Hyvin yleinen takuu akulle sähköautoissa on 8v tai 160tkm.
Paljon ajavalle tuo 160tkm tulee nopeastikin täyteen ja paljonhan täytyy ajaa, jotta sähköauto edes teoriassa voisi olla taloudellisesti perusteltu ratkaisu.
Teslan akunvaihdon hinnaksi löytyy tietoja jopa 40 000e - 50 000e- hintaluokasta. Tämä tarkoittaa, että takuunsa ohittaneen sähköauton arvo on alempi kuin tulevan akunvaihdon hinta. Käytännössä siis takuun ohittaneesta sähköautosta ei kannata maksaa juuri mitään, sillä jos akku menee vaihtokuntoon, niin auton arvo tippuu heti nollaan.
Ja vaikka siis pitäisi aina uutta autoa takuunalaisena ja myisi vähän ennen takuun loppua pois, niin rationaalinen käytettyä ostava ei maksa sähköautosta mitään ilman takuuta. Niinpä sähköauton hinnan tulisi markkinoilla tippua tuossa kahdeksassa vuodessa tai 160tkm:ssä nollaan. Huomattavasti nopeammin siis kuin saman hintaluokan öljynpolttimilla.
Teslallahan takuu on 8v ilman kilometrirajaa. Tämä jo alkaa kuulostaa kohtuulliselta paljon ajavalle. Jos vähintään 400tkm ehtii ajaa takuuaikana, niin voi jo hyväksyä auton paalaamisen sen jälkeen. Ja eihän niistä aina akku sippaa heti takuun jälkeen. Kai.
Tesla on siis ylivoimainen vaihtoehto juuri takuunsa ansiosta.
I-Pacesta olen tässä haaveillut, mutta ei helvetti uskalla ostaa muutenkin laaduttomaksi tunnetun valmistajan sähköautoa parin vuoden takuulla, jos ja kun akunvaihto maksaa kymppitonneja.
Teslan takuu on ylivoimainen akun osalta, mutta muuten taas korjaukset ja huollot aivan älyttömän hintaisia. Käytännössä siis sähköautofanien väitteet sähköauton edullisista korjaus- ja huoltokuluista eivät ainakaan Suomessa toteudu. Jotkut ovenkahvat vikaherkät ja lasku tuhansia. Kuten ihan kaikesta muustakin aina tuhansien lasku. Huoltokin maksaa jotain tonnin, vaikkei sisällä kuin renkaanpaineisen tarkistuksen.
Että että., todellista sähköfaniutta edellyttää sähköauton ostaminen toistaiseksi.
Ehkä pienemmistä ja lyhyemmän kantaman sähkiksistä löytyisi järkevästi hinnoiteltuja, ja halvemmin akunvaihdoin, mutta ne liian pieniä ja surkeita minulle.
Miten kukaan uskaltaa ostaa akkuautoa vain 160tkm takuulla?
16
1451
Vastaukset
- Sähköantifa
Yleinen vastaväitehän akkupelkoon lienee siinä, että eivät ne mene vaihtokuntoon heti takuuajan jälkeen, vaan käytännössä niillä voi ajaa koko auton eliniän. No miksi sitten valmistajat eivät anna elinikäistä takuuta akuilleen? Vain Tesla antaa siedettävän takuun paljon ajavalle. Vähän ajavalle sekin onneton, jos vaikka 8v x 15tkm = 120tkm ajettu 8v auto on siis omillaan ja koska vain voi iskeä kymppitonnien remontti. Ja muutama tonni vuodessa nyt menee niihin ovenkahvoihin ja muuhun sälään joka tapauksessa.
Olen nyt viimeisen viikon yrittänyt kaikkeni löytää perusteet ostaa sähköauto, mutta ei. Sitä ei vaan voi taloudellisesti perustella mitenkään. Tulee törkeän kalliiksi ja hankalaksi. Ainoa syy ostaa sähköauto on ympäristö ja tai muiden ympäristöhihhuliudella sosiaalisten taikka taloudellisten pelimerkkien kerääminen itselleen.- Nokianapina
Eikös sua yhtään pelota ostaessasi sitä saksalaista reemiumkrematooriota että sen takuu on vain kaksi vuotta?
Olen yrittänyt koko aikuisikäni löytää perusteita ostaa nokivasara, mutta ei.
Ainoa syy ostaa rinkelimosse on epätoivoinen sosiaalisen hyväksynnän tarve, itseään vauraampien ja älykkäämpien silmissä et kuitenkaan koskaan ole yhtä hyvä kuin he. - TuleApuunAnne
Nokianapina kirjoitti:
Eikös sua yhtään pelota ostaessasi sitä saksalaista reemiumkrematooriota että sen takuu on vain kaksi vuotta?
Olen yrittänyt koko aikuisikäni löytää perusteita ostaa nokivasara, mutta ei.
Ainoa syy ostaa rinkelimosse on epätoivoinen sosiaalisen hyväksynnän tarve, itseään vauraampien ja älykkäämpien silmissä et kuitenkaan koskaan ole yhtä hyvä kuin he.Sätkäkone hyytyy Suomen pakkasilla. Ikkunat aina jäässä.
- Redredrsd
Nokianapina kirjoitti:
Eikös sua yhtään pelota ostaessasi sitä saksalaista reemiumkrematooriota että sen takuu on vain kaksi vuotta?
Olen yrittänyt koko aikuisikäni löytää perusteita ostaa nokivasara, mutta ei.
Ainoa syy ostaa rinkelimosse on epätoivoinen sosiaalisen hyväksynnän tarve, itseään vauraampien ja älykkäämpien silmissä et kuitenkaan koskaan ole yhtä hyvä kuin he.Krematorion moottorin vaihtaminen maksaa yleensä korkeintaan luokkaa kymppitonni. Ja itse krematorio premiumina 50te. Sähköautoissa molempiin hintoihin laitetaan kymppitonneja päälle, jos samasta kokoluokasta puhutaan.
Myös aineistoa krematorioiden kestosta on paljon enemmän kuin ties minkä valmistajan akuista. Riski on siis paremmin tiedossa, sekä toteutuessaan pienempi isku.
Edes polttoaineessa ei sähköautolla käytännössä säästä, kun pitää investoida latauslaitteisiin ja maksaa kalliita maksullisia latauksia. Tai jos jotain säästää, niin vain vähän, ei merkitystä ostohintojen ja akunvaihtojen rinnalla.
- sähköautoilija
Teslalla ajettu yli 600 000km ja akun varauskyky vieläkin yli 80%. Muuten vioittuneita akkuja on tesloissa ollut mutta kaikki on takuuna korjattu, siis vioittuneen akun voi korjata, sitä ei tarvitse vaihtaa. Ymmärtääkseni tesloissa ei asiakas ole vielä akkua joutunut omalla rahalla uusimaan joten mistä tuo 40 000-50 000€?
Kannattaa muistaa että akut halpenee jatkuvasti joten taitaa vaihtokin olla sitten takuuajan jälkeen jossain polttomoottorin tai vaihteistoremontin hinnoissa.- Sähköantifa
On joutunut asiakas maksamaan, Norjasta ainakin löytyy tällainen tapaus. Auto oli maahantuotu kai yksityisen toimesta, millä perusteella Tesla luisteli takuuvastuustaan. Muutenkin ilmeisesti vain ensimmäinen omistaja saa parhaan takuun turvan? Mutta joutuu arvonlaskun uhriksi, kun rationaalinen kuluttaja ei osta kymppitonnien riskiä.
https://www.quora.com/How-much-does-it-cost-to-replace-a-Tesla-85kW-battery
Millä Teslalla ajettu yli 600tkm samalla akulla?
Netistä löytyy myös juttu vastaavilla kilometreillä olevasta taksi - Teslasta, johon akku vaihdettu jo kahdesti. Eli noin 200tkm per akku. Eli jos joutuisi itse maksamaan, niin 50000€ per 200tkm.
Suomessa pakkasen ja suolaloskasohjon vuoksi riskit lienevät vielä suuremmat kuin jossain Kaliforniassa. Joskin kylmyydestä on omat etunsakin.
Akkujen halpenemisesta on puhuttu jo pitkään. Ehkä ovat halventuneet, ehkä eivät, mutta edelleen hinnat hirveitä.
Jos joku myyjä tai valmistaja haluaisi tältä osin liennyttää pelkoja, niin varmaan lupaisi nyt heti, että vaihtaa ne akut edullisesti sitten tulevaisuudessa. Minä en ainakaan ala ottamaan riskiä jos-sitten toivojen perusteella. - Säh
Vielä täsmennän, että Teslan kohdalla ongelma akun kanssa siis pienin, koska takuu paras. Toisaalta Teslan muut huollot ja korjaukset ottavat kyllä sen rahan takaisin noin kymmenkertaisilla hinnoilla verrattuna mitä nyt joku pyyhkijänsulkien vaihto ja rengaspaineiden tarkistus tai ovenkahvojen korjaus muilla huoltamoilla maksaa. Varmaan tältäkin osin tilanne parempi USA:ssa? Siellä ehkä kilpailuakin Tesla-korjaamoilla? Meillä Teslat ovat miljonäärien leluja, joista monopolihuoltamo voi laskuttaa ihan mitä hyvänsä.
Mutta siis akun osalta Teslaa enemmän pelottaa vaikka tuon I Pacen kohdalla. Iso akku, äärimmäisen epäluotettava valmistaja, pienet myyntimäärät, vähäinen korjaamoverkko, lyhyt takuu.. Mitä jos I Pacen akku sippaa Rovaniemellä ja takuu on ylitetty? Auto varmaan hinautettava pks:lle asiakkaan laskuun ja maksettava 50000e uudesta akusta? - sähköautoilija
Sähköantifa kirjoitti:
On joutunut asiakas maksamaan, Norjasta ainakin löytyy tällainen tapaus. Auto oli maahantuotu kai yksityisen toimesta, millä perusteella Tesla luisteli takuuvastuustaan. Muutenkin ilmeisesti vain ensimmäinen omistaja saa parhaan takuun turvan? Mutta joutuu arvonlaskun uhriksi, kun rationaalinen kuluttaja ei osta kymppitonnien riskiä.
https://www.quora.com/How-much-does-it-cost-to-replace-a-Tesla-85kW-battery
Millä Teslalla ajettu yli 600tkm samalla akulla?
Netistä löytyy myös juttu vastaavilla kilometreillä olevasta taksi - Teslasta, johon akku vaihdettu jo kahdesti. Eli noin 200tkm per akku. Eli jos joutuisi itse maksamaan, niin 50000€ per 200tkm.
Suomessa pakkasen ja suolaloskasohjon vuoksi riskit lienevät vielä suuremmat kuin jossain Kaliforniassa. Joskin kylmyydestä on omat etunsakin.
Akkujen halpenemisesta on puhuttu jo pitkään. Ehkä ovat halventuneet, ehkä eivät, mutta edelleen hinnat hirveitä.
Jos joku myyjä tai valmistaja haluaisi tältä osin liennyttää pelkoja, niin varmaan lupaisi nyt heti, että vaihtaa ne akut edullisesti sitten tulevaisuudessa. Minä en ainakaan ala ottamaan riskiä jos-sitten toivojen perusteella.Tuohon taksiin ei ole vaihdettu kertaakaan uutta akkua vaan aina vaihtoakku, eli mahdollisessa asiakasmaksaa tapauksessakin näin olisi, hintaa tuolle ei varmaan vielä ole tiedossa kun ei tarvettakaan ole. Nuo jenkkituodut teslat kannattaa kiertää koska niissä ei toimi takuut eikä pikalaturit kolmivaihe-kotilatauksesta puhumattakaan.
- Antifasähkö
sähköautoilija kirjoitti:
Tuohon taksiin ei ole vaihdettu kertaakaan uutta akkua vaan aina vaihtoakku, eli mahdollisessa asiakasmaksaa tapauksessakin näin olisi, hintaa tuolle ei varmaan vielä ole tiedossa kun ei tarvettakaan ole. Nuo jenkkituodut teslat kannattaa kiertää koska niissä ei toimi takuut eikä pikalaturit kolmivaihe-kotilatauksesta puhumattakaan.
Joo, mutta sen tuonti-Teslan akunvaihtohinta siis kertoo laskun, mikä tulee yli 8-vuotiaan kanssa eteesi, jos akku sippaa. Nythän noita yli 8-vuotiaita ei taida vielä edes juuri olla, joten tapauksiakin hyvin vähän.
Siis mikä vaihtoakku uuden sijaan? Siis jostain romutetusta Teslasta otettu akku? Ok, mutta kustannus silti melkoinen. Tulevaisuudessa voi olla, että moisia vaihtoakkuja kaikille riitä, kun akkuja alkaa tulla yhä enemmän vaihtokuntoon.
Edelleen, Teslan voisi uskaltaa paljon ajava ostaa pitkän takuun ansiosta, muita ei. Ja vähän ajava ei Teslaakaan. - sähköautoilija
Antifasähkö kirjoitti:
Joo, mutta sen tuonti-Teslan akunvaihtohinta siis kertoo laskun, mikä tulee yli 8-vuotiaan kanssa eteesi, jos akku sippaa. Nythän noita yli 8-vuotiaita ei taida vielä edes juuri olla, joten tapauksiakin hyvin vähän.
Siis mikä vaihtoakku uuden sijaan? Siis jostain romutetusta Teslasta otettu akku? Ok, mutta kustannus silti melkoinen. Tulevaisuudessa voi olla, että moisia vaihtoakkuja kaikille riitä, kun akkuja alkaa tulla yhä enemmän vaihtokuntoon.
Edelleen, Teslan voisi uskaltaa paljon ajava ostaa pitkän takuun ansiosta, muita ei. Ja vähän ajava ei Teslaakaan."Tulevaisuudessa voi olla, että moisia vaihtoakkuja kaikille riitä, kun akkuja alkaa tulla yhä enemmän vaihtokuntoon."
