Kyllästynyt

Advis

On aika tunnustaa: en pidä itseäni enää adventistina. Toki odotan Jeesuksen toista tulemista mutta en voi pitää itseäni enää Seitsemännen päivän adventistia. En vain voi. Miksi? Koska adventtinirkon opetukset eivät kaikilta ota osin ole Raamatun mukaisia, kuten esimerkiksi ns. pyhäkkö-oppi. Toisaalta kolminaisuusoppi, joka juontaa juurensa katolisen kirkon oppeihin ja siitä edelleen epäjumalanpalvelukseen. Tai nykyinen avioliittokäsite, jonka katolinen kirkko keksi pitääkseen jäsenensä paremmin talutusnuorassaan. En myöskään voi mitenkään yhtyä siihen käsitykseen, että ihmisen ruokavalio, juomat ja ruoat tai tietynlainen pukeutuminen tekisivät ihmisestä jotenkin parempia Jumalan silmissä. Sellaisen kuvan kuitenkin kirkon opinkohdista saa. Lisäksi kirkossa keskeisellä paikalla pidetyn Ellen Whiten opetuksista löytyy Raamatun vastaisia asioita. Yksittäisen ihmisen korottaminen noin korkeaan asemaan seurakunnassa vastaa julkkisten palvontaa tai vielä pahempaa: epäjumalanpalvelusta.

Asia, jota eniten ihmettelen on se, että miten Adventtikirkko on muuttunut tuollaiseksi. Ei 1800-luvun lopulla ollut tällaisia painotuksia kirkon opeissa. Alkuperäiset adventistit kieltäytyivät kirjoittamasta ylös mitään opinkohtia. Minun on hyvin helppoa nähdä miksi. Pyhä Henki toimii yksilötasolla. Se ei vaadi massiivisia organisaatioita toimiakseen. Päin vastoin! Massiivisen kirkon lukkoonlyödyt opinkohdat haittaavat Pyhän Hengen toimintaa. Sen huomaa myös pääkonferenssin kyvyttömyydestä johtaa kirkkoa. Pääkonferenssin äänestyksissä jäsenistö jakautuu kahtia ja molemmat osapuolet väittävät Pyhän Hengen johtavan itseään. Miten se olisi mahdollista? Äänestäisikö Pyhä Henki itseään vastaan? Ei, vaan suuri osa jäsenistä toimii omassa voimassaan! Ja tällaista johtoa jäsenten tulisi kunnioittaa?

Adventisti kulkee kohti Taivasta teko kerrallaan kun muiden vapaaseurakuntien uskovaiset uskovat kertakaikkisen pelastukseen ristillä ja täysin lahjaksi saatuun armoon. Todellinen armo on silloin vaikea käsittää kun on perinnäissääntöjä joka lähtöön. Jeesus on tehnyt meistä puhtaita kerralla eikä hän vaadi meiltä luonteen kehittämistä Kristuksen kaltaisuuteen, kuten kirkko Whiten suulla opettaa. Ajatus on jo lähtökohtaisesti absurdi. Kukaan ei pysty olemaan Kristuksen kaltainen. Ei edes lähelle! Ihmisen tekojen yritykset ovat hyvyydessään pieniä kuin herne, kun niitä verrataan Jumalan hyvyyteen, joka on kuin auringon kokoinen.

Elämä on niin paljon vapaampaa kun ymmärtää sen ettei pelastukseen tarvita tekoja eikä suorittamista. Ei tarvitse muuta kuin vastaanottaa pelastus. Voi kävellä vieraana valmiiseen juhlapöytää kun Jeesus itse antaa valkoisen juhlapuvun. Kun ei koko ajan tarvitse olla surkuttelemassa omia syntejään ja pelkäämään oman pelastuksensa puolesta, on se Jumalan antama rauha sydämessä todellinen. Ja mikä upea kokemus se onkaan kun Jumalan todellinen rauha laskeutuu päällesi ja huomaat, että olet hyväksytty sellaisena kuin olet: syntisenä ihmisenä ilman omia tekoja. Ymmärrät, että syntisiä tekoja et tee sinä vaan synti sinussa, kuten Paavali sanoo. Langennut uskova nousee jälleen ylös ja kohdistaa katseensa Kristukseen, joka on pessyt puhtaaksi hänen syntinsä jo ristillä. Jumalan mielen mukaiset teot seuraavat uskovaa ilman, että hän joutuisi tuntemaan pakottavaa tarvetta tehdä hyvää ollakseen parempi kirkon jäsen. Sellainen vaikutus sillä on kun ymmärtää vihdoin, mitä todellinen armo on. Kristuksessa on ihana elää! Siihen ei tarvita kirkkoja eikä vaikeita oppirakennelmia. Riittää kun uskoo evankeliumiin.

67

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onaikoihineletty

      Vaikeutena on se, miten päästä eroon niistä kaikista harhautuksista joita meille on opetettu lapsesta asti. Ne ovat syöpyneet aivoihin kuin pahin sairaus, johon ei näytä olevan mitään lääkettä. Yleisimmät uskonnot ovat ottaneet opetuksekseen, ohitukset monesta tärkeästä ennustuksesta, Armagedonin ajan alkamisesta, kirjojen aukaisemisesta, "Tuhatvuotiskaudesta", sekä saatanan vapaaksi pääsystä viimeisellä hetkellä ? Ne kaikki on korvattu OIKOTEILLÄ suoraan taivaaseen kunniapaikalle, vain sen vuoksi että henkilö myöntää Jeesuksen olevan MESSIAAN, eli Jumalan POIKA. Ei se niin yksinkertaista voi olla?

      • Advis

        Olet oikeassa. Vaikeaa sen on kun on vuosia tolkutettu samoja asioita.

        Mutta se on juuri niin yksinkertaista! Kun otat vastaa Jeesuksen, niin Pyhä Henki opettaa sinulle mikä on tärkeää ja mikä ei. Siitä ei tarvitse stressata. Kaikki eivät edes tarvitse joillekin toisille tärkeitä opetuksia mainitsemistasi opeista. Heille riittää evankeliumi. Se on luonnekysymys.

        Toisaalta minäkin pikkutarkka ja perusteellinen ihminen, joka aina vaatii ja tarvitsee perusteet kaikkeen, voin uskoon turvaten olla täydellisen luottavainen siihen, että muuta ei tarvita kuin Jeesus. Siihen tarvitaan vain oivallus siitä, mitä Paavali ja Jeesus opettaa: yksinkertaisesta evankeliumista tavallisille ihmisille. Siihen ei tarvita monimutkaisia tulkintoja Danielin ja Ilmestyskirjasta. Raamatun kirjoitukset on tarkoitettu yksinkertaisimmillekin ihmisille. Jumala ei ole tehnyt pelastuksesta sellaista, että tarvittaisiin teologian tutkintoa sen ymmärtämiseen. Usko pois!


      • mnvb
        Advis kirjoitti:

        Olet oikeassa. Vaikeaa sen on kun on vuosia tolkutettu samoja asioita.

        Mutta se on juuri niin yksinkertaista! Kun otat vastaa Jeesuksen, niin Pyhä Henki opettaa sinulle mikä on tärkeää ja mikä ei. Siitä ei tarvitse stressata. Kaikki eivät edes tarvitse joillekin toisille tärkeitä opetuksia mainitsemistasi opeista. Heille riittää evankeliumi. Se on luonnekysymys.

        Toisaalta minäkin pikkutarkka ja perusteellinen ihminen, joka aina vaatii ja tarvitsee perusteet kaikkeen, voin uskoon turvaten olla täydellisen luottavainen siihen, että muuta ei tarvita kuin Jeesus. Siihen tarvitaan vain oivallus siitä, mitä Paavali ja Jeesus opettaa: yksinkertaisesta evankeliumista tavallisille ihmisille. Siihen ei tarvita monimutkaisia tulkintoja Danielin ja Ilmestyskirjasta. Raamatun kirjoitukset on tarkoitettu yksinkertaisimmillekin ihmisille. Jumala ei ole tehnyt pelastuksesta sellaista, että tarvittaisiin teologian tutkintoa sen ymmärtämiseen. Usko pois!

        Kolminaisuus on sitä että on yksi Jumala, yksi Poika jolla viesti ja Pyhä Henki joka on sinussa opettamassa ja nämä kolme pitävät yhtä ja synnyttävät sen seurauksena uskon sinussa.
        Nämä kaikki kolme tarvitaan aina jotta syntyy uusi uskova ja että hän pysyy uskossa.
        USKO ON JUMALAN TEKO MEISSÄ.


      • Advis
        mnvb kirjoitti:

        Kolminaisuus on sitä että on yksi Jumala, yksi Poika jolla viesti ja Pyhä Henki joka on sinussa opettamassa ja nämä kolme pitävät yhtä ja synnyttävät sen seurauksena uskon sinussa.
        Nämä kaikki kolme tarvitaan aina jotta syntyy uusi uskova ja että hän pysyy uskossa.
        USKO ON JUMALAN TEKO MEISSÄ.

        Tuon määritelmän kolminaisuudesta minäkin voisin uskoa. Mutta sitten kun joku rupeaa selittämään, että Jeesus on samaan aikaan tosi Jumala ja tosi ihminen ja että Pyhä Henki olisi persoona, niin minä en vain pysty käsittämään tuollaisia väitteitä. Olen sen verran tyhmä, etten niitä tajua ja kuitenkin sen verran fiksu, että uskallan myöntää ymmärtämättömyyteni. Monet eivät uskalla edes tutkia oman kirkkokuntansa oppien raamatullisuutta saati myöntää etteivät ymmärrä mistä papit puhuvat.

        Tai ehkä olisi fiksumpaa olla vain hiljaa tuosta asiasta, koska melko varmaan joku nyt yrittää todistella omaa uskoaan kolminaisuudesta tähän perään. Se on kuitenkin ihan turhaa, sillä Pyhä Henki on ohjannut minua jo uskomaan muuta. Kun kerran olen nähnyt, miten jokin asia ei perustu Raamattuun, niin on melko mahdotonta saada minut muuttamaan uskoani.


    • kannattaa...harkita

      Onko se uskottavaa väittää että olemme pyhempiä kuin muut? Sapatinherrakansa odottaa että kaikki ei-adventistit tulevat kumartamaan heitä tuhatvuotisessa Valtakunnassa.
      Sapattina onnistuu lepääminen ilman adventismia ja uskomatonta kyllä että Jeesuksen tulon odottaminen onnistuu ilman adv.pastoreitakin.

    • Hei!

      Olen joskus miettinyt pääni puhki, selvittääkseni kaikenlaiset keskeiset teologiat.
      Kuule, nuo kysymykset ovat niin suuria ettei mikään ihme ole ettei urbanisoitunut tavis, porkkananviljelijä tai taatelin tallaaja niin heti pysty ymmärtämään.

      Olen itse aikoinaan menetellyt siten että lykkäsin aina niitä kysymyksiä tuonnemmaksi, mitkä tuntuivat vaikeilta. Aikanaan vilpittömälle tutkijalle valkenee.
      Mutta ei ole välttämätöntä osata ja ymmärtää kaikkea.

      Annan Sinulle joitakin avaimia, joista on apua ongelmaasi;

      "pyhäkkö-oppi. " ??
      - On iso kokonaisuus. Maallinen pyhäkkö palvelus "telttapyhäkössä" oli esikuvaa taivaallisesta.
      Pitäisi tuntea maallinen pyhäkön seremonia ja sitten yrittää ajatella että samankaltainen palvelus jatkuu taivaassa. Jeesus enkeleineen elää ja tekee työtä ihmisen uskoontulon, uskon ylläpitämisen palvelusta. Suuri Babylon erottuu Jumalan pyhistä niin että "taivaan kirjat" avataan Ilm 20 luvun tapahtumissa, -on kaksi ylösnousemusta.

      "Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istumaan majesteetin valtaistuimen oikealla puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäkköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse." (Hebr 8:1-2) - 7-9 luvut.
      "Meillä on suuri ylipappi jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone." (Hebr 10:21)
      Jeesus meni kaikkein pyhimpään ja tekee pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä; Hebr 8:2. Oman verensä kautta sai aikaan iankaikkisen lunastuksen; 9:12. Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään; 10:19. Taivaallinen palvelus on ihmisen hyväksi.
      (Hebr 1:14, 4:14-16, 7:25, 8:5,10)

      Ilosanoma uuden liiton pyhäköstä annettiin jo profeetta Danielille: “Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan?" -Niin kauan että 2300 iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:13-14)

      Uuden liiton oikea pyhäkkö, lopullinen tuomio:
      Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti! (Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13)
      > Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty. (Matt 16:27, Ilm 22:12) Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.
      Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön; > Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.

      Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.
      Maallisen pyhäkön kaikki menot kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi. (Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29) (Ps 78:69, 63:3, 20:3, 96:6, 150:1, Jer 17:12, 2 Aik 30:8,19)

      • Advis

        Minä olen todella opiskellut nuo asiat sen yli 40 vuoden aikana kun olen ollut kirkon jäsen. Yksin ja pastorin kanssa. En ole tullut vakuuttuneeksi sinun selityksieksi kaltaisista yrityksistä selitellä kirkon oppeja. Pyhä Henki on opettanut minua. Kiitos kuitenkin vilpittömästä halustaan puolustella kuin kirkon oppeja.


      • Advis kirjoitti:

        Minä olen todella opiskellut nuo asiat sen yli 40 vuoden aikana kun olen ollut kirkon jäsen. Yksin ja pastorin kanssa. En ole tullut vakuuttuneeksi sinun selityksieksi kaltaisista yrityksistä selitellä kirkon oppeja. Pyhä Henki on opettanut minua. Kiitos kuitenkin vilpittömästä halustaan puolustella kuin kirkon oppeja.

        Olen yrittänyt antaa siinä avaimia mikä voisi avata lukossa olevia asioita.
        Ei muuta vaikutinta.

        Minä en ole vakuuttunut Sinun Pyhän Hengen vakuutuksista että nuo olisivat pelkkää soopaa -ne kirkon sisällä esiin tulevat teologiat ja Ellen Whiten koko työ. Olen varma ettei Pyhä Henki heitä niitä romukoppaan, mutta toisaalta ei tietenkään vaadi ymmärtämään sellaista missä aika ei ole vielä kypsä ymmärrykselle. Ikävuodet ja kokemus yleensä vain tiivistyttää tyhmyyttä, ja ihminen pitää entistä sitkeämmin kiinni kaikista omista vioistaan mitkä olisi pitänyt joskus korjata. Usein tuo vanhempien "viisaus" on niin tyhmää ettei ole tietoa, ei taitoa, ei halua muuhun kuin oman henkilökohtaisen arvon hakemiseen ja omaan mukavuuden haluun. Nuorempien palavat uskot sammuvat vanhempien tyhmyydessä ja oman arvon itsekkyydessä.

        Minuakin on legioona pahoja henkiä vaivannut päivästä toiseen toisinaan. Että näinkin voi olla.
        Ne ovat voimakkaita huojuttamaan ihmistä uskon asioissa ne pahat henget.


      • Advis kirjoitti:

        Minä olen todella opiskellut nuo asiat sen yli 40 vuoden aikana kun olen ollut kirkon jäsen. Yksin ja pastorin kanssa. En ole tullut vakuuttuneeksi sinun selityksieksi kaltaisista yrityksistä selitellä kirkon oppeja. Pyhä Henki on opettanut minua. Kiitos kuitenkin vilpittömästä halustaan puolustella kuin kirkon oppeja.

        Lisäys;

        Katsos usein useita kymmeniä vuosia kirkon penkillä istunut käyttää koko aikansa sen puolustamiseen ettei ole omia vikojaan korjannut vuosikymmenien aikana, vaan tietoisesti on jättänyt itsensä vajaaksi niiltä osin joiden vikojen puolustamiseen menee kaikki aika ja voima ja huomio.
        Vastuutehtävien hoitajia joilla ei mitään Hengen intoa ole ohjelman suorituksessa.

        Mutta organisaation toiminnan tukeminen on arvokas asia, eli se lompsan kaivuu, ja kaikki vähäinenkin mitä yhteiseen toiminnan hyväksi uhraa.

        >> Yksikään ihminen ei selviä syyttömänä halki kymmenien vuosien uskon taipaleen.
        Ylpeä kompastuu helposti, ylpeys lankeemuksen edellä käy.
        Toisesta ihmisestä ei pidä vikoja etsiä, - vikoihin jokainen ihminen syyllistyy.

        Kymmenien vuosien kokemus ei kuitenkaan tuo täydellisyyttä ja viisautta usein, -kun ihminen on pitänyt kymmenet vuodet kiinni sellaisista vioista mitkä ihminen tietää että olisi pitänyt itsessään korjata, ja aika menee itsensä puolustamiseen. Tyhmyys on tiivistynyt vuosikymmenien myötä, ja tyhmyys istuu entistä sitkeämmin vuosikymmenestä toiseen ihmisessä.

        Kerron tässä miten asian laita toisinaan on ikäihmisten suhteen, -mutta en Sinua tai ketään muutakaan ole koskaan kuitenkaan henkilökohtaisella tavalla suoraan arvostellut tällaisessa missään asiassa.

        Seurakuntaelämän aikana kun olen ollut aktiivinen joskus, en sanallakaan avannut suutani kenenkään arvostelemiseksi.

        Jokainen ihminen Suomen Adventtikirkossa ja kaikissa muissakin seurakunnissa ovat ihmisiä joista en ole koskaan puhunut sanaakaan missään. Nämä kaikki ovat saaneet pitää oman henkilökohtaisen uskonsa ja perheensä elämän rauhassa omanaan niin etten ole minä heistä vuosikymmenien varsilla koskaan sanaakaan lausunut missään._


    • "Toisaalta kolminaisuusoppi, joka juontaa juurensa katolisen kirkon oppeihin ja siitä edelleen epäjumalanpalvelukseen" ??

      Emme voi Raamatusta osoittaa aikaa etteikö Isä, Poika ja Pyhä Henki olisi olleet olemassa yhtä aikaa, ja jo ennen aikojemme alkua ihmisinä;

      1 Moos 1:1-2, 1 Kol 1:15-17 _Näiden jakeiden lukeminen jo riittää.
      Sitten luet Kol 2:9, ja Apt 17:29.
      - Ymmärrä "jumaluus" -On Raamatullinen tosiasia että monoteistinen Jumala on ilmaissut itsensä ja tahtonsa ihmisen suhteen näiden kolmen jumaluuden persoonan kautta.


      Tuossa ymmärryksen avaimet.


      Kirkolliskokoukset 300 ja 500 jKr on vain yrittänyt tätä muotoilla sanoiksi.

    • On todella tärkeää, että itse tietää missä seisoo.

      Siksi juuri aikanaan lähdin selvittelemään esim. sitä, mitä Jeesus opetti, ja miten se eroaa siitä miten Paavali opetti. Ja onhan niillä eroja, siinä kuin yöllä ja päivälläkin.

      Selvitä itsellesi mikä myytissä on totta ja mikä ei.

      • Advis

        Olen tullut siihen lopputulokseen että vaikka Jeesuksen ja Paavalin opetukset ovat erilaisia, ne voidaan ymmärtää silti osaksi Raamatun kokonaissanomaa. Minusta on mielenkiintoista ymmärtää myös Raamatun kirjojen historiaa. Ihmettelen vallan sitä, että en ole menettänyt uskoani tässä prosessissa. Kiitos sinulle valaisevista näkökannoistasi!


    • " ihmisen ruokavalio, juomat ja ruoat tai tietynlainen pukeutuminen tekisivät ihmisestä jotenkin parempia Jumalan silmissä. " ??


      Adventtikirkko ei käskytä kenenkään ruokapöytää eikä vahdi kenenkään syömisiä. Kirkolla on hiukan terveys-kasvatusta olemassa vielä perintönä niiltä ajoilta kun adventtiliike oli uranuurtaja ennen lääketieteen aikaa ihmisten hoitamisessa luontaishoidoilla. Parantoloita perustettiin joissa luonnon lääkkeet ja elävän ravinnon ruokaa.

      Jumalan terveysneuvo kerrotaan 3 Moos 11, -siinä on kyse niin yksinkertaisesta asiasta että "puhtaat" eläimet ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä, -nämä eivät kerää saastejäämiä ja eläintauteja ravintoketjussa, jotka lopulta päätyisivät ihmiseen -ravintoketjun viimeiseen olevaiseen ruokailijaan.

      Adventtikirkon Raamattu opistolla http://media7.fi on yksi terveys-kurssi, jossa on yksinkertaisimpia perusasioita. On hyvä kurssi niille joiden elämäntavat ovat rempallaan.

      Adventtikirkossakaan ei usko on "syömistä ja juomista siis."

      Oikein ymmärrettynä kaikki liittyy ihmisen terveyteen, ei pelastus-opin kappaleisiin.

      Kirkko kattaa omat ruokatarjoilunsa aina lakto-ovo-vegetaristisella ruokavaliolla.
      Lihat on poissa, mutta maitotuotteet ja kananmunat kuuluvat ko. valioon.


      Ei tämän kummempaa.

      Minä olen 1990 aloittanut ruokaremonttini, jo ennen kuin tiesin Adventtikirkosta mitään -edes missä Adventtikirkko on kotikaupungissani. Luin ennen tietokone aikaa kaikkien kaupungin kirjastojen kirjat joissa oli life-style-ravinto, ja terveys-tohtorit, luonnon yrtit, ja keittokirjat läpi.

      En ole itsekään Adventtikirkon jäsen, -olen ollut vuosituhannen alusta 7- vuoden ajan, mutta olen Raamatun kirjoituksia tutkinut aikaisemmin jo 1995 alkaen. Olen kuitenkin henkilökohtaisista syistä poissa kirkon toiminnasta, en sen vuoksi ettenkö ymmärtäisi joitakin opetuksia.


      Ihmisen vaatimus ei ole kaikkea ymmärtää. Minulla nyt sattui olemaan niin hyviä perustietoja Raamatusta ettei minulla ollut vaikeuksia ymmärtää Raamatun tutkijoiden juttuja ja teologioita.

    • "Ellen Whiten opetuksista löytyy Raamatun vastaisia asioita. Yksittäisen ihmisen korottaminen noin korkeaan asemaan seurakunnassa vastaa julkkisten palvontaa tai vielä pahempaa: epäjumalanpalvelusta." ??


      Olen hankkinut jokaisen suomennetun White kirjan, ja lukenutkin. Whiten lahjat löytyvät kaikki 1 Kor 12 luvusta. Hänellä oli useita Hengen lahjoja. 1 Tess 5:19-23 Raamatun ohjeen mukaan kymmenet miljoonat ihmiset ovat lukeneet Whiten kirjoja.
      Hän oli erinomainen Raamatun opettaja, hän sai Jumalalta oman aikansa seurakunnan tarpeisiin ohjeita, ja hän uhrasi elämänsä Kristuksen korottamiseksi ja -seurakunnan Jumalan -lähimmäisten palveluun. Hän kirjoittaa omalla ihmisen persoonallisella kielenkäytöllä, ja oman aikansa evankeliumin välineiden rajoittamana. Oman aikansa ihmisten parissa, oman aikansa rajoituksissa.
      Hän osasi erinomaisesti opettaa jumalattomuuden ja pyhyyden eron. Kieli on muuttunut hänen ajoista ja välineet, siksi hänen kirjojaan voi vain soveltaen lukea. Joitakin hartauskirjoja on koottu lauseista ja ovat erinomaisia. Pari kolme teosta on melko lailla aina luettavissa, mutta Suomessa ei Adventtikirkolla enää kirjapainoa ole, ja juuri mitään paineta muuallakaan kirjoja. Ei myynnissä ole yllin kyllin mitään. Kirkon Raamatun tutkiskelun opas on erinomainen ja huipputeologien valmistama. Raamattu tunnin vetäjä on kuitenkin täysin vapaa kirjasesta, mutta on ohjelman järjestämisen tukena kuitenkin ja viikon aiheessa kuitenkin pysytään, vaikka sana on vapaa.


      White ei kirjoittanut Adventtikirkon teologiaa riviäkään, mutta hänen mies oli toimielimessä jossa teologiaa jo kirkolle kirjoitettiin.
      Adventtikirkko on rekisteröity 1863.

    • "Pyhä Henki toimii yksilötasolla. Se ei vaadi massiivisia organisaatioita toimiakseen. Päin vastoin! Massiivisen kirkon lukkoonlyödyt opinkohdat haittaavat Pyhän Hengen toimintaa." ??

      Organisaatiolla on pakko olla rakenne ollaksensa olemassa. On pakko olla säännötkin.
      - Totta on että uskonpuhdistuksessa on käytetty globaaleja organisaatioita. Näin se vaan on.
      Uskonpuhdistuksen työ on suoritettu useiden globaalien organisaatioiden kautta, ns. protestanttisten kirkkojen kautta.

      Adventtikirkon ylin toimielin koostuu joka jäsenmaan edustajasta.
      Hyvä näin ettei kukaan voi väittää Adventtikirkkoa "Amerikasta johdetuksi."
      Amerikassa on suuria seurakuntia, joilla omia sinfonia-orkestereitakin.
      Adventtikirkko kuitenkin johdetaan jokaisesta jäsenmaasta yhtä paljon.
      Myös toimielimen istuva puheenjohtaja valitaan kaikkien jäsenmaiden ehdokkaista määräajaksi toimikaudeksi.


      Tottakai päätettävät asiat ovat sellaisia että niissä aina äänestetään tulos.

    • "Adventisti kulkee kohti Taivasta teko kerrallaan kun muiden vapaaseurakuntien uskovaiset uskovat kertakaikkisen pelastukseen ristillä ja täysin lahjaksi saatuun armoon. Todellinen armo on silloin vaikea käsittää kun on perinnäissääntöjä joka lähtöön. Jeesus on tehnyt meistä puhtaita kerralla eikä hän vaadi meiltä luonteen kehittämistä Kristuksen kaltaisuuteen, kuten kirkko Whiten suulla opettaa. Ajatus on jo lähtökohtaisesti absurdi. Kukaan ei pysty olemaan Kristuksen kaltainen. Ei edes lähelle! Ihmisen tekojen yritykset ovat hyvyydessään pieniä kuin herne, kun niitä verrataan Jumalan hyvyyteen, joka on kuin auringon kokoinen. " ???



      Jeesusko on puhtaaksi tehnyt ihmisen?` Syntiä vaan ihmiset tekevät edelleen. Uskovainenkin lankeaa syntiin.

      Whiten ylevät sanat haluavat kertoa miten aiheellinen synnin pelko on. Mutta toisaalta White opettaa että ihminen lähestyy esikuvaansa Kristusta rakkaudessa. Ei ole kyse ihmisen jumalaksi muuttumisesta, vaan siitä että esikuva -kaikki se mitä Jeesus opetti on rakasta -kun ihminen katsoo Jeesukseen.

      >>> Golgatan uhri on kertakaikkinen kerralla annettu yksi ja ainoa. Muuta ei ole.
      Tämä on aina totinen tosi, ei Adventtikirkossa kukaan luule uusista uhreista tai Golgatan epäpätevyydestä mitään.
      On vaan todellinen asia se taivaallinen palvelus Raamatun mukaan, ja ne "taivaan kirjat" Ilm 20 luvussa. Taivaan kirjoja kirjoitellaan tässä ajassa -ihmisen armonajassa- -Kirjaan on merkintä tehty kun ihminen armonaikansa päättää.

      • Advis

        White kirjoittaa, että syntejä ei annettu anteeksi ristillä vaan ne vietiin pyhäkkö toimitukseen vielä käsiteltäviksi.

        Opinkohtien mukaan synnit annettiin vain osittain anteeksi ristillä ja osittain tutkivassa tuomiossa.

        Flink taas esittää, että nykyisen kirkon teologian mukaan synnit sovitettiin ristillä mutta uskovat saavat vapautuksensa vasta tutkivassa tuomiossa.

        Tämä on kolminaismoralistista, sillä Raamattu sanoo, että synnit annettiin kertakaikkisesti anteeksi ristillä. Adventistit opettavat, että Jeesus meni kaikkein pyhimpään 1844 mutta Raamatun mukaan Jeesus meni kaikkein Pyhimpään heti ristin kuoleman jälkeen. Uskotko Raamattuun vai Adventtikirkkoon?


      • Advis

        Kyllä! Jeesus teki syntiset puhtaiksi Jumalan edessä ristinkuolemansa kautta. Tätä ei Paavalikaan kiellä.


      • Advis kirjoitti:

        White kirjoittaa, että syntejä ei annettu anteeksi ristillä vaan ne vietiin pyhäkkö toimitukseen vielä käsiteltäviksi.

        Opinkohtien mukaan synnit annettiin vain osittain anteeksi ristillä ja osittain tutkivassa tuomiossa.

        Flink taas esittää, että nykyisen kirkon teologian mukaan synnit sovitettiin ristillä mutta uskovat saavat vapautuksensa vasta tutkivassa tuomiossa.

        Tämä on kolminaismoralistista, sillä Raamattu sanoo, että synnit annettiin kertakaikkisesti anteeksi ristillä. Adventistit opettavat, että Jeesus meni kaikkein pyhimpään 1844 mutta Raamatun mukaan Jeesus meni kaikkein Pyhimpään heti ristin kuoleman jälkeen. Uskotko Raamattuun vai Adventtikirkkoon?

        Hei!

        Adventtikirkon oppi ei sisällä pelastusehtoja_!_

        Adventtikirkko ei päätä kuka pelastuu ja kuka ei pelastu siis-.

        Ei tuo mitä esität ole kaksinaismoraalia, kun ensin käsität sen ettei Adventtikirkossa kukaan kiellä Golgatan ristiä ihmiskunnan ainutkertaisena syntien sovituksena. Ei kukaan ole niin tyhmä Adventtikirkossa.


        Et vaan ymmärrä sitä että Jeesus elää taivaissa enkelijoukkojen kanssa, ja ihmiset tekevät syntiä edelleen Golgatan rististä huolimatta. Synti ei kadonnut maailmasta Golgatan ristillä että jokainen olisi puhdas ja synnitön.
        >> Että ihmisen ikuinen kohtalo voitaisiin oikeudenmukaisen menetelmän missiossa päättää ja lausua se tuomio minkä ihminen saa armonajassa eletyn elämänsä perusteella, -se tuomio mikä on kirjoitettu "elämän kirjaan" -Ilm 20 luvussa -samassa luvussa on esitelty kaksi erilaista ylösnousemusta. Lue Ilm 20 hyvin.


        Sinne vaan kuule tulee niihin kahteen Ilm 20 ylösnousemukseen vuosituhansien varsilla eläneitä ihmisiä Golgatan rististä huolimatta kuulemaan sen että ovat omalla päätöksellään kieltäneet Golgatan ristin arvon ja viettäneet jumalattoman elämän omalla päätöksellään. Että ovat torjuneet Jumalan puhuttelun sitkeästi joka kerta.
        Golgatan risti ei ole siis toisessa ylösnousemuksessa puhdistanut näitä ihmisiä, mutta Golgatan risti on ollut näidenkin lopulliseen kuolemaan tuomittujen ihmisten mahdollisuus elämänsä aikana Joh 3:16.

        ”Silloin astuu esiin Miikael, suuri enkeliruhtinas joka seisoo kansasi suojana ja tulee ahdistuksen aika jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen kun kansoja on ollut aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi, pelastuu jokainen jonka nimi on kirjoitettu kirjaan;" Dan 12:1.

        ”Näin myös kuolleet suuret ja pienet seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella mitä kirjoihin oli merkitty kukin tekojensa mukaan; ” Ilm 20:12.

        Luuk 10:20, Fil 4:3, Ilm 21:27; On oltava selvät perusteet miten niin suurta tuomioprosessia käydään.


        Älä takerru ihmisten teologienkaan omaan henkilökohtaiseen terminologiaan, terminologia on tilannekohtaista ja yksilöllistä. Kehitä omia synonyymeja jos et asiaa ymmärrä.


        >>> Mutta annoin joitakin avaimia millä asia voisi päästä valkenemaan olevaisille.


      • Jarinhotelli4 kirjoitti:

        Hei!

        Adventtikirkon oppi ei sisällä pelastusehtoja_!_

        Adventtikirkko ei päätä kuka pelastuu ja kuka ei pelastu siis-.

        Ei tuo mitä esität ole kaksinaismoraalia, kun ensin käsität sen ettei Adventtikirkossa kukaan kiellä Golgatan ristiä ihmiskunnan ainutkertaisena syntien sovituksena. Ei kukaan ole niin tyhmä Adventtikirkossa.


        Et vaan ymmärrä sitä että Jeesus elää taivaissa enkelijoukkojen kanssa, ja ihmiset tekevät syntiä edelleen Golgatan rististä huolimatta. Synti ei kadonnut maailmasta Golgatan ristillä että jokainen olisi puhdas ja synnitön.
        >> Että ihmisen ikuinen kohtalo voitaisiin oikeudenmukaisen menetelmän missiossa päättää ja lausua se tuomio minkä ihminen saa armonajassa eletyn elämänsä perusteella, -se tuomio mikä on kirjoitettu "elämän kirjaan" -Ilm 20 luvussa -samassa luvussa on esitelty kaksi erilaista ylösnousemusta. Lue Ilm 20 hyvin.


        Sinne vaan kuule tulee niihin kahteen Ilm 20 ylösnousemukseen vuosituhansien varsilla eläneitä ihmisiä Golgatan rististä huolimatta kuulemaan sen että ovat omalla päätöksellään kieltäneet Golgatan ristin arvon ja viettäneet jumalattoman elämän omalla päätöksellään. Että ovat torjuneet Jumalan puhuttelun sitkeästi joka kerta.
        Golgatan risti ei ole siis toisessa ylösnousemuksessa puhdistanut näitä ihmisiä, mutta Golgatan risti on ollut näidenkin lopulliseen kuolemaan tuomittujen ihmisten mahdollisuus elämänsä aikana Joh 3:16.

        ”Silloin astuu esiin Miikael, suuri enkeliruhtinas joka seisoo kansasi suojana ja tulee ahdistuksen aika jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen kun kansoja on ollut aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi, pelastuu jokainen jonka nimi on kirjoitettu kirjaan;" Dan 12:1.

        ”Näin myös kuolleet suuret ja pienet seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella mitä kirjoihin oli merkitty kukin tekojensa mukaan; ” Ilm 20:12.

        Luuk 10:20, Fil 4:3, Ilm 21:27; On oltava selvät perusteet miten niin suurta tuomioprosessia käydään.


        Älä takerru ihmisten teologienkaan omaan henkilökohtaiseen terminologiaan, terminologia on tilannekohtaista ja yksilöllistä. Kehitä omia synonyymeja jos et asiaa ymmärrä.


        >>> Mutta annoin joitakin avaimia millä asia voisi päästä valkenemaan olevaisille.

        Lisäys;

        Adventtikirkon tehtävä on ylläpitää alustaa missä kansalaisen hengellinen elämä olisi Raamatun evankeliumin Jeesus Kristus uskon arvojen kanssa sovussa, -alustaa jossa kansalainen löytää itse pelastuksen Jeesuksessa henkilökohtaisella tavalla, ja alusta jossa kansalainen voi elää vertaistuen parissa aatteessa ja arvossa -samassa sellaisessa Kristuksessa, -sekä että globaali organisaatio suorittaa 1800 luvulta saakka Matt 28:18-20 lähetys-tehtävää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin missiossa.

        > Kirkko ei päätä ihmisen pelastusta eikä voi tahdittaa ja vaatia ihmisen ymmärrystä, mutta luoda ja ylläpitää alustaa.

        Kenenkään usko ei onnistu ilman henkilökohtaista rakkaus-suhdetta Jeesukseen Kristukseen -Jumalaan.
        Yksilön pelastus Kristuksessa on aina yksilöllisen tien tulos Jumalan -Jeesuksen seurassa -alustalla. Alustan toiminnasta poissakin elää ihmisiä hengellisien asioiden kanssa painien.


    • "Riittää kun uskoo evankeliumiin." ??

      - Jokaisen olevaisen ainoa pelastus on Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
      Ei ole mitään muuta. Joh 3:16.


      Jollakin ohjelmalla on elämää täytettävä ja uskoa ylläpidettävä. Ei kukaan kirkon penkillä istu kahta tuntia viikossa Jeesuksen kuvaa katsomassa.

      Monenlaista kivaa ja teologeille leipätyötä on Raamatun tutkimus ajankuluksi tuottanut.

      • Advis

        Yhdyn kommenttisi.


    • Olisi hienoa olla Kristuksen kaltainen: sellainen ihminen, joka ei tee koskaan syntiä, vaikka siihen olisi mahdollisuus ja kohtaisi viettelyksiä ja kiusauksia. Miten mahtaa olla tuleva elämä "taivaassa"?

      Jos kaikki ihmiset olisivat Kristuksen kaltaisia, niin kukaan ihminen ei tekisi pahaa toiselle ihmiselle. Olisihan se hieno asia! Koska se ei toteudu tässä maailmassa, niin onneksi se toteutuu tulevassa.

      Kristus tulee takaisin ja muuttaa meidät elossa olevat silmänräpäyksessä sellaisiksi kuin hän on: synnittömiksi. Kuolleet pyhät nousevat ylös haudoistaan ja hekin muuttuvat silmänräpäyksessä täysin synnittömiksi ihmisiksi Jumalan tekona.

      On hienoa, että syntymättömät lapset ja sylilapset ja sellaisina kuolleet nousevat ylös kuolleista yhdessä muiden pyhien ja valittujen, niin että me pääsemme Herran luokse hänen tulemuksessaan. Osa kulkee tulen lävitse, mutta kaikki pyhittyvät ja muuttuvat pyhityksen kautta sellaisiksi, jotka eivät enää koskaan syntiä tee.

      Tai sitten kaikki kulkevat tulen lävitse, koska yhtään täysin pyhää ei ole tässä elämässä pois lukien meidän Herramme Jeesus Kristus?

      Mutta totta kai sikiönä ja vauvana pois nukkuneet ja ennen Jeesuksen syntymää syntyneet ja ne jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta pannaan vielä kerran koetteille josko ehkä totena pitäminen sittenkin voisi heidät pelastaa?

      Evankeliumi on ilosanoma siitä, että ne, jotka pitävät totena sen sanoman pelastuvat, mutta jotka eivät pidä sitä totena, joutuvat kadotukseen.

      Jos olet elänyt hyvän elämän ja karttanut pahaa, mutta saat kuulla evankeliumin, mutta et pidä totena sen sanomaa (Jumalan on herättänyt Jeesuksen kuolleista), niin joudut kadotukseen.

      Tottakai tämä on reilua sen mielestä, joka uskoo Raamatun sanomaan. Olisi siis parempi olla hyvä ihminen ja olla kuulematta evankeliumi, kuin olla hyvä ihminen ja kuulla se, koska evankeliumin epäileminen voisi johtaa kadotukseen, vaikka olet elänyt paremmin kuin ne, jotka ovat pitäneet totena evankeliumin.

      • Advis

        Kamalaa eikö totta!


      • uskommehannäin
        Advis kirjoitti:

        Kamalaa eikö totta!

        Emme me olleet kadotettuja siksi että teimme syntiä vaan siksi että saimme perinnöksi elämän jolle oli säädetty karkoitus Paratiisista.
        Jeesuksessa vasta saimme pääsyn täältä eteenpäin sillä ennen häntä ei ollut Jumalalle kelvollista välimiestä joka ottaisi meidän nimiinsä . Jumalalle kelpaa vain täydellinen. Mutta hän voi kelpuuttaa heidät joita tämä TÄYDELLINEN kutsuu omiksi veljikseen.
        Jeesus tuli tänne ollakseen Aadamin sukulunastaja ja päästäkseen asemaan suvun päämiehenä johon Aadam ei lankeemuksensa vuoksi kelvannut Jumalan edessä.
        Näinollen pelastus ei ole saatavissa lain noudattamisen kautta vaan tunnustaen että me voimme pelastua täältä vain Jeesuksen avulla ja hänen armostaan.


      • uskommehannäin kirjoitti:

        Emme me olleet kadotettuja siksi että teimme syntiä vaan siksi että saimme perinnöksi elämän jolle oli säädetty karkoitus Paratiisista.
        Jeesuksessa vasta saimme pääsyn täältä eteenpäin sillä ennen häntä ei ollut Jumalalle kelvollista välimiestä joka ottaisi meidän nimiinsä . Jumalalle kelpaa vain täydellinen. Mutta hän voi kelpuuttaa heidät joita tämä TÄYDELLINEN kutsuu omiksi veljikseen.
        Jeesus tuli tänne ollakseen Aadamin sukulunastaja ja päästäkseen asemaan suvun päämiehenä johon Aadam ei lankeemuksensa vuoksi kelvannut Jumalan edessä.
        Näinollen pelastus ei ole saatavissa lain noudattamisen kautta vaan tunnustaen että me voimme pelastua täältä vain Jeesuksen avulla ja hänen armostaan.

        "Emme me olleet kadotettuja siksi että teimme syntiä vaan siksi että saimme perinnöksi elämän jolle oli säädetty karkoitus Paratiisista. "

        Höpöhöpö.

        Perisyntioppi on harhaoppia. Raamatun mukaan jokainen tuomitaan omien tekojensa mukaan, eikä sieltä muuta opetusta asiasta löydy.


      • Exap kirjoitti:

        "Emme me olleet kadotettuja siksi että teimme syntiä vaan siksi että saimme perinnöksi elämän jolle oli säädetty karkoitus Paratiisista. "

        Höpöhöpö.

        Perisyntioppi on harhaoppia. Raamatun mukaan jokainen tuomitaan omien tekojensa mukaan, eikä sieltä muuta opetusta asiasta löydy.

        ”Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isien pahoista teoista, vaadin tilille ne jotka vihaavat minua.” (2 Moos 20:5)
        "Polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." (2 Moos 20:6)

        Aadam ja Eeva lankesivat syntiin. Siitä lähtien ymmärretään että ihmiskunta on ollut "perisynnin" alainen. (1 Moos 3:13-19)

        Yleisesti perisynnillä ymmärretään asiantilaa mikä johtuu syntiinlankeemuksesta ja että ihminen on Jumalasta erossa. Perisynnin tapatottumuksetkin siirtyvät eteenpäin isiltä pojille;
        Psalmi 51:7. Room. 5:12, 2 Moos. 33:3. 1 Moos 3:7.

        Raamattu opettaa, että jokainen vastaa omista teoistaan. "Perisynti" kulkee tapatottumuksina sekä ihmisen ”lihan” taipumuksena. Isien perinteitä siirtyy jälkipolville kasvatuksen ja uskomuksien myötä.

        ”Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan;” 5 Moos 24:16.
        ”Niinä päivinä ei enää sanota: ”Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo. Jokainen kuolee oman syntinsä tähden, ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo;” Jer 31:29-30, Hes 18:2-4.

        Usko tuottaa Hengen hedelminä kypsymisen tuloksena kokonaan uuden luonteen joista vanhat perityt tavat ovat poissa; 2 Kor 5:17, Room 7:22, Gal 5:22-26.
        Ihminen ottaa uskossa vastaan Jeesuksen uudesti syntymisen myötä rakkaudessa Jumalaan hylkää syntinsä; Joh 3:3-8.

        Uudestisyntynyt kristittykin erehtyy, mutta Jeesus ylipappina taivaallisessa pyhäkössä on katuneen ja kääntyneen erehtyjän puolustaja; Hebr 8-9, 1 Joh 2:1-5. Uskoon tullut kuitenkin hylännyt jatkuvan ja tahallisen synnin tekemisen.

        Ihminen voi perisynnin vuoksi elää jatkuvassa kapinassa Jumalan tahtoa vastaan, kieltää Jumalan ja Jumalan Hengen kaiken puhuttelun. Kääntymättömänä ihminen on tuomion alainen.
        ”Kun olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja iankaikkinen elämä Herrassa Jeesuksessa, meidän Herrassamme;” Room 6:22-23.

        Jeesus rakasti lapsia ja siunasi heitä. Jeesus opetti "Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan kun lapsi, hän ei sinne pääse;" (Mark 10:13-16.

        Lapsia ei kastettu. Lapset ovat herkkiä vastaanottamaan evankeliumia. Kun lapsi tulee ikään jossa hän on Jumalan arvion mukaan kypsä tekemään itse päätöksiään lapsi vastaa päätöksistään itse. Siihen saakka lapsi on vanhempiensa pyhittämä ja lapsi on ”puhdas.” Lapsilla ei ole lapsena ymmärrystä perisynnin vuoksi riittävästi tehdä valintojaan ja vastata niistä itse. Vanhempien vastuu kasvatuksessa on siksi ratkaiseva ja tärkeä. On huomioitava aina kaikessa synnin erehdyksessä Raamatun opetus että oikeudenmukainen Jumala rankaisee ihmistä ihmisen ymmärryksen mukaan; Luuk 12:47-48.

        "Mies joka ei usko on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä." (1 Kor 7:14)

        Jumalattomien lapsista Raamattu noudattaa samaa käytäntöä, että he ovat vanhempiensa pyhittämiä tai kiroamia. "Jumalattomien siemen hävitetään" (VKR: Ps 37:28-29) "Heidän lapsensa Sinä hävität maan päältä, heidän jälkeläisensä ihmisten joukosta." (Ps 21:11)

        Raamatussa uskovan kaste liittyy uskoon ja kääntymykseen. Kasteessa ihminen hautaa vanhan elämänsä ja alkaa elää uutta elämää Kristuksessa. Ihmisen persoonallisuus muuttuu uudeksi Jumalan Hengen vaikutuksessa. "Menkää maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, joka ei usko, tuomitaan kadotukseen;" Mark 16:15-16.

        Jumalan valtakunnassa kuitenkin varmasti tulee olemaan sellaisiakin jotka eivät ole päässeet kasteelle. Ihmisen ymmärryksellä emme voi olla tuomareina. Emme voi päätellä kenenkään pelastumista tarkasti. Kaikki ihmiset historiassa eivät ole kuulleet evankeliumin tuojien sanomaa mutta ovat voineet olla oikeudenmukaisia ja hurskaita Jumalan Hengen puhuttelussa.

        Raamatussa on kuitenkin ilmoitettu tietyt ehdot; a) Usko Jeesukseen, yksin uskosta yksin armosta, b)Jumalan laki synnin opettajana on "lopun ajan pyhän ihmisen" vaatimus ja tuntomerkki. >>> Ilm 14:12.
        Lisäksi c) pyhitys, rauhan teot ja pyrkimykset. >>> Hebr 12:14.
        Pyhitys merkitsee että ihminen kaikissa toimissaan elämässään ensin huomioi että on Jumalan tahdon kanssa sovussa; 1 Joh 4:8, 5:1-5.

        Tuomitsemiseen ei ihmisellä ole oikeutta; Matt 7:1-2, Jaak 2:13.
        Syntinen voi aina myöhemmin elämässään tehdä parannuksen ja katua syntinsä. Syntisellä on vapaa valinta ottaa vastaan Jeesus Kristus ja pelastua synneistään.
        Etsikko- ja armonaika on ihmisen elämän aika. Kukaan ei synny valmiiksi tuomittuna.


        jatkan perisynnistä alla >> ..


      • Jarinhotelli4 kirjoitti:

        ”Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isien pahoista teoista, vaadin tilille ne jotka vihaavat minua.” (2 Moos 20:5)
        "Polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." (2 Moos 20:6)

        Aadam ja Eeva lankesivat syntiin. Siitä lähtien ymmärretään että ihmiskunta on ollut "perisynnin" alainen. (1 Moos 3:13-19)

        Yleisesti perisynnillä ymmärretään asiantilaa mikä johtuu syntiinlankeemuksesta ja että ihminen on Jumalasta erossa. Perisynnin tapatottumuksetkin siirtyvät eteenpäin isiltä pojille;
        Psalmi 51:7. Room. 5:12, 2 Moos. 33:3. 1 Moos 3:7.

        Raamattu opettaa, että jokainen vastaa omista teoistaan. "Perisynti" kulkee tapatottumuksina sekä ihmisen ”lihan” taipumuksena. Isien perinteitä siirtyy jälkipolville kasvatuksen ja uskomuksien myötä.

        ”Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan;” 5 Moos 24:16.
        ”Niinä päivinä ei enää sanota: ”Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo. Jokainen kuolee oman syntinsä tähden, ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo;” Jer 31:29-30, Hes 18:2-4.

        Usko tuottaa Hengen hedelminä kypsymisen tuloksena kokonaan uuden luonteen joista vanhat perityt tavat ovat poissa; 2 Kor 5:17, Room 7:22, Gal 5:22-26.
        Ihminen ottaa uskossa vastaan Jeesuksen uudesti syntymisen myötä rakkaudessa Jumalaan hylkää syntinsä; Joh 3:3-8.

        Uudestisyntynyt kristittykin erehtyy, mutta Jeesus ylipappina taivaallisessa pyhäkössä on katuneen ja kääntyneen erehtyjän puolustaja; Hebr 8-9, 1 Joh 2:1-5. Uskoon tullut kuitenkin hylännyt jatkuvan ja tahallisen synnin tekemisen.

        Ihminen voi perisynnin vuoksi elää jatkuvassa kapinassa Jumalan tahtoa vastaan, kieltää Jumalan ja Jumalan Hengen kaiken puhuttelun. Kääntymättömänä ihminen on tuomion alainen.
        ”Kun olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja iankaikkinen elämä Herrassa Jeesuksessa, meidän Herrassamme;” Room 6:22-23.

        Jeesus rakasti lapsia ja siunasi heitä. Jeesus opetti "Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan kun lapsi, hän ei sinne pääse;" (Mark 10:13-16.

        Lapsia ei kastettu. Lapset ovat herkkiä vastaanottamaan evankeliumia. Kun lapsi tulee ikään jossa hän on Jumalan arvion mukaan kypsä tekemään itse päätöksiään lapsi vastaa päätöksistään itse. Siihen saakka lapsi on vanhempiensa pyhittämä ja lapsi on ”puhdas.” Lapsilla ei ole lapsena ymmärrystä perisynnin vuoksi riittävästi tehdä valintojaan ja vastata niistä itse. Vanhempien vastuu kasvatuksessa on siksi ratkaiseva ja tärkeä. On huomioitava aina kaikessa synnin erehdyksessä Raamatun opetus että oikeudenmukainen Jumala rankaisee ihmistä ihmisen ymmärryksen mukaan; Luuk 12:47-48.

        "Mies joka ei usko on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä." (1 Kor 7:14)

        Jumalattomien lapsista Raamattu noudattaa samaa käytäntöä, että he ovat vanhempiensa pyhittämiä tai kiroamia. "Jumalattomien siemen hävitetään" (VKR: Ps 37:28-29) "Heidän lapsensa Sinä hävität maan päältä, heidän jälkeläisensä ihmisten joukosta." (Ps 21:11)

        Raamatussa uskovan kaste liittyy uskoon ja kääntymykseen. Kasteessa ihminen hautaa vanhan elämänsä ja alkaa elää uutta elämää Kristuksessa. Ihmisen persoonallisuus muuttuu uudeksi Jumalan Hengen vaikutuksessa. "Menkää maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, joka ei usko, tuomitaan kadotukseen;" Mark 16:15-16.

        Jumalan valtakunnassa kuitenkin varmasti tulee olemaan sellaisiakin jotka eivät ole päässeet kasteelle. Ihmisen ymmärryksellä emme voi olla tuomareina. Emme voi päätellä kenenkään pelastumista tarkasti. Kaikki ihmiset historiassa eivät ole kuulleet evankeliumin tuojien sanomaa mutta ovat voineet olla oikeudenmukaisia ja hurskaita Jumalan Hengen puhuttelussa.

        Raamatussa on kuitenkin ilmoitettu tietyt ehdot; a) Usko Jeesukseen, yksin uskosta yksin armosta, b)Jumalan laki synnin opettajana on "lopun ajan pyhän ihmisen" vaatimus ja tuntomerkki. >>> Ilm 14:12.
        Lisäksi c) pyhitys, rauhan teot ja pyrkimykset. >>> Hebr 12:14.
        Pyhitys merkitsee että ihminen kaikissa toimissaan elämässään ensin huomioi että on Jumalan tahdon kanssa sovussa; 1 Joh 4:8, 5:1-5.

        Tuomitsemiseen ei ihmisellä ole oikeutta; Matt 7:1-2, Jaak 2:13.
        Syntinen voi aina myöhemmin elämässään tehdä parannuksen ja katua syntinsä. Syntisellä on vapaa valinta ottaa vastaan Jeesus Kristus ja pelastua synneistään.
        Etsikko- ja armonaika on ihmisen elämän aika. Kukaan ei synny valmiiksi tuomittuna.


        jatkan perisynnistä alla >> ..

        Jatkoa perisyntiin …


        Kaikki millä ihminen nimittelee, syyttää, herjaa, panettelee, leimaa ja tuomitsee toista ihmistä merkitsee ”tuomiota” ihmisen suusta lausuttina. Ihmisen suusta ei sopivaa tuomio. Toinen voi muuttaa mielensä, katua syntinsä ja tehdä parannuksen. Ihmisten tavat ja arvot muuttuvat elämän myötä.
        - Mitä jos olisitkin hänet tuominnut ja hän on tapansa muuttanut Kristuksessa?

        Maamme lait kriminalisoivat kunnian loukkaamisen kenenkään tavoista riippumatta.
        Ihmisen tavoista riippumatta kunnian loukkaaminen on rangaistava teko. Ihmisen panettelu ja herjamainen ei auta ketään koskaan.

        Parannuksen ja sovituksen jälkeen seuraa aina anteeksianto. Aito synnin suru Jumalan edessä johtaa aitoon katumukseen, parannukseen ja anteeksiantoon. Vain niiltä ihmisiltä joita vastaan on rikkonut pyydetään anteeksi.

        ”Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.”
        (Ilm 22:12)

        Usko on Jumalan vanhurskauden lahja.


      • Jarinhotelli4 kirjoitti:

        Jatkoa perisyntiin …


        Kaikki millä ihminen nimittelee, syyttää, herjaa, panettelee, leimaa ja tuomitsee toista ihmistä merkitsee ”tuomiota” ihmisen suusta lausuttina. Ihmisen suusta ei sopivaa tuomio. Toinen voi muuttaa mielensä, katua syntinsä ja tehdä parannuksen. Ihmisten tavat ja arvot muuttuvat elämän myötä.
        - Mitä jos olisitkin hänet tuominnut ja hän on tapansa muuttanut Kristuksessa?

        Maamme lait kriminalisoivat kunnian loukkaamisen kenenkään tavoista riippumatta.
        Ihmisen tavoista riippumatta kunnian loukkaaminen on rangaistava teko. Ihmisen panettelu ja herjamainen ei auta ketään koskaan.

        Parannuksen ja sovituksen jälkeen seuraa aina anteeksianto. Aito synnin suru Jumalan edessä johtaa aitoon katumukseen, parannukseen ja anteeksiantoon. Vain niiltä ihmisiltä joita vastaan on rikkonut pyydetään anteeksi.

        ”Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.”
        (Ilm 22:12)

        Usko on Jumalan vanhurskauden lahja.

        Täsmennys edelliseeni;


        Raamatussa on kuitenkin ilmoitettu tietyt ehdot; a) Usko Jeesukseen, yksin uskosta yksin armosta, b)Jumalan laki synnin opettajana on "lopun ajan pyhän ihmisen" tuntomerkki. > Ilm 14:12.
        Lisäksi c) pyhitys, rauhan teot ja pyrkimykset. > Hebr 12:14.
        Pyhitys merkitsee että ihminen kaikissa toimissaan elämässään ensin huomioi että on Jumalan tahdon kanssa sovussa; 1 Joh 4:8, 5:1-5.
        >>> Pelastuksen ehto on yksin usko Jeesukseen Kristukseen. Uusi elämä Kristuksessa näkyy synnin opettavan lain kanssa sovussa elämisen ja pyhityksen arvoina.


      • Advis kirjoitti:

        Kamalaa eikö totta!

        Evankeliumin kuuleminen kadottaa ne pelastuneet ihmiset, jotka eivät pidä totena sitä, mutta pelastaa ne kadotukseen matkalla olleet ihmiset, jotka pitävät totena sen kuultuaan sen.

        Sairasta.


    • <<Kun ei koko ajan tarvitse olla surkuttelemassa omia syntejään ja pelkäämään oman pelastuksensa puolesta, on se Jumalan antama rauha sydämessä todellinen. Ja mikä upea kokemus se onkaan kun Jumalan todellinen rauha laskeutuu päällesi ja huomaat, että olet hyväksytty sellaisena kuin olet: syntisenä ihmisenä ilman omia tekoja. >>

      Eihän sinun tarvitse olla adventisti, jos niin koet. Voit vaihtaa samalla nimimerkkisikin, vaikka ex-advikseksi. En kyllä ole koko aikana huomannut kirjoituksistasi, että olisit ollut adventisti, joten ei uutta ilmoituksessasi.

      Mitä tulee taas siihen, että miten kokea pelastus. Miten oli Paavalin kanssa? Eikö hänkin surkutellut omaa syntisyyttään? Eikö hänkin kilvoitellut uskon tiellä? Tämä linja on edelleenkin ajankohtainen. Vaikka olemmekin pelastettuja, niin velvollisuutemme on myös elää kutsumuksemme mukaan eli kilvoitella uskossa.

      • Advis

        Kilvoitella eli taistella omantuntomme kanssa syntiemme pahuudesta vaikka synti johtuu Saatanasta? Teoilla kun ei voi vaikuttaa siihen kilpailuun, josta Paavalikin kilvoittelusta kirjoittaa. En aivan voi yhtyä mielipiteeseesi.


      • Advis kirjoitti:

        Kilvoitella eli taistella omantuntomme kanssa syntiemme pahuudesta vaikka synti johtuu Saatanasta? Teoilla kun ei voi vaikuttaa siihen kilpailuun, josta Paavalikin kilvoittelusta kirjoittaa. En aivan voi yhtyä mielipiteeseesi.

        En tarkoita kommentissani sitä, että pelastuisin teoista. Jos haluat ajatella niin, niin se on oma asiasi. Tarkoitin sitä, että kun olemme pelastettuja, niin emme halua elää synnissä. Tämä on päivittäistä valintaa oikean ja väärän välillä. Emme vain halua tehdä syntiä. Voimme rukoilla ja rukoilla Jumalaa. Jumala meissä antaa voimaa ja Pyhän Hengen avulla voimme "taistella" vaikka verille asti syntiä vastaan.


      • Advis kirjoitti:

        Kilvoitella eli taistella omantuntomme kanssa syntiemme pahuudesta vaikka synti johtuu Saatanasta? Teoilla kun ei voi vaikuttaa siihen kilpailuun, josta Paavalikin kilvoittelusta kirjoittaa. En aivan voi yhtyä mielipiteeseesi.

        Baruch Korman ym. juutalaiset rabbit opettava kyllä samaa, että jos teemme syntiä ja elämme syntielämää (vaikka olisimmekin pelastettuja), niin menetämme pelastuksemme. Emme vain voi rypeä jatkuvasti synnissä. Jos et halua tätä uskoa, niin on kyllä sinun ja Jumalan asia. Minä en tuomitse ketään.


      • Advis

        "En kyllä ole koko aikana huomannut kirjoituksistasi, että olisit ollut adventisti, joten ei uutta ilmoituksessasi"

        Pitäisikö loukkaantua vai kiittää ;) Kyllä yli 40 vuotta kirkon jäsenenä kertoo jotakin. Oletko kenties sitä mieltä että ollakseen adventisti pitää uskoa kaikki 28 opinkohtaa? Vai tarvitaanko siihen jotakin vielä lisää?

        Usko tai älä, adventistit eivät ole homogeeninen ryhmä jotka kaikki uskoisivat täsmälleen samalla tavalla. Monet adventisteista eivät edes muista kaikkia Adventtikirkon opetuksia ja elävän omalla tavallaan opetusten jäädessä sivuun jokapäiväisessä elämässä. Toiset taas ovat kasvaneet uskossaan ja jättäneet joitain uskomuksia syrjään.

        Kuka siis oikeasti on adventisti ja kuka ei. Sinusta minulla on sellainen kuva, että et hallitse kaikkia opinkohtia ja julistaessasi niin voimallisesti vanhoista juutalaisista juhlista unohdat, että kirkkomme ei pidä näitä juhlia tarpeellisena. Onneksi asia ei vaikuta pelastukseen puolin ja toisin.

        Mietin tässä, että pitäisikö erota kirkosta vai ei. Jos eroan, kukaan muu ei siitä saa tietää paitsi ne, joille kerron itse. Huomasin sen puolisoni eroamisen yhteydessä. Toisaalta kirkonmenoissa on mukava käydä ja samalla tavata ystäviä.


      • Advis
        Yksi_usko kirjoitti:

        En tarkoita kommentissani sitä, että pelastuisin teoista. Jos haluat ajatella niin, niin se on oma asiasi. Tarkoitin sitä, että kun olemme pelastettuja, niin emme halua elää synnissä. Tämä on päivittäistä valintaa oikean ja väärän välillä. Emme vain halua tehdä syntiä. Voimme rukoilla ja rukoilla Jumalaa. Jumala meissä antaa voimaa ja Pyhän Hengen avulla voimme "taistella" vaikka verille asti syntiä vastaan.

        Tuohon on helppo yhtyä mutta en pidä sitä ns kilvoitteluna.


      • kerettiläinen

        "En kyllä ole koko aikana huomannut kirjoituksistasi, että olisit ollut adventisti, joten ei uutta ilmoituksessasi."

        En minäkään ole huomannut, että sinä olisit adventisti, mutta tosin oletkin tunnustanut olevasi messiaaninen kristitty...mitä se tapauksessasi sitten ikinä tarkoittaakaan... joka kuuluu samaan aikaan myös kahteen eri pakanalliseen kirkkoon eli luterilaiseen sekä adventtikirkkoon.

        Tuollaiseen pakanalliseen sekoiluun ei ihan joka Y k s i - usko pystykään, vaan siihen vaaditaan jo täysin loogiseen ajatteluun kykenemätöntä luonnetta.

        Mutta myönnettäköön, että onhan näistä pakanaperinteistä todellakin niiiiiiin vaikeata päästä eroon...!

        Joten ei muuta kuin "järki käteen ja ostoksille"...


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "En kyllä ole koko aikana huomannut kirjoituksistasi, että olisit ollut adventisti, joten ei uutta ilmoituksessasi."

        En minäkään ole huomannut, että sinä olisit adventisti, mutta tosin oletkin tunnustanut olevasi messiaaninen kristitty...mitä se tapauksessasi sitten ikinä tarkoittaakaan... joka kuuluu samaan aikaan myös kahteen eri pakanalliseen kirkkoon eli luterilaiseen sekä adventtikirkkoon.

        Tuollaiseen pakanalliseen sekoiluun ei ihan joka Y k s i - usko pystykään, vaan siihen vaaditaan jo täysin loogiseen ajatteluun kykenemätöntä luonnetta.

        Mutta myönnettäköön, että onhan näistä pakanaperinteistä todellakin niiiiiiin vaikeata päästä eroon...!

        Joten ei muuta kuin "järki käteen ja ostoksille"...

        <<. joka kuuluu samaan aikaan myös kahteen eri pakanalliseen kirkkoon eli luterilaiseen sekä adventtikirkkoon. >>

        Sekä luteri- että adv-kirkko ovat kristillisiä kirkkoja. Mukava kuulua kumpaankin - ja olla myös Messiaaninen.:)

        <<Mutta myönnettäköön, että onhan näistä pakanaperinteistä todellakin niiiiiiin vaikeata päästä eroon...!>>

        Minulla ei ole pakanaperinteitä. En vietä sydämessäni enää joulua enkä pyhitä sunnuntaita. Se, jos kuuluu kristilliseen kirkkoon (tai vaikka usempaankin) ei ole pakanallista.


      • Advis kirjoitti:

        "En kyllä ole koko aikana huomannut kirjoituksistasi, että olisit ollut adventisti, joten ei uutta ilmoituksessasi"

        Pitäisikö loukkaantua vai kiittää ;) Kyllä yli 40 vuotta kirkon jäsenenä kertoo jotakin. Oletko kenties sitä mieltä että ollakseen adventisti pitää uskoa kaikki 28 opinkohtaa? Vai tarvitaanko siihen jotakin vielä lisää?

        Usko tai älä, adventistit eivät ole homogeeninen ryhmä jotka kaikki uskoisivat täsmälleen samalla tavalla. Monet adventisteista eivät edes muista kaikkia Adventtikirkon opetuksia ja elävän omalla tavallaan opetusten jäädessä sivuun jokapäiväisessä elämässä. Toiset taas ovat kasvaneet uskossaan ja jättäneet joitain uskomuksia syrjään.

        Kuka siis oikeasti on adventisti ja kuka ei. Sinusta minulla on sellainen kuva, että et hallitse kaikkia opinkohtia ja julistaessasi niin voimallisesti vanhoista juutalaisista juhlista unohdat, että kirkkomme ei pidä näitä juhlia tarpeellisena. Onneksi asia ei vaikuta pelastukseen puolin ja toisin.

        Mietin tässä, että pitäisikö erota kirkosta vai ei. Jos eroan, kukaan muu ei siitä saa tietää paitsi ne, joille kerron itse. Huomasin sen puolisoni eroamisen yhteydessä. Toisaalta kirkonmenoissa on mukava käydä ja samalla tavata ystäviä.

        <<Pitäisikö loukkaantua vai kiittää ;) Kyllä yli 40 vuotta kirkon jäsenenä kertoo jotakin. Oletko kenties sitä mieltä että ollakseen adventisti pitää uskoa kaikki 28 opinkohtaa? Vai tarvitaanko siihen jotakin vielä lisää? >>

        Kiitä mieluummin. En ainakaan halunnut loukata sinua - niin kuin en ketään muutakaan. Adventistin ei tarvitse myöskään uskoa kaikkia opinkohtia. Kuitenkin tällä palstalla ei vain ole kuin muutama samoihin asioihin vastaamaan kyllästynyt adventisti. Muut ovat enemmän tai vähemmän ex-adventisteja tai ateisteja.

        <<Usko tai älä, adventistit eivät ole homogeeninen ryhmä jotka kaikki uskoisivat täsmälleen samalla tavalla. Monet adventisteista eivät edes muista kaikkia Adventtikirkon opetuksia ja elävän omalla tavallaan opetusten jäädessä sivuun jokapäiväisessä elämässä. Toiset taas ovat kasvaneet uskossaan ja jättäneet joitain uskomuksia syrjään.>>

        Tiedän, eikä tarvitsekaan olla homogeeninen ryhmä. Asioista on hyvä keskustella ja niistä keskustellaankin sapattikouluissa.

        <<Kuka siis oikeasti on adventisti ja kuka ei. Sinusta minulla on sellainen kuva, että et hallitse kaikkia opinkohtia ja julistaessasi niin voimallisesti vanhoista juutalaisista juhlista unohdat, että kirkkomme ei pidä näitä juhlia tarpeellisena. Onneksi asia ei vaikuta pelastukseen puolin ja toisin.>>

        En ole kaikista opinkohdista samaa mieltä, esim. jäännöksestä. Haluan tuoda esille Herran juhlia, sillä kirkko jostain syystä vähättelee Herran juhlia.

        <<Mietin tässä, että pitäisikö erota kirkosta vai ei. Jos eroan, kukaan muu ei siitä saa tietää paitsi ne, joille kerron itse. Huomasin sen puolisoni eroamisen yhteydessä. Toisaalta kirkonmenoissa on mukava käydä ja samalla tavata ystäviä. >>

        Sama minulle. Jos eroat kirkosta, niin et voi saada kirkollista vihkimistä. Mutta jos olet jo naimisissa, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Huomautan, että mikä onkaan päätöksesi, niin kymmenyksiä voi maksaa vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Jos et maksa kymmenyksiä, niin kipin kapin maksamaan. Olen itse huomannut, että Jumala siunaa kymmenysten maksajaa.


      • Advis kirjoitti:

        "En kyllä ole koko aikana huomannut kirjoituksistasi, että olisit ollut adventisti, joten ei uutta ilmoituksessasi"

        Pitäisikö loukkaantua vai kiittää ;) Kyllä yli 40 vuotta kirkon jäsenenä kertoo jotakin. Oletko kenties sitä mieltä että ollakseen adventisti pitää uskoa kaikki 28 opinkohtaa? Vai tarvitaanko siihen jotakin vielä lisää?

        Usko tai älä, adventistit eivät ole homogeeninen ryhmä jotka kaikki uskoisivat täsmälleen samalla tavalla. Monet adventisteista eivät edes muista kaikkia Adventtikirkon opetuksia ja elävän omalla tavallaan opetusten jäädessä sivuun jokapäiväisessä elämässä. Toiset taas ovat kasvaneet uskossaan ja jättäneet joitain uskomuksia syrjään.

        Kuka siis oikeasti on adventisti ja kuka ei. Sinusta minulla on sellainen kuva, että et hallitse kaikkia opinkohtia ja julistaessasi niin voimallisesti vanhoista juutalaisista juhlista unohdat, että kirkkomme ei pidä näitä juhlia tarpeellisena. Onneksi asia ei vaikuta pelastukseen puolin ja toisin.

        Mietin tässä, että pitäisikö erota kirkosta vai ei. Jos eroan, kukaan muu ei siitä saa tietää paitsi ne, joille kerron itse. Huomasin sen puolisoni eroamisen yhteydessä. Toisaalta kirkonmenoissa on mukava käydä ja samalla tavata ystäviä.

        Adventtikirkossa on yksilön vapaus olla omaa mieltä.
        Muista ihmisiltä ei kuitenkaan voi ryhtyä vaatimaan omia näkemyksiään arvostettavaksi.

        Jalkapalloseurassa ja ompelukerhossakin ihmisiä elää yhdessä myös ihmisten kesken syntyneiden ristiriitojenkin parissa.

        Jäseniltä ei voi vaatia teologian asiantuntemusta. Jäsenet voivat elää uskossaan vapaina Kristuksessa sellaisella tavalla, ettei kukaan lätki eteen sellaista mitä on pakko uskoa heti ollaksensa.


        >>>> Adventtikirkon 28-opinkohtaa on Adventtikirkon ARVOT.
        Jokaisella organisaatiolla on arvot. Kaikki toiminta on arvojen kanssa sovussa!


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Pitäisikö loukkaantua vai kiittää ;) Kyllä yli 40 vuotta kirkon jäsenenä kertoo jotakin. Oletko kenties sitä mieltä että ollakseen adventisti pitää uskoa kaikki 28 opinkohtaa? Vai tarvitaanko siihen jotakin vielä lisää? >>

        Kiitä mieluummin. En ainakaan halunnut loukata sinua - niin kuin en ketään muutakaan. Adventistin ei tarvitse myöskään uskoa kaikkia opinkohtia. Kuitenkin tällä palstalla ei vain ole kuin muutama samoihin asioihin vastaamaan kyllästynyt adventisti. Muut ovat enemmän tai vähemmän ex-adventisteja tai ateisteja.

        <<Usko tai älä, adventistit eivät ole homogeeninen ryhmä jotka kaikki uskoisivat täsmälleen samalla tavalla. Monet adventisteista eivät edes muista kaikkia Adventtikirkon opetuksia ja elävän omalla tavallaan opetusten jäädessä sivuun jokapäiväisessä elämässä. Toiset taas ovat kasvaneet uskossaan ja jättäneet joitain uskomuksia syrjään.>>

        Tiedän, eikä tarvitsekaan olla homogeeninen ryhmä. Asioista on hyvä keskustella ja niistä keskustellaankin sapattikouluissa.

        <<Kuka siis oikeasti on adventisti ja kuka ei. Sinusta minulla on sellainen kuva, että et hallitse kaikkia opinkohtia ja julistaessasi niin voimallisesti vanhoista juutalaisista juhlista unohdat, että kirkkomme ei pidä näitä juhlia tarpeellisena. Onneksi asia ei vaikuta pelastukseen puolin ja toisin.>>

        En ole kaikista opinkohdista samaa mieltä, esim. jäännöksestä. Haluan tuoda esille Herran juhlia, sillä kirkko jostain syystä vähättelee Herran juhlia.

        <<Mietin tässä, että pitäisikö erota kirkosta vai ei. Jos eroan, kukaan muu ei siitä saa tietää paitsi ne, joille kerron itse. Huomasin sen puolisoni eroamisen yhteydessä. Toisaalta kirkonmenoissa on mukava käydä ja samalla tavata ystäviä. >>

        Sama minulle. Jos eroat kirkosta, niin et voi saada kirkollista vihkimistä. Mutta jos olet jo naimisissa, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Huomautan, että mikä onkaan päätöksesi, niin kymmenyksiä voi maksaa vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Jos et maksa kymmenyksiä, niin kipin kapin maksamaan. Olen itse huomannut, että Jumala siunaa kymmenysten maksajaa.

        "En ole kaikista opinkohdista samaa mieltä, esim. jäännöksestä." Hyvä Yksi_usko! Pisteet sinulle tästä. Vielä kun rohkeasti uskaltaisit nimetä Jumalan kansan. Siis mikä on Jumalan ikuisen kansan nimi? Ja vielä kun uskaltaisit kutsua itseäsi tuolla nimellä.


      • kerettiläinen
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<. joka kuuluu samaan aikaan myös kahteen eri pakanalliseen kirkkoon eli luterilaiseen sekä adventtikirkkoon. >>

        Sekä luteri- että adv-kirkko ovat kristillisiä kirkkoja. Mukava kuulua kumpaankin - ja olla myös Messiaaninen.:)

        <<Mutta myönnettäköön, että onhan näistä pakanaperinteistä todellakin niiiiiiin vaikeata päästä eroon...!>>

        Minulla ei ole pakanaperinteitä. En vietä sydämessäni enää joulua enkä pyhitä sunnuntaita. Se, jos kuuluu kristilliseen kirkkoon (tai vaikka usempaankin) ei ole pakanallista.

        "Minulla ei ole pakanaperinteitä. En vietä sydämessäni enää joulua enkä pyhitä sunnuntaita. Se, jos kuuluu kristilliseen kirkkoon (tai vaikka usempaankin) ei ole pakanallista."

        Raamattu ei tunne "kristillistä kirkkoa". Se syntyi silloin, kun katolinen Äitikirkko syntyi maallisen (=pakanallisen) vallan avustuksella ja seurakunta muuttui organisaatioksi.

        Heti syntymästään lähtien "ainoa oikeaoppinen" kirkkolaitos alkoi vainota ja tappaa toisinajattelijoita Jumalan nimissä, joten miten se silloin voisi olla Jumalasta lähtöisin?

        Kirkko-organisaatiolle ei ole olemassa minkäänlaisia raamatullisia perusteita.


      • Advis
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Pitäisikö loukkaantua vai kiittää ;) Kyllä yli 40 vuotta kirkon jäsenenä kertoo jotakin. Oletko kenties sitä mieltä että ollakseen adventisti pitää uskoa kaikki 28 opinkohtaa? Vai tarvitaanko siihen jotakin vielä lisää? >>

        Kiitä mieluummin. En ainakaan halunnut loukata sinua - niin kuin en ketään muutakaan. Adventistin ei tarvitse myöskään uskoa kaikkia opinkohtia. Kuitenkin tällä palstalla ei vain ole kuin muutama samoihin asioihin vastaamaan kyllästynyt adventisti. Muut ovat enemmän tai vähemmän ex-adventisteja tai ateisteja.

        <<Usko tai älä, adventistit eivät ole homogeeninen ryhmä jotka kaikki uskoisivat täsmälleen samalla tavalla. Monet adventisteista eivät edes muista kaikkia Adventtikirkon opetuksia ja elävän omalla tavallaan opetusten jäädessä sivuun jokapäiväisessä elämässä. Toiset taas ovat kasvaneet uskossaan ja jättäneet joitain uskomuksia syrjään.>>

        Tiedän, eikä tarvitsekaan olla homogeeninen ryhmä. Asioista on hyvä keskustella ja niistä keskustellaankin sapattikouluissa.

        <<Kuka siis oikeasti on adventisti ja kuka ei. Sinusta minulla on sellainen kuva, että et hallitse kaikkia opinkohtia ja julistaessasi niin voimallisesti vanhoista juutalaisista juhlista unohdat, että kirkkomme ei pidä näitä juhlia tarpeellisena. Onneksi asia ei vaikuta pelastukseen puolin ja toisin.>>

        En ole kaikista opinkohdista samaa mieltä, esim. jäännöksestä. Haluan tuoda esille Herran juhlia, sillä kirkko jostain syystä vähättelee Herran juhlia.

        <<Mietin tässä, että pitäisikö erota kirkosta vai ei. Jos eroan, kukaan muu ei siitä saa tietää paitsi ne, joille kerron itse. Huomasin sen puolisoni eroamisen yhteydessä. Toisaalta kirkonmenoissa on mukava käydä ja samalla tavata ystäviä. >>

        Sama minulle. Jos eroat kirkosta, niin et voi saada kirkollista vihkimistä. Mutta jos olet jo naimisissa, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Huomautan, että mikä onkaan päätöksesi, niin kymmenyksiä voi maksaa vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Jos et maksa kymmenyksiä, niin kipin kapin maksamaan. Olen itse huomannut, että Jumala siunaa kymmenysten maksajaa.

        No kerropas minulle, että mille kirkkokunnalle minä niitä kymmenyksiä sitten maksaisin? Ei kai minun tee mieli antaa rahaa sellaiselle kirkkokunnalle, jonka opetuksiin en usko. Miksi auttaisin sellaisen sanoman julistamista, jota en pidä oikeana?

        Tosin, minä tein testin. Siitä on nyt puolisen vuotta aikaa kun lopetin kymmenysten maksamisen enkä vielä ole jatkanut niiden maksamista. Siitäkin huolimatta Jumala toimii minun elämässäni. Siitäkin huolimatta koen Jumalan ihmeitä ja huomaan saavani häneltä siunauksia. En ole huomaavinani mitään eroa siunauksien määrässä taikka laadussa verrattuna siihen aikaan kun maksoin kymmenyksiä. Minä myös pyysin Jumalaa näyttämään haluaako hän minun maksavan kymmenyksiä. Vielä hän ei ole näyttänyt sitä, joten olen odottavalla kannalla. Tai jos hän on näyttänyt, niin sitten vastaus on ollut, että minun ei pidä maksaa kymmenyksiä. Ehkä en halunnut tällaista vastausta mutta näillä mennään.

        Vastausta odotellessa tai vastauksen vahvistuessa autan paikallisadventtikirkkoa vähävaraisten ruoka-avussa pienellä summalla silloin tällöin, autan World visionin kummilasta ja hänen kyläyhteisöään Intiassa ja annan välilä rahaa kolmansien maiden hädässä oleville sekä raamattujen painamiseen. Nyt kun rahani ei mene kymmenyksiin adventtikirkolle, joka maksaa pastorien palkkoja kalliissa Suomessa, saa pienemmälläkin rahalla aikaan paljon paljon enemmän.

        Kun maksaa 30 euroa kuussa kummilapselle, saa kokonainen kylä vettä uuden kaivon muodossa, he saavat uuden koulun ja opetusta sekä ravitsevaa ruokaa kaikille. Suomessa kaupoista saatava hävikkiruoka menee ilmaiseksi suomalaisille vähävaraisille mutta kuljetusauto tarvitsee pottoaineensa, johon rahojani käytetään. Venäjällä kympillä on saanut toistakymmentä Uutta testamenttia jaettua venäläisille. Välillä lahjoitan romanikerjäläisille ja välillä joku tarpeessa oleva ihminen saa yllätyksekseen pienen summan rahaa minulta joko kädestä käteen tai niin, ettei hän tiedä auttajaa. Enemmänkin voisin auttaa mutta kun omaa etuakin on välillä ajateltava; on ostettava vaatteita hajoavien tilalle, joskus käytävä parturissa ja ruokakaupassa ja säästettävä autoakin varten rahaa, maaseudulla kun ei pärjää ilman autoa. Ja joskus tarvitsee itseään ja puolisoaankin vähän hemmotella.

        En kerro tätä leuhkiakseni tai korottaakseni itseäni vaan siksi, että minusta adventtikirkolle annettu kymmenys menee hukkaan kun sillä maksetaan ison organisaation isoja kuluja. Köyhällä työttömällä ei ole varaa laittaa pennosiaan sellaiseen.

        Voitko sinä perustella jotenkin sen, miksi haluat laittaa rahaa massiivisen organisaation tueksi kun voisit samalla rahalla tukea jotakin muuta Jumalan työtä paljon enemmän?


    • OnnelanParatiisiSaari

      Mitä jos kaikki olisi adventisteja.
      Kts. "Pitcairn".

    • Kun armo kohdalle osuu niin se muuttaa koko maailmakatsomuksen ja siten myös teot muuttuvat.
      Maailmalle orjuus katsotaan nykyään Taivaan Isälle suotuisana...
      Mitä jos aloittaja vaikkapa irtisanoutuisi töistä, möisi kaiken omaisuutensa ja antaisi rahat köyhille niin kuin Jeesus neuvoi tekemään?
      Kaikesta tuollaisesta ihmisen ajattelua sitovasta krääsästä on ajoittain ihan hyvä luopua , maasta nekin ovat tulleet ja ihmisen henki Isän puhaltama.
      Ihmisillä kauhea tarve täällä puolustella omaisuuttaan vaikka sanotaan että älkää kootko aittaan koska Herra voi sen pois viedä milloin vain. Sitten taas valitetaan :D

      • Jos olet Jeesuksen seuraaja ja Kristus on sinussa niin maallinen ei sinua niin liikuta .
        Kiitos jokapäiväisestä leivästä! Sen oletettu riittävän mutta nykyään siihen kuuluu ihmisellä aikamoinen liuta asioita , että viihtyisi täydellisesti luodussa edenissä omien ajatuksiensa vankina ja siksi erossa.


      • J.Johannes.M kirjoitti:

        Jos olet Jeesuksen seuraaja ja Kristus on sinussa niin maallinen ei sinua niin liikuta .
        Kiitos jokapäiväisestä leivästä! Sen oletettu riittävän mutta nykyään siihen kuuluu ihmisellä aikamoinen liuta asioita , että viihtyisi täydellisesti luodussa edenissä omien ajatuksiensa vankina ja siksi erossa.

        Logosi ei sovi hengelliselle palstalle:(


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Logosi ei sovi hengelliselle palstalle:(

        Älä tuomitse niin sitten se sopii


      • J.Johannes.M kirjoitti:

        Älä tuomitse niin sitten se sopii

        En tuomitsekaan, mutta huomautan edelleen, että logosi ei sovi hengelliselle palstalle.


      • No_höh
        Yksi_usko kirjoitti:

        En tuomitsekaan, mutta huomautan edelleen, että logosi ei sovi hengelliselle palstalle.

        Älä välitä, Yksi-usko on pikkusievä. Sinun logosi "J.Johannes.M" sopii oikein hyvin tänne kristittyjen loanheittopalstalle. Olet varmaankin valinnut sen kuvaamaan itseäsi? Minullekin se sopisi myös hyvin, olenhan suuri syntinen, lokapytty ja kura-astia, jossa ei ole mitään hyvää. "Yksi-usko"n omakuva onkin aivan toisenlainen. Synnitön. Hän kuva itseään enkelinä. Minusta ei olisi siihen.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        En tuomitsekaan, mutta huomautan edelleen, että logosi ei sovi hengelliselle palstalle.

        Sopii se , kiitoksia huolenpidosta


      • No_höh kirjoitti:

        Älä välitä, Yksi-usko on pikkusievä. Sinun logosi "J.Johannes.M" sopii oikein hyvin tänne kristittyjen loanheittopalstalle. Olet varmaankin valinnut sen kuvaamaan itseäsi? Minullekin se sopisi myös hyvin, olenhan suuri syntinen, lokapytty ja kura-astia, jossa ei ole mitään hyvää. "Yksi-usko"n omakuva onkin aivan toisenlainen. Synnitön. Hän kuva itseään enkelinä. Minusta ei olisi siihen.

        Kyllä se on kuva tupani vessasta eikä kyseessä ole vertauskuva itseeni liittyen vaikka siihen pystyit samaistumaankin, kiva kuulla.


      • kerettiläinen
        No_höh kirjoitti:

        Älä välitä, Yksi-usko on pikkusievä. Sinun logosi "J.Johannes.M" sopii oikein hyvin tänne kristittyjen loanheittopalstalle. Olet varmaankin valinnut sen kuvaamaan itseäsi? Minullekin se sopisi myös hyvin, olenhan suuri syntinen, lokapytty ja kura-astia, jossa ei ole mitään hyvää. "Yksi-usko"n omakuva onkin aivan toisenlainen. Synnitön. Hän kuva itseään enkelinä. Minusta ei olisi siihen.

        "Olet varmaankin valinnut sen kuvaamaan itseäsi? Minullekin se sopisi myös hyvin, olenhan suuri syntinen, lokapytty ja kura-astia, jossa ei ole mitään hyvää."

        Minullekin se sopii erittäin hyvin. Olen myös sanojeni mittainen ja paskaa lentääkin täältä tuutin täydeltä.


    • >>>> Sellaista ihmistä joka 40- vuoden seurakunta-jäsenyyden kokemuksella pistää sellaisen määrän adventtiliikkeen asioita romukoppaan, -ei ole käytännössä mahdollista_!_

      >>> Palstalla on monenlaista provokaattori-kriitikkoa, joilla ei ole puhdas omatunto siinä mitä kirjoittavat arvosteluksi Suomen Adventtikirkon tai KV- Adventtikirkosta.

      Nämä ovat provoja jotka ovat ensimmäisinä vuosina kompastuneet kirkon piirissä ja parissa, ja ovat muista seurakunnista, asenteella että vain kaikki se oma on oikein, ja kaikki muu väärin.

      Raamatun tutkijoiden teologiat ovat Raamatuntutkijoiden teologioita, eikä niiden ymmärtämiseen kaikilla olekaan valmiuksia. Isojen kokonaisuuksien ymmärtäminen vaatii pohjatiedoksi isojen useiden kokonaisuuksien ymmärtämisen että niissä kaikki hienot yksityis-kohdat ihmiselle avautuisivat.

      Vilpittömällä tutkijalle kaikki valkenee aikanaan, kun aika on kypsä.

      >>>> Jeesuksen uskossa tarvitaan Jeesuksen rakkauden usko, -ei ihmisen pelastuminen ole tehty niin vaikeaksi, ettäkö se ei olisi kaikille mahdollista.

      Teologisen tiedekunnan väen asiantuntemusta ei voi vaatia kansalaiselta.
      Jokainen on vapaa pidättymään isojen teologioiden tutkimisesta, eikä Adventtikirkko aseta vaatimuksia asiassa. Ihminen saa rauhassa omantuntonsa kanssa olla kaikkien kirkon arvojen keskellä omaa mieltäkin. Adventtikirkon 28- opinkohtaa sisältävät kaikki ne arvot joita Adventtikirkon kaikki opetus ja teologia -on sovussa arvojen kanssa.
      Kansalaisen ei tarvitse niitä osata teologisen tiedekunnan asiantuntemuksella kuitenkaan.

      Adventtikirkon Raamatun tutkimusta pidän itse arvossa. Adventtikirkon teologia on vastuullisten, hengellisten ja tiedollisten hallussa ollut aina kaikessa ajassa -tänäänkin -kirkon ylin toimielin kirjoittaa kirkon teologian. Adventtikirkko pitää sisällään paljon asiantuntemusta Raamatun tieteissä hengellisessä arvossa.

      - On hyvä ymmärtää että ihmisten ryhmät ovat aina ihmisten ryhmiä joissa ihmiset toimivat yhdessä.


      Adventtikirkon tarjonta Raamatun asiantuntemuksessa on korkeata tasoa. Seurakunnan rivipenkkiläisten ei tarvitse istua ilman jatkuvasti uutta tietoa, eli saavat olla tiedonhaussa aktiivisia.

      Kauhoilla lipataan ja lusikoilla ammennetaan, vai kuinka päin se on?

      • uskottava.paskanjauhaja

        "Nämä ovat provoja jotka ovat ensimmäisinä vuosina kompastuneet kirkon piirissä ja parissa"

        Mitä nyt olen lukenut suoltamiasi sekopäisiä tekstejä, niin näytät sinäkin kompastuneen kirkossa muutamaan mielivaltaiseen "esimieheen" ja akkaan, etkä sapatin levostakaan ymmärtänyt käytännössä yhtään mitään, kun raadoit itsellesi burn outin.

        Todella paraskin "ingen pappi" saarnaamaan ja opettamaan muille, miten hieno kirkko a-kirkko on, jossa et itse kuitenkaan ole halukas edes käymään saati olemaan jäsenenä.


      • uskottava.paskanjauhaja kirjoitti:

        "Nämä ovat provoja jotka ovat ensimmäisinä vuosina kompastuneet kirkon piirissä ja parissa"

        Mitä nyt olen lukenut suoltamiasi sekopäisiä tekstejä, niin näytät sinäkin kompastuneen kirkossa muutamaan mielivaltaiseen "esimieheen" ja akkaan, etkä sapatin levostakaan ymmärtänyt käytännössä yhtään mitään, kun raadoit itsellesi burn outin.

        Todella paraskin "ingen pappi" saarnaamaan ja opettamaan muille, miten hieno kirkko a-kirkko on, jossa et itse kuitenkaan ole halukas edes käymään saati olemaan jäsenenä.

        Ei kuulu tähän asiaan minä itte jag.
        Tajua tämä

        Minä en ole katkeroitunut teologiaan.
        Ymmärrä tämä.

        Olen tarkoittanut hyvää neuvomalla nykyajan ihmisten ryhmien toiminnan asioita, että nykyajan missio yhdistys- järjestö toiminnassa toteutuisi.
        Jauhoin niitä niin kauan että muutama hyvä tärkeä asia olisi tarpeeksi tiedossa.

        Minä en oikein tykkää yksilökeskeisestä
        uskon missiosta arvostelussa ja uskon maölikappaleina, että ihmisen napaa pitäisi vahdata.

        Jokainen uskovainen armaan maamme seurakunnissa on saanut viettää uskonelämänsä perheineen niin etten ole sanallakaan ouhunut ketään.
        Jotkut ovat härnänneet minua täällä vuodesta 2005 -yhtä kauan kun minä täällä- nimimerkin takaa.
        Ryhtyneet ihmisten johtajaksi ymmärtämättä käsityöläistaitoisina ihmisten johtamisen asioista höläkän pöläystä, ja viihdytelleet itsensä ja perhepiirinsä, keskittyneet oman arvonsa hakemiseen ja mukavuuden asioihin.

        Minä olen poikamies, ja jaksamisessani on ollut rajoitteet 1970 luvun perhepiireissä yksinäisenä.
        Minulla oli työelämässä jo tarpeeksi johtajia. Hengellisessä elämässä pidän vapauden olla poropeukalo-johtajilta rauhassa.

        On ihan viisasta tämänkin minulle osoitetun viestin kirjoittajan ymmärtää tämä - tuiki tuttuna ihmisenä jota näin viikottain aikoinaan 7- vuoden ajan 7-.
        Paskat housuissa foorumilla, ja paskat housuissa joka paikassa kun ei tuiki tuttu ihminen saa yhteyttä yksityisesti otetuksi.

        Kenties aikanaan koittaa uusi aika että seurakunta elämä taas sopii minulle?

        Minä en ota järjestöjen jäsenyyksiä mihinkään.
        Keskustelen kansalaismielipiteinä foorumilla PL 11-12 momenttien oikeuksilla.


      • uskottava.paskanjauhaja
        Jarinhotelli4 kirjoitti:

        Ei kuulu tähän asiaan minä itte jag.
        Tajua tämä

        Minä en ole katkeroitunut teologiaan.
        Ymmärrä tämä.

        Olen tarkoittanut hyvää neuvomalla nykyajan ihmisten ryhmien toiminnan asioita, että nykyajan missio yhdistys- järjestö toiminnassa toteutuisi.
        Jauhoin niitä niin kauan että muutama hyvä tärkeä asia olisi tarpeeksi tiedossa.

        Minä en oikein tykkää yksilökeskeisestä
        uskon missiosta arvostelussa ja uskon maölikappaleina, että ihmisen napaa pitäisi vahdata.

        Jokainen uskovainen armaan maamme seurakunnissa on saanut viettää uskonelämänsä perheineen niin etten ole sanallakaan ouhunut ketään.
        Jotkut ovat härnänneet minua täällä vuodesta 2005 -yhtä kauan kun minä täällä- nimimerkin takaa.
        Ryhtyneet ihmisten johtajaksi ymmärtämättä käsityöläistaitoisina ihmisten johtamisen asioista höläkän pöläystä, ja viihdytelleet itsensä ja perhepiirinsä, keskittyneet oman arvonsa hakemiseen ja mukavuuden asioihin.

        Minä olen poikamies, ja jaksamisessani on ollut rajoitteet 1970 luvun perhepiireissä yksinäisenä.
        Minulla oli työelämässä jo tarpeeksi johtajia. Hengellisessä elämässä pidän vapauden olla poropeukalo-johtajilta rauhassa.

        On ihan viisasta tämänkin minulle osoitetun viestin kirjoittajan ymmärtää tämä - tuiki tuttuna ihmisenä jota näin viikottain aikoinaan 7- vuoden ajan 7-.
        Paskat housuissa foorumilla, ja paskat housuissa joka paikassa kun ei tuiki tuttu ihminen saa yhteyttä yksityisesti otetuksi.

        Kenties aikanaan koittaa uusi aika että seurakunta elämä taas sopii minulle?

        Minä en ota järjestöjen jäsenyyksiä mihinkään.
        Keskustelen kansalaismielipiteinä foorumilla PL 11-12 momenttien oikeuksilla.

        "Minä en ole katkeroitunut teologiaan.
        Ymmärrä tämä."

        Onko sitten hyveellisempää ja hurskaampaa katkeroitua ihmisiin?

        "On ihan viisasta tämänkin minulle osoitetun viestin kirjoittajan ymmärtää tämä - tuiki tuttuna ihmisenä jota näin viikottain aikoinaan 7- vuoden ajan 7-.
        Paskat housuissa foorumilla, ja paskat housuissa joka paikassa kun ei tuiki tuttu ihminen saa yhteyttä yksityisesti otetuksi."

        Minä en ole eläissäni nähnyt sinua, eikä suoraan sanoen lukemani perusteella kiinnostakaan nähdä.


      • uskottava.paskanjauhaja kirjoitti:

        "Minä en ole katkeroitunut teologiaan.
        Ymmärrä tämä."

        Onko sitten hyveellisempää ja hurskaampaa katkeroitua ihmisiin?

        "On ihan viisasta tämänkin minulle osoitetun viestin kirjoittajan ymmärtää tämä - tuiki tuttuna ihmisenä jota näin viikottain aikoinaan 7- vuoden ajan 7-.
        Paskat housuissa foorumilla, ja paskat housuissa joka paikassa kun ei tuiki tuttu ihminen saa yhteyttä yksityisesti otetuksi."

        Minä en ole eläissäni nähnyt sinua, eikä suoraan sanoen lukemani perusteella kiinnostakaan nähdä.

        Älä hyvä ihminen katkeroidu ihmisiin.

        Viisastele vaan toisen persoonan asiat, -heh.


      • viisasta.paskaa
        Jarinhotelli4 kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen katkeroidu ihmisiin.

        Viisastele vaan toisen persoonan asiat, -heh.

        "Viisastele vaan toisen persoonan asiat, -heh."

        Ja sama suomeksi?


      • Jarinhotelli5
        viisasta.paskaa kirjoitti:

        "Viisastele vaan toisen persoonan asiat, -heh."

        Ja sama suomeksi?

        "Viisastele vaan toisen persoonan asiat, -heh."

        Ja sama suomeksi?"

        Luikautan vaan toisen perseeseen aisani.


    • Mieti vielä sitä, miten oikeudenmukaista on mielestäsi tuomita ihmiset sen perusteella, mitä nämä pitävät totena ja mitä he eivät pidä totena.

      Ajattele pakanaa, joka eli hyvin ja oli pelastumassa, mutta joku kristitty lähetyssaarnaaja tuli hänen tykönsä ja sanoi, että hän joutuu kadotukseen, ellei pidä totena kertomuksia Jeesuksesta.

      Jos se pakana ei usko eli ei pidä totena ilosanomaa, niin sitten hän joutuu kadotukseen. Tätä ennen hän oli matkalla iankaikkiseen elämään, koska oli hyvä ihminen.

      Näetkö mitään järkeä julistaa evankeliumia?

    • Jari kirjoitti yllä perisynnin puolustelun, joka tosin karahtaa pahasti kiville:
      "”Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isien pahoista teoista, vaadin tilille ne jotka vihaavat minua.” (2 Moos 20:5)
      "Polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." (2 Moos 20:6)"

      Tällähän sitä on perisyntiä puolusteltu. Mutta jospa tuntisi Raamattua hieman tarkemmin, tajuaisi miten tämäkin yllä oleva 10 käskyn yhteydessä annettu selitys on asia, joka on täysin ristiriitainen Raamatussa.

      Suosittelen lukemaan Hes 18 luvun, joka konkreettisesti murskaa kaikki perisyntiharhaopit. Lue se kokonaan, jos asia hiemankaan epäilyttää, mutta tässä on kohta joka kaataa kymmenen 2 Moos 20:5:n tekstin, eli Hes 18 on dekalogin asetustekstin kanssa ristiriidassa:
      "14 Mutta katso, jos tälle on syntynyt poika ja hän näkee kaikki isänsä synnit, jotka tämä on tehnyt-näkee ne eikä tee sellaisia:
      15 ei syö uhrivuorilla, ei luo silmiänsä Israelin heimon kivijumaliin, ei saastuta lähimmäisensä vaimoa,
      16 ei sorra toista, ei ota panttia, ei riistä eikä raasta, vaan antaa leipäänsä nälkäiselle, verhoaa vaatteella alastonta,
      17 pidättää kätensä kurjasta, ei ota korkoa eikä voittoa, vaan tekee minun oikeuksieni mukaan, vaeltaa käskyjeni mukaan-hänen ei ole kuoltava isänsä syntivelan tähden, hän totisesti saa elää.
      18 Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden.
      19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
      20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa."

    • Advis

      Vastaanpa Jarille tähän ihan erikseen.

      Kyllä, minä ymmärrän sen, että ihmiset tekevät edelleen syntiä. Mutta ymmärrätkö sinä Jari sitä, että KAIKKI synnit annettiin anteeksi ristillä. Myös sinun tulevat syntisi, niin kuin minunkin. Siksi on aivan turha murehtia tulevia syntejään. Siksi on aivan turha murehtia menneitä syntejään. Ja nykyisetkin synnit on jo saatu anteeksi siellä samalla ristillä. Uskova tietysti pyytää syntejään anteeksi, kun lankeaa mutta se ei vie pois sitä tosiasiaa, että kun Jumala katsoo meitä syntisiä ihmisiä Jeesuksen veristen käsien kautta, hän näkee meissä vain puhtaan ihmisen, Jumalalle kelvollisen pyhän. Tämä on sellainen asia, joka kumoaa tutkivan tuomion opin. Siihen ei tarvita monimutkaisia teologisia perusteluita.

      Esikuva temppelistä oli annettu israelilaisille ja kun Jeesus kuoli ristillä, menetti esikuva merkityksensä silloin kun Jeesus meni suoraan ristiltä kaikkein pyhimpään. Uhraaminen lakkasi. Pappien työ lakkasi. Kaikki temppelipalvelukseen liittyvät asiat lakkasivat. Jumala tekee tuomitsemisensa ennen saapumistaan Raamatun mukaisesti mutta pyhäkköoppi on täysin adventistien omaa tekelettä.

      Minun on turha tämän enempää perustella sitä miten pyhäkköoppi on väärä. Minun epäuskoni koko tarinaan heräsi jo siitä kun luin nykyiset opinkohdan perusteet adventtikirkon sivuilta. Kaikilla muilla opinkohdilla on selkeät raamatulliset perusteet paitsi avioliitolla ja pyhäkköopilla. Jos haluat perusteita, niin lue vaikkapa uudelleen julkaistu Desmond Fordin opus pyhäkköopista. Hän kumoaa pyhäkkö-opin vääränä tuossa kirjassaan.

      https://atoday.org/reflection-on-desmond-fords-historic-glacier-view-document-recently-republished/?fbclid=IwAR2kjUaG5r6pyQhG50566BXyXlV6jLOYRsfATRxiipor23y8SGG30XLeQ9M

      Mitä tulee sinun muihin Adventtikirkkoa ja sen oppeja puolustaviin kirjoituksiisi tässä ketjussa, niin ei ne ainakaan minuun uppoa. Ymmärrän tarpeesi puolustaa omaa uskoasi. Jokainen oman uskonsa kannattaja puolustaa omia arvojaan. Ei siinä ole mitään väärää. Jos omia arvojaan ei pitäisi ainoina oikeina ja tosina, niin elämältähän menisi pohja pois. Minä en ole jääräpäisesti kiinni omissa opeissani. Olen avoin oppimaan uutta ja siksi juuri olenkin jättänyt joitakin vääriksi kokemiani uskomuksia pois uskomusjärjestelmästäni. En huvikseni. En omassa voimassani, vaan paljolla rukouksella Pyhän Hengen johdossa. Sinä et vain pysty uskomaan, että Pyhä Henki johtaa eri ihmisiä eri tavalla. Mutta sehän näkyy jo adventtikirkon johdossakin...eikö? Taikka sitten osa johdosta on liikkeellä omassa voimassaan. Eikö niin? Sehän onkin se suuri dilemma, että miten erottaa omassa voimassa tehdyt päätökset ja Pyhän Hengen johto toisistaan. Mutta jos minä nyt olen päätynyt omassa voimassani ymmärtämään jonkun opin väärin, mikä on tottakai mahdollista, niin Pyhä Henki kyllä opettaa minulle sen, mikä on totuus. Nyt olen kuitenkin saanut varmuuden, että ymmärrän asiat kutakuinkin oikein.

      Ihmisen on tosi vaikeaa erottaa sitä, mikä on hänen oman luonteensa mukaisen pikkutarkan selittäjän omantunnon ääntä ja mikä on Pyhän Hengen ääntä. Omaatuntoa ei kannata tässä pahemmin kuunnella, sillä se on vuosikausien aikana muokkautunut sellaiseksi kuin on ja siihen on vaikuttanut omat elämänkokemukset, myöskin ne, joilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Oman minän ääni voi olla hyvin vakuuttava käskiessään sinua toimimaan juuri jollakin tietyllä tavalla. Olet aivan varma sitä, että olet oikeassa ja että Jumala on rinnallasi tässä asiassa. Mutta onko kyseessä sittenkään se Pyhän Hengen ääni vaiko sittenkin sinun oma mielesi, joka sinua käskee.

      Ne asiat, joita olen väittänyt tässä ketjussa vääriksi opeiksi, eivät ole pelastukseen liittyviä asioita. Siksi minulle on yhdentekevää, mitä joku muu niistä uskoo. Eikä silläkään ole niin kovin suurta merkitystä mitä minä niistä uskon. Jokin kanta asioihin on hyvä ottaa oman mielenterveytensä kannalta.

      Yksi_uskolle sanon, että yksikään ihminen ei ole synnitön. En minä etkä sinä. Kaikki tekevät syntiä. Synnin tekeminen on jatkumo ja jokainen uskova elää synnissä toistaen samoja syntejään lyhyemmällä taikka pidemmällä aikavälillä. Joskus voi päästä eroon jostakin yksittäisestä synnistä mutta kohta on tilalle pyrkimässä uusi synti. Muun väittäminen olisi valetta ja siten syntiä. Ja tästä synnin maailmasta Jeesus tuli meidät pelastamaan. Ihan sama mitä juutalaiset kaverisi asiasta sanovat. On tietysti eri asia, jos paduttaa sydämensä Jumalalta ja tarkoituksella tekee syntiä. Siitä joutuu kadotukseen. Mutta, kyllä me uskovaisetkin joskus teemme tietoisesti syntiä ja nekin synnit on annettu anteeksi ristillä jo liki 2000 vuotta sitten. Sanoihan Paavalikin tekevänsä syntiä. Ei hän vaan synti hänessä. Hän myönsi tekevänsä syntiä, jota hän ei haluaisi tehdä. Sellainen se paholainen on. Se tuhoaa ja tekee kaikkensa saadakseen meidät lankeamaan. Mutta uskovaisen tunnistaa siitä, että KUN hän lankeaa, nostaa hän katseensa Kristukseen ja jatkaa kristityn vaellustaan.

    • Kyllästyyhän-sitä

      Adventistien piirissä kyllästyminen on tuttua, koska adventistit antavat sellaisen kuvan itsestään, että he ovat mukamas kaikkia muita uskovaisia ja ihmisiä parempia ja oikeaoppineisempia.

    • kysynpävaa

      Rauhaa veli Advis Kiitos monista mielenkiintoisista kirjoituksista. Monet ajattelevat tutkivasta tuomiosta suunilleen näin: "Entä jos nimeni otetaan esille kun olen jossakin paikassa jossa ei pitäisi olla ? Tai jos juuri sillä hetkellä mieleeni tulee sopimaton ajatus ? Onko kohtaloni jo sinetöity ?
      Itse ajattelen näin. Ongelma ei kuitenkaan ole itse oppi vaan sen käsittäminen väärin, ja siinä on oleellinen ero. Samalla tavalla kuin jotkut ihmiset ovat kääntäneet selkänsä kristinuskolle, koska kristityt ovat joskus ilmentäneet uskoaan kovin huonosti, monet ovat kääntäneet selkänsä adventtia edeltävälle tuomiolle, koska sitä on julistettu niin huonosti kirkoissamme. Mutta kuten Kristittyjen epäkristilliset teot eivät tee tyhjäksi kristinuskon totuudenmukaisuutta, ei adventistien surkea tapa opettaa tuomiota tee tyhjäksi tuomion todellisuutta. Todellisuudessa adventtia edeltävä tuomio ei suinkaan kumoa evankeliumia, vaan on sen loppuhuipennus.
      Tuomio on ristin kulminaatio, hyvän uutisen huippukohta. Tuomio ei ole ristiriidassa ristin kanssa, vaan se auttaa meitä paremin ymmärtämään, mitä Kristus meille sielä hankki. Mitä sovitus on ?
      Sovitus on Jumalan pelastava teko, eikö niin ? Mikä meidät sovittaa ? Ainoastaan Kristuksen veri, eikö niin ? Lakihan ei sovita. Kuuliaisuus ei sovita. Hyvät työt eivät sovita. Meidät voidaan sovittaa vain yhdellä tavalla, sillä mitä Jeesus on tehnyt hyväksemme.
      Siunausta sinulle veli! jatketaan keskustelua kun sinulle sopii.

      • ja.sama.tulkattuna

        "Tuomio on ristin kulminaatio, hyvän uutisen huippukohta."

        Mistä kirjasta tuo käsittämätön soopa on lainattu?


    • Mitä.vielä

      Veriläträäjä Jarmonhan piti lähteä, siinä se vielä itseään ylistää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe