Polttomoottoreita kehitetään koko ajan...

SuomenTodellisuus

... joten esimerkiksi Suomen olosuhteisiin jossa suuri osa vuodesta kylmää ja pakkasta ei juuri sähköautoille ole realistista käyttömahdollisuutta.

Oheisessa videossa merkittäviä uudistuksia lähitulevaisuuden polttomoottoriteknologiaan.
https://www.youtube.com/watch?v=bBrUrgNf5y8

Videossa on kuvattu 7 moottorityyppiä jotka voi sanoa mullistavan nykyisen moottoriteknologian.

Suomeen on pohjolan olosuhteet huomioiden tosiasiallisesti realistinen tilaus ja käyttömahdollisuus vain polttomoottoritekniikalle jo sen takia, että ajoneuvon sisätilojen lämmittäminen tulee polttomoottoriautossa "sivutuotteena", kun sähköautossa lämmitykseen tarvittava sähköenergia on suoraan poissa ajokilometri -"range"sta.

Sähköauto voi sopia kaupunkiliikenteeseen, jossa talviolosuhteissa auto pysäköidään työpaikan lämpimään parkkihalliin. Ylipäätään sähköauto ei sovi kuin Helsingin tai jonkin suuremman kaupungin sisällätapahtuvaan kaupunkiliikennekäyttöön.

Helsingissä tosin ovat kovasti tekemässä Helsingistä kokonaan autotonta, joten olen omalta osaltani jo korteni kekoon kantanut, ja lopettanut käymästä missään Helsingin keskustassa sijaitsevista liikkeistä.

Kun liikkeet lopettavat Helsingin tulevaisuus onkin tarjota vain kahvila ja taidenäyttelypalveluja niille, jotka asuvat ja nukkuvat Helsingin keskustan asunnoissa.

Edellisestä johtuen sähköauto jää kokonaan paitsioon Suomessa.

Ei voi käyttää aloituksen kaltaisissa tilanteissa, ja ei voi käyttää myöskään Helsingin keskustaliikennekäytössä koska keskustaliikenne tehdään ensin mahdottomaksi ja sen jälkeen lopetetaan kokonaan. Kun yritykset lopettavat jää Helsinki vain nukkumalähiöksi ja autioituu muista kuin siellä asuvista.

Edellisen johdosta on täysin epärealistista kuvitella että pitkänmatkan ajossa, sekä trailereiden ja muiden vetotarpeiden ilmapiirissä kyseisistä lelupeleistä olisi käyttöön pohjolan oloissa.

Sähköautot sopii ikuisen kesän maihin, ja maihin joissa kaupunkien keskustoissa autoilu sinänsä hyväksytään.

Suomi on sähköautoille konkurssikypsä maa.

18

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isadfiufdf

      Sähköauton kannattavuus ja järkevyys riippuu monesta asiasta. Esim. jos perhe on iso, sähköauto ei käy (perhettä ei autoon saa mahtumaan, ei ainakin toistaiseksi). Jos pitää vetää autolla jotain, ei käy (harvaan sähköautomalliin saa peräkoukun). Jos päivittäinen matka on esim. yll 200km eikä työpaikalla saa ladattua, ei onnistu. Silläkin on merkitystä, onko mahdollisuus kahteen tai useampaan autoon. Monella asialla on merkitystä..

      Mutta.

      Asiat helpottuvat, jos:
      - perheessä (tai miksei yksityishenkilöllä) on varaa useampaan kuin yhteen autoon (ei ole järkevää, tiedän, mutta joskus mukavuudenhalu menee kaiken edelle)
      - ei ole tarvetta vetää mitään, ei ole tarvetta isolle tilamäärälle
      - mahdollisuus ladata työpaikalla
      - jne.
      niin tänäpäivänä pystyy monet ajot hoitamaan sähköautolla kivuttomasti. Ei pidä unohtaa, että auton voi ladata kotona yön aikana ja työpaikalla päivän aikana. Energia kyllä riittää vaikka millaisilla pakkasillla.