Siinä tapauksessa odotat hieman pidemmän aikaa kun akkusi korjataan, vähän niin kuin polttiksen moottorirempassakin, olet varmaan kuullut vaihtomoottoreista. Tällä hetkellä euroopan Teslojen vioittuneet akut korjataan hollannissa, tulevaisuudessa tod.näk. jokaisessa Teslan huoltoliikkeessä. Uskoisin että samanlainen toiminta tulee olemaan muillakin merkeillä. - Sähköantifa
sähköautoilija kirjoitti:
"Tulevaisuudessa voi olla, että moisia vaihtoakkuja kaikille riitä, kun akkuja alkaa tulla yhä enemmän vaihtokuntoon."
Siinä tapauksessa odotat hieman pidemmän aikaa kun akkusi korjataan, vähän niin kuin polttiksen moottorirempassakin, olet varmaan kuullut vaihtomoottoreista. Tällä hetkellä euroopan Teslojen vioittuneet akut korjataan hollannissa, tulevaisuudessa tod.näk. jokaisessa Teslan huoltoliikkeessä. Uskoisin että samanlainen toiminta tulee olemaan muillakin merkeillä.Uskossa on hyvä elää.
Tällä hetkellä tilanne on se, että jos takuu on loppu, on varauduttava 50000e kustannukseen. Voihan se tuurilla olla vähemmänkin. Mutta ottaako 50000e riskiä? Etenkään kun sähköauto nyt ei muutenkaan ole kannattavin vaihtoehto kulkupeliksi.
Ja jos jokaisessa Teslan huoltoliikkeessä voidaan tehdä akkuremontti, niin Suomessa on se tasan yksi, mikä ottaa ihan kaikesta nelinumeroisia summia. Jos ovenkahvat maksavat tuhansia, niin se akkuremppa maksaa vähintään kympin, olkoon sitten kuinka pieni homma tahansa. Tosin kymppitonnihan alkaa jo olla siedettävän riskin rajoilla ja vertailukelpoinen polttomoottoriauton worst case scenarioon. Mutta sekin siis mikä-mikä-maassa elämistä tällä hetkellä. Voi hyvin olla, että tulevaisuudessa kaikki hoituu kohtuudella, vaan nyt on nyt, eikä ole mitään tuollaista tietoa, on vain toiveikkaiden spekulaatioita ja toiveajattelua. En ota riskiä.
- 4234234
Kuten jo yllä kerrottu akusta voidaan vaihtaa vioittuneet kennot tai elektroniikka.
Se on sisäisesti modulaarinen ei suinkaan kuten tavallinen lyijyakku.
Kuluttajasuoja on sitten vielä erikseen. Jossain vaiheessa sähköauton akun oletettu ikä punnitaan oikeudessa ja se jälkeen kaikki tietää millä mennään.
En oikein usko että yhteenkään Teslaan on akkua vaihdettu jos sitä ei ole kolarissa mällätty. Jos taas akku on vaihdettu takuuna niin sille on tietysti takuu. Kolarissa mällätyn akun maksaa vakuutus.- Sähköantifa
Eipä ole kuulunut tuollaisista pienistä vioittuneiden osien vaihdoista, sen sijaan on täysvaihdoista.
Kuluttajasuoja joo. Vaan ennen kuin tuota on punnittu, ei viitsisi ottaa riskiä.
En minäkään oikein usko, että yhdessäkään Teslassa olisi koskaan ollut mitään vikaa :) - AkustoPainaa950kg
Auto on tällä hetkellä ainoa markkinoilla oleva sähköauto, jossa on vetokoukku.
Tesla model x painaa 2,6 tonnia, mutta nopeimmillaan kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa.
Hintalappu onkin sitten toisenlainen elämys.
Kollektorin kuluminen ja siitä seuraava oikosulku ovat sähkömoottorin ongelmat. - ainoa.järkevä
AkustoPainaa950kg kirjoitti:
Auto on tällä hetkellä ainoa markkinoilla oleva sähköauto, jossa on vetokoukku.
Tesla model x painaa 2,6 tonnia, mutta nopeimmillaan kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa.
Hintalappu onkin sitten toisenlainen elämys.
Kollektorin kuluminen ja siitä seuraava oikosulku ovat sähkömoottorin ongelmat.AC-moottorilla eli yleisimmin oikosulkukoneella ei ole noita hiilien ja kommutaattorin kulumisongelmia vaan moottorin iän määrää lähinnä laakereiden mekaaninen kesto. Jos ne vaihdetaan ajoissa, moottori on lähes ikuinen.
- Hybris
Minulle kyllä riittää 8 v takuu, ajot jää alle 10 tkm/v. Onko 8 v takuu miten yleinen kohtuullisemman hintaluokan (Toyota, Nissan, Kia) sähkö- tai hybridiautoissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802