Suomessa on liikennekäytössä muistaakseni noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Eräs "työryhmä" haluaisi muuttaa ne sähkökäyttöisiksi vuoteen 2045 mennessä, eli 27:n vuoden aikana. Se tarkoittaisi että sähköautoja pitäisi saada suomalaisille jo tästä vuodesta alkaen keskimäärin 100 000 kpl per vuosi, eikä siis enää yhtään uusia polttomoottoriautoja lisää.
Kysymys kuuluu, että onnistuuko? Kansalaisten keskimääräisen ostovoiman edelleen laskiessa ja varallisuuden keskittyessä yhä pienemmälle väestönosalle vaikuttaa aika epätoivoiselta. Itse olen epäilevällä kannalla tuon tavoitteen suhteen.
Vuosi 2045 ja 2,7 miljoonaa sähköautoa
28
<50
Vastaukset
- kaaos-tulee
Ei onnistu ellei niitä saa alle 5000€. Suomessa on nyt niitä henkilöitä jotka ei voi ajella luottotietojen takia yli 600 000 aikuista ja 2030 varmaan jo reippaasti yli miljoona. Ja tähän kun lisätään asuntovelalliset ja työttömät esim, jotka eivät voi ostaa uutta sähköautoa edes kymppitonnilla kun omasta saa 0€.Käy todennäköisesti lama iskee sillä lyön vetoa että moni laittaa auton jo aikaisemmin seisomaan jasen jälkeen muuttavat pois kaupungeista jolloij ei voi pakottaa edes työkokeiluun kun ei vaan ole joukkoliikennettä. Mellakat ja muut tulee lisääntymään niin että Helsingissä palaa joka päivä kadut.Kansa jää kotiin j aalkaa käyttään huumeita ja alkoholia eikä tee enään mitään ja näin ainakin miljoona työtätekevää tulee tekemään. Koko talous romahtaa ja sisällissota tulee jolloin Venäjä kiittää ja tulee"apuun"vallankumoukseen.
- Turhaa.hysteriaa
Tämä "sähköauto-kaikille" on puhtaasti tämän palstan hörhöjen sloganeita. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Lopettakaa hysteerinen käytös. - pienituloinen
Saakohan silloin myös parin sadan euron työmatka autoja joihin itselläni ja monella muulla työelämää aloittavalla on ainoastaan varaa?
- käyttö.maksaa
Mihin 200 euron autot katoaisivat? Vanhoja katiskoja on aina saatavilla. Se mikä muuttuu on se että jos tuollainen vanha katiska on bensa tai diesel niin sen käyttömaksut ovat useita satoja euroja vuodessa.
- paskamaailmaperkele
Suomen duunarien, eli valtaosan palkkataso on sellainen että 20 vuoden raatamisen kuluttuakaan ei ole varaa kuin satasen rotiskoon.
Kyllä on masentavat tulevaisuudennäkymät, ei ole kuin pelkkiä uhkia tiedossa, siis ihan oikeasti radikaalisti jokapäiväiseen arkielämään negatiivisesti vaikuttavia uhkia. Ei se ihme ettei kukaan järkevä enää tällaiseen maailmaan tee lisää ihmisiä kärsimään.
Koko co2 vouhotus on täyttä mielettömyyttä, varsinkin kaikki nollautopiat. Ei luulisi enää 2000-luvulla voivan tällainen ihmisvihamielinen kusetus menevän läpi mutta ei näytä mikään pysäyttävän tyrannijohtajia jotka ovat vain omasta päästään keksineet tuollaisen co2 "ongelman". Heidän käsissään on valta manipuloida "tutkimuksiakin" joilla "todistetaan" kansalle tällaisen muka-ongelman olemassaolo. Valtaosa väestöstä on näköjään edelleen niin tyhmiä että mikä tahansa esivallan esittämä paska uppoaa läpi ilman mitään kritiikkiä!! - turhaa.valitusta
paskamaailmaperkele kirjoitti:
Suomen duunarien, eli valtaosan palkkataso on sellainen että 20 vuoden raatamisen kuluttuakaan ei ole varaa kuin satasen rotiskoon.
Kyllä on masentavat tulevaisuudennäkymät, ei ole kuin pelkkiä uhkia tiedossa, siis ihan oikeasti radikaalisti jokapäiväiseen arkielämään negatiivisesti vaikuttavia uhkia. Ei se ihme ettei kukaan järkevä enää tällaiseen maailmaan tee lisää ihmisiä kärsimään.
Koko co2 vouhotus on täyttä mielettömyyttä, varsinkin kaikki nollautopiat. Ei luulisi enää 2000-luvulla voivan tällainen ihmisvihamielinen kusetus menevän läpi mutta ei näytä mikään pysäyttävän tyrannijohtajia jotka ovat vain omasta päästään keksineet tuollaisen co2 "ongelman". Heidän käsissään on valta manipuloida "tutkimuksiakin" joilla "todistetaan" kansalle tällaisen muka-ongelman olemassaolo. Valtaosa väestöstä on näköjään edelleen niin tyhmiä että mikä tahansa esivallan esittämä paska uppoaa läpi ilman mitään kritiikkiä!!Tämän päivän suomalaiset eivät edes tiedä mitä oikeasti kova elämä on. Itketään sitä kun valtio ei kustanna mersua alle.
Itsekin kuulun viisikymppisenä sukupolveen joka ei ole koskaan kärsinyt oikeaa puutetta mutta vanhemmilleni elämä oli paljon sota-aikana ja sen jälkeen kovempaa.
Nykyajan itkijöillä ei ole koskaan ollut edes rakkoa kämmenessä,sen verran kaukaa on oikea työnteko kierretty. - pienituloinen
käyttö.maksaa kirjoitti:
Mihin 200 euron autot katoaisivat? Vanhoja katiskoja on aina saatavilla. Se mikä muuttuu on se että jos tuollainen vanha katiska on bensa tai diesel niin sen käyttömaksut ovat useita satoja euroja vuodessa.
Useita satoja euroja on käyttömaksut jo nyt?
Ilman vanhempien autojen ja ylipäätänsä polttomoottoriautojen rankkaa verojen korotusta ei tuöhön tavoitteeseen päästä. Myös polttoaineen pitää maksaa todella paljon että kallis sähköauto tulee oikeasti vaihtoehdoksi kaikille.
Mutta entä ne joilla ei ole tulevaisuudessa varaa sähköautoihin tai ylläpitää polttomoottoriautoa? Pitääkö lopetta töissäkäynti kun ei ole vara muuttaa kaupungin alueella olevan työpaikan läheisyyteenkään, koska siellä on asuntojen hinnat pilvissä. - paskamaailmaperkele
turhaa.valitusta kirjoitti:
Tämän päivän suomalaiset eivät edes tiedä mitä oikeasti kova elämä on. Itketään sitä kun valtio ei kustanna mersua alle.
Itsekin kuulun viisikymppisenä sukupolveen joka ei ole koskaan kärsinyt oikeaa puutetta mutta vanhemmilleni elämä oli paljon sota-aikana ja sen jälkeen kovempaa.
Nykyajan itkijöillä ei ole koskaan ollut edes rakkoa kämmenessä,sen verran kaukaa on oikea työnteko kierretty.Kyllä kuule teollisuushommissa tulee paljon pahempaakin jälkeä kuin rakko kämmeneen!!
Vanhempi väki pystyi hankkimaan työllään omakotitalot mikä oli oikeasti elämänlaatua kohottava tekijä, saivat asua omassa rauhassa mutta nykyajan duunarien palkoilla ei kyllä pysty omakotitaloa hankkimaan kun asunnoista on tehty sijoitusinstrumentti mikä on nostanut niiden hinnat pilviin.
Niinpä elämä on yhtä helvettiä kun joutuu raatamaan töissä vähän rahan takia ja asumaan jossain perkeleen rotanloukossa missä naapurien pierutkin kuuluvat seinän läpi saatana!!
- utopiaa
Joo ja köyhät lopettaa töissä käymisen. Miljoona autoa käy cittarissa lataamassa autoansa pari tuntia. Polttoaineesta saadut verot muutetaan tie veroksi, eli tulevaisuudessa maksat silti yhtä paljon auton käytöstä.
- Maalaisjärkeä
"Myös polttoaineen pitää maksaa todella paljon että kallis sähköauto tulee oikeasti vaihtoehdoksi kaikille."
Sähköauto on kallis uutena ja niin on bensa-autokin. Ei köyhällä ole varaa ostaa uutta bensa-autoa eikä uutta sähkö-autoa. Tämä lienee selvää maalaisjärjellä ajateltuna. Vuonna 2045 on tarjolla käytettyjä 200 euron sähköautoja. Niitä myydään uutena joskus vuosina 2025-2030. - pienituloinen
Suomalaisten autojen keskimääräinen arvo on reilu 3000 euroa ja kuvitellaan, että parinkymmenen vuoden päästä kaikilla on kolenkymmenentuhannen sähköauto?
Uskoo ken haluaa...
Tiedän ettei fossiiliset polttoaineet ole ikuisia ainakaan tavalliselle ihmiselle, muttei ihmiset ole valmiita näin mullistaviin muutoksiin noin lyhyessä ajassa. - mistäperitään
Siirretäänköhän polttoainevero suoraan sähkön hintaan?
- Hybris
Polttoainevero siirretään sähkön hintaan.
Lisäksi sähkön siirtohintaan tulee jättimäiset korotukset, kun suurella rahalla maan alle kaivettu jakeluverkko pitää rakentaa uudestaan hyvin huomattavasti kasvavan sähkönkulutuksen vuoksi.
Pari uutta ydinvoimalaa tarvitaan, koska tuontisähkön saatavuus huononee, jos naapurimaissakin mennään sähköautohörhöilyyn. Tai sitten on käytettävä ydinvoiman korvaamiseen ruskohiiltä, niinkuin viherhöpertäjien mallimaassa, Saksassa tehdään.
Täyssähköautoilu on viherhöpertäjien höperrystä. Todellinen ratkaisu on lataushybridi, jonka polttomoottori sekä biokaasulla että bensalla. Noin 30 kWh akulla ajaa suomalaisten keskimääräisen alle 100km pHybrisäivämatkan ja yöllä saa akun ladatuksi kohtuutehoisella latauspaikalla. Pitempiä matkoja ja akun tyhjenemisiä varten on sitten polttomoottori. Biokassua riittää, kunhan sen talteenotto saadaan järjestetyksi.- sähköä.riittää
https://www.vihdinuutiset.fi/artikkeli/709351-autoilijalle-tulossa-kovia-uutisia-2019-yle-bensaveroihin-on-tehtava-raju-korotus
"Sitralle tutkimusta tekevä kansantaloustieteen tohtori Saara Tamminen sanoo, että käytännössä se tarkoittaisi korotuksia bensiini- ja dieselveroihin. Toisaalta vähäpäästöisten autojen verotus putoaisi nollaan. Auton ostaminen siis halpenisi reilusti, mutta ajaminen kallistuisi."
Sähköä ei voi verottaa koska Suomen teollisuus tarvitsee halpaa sähköä. Saastuttavat polttikset tapetaan veroilla. Polttiksia saa halvalla, mutta niillä ajaminen tehdään kalliiksi.
Siirtohintoihin odotetaan Sitran mukaan alle prosentin kasvua / vuosi jos Suomen sähköautokanta nousee 700.000 autoon vuoteen 2035 mennessä. Ja tuo määrä ei todellakaan tarkoita kahta uutta ydinvoimalaa. Täysin tuulesta temmattu väite. - Hybris
Katsotaanpa, kuinka tuulesta temmattu on väite, että 2,7 miljoonaa (tästä määrästähän nyt pitäisi olla puhe) sähköautoa vaatisi pari uutta ydinvoimalaa.
Yleisesti arvioidaan, että sähköauto kuluttaa 20kWh sadalla kilometrillä, ja että autolla ajetaan noin 15000km vuodessa. Tästä voidaan laskea, että yksi sähköauto kuluttaa 3MWh vuodessa. Jos sähköautoja olisi 2.7 miljoonaa, olisi niiden sähköntarve 8100 GWh vuodessa.
Suomen sähköntuotanto oli viime vuonna 65500GWh, josta neljän ydinreaktorin osuus oli 21600 GWh. Sähkön tuonti oli 22200GWh, josta 15300 GWh Ruotsista. Jos sähköautoilu yleistyy Ruotsissa nopeammin kuin Suomessa, mikä on todennäköistä, emme voi toimia sillä oletuksella, että voisimme merkittävästi lisätä tuontia Ruotsista.
Kotimaista tuotantoa on siis lisättävä niin paljon, että pystytään vastaamaan 8100 GWh kokonaiskulutuksen lisäykseen. Koska kulutus ei ole tasaista, on tarvittavan huipputehon lisäyksen oltava selvästi suurempi kuin 8000 GWh, esimerkiksi 12000 GWh, joka vastaa noin kahden ydinreaktorin vuosituotantoa.
MOT
Lisäksi on otettava huomioon vielä se, että muu sähkönkulutus kasvaa huomattavasti nykyisestä vuoteen 2045 mennessä.
MOT - Hybris
Sähkön siirtohinnoittelu on täysin monopoliasemassa olevien, ulkomaille myytyjen yritysten käsissä. Sitra voi ennustella ihan mitä vain, todellisuus on kuitenkin toinen.
Viime vuosina on siirtohintojen massiivisia korotuksia perusteltu sillä, että siirtoverkko on pitänyt kaivaa maan alle toimitusvarmuuden takaamiseksi. Niinhän se jakeluyhtiöiden kannalta tietenkin on pitänytkin, etenkin kun siirtohinnat voidaan pitää korkeina vielä silloinkin, kun verkko on suojassa luonnonvoimilta ja investointikulut on peritty sähkön käyttäjiltä.
Sähköautoilun yleistyminen vaatisi mittavia vahvistuksia jakrluverkkoon etenkin viimeisellä kilometrillä käyttökohteisiin. Kukakohan mahtaisi joutua maksajaksi? - uraanikepit.autoihin
Hybris kirjoitti:
Katsotaanpa, kuinka tuulesta temmattu on väite, että 2,7 miljoonaa (tästä määrästähän nyt pitäisi olla puhe) sähköautoa vaatisi pari uutta ydinvoimalaa.
Yleisesti arvioidaan, että sähköauto kuluttaa 20kWh sadalla kilometrillä, ja että autolla ajetaan noin 15000km vuodessa. Tästä voidaan laskea, että yksi sähköauto kuluttaa 3MWh vuodessa. Jos sähköautoja olisi 2.7 miljoonaa, olisi niiden sähköntarve 8100 GWh vuodessa.
Suomen sähköntuotanto oli viime vuonna 65500GWh, josta neljän ydinreaktorin osuus oli 21600 GWh. Sähkön tuonti oli 22200GWh, josta 15300 GWh Ruotsista. Jos sähköautoilu yleistyy Ruotsissa nopeammin kuin Suomessa, mikä on todennäköistä, emme voi toimia sillä oletuksella, että voisimme merkittävästi lisätä tuontia Ruotsista.
Kotimaista tuotantoa on siis lisättävä niin paljon, että pystytään vastaamaan 8100 GWh kokonaiskulutuksen lisäykseen. Koska kulutus ei ole tasaista, on tarvittavan huipputehon lisäyksen oltava selvästi suurempi kuin 8000 GWh, esimerkiksi 12000 GWh, joka vastaa noin kahden ydinreaktorin vuosituotantoa.
MOT
Lisäksi on otettava huomioon vielä se, että muu sähkönkulutus kasvaa huomattavasti nykyisestä vuoteen 2045 mennessä.
MOTJos Olkiluodon 1600 MW:n kolmonen joskus valmistuu, niin sen tuotanto menisi jo käytännössä kokonaan 2,7 miljoonan sähköauton liikuttamiseen.
Kuka kehittelisi konepellin alle mahtuvan pienoisydinvoimalan? Käytetyt uraanisauvat kerättäisiin kuten loisteputkilamput tai paristot nykyään. Ei tulisi ainakaan hiilihappoa taivaalle, eikä tarvitsisi pähkäillä sähköverkon kestävyyttä. - jdfksdjkkldsjlklds
uraanikepit.autoihin kirjoitti:
Jos Olkiluodon 1600 MW:n kolmonen joskus valmistuu, niin sen tuotanto menisi jo käytännössä kokonaan 2,7 miljoonan sähköauton liikuttamiseen.
Kuka kehittelisi konepellin alle mahtuvan pienoisydinvoimalan? Käytetyt uraanisauvat kerättäisiin kuten loisteputkilamput tai paristot nykyään. Ei tulisi ainakaan hiilihappoa taivaalle, eikä tarvitsisi pähkäillä sähköverkon kestävyyttä.Ilma pilaantuisi sitten kun sattuisi kolari ja se pienoisydinvoimala hajoaisi, säteily tappaisi kaikki kilometrien säteellä.
Ne on jotain 1940-50-luvun tieteisutopioita että kahvinkeitinkin toimisi pienoisydinvoimalalla. Luulin minä ettei enää tänä päivänä sellaisia utopioita kukaan esittäisi.