      Erikoistapauksia varten polttiksen peräkoukulla voi sitten vuokrata. Sähköautojen hinnat halpenevat käytettynä ihan mukavasti ja sellaisen hankinta ei ole enää rahasta kiinni, erityisesti jos voi hankkia esim. Yhdysvalloista.

      • trollerson

        Lataushybridi on keksitty, joskin siinä toki on vielä kehittämisen varaa. Kuiteknin siinä on kaikki nuo samassa paketissa:

        - Lyhyillä matkoilla täyssähköauto
        - Voi ajaa pitemmälle, kun sähkö loppuu kulkee bensalla ja silloinkin taloudellisemmin
        - Voi vetää kärryä
        - Tilan osalta, sähköhan sopii erinomaisesti vähän isompiin autoihin, koska akut vie tilaa. Kulutuksen kannalta ilmanvastus, jne. merkitsee enempi kuin tila sinäänsä.

        Tuo vuokraaminen on vähän niin ja näin. Samalla tavalla voit jättää auton ostamatta kokonaan ja vuokrata vain silloin kun tarvitsee. Eli riippuu miten usein tarvitsee ja minkälaiseen käyttöön. Mitä enempi tarvitsee, halvemmaksi ja helpommaksi tulee oma.

        Kahden auton omistaminen perheessä ei välttämättä ole ollenkaan hölmö ajatus. Kun verotusta siirrettäisiin omistamisesta ajamiseen, se voisi olla järkevää sekä ympäristön kannalta, että taloudellisesti.


    • suosielläjatäällä

      Pelkkää huuhaata taas tämäkin aloitus.
      Mitenkähän norjassa sähköautot toimii muttei suomessa? Norjassa puolet uusista autoista on sähköautoja.

      • EiPaljoaVaadittu

        Mielelläni ostaisin oikean sähköauton kunhan niitten valmistajat ottaisivat meille suomalaisille tärkeät ominaisuudet huomioon niitä suunnitellessaan. Minimi on, että voi vetää telikärryllä täyttä puukuormaa auraamatonta metsäautotietä jyrkkää ylämäkeä 37 asteen pakkasessa lämmityslaite täysillä lataustaukoa pitämättä yli 1 000 km matkan yhtäjaksoisesti.
        Terveisin,
        Suntti Juomalainen


      • trollerson

        Norjassa puolet on hybrideitä ja täyssähköautoja, eli huomaa, tuo puolet sisältää myös hybridit. Hybrideihin voi ihan hyvin siirtyä, siinä ei tarvitse tehdä mitään kompromissiä auton käytettävyyden osalta, maksavat vain vähän enempi ja Norjassa se ei edes ole enempää, koska siellä tuet näille autoille ovat niin suuret.

        Monet sähköauton omistajista Norjassa omistaa myös tavallisen auton, eli se täyssähköauto on toinen auto työmatkoja ja muita lyhyitä matkoja varten ja sitten kun pitää mennä kauemmas mennään tavallisella autolla.

        Norjassa nämä tekniikat saa niin paljon tukea, vältät tietullit, ilmaista pysäköintiä, saa ajaa bussikaistoilla, välttää paljon veroja ja maksuja auton oston yhteydessä, jne.

        Lopputuloksena on se, että Norja on maailman kolmanneksi suurin sähköautomarkkina, ja väkilukuun suhteutettuna ylivoimaisesti suurin.


      • kaha53
        trollerson kirjoitti:

        Norjassa puolet on hybrideitä ja täyssähköautoja, eli huomaa, tuo puolet sisältää myös hybridit. Hybrideihin voi ihan hyvin siirtyä, siinä ei tarvitse tehdä mitään kompromissiä auton käytettävyyden osalta, maksavat vain vähän enempi ja Norjassa se ei edes ole enempää, koska siellä tuet näille autoille ovat niin suuret.

        Monet sähköauton omistajista Norjassa omistaa myös tavallisen auton, eli se täyssähköauto on toinen auto työmatkoja ja muita lyhyitä matkoja varten ja sitten kun pitää mennä kauemmas mennään tavallisella autolla.

