Helsinki tallinna tunneli

Kaikysyäsaa--

Siitä oli juttua lehdessä että olisi valmis vuonna 2024. Uskotteko muka että 5 vuodessa poraavat 85 km pitkän tunnelin?
Maksaa muka vain 15 miljardia. Englannin kanaali tunneli makso 10 miljardia puntaa ja on puolta lyhyempi ja kun tiedetään suomalaisten rakennustaidot, kun koulujen katotkin sortuu niin uskotteko että osaavat rakentaa pitkän tunnelin15 miljardilla.

En usko itse, tulee olemaan 100% kalliimpi ja rakentaminen kestää 10 vuotta ainakin.

61

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trokariGentsu

      Riittäisi vain sopiva letku Viru Valgen tuontiin

    • Jostain syystä, tästä skenaariosta nousi heti mieleen länsimetron ikuisuusprojekti. En ikinä usko, että 5 vuotta olisi riittävä aika tuohon hommaan.
      Paljon riippuu siitä, tehdääkö siellä nopeasti ja vauhdilla sekundaa, vai panostetaanko siellä laatuun ja kestävyyteen? Suhtaudun skeptisesti koko hankkeeseen.

      • pitkätukka-68

        Tuli myös mieleen länsimetro.


    • Julkisiin hankkeisiin pätee aina sama sääntö: Joku esittää ensin täysin alimitoitetun budjetin, hanke hyväksytään ja aloitetaan, sitten "huomataan" että kustannukset nousevat, mutta koska hanke on jo käynnissä niin pohjattomasta kassasta tulevaa rahaa voi käyttää lopulta miten paljon tahansa.

      Saa kaivaa tunnelin vaikka Japaniin saakka kunhan minun verojani ei hommaan käytettäisi.

      • Hanke toteutetaan yksityisrahoituksella ja sen takaisinmaksu sekä voitot otetaan käyttömaksuista.


      • Teknodonna
        Palstis kirjoitti:

        Hanke toteutetaan yksityisrahoituksella ja sen takaisinmaksu sekä voitot otetaan käyttömaksuista.

        Correct

        Tavaraliikenne maan alle ja lauttaliikenne bisseineen ja parfyymeineen saakoon jatkua entiseen malliin.

        Yksi pikku ongelma

        Keinosaarten rakentelu on dubaissa varmaan ihan fine, mutta Suomenlahdella ei. Tämä oli ympäristönäkökulma.

        (Hihitystä)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Correct

        Tavaraliikenne maan alle ja lauttaliikenne bisseineen ja parfyymeineen saakoon jatkua entiseen malliin.

        Yksi pikku ongelma

        Keinosaarten rakentelu on dubaissa varmaan ihan fine, mutta Suomenlahdella ei. Tämä oli ympäristönäkökulma.

        (Hihitystä)

        Saadaan Arandallekin hyötykäyttöä kun sillä kuskataan maa-ainesta keinosaariin.


      • Teknodonna
        Palstis kirjoitti:

        Saadaan Arandallekin hyötykäyttöä kun sillä kuskataan maa-ainesta keinosaariin.

        Mjaa

        Mehän voitas tässä vaikka laittaa klassinen veto käyntiin siitä rakennetaanko Suomenlahteen yhtään keinosaarta.

        Mitä laitetaan panokseksi?

        (Hihitystä)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Mjaa

        Mehän voitas tässä vaikka laittaa klassinen veto käyntiin siitä rakennetaanko Suomenlahteen yhtään keinosaarta.

        Mitä laitetaan panokseksi?

        (Hihitystä)

        Häviäjä tarjoaa ravintolaillan?


      • Teknodonna kirjoitti:

        Correct

        Tavaraliikenne maan alle ja lauttaliikenne bisseineen ja parfyymeineen saakoon jatkua entiseen malliin.

        Yksi pikku ongelma

        Keinosaarten rakentelu on dubaissa varmaan ihan fine, mutta Suomenlahdella ei. Tämä oli ympäristönäkökulma.

        (Hihitystä)

        Suomalaiset ja virolaiset rakentaa keinosaaren. Tulee melkoinen nähtävyys kun turistit tulee ihmettelemään että miten voi koko saari olla homeessa.


      • Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjaa

        Mehän voitas tässä vaikka laittaa klassinen veto käyntiin siitä rakennetaanko Suomenlahteen yhtään keinosaarta.

        Mitä laitetaan panokseksi?

        (Hihitystä)

        Mjoo

        Kävi miten kävi, niin täällä tavataan.

        1ST Floor, Hallenstein House, Wellington 6011, Uusi-Seelanti

        (Hihitystä)


      • Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        Kävi miten kävi, niin täällä tavataan.

        1ST Floor, Hallenstein House, Wellington 6011, Uusi-Seelanti

        (Hihitystä)

        Ah

        Voit itse valita ajankohdan.

        (Hihitystä)


    • Raha-on-kemia

      Kyllä jotkut tyhmät rikkaat kiinalaiset tuonkin rahoittaa mutta eivät tule saamaan rahojaan takaisin. Helsinkin asukasluku on niin pieni ettei se tunneli tuota voittoa koskaan. Pitäisi laivalikenne loppua kokonaan. Rakentaminen kestäisi 40 vuotta ainakin. Tampereen rantatunnelin rakentaminen keasti 3 vuotta ja on vain 2,3 km pitkä joten miten se rovio louhii tunnelin 5 vuodessa jonka pituus on 85 km..

      • jiersdvmpjioerkmdfvs

        Eiköhän ne matkustajat tule muualta kuin Helsingistä.


      • pitkätukka-68
        jiersdvmpjioerkmdfvs kirjoitti:

        Eiköhän ne matkustajat tule muualta kuin Helsingistä.

        Tavaraliikennehän on tuon tunnelin pääasiallinen tarkoitus ainakin kiinalaisille, arktinen silkkitie.


    • Semmostase

      Ja lopulta suomalaiset veronmaksajat maksaa tunnelin koska rahoittajat voi koska tahansa vetää rahansa pois hankkeesta kun huomaavat että kustannukset nousee ja viivästyy. Tallinnaan pitäisi matkustaa 400 000 matkailijaa joka päivä vuoden ajan että ne saavat 15 miljardiaan takaisin. ei tule ikinä onnistumaan eikä kaikki matkusta junalla joka maksaa satasen kun laivalla pääsee 30 eurolla.

      • Tavaraliikenne maksaa laskun, ei oluenhakijat.


      • vuosia

        Ei mitään rakenneta sillä periaatteella että omansa saa vuodessa takaisin vaan kyllä siihen lasketaan kymmeniäkin vuosia.


      • vuosia kirjoitti:

        Ei mitään rakenneta sillä periaatteella että omansa saa vuodessa takaisin vaan kyllä siihen lasketaan kymmeniäkin vuosia.

        Tuo on pitkäikäinen investointi.

        Pitää myös muistaa että rahtiliikenne on se missä raha liikkuu. Se koskee laivaliikennettä, lentoliikennettä, raideliikennettä ja autoliikennettä. Kaikkialla mihin on tehty tunneleita, suurin raha tulee rahtiliikenteestä.


    • Ruma-ätmi

      Kuka sen tunnelin rakentaa Joku virolainen halpatyöfirma vai, palkka 3 euroa tunti. Kyllä sitä on kivaa piirtää paperille hienot kuviot ja suunnitelmat mutta monet pienemmät rakennushankkeen kustannukset ovat meneet pahasti pieleen ja maksaneet paljon enemmän kuten olympia stadionin remontti ja länsimetro sekä olkiluodon kolmosvoimala. Sellaista tekniikkaa ei ole jolla saa 85 km tunnelia 5 vuodessa.

      • Teräsputkea vain hitsataan yhteen 85 kilometriä ja upotetaan meren pohjaan. No big deal..


      • pitkätukka-68
        Palstis kirjoitti:

        Teräsputkea vain hitsataan yhteen 85 kilometriä ja upotetaan meren pohjaan. No big deal..

        Nimenomaan. Tunnelihan on pääasiassa meren pohjaLLA, ei sitä kovin pitkää pätkää tarvitse maan sisään kaivaa. Ja luulisin, että kiinalaiset palkkaavat myös omaa työvöimaansa, Kiinasa kun ei taida olla pulaa työvoimasta.


    • Raksamies--

      Ei sitä vaan hitsata putkea yhteen ja se on siinä. Tunneliporaajalla porataan onkalo, hidasta ja kallista hommaa kun sen poran terät pitää vaihtaa jotain 4 tunnin välein. Olen katsonut sellaisia ohjelmia. Ne terät maksaa sata tonnia kipale. Meren alle kun poraa onkaloa niin tulee kaikenlaisia ongelmia ja viivästyksiä. Kovat on visiot mutta luulen että yllättyvät. Hyvähän se on toisten rahoilla rakentaa ja suunnitella kun itse ei sitten tarvii maksaa.

      • Sekä Helsingin että Tallinnan edustalle (10-15 kilometrin päähän rannasta) rakennetaan tekosaaret joista lähdetään poraamaan toisiaan vastaan. Noilla tekosaarten rakentamisilla lyhennetään sitä matkaa joka porataan yhtenäistä tunnelia. Samaan aikaan noilta tekosaarilta porataan sitten myös mantereelle.

        On myös ollut suunnitelmia että porausta varten voidaan tehdä tekosaari myös keskivaiheille, jolloin yhtenäisen tunnelin pituus puolittuu entisestään ja voidaan porata useammalla poralla.


    • Raksamies--
    • C.Harmi

      Laitetaan Paskamäen asuntovaunuun ponttoonit ja hinataan Tallinnaan

      • Turpa kii turkkulaiset.


      • SEALdonitsi
        Palstis kirjoitti:

        Turpa kii turkkulaiset.

        Hinataankin Paskamäki Tasmaniaan


      • SEALdonitsi kirjoitti:

        Hinataankin Paskamäki Tasmaniaan

        Suomen on katkaistava tietoliikenneyhteydet Turkuun, sieltä toimivasta trollitehtaasta tulee liikaa disinformaatiota.


      • huuhaaPaskamäki
        Palstis kirjoitti:

        Suomen on katkaistava tietoliikenneyhteydet Turkuun, sieltä toimivasta trollitehtaasta tulee liikaa disinformaatiota.

        Olisi paskamäkikin ilman nettiä hahahahaa

        Suomen ensimmäinen nettiyhteyskin oli Turun yliopstolla---utu.fi
        i
        mitäs Paskamäki sitten puuhailisi, ku ei töihinkään kykene?


      • huuhaaPaskamäki kirjoitti:

        Olisi paskamäkikin ilman nettiä hahahahaa

        Suomen ensimmäinen nettiyhteyskin oli Turun yliopstolla---utu.fi
        i
        mitäs Paskamäki sitten puuhailisi, ku ei töihinkään kykene?

        Turku on Suomen trollipääkaupunki, ei muuta.

        Meidän tulisi hankkiutua alueesta, tai ainakin sen asukkaista eroon.


      • pönttölääkäri

        Netin käyttö asuntovaunuissa pitää lailla kieltää

        sellainen aiheuttaa vakavaa mökkihöperyyttä

        ja johtaa pöpilään saattohoitoon


    • Viinamies

      Kuka haluaa johonkin tallinaan enää kun viinakin siellä maksaa jo suomen tasoa. Latviaan vaan hakemaan viinat äkkiä , se on päivän reissu. Tallinassa ei ole mitään nähtävää.

    • huono.idea

      Tallinnan matkailu on viimeisen parin vuoden aikana hiipunut reilusti. Tuon tunnelin rakentaminen ei tule olemaan tuottava bisnes. Sijoittajien rahat häviää tunneliin.

      • Teknodonna

        Mjoo

        No mitä sitten että muutama rättipää menettää rahansa?

        No sitä minäkin.

        Pointti on varmaan sulla siinä että kuka rahoittaa tämä progen käyttökustannukset sen siitä edespäin.

        (Hirn)


      • Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        No mitä sitten että muutama rättipää menettää rahansa?

        No sitä minäkin.

        Pointti on varmaan sulla siinä että kuka rahoittaa tämä progen käyttökustannukset sen siitä edespäin.

        (Hirn)

        Näköjään Dover on kakkosena matkustajamäärissä ja rahtiliikenteessä Dover.

        (Hihitystä)


      • Teknodonna

      • Calais

        tohno donna!

        Doveriin saakka tunneli tsadista pah, pah ja pah

        ex Viking kutonen ajoi franskast Doveriin mamuja


      • Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        No mitä sitten että muutama rättipää menettää rahansa?

        No sitä minäkin.

        Pointti on varmaan sulla siinä että kuka rahoittaa tämä progen käyttökustannukset sen siitä edespäin.

        (Hirn)

        Kun ilmasto lämpenee, jäät sulavat ja Koillisväylä avautuu. Kun Vienanmeren pohjukkaan rakentaa mittavan sataman ja raiteet sinne, on nopea reitti tuoda kaikenlaista rojua, krääsää ja ruokaa Aasian isoista kylistä Euroopan isoihin kyliin ja päinvastoin. Tähänkään ei sinänsä tunnelia tarvittaisi koska muuttamalla linjauksen Pietarin kautta Suomenlahtea ei edes tarvitsisi alittaa eikä koko asia millään muotoa liikuttaisi Suomea. Mutta ainahan on hyvä olla vaihtoehtoja. Ehkä joku haluaa kiskot ja sataman myös Norjaan.

        Tosin siitä huolimatta että Viro, Latvia ja Liettua ovat jo 15 vuotta olleet EU:n jäseniä ja Suomi jopa neljännesvuosisadan, maiden rautatiet eivät ole vielä lainkaan yhdentyneet tai integroituneet Keski-Euroopan kanssa vaan itsepintaisesti ovat pysyneet 8,5 cm leveämpinä ikään kuin Neuvostoliitto ei olisi ikinä kaatunutkaan.


    • Nounou

      Qatar, rikas islamilainen öljyvaltio tarjoaa rahoitusta.
      Sen jälkeen Suomen onkin siten pakko rakentaa se Maailman Suurin Moskeija, mikä viime vuonna saatiin torjuttua.

    • Betonikivet

      Eduskuntatalon pintaremontti maksoi n.500 miljoonaa , alkuperäinen arvio oli 70 millä saatiin luvat , asetetaan maahan venäjä uhka ja koko maa sotatilavalmiuteen 5 vuodeksi , niin reserviläiset kaivaa 247 hernekeitto palkalla tunnelin valmiiksi 2 vuodessa ja tuo valtava rakennusliikkeiden himoitsema kivimurska ( betonin pääaine) annetaan sotakorvauksena ilmatteeksi yit firmalle , joka voi tehdä siitä monta uutta betonipasilaa , vesterpakka voi lähteä huppareineen leikkimään vihaista lintua , koska tunnelin suunnittelee ja tekee ihan muut pukumiehet.

    • trollli

      Viidessä vuodessa valmis suomalaisten maksettavaksi, mutt tuskin käyttökunnossa... odotamme yhä atomivoimalamme valmistumista ja sen lopullista kustannus hintaa.

      Mutt käviskö rahoitus Turun mallin mukaan; maanantaina Turunkaupungin valtuusto päätti myydä kaupungin sosiaali ja terveyspalvelukiinteistöt OY:n osakkeet ruotsalaiselle Hemsö Fastighets Ab:lle tai sen tytäryhtiöille... tontteineen päivineen 129,8 milj. eurolla!
      Eikä valtakunnallista soteratkaisua ole vielä edes tehty. Jos kaupunki joutuu jostain syystä vuokraamaan kyseiset, hijan kunnostetut ja lisärakennetut tilat itselleen... kauppahinta maksetaan parissa-kolmessa vuodessa jo vuokrana takaisin ostajalle!

      Turussa rakennetaan myös parkkihallia ent. kauppatorin alle ja vieressä on nytkin lähes tyhjillään olevaa parkkihallia ja siitä hissilliset kulkuväylät sekä torille että; Yliopistonkadun kävelykatu osuudelle, sekä suoraan Hansakortteliin ja sen kauppoihin. Ei siis mitään järkeä, näin sivusta katsottuna, mutt eihän se tavallista turkulaista mitenkään koske... muutetaan naapurikuntiin!

      Kyllä tänne on muita tulijoita... 21000 maleskelu luvan haltijaa jo tullut ja kotiutunut... ja lisää tulossa kun tunneli Virosta saadaan Hesaan... samalla voivat rakentaa sen suurmoskeijan sinne, kun sillekin olis tilaus varmaan... ei mitään uskontokuntaa pidä jättää pimentoon... vai mitä?
      Suvaitsevaisuus kunniaan ja kansakunnan varat samantien jakoon... mitä köyhällistö rahalla tekee.

      • kokkelihalli

        höh!

        Ei torin parkkihallia rahvaalle tehdä

        jo Turun Sanomillakin on 6 optiota halliin

        que Ketonen joudu sateella kadun yli mennä konttoriinsa


      • trollli
        kokkelihalli kirjoitti:

        höh!

        Ei torin parkkihallia rahvaalle tehdä

        jo Turun Sanomillakin on 6 optiota halliin

        que Ketonen joudu sateella kadun yli mennä konttoriinsa

        Jos Keijo tai Mikko Ketosta ajattelit niin veljekset jäivät kumpikin jo vuosia sitten eläkkeelle. Lähemmäs 80 vuotiaita varmaan jo nykyään... eikä kumpikaan sen kuntoisia ett kävelisivät torilta TS:n vanhoihin liiketiloihin. Miks ihmeessä edes sinne menisivät; myynti ja toimisto ainoastaan nykyään katutasossa, Kauppiaskatu 5 Turku, käsittääkseni. Eiköhän painotalo ole nykyään Artukaisissa Hansaprint, ainakin Turunsanomien logo on kyseisen painotalon katolla.

        Pikku oikaisu sulle, kyllä se on nimenomaan rahvas, joka sinne kauppiaskadun toimistotiloihin kävelee asioimaan tarpeen tullen. Siellä minäkin olen muutaman kerran asioinut kävellen, kun Parkkihalli Louhessa on auto ollut viileämmässä säässä ja halvemmalla, mitä kadulla parkissa.


      • Ana.Persemäki

        Harmittaa, que ei asuntovaunukylään jaeta Turun Sanomia:((


      • trollli
        Ana.Persemäki kirjoitti:

        Harmittaa, que ei asuntovaunukylään jaeta Turun Sanomia:((

        Siis mihin ihmeen asuntovaunukylään? Ei Ruissalossa voi talvella asua, kesällä siellä on asuntovaunuja ja asunto autoja ja telttojakin. Kesällä kipsasta saa ostaa lehden kpl hintaan!

        Eiköhän Ananiaan kiusaaminen ala jo riittää... koitas saada jo loppumaan.


    • pitkätukka-68

      Jatketaan samantien länsimeroa Turun kautta Tukholmaan. Valmis vuonna 2240.

      • abborholmare

        Halvempaa lähettää Ahvenanmaan viinaxet pullopostina


    • Rahareikä

      Jotkut haaskaa rahaa typeriin juttuihin. Rovio vankilaan jos tunneli ei valmistu 5 vuodes ja tee voittoa jo seuraavana vuonna. Petoksella ja lupauksilla hankittu rahoitus niin äijä kuuluu vankilaan.

    • Vesterbööbd

      Tuodaan aurinko lähemmäs maata niin saadaan ilmastonmuutos parempaan , lisäksi siirretään mars niin kauas ettei nasan tarvitse seikkailla siellä ja kerjätä miljardeja , lopetetaan kaikki sodat , eli valtiot lätkäsee jokaiselle sotijalle haittaverot päälle ( 75e luoti ) ja paskanpuhujien suut teipataan kiinni ettei ilma pilaannu , ja toi vesterpakka suljetaan jonnekin luolaan kaivamaan bitkoneja.....huppari päällä.

    • Miksi kaivamisesta puhutaan olevan pelkkiä kustannuksia? Ainahan louhiminen on kannattanut, eikö sieltä löydy kultaa ja muuta metallia? Öljyä hyvällä tuurilla?

    • Erittäin huono idea. Rahat mieluummin vaikka metron laajennuksiin.

    • Ei.tunnelia

      Koko tunneli hanke tulisi tuhoamaan muun Suomen tieverkoston. Ihan kuin se ei olisi jo nyt huonossa kunnossa. Pääkaupunkiseutu elää omassa liikennekuplassaan, jossa luullaan pk-seudun edustavan koko Suomea.

    • Anonyymi

      Ei mitään idiootimaisia projekteja kuten tunneli tai
      juna Turkuun!
      He, heh, jossain oli että tämä Vesterbacka haluaa kutsua itseään joksku Kotkaksi tai jotain sellasta?
      Katsokaa nyt häntä! Enemmänhän kuin joku Varpunen!!
      Naurettavaa touhua koko Itä-Euroopalainen wannabe
      kulttuuri!

    • Anonyymi

      Kiirettä saavat pitää, mikäli ennen vuodenvaihetta saavat valmiiksi.
      Koneen pitäisi yht'aikaa porata tunnelia, tehdä valaistus, asfaltoida, hoitaa ilmanvaihto.
      Ja sitten jonkin maan edustus tiputtaa päälle ankkurin ja tunneli on vettä täynnä.

      Paljonkohan tulee maksamaan tunnelin käyttö?
      Ruotsin ja Tanskan välinen silta on maksullinen. Olikohan 60 euroa?

      • Anonyymi

        60 euroa, surely you're joking 😂🤣


    • Anonyymi

      Jätetään vieläkin väliin.

      R¥ssä tai kiinu tiputtaa vahingossa pommin sen tunnelin päälle.

      Katsotaan sitten kun kolmas maailmansota on joskus ohi ja ollaan taas unohdettu miten tämä maailma pyörii.

      xLiner

    • Anonyymi

      Mitään tunnelia ei tarvita!!
      Tulee olemaan vain enemmän ongelma koko Suomelle!
      Suomi on Suomi ja Viro on Viro,
      hyvä kummallekkin olla erillään vaikka onkin lähellä!

    • Anonyymi

      2023 noin 700.000 suomalaista käväisi Virossa.
      Jos maksu tunnelin suulla olisi 100 € per nuppi, tuottaisi tunneli brt 70.000.000 € vuodessa.
      Mutta kun se toimisi toisinkinpäin. Keski- ja Etelä-Euroopasta vähintään saman verran.
      Eli 140.000.000 € per vuosi.
      Mutta huolto- ym. työt miinustettava.
      Hmmm.
      Ehkä tuohon saataisiin pallljjjon EU-tukia. Minkä taas rakentajat kuppaisivat. Ehkä.
      Onko puolustuksellisesti viisasta?
      Yksi pomautus kylkeen ja sillai. Sulkuja?
      Vilma

    • Anonyymi

      Englannin canaalin hinta nyky rahassa olisi jotain
      25 Miljardia ( 1 Miljardi on 1.000 Miljoonaa)

      Joitain vuosia sitten Suomi sai EU'lta
      jotain 3 Miljardia apu-rahoja tuleviksi vuosiksi
      ja silloin Suomi antoi jotain 7 Miljardia EU'lle,
      eli yksinkertaisemmin VAIN Suomi antoi
      EU'lle jotain 4 MILJARDIA, se saattoi olla enemmänkin?

      Nyt on Suomea edustamassa Aaltola ja Toveri,
      kaksi oppipoikaan, Keski-Eurooppalaisten ammattilaisten sarjassa siis amatöörinä, kaikki tietää miten siinäkin
      tuleevkäymään kun Aaltolaltakin lähtee tumma-tukka niin että räjähtää, ja Toveri jää nuolemaan näppejään niinkuin Suomen veronmaksajat!

      Kun kaikkeen lisää vielä kymmenet tuhannet viime vuosien maahanmuuttajat jotka maksavat Suomalaisille satoja Miljardeja tulevina vuosina on selvää että Suomella ainakaan ei mene eikä tule menemään hyvin.
      Päinvastoin Suomi saattaa olla tiensä päädyssä?

      • Anonyymi

        No. Me nyt esiinnytään aina rikkaampina kuin ollaan, vaikka olisi reiät taskuissa.
        Tuo äskeinen kelomökkiedustuskin. En ymmärrä. "Orpo nauratti huippujohtajia".
        No. Oliko tuo ainut anti? Emmehän me saa tietää.... koska kaiken voi leimata salaiseksi.
        Vilma


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      213
      3131
    2. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2861
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

      Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      372
      1575
    4. Klaukkalan onnettomuus

      Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      27
      1458
    5. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      96
      1332
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

      Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1249
    7. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1237
    8. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

      Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      170
      1082
    9. Martinan uudet tuulet

      Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1081
    10. Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?

      Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe
      Maailman menoa
      143
      954
    Aihe