- Omaetu
Hölmöintä nyt mitä voisi tehdä olisi ostaa uusi auto. Parempi katsoa muutama vuosi - ainakin niin kauan, että on oikeasti saatavilla edullisia sähköautoja kaikilta merkeillä, joilla voi ajaa yhtä pitkiä matjoka yhtäsoittoa kuin nykyisillä diesel ja bensa-autoilla. Nämä nykyää myytävät sähköautot suurina ja painavine akustoineen jäävät välivaiheeksi ja menettäväyt arvonsa nopeasti.
- suomi.tappaa.kansansa
Työpaikkojen lähialueiden asuntojen arvo tulee nousemaan sitämukaa kun autoilu käy mahdottoman kalliiksi. Saattaa olla että kaikilla ei ole enää varaa käydä töissäkään kun liikkuminen menee ylivoimaisen kalliiksi eikä ole varaa muuttaa niin lähelle työpaikkaa että voisi kulkea jalan, pyörällä tai bussilla, jos busseja edes kulkee esim. vuorotyöntekijän tahtiin sopivasti.
Hyvin huonolta näyttää tulevaisuus, taitaa eläminen suomessa käydä mahdottomaksi jos ei ole sattunut syntymään rikkaaseen perheeseen kultalusikka suussa. Mutta mistä löytyy elinkelpoinen uusi kotimaa... - Yhteiskunnan.elätti
"Saattaa olla että kaikilla ei ole enää varaa käydä töissäkään kun liikkuminen menee ylivoimaisen kalliiksi eikä ole varaa muuttaa niin lähelle työpaikkaa että voisi kulkea jalan, pyörällä tai bussilla, jos busseja edes kulkee esim. vuorotyöntekijän tahtiin sopivasti."
Ei ole vaikeaa arvata että sulle on löytynyt aina tekosyy olla menemättä töihin. Kun se on niin vaikeaa.- geetutta
ahdistaahan se kun tuttu ja turvallinen elämä järkkyy auton polttoaineen vuoksi,
voi iskeä masennus ja työkyvyttömyyseläke odottaa - ammattityötön
Työn välttely on ydinosaamistani, voisin jopa myydä osaamistani mutta sehän olisi työtä joten ei käy.
- voivittunäitä
30 vuoden päästä eri päättäjät. Nauravat näille viherhysteriköille?
- Quatermash
Tätähän tässä on odotettukin,ihan kuola valuu jo suusta.
Kaikki vaan sähköllä kulkemaan.Sitten rakennetaan 3-5 uutta ydinvoimalaa.
Mallia voidaan ottaa vaikka tästä viidennestä voimalatyämaasta,tai länsimetrosta.
Rahaa ppalaa 50 <--> 80 miljardia mutta sehän on pikkuasia,kun maailmaa pelastetaan paskalta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e22fbbe4-3a96-406d-80b0-9e29a3f89d5b - edessäkuitenkin
Vaikka unohdettaisi ilmastonmuutos ja polttomoottorien saasteet niin tosiasia on, että fossiiliset polttoaineet ei ole ikuisia ja joskus ne loppuu mailta jotka eivät niitä tuota.
Kumpi on parempi vaihtoehto; Kiirehtiä nyt vaihtoehtoisiin "polttoaineisiin" vaikka se tuntuisi kuinka utopistiselta tahansa, koska onhan meillä bensat ja dieselit? Vai kiirehtiä niihin siinä vaiheessa kun polttoainehanasta ei tulekkaan enää mitään ja vielä niitä myyville asemille on kilometrien jonot? - realismiä-peliin
Kaikista asioista voi esittää ylioptimistisia haavekuvia, mutta jos vuonna 2045 saavutettaisiin edes se 0,7 milj. sähköautoa, niin pitäisin saavutusta hyvänä.
Maaseudulla kannattaisi panostaa jo puukaasutinlaitteiden massatuotantoon, mikä voisi olla ihan toimiva vaihtoehto kiireettömille henkilöille. - epäilyttävää
En usko ihan heti että suomessa olisi vuonna 2045 edes miljoonaa sähköautoa.
https://www.helsinginuutiset.fi/blogi/730891-hei-meita-huijataan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 241709
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha201614Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka701468Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.591462Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?531365Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne151318Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.831275Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se111168Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651130Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k81121