Hei! Olen syksyllä musiikkilukion aloittanut tyttönen, jonka pääinstrumentti on laulu. Syyskuussa kävi kuitenkin sillä lailla, että sairastuin flunssaan, jonka aikana ääni kerkesi hävitä useita kertoja ja laittoi kaiken niin sekaisin kun vaan voi asiat olla.
Olin yli viikon äänilevossa tuossa syys-lokakuu vaihteessa ja lopputulos oli täysin surkastuneet hengityslihakset ja puhevaikeudet. Ravasin vaikka missä lääkärissä ja kaikki heitti joko pihalle, eivätkä ottaneet asiaa tosissaan.
Ääneni voi kyllä katsoa palanneeksi tällä hetkellä, mutta puhevaikeudet ja jumit jäit. Puhe on tosi vaikeroivaa ja vuotavaa ja aina tietyissä äänissä (varsinkin matalissa) saattaa tulla sellainen äkillinen stoppi. Se stoppi tuntuu myös yläselässä ja niskassa, joten oletan lihaksilla olevan jotain tekemistä tämän kanssa. Välillä tuntuu semmoista jännää "möngerrystä" joka puolella selkää, mutta se on täysin kivutonta. Jos sitä pitäisi kuvailla, niin itse sanoisin sitä tuntoa jotenkin turtuneeksi.
Minulla on ollut koko lukion alku hyvin stressaavaa ja kesä veti minut täysin matalaksi, kun painoin duunia täysillä unohtaakseni ikävän aikaisemmin tapahtuneen hylkäämistapauksen. Se jätti jälkensä pahasti ja nyt se näkyy sietokyvyssä, itsetunnossa ja kehossa. Laihduin melkein kymmenen kiloa ja kuukautisetkin hävisivät eikä sen koommiin niitä ole nähtykään.
Tämän mainitsin mahdollisen stressiperäisyyden takia. Miten on? Mikä voisi olla ratkaisu ääneeni? Olin vielä syksyllä se kirkas sopraano ja nyt tuntuu vaan että olen vain roskaa ja on suunnattoman syyllinen olo kaikesta. Rakastan laulamista ja en halua, että sekin ilo viedään minulta pois.
Lauluääni kadoksissa
3
249
Vastaukset
- Toivohukassa
Ai niin, unohdin myös mainita äskettäin alkaneen rahinan ja paineen korvissa kun aukaisen suuta. Tosi kireän oloiset on lihakset.
- hierojalle
Vaikeaa sanoa. Ensinäkin "täysin surkastuneet hengityslihakset" ei nyt ole mahdollista, enemmänkin tuntumasti laulamisesta on laiskistunut samalla tavalla kuin jos ei urheile pitkään aikaan niin tuntuu odolta alkaa taas juoksemaan.
Voihan se olla, että sulla on lihasjumeja. Esim. niskan alueella ja selässä. Niihin voisit käyttää hierojaa. On myös olemassa voice massage/voice well hoitoja ääntöelimistön alueille, joita voisit kokeilla. - aloitaomaltatasolta
Tässä on upea laulu hyvällä rytmillä ja sanat valmiina
vedät pari kertaa niin opit ja se innostaa
Do you hear the people sing?
https://www.youtube.com/watch?v=47E2tfK5QAg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204984
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861772Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2891636Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741584Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561448Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351217Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r21191Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121180Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041129Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi691121