        Norjassa nämä tekniikat saa niin paljon tukea, vältät tietullit, ilmaista pysäköintiä, saa ajaa bussikaistoilla, välttää paljon veroja ja maksuja auton oston yhteydessä, jne.

        Lopputuloksena on se, että Norja on maailman kolmanneksi suurin sähköautomarkkina, ja väkilukuun suhteutettuna ylivoimaisesti suurin.

        Ja sitä paitsi Norjassa lauhkeampi ilmasto kuin Suomessa.


    • Redredred

      Ei voi näin sähköautoskeptikkona yhtyä aloitukseen.

      Totta on, että tällä hetkellä sähköauto ei voi taloudellisesti kannattaa kenellekään, joka joutuu itse maksamaan sähkönsä kotona ja maksullisissa latauspaikoissa. Nipinnapin ehkä, jos saa ilmaista sähköä melkein kaikkeen ajamiseensa, vaivatta esimerkiksi työpaikalla?

      Sähköautoa voi perustella ympäristöllä tai suorituskyvyllä. Samassa elinkaarikustannusten hintaluokassa ei saa samat tilat tarjoavaa yhtä nopeaa autoa kuin Teslat tai I-Pace ovat. Tai E Tron ja EQC kohta.

      Näin tylsänä perheenisänä suorituskyky ei kuitenkaan paina juuri mitään. Kokonaiskustannukset sähköautolla auttamatta liian kovat. Jopa siis verrattaessa kokoisiinsa kalliisiin premiumeihin, jotka nekin siis liian kalliita tavikselle.
      Talvella moottoritiellä jopa sähkön hinta voi olla sama kuin dieselin per kilometri. Näin säästöä ei tule edes polttoainekustannuksissa, vaikka auton hinta on tuplat ja pitää ostaa latauslaitteita tuhansilla.
      Kaupungissa kesällä toki säästöä tulee kilometriä kohden, muttei koskaan tarpeeksi, että sitä kaksinkertaista ostohintaa saisi takaisin.

      Hinauskyvyn sähköautoihin kyllä saa ennen pitkää. Ei sille mitään teknistä estettä ole.
      Kantamatkin tulevat varmaan kasvamaan.
      Latauspisteiden määrä kasvaa.
      Veroetuja tulee lisää.

      Eli kyllä se mahdollista on, että sähköautot lyövät läpi Suomessa. Tosin ei olisi, jos verokohtelu olisi samaa. Tai ei ainakaan vielä kymmeniin vuosiin. Mutta jos 100te Teslan saa verovapaasti ja samanhintainen polttomoottoriauto saa päälleen 40000e veroja, niin tasoittaahan se peliä kummasti.

    • YrittäjäSuomesta

      Sellaiset jotka kulkevat vain yksin töihinsä ja takaisin tyhjällä autolla, eikä muuta lastia tule kuin se muovikassillinen ruokaa Alepasta matkalla kotiinsa. Kokonaiskilometrimäärä päivittäin noin 50 kilometriä ajoja, ja mahdollisuus saada auto liekan päähän sekä kotona että työpaikalla. Kadulle pysäköinti ei käy koska silloin ei voi ladata.
      Kadullepysäköinti päiväksi pakkaseen ilman latausta sekään ei käy. Lähtö pakkasessa lienee vielä onnistua mutta auto on pakastekaappi koko matkan eikä lämpene ollenkaan.
      Jos nykyinen ajoneuvomäärä pitäisi kaikki saada pysäköidyiksi aina sisätiloihin se ei tule onnistumaan.
      Kaveri ajaa Skoda dieselillä säännöllisesti Lapin ja Espoon väliä. Ei tulisi kuuloonkaan että kaveri alkaisi asua Hotelleissa tai Motelleissa vain sen takia että auto pitää latailla useiden tuntien ajan kun tekee matkan Lappiin tai takaisin.
      Maksaisikohan valtio sitten nuo "latausajat" myös kaikkine sivukuluineen niille jotka niitä tarvitsee?
      Nyt kaverille riittää kun lähtee viideltä aamulla ajamaan ja on samana päivänä vielä perillä.
      Sähköautolla matkasta lienee tulla useita vuorokausia vaativa matka.
      Hotellimaksujen lisäksi tulisi saada sitten tuntikorvaus myös menetetystä "odottelu" ajasta kun autoa pitää odotella lataantuvaksi.
      Kyllä sähköauto on verrannollinen vaikkapa mopoon, jolla vain lähinurkissa vähän pyöriskellään.

      • että.sillai

        Miksei mene lentokoneella ja ajele vaikka vuokra-autolla. Tuo 2000 km reissu omalla autolla on saakelin kallista, kun autoilun kokonaiskulut uudella autolla ovat luokkaa 0,35-0,4 euroa/km.


      • Antifasählö

        Keneltä se kaverisi niitä korvauksia aikoo saada ja miksi?

        Nyt on jo olemassa latureita, joilla autoon voi ladata satojen kilometrien sähköt samassa ajassa kuin menee tankkaamiseen, vessakäyntiin ja kahvin hakuun. Harvassahan nämä vielä ovat, mutta tekniikka siis jo löytyy, eikä ole vain suunnittelupöydällä.

        Muutenkin tuon kaverisi kohdalla meni jutut överiksi ja pahasti.

        Sähköautot käsittääkseni lämpeävät kylläkin paremmin kuin polttomoottoriautot. Meidän bensa-autolla menee kymmenenkin kilometriä ennen kuin alkaa puhaltaa kunnolla lämpöä. Eikä tarvitse olla edes hirmupakkaset, vaan nollissakin samaa luokkaa.
        Sen sijaan aito ongelma on se, etteivät akut kestä kovassa pakkasessa säilyttämistä. Mutta ehkä kestoa vielä saadaan parannettua. Alkuvaiheessa sähköautoja hankkikoot he, joilla tallit.
        Kadunvarsilataus Englannissa onnistuu valopylväistä. Sama tullee Suomeen, minkä jälkeen latausasemia jo onkin reippaasti. Ei ehkä ihan kaikille silti, mutta suurelle osalle jo.

        Että.sillaille: mitä enemmän ajaa, sen alempi kilometrikustannus. Tuo 0,30-0,40c/km siis tuskin pätee tässä tapauksessa. Autokin mahdollisesti jo vanha ja paljon ajettu, jolloin kulut voivat jäädä alle 0,20c/km. Tuleehan siitäkin toki 400e per 2000km, eli saattaisi päästä lentäen samaan rahaan? Jos yksin kulkee. Vähemmällä vaivalla ainakin.


      • YrittäjäSuomesta
        Antifasählö kirjoitti:

        Keneltä se kaverisi niitä korvauksia aikoo saada ja miksi?

        Nyt on jo olemassa latureita, joilla autoon voi ladata satojen kilometrien sähköt samassa ajassa kuin menee tankkaamiseen, vessakäyntiin ja kahvin hakuun. Harvassahan nämä vielä ovat, mutta tekniikka siis jo löytyy, eikä ole vain suunnittelupöydällä.

        Muutenkin tuon kaverisi kohdalla meni jutut överiksi ja pahasti.

        Sähköautot käsittääkseni lämpeävät kylläkin paremmin kuin polttomoottoriautot. Meidän bensa-autolla menee kymmenenkin kilometriä ennen kuin alkaa puhaltaa kunnolla lämpöä. Eikä tarvitse olla edes hirmupakkaset, vaan nollissakin samaa luokkaa.
        Sen sijaan aito ongelma on se, etteivät akut kestä kovassa pakkasessa säilyttämistä. Mutta ehkä kestoa vielä saadaan parannettua. Alkuvaiheessa sähköautoja hankkikoot he, joilla tallit.
        Kadunvarsilataus Englannissa onnistuu valopylväistä. Sama tullee Suomeen, minkä jälkeen latausasemia jo onkin reippaasti. Ei ehkä ihan kaikille silti, mutta suurelle osalle jo.

        Että.sillaille: mitä enemmän ajaa, sen alempi kilometrikustannus. Tuo 0,30-0,40c/km siis tuskin pätee tässä tapauksessa. Autokin mahdollisesti jo vanha ja paljon ajettu, jolloin kulut voivat jäädä alle 0,20c/km. Tuleehan siitäkin toki 400e per 2000km, eli saattaisi päästä lentäen samaan rahaan? Jos yksin kulkee. Vähemmällä vaivalla ainakin.

        Sen kaverin Skoda on vanha ja maksoi 500€


      • trollerson
        Antifasählö kirjoitti:

        Keneltä se kaverisi niitä korvauksia aikoo saada ja miksi?

        Nyt on jo olemassa latureita, joilla autoon voi ladata satojen kilometrien sähköt samassa ajassa kuin menee tankkaamiseen, vessakäyntiin ja kahvin hakuun. Harvassahan nämä vielä ovat, mutta tekniikka siis jo löytyy, eikä ole vain suunnittelupöydällä.

        Muutenkin tuon kaverisi kohdalla meni jutut överiksi ja pahasti.

        Sähköautot käsittääkseni lämpeävät kylläkin paremmin kuin polttomoottoriautot. Meidän bensa-autolla menee kymmenenkin kilometriä ennen kuin alkaa puhaltaa kunnolla lämpöä. Eikä tarvitse olla edes hirmupakkaset, vaan nollissakin samaa luokkaa.
        Sen sijaan aito ongelma on se, etteivät akut kestä kovassa pakkasessa säilyttämistä. Mutta ehkä kestoa vielä saadaan parannettua. Alkuvaiheessa sähköautoja hankkikoot he, joilla tallit.
        Kadunvarsilataus Englannissa onnistuu valopylväistä. Sama tullee Suomeen, minkä jälkeen latausasemia jo onkin reippaasti. Ei ehkä ihan kaikille silti, mutta suurelle osalle jo.

        Että.sillaille: mitä enemmän ajaa, sen alempi kilometrikustannus. Tuo 0,30-0,40c/km siis tuskin pätee tässä tapauksessa. Autokin mahdollisesti jo vanha ja paljon ajettu, jolloin kulut voivat jäädä alle 0,20c/km. Tuleehan siitäkin toki 400e per 2000km, eli saattaisi päästä lentäen samaan rahaan? Jos yksin kulkee. Vähemmällä vaivalla ainakin.

        "Sähköautot käsittääkseni lämpeävät kylläkin paremmin kuin polttomoottoriautot. "

        Siis puhtaasti teknologian puolesta, sähköautot lämpenisivät hitaammin.

        Mutta käytännön toteutus merkitsee, eli sähköautot kun luonnostaan ovat kylmiä, valmistajien täytyy tehdä niihin hyvä lämmitys, esim. ilmalämpöpumpulla ja sähkövastuksilla. No nämä lämmittimet toimii heti => käytännössä näin tehty sähköauto lämpenee noepasti, tosin se lisälämmitys ei tule ihan ilmaiseksi.

        Useimmat bensiiniautot lämmittää polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei tule ennenkuin jäähdytysvesi lämpenee riittävästi. Koska lämmitysenergia on moottorin hukkalämpöä, se ei vaikuta polttomoottoriauton kulutukseen tai toimintamatkaan.

        Jos polttomoottoriautossa sen sijaan on jokin lisälämmitin, kuten sähköautoissa on, ja monissa polttomoottoriautoissakin on nykyisin, niin kyllähän se sitten lämpenee yhtä nopeasti.

        Eli auto ihan polttoaineesta riippumatta saadaan lämpenemään nopeasti, kyse on vain siitä, minkälaisen lämmitysjärjestelmän auton valmistaja on siihen laittanut ja oletko itse laittanut lisälämmittimiä.


    • trollerson

      Tottakai kehitetään, ja vielä entistä enempi kehitetään nyt kun sähköautoja on alettu puuhata. Tuossa sinun videossa ei edes olleet ne mielenkiintoisimmat jutut, mitä polttomoottoripuolella viimeaikoina on puuhattu.

      Eihän sähköautossa muuta heikkoutta ole kuin akku. Kun akkuongelma ratkaistaan, niin se menee talviautona siinä missä polttomoottoriautokin, tai jopa paremminkin.

      Toki silti realiteetit tällä hetkellä ovat sellaiset, että polttomoottorillakin tullaan menemään vielä pitkään ja Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa, missä paikalliset päästöt eivät ole iso ongelma, se on järkevääkin.

      Mutta sähköautoiluahan kyllä kannattaa harrastaa siellä, mihin se hyvin soveltuu, eli esim. juurikin lyhyillä matkoilla, kaupungissa, työmatkoilla.

      Siirtymävaiheen teknologiana ehkä lataus hybridi on se, mikä ratkoo tätä ristiriitaa aika tehokkaasti.

      Voit ajaa lyhyet matkat kuten täyssähköautolla, ja silti on perinteisen auton toimintasäde, silloin kun tarvitsee mennä kauemmas, mutta hybriditekniikan ansiosta sekin pienemmällä kulutuksella, jolloin polttomoottoria voidaan käyttää huippuhyötysuhteella.

      Lataushybrideistä kiittää myös luonto, kun autoon voidaan laittaa paljon pienemmät akut mitä täyssähköauto vaatisi. Isojen akkupakettien valmistus jatkossa voi tulla olemaan aikamoinen ympäristöongelma.

    • tauno.tasalakki

      Sähköauton toimintasäteen ei tarvitse täyttää näiden Espoo-Lappi-asuntovaunu-ihmisten tarpeita. Riittää kun se täyttää suurten massojen tarpeet. En ymmärrä miksi tätä on niin vaikeaa käsittää. Ei mikään käyttövoima ole optimaalinen kaikille kuluttajille ,ei myöskään sähkö.

    • Tännevaann

      En minä ainakaa tuommoisia kikottimia vielä laita.
      Moottorilehti testasi e-golfin
      Luvataan 300km toimintasäde..talvella jäi kuitenkin 120km..
      Ja pakkasta -15...niin kylmä oli auto.

      Testi löytyy moottori.fi sivuilta

    • dr_gupta

      Ostan POLTTOMOOTTORIAUTON > heti kun minun pitää:
      Vetää telikärryllä täyttä puukuormaa auraamatonta metsäautotietä
      jyrkkää ylämäkeä, 50 asteen pakkasessa lämmityslaite täysillä,
      Lataustaukoa pitämättä yli 1500km matkan yhtäjaksoisesti, joka päivä, ympäri vuoden.

    • Jutun aloittanut, nimimerkki: "SuomenTodellisuus"
      Kysymys: kävitkö edes lukemassa näitä kommentteja vai kävitkö vain ulostamassa vale-faktojasi?

      Muut: hienoa, että jaksatte vielä rautalankaa vääntää näille petro-päille.

      Öljyuskovaisista osa on sellaisia, että niillä henkinen palomuuri kaikkeen mikä liittyy sähköautoiluun.

      Mitä tulee sähköautoihin, niin suurinosa meistä on aikaisemmin omistanut jonkin haisevan diiselin mm, joten me kyllä tiedämme mitä on öljylläliikkumisen hyvät ja huonot puolet. Öljyuskovaisista harva on edes ollut sähköauton kyydissä.

    • kommentoinvideota

      Tuosta videosta Infiniti-Nissan VC-Turbo 2.0 moottori on jo olemassa. Myynnissä jenkeissä autoissa 2019 Nissan Altima, 2019 Infiniti QX50. Kyseenalaista on kuitenkin että milloin tämä bensamoottori tulee suomen markkinoille vai tuleeko ikinä.

      Mazda Skyactiv-X. Tuo moottori tulee suomen markkinoille tämän vuoden kesäkuussa Mazda 3 autoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe