2018 GGR 49

seppomartti

Täytyy ihailla kuinka hyvin VDH reitin valitsee. Nyt hyvän matalan länsipuolta pohjoiseen ja varmaan seuraavaksi koilliseen korkean ja matalan väliseen tuulitunneliin. Sitten pian onkin jo kaakkoispasaatissa.
Tapion tilanne on kurja. Vendan jälkeen nykyhalssi johtaa pian entistä jälkeä takaisin ja joutuu vaihtamaan takaisin paaralle. Puolentoista vrk:n kuluttua alkaa helpottaa kun tuuli kääntyy ja päässee vihdoinkin kieltoalueen kulman ohi. Reititys ei ole ollut kovin onnistunutta ja veneen suorituskyky jatkossa vain heikkenee.

106

3211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sulamii

      Stoppasiko Suhaili aikoinaan Hobartissa, sen vertailu-reittiviiva näyttäisi että ei?
      Joskus viikkoja sitten veikkasin, että tiukille menee Tapiolla kiertää Kap Horni ennen Suhailia, mutta se viestini on näköjään poistettu epäasiallisena, miksiköhän?

      • Airistoteles

        Tekoäly piti veikkaustasi naurettavana. Kohta sillä on kakat housussa ja se joutuu palauttamaan viestisi.


    • Syaniidiä

      Oliko Suhailin ggr:n aikoina jo myrkkymaalit keksitty, vai oliko olemassa jotain tosi stydiä kamaa jota laittoivat veneiden pohjiin?

      • seppomartti

        Toki myrkkymaaleja oli ennen 1968 eikä pitoisuuksia tai aineita säädelty.
        2018 Sea hawk antifowling veneen pohjaan Karibialla toukokuussa, nosto kuivalle marraskuussa. Pohjaa ei tarvinnut pestä laisinkaan, välillä oli yksi pesu.


    • kvs

      VDH:n meno on hyvä osoitus siitä, että taitava kapu tarvitsee myös tuuria sekä hyvät radioamatöörit. Toivottavasti masto kestää.

      • kokenein.johtaa

        Viikkohaastattelussa VDH mainitsi, ettei ole ehtinyt lukea kirjoja. Paikanmääritykseen kahdesti päivässä menee oma aikansa, samoin tietysti purjehtimiseen ja veneen huolenpitoon. En ole saanut sellaista käsitystä, että VDH:n purjehdus olisi radioamatöörien varassa. Harmi että hän sai 18 tunnin aikasakon satelliittipuhelimen käyttämisestä "pitchpolingin" jälkeisessä tiedottamisessaan. Osaamista ja kokemusta tarvitaan enemmän kuin tuuriin luottamista tai radioamatöörien apua, jos noilla merillä meinaa pärjätä!


      • Toleranssiaon

        Ei taida 18h:n aikasakko vaikuttaa edes hopeamitalikamppailuun. 18 päivän aikasakko voisi vaikuttaa pronssimitalitaistoon, ja 18 viikon sakko voisi vaikuttaa Tapion kanssa kisaamiseen..


      • kvs
        kokenein.johtaa kirjoitti:

        Viikkohaastattelussa VDH mainitsi, ettei ole ehtinyt lukea kirjoja. Paikanmääritykseen kahdesti päivässä menee oma aikansa, samoin tietysti purjehtimiseen ja veneen huolenpitoon. En ole saanut sellaista käsitystä, että VDH:n purjehdus olisi radioamatöörien varassa. Harmi että hän sai 18 tunnin aikasakon satelliittipuhelimen käyttämisestä "pitchpolingin" jälkeisessä tiedottamisessaan. Osaamista ja kokemusta tarvitaan enemmän kuin tuuriin luottamista tai radioamatöörien apua, jos noilla merillä meinaa pärjätä!

        Kokenein lukija huomaa, että "hyvät radioamatöörit" on kirjoitettu pieni pilke silmäkulmassa.

        Mutta VDH pitää hyvää vauhtia, vaikka on UTV ;-).


      • rajansa.kaikessa
        kvs kirjoitti:

        Kokenein lukija huomaa, että "hyvät radioamatöörit" on kirjoitettu pieni pilke silmäkulmassa.

        Mutta VDH pitää hyvää vauhtia, vaikka on UTV ;-).

        Toivottavasti myös "hyvät radioamatöörit" seuraavat GGR-sivuja ja toteavat säännölllisten sijaintitiedottamisten riskit. Trackeristä tai AISista saatujen sijaintien välittäminen kilpailijoille ei ole GGR-säännöissä sallittua. Tällaista toimintaa oli ilmeisesti havaittu laajamittaisesti joidenkin kohdalla. Koska sijaintimerkintöjen poisto tracker-ohjelmasta ei onnistunut, sääntöihin tehtiin lisäys joka astui voimaan joulukuun alussa. Ensimmäisestä kiinnijäämisestä kilpailija saa aikasakon, toisesta diskauksen. GGR-sääntöjen mukaan kilpailijoiden on pidettävä kirjaa päivittäisistä sekstantti-laskelmistaan ja sijainneistaan, jotka tarkastetaan maaliintulon jälkeen.
        Muutoin HF-radio, HAM ja SSB, on erinomainen väline päivittäiseen säätietojen seuraamiseen, purjehtijoiden keskinäiseen kommunikointiin ja tietysti yhteydenpitoon kotiin (radioamatöörien avulla). Aika pimennossa ovat ne, joiden HF-radio on kastumisen takia toimimaton. Istvan Koparilla taitaa olla tällainen tilanne ruorilaakeri- ja Windpilot-ongelmiensa lisäksi.


    • Juuri nyt on Tapio Lehtisen livetrack jälki pahaenteinen. Ehkä kilpailua aktiivisesti seuraavat tahot tietänevät, mistä on kysymys.

    • Borgumriff

      Taitaa Tapiolla olla aika rapsakka sivuvastainen tuuli, ja veneen nousukulma edelleen erittäin kehno..

      • vahvistusta

        Tapion kurssia vähän ihmettelen nyt. Jos ennuste pitää paikkansa, voisi ihan hyvin heittää vendan ja lähteä kohti itää. 24h päästä olisi 80mpk idempänä ja tuuli kääntyy 340 suuntaan, 48h päästä tuuli 280. Joten kulmalle pääsee helposti. Onkohan tietoinen tuon eteläsaarelta tulevan muodostuvan matalan liikkeistä. Mitä lännenpänä on matalan saapuessa, sitä suurempi riski on joutua tuohon 60kts (sininen windyssä) alueelle matalassa - jos siis matalan reitti 50-80mpk pohjoisempi kuin ennusteessa.


    • seppomartti

      VDH ei omin avuin veneestä käsin pysty arvaamaan säätä noin hyvin ilman että joku poikkeuksellisen hyvä maateami auttaa. Vaikkei sitä reittittämiseksi kutsuttaisikaan.

      • vahvistusta

        Matalien sijainti ja liikkeet on helppo selittää HFn kautta. Ja VDH on tottunut tuohon, joten en näe mitään ihmeellistä tuossa. Kokemukseksi sanoisin ja jos oikein ymmärtänyt on GGRn hengen mukaista. Tuo tiukka matala minkä länsireunalla VDH on nyt oli näkyvillä yleisissä ennusteissa kun VDH tuli Atlantin puolelle ja Don kävi sitä myös läpi omassa videossaan ja veikkasi että VDH ottaa sen länsireunan ja riskeeraa siinä. Tuossa nimittäin helpolla lipsahtaa väärälle puolelle ja vastaisiin. En sinänsä näe mitään poikkeuksellista tuossa, VDHn ja tiimin välinen yhteydenpito toimii hyvin ja VDH on koko ajan kartalla. Ja lisäksi veikkaan että hän käyttää kaiken purjehduksesta, veneen huollosta ja nukkumisesta jäävän ajan reitin suunnitteluun, Ja jos oikein ymmärsin jonkun pätkän (saattoi olla ranskaa) sekä Mark että VDH ovat olleet useita kertoja päivässä radioyhteydessä. Vaatii tietysti hyvän verkoston kun radiokelit eivät Eurooppaan ole ympärivuorokautisia. Mutta releöinti on keksitty kunhan on etukäteen mietitty miten yhteydet pidetään yllä.


      • vahvistusta
        vahvistusta kirjoitti:

        Matalien sijainti ja liikkeet on helppo selittää HFn kautta. Ja VDH on tottunut tuohon, joten en näe mitään ihmeellistä tuossa. Kokemukseksi sanoisin ja jos oikein ymmärtänyt on GGRn hengen mukaista. Tuo tiukka matala minkä länsireunalla VDH on nyt oli näkyvillä yleisissä ennusteissa kun VDH tuli Atlantin puolelle ja Don kävi sitä myös läpi omassa videossaan ja veikkasi että VDH ottaa sen länsireunan ja riskeeraa siinä. Tuossa nimittäin helpolla lipsahtaa väärälle puolelle ja vastaisiin. En sinänsä näe mitään poikkeuksellista tuossa, VDHn ja tiimin välinen yhteydenpito toimii hyvin ja VDH on koko ajan kartalla. Ja lisäksi veikkaan että hän käyttää kaiken purjehduksesta, veneen huollosta ja nukkumisesta jäävän ajan reitin suunnitteluun, Ja jos oikein ymmärsin jonkun pätkän (saattoi olla ranskaa) sekä Mark että VDH ovat olleet useita kertoja päivässä radioyhteydessä. Vaatii tietysti hyvän verkoston kun radiokelit eivät Eurooppaan ole ympärivuorokautisia. Mutta releöinti on keksitty kunhan on etukäteen mietitty miten yhteydet pidetään yllä.

        Mutta mielenkiintoista nähdä miten VDHlla nyt käy, hän on nimittäin karvan liikaa idässä ja matalan keskus ajaa päälle. Tulee hetken aikaa ainakin ongelmia tuosta ensi yönä, mutta sen jälkeen on melkoinen linko pohjoiseen useammaksi päiväksi.


      • kvs
        vahvistusta kirjoitti:

        Mutta mielenkiintoista nähdä miten VDHlla nyt käy, hän on nimittäin karvan liikaa idässä ja matalan keskus ajaa päälle. Tulee hetken aikaa ainakin ongelmia tuosta ensi yönä, mutta sen jälkeen on melkoinen linko pohjoiseen useammaksi päiväksi.

        Ehkä koukkaa vähän aikaa luoteeseen ja matalan keskuksen liikuttua koilliseen voi jatkaa vauhdilla NNE.


      • seppomartti
        vahvistusta kirjoitti:

        Matalien sijainti ja liikkeet on helppo selittää HFn kautta. Ja VDH on tottunut tuohon, joten en näe mitään ihmeellistä tuossa. Kokemukseksi sanoisin ja jos oikein ymmärtänyt on GGRn hengen mukaista. Tuo tiukka matala minkä länsireunalla VDH on nyt oli näkyvillä yleisissä ennusteissa kun VDH tuli Atlantin puolelle ja Don kävi sitä myös läpi omassa videossaan ja veikkasi että VDH ottaa sen länsireunan ja riskeeraa siinä. Tuossa nimittäin helpolla lipsahtaa väärälle puolelle ja vastaisiin. En sinänsä näe mitään poikkeuksellista tuossa, VDHn ja tiimin välinen yhteydenpito toimii hyvin ja VDH on koko ajan kartalla. Ja lisäksi veikkaan että hän käyttää kaiken purjehduksesta, veneen huollosta ja nukkumisesta jäävän ajan reitin suunnitteluun, Ja jos oikein ymmärsin jonkun pätkän (saattoi olla ranskaa) sekä Mark että VDH ovat olleet useita kertoja päivässä radioyhteydessä. Vaatii tietysti hyvän verkoston kun radiokelit eivät Eurooppaan ole ympärivuorokautisia. Mutta releöinti on keksitty kunhan on etukäteen mietitty miten yhteydet pidetään yllä.

        "Occasionally, entrants have been given GPS positions taken from the GGR Live Tracker, which gives precise latitude and longitude co-ordinates. This had been allowed under the GGR rules."
        Varmaan paljon käytetty metodi sekstantin sijaan kun ajavat pitkin kieltoalueen linjaa ja pilvien aikana ei aurinkoa näy.

        "To receive positions from the GGR Live Tracker on a regular basis is against the spirit of the GGR and to save any confusion, the following new rule came into force on Dec 1st.
        NOR 3.1.3.3: GPS Positions from GGR Tracker and AIS Marine Traffic.
        GPS co-ordinates of GGR entrants from the GGR Live tracker or AIS Marine Traffic are forbidden to entrants.
        1st offence: 48hrs time penalty
        2nd offence: Disqualification"
        Kisan kääntyessä loppukolmannekseen on annettu uusi sääntö, ettei maista saa ilmoitella sijaintia. Olisi pitänyt olla heti alusta lähtien voimassa tässä retrokisassa.
        Erikoine vesiongelma:
        Mark 6L, pakko mennä Australiaan ja ulos GGR:sta-
        Istvan 1 pulloa (xx L?) vettä olutta sixpack tankissa juomakelvotonta 10 L. Riskillä jatkaa muttei pitkälle?
        Suzie 2 L vettä, kuivamuovaa 1kk ajaksi. Joutuu keskeyttämään?.
        Tapion matka ei etene. Jos ei saa pohjaa putsatuksi niin kai jossain vaiheessa loppuu vesi tai nisu
        Igor keskeyttää kun ei liiku, pohja näkkiä täynnä ja takilakin sökö.
        Olisikohan potentiaalisia maaliin tulijoita vain kolme venettä ilman uusia maston menetyksiä?


      • Dirurrk

        Toivottavasti radioamatöörit pystyvät luotettavasti arvioimaan purjehtijoiden mielenterveyttäja jaksamista matkan aikana. Pitkillä yksinpurjehduksilla on tapahtunut kaikenlaista, eikä apu ole lähellä. Jääräpäinen purjehdus niukalla ravinnolla ja nesteytyksellä tuskin auttaa tilannetta. Suuri osa purjehtijoista on vielä amatöörejä, joilla ei välttämättä ole kokemusta ja taitoa arvioida omaa tilannettaan objektiivisesti.


      • Klukluk
        seppomartti kirjoitti:

        "Occasionally, entrants have been given GPS positions taken from the GGR Live Tracker, which gives precise latitude and longitude co-ordinates. This had been allowed under the GGR rules."
        Varmaan paljon käytetty metodi sekstantin sijaan kun ajavat pitkin kieltoalueen linjaa ja pilvien aikana ei aurinkoa näy.

        "To receive positions from the GGR Live Tracker on a regular basis is against the spirit of the GGR and to save any confusion, the following new rule came into force on Dec 1st.
        NOR 3.1.3.3: GPS Positions from GGR Tracker and AIS Marine Traffic.
        GPS co-ordinates of GGR entrants from the GGR Live tracker or AIS Marine Traffic are forbidden to entrants.
        1st offence: 48hrs time penalty
        2nd offence: Disqualification"
        Kisan kääntyessä loppukolmannekseen on annettu uusi sääntö, ettei maista saa ilmoitella sijaintia. Olisi pitänyt olla heti alusta lähtien voimassa tässä retrokisassa.
        Erikoine vesiongelma:
        Mark 6L, pakko mennä Australiaan ja ulos GGR:sta-
        Istvan 1 pulloa (xx L?) vettä olutta sixpack tankissa juomakelvotonta 10 L. Riskillä jatkaa muttei pitkälle?
        Suzie 2 L vettä, kuivamuovaa 1kk ajaksi. Joutuu keskeyttämään?.
        Tapion matka ei etene. Jos ei saa pohjaa putsatuksi niin kai jossain vaiheessa loppuu vesi tai nisu
        Igor keskeyttää kun ei liiku, pohja näkkiä täynnä ja takilakin sökö.
        Olisikohan potentiaalisia maaliin tulijoita vain kolme venettä ilman uusia maston menetyksiä?

        Kuinka hemmetisti tuolla on ollut olutta mukana, jos vieläkin on 6 tölkkiä jäljellä?

        Omilla reissuillani - jotka ovat merkittävästi lyhyempiä - olut loppuu aina ennen vettä. Itse asiassa vesi ei ole päässyt koskaan loppumaan.


    • Borgumriff

      Suziella on aika pitkä vedenhakureissu tiedossa! Onkohan sadetta noilla seuduilla tiedossa? Meinaskohan alunperin nää vesipulalaiset että olisivat nyt maalissa, vai luottivatkohan vedenkeräilyyn?
      Ja vaikka Tapio saisi joskus pohjan putsattua, niin mahtaisiko hänenkään eväät riittää Ranskaan asti, edes teoriassa?

      • seppomartti

        Trooppinen sadekuuro 50 L/ m2/ h muutaman vrk:n välein on saattanut johtaa harhaan. Alkumatkasta ei ollut ehkä tarvetta tai intoa kerätä vettä. Etelämerellä satanee vähemmän ja matalan yhteydessä. Niissä olosuhteissa intressi on ollut pitää vene pystytyssä.


      • vahvistusta
        seppomartti kirjoitti:

        Trooppinen sadekuuro 50 L/ m2/ h muutaman vrk:n välein on saattanut johtaa harhaan. Alkumatkasta ei ollut ehkä tarvetta tai intoa kerätä vettä. Etelämerellä satanee vähemmän ja matalan yhteydessä. Niissä olosuhteissa intressi on ollut pitää vene pystytyssä.

        Samaa miettinyt että ei olla ajoissa aloitettu keräämistä. Miettinyt myös sitä että sadekelit saattavat olla kovatuulisia ja roiskeiden takia keräily ei onnistu silloin???


    • adsf54

      Tämän kisan aikana on tehty niin paljon perusvirheitä, ettei kilpailijoita voi nimittää ammattilaisiksi.

      Eikä tässä ole kysymys siitä, että maalla ollaan viisaita, vaan siitä, että esiin tulleet ongelmat ovat sellaisia, että ne olisi pystynyt välttämään huolellisella valmistautumisella ja ennakoinnilla.

      Olisi kiva, kun tuonne saataisiin jengi, joka purjehtii kilpaa. Nyt siellä on jengi, joka vain yrittää selviytyä, koska on ajautunut ongelmiin typerien valintojen seurauksena.

    • seppomartti

      Jälleen VDH osui juuri oikeaan kohtaan matalan keskusta. Lännenpänä olisi reitti ollut pitempi ja tuulet hetken kuluttua heikommat. Kääntänee tuotapikaa koilliseen. Mutta mielenkiintoista nähdä miten meinaa selvitä 9.12. eteenpäin läpi hepoasteiden. Ehkä kryssii rannikon suuntaisesti vaikka se piti talolalle olla myrkkyä.
      Tapiolla helpottaa vajaan vrk:n kuluttua ja pääsee kulman ohi. Matalan mentyä ohi olisi tarjolla pohjan puhdistuskeliä, jos on varusteita.

    • Borgumriff

      En tiedä miten tarkkaan tässä iphone näyttää kartan, ihan kuin Uku ois menossa purjehdusrajan väärälle puolelle?! On se VDH saanut rikin vahvaan kuntoon!!

      • KolmeKutonen

        UKU on tosiaan koordinaattienkin mukaan 46S leveyspiirin eteläpuolella. Vissiin myrskyn takia turvallisempi mennä nyt tuohon suuntaan. Rangaistus tuosta taitaa kuitenkin olla aika pieni.


      • vastauksia_

        Lähestyvän myrskyn takia raja on tällä hetkellä avattu. Eteläpuolelle siis saa myrää pakoon mennä ilman rangaistusta. VDH:n riki taas sietää hyvin myötätuulia, kryssillä joutuu ottamaan varovasti.


    • Paketsu
      • kvs

        On tosiaan mies ja vene ollut kovilla. Kertoo avoimesti kysyneensä GPS-sijainnin alukselta, johon oli puheyhteydessä. Se sitten lienee sallittua, GGR Live Trackerin antaman sijainnin kysyminen ei.
        Vaativasta menosta huolimatta ei ole reporankana kun jaksaa jo kirjoitella kokemuksestaan.


      • Paketsu

        Muilta aluksilta saa kysyä sijaintia, se on säännöissä oikein erikseen mainittu sallituksi. Atlantin puolella on sen verran paljon laivaliikennettä, että tuota sääntöä voinee hyödyntää melkein päivittäin.


      • seppomartti

        Nyt taitaa Tapio nukkua onnensa ohitse?. 2,8s suuntaan 143 melkein myötätuleen, olisi pitänyt kääntää jo. VAi keksiikö joku selityksen suunnasta.
        VDH kääntää suuntaan 20*S/ 30*W pikimmiten ja suuntaa paljon idemmäksi?


      • kaksintaistelut
        kvs kirjoitti:

        On tosiaan mies ja vene ollut kovilla. Kertoo avoimesti kysyneensä GPS-sijainnin alukselta, johon oli puheyhteydessä. Se sitten lienee sallittua, GGR Live Trackerin antaman sijainnin kysyminen ei.
        Vaativasta menosta huolimatta ei ole reporankana kun jaksaa jo kirjoitella kokemuksestaan.

        "...kun jaksaa jo kirjoitella..". Eikö näissä ole kysymys puheviesteistä, jotka GGR:n toimesta on pantu tekstimuotoon. Teksti on julkaistu myös hollanniksi. Samoinhan Igorin satelliittipuhelut käännettiin venäjästä englanniksi ja julkaistiin tekstimuodossa.
        Kovakuntoinen ja päättäväinen Mark joka tapauksessa tuntuu olevan ja on vielä vahva vastus VDH:lle.
        Toinen taistelupari näyttää olevan Uku ja Susie. Kumpikin nyt myrskykeleissä.


      • kvs
        kaksintaistelut kirjoitti:

        "...kun jaksaa jo kirjoitella..". Eikö näissä ole kysymys puheviesteistä, jotka GGR:n toimesta on pantu tekstimuotoon. Teksti on julkaistu myös hollanniksi. Samoinhan Igorin satelliittipuhelut käännettiin venäjästä englanniksi ja julkaistiin tekstimuodossa.
        Kovakuntoinen ja päättäväinen Mark joka tapauksessa tuntuu olevan ja on vielä vahva vastus VDH:lle.
        Toinen taistelupari näyttää olevan Uku ja Susie. Kumpikin nyt myrskykeleissä.

        Niinpä näytti olevan VOICEMEMO MARK Toby Schrabelin seurassa.
        VDH:n ja Markin kisa ehkä tasoittuu nyt, Markhan sai ennen Hornia kurottua väliä pienemmäksi.
        Susie saattaa tehdä Ukut eli poiketa kovassa kelissä avatun rajan eteläpuolelle.


      • KolmeKutonen
        kvs kirjoitti:

        Niinpä näytti olevan VOICEMEMO MARK Toby Schrabelin seurassa.
        VDH:n ja Markin kisa ehkä tasoittuu nyt, Markhan sai ennen Hornia kurottua väliä pienemmäksi.
        Susie saattaa tehdä Ukut eli poiketa kovassa kelissä avatun rajan eteläpuolelle.

        Mark voi vielä elätellä toiveita kisan voitosta: VDH:n vauhtia reippaassa tuulessa rajoittaa vaurioitunut takila, jota pitää vähän säästellä. Kevyessä kelissä taas VDH:n lyhennetty takila hidastanee menoa. Just parhaillaan molempien vauhti näyttää olevan 5,6 solmua, mutta Markilla huomattavasti kevyempi tuuli. On tuota eroa kyllä aika paljon suhteessa jäljellä olevaan matkaan.


      • hurja.keli
        kvs kirjoitti:

        Niinpä näytti olevan VOICEMEMO MARK Toby Schrabelin seurassa.
        VDH:n ja Markin kisa ehkä tasoittuu nyt, Markhan sai ennen Hornia kurottua väliä pienemmäksi.
        Susie saattaa tehdä Ukut eli poiketa kovassa kelissä avatun rajan eteläpuolelle.

        Ainakin klo 1200 utc Susien tilanne näyttää livetrackerissa huolestuttavalta: vauhti vain 1.8 kn ja tuulta ilmeisesti 60kn. Masto mennyt??


    • seppomartti

      Mark pn jäänyt 41 mpk viimeisen 24h aikana ja nyt n 3s hitaampi hetkellisesti. Pitäisi saavuttaa joka pv 25 mpk, että syntyisi kilpailu. Tuskin onnistuu?

    • Keulamies

      Juuri ilmoitettu että Suzien epirb laukaistu 1100 utc ja viestin otti vastaan Brittien mrcc. Tehtävää hoitaa nyt Argentinan mrcc. GGR lähettänyt viestin Suzielle mutta vastausta ei ole saatu. Voihan surku, toivottavasti hän tästä selviää!

    • vahvistusta

      1.5kts oli susien nopeus 13utc. Suunta 045,tuuli joku 300. Eli sivutuuleen ajelehtinut. Mitenhän epirb kiinni? Voiko päästä irti jos vene menee ympäri. Ei ole vastannut yb tekstariin.

      • seppomartti

        Epirb voi olla hammarilla automaattisesti laukeavassa kotelossa, siis laukeaa veden paineesta jos alus uppoaa. Tai sitten manuaalisti oyettava kotelostaan ja käynnistettävä. Minulla on ollut molemmat, koska jälkimmäisen ottaisin mukaan lauttaan. Jos sinne selviäisi.


    • vahvistusta

      Twitterin mukaan hengissä, masto poissa ja hätärikikamppeet meni mukana. Runko ok ja Susie myös.

      • vahvistusta

        Tämä tieto siis susien Twitter tilillä. Eli itse laukaissut epirbin. Jep seppomartti ajattelinkin että hammarilla. Omani on telineessä sisällä. Menee siis veneen mukana jos ei itse laukaise.


      • kvs

        Matalan keskus kulki Susien ohi, tuuli pahimmillaan yli 60kts ja paha ristiaallokko, ensin pohjoisenpuoleinen tuuli ja heti perään etelän. Hyvä, että Susie ja veneen runko ok.


      • seppomartti
        vahvistusta kirjoitti:

        Tämä tieto siis susien Twitter tilillä. Eli itse laukaissut epirbin. Jep seppomartti ajattelinkin että hammarilla. Omani on telineessä sisällä. Menee siis veneen mukana jos ei itse laukaise.

        Minulla epirbit on ulkona telineessä automaattilaukaisulla ja sisällä manuaalisti laukaistava. Jos Suzien vene on ehjä niin onni oli myötä. Keli on jo helpottanut. Kai joku hakee pois vaikka vesi on todella vähissä. Koneestahan voi tiputtaa vettä ja sapuskaa muttei sentään mastoja. Kai se masto aina on kiinni veneessä staageilla ja vanteilla. Yleensähän ongelma on maston jäännösten hakkaamine ruffiin ja runkoon aiheuttaen vaurioita.. Ehkä niistä jämistä noin reipas nainen rakentelee jonkun tikun kun tyyntyy?
        Ukulle sama matala antaa näillä näppäimillä kyytiä. Kumma kun kumpikaan ei ole tehnyt väistöliikkeitä. Ukulle satakin mailia olisi helpottanut. Tapiolla taas on ihme tuuri jos ennustus toteutu, Aika mörkö matalan keskus hajoaa ennen kuin on kohdalla?.


      • kvs
        kvs kirjoitti:

        Matalan keskus kulki Susien ohi, tuuli pahimmillaan yli 60kts ja paha ristiaallokko, ensin pohjoisenpuoleinen tuuli ja heti perään etelän. Hyvä, että Susie ja veneen runko ok.

        Susie ajelehtii (13:45UTC) tuulen mukana 1,4kts suuntaan 026.
        Sama matalan keskus ohitti Ukun vähän täyttyneenä eteläpuolelta.


      • tsemppiä.Susie
        seppomartti kirjoitti:

        Minulla epirbit on ulkona telineessä automaattilaukaisulla ja sisällä manuaalisti laukaistava. Jos Suzien vene on ehjä niin onni oli myötä. Keli on jo helpottanut. Kai joku hakee pois vaikka vesi on todella vähissä. Koneestahan voi tiputtaa vettä ja sapuskaa muttei sentään mastoja. Kai se masto aina on kiinni veneessä staageilla ja vanteilla. Yleensähän ongelma on maston jäännösten hakkaamine ruffiin ja runkoon aiheuttaen vaurioita.. Ehkä niistä jämistä noin reipas nainen rakentelee jonkun tikun kun tyyntyy?
        Ukulle sama matala antaa näillä näppäimillä kyytiä. Kumma kun kumpikaan ei ole tehnyt väistöliikkeitä. Ukulle satakin mailia olisi helpottanut. Tapiolla taas on ihme tuuri jos ennustus toteutu, Aika mörkö matalan keskus hajoaa ennen kuin on kohdalla?.

        Juomavesi ei varmaankaan ole Susien ongelma, koska jokaisen GGR-veneen grab bagiin kuuluu käsikäyttöinen water-maker.
        Takila varmaankin on yhä meressä ja kiinni veneessä. Muuten kai ajelehtimisvauhti tuossa tuulessa olisi huomattavasti suurempi kuin 1.4-1.8 kn.


    • Turhaa_rahan_haaskausta

      On tuo touhu melkoista hengellään leikkimistä!!
      Mitkähän on kustannukset pelastusoperaatioista yms..?
      Vähän samaa sarjaa kuin vuorikiipeily, tai rikkaiden safarit..
      Onneksi kuitenkin kaikki taitaa olla vielä hengissä, on siinä jälkipolville kerrottavaa..

    • Sanup

      Eli susien rallit on ohi ?

      • seppomartti

        Yksikkömuoto muttei monikko, ei vättämättä rallit. Suzien tämä ralli on ohi muttei välttämättä kaikki . Tulee mieleen 76v daami Socrates, joka onnistui vasta kolmannella yrityksellä pallon kierron non stop soolona. Ja nyt lähtee tai on lähtenyt Malö 380 veneellä neljänteen rundiin ollakseen kaikkien aikojen vanhin!. Siis samoilla vesialueiila kuin GGR.


      • Keulamies

        Samoilla vesillä myös Randall Reeves (figure8.com). Ohitti muutamia päiviä sitten Cap Hornin tällä uudella yrityksellään. Edellisen keskeytti Hobartiin.


      • Paketsu

        Tämä kisa on häneltä loppu. Toivottavasti selviää tuolta, sillä vaara ei ole vielä ohi, myrsky jatkuu ja pelastamiseen voi mennä muutama päivä. Hänen viesteistään voisi päätellä, että riki on irti veneestä, mikä on hyvä asia, ettei runkoon tulisi vaurioita.


    • Mastopaja

      Täytyy kyllä ihmetellä tässä kisassa noiden mastojen menetyksen suurta määrää. Olikos Suozien masto jo neljäs masto joka menetettiin. Siihen päälle VHD:n mastovika. Tuskin oli Suziellakaan mastossa rättejä ylhäällä tuossa kelissä, joten ei ainakaan sen takia varmaan masto mennyt. Ja luulisi, että kisaan on lähdetty uusilla vanteilla ja niiden kireys on oikea.

      Hyviä spekulointeja, miksi näin monta mastoa on menetetty.

      • Paketsu

        Susie raportoi pitch polen, eli varmaankin aallonharjalta vene nokka edellä mereen ja selälleen. Siinä ei ole maston kannalta merkitystä onko rättiä ylhäällä vai ei.


      • GGR.aloittaja

        Susien masto meni samalla tavalla kuin VDH:n, pitch-poling. Siinä rysäyksessä on samantekevää, on mastossa jokin kangas auki tai ei, isku veteen on liian kova. Susie itse taisi selvitä isolla kuhmulla päässä.


      • Joakim1

        Ainakin viides maston menettänyt vene. Mastoja on mennyt enemmän, kun ainakin yksi noista oli 2-mastoinen ja menetti ensin vain yhden maston. Norjalainen menetti maston jo Afrikan paikkeilla. Kolme matkalla Hobartiin ja nyt 5. Vai olikohan alkukisassa jo useampia?

        Ei kauhean kelvollisia veneitä ko. kisaan.! Tällä vauhdilla varmaan menee vielä pari mastoa, jolloin puolet veneistä on käyttänyt maston veden alla.

        Onko VDH ainoa, joka on selvinnyt maston kastelusta masto pystyssä?


      • kvs

        Susien haveri tapahtui aikalailla samalla alueella ja samantyyppisessä kelissä kuin VDH:n.
        Tämähän vaihtoi seitsemän jalkaa lyhyempään mastoon, kun "vanha mies ei jaksa käsitellä isoja purjeita". Purjeiden käsittely-vauhdin menetys-vaurioitumisriski: vanhalla ketulla oli varmasti kokemuksen voimalla tehty sumean logiikan päätös tuo lyhennetty masto.
        Olisiko täyspitkä masto koetussa ympärimenossa uhrautunut merten jumalille?


      • Joakim1 kirjoitti:

        Ainakin viides maston menettänyt vene. Mastoja on mennyt enemmän, kun ainakin yksi noista oli 2-mastoinen ja menetti ensin vain yhden maston. Norjalainen menetti maston jo Afrikan paikkeilla. Kolme matkalla Hobartiin ja nyt 5. Vai olikohan alkukisassa jo useampia?

        Ei kauhean kelvollisia veneitä ko. kisaan.! Tällä vauhdilla varmaan menee vielä pari mastoa, jolloin puolet veneistä on käyttänyt maston veden alla.

        Onko VDH ainoa, joka on selvinnyt maston kastelusta masto pystyssä?

        On noista monet tehneet knock-downeja ja selvinneet, Tapio vissiin ei ole tehnyt knock-downia. Herää epäilys, että maasta saatu reititys ja nopeat väistöliikkeet ovat hyviä keinoja välttää mastohaverit. Noilla ei ole niistä kumpaakaan.


      • Jodlari
        Bossu kirjoitti:

        On noista monet tehneet knock-downeja ja selvinneet, Tapio vissiin ei ole tehnyt knock-downia. Herää epäilys, että maasta saatu reititys ja nopeat väistöliikkeet ovat hyviä keinoja välttää mastohaverit. Noilla ei ole niistä kumpaakaan.

        Hitaalla veneellä ei ole helppo tehdä väistöliikkeitä.

        Onko veneen hitaus ja vaikea hallittavuus surffeissa myös yksi mahdollinen syy noihin knock-downeihin ?


    • seppomartti

      Eivät hevillä usko, että perinteinen jarrutusmetodi olisi hyvä vaihtoehto. Nykyversiona Jordan's series drogue.
      Jos käsikäyttöinen watermaker kuuluu pakollisiin varusteisiin niin raportoidut veden loppumiset eivät olrkaan niin dramaattisia kuin oletin. Mutta 1968 ei ollut näitä vesikoneita veneissä. Lienee sitten samassa suljetussa kassissa kuin gps?

      • Paketsu

        Niin on, vesikonetta ei saa käyttää kuin viime hädässä. Vesikoneen käyttö sulkee kilpailijan varsinaisesta kisasta.


      • GGR.aloittaja

        Ensin oli mennyt tuuliperäsimen "safety tube"eikä käsin enää pystynyt ohjaamaan siinä kelissä. Käytössä oli Jordans serie drogue, mutta GGR-sivuilla sanotaan veneen menneen "stern to bow" ympäri. Pitääkö tuo tosiaan ymmärtää, että perän kautta? Todella hurja kuperkeikka.


      • kvs

        Tuuliperäsimen vaurioiduttua Susie oli ottanut käyttöön ajoankkurin ja laskenut isopurjeen. Oli sisällä veneessä kuperkeikan tapahtuessa, ja kannelle tullessa huomasi ajoankkurin köyden irronneen.
        Susie on kertonut, ettei ole välittömän avun tarpeessa. Nyt on matkalla alueelle 229m pitkä rahtilaiva Talimen 2pv matkan päässä Susiesta.


      • kvs
        GGR.aloittaja kirjoitti:

        Ensin oli mennyt tuuliperäsimen "safety tube"eikä käsin enää pystynyt ohjaamaan siinä kelissä. Käytössä oli Jordans serie drogue, mutta GGR-sivuilla sanotaan veneen menneen "stern to bow" ympäri. Pitääkö tuo tosiaan ymmärtää, että perän kautta? Todella hurja kuperkeikka.

        Tuo "safety tube" on ilmeisesti vedessä olevan lavan akseli, osa 67.1/67.2.
        https://www.scanmarinternational.com/monitor-master-parts-diagram


      • sterntobow
        GGR.aloittaja kirjoitti:

        Ensin oli mennyt tuuliperäsimen "safety tube"eikä käsin enää pystynyt ohjaamaan siinä kelissä. Käytössä oli Jordans serie drogue, mutta GGR-sivuilla sanotaan veneen menneen "stern to bow" ympäri. Pitääkö tuo tosiaan ymmärtää, että perän kautta? Todella hurja kuperkeikka.

        keulan kautta ympäri


      • sääntöjen.vastaisena

        GGR:n sivuilta lainaus:
        But then the safety tube on her Monitor self-steering broke and she was forced to trail a drogue anchor astern and take down the mainsail. She was below decks when the boat was pitchpoled, and when she returned on deck to assess the damage, found that the line attached to the drogue had parted.

        Dorgue oli siis laskettu, mutta oliko se irronut ennen kuperkeikkaa vai vasta sen yhteydessä?

        GGR:n facesta tälläinen tieto:

        "Susie Goodall Racing was enjoying the sailing very well in 35/40kts when the safety tube of the Monitor wind vane failed. She dropped the reefed main then set the Jordan Series drogue as could not hand steer in building winds. Went below. Sometime later was gearing up to come on deck to check things when pitchpoled stern over bow. The mast and all poles lost. Windvane damaged by backstay. The drogue Bridle is still fitted but the drogue gone"


    • maailman.matkaaja

      Susien racing kotisivuilta lainattu:

      "....when her wind vane broke. She deployed her drogue to steady the boat, but that failed. She was in the cabin when the boat pitchpoled "

      Eli tämän mukaan tuuliperäsin rikkoutui ja dorguen laskeminen veteen epäonnistui jotenkin. Eli dorhue ei ollut käytössä ja siksi vene meni keulan kautta ympäri.

      • kvs

        "Dorgue oli siis laskettu, mutta oliko se irronut ennen kuperkeikkaa vai vasta sen yhteydessä?"
        Tekisi mieli ajatella, että ajoankkuri oli laskettu, irtosi, ja seurasi kuperkeikka.

        "She deployed her drogue to steady the boat, but that failed. "
        Hän levitti ajoankkurin vakavoittaakseen venettä, mutta se epäonnistui.
        Voisin ymmärtää tämän, että veneen kulun vakavoittaminen epäonnistui (koska ajoankkuri irtosi). Jos ajoankkurin laskeminen olisi jotenkin epäonnistunut, miksi olisi mennyt sisälle veneeseen ja kuperkeikan jälkeen ulos tultuaan toteaisi ajoankkurin köyden irronneen.


    • seppomartti

      Informaatio on ristiriitaista, missä järjestyksessä mitäkin tapahtui. Samoin on iso ero tuulessa 35/40 vai 60 solmua. Servolavan holkin murtuminen sen sijaan on varmaan suunniteltu heikko kohta lavan suojaamiseksi.

    • vahvistusta

      Wiigillä hajosi myös Monitor ja masto meni sen takia. Susiella oli sama ongelma ennen Hobarttia eikä osannut silloin vielä korjata. Don kävi tätä läpi ja Monitorin kuuluu hajota tuosta ja osa on helppo vaihtaa. Muttei ehkä noissa keleissä. Sai sen vaikutelman että heidän mielestä ehkä hajoaa hieman turhan helpolla.

      • Keulamies

        Tästä monitorin "safety tube" hajoamisesta aika ajoin myös Randall Reeves (figure8.com) on valitellut. Melko varmahan voi olla, että se hajoaa juuri kovassa kelissä, eli juuri silloin kuin vähiten saisi hajota. Ilmeisen huono tekninen ratkaisu Monitorissa.
        Samaa mieltä seppomartin kanssa etteivät osallistujat kovin hevin näytä luottavan paljon tutkittuun ja monessa myrskyssä toimivaksi todettuun "storm survival" varusteeseen Jordans Series Drogueen. Suzien tapauksessa uutisointi on sekavaa. Oliko sitten käytössä JSD vai muu drogue, eikö sen mereen laitto onnistunut vai menikö se poikki pitchpolingin yhteydessä.
        Selvinnee toivottavasti myöhemmin.
        Joka tapauksessa valitettavan ikävä tapahtuma Suzien osalta. Tuohon mennessä tuo nuori rohkea nainen oli osoittanut mahtavaa merimiestaitoa ja mahdollisuudet kolmanteen sijaan olivat hyvät.
        Onneksi hän on kunnossa ja apua tulossa.
        32-36 jalkainen vene on aika pahuksen pieni noihin aaltoihin kun muistetaan, että Jordanin tutkimusten mukaan murtuvan aallon ollessa korkeudeltaan 30% veneen pituudesta ja osuessaan veneen kylkeen on jo olemassa selvä riski capsizeen. Aallon ollessa 60% lähes vene kuin vene menee ympäri. Se 30% aalto esiintyy tässä tapauksessa jo todella matalalla merkitsevän aallon korkeudella ja näitä satunnaisia 1,8x (tai enemmän) merkitsevän aallon korkeutta korkeampia esiintyy lähtestä riippuen noin 1000-3000 aallon välein. Oletetaan aallon väliksi vaikka 15s niin vuorokauden myrskyssä niitä tulee 4-12,5 tunnin välein kohdalle.
        Nythän kyseessä oli pitchpoling joka hyvinkin on saattanut saada alkunsa korkeasta jyrkästä murtuvasta aallosta joka sysäsi veneen liialliseen vauhtiin aallon pohjalle. Juuri tällaisissa tapauksissa JSD:n pitäisi kaikista drogue keinoista toimia parhaiten jarruttamalla hyvin koska se pysyy veden alla parhaiten eikä pomppaa aallon etuseinästä pinnalle. Olen yllättynyt jos käytössä todella oli oikea JSD eikä se auttanut. Taitaa siinä tapauksessa olla ensimmäinen dokumentoitu "fail". Tietysti "bridlen" katkeaminen hinkattuaan kenties monitorin vesilapaan tai johonkin muuhun on täysin mahdollinen skenario.


      • seppomartti

        Täysin samaa mieltä kuin keulamies. Jarruttamisen ideahan on estää veneen kääntyminen poikittain, pitää perä aaltoihin, estää veneen kiihtyminen murtuvan aallon mukaan ja lyhentää aallon kohtaamisaikaa. Varmaan istuinlaatikko olisi täynnä hetken.
        Köyden pitäisi olla 150-200m ja kestää x tonnia, ei kai ihan veneen uppoamaa?. Samoin kiinnityspisteiden. Pienessäkin "ajoankkurissa" on aivan hirvittävä voima. Jos kokeilette kohtuullisessa kelissä niin hanskat käteen ja vinssirummun kautta.


      • Keulamies

        If memory serves, kummankin kiinnityspisteen ym mitä niiden jälkeen tulee olisi hyvä kestää vähintään 70% veneen uppoumasta senhetkisestä hyötykuormasta.
        Nythän myöhemmässä raportoinnissa on käynnyt selväksi, että Susie otti JSD:n (oikean sellaisen) käyttöön Monitorin hajottua pitääkseen perän kohti aaltoja mutta JSD katkesi, ilmeisesti joko juuri ennen pitchpolingia tai itse tapahtumassa. JSD:n bridle on edelleen ehjä mutta loppuosa hävinnyt etelämeren syvyyksiin. Aika yllättävää koska loppuosa droguesta on tietenkin myös mitoitettu noille kuormille. Joissakin valmisteissa tosin käytetään bridlen ja itse JSD:n välissä kousseja ja sakkeleita eikä "cowhitch"iä niin kuin edesmennyt Jordan on presisoinnut. Liekö sitten sen takia katkennut. Uskon tätä asiaa kyllä tutkittavan tarkasti ainakin Attainable Adventure Cruising sivuston toimesta sillä he hehkuttavat kovasti JSD:n puolesta.
        Kaverien kesken nousi myös muistiin jonkun lukeneen brittipariskunnan paluureissusta lännestä itään Atlantin yli R36:lla enimmäkseen 30-40kts tuulissa jossa olivat ihmetelleet keulan helppoa kaivautumista myötäaaltoon ja ottaneet useasti vettä yli keulakannen. Keulahan Rustlerissa ei kovin korkea ole ja ehkä kantavuuskin hieman vajaa. Lisäksi peräpeili on kovin kallellaan ja saattaa lisätä keulan kaivautumista aaltoon kun aalto oikein epäsopivasti peräpeilin alta nostaa.
        Mene ja tiedä, pohdintojahan nämä vaan ovat.


      • safetytuubi
        Keulamies kirjoitti:

        If memory serves, kummankin kiinnityspisteen ym mitä niiden jälkeen tulee olisi hyvä kestää vähintään 70% veneen uppoumasta senhetkisestä hyötykuormasta.
        Nythän myöhemmässä raportoinnissa on käynnyt selväksi, että Susie otti JSD:n (oikean sellaisen) käyttöön Monitorin hajottua pitääkseen perän kohti aaltoja mutta JSD katkesi, ilmeisesti joko juuri ennen pitchpolingia tai itse tapahtumassa. JSD:n bridle on edelleen ehjä mutta loppuosa hävinnyt etelämeren syvyyksiin. Aika yllättävää koska loppuosa droguesta on tietenkin myös mitoitettu noille kuormille. Joissakin valmisteissa tosin käytetään bridlen ja itse JSD:n välissä kousseja ja sakkeleita eikä "cowhitch"iä niin kuin edesmennyt Jordan on presisoinnut. Liekö sitten sen takia katkennut. Uskon tätä asiaa kyllä tutkittavan tarkasti ainakin Attainable Adventure Cruising sivuston toimesta sillä he hehkuttavat kovasti JSD:n puolesta.
        Kaverien kesken nousi myös muistiin jonkun lukeneen brittipariskunnan paluureissusta lännestä itään Atlantin yli R36:lla enimmäkseen 30-40kts tuulissa jossa olivat ihmetelleet keulan helppoa kaivautumista myötäaaltoon ja ottaneet useasti vettä yli keulakannen. Keulahan Rustlerissa ei kovin korkea ole ja ehkä kantavuuskin hieman vajaa. Lisäksi peräpeili on kovin kallellaan ja saattaa lisätä keulan kaivautumista aaltoon kun aalto oikein epäsopivasti peräpeilin alta nostaa.
        Mene ja tiedä, pohdintojahan nämä vaan ovat.

        Pohdintojahan haverit aina aiheuttavat ja niistä koetetaan ottaa oppia. Itse olen taipuvainen uskomaan hiljattain Donin ja Robinin jutustelussa esittämää, jossa kumpikin piti laahusankkureita tai muita jarrutusmenetelmiä riskeinä. Parempi olisi säilyttää venevauhtija ajaa myötäiseen. Mitä lähempänä aaltojen nopeutta se on sitä parempi mahdollisuus selvitä.
        Itselläni on kokemus Monitorin "safety tuben" taittumisesta. En usko että nytkään putki olisi katkennut irti poikki. Safety-tuubi on ohutseinäisempää hst-putkea kuin muu rakenne. Kovassa rasituksessa se taipuu ja litistyy. Tarkoitus on estää servolavan vaurioituminen.
        Kun oman tuuliperäsimeni safety-tuubi oli taittunut satamassa toisen veneen törmätessä perään, hankin tilalle vakiotavarana myytävää hst putkea. Sen seinämä on hiukan paksumpaa, ei kuitenkaan yhtä paksua kuin muu rakenne. Alkuperäinen vara-tuubi oli mukana ja se oli helppo asentaa taittuneen tilalle. Safety-tuubissa on kahdet pulttireiät lavan korkeussäätöä varten. Uskon, että tuubi taittuu herkemmin, jos uloimmat pultinreiät ovat käytössä. En tiedä miten Susie oli safety-tuubinsa virittänyt.
        Monitorin servolapa tuskin on voinut hangata laahusankkurin hihnaa tai köyttä poikki. Siinähän ei ole teräviä kulmia ja on veden alla.
        Susie on nyt kovilla henkisesti ja fyysisesti. Iso harmi, että näin kävi.


    • seppomartti

      " Donin ja Robinin jutustelussa esittämää, jossa kumpikin piti laahusankkureita tai muita jarrutusmenetelmiä riskeinä. Parempi olisi säilyttää venevauhtija ajaa myötäiseen. Mitä lähempänä aaltojen nopeutta se on sitä parempi mahdollisuus selvitä. ". Tulos on ollut poikkeuksellisen huono.
      Ajatus aaltojen nopeudella purjehtimisesta on täysin epärealistinen ja tuhoisa. GGR on osoittanut teorian toimimattomuuden. Valitettavasti toistan itseäni aaltomekanismista. Iso osa valtameriaallon korkeudesta on maininkia eli swelliä. Murtumattomassa aallossa vesi ei liiku. Mainingin etenemisnopeus on luokkaa 20 solmua, noilla veneillä ei ole mitää mahdollisuutta päästä lähekllekään sitä vauhtia. Murtuva osassa vesi liikkuu vielä nopeammin, jopa sellaisella nopeudella, että iskuvoima hajoittaa veneen rakenteita. Takaa tuleva nopeampi murtuva aalto ja edessä liikkuva hitaampi vesimassa kääntävät venettä, etenkin jos keula hautautuu aaltoon. Peräsimellä ei ole ohjausvoimaa kun takaa tuleva vesimassa liikkuu venettä nopeammin. Minusta jokainen GGR onnettomuusraportti kertoo, ettei vene ole ollut ohjattavissa ennen knock downia käsiohjauksella myötätuuleen. Kovaa myötätuuleen purjehtiminen on aluksi hauskaa, sitten joten kuten hallittavaa, mutta ei enää "survival modessa" mahdollista. Se hetki on pinnamiehen havaittavissa kun ei saa pidettyä veneen suuntaa. Vaihtoehtoja tuskin on muuta kuin kaikki purjeet pois tai 4-5m2 pelkkä fokka, vauhdin pudottamianen 5-6 solmuun jarruttamalla perästä. Mitä haittaa jarrutuksesta olisi?

      • Keulamies

        Edelleen täysin seppomartin kannalla ja täyttä asiaa aaltodynamiikasta. Tietysti kun ajatusmaailmansa asettaa kisamoodiin saattaa myötätuuleen ohjaamisen ja vauhdin ylläpitämisen vaihtoehto nousta etusijalle. Siitä huolimatta tulisi mielestäni muistaa kisan olevan pitkä, olet yksin, suuren osan ajasta pelastuskoneiston saavuttamattomissa, mukana ei ole kuin se mikä mukana on ja sillä on pärjättävä ym ym ja pitää mielessä huolenpito veneestä ja itsestään. Ilman rikiä sieltä ei maaliin purjehdita, ei edes sillä hätärikillä. Loppuu vedet ja syötävät. Tuollaisessa kisassa jo maaliinsaapuminen on hattuja kohottava saavutus, vaikka tulisit viimeisenä. Olisi siis tunnistettava riittävän ajoissa myrskyn taso ja ymmärrettävä oman ja veneen suoriutumiskyky eri olosuhteissa ja siirryttävä survival modeen riittävän ajoissa ja jarrutettava vauhtia ja huolehdittava perän pysymisestä kohti aaltoja. Ei siinä paljoa matkassa häviä jsd:tä käyttämällä osan myrskyä, kun nuo myrskyt liikkuvat sitä vauhtia että yleensä ovat vuorokaudessa jo ohi menneet. Vaikkakin niitä liukuhihnalla parin kolmen vuorokauden välein saattaa tullakin.
        Eräs merkittävä ongelma jsd:n käytössä kuitenkin piilee, nimittäin sen palauttamisen vaikeudessa. Kovemmalla tuulella on ilmeisen työläs, aikaavievä ja raskas. Siksi olisikin erityisen tärkeää paneutua ensinnäkin järkevään laukaisumenetelmään ja ennenkaikkea toimivaan, myös noin 30-40kts tuulessa, palautusjärjestelmään. Ja tietenkin kaiken toimivuuden varmistaminen harjoittelemalla ennen kisaa. Itsestäni ei tuollaiseen kisaan olisi lähtijäksi mutta jos lähtisin ottaisin jopa kaksi jsd:tä mukaan ja niille sitten vielä tavanomainen köysi ym romppeen hinaamisen varasysteemi. Jsd:n kartioilla kun vaikuttaa olevan rispaantumisen ongelma. Käytetystä materiaaista riippuen kestää 1-4 myrskyä.
        Joku jossain näissä GGR 18 stringeissä aikaisemmin totesi näiden pitkäkölisten peräsinlapa kölin takareunassa varustettujen veneiden kääntyvyydestä ja hallittavuudesta ja oli mielestäni aivan oikeassa siinä, että lapa on yleensä kovin lähellä veneen kääntyvyyden pystyakselia verrattuna modernimpaan eväköli/lapioperäsin veneeseen, jossa lavan vaikutus kääntyvyyteen on huomattavan paljon parempi. Vaikuttaa siltä, että "vanhojen partojen" vauhdin ylläpitämisen suosiminen perustuu paljolti harhaiseen ajatukseen pitkäkölisen hyvästä suuntavakaudesta. Varman onkin tiettyyn keliin asti mutta noissa oloissa mielestäni ei enää mitään apuja. Siinä vene muuttuu kyllä täysin matkustajaksi ja aalto määrää tahdin ja tapahtumat ja onnella mennään.
        Omalla veneellä (Rival Bowman 40, pitkähkö eväköli, ns Scheel keel, täysi skegi peräsimen edessä, ei lavan kompensaatiota) olen purjehtinut Selkämerellä 30m/s tosituulessa tuulen tullesssa paaran lanteelta ja aaltojen ollessa vain noin 2,5-3,5 metrisiä ja aaltoväli arviolta 7-9 sekunttia, genuaa (52m2) ulkona vajaa 15m2, iso lazybagissä pakattuna, vauhtia ilman aaltojen antamaa lisävauhtia noin 6-7kts ja ohjaaminen kävi todella työstä jokaisen aallonharjan ohittaessa ja työntäessä perää. Ratin liikettä pitkälti yli puolen välin, ratin kokonaisliike keskeltä stoppiin noin 0,8 kierrosta, ettei kurssi olisi heilunut -30*. En usko että Windpilot tuuliperäsimeni olisi turvallisesti kyennyt ohjaamaan, siis riittävän nopeasti korjaamaan kurssia pois 90* kulmasta aaltoihin nähden, johon vene hyvin ilmeisesti Windpilotin ohjaamana olisi lipsahtanut. Käsin ohjaamalla siihen tilaan ei vene edes mennyt vaan pysyi hyvin hallinnassa. Jos tilaa olisi ollut eikä Höga Kusten tähtäimessä olisi ollut JSD:n testaamisen paikka.


      • kokemus.vs.teoria

        Don ja Bobin puhuivat kokemuksista, joita heillekin oli kertynyt yksinpurjehduksista Kap Hornin ympäri. Don on puhunut Etelämeren myrskytaktiikasta aikaisemminkin - kannattaa sittenkin kuunnella kokeneempia, vaikka itse olisi kokemuksen puuttuessa täysin eri mieltä..
        Susie ei ohjannut venettä, vaan oli (onneksi) sisällä pitchpolingin sattuessa. Are Wiigillä kävi samoin. Hän oli laittanut veneen piihin mennäkseen vaihtamaan tuuliperäsimeen uuden safety-tuben. Jälkikäteisessä analyysissään Yachting Monthlyssä hän arveli, että parempi olisi ollut jatkaa aktiivista myötätuuleen purjehtimista. En huomannut, että kumpikaan olisi kertonut veneen olleen ohjailukyvytön käsiohjauksella.
        Tietysti kukin kippari itse päättää omista tekemisistään. Veneet ja olosuhteet ovat erilaisia.
        Arvelen, että Susien ratkaisu perustui liian suureen purjepintaan. Hän halusi ottaa ison kokonaan alas, mutta ei samanaikaisesti olisi pystynyt käsiohjaukseen.
        Myös Mark Slats oli ilmeisesti eri mieltä kanssasi, koska myös hän piti köysien laskemista perästä ja vauhdin jarruttamista virheenä. Mark otti köytensä kiireesti ylös. Mark selvisi samasta myrskystä, jossa Gregor ja Abilash haaksirikkoutuivat. "Väärin sammutettu tulipalo?"


      • älä.arvele
        kokemus.vs.teoria kirjoitti:

        Don ja Bobin puhuivat kokemuksista, joita heillekin oli kertynyt yksinpurjehduksista Kap Hornin ympäri. Don on puhunut Etelämeren myrskytaktiikasta aikaisemminkin - kannattaa sittenkin kuunnella kokeneempia, vaikka itse olisi kokemuksen puuttuessa täysin eri mieltä..
        Susie ei ohjannut venettä, vaan oli (onneksi) sisällä pitchpolingin sattuessa. Are Wiigillä kävi samoin. Hän oli laittanut veneen piihin mennäkseen vaihtamaan tuuliperäsimeen uuden safety-tuben. Jälkikäteisessä analyysissään Yachting Monthlyssä hän arveli, että parempi olisi ollut jatkaa aktiivista myötätuuleen purjehtimista. En huomannut, että kumpikaan olisi kertonut veneen olleen ohjailukyvytön käsiohjauksella.
        Tietysti kukin kippari itse päättää omista tekemisistään. Veneet ja olosuhteet ovat erilaisia.
        Arvelen, että Susien ratkaisu perustui liian suureen purjepintaan. Hän halusi ottaa ison kokonaan alas, mutta ei samanaikaisesti olisi pystynyt käsiohjaukseen.
        Myös Mark Slats oli ilmeisesti eri mieltä kanssasi, koska myös hän piti köysien laskemista perästä ja vauhdin jarruttamista virheenä. Mark otti köytensä kiireesti ylös. Mark selvisi samasta myrskystä, jossa Gregor ja Abilash haaksirikkoutuivat. "Väärin sammutettu tulipalo?"

        Huonosti olet lukenut eilisiä uutisia. Niissä kyllä varsin selkokielisesti kerrottiin Susien tuuliperäsimen hajoamisen jälkeen todenneen, ettei vene käsinohjauksella ollut hallinnassa. Pitch-polingin sattuessa ei purjeita ollut ylhäällä.

        Susien ongelma on täytynyt olla joutuminen juuri matalan keskuksen ylittämäksi. Tuulen suunta kääntyi 180 astetta nopeassa tahdissa ja sitä seurannutta aallokkoa on vaikea edes kuvitella.


      • Keulamies

        Mark on mielestäni osoittanut jäätävän kilpailuviettinsä, jo ennen tätä kisaa ja tekevän lähes mitä vaan janonsa sammuttaakseen ja on riskissä kunnossa, vrt vaikka ne 15-20kts surffit Hornin paikkeilla.
        Abilashin ja Gregorin myrskystä selvisi, niinkuin muistakin tähän mennessä mutta saattoi olla sen verran sopivammassa paikassa. Eihän herrat siellä sentään ihan nipussa olleet. Mielestäni oikeaan aikaan oikeassa paikassa/tuurilla on ollut tässäkin sanansa, toki taidolla ja kokemuksellakin. Mark ei ollut tyytyväinen veneensä käyttäytymiseen droguen alaisena vaan käsiohjaus ja myötäaaltoon ajo toimi hänen mielestä paremmin. Ei mitään vikaa siinä. Enkä ole tuollaisessa tilanteessa tuon kaltaisten veneiden ohjailukyvyttömyydestä maininnut sanaakaan. Epäilen niissä olevan heikentynyt ohjailukyky modernimpiin konstruktioihin verrattuna tietyistä teknisistä eroista johtuen.
        Storm survival metodeja on monia eikä jokaiseen myrskyyn ole sitä yhtä oikeaa. On liikaa muuttujia aalloissa, tuulessa, veneessä, kipparissa ym. Joku käyttää kaikkia metodeja yhdessäkin myrskyssä, joku luottaa vain yhteen.
        Piihin asettamisia ja siinä pysymisiä on monenlaisia mutta itse en laittaisi venettäni piihin tuollaisessa myrskyssä ja aallokossa (Wiig) vaan se jatkaminen käsiohjauksella olisi ollut vaihtoehtoni jollen olisi katsonut siirtymistä survival modeen/jsd:hen viisaammaksi.
        Palomiehillä lienee monta tapaa sammuttaa tulipalo!

        Mutta toiseen asiaan.
        Katselin Mark Sinclairin Adelaiden haastattelua. Sain hänen kertomuksestaan sen mielikuvan että hän oli useampaan otteeseen pitkin matkaa käyttänyt, vain äärimmäiseen hätätapaukseen tarkoitettua vedentekokonetta (automaattinen putoaminen kisasta) vesivarantojensa ylläpitämiseksi. Hän myöskin mainitsi saaneensa kaksi litraa vettä Intian valtamerellä kohtaamastaan laivasta.
        Eikös tämän pitänyt olla ilman ulkopuolista apua?
        Ehkä hän oli jo päättänyt välistopistaan?
        Mielestäni kisan aikana on tullut solkenaan hieman liikaa esille erinäisiä ihmeellisyyksiä, epäoikeudenmukaisuuksiakin kenties, joihin sitten puututtu erinäisin sääntömuutoksin tai rangaistuksin, tai oltu puuttumatta. Noh, eka kisa tavallaan, ehkä seuraavassa asiat jämptimmin.


      • Rule3.1.7
        Keulamies kirjoitti:

        Mark on mielestäni osoittanut jäätävän kilpailuviettinsä, jo ennen tätä kisaa ja tekevän lähes mitä vaan janonsa sammuttaakseen ja on riskissä kunnossa, vrt vaikka ne 15-20kts surffit Hornin paikkeilla.
        Abilashin ja Gregorin myrskystä selvisi, niinkuin muistakin tähän mennessä mutta saattoi olla sen verran sopivammassa paikassa. Eihän herrat siellä sentään ihan nipussa olleet. Mielestäni oikeaan aikaan oikeassa paikassa/tuurilla on ollut tässäkin sanansa, toki taidolla ja kokemuksellakin. Mark ei ollut tyytyväinen veneensä käyttäytymiseen droguen alaisena vaan käsiohjaus ja myötäaaltoon ajo toimi hänen mielestä paremmin. Ei mitään vikaa siinä. Enkä ole tuollaisessa tilanteessa tuon kaltaisten veneiden ohjailukyvyttömyydestä maininnut sanaakaan. Epäilen niissä olevan heikentynyt ohjailukyky modernimpiin konstruktioihin verrattuna tietyistä teknisistä eroista johtuen.
        Storm survival metodeja on monia eikä jokaiseen myrskyyn ole sitä yhtä oikeaa. On liikaa muuttujia aalloissa, tuulessa, veneessä, kipparissa ym. Joku käyttää kaikkia metodeja yhdessäkin myrskyssä, joku luottaa vain yhteen.
        Piihin asettamisia ja siinä pysymisiä on monenlaisia mutta itse en laittaisi venettäni piihin tuollaisessa myrskyssä ja aallokossa (Wiig) vaan se jatkaminen käsiohjauksella olisi ollut vaihtoehtoni jollen olisi katsonut siirtymistä survival modeen/jsd:hen viisaammaksi.
        Palomiehillä lienee monta tapaa sammuttaa tulipalo!

        Mutta toiseen asiaan.
        Katselin Mark Sinclairin Adelaiden haastattelua. Sain hänen kertomuksestaan sen mielikuvan että hän oli useampaan otteeseen pitkin matkaa käyttänyt, vain äärimmäiseen hätätapaukseen tarkoitettua vedentekokonetta (automaattinen putoaminen kisasta) vesivarantojensa ylläpitämiseksi. Hän myöskin mainitsi saaneensa kaksi litraa vettä Intian valtamerellä kohtaamastaan laivasta.
        Eikös tämän pitänyt olla ilman ulkopuolista apua?
        Ehkä hän oli jo päättänyt välistopistaan?
        Mielestäni kisan aikana on tullut solkenaan hieman liikaa esille erinäisiä ihmeellisyyksiä, epäoikeudenmukaisuuksiakin kenties, joihin sitten puututtu erinäisin sääntömuutoksin tai rangaistuksin, tai oltu puuttumatta. Noh, eka kisa tavallaan, ehkä seuraavassa asiat jämptimmin.

        Kilpailusäännöissä todetaan, että grab bagin sinetin avaaminen merkitsee diskaamista kilpaluokasta. Grab bag sisältää mm. 3x1 ltr vettä sekä käsikäyttöisen 06-survivor suolanpoistolaitteen. Sitähän Katadyn 06-Survivor -merkkistä vedentekolaitetta Mark Sinclair käytti ja oli päättänyt siirtyä pois kilpaluokasta.
        Mikä siinä oli epäoikeudenmukaista?
        Vieraiden eliöstölajien tuominen Australiaan siten, että veneen pohjan eliöstö poistetaan esim. Hobartin ankkuripaikalle, on karanteenimääräysten vastaista eikä liity kisasääntöihin. Näin oli jo n. 15 vuotta sitten, kun itse purjehdin Australiaan. Satamaan ei saanut mennä ennenkuin viranomainen sukeltaja oli tutkinut pohjan karanteenialtaassa ja tarvittaessa myrkyttänyt sen sekä runkoläpiviennit. Tätä ei tarvittu, jos oli kirjallinen näyttö tuoreesta antifoulingmaalauksesta. Olisikohan Tapion kohdalla käynyt niin, että " barnakkeleista" ja niiden aiotusta kaapimisesta Hobartissa oli tiedotettu internetillä julkisuuteen ja sitä kautta karanteeniviranomaisille?


      • selvääpässinlihaa
        älä.arvele kirjoitti:

        Huonosti olet lukenut eilisiä uutisia. Niissä kyllä varsin selkokielisesti kerrottiin Susien tuuliperäsimen hajoamisen jälkeen todenneen, ettei vene käsinohjauksella ollut hallinnassa. Pitch-polingin sattuessa ei purjeita ollut ylhäällä.

        Susien ongelma on täytynyt olla joutuminen juuri matalan keskuksen ylittämäksi. Tuulen suunta kääntyi 180 astetta nopeassa tahdissa ja sitä seurannutta aallokkoa on vaikea edes kuvitella.

        "She said that before the incident, she had been enjoying the conditions and felt in control. But then the safety tube on her Monitor self-steering broke and she was forced to trail a drogue anchor astern and take down the mainsail. She was below decks when the boat was pitchpoled, and when she returned on deck to assess the damage, found that the line attached to the drogue had parted."
        Minkä kohdan kuin huonosti?


      • älä.arvele
        selvääpässinlihaa kirjoitti:

        "She said that before the incident, she had been enjoying the conditions and felt in control. But then the safety tube on her Monitor self-steering broke and she was forced to trail a drogue anchor astern and take down the mainsail. She was below decks when the boat was pitchpoled, and when she returned on deck to assess the damage, found that the line attached to the drogue had parted."
        Minkä kohdan kuin huonosti?

        Tämän kohdan jätit lukematta:
        "Susie was enjoying the sailing very well in 35/40kts when the safety tube of the Monitor wind vane failed. She dropped the reefed main then set the Jordan Series drogue as could not hand steer in building winds. Went below. Sometime later was gearing up to come on deck to check things when pitchpoled stern over bow."

        Hyppäsit seuraavaan ylimalkaisempaan yhteen vetoon. Paremmalla seurannalla ei olisi tarvinnut arvella. Kaiken lisäksi yllä oleva lainauskin GGR-updateista on jo aiemmin tänne kopioitu.


    • kvs

      Matalan keskus vyöryi Susien yli, ristiaallokossa ja kovassa tuulessa sarja tapahtumia johti katastrofiin: tuuliperäsimen rikkoutuminen, ajoankkurin irtoaminen, kuperkeikka, masto alas, kuhmu päähän. Onneksi veneen runko pysyi ehjänä ja Susie toimintakykyisenä.
      Apua on odotettu saapuvan paikalle perjantaina aamuyöllä, rahtilaiva Tian FU:n on laskettu olevan paikalla 05:00UTC.
      Kisassa tarvitaan taitoja ja tuuria. Nyt Susiella ei ollut tuuria tuon matalapaineen vyöryessä yli, mutta taitoa ja sisua on yllin kyllin. Toivottavasti pelastustoimet sujuvat hyvin ja Susie pian pääsee toipumaan kovasta koettelemuksestaan.

      Ukullahan oli tuuria, kun tuo sama matalankeskus ohitti hänet eteläpuolelta, eikä hän saanut samanlaista ristiaallokkoa eikä yhtä kovaa tuulta kuin Susie. Kuitenkin Ukun meno kohti Hornia vaikuttaa vähän verkkaiselta(?).

    • Sanup

      Mitä lie susien veneelle tapahtuu?

      • drogueNO

        Ensisijainen kysymys on Susien pelastaminen. Vene menetetään joka tapauksessa. Merenkäynti yhä ilmeisen hankala, koska rahtilaivan ETA Susien luo on siirtynyt myöhäisemmäksi: 2100UTC. Susien henkinen kestävyys on koetuksella, kun vene rullaa rajusti, palelee, kärsii meritaudista, hella ei toimi, juomavettäkään ei ole(?).

        Palataan vielä Etelämeren myrskytaktiikoihin, koska olosuhteet siellä eivät ole yhtä kesyt kuin vaikkapa Perämerellä. Don McIntyren ja Robin Davien keskustelussa (ks. youtuybe GGR 2018, 20thNov) yhteenveto oli:
        Drogue: NO
        Warps: YES
        Run before: YES
        Hove to: NO
        Lie-a-hull: NO
        Tämä suositus oli siis eri kuin Susien käyttämä eli "drogue". Ihmettelen, että Mark Slatsin myrskytaktiikka (" run before") on jonkun mielestä pelkkää "jäätävää kilpailuviettiä".


      • JordanSeriesD
        drogueNO kirjoitti:

        Ensisijainen kysymys on Susien pelastaminen. Vene menetetään joka tapauksessa. Merenkäynti yhä ilmeisen hankala, koska rahtilaivan ETA Susien luo on siirtynyt myöhäisemmäksi: 2100UTC. Susien henkinen kestävyys on koetuksella, kun vene rullaa rajusti, palelee, kärsii meritaudista, hella ei toimi, juomavettäkään ei ole(?).

        Palataan vielä Etelämeren myrskytaktiikoihin, koska olosuhteet siellä eivät ole yhtä kesyt kuin vaikkapa Perämerellä. Don McIntyren ja Robin Davien keskustelussa (ks. youtuybe GGR 2018, 20thNov) yhteenveto oli:
        Drogue: NO
        Warps: YES
        Run before: YES
        Hove to: NO
        Lie-a-hull: NO
        Tämä suositus oli siis eri kuin Susien käyttämä eli "drogue". Ihmettelen, että Mark Slatsin myrskytaktiikka (" run before") on jonkun mielestä pelkkää "jäätävää kilpailuviettiä".

        Näissä myrsky-taktiikoissa on selkeästi eri koulukuntia. Jordan series dorguen (JSD) nimiin kuitenkin luottavat eniten tieteellisesti asiaan lähestyneet. Tässä US Coast Guardin tutkimus:

        http://seriesdrogue.com/coastguardreport/

        Täytyy myös pitää mielessä, että JSD on eri laite kuin pelkkä dorgue, jonka tehosta usealla JSD:nkin nimiin vannovilla on epäilyksensä.


      • SpeedForSurvival
        JordanSeriesD kirjoitti:

        Näissä myrsky-taktiikoissa on selkeästi eri koulukuntia. Jordan series dorguen (JSD) nimiin kuitenkin luottavat eniten tieteellisesti asiaan lähestyneet. Tässä US Coast Guardin tutkimus:

        http://seriesdrogue.com/coastguardreport/

        Täytyy myös pitää mielessä, että JSD on eri laite kuin pelkkä dorgue, jonka tehosta usealla JSD:nkin nimiin vannovilla on epäilyksensä.

        Varmaankin GGR 2018-kokemuksista saamme aikanaan yhteenvedon. Yachting Monthlyn joulukuun numerossa on "Storm Survival"-niminen artikkeli ennen Hobartia sattuneista tapahtumista.
        Siinä Aare Wiig toteaa tehneensä kalliin virheen, "A Costly Mistake", laittaessaan veneen piihin tuuliperäsintä korjatakseen.
        Kahden ensimmäisen knockdownin jälkeen Aren tilanne oli vielä näyttänyt hyvältä, kun tuuliperäsin ohjasi. Aallot olivat hyvin korkeita ja murtuvia. Sitten tuuliperäsin oli äkkiä lakannut ohjaamasta ja Are alkoi ohjata käsin. Tuulen heikennyttyä 8 boforiin, Are päätti laittaa veneen piihin voidakseen korjata tuuliperäsimensä ongelman. Juuri silloin jättiaalto heitti Aren veneen ylösalaisin ja paiskasi kansi edellä aallonpohjaan. Kansi ja päälaipio murtuivat, ikkuna tuli sisään, masto oli mennyt. Are pystytti hätärikin, tukki vuotoja ja purjehti Kapkaupunkiin.

        Samassa myrskyssä, jossa Gregor ja Abhilash haaksirikkoutuivat, Mark Slatsin vene teki kaksi knockdownia, joiden jälkeen Mark laski veneen perästä 200 m köyttä pitääkseen veneen suunnassa. Vene kuitenkin broutsaili ja kärsi toistuvia knockdowneja "useammin kuin jaksoi laskea". Mark päätti sen takia muuttaa taktiikkaansa. Hän veti laahusköyden takaisin sisään, trimmasi myrskyfokan ylläpitääkseen mahdollisimman hyvää vauhtia myötätuuleen aaltojen suuntaan. Tuuliperäsimen ja peräsinpinnan välisen "kaapelin" katkettua yllättäen, vene kääntyi äkkiä tuulee ja Markin oli pakko ohjata käsin. Aalto paiskasi Markin istuinlaatikosta mereen, mutta hän pääsi takaisin. Käsiohjaus ei ollut turvallista. Siksi tuuliperäsimen köysi oli pakko uusia, vaikka se vaati Markilta peräpeilissä roikkumista. Tuuliperäsin tuli toimintakuntoon ja Mark pääsi turvaan veneen sisälle. Tuulta oli 70-80 solmua, oli pimeää ja veneessä oli runsaasti vettä ("up to nav station"). Vesi oli aiheuttanut oikosulun ja pienen sähköpalon.
        Markin mielestä Speed for Survival - taktiikka oli hänen pelastuksensa.


    • kvs

      Susie on nostettu kiinalaiseen rahtilaivaan Tian Hu laivan nosturilla suoraan veneensä DHL Starlight kannelta, ja pääsee nauttimaan kupin kuumaa!!
      Kotisohvallakin voimme taas tehdä niin.

      • merimiestaitoa

        Helpotus! Olipa aikamoinen jännitysnäytelmä. Susien tajuttomuuden jälkeinen päänsärky ja huonovointisuus ehti jo panna epäilemään kallon sisäistä verenvuotoa. Hienoa merimiestaitoa Tian Hu:n kipparilla ja miehistöllä! Onneksi Susie näyttää olevan kunnossa. Kova suoritus häneltäkin!


      • kvs
        merimiestaitoa kirjoitti:

        Helpotus! Olipa aikamoinen jännitysnäytelmä. Susien tajuttomuuden jälkeinen päänsärky ja huonovointisuus ehti jo panna epäilemään kallon sisäistä verenvuotoa. Hienoa merimiestaitoa Tian Hu:n kipparilla ja miehistöllä! Onneksi Susie näyttää olevan kunnossa. Kova suoritus häneltäkin!

        Tästä oli poistettu englanninkielinen lainaus.

        No, asiahan oli, että Susie on Tian Fu:ssa saanut hyvää tukea, juomaa, ruokaa ja lepoa. Näyttää siltä, että kolaukset kuperkeikassa eivät onneksi olleet vakavia.
        Susien noston jälkeen DHL Starlight jäi ajelehtimaan ja tulee pian uppoamaan. Susien sanottiin asuneen siinä muutaman viime vuoden, ja sen menetys tuntuu olevan kova kolaus. Matka Argentiinaan kestää varmaan toista viikkoa.


      • Paketsu
        kvs kirjoitti:

        Tästä oli poistettu englanninkielinen lainaus.

        No, asiahan oli, että Susie on Tian Fu:ssa saanut hyvää tukea, juomaa, ruokaa ja lepoa. Näyttää siltä, että kolaukset kuperkeikassa eivät onneksi olleet vakavia.
        Susien noston jälkeen DHL Starlight jäi ajelehtimaan ja tulee pian uppoamaan. Susien sanottiin asuneen siinä muutaman viime vuoden, ja sen menetys tuntuu olevan kova kolaus. Matka Argentiinaan kestää varmaan toista viikkoa.

        Don sanoi videolla, että Susie viedään Chileen ja on siellä arviolta 14. päivä. Laivan määränpää on kuitenkin Argentiina, joten mielenkiintoinen käänne.


      • Paketsu
        Paketsu kirjoitti:

        Don sanoi videolla, että Susie viedään Chileen ja on siellä arviolta 14. päivä. Laivan määränpää on kuitenkin Argentiina, joten mielenkiintoinen käänne.

        Korjaus: 12. päivä pitäisi olla Chilen Punta Arenasissa. Sehän on tuossa matkan varrella Magalhaesinsalmessa.


      • kvs
        Paketsu kirjoitti:

        Korjaus: 12. päivä pitäisi olla Chilen Punta Arenasissa. Sehän on tuossa matkan varrella Magalhaesinsalmessa.

        Nyt Tian Fu on Magalhaesin salmessa Punta Arenasin kohdalla jarrutellut vauhdin noin 5 solmuun. Susie varmaan käydään hakemassa laivalta maihin. Tian Fun määränpää näyttää olevan Puerto Madryn Argentiinassa.


    • Sivusta_seuraava

      Tapiolla on tarkoitus yrittää barnakkeleiden poistoa parin tunnin päästä jos ja kun tuuli tyyntyy. Mahdollisesti aallokko ei ehdi tasaantua riittävästi lyhyen heikkotuulisen jakson aikana mutta toivotaan kuitenkin parasta.

      • Paketsu

        Onko veikkauksia miten Tapio aikoo puhdistuksen tehdä? Hän on kertonut, että kaksi haita seuraa venettä ja Tapion arvion mukaan ne syövät barnakkeleita. Kuka menisi veteen tuossa tilanteessa? Yksin keskellä Etelämerta ei oikein ole varaa ottaa riskiä hain puremasta.


      • onon
        Paketsu kirjoitti:

        Onko veikkauksia miten Tapio aikoo puhdistuksen tehdä? Hän on kertonut, että kaksi haita seuraa venettä ja Tapion arvion mukaan ne syövät barnakkeleita. Kuka menisi veteen tuossa tilanteessa? Yksin keskellä Etelämerta ei oikein ole varaa ottaa riskiä hain puremasta.

        Uuden merimiesten uskomuksen mukaan vastuun omasta päätöksestä vierittäminen toisen niskoille saa hait seuraamaan alusta juuri silloin kun se olisi vähiten toivottavaa.


      • älätosissas
        Paketsu kirjoitti:

        Onko veikkauksia miten Tapio aikoo puhdistuksen tehdä? Hän on kertonut, että kaksi haita seuraa venettä ja Tapion arvion mukaan ne syövät barnakkeleita. Kuka menisi veteen tuossa tilanteessa? Yksin keskellä Etelämerta ei oikein ole varaa ottaa riskiä hain puremasta.

        Et kai sentään tosissaan luullut Tapion uskovan, että hait söisivät hanhenkauloja? Ei Tapio mikään turha tosikko ole.


      • Paketsu
        älätosissas kirjoitti:

        Et kai sentään tosissaan luullut Tapion uskovan, että hait söisivät hanhenkauloja? Ei Tapio mikään turha tosikko ole.

        En tiedä, kun en kuullut sitä Tapion suusta, vaan Donin, joka sanoi Tapion arvelleen noin. Lihaahan se hanhenkaulan jalka ymmärtääkseni on, joten miksei se haille kelpaisi?


      • Eläintietelilijä
        Paketsu kirjoitti:

        En tiedä, kun en kuullut sitä Tapion suusta, vaan Donin, joka sanoi Tapion arvelleen noin. Lihaahan se hanhenkaulan jalka ymmärtääkseni on, joten miksei se haille kelpaisi?

        No onko kyseiset hait lihansyöjiä? Kaikki kun eivät ole.


      • GGRLive
        Paketsu kirjoitti:

        En tiedä, kun en kuullut sitä Tapion suusta, vaan Donin, joka sanoi Tapion arvelleen noin. Lihaahan se hanhenkaulan jalka ymmärtääkseni on, joten miksei se haille kelpaisi?

        Se oli Tapion tviitistä. Nehän julkaistaan tuoreeltaan GGR-livessä.


    • PalnktoniaVaiLihaa

      Riippuu kait miten lihan määrittelee, kun suurin osa planktonistakin on kait eläinperäistä. Tokikaan esim valashai tuskin ihmiselle mitään voi vaikka olisi nälkäkin kun ei ole niitä hampaita vaan hetulat.

      Planktoneja syöviä haita ei taida olla kamalan montaa lajia ja nekin taitavat keskittyä trooppisille leveyksille joten lähtökohtaisesti tuolla Tapsan tietämillä tavattua haita voinee pitää lihansyöjänä. Kokonaan toinen juttu sitten mikä laji uskaltaa hyökätä ihmisen kimppuun.

      • tuskin.minäkään

        Melko pienetkin yksilöt todella nälissään uskaltavat haukata ihmisestäkin maistipalan. Ja uhatuksi itsensä tuntiessaan ne puolustautuvat. Tosin avomerellä on vaikea saada kalaa ajetuksi nurkkaan. Mutta ellei ole todella tottunut noiden elukoiden kanssa uimaan ja tunne niitä, on kynnys sekaan menoon todella korkea. Ensikertalaisella on tottumista mennä veteen, jossa varmuudella tiedetään haitakin elelevän.

        Ja kuten jossain jo todettiin, on jo kuivapuvun puhkaisukin vaarallinen. Mahtaisiko kuitenkaan nirhaisu hain nahalla rikkoa pukua, en sitäkään viitsisi mennä kokeilemaan.


    • Alacartee

      Vois kai Tapio sen testata että mitä syövät?
      Nötköttiä tms siiman päähän.. Tiedä vaikka saa vaihtelua ruokavalioon, esim hainevä-keitosta!

      • Pikaviesti-ti.taa.ti.ti

        Tapio päättänyt ettei yritä pohjan pesua enää Tyynellä merellä hai vaaran takia. Oli jo tehnyt narutikkaat (oikeat tikkaat kadonneet myrskyssä) ja virittänyt köysiä keulasta perään helpottamaan putsaamista ja pysymistä veneen alla. Pohjan putsaus siirtyy Argentinan rannikon suojaisaan poukamaan.

        Ruoka riittää huhtikuun loppuun saakka. Aloittelee veden keräysjärjestelyn tekemisen.


    • vesimies-62

      Tällä palstalla on ansiokkaasti käsitelty monenlaisia asioita, sukeltamista, tuuliperäsinten mekaniikkaa, reitinvalintaa, myrkkyvärejä ja monta muuta, ihan mielenkiintoisia asioita.
      Itseäni askarruttaa sadeveden kerääminen, miten se käytännössä tapahtuu? Ajattelisin että isonpurjeen puomin päästä otetaan sadekuurossa talteen. Kuinka pitkään pitää sataa että purjeessa oleva suola on huuhtoutunut pois ja minkälainen on "tratti" ja letkusto jolla se lirutellaan tankkiin. Tai onko olemassa jokin muu ratkaisu jolla vettä kerätään? Entäpä tankkien koko, onko rajoitettu, saako olla vesipulloja yms. mukana? "Enklanti" kun ei suju niin en tutki sääntöjä.
      Veden käyttöön liittyy oma peseytyminen ja pyykkääminen, käytetäänkö siihen ainoastaan sadevettä tai osin myös merivettä? Lähtisikö tällä aloituksella käyntiin keskustelu aiheesta makeavesi pallon kierrossa.

      • Uhhjkn

        Lähtisikö tuolla aloituksella ehkä uusi ketju sadeveden keräämisestä? Täältä sitä eivät asiasta kiinnostuneet ehkä löydä.


      • kvs

        Susiellahan alkoi ennen haveria jo olla vesipula. Kummallista sikäli, että näytti veneessä olleen vedenkeruujärjestelmäkin.
        Jos katselet kuvia tai videoita Susien veneestä, voit nähdä, että kovassa sprayhoodissa on "katossa" reunat. Etunurkissa on ihan normiläpiviennit, niissä letkuliitäntä, ja niihin laitettu letkut. Keruuastia eli sprayhoodin katto on helppo puhdistaa sateen alussa ja kyllä siitä kovalla sateella vettäkin sitten saa.


      • iso-purje

        Isopurje on tehokkain sadeveden kerääjä. Purjeentekijä osaa kyllä tehdä sen vaatimat pienet muutokset. Suola on helposti vesiliukoista, montaa litraa ei tarvitse ohi laskea ja varsinkin trooppisissa kuuroissa vettä tulee enemmän kuin letkut vetää. Sellainen kuuro on niin sakea, että vastaa hyvin suihkussa oloa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe