Lauluääni kadoksissa

Toivohukassa

Hei! Olen syksyllä musiikkilukion aloittanut tyttönen, jonka pääinstrumentti on laulu. Syyskuussa kävi kuitenkin sillä lailla, että sairastuin flunssaan, jonka aikana ääni kerkesi hävitä useita kertoja ja laittoi kaiken niin sekaisin kun vaan voi asiat olla.

Olin yli viikon äänilevossa tuossa syys-lokakuu vaihteessa ja lopputulos oli täysin surkastuneet hengityslihakset ja puhevaikeudet. Ravasin vaikka missä lääkärissä ja kaikki heitti joko pihalle, eivätkä ottaneet asiaa tosissaan.

Ääneni voi kyllä katsoa palanneeksi tällä hetkellä, mutta puhevaikeudet ja jumit jäit. Puhe on tosi vaikeroivaa ja vuotavaa ja aina tietyissä äänissä (varsinkin matalissa) saattaa tulla sellainen äkillinen stoppi. Se stoppi tuntuu myös yläselässä ja niskassa, joten oletan lihaksilla olevan jotain tekemistä tämän kanssa. Välillä tuntuu semmoista jännää "möngerrystä" joka puolella selkää, mutta se on täysin kivutonta. Jos sitä pitäisi kuvailla, niin itse sanoisin sitä tuntoa jotenkin turtuneeksi.

Minulla on ollut koko lukion alku hyvin stressaavaa ja kesä veti minut täysin matalaksi, kun painoin duunia täysillä unohtaakseni ikävän aikaisemmin tapahtuneen hylkäämistapauksen. Se jätti jälkensä pahasti ja nyt se näkyy sietokyvyssä, itsetunnossa ja kehossa. Laihduin melkein kymmenen kiloa ja kuukautisetkin hävisivät eikä sen koommiin niitä ole nähtykään.

Tämän mainitsin mahdollisen stressiperäisyyden takia. Miten on? Mikä voisi olla ratkaisu ääneeni? Olin vielä syksyllä se kirkas sopraano ja nyt tuntuu vaan että olen vain roskaa ja on suunnattoman syyllinen olo kaikesta. Rakastan laulamista ja en halua, että sekin ilo viedään minulta pois.

3

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivohukassa

Ai niin, unohdin myös mainita äskettäin alkaneen rahinan ja paineen korvissa kun aukaisen suuta. Tosi kireän oloiset on lihakset.

• hierojalle

Vaikeaa sanoa. Ensinäkin "täysin surkastuneet hengityslihakset" ei nyt ole mahdollista, enemmänkin tuntumasti laulamisesta on laiskistunut samalla tavalla kuin jos ei urheile pitkään aikaan niin tuntuu odolta alkaa taas juoksemaan.

Voihan se olla, että sulla on lihasjumeja. Esim. niskan alueella ja selässä. Niihin voisit käyttää hierojaa. On myös olemassa voice massage/voice well hoitoja ääntöelimistön alueille, joita voisit kokeilla.

• aloitaomaltatasolta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      125
      4054
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      319
      2081
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1821
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1760
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1740
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1681
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      448
      1532
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1282
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1276
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      450
      1251
    Aihe