääsen nyt helposti kaksiviivaiseen f:ään laulun yhteydessä, mitä en tosiaankaan vuosi sitten päässyt (tästä itse yllättyneenä). Eikä se ääni kyllä mitään vikinää ole.. Kappaleena esim. Bach-Gounod: Ave Maria. Tässä laulussa myös hengitys pelaa. Ääniharjoitukset on taas asia erikseen. En ole laulanut tämän vaativampia lauluja, koska laulunopettajani ei osaa soittaa pianoa, mikä todella harmittaa. Tämän takia pitäisi päästä muualle jatkamaan..
        Olen käynyt kyllä innostuneena kansallisoopperassa avartamassa musiikillista "tietoutta".
        Olisi muuten mukava tietää missä merkeissä itse musiikkia opiskelet, jos saa kysyä?
        Ja please, älkää puuttuko taas johonkin sanamuotoon, koska olen aika impulsiivinen kirjoittaja, enkä harkitse jokaista sanaa erikseen, minkä ajatuksistani suollan!

Itse en ole laulaja, mutta kovasti laulun ja laulajien kanssa tekemisissä muuten, pianisti kun olen. Tuosta sopraanon lakisävelestä sen verran, että se on kyllä korkea c, mikä sopraanon pitäisi pystyä laulamaan. Melkein aariassa kuin aariassa tulee ainakin b tai h, joten a ei sopraanolle riitä laisinkaan. Mezzojenkin korkeimmat sävelet kiikkuvat siellä a/as korkeudella. Jos korkein sävelesi on tällä hetkellä f ja äänenvärisi tumma, niin kovasti kuulostaa siltä, että olet tällä hetkellä mezzosopraano. Kyllähän äänesi siitä saattaa vielä nousta vaikka ihan dramaattiseksi sopraanoksikin, mutta sitä ei voi vielä tietää. Tsemppiä sinulle lauluopinnoissasi!

• """"...
        Kei kirjoitti:

Sopraanolla pitää olla vähintään c3, mezzonkin pitäisi päästä vähintään b2-h2 korkeudelle, kadensseissa mahdollisesti jopa ylemmäksi. Lähinnä se on äänenvärikysymys mitä fakkia päätyy laulamaan. Hitaasti hyvä tulee, ei kannata laulaa liian korkeita/vaikeita kappaleita ettei ääntään pilaa. Ja noita ääniala-asioita ei kannata alkaa liian aikaisessa vaiheessa edes miettimään, siinä menee vaan pää sekasin ;)

• säv. opiskelija
        """"... kirjoitti:

Sopraanolla pitää olla vähintään c3, mezzonkin pitäisi päästä vähintään b2-h2 korkeudelle, kadensseissa mahdollisesti jopa ylemmäksi. Lähinnä se on äänenvärikysymys mitä fakkia päätyy laulamaan. Hitaasti hyvä tulee, ei kannata laulaa liian korkeita/vaikeita kappaleita ettei ääntään pilaa. Ja noita ääniala-asioita ei kannata alkaa liian aikaisessa vaiheessa edes miettimään, siinä menee vaan pää sekasin ;)

Kuorosatsissa sopraanostemman äänialaksi yleisesti ottaen määritellään c1-a2. Hyvä solisti pystyy venyttämään kummastakin päästä vielä jonkin verran, jotkut paljonkin.

• """"...
        säv. opiskelija kirjoitti:

Kuorosatsissa sopraanostemman äänialaksi yleisesti ottaen määritellään c1-a2. Hyvä solisti pystyy venyttämään kummastakin päästä vielä jonkin verran, jotkut paljonkin.

Kuorosatsissa se a2:kin on sopraanolle melko harvinainen (lukuunottamatta tietenkin esim. suuria kirkkoteoksia ja oopperoiden kuoro-osuuksia joissa sopraano menee siihen c3 ja jopa ylikin) mutta solistisella sopraanolla se kuuluisa kolmiviivainen pitää olla ;)

• musiikin opiskelija
        """"... kirjoitti:

Kuorosatsissa se a2:kin on sopraanolle melko harvinainen (lukuunottamatta tietenkin esim. suuria kirkkoteoksia ja oopperoiden kuoro-osuuksia joissa sopraano menee siihen c3 ja jopa ylikin) mutta solistisella sopraanolla se kuuluisa kolmiviivainen pitää olla ;)

Aivan, solistinen laulaja ei pitkälle sopraanona pötki jos ei "aa-kakkosta" korkeammalle pääse. Kolotuurisopraanot on tietysti vielä ihan asia erikseen, mutta muuten se on se korkea c mikä pitää tulla...

• Kei
        """"... kirjoitti:

Kiitti teille kaikille!
        Tää havainnollisti jonkin verran asiaa. Kevyesti aion tästä tietenkin jatkaa, jottei ääni aivan pilalle menisi. Ehkä vuosien saatossa tästä johonkin päin kehityn.

• """"...
        Kei kirjoitti:

Kiitti teille kaikille!
        Tää havainnollisti jonkin verran asiaa. Kevyesti aion tästä tietenkin jatkaa, jottei ääni aivan pilalle menisi. Ehkä vuosien saatossa tästä johonkin päin kehityn.

Varmasti kehityt! Laulun opiskelu on vaan hyvin pitkällinen prosessi, vaatii vuosia ja hyviä hermoja... Tsemppiä!

• kalle

ikävä kyllä sibelius-akatemian laulumusiikin osastolle saattaa hyvinkin päästä _nimenomaan_ "äänen perusteella", kuten itse asian ilmaisit. ja kuten keskustelussa on jo käynyt ilmi, se ei oikeastaan riitä vielä mihinkään sitten kun musiikkia tehdään. (sisäänpääseminen contra sisällä pärjääminen)

• Qwerty

..."Tuntuu kuitenkin muiden puheista siltä, että esim. konsuun ei pääse ellei ole jo "puoliksi muusikko... "

Voin lohduttaa sen verran, että jos laulaja Sibelius-Akatemiasta valmistuttuaan on edes puoliksi muusikko, on jotain ihmeellistä matkan varrella tapahtunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe