Helsinki tallinna tunneli

Kaikysyäsaa--

Siitä oli juttua lehdessä että olisi valmis vuonna 2024. Uskotteko muka että 5 vuodessa poraavat 85 km pitkän tunnelin?
Maksaa muka vain 15 miljardia. Englannin kanaali tunneli makso 10 miljardia puntaa ja on puolta lyhyempi ja kun tiedetään suomalaisten rakennustaidot, kun koulujen katotkin sortuu niin uskotteko että osaavat rakentaa pitkän tunnelin15 miljardilla.

En usko itse, tulee olemaan 100% kalliimpi ja rakentaminen kestää 10 vuotta ainakin.

53

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trokariGentsu

      Riittäisi vain sopiva letku Viru Valgen tuontiin

    • Jostain syystä, tästä skenaariosta nousi heti mieleen länsimetron ikuisuusprojekti. En ikinä usko, että 5 vuotta olisi riittävä aika tuohon hommaan.
      Paljon riippuu siitä, tehdääkö siellä nopeasti ja vauhdilla sekundaa, vai panostetaanko siellä laatuun ja kestävyyteen? Suhtaudun skeptisesti koko hankkeeseen.

      • pitkätukka-68

        Tuli myös mieleen länsimetro.


    • Julkisiin hankkeisiin pätee aina sama sääntö: Joku esittää ensin täysin alimitoitetun budjetin, hanke hyväksytään ja aloitetaan, sitten "huomataan" että kustannukset nousevat, mutta koska hanke on jo käynnissä niin pohjattomasta kassasta tulevaa rahaa voi käyttää lopulta miten paljon tahansa.

      Saa kaivaa tunnelin vaikka Japaniin saakka kunhan minun verojani ei hommaan käytettäisi.

      • Hanke toteutetaan yksityisrahoituksella ja sen takaisinmaksu sekä voitot otetaan käyttömaksuista.


      • Teknodonna
        Palstis kirjoitti:

        Hanke toteutetaan yksityisrahoituksella ja sen takaisinmaksu sekä voitot otetaan käyttömaksuista.

        Correct

        Tavaraliikenne maan alle ja lauttaliikenne bisseineen ja parfyymeineen saakoon jatkua entiseen malliin.

        Yksi pikku ongelma

        Keinosaarten rakentelu on dubaissa varmaan ihan fine, mutta Suomenlahdella ei. Tämä oli ympäristönäkökulma.

        (Hihitystä)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Correct

        Tavaraliikenne maan alle ja lauttaliikenne bisseineen ja parfyymeineen saakoon jatkua entiseen malliin.

        Yksi pikku ongelma

        Keinosaarten rakentelu on dubaissa varmaan ihan fine, mutta Suomenlahdella ei. Tämä oli ympäristönäkökulma.

        (Hihitystä)

        Saadaan Arandallekin hyötykäyttöä kun sillä kuskataan maa-ainesta keinosaariin.


      • Teknodonna
        Palstis kirjoitti:

        Saadaan Arandallekin hyötykäyttöä kun sillä kuskataan maa-ainesta keinosaariin.

        Mjaa

        Mehän voitas tässä vaikka laittaa klassinen veto käyntiin siitä rakennetaanko Suomenlahteen yhtään keinosaarta.

        Mitä laitetaan panokseksi?

        (Hihitystä)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Mjaa

        Mehän voitas tässä vaikka laittaa klassinen veto käyntiin siitä rakennetaanko Suomenlahteen yhtään keinosaarta.

        Mitä laitetaan panokseksi?

        (Hihitystä)

        Häviäjä tarjoaa ravintolaillan?


      • Teknodonna kirjoitti:

        Correct

        Tavaraliikenne maan alle ja lauttaliikenne bisseineen ja parfyymeineen saakoon jatkua entiseen malliin.

        Yksi pikku ongelma

        Keinosaarten rakentelu on dubaissa varmaan ihan fine, mutta Suomenlahdella ei. Tämä oli ympäristönäkökulma.

        (Hihitystä)

        Suomalaiset ja virolaiset rakentaa keinosaaren. Tulee melkoinen nähtävyys kun turistit tulee ihmettelemään että miten voi koko saari olla homeessa.


      • Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjaa

        Mehän voitas tässä vaikka laittaa klassinen veto käyntiin siitä rakennetaanko Suomenlahteen yhtään keinosaarta.

        Mitä laitetaan panokseksi?

        (Hihitystä)

        Mjoo

        Kävi miten kävi, niin täällä tavataan.

        1ST Floor, Hallenstein House, Wellington 6011, Uusi-Seelanti

        (Hihitystä)


      • Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        Kävi miten kävi, niin täällä tavataan.

        1ST Floor, Hallenstein House, Wellington 6011, Uusi-Seelanti

        (Hihitystä)

        Ah

        Voit itse valita ajankohdan.

        (Hihitystä)


    • Raha-on-kemia

      Kyllä jotkut tyhmät rikkaat kiinalaiset tuonkin rahoittaa mutta eivät tule saamaan rahojaan takaisin. Helsinkin asukasluku on niin pieni ettei se tunneli tuota voittoa koskaan. Pitäisi laivalikenne loppua kokonaan. Rakentaminen kestäisi 40 vuotta ainakin. Tampereen rantatunnelin rakentaminen keasti 3 vuotta ja on vain 2,3 km pitkä joten miten se rovio louhii tunnelin 5 vuodessa jonka pituus on 85 km..

      • jiersdvmpjioerkmdfvs

        Eiköhän ne matkustajat tule muualta kuin Helsingistä.


      • pitkätukka-68
        jiersdvmpjioerkmdfvs kirjoitti:

        Eiköhän ne matkustajat tule muualta kuin Helsingistä.

        Tavaraliikennehän on tuon tunnelin pääasiallinen tarkoitus ainakin kiinalaisille, arktinen silkkitie.


    • Semmostase

      Ja lopulta suomalaiset veronmaksajat maksaa tunnelin koska rahoittajat voi koska tahansa vetää rahansa pois hankkeesta kun huomaavat että kustannukset nousee ja viivästyy. Tallinnaan pitäisi matkustaa 400 000 matkailijaa joka päivä vuoden ajan että ne saavat 15 miljardiaan takaisin. ei tule ikinä onnistumaan eikä kaikki matkusta junalla joka maksaa satasen kun laivalla pääsee 30 eurolla.

      • Tavaraliikenne maksaa laskun, ei oluenhakijat.


      • vuosia

        Ei mitään rakenneta sillä periaatteella että omansa saa vuodessa takaisin vaan kyllä siihen lasketaan kymmeniäkin vuosia.


      • vuosia kirjoitti:

        Ei mitään rakenneta sillä periaatteella että omansa saa vuodessa takaisin vaan kyllä siihen lasketaan kymmeniäkin vuosia.

        Tuo on pitkäikäinen investointi.

        Pitää myös muistaa että rahtiliikenne on se missä raha liikkuu. Se koskee laivaliikennettä, lentoliikennettä, raideliikennettä ja autoliikennettä. Kaikkialla mihin on tehty tunneleita, suurin raha tulee rahtiliikenteestä.


    • Ruma-ätmi

      Kuka sen tunnelin rakentaa Joku virolainen halpatyöfirma vai, palkka 3 euroa tunti. Kyllä sitä on kivaa piirtää paperille hienot kuviot ja suunnitelmat mutta monet pienemmät rakennushankkeen kustannukset ovat meneet pahasti pieleen ja maksaneet paljon enemmän kuten olympia stadionin remontti ja länsimetro sekä olkiluodon kolmosvoimala. Sellaista tekniikkaa ei ole jolla saa 85 km tunnelia 5 vuodessa.

      • Teräsputkea vain hitsataan yhteen 85 kilometriä ja upotetaan meren pohjaan. No big deal..


      • pitkätukka-68
        Palstis kirjoitti:

        Teräsputkea vain hitsataan yhteen 85 kilometriä ja upotetaan meren pohjaan. No big deal..

        Nimenomaan. Tunnelihan on pääasiassa meren pohjaLLA, ei sitä kovin pitkää pätkää tarvitse maan sisään kaivaa. Ja luulisin, että kiinalaiset palkkaavat myös omaa työvöimaansa, Kiinasa kun ei taida olla pulaa työvoimasta.


    • Raksamies--

      Ei sitä vaan hitsata putkea yhteen ja se on siinä. Tunneliporaajalla porataan onkalo, hidasta ja kallista hommaa kun sen poran terät pitää vaihtaa jotain 4 tunnin välein. Olen katsonut sellaisia ohjelmia. Ne terät maksaa sata tonnia kipale. Meren alle kun poraa onkaloa niin tulee kaikenlaisia ongelmia ja viivästyksiä. Kovat on visiot mutta luulen että yllättyvät. Hyvähän se on toisten rahoilla rakentaa ja suunnitella kun itse ei sitten tarvii maksaa.

      • Palstis

        Sekä Helsingin että Tallinnan edustalle (10-15 kilometrin päähän rannasta) rakennetaan tekosaaret joista lähdetään poraamaan toisiaan vastaan. Noilla tekosaarten rakentamisilla lyhennetään sitä matkaa joka porataan yhtenäistä tunnelia. Samaan aikaan noilta tekosaarilta porataan sitten myös mantereelle.

        On myös ollut suunnitelmia että porausta varten voidaan tehdä tekosaari myös keskivaiheille, jolloin yhtenäisen tunnelin pituus puolittuu entisestään ja voidaan porata useammalla poralla.


    • Raksamies--
    • C.Harmi

      Laitetaan Paskamäen asuntovaunuun ponttoonit ja hinataan Tallinnaan

      • Turpa kii turkkulaiset.


      • SEALdonitsi
        Palstis kirjoitti:

        Turpa kii turkkulaiset.

        Hinataankin Paskamäki Tasmaniaan


      • SEALdonitsi kirjoitti:

        Hinataankin Paskamäki Tasmaniaan

        Suomen on katkaistava tietoliikenneyhteydet Turkuun, sieltä toimivasta trollitehtaasta tulee liikaa disinformaatiota.


      • huuhaaPaskamäki
        Palstis kirjoitti:

        Suomen on katkaistava tietoliikenneyhteydet Turkuun, sieltä toimivasta trollitehtaasta tulee liikaa disinformaatiota.

        Olisi paskamäkikin ilman nettiä hahahahaa

        Suomen ensimmäinen nettiyhteyskin oli Turun yliopstolla---utu.fi
        i
        mitäs Paskamäki sitten puuhailisi, ku ei töihinkään kykene?


      • huuhaaPaskamäki kirjoitti:

        Olisi paskamäkikin ilman nettiä hahahahaa

        Suomen ensimmäinen nettiyhteyskin oli Turun yliopstolla---utu.fi
        i
        mitäs Paskamäki sitten puuhailisi, ku ei töihinkään kykene?

        Turku on Suomen trollipääkaupunki, ei muuta.

        Meidän tulisi hankkiutua alueesta, tai ainakin sen asukkaista eroon.


      • pönttölääkäri

        Netin käyttö asuntovaunuissa pitää lailla kieltää

        sellainen aiheuttaa vakavaa mökkihöperyyttä

        ja johtaa pöpilään saattohoitoon


    • Viinamies

      Kuka haluaa johonkin tallinaan enää kun viinakin siellä maksaa jo suomen tasoa. Latviaan vaan hakemaan viinat äkkiä , se on päivän reissu. Tallinassa ei ole mitään nähtävää.

    • huono.idea

      Tallinnan matkailu on viimeisen parin vuoden aikana hiipunut reilusti. Tuon tunnelin rakentaminen ei tule olemaan tuottava bisnes. Sijoittajien rahat häviää tunneliin.

      • Teknodonna

        Mjoo

        No mitä sitten että muutama rättipää menettää rahansa?

        No sitä minäkin.

        Pointti on varmaan sulla siinä että kuka rahoittaa tämä progen käyttökustannukset sen siitä edespäin.

        (Hirn)


      • Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        No mitä sitten että muutama rättipää menettää rahansa?

        No sitä minäkin.

        Pointti on varmaan sulla siinä että kuka rahoittaa tämä progen käyttökustannukset sen siitä edespäin.

        (Hirn)

        Näköjään Dover on kakkosena matkustajamäärissä ja rahtiliikenteessä Dover.

        (Hihitystä)


      • Teknodonna

      • Calais

        tohno donna!

        Doveriin saakka tunneli tsadista pah, pah ja pah

        ex Viking kutonen ajoi franskast Doveriin mamuja


      • Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        No mitä sitten että muutama rättipää menettää rahansa?

        No sitä minäkin.

        Pointti on varmaan sulla siinä että kuka rahoittaa tämä progen käyttökustannukset sen siitä edespäin.

        (Hirn)

        Kun ilmasto lämpenee, jäät sulavat ja Koillisväylä avautuu. Kun Vienanmeren pohjukkaan rakentaa mittavan sataman ja raiteet sinne, on nopea reitti tuoda kaikenlaista rojua, krääsää ja ruokaa Aasian isoista kylistä Euroopan isoihin kyliin ja päinvastoin. Tähänkään ei sinänsä tunnelia tarvittaisi koska muuttamalla linjauksen Pietarin kautta Suomenlahtea ei edes tarvitsisi alittaa eikä koko asia millään muotoa liikuttaisi Suomea. Mutta ainahan on hyvä olla vaihtoehtoja. Ehkä joku haluaa kiskot ja sataman myös Norjaan.

        Tosin siitä huolimatta että Viro, Latvia ja Liettua ovat jo 15 vuotta olleet EU:n jäseniä ja Suomi jopa neljännesvuosisadan, maiden rautatiet eivät ole vielä lainkaan yhdentyneet tai integroituneet Keski-Euroopan kanssa vaan itsepintaisesti ovat pysyneet 8,5 cm leveämpinä ikään kuin Neuvostoliitto ei olisi ikinä kaatunutkaan.


    • Nounou

      Qatar, rikas islamilainen öljyvaltio tarjoaa rahoitusta.
      Sen jälkeen Suomen onkin siten pakko rakentaa se Maailman Suurin Moskeija, mikä viime vuonna saatiin torjuttua.

    • Betonikivet

      Eduskuntatalon pintaremontti maksoi n.500 miljoonaa , alkuperäinen arvio oli 70 millä saatiin luvat , asetetaan maahan venäjä uhka ja koko maa sotatilavalmiuteen 5 vuodeksi , niin reserviläiset kaivaa 247 hernekeitto palkalla tunnelin valmiiksi 2 vuodessa ja tuo valtava rakennusliikkeiden himoitsema kivimurska ( betonin pääaine) annetaan sotakorvauksena ilmatteeksi yit firmalle , joka voi tehdä siitä monta uutta betonipasilaa , vesterpakka voi lähteä huppareineen leikkimään vihaista lintua , koska tunnelin suunnittelee ja tekee ihan muut pukumiehet.

    • trollli

      Viidessä vuodessa valmis suomalaisten maksettavaksi, mutt tuskin käyttökunnossa... odotamme yhä atomivoimalamme valmistumista ja sen lopullista kustannus hintaa.

      Mutt käviskö rahoitus Turun mallin mukaan; maanantaina Turunkaupungin valtuusto päätti myydä kaupungin sosiaali ja terveyspalvelukiinteistöt OY:n osakkeet ruotsalaiselle Hemsö Fastighets Ab:lle tai sen tytäryhtiöille... tontteineen päivineen 129,8 milj. eurolla!
      Eikä valtakunnallista soteratkaisua ole vielä edes tehty. Jos kaupunki joutuu jostain syystä vuokraamaan kyseiset, hijan kunnostetut ja lisärakennetut tilat itselleen... kauppahinta maksetaan parissa-kolmessa vuodessa jo vuokrana takaisin ostajalle!

      Turussa rakennetaan myös parkkihallia ent. kauppatorin alle ja vieressä on nytkin lähes tyhjillään olevaa parkkihallia ja siitä hissilliset kulkuväylät sekä torille että; Yliopistonkadun kävelykatu osuudelle, sekä suoraan Hansakortteliin ja sen kauppoihin. Ei siis mitään järkeä, näin sivusta katsottuna, mutt eihän se tavallista turkulaista mitenkään koske... muutetaan naapurikuntiin!

      Kyllä tänne on muita tulijoita... 21000 maleskelu luvan haltijaa jo tullut ja kotiutunut... ja lisää tulossa kun tunneli Virosta saadaan Hesaan... samalla voivat rakentaa sen suurmoskeijan sinne, kun sillekin olis tilaus varmaan... ei mitään uskontokuntaa pidä jättää pimentoon... vai mitä?
      Suvaitsevaisuus kunniaan ja kansakunnan varat samantien jakoon... mitä köyhällistö rahalla tekee.

      • kokkelihalli

        höh!

        Ei torin parkkihallia rahvaalle tehdä

        jo Turun Sanomillakin on 6 optiota halliin

        que Ketonen joudu sateella kadun yli mennä konttoriinsa


      • trollli
        kokkelihalli kirjoitti:

        höh!

        Ei torin parkkihallia rahvaalle tehdä

        jo Turun Sanomillakin on 6 optiota halliin

        que Ketonen joudu sateella kadun yli mennä konttoriinsa

        Jos Keijo tai Mikko Ketosta ajattelit niin veljekset jäivät kumpikin jo vuosia sitten eläkkeelle. Lähemmäs 80 vuotiaita varmaan jo nykyään... eikä kumpikaan sen kuntoisia ett kävelisivät torilta TS:n vanhoihin liiketiloihin. Miks ihmeessä edes sinne menisivät; myynti ja toimisto ainoastaan nykyään katutasossa, Kauppiaskatu 5 Turku, käsittääkseni. Eiköhän painotalo ole nykyään Artukaisissa Hansaprint, ainakin Turunsanomien logo on kyseisen painotalon katolla.

        Pikku oikaisu sulle, kyllä se on nimenomaan rahvas, joka sinne kauppiaskadun toimistotiloihin kävelee asioimaan tarpeen tullen. Siellä minäkin olen muutaman kerran asioinut kävellen, kun Parkkihalli Louhessa on auto ollut viileämmässä säässä ja halvemmalla, mitä kadulla parkissa.


      • Ana.Persemäki

        Harmittaa, que ei asuntovaunukylään jaeta Turun Sanomia:((


      • trollli
        Ana.Persemäki kirjoitti:

        Harmittaa, que ei asuntovaunukylään jaeta Turun Sanomia:((

        Siis mihin ihmeen asuntovaunukylään? Ei Ruissalossa voi talvella asua, kesällä siellä on asuntovaunuja ja asunto autoja ja telttojakin. Kesällä kipsasta saa ostaa lehden kpl hintaan!

        Eiköhän Ananiaan kiusaaminen ala jo riittää... koitas saada jo loppumaan.


    • pitkätukka-68

      Jatketaan samantien länsimeroa Turun kautta Tukholmaan. Valmis vuonna 2240.

      • abborholmare

        Halvempaa lähettää Ahvenanmaan viinaxet pullopostina


    • Rahareikä

      Jotkut haaskaa rahaa typeriin juttuihin. Rovio vankilaan jos tunneli ei valmistu 5 vuodes ja tee voittoa jo seuraavana vuonna. Petoksella ja lupauksilla hankittu rahoitus niin äijä kuuluu vankilaan.

    • Vesterbööbd

      Tuodaan aurinko lähemmäs maata niin saadaan ilmastonmuutos parempaan , lisäksi siirretään mars niin kauas ettei nasan tarvitse seikkailla siellä ja kerjätä miljardeja , lopetetaan kaikki sodat , eli valtiot lätkäsee jokaiselle sotijalle haittaverot päälle ( 75e luoti ) ja paskanpuhujien suut teipataan kiinni ettei ilma pilaannu , ja toi vesterpakka suljetaan jonnekin luolaan kaivamaan bitkoneja.....huppari päällä.

    • Miksi kaivamisesta puhutaan olevan pelkkiä kustannuksia? Ainahan louhiminen on kannattanut, eikö sieltä löydy kultaa ja muuta metallia? Öljyä hyvällä tuurilla?

    • Erittäin huono idea. Rahat mieluummin vaikka metron laajennuksiin.

    • Ei.tunnelia

      Koko tunneli hanke tulisi tuhoamaan muun Suomen tieverkoston. Ihan kuin se ei olisi jo nyt huonossa kunnossa. Pääkaupunkiseutu elää omassa liikennekuplassaan, jossa luullaan pk-seudun edustavan koko Suomea.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe