Niiden kehitys ja palorurvallisuus on vielä lapsen kengissä. Ehkä noin 20-40 vuoden päästä sähköautot rupeaa olemaan nykyisten bensa-autojen tasolla mm. toimintasäteissä, ja latausajoissa.
Suomalaiset päättäjät eivät ole puhuneet mitään sähköautojen turvallisuudesta, ja paloriskeistä. Ainoastaan tuputtavat noita palopommeja kansalaisille. Muissa maissa on tiedotettu riskeistä !!
https://www.youtube.com/watch?v=b6NEww2C-50
https://www.youtube.com/watch?v=3J62yXU8aB4
https://www.youtube.com/watch?v=hkPMts4DS3Y
Polttomoottoriautoja on tehty yli 100 vuotta, joten en ovat ainoita toimivia ja käytännöllisiä kulkuneuvoja vielä pitkään. Ja jos autovalmistajat tajuaisivat muuttaa ne etanolikäyttöisiksi, niistä tulisi lähes päästöttömiä.
Sähköautot ei ole vielä pitkään toimivia !!
43
<50
Vastaukset
- kenkäkö
lapsen kenkä....???
- maailman-loppu.tulee
Jos polttomoottorit kielletään, veikkaan että sinä päivänä iskee yleislakko,. Suurin osa kansalaisista jää kotiin sinä päivänä.
1. Mikään ei liiku.
2. sähköt poikki.
3.. vettä ei tule
4. ruoka loppu jne jne... - hullu_maailma
Tätäkö on autoilun tulevaisuus ? Ei hyvää päiväää !!
https://tekniikanmaailma.fi/teslan-synkka-viikko-nelja-paivaa-kolme-kuolonuhria-turvallisuusjohtaja-siirtyi-kilpailijan-palvelukseen/
https://www.aamulehti.fi/uutiset/toyotan-hybridiauto-tuhoutui-ajokelvottomaksi-moottoritilasta-lahteneessa-tulipalossa-200737155
https://www.apu.fi/artikkelit/teslan-model-s-syttyi-itsekseen-tuleen-ajon-aikana
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001900315.html - Tännevaann
Eiköhän nuita polttomoottoriautoja pala samanlailla kun sähköautoja.
- palaamutta.einiinpaljon
Suhteessa polttomoottoriautojen määrään palamisprosentti sähköautoilla on melko hurja.
Täällä Suomessakin palanut jo useita hybridejä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005755484.html
https://www.aamulehti.fi/uutiset/toyotan-hybridiauto-tuhoutui-ajokelvottomaksi-moottoritilasta-lahteneessa-tulipalossa-200737155
- vähempikin.riittää
"Ehkä noin 20-40 vuoden päästä sähköautot rupeaa olemaan nykyisten bensa-autojen tasolla mm. toimintasäteissä, ja latausajoissa. "
Enpä tiedä onko tuolla asialla juuri mitään merkitysä tavantallaajalle. Itsellä ei ole koskaan tarvetta sille että autolla pitää päästä 900 km yhdellä tankkauksella.
Jos autolla pääsee 200km kun sen lataa yönyli kotipihassa niin se riittää vallan mainiosti isolle osalle väestöä. Enempää tarvitsee aika harva.- ei.toimi.ei
"...Enpä tiedä onko tuolla asialla juuri mitään merkitysä tavantallaajalle...."
Juu, ei varmaan ole jos asuu kaupungissa. mutta entä jos asuu maalla, tai jossain pohjoisessa, josta lähimpään isoon kaupunkiin satoja kilometrejä. ? Nykyiset sähköautot hyytyy pakkasessa jo puolessa välissä matkaa.
Kaupunkilaiselle sähköautot on ok ratkaisu, mutta maalla asuville ei vielä pitkään aikaan.
- ei.kaikille
"mutta entä jos asuu maalla, tai jossain pohjoisessa, josta lähimpään isoon kaupunkiin satoja kilometrejä. "
No sitten pitää ajaa jollain muulla kuin sähköautolla. Ei kukaan ole väittänyt että sähköauto olisi vastaus kaikkien autontarpeeseen. Aika harva oikeasti ajaa yli 200km per päivä ja näille normi-ihmisille sähköauto on vallan toimiva peli jo nykyisellä toimintasäteellä ja latausajalla.
Ei tämä ole kovinkaan monimutkainen asia ymmärtää jos vähänkin jaksaa ajatella.- hullu-maailma
Milläs watulla ajat jos polttomoottorit kielletään, ja sähköauto ei kehity mihinkään. ??
Tavallinen työväki ei pääse töihin. ja eliitti odottaa toimistoissa, että joku tekise heille ruokaa, tai siivoaa !!. Turha on herrojen odotttaa yhtään mitään palveluja, kun koko yhteiskunta kaatuu !! - Normi-ihmiset
"Normi,-ihminen" , just joo. Ja maaseudulla asuva on epänormaali? Irtisanoa pitäisi itsensä, työn takia tarvitsen autoa ja harvaanasutulla seudulla. Ja ei: en ole kansanedustaja joka saa verotonta kulukorvausta 2t kuussa ja taksiliput päälle. En saa edes täysiä kilometrikorvauksia, vaan niihin kin on sorvattu omavastuu. Jos bensa-autoilu kallistuu kovasti, ei palkallani ole varaa enää tehdä töitä!
Kaupungeissa suurin osa ei edes tarvitsisi autoa!
- DraamaQueen
"Milläs watulla ajat jos polttomoottorit kielletään, "
Nyt menee taas vahvasti hysterian puolelle. Polttiksilla ajellaan hyvinkin pitkään. Ehkä Stadin ydin joskus kielletään polttiksilta, mutta laajempaa kietoa ei koskaan tule.
Haet nyt draamaa asiasta jossa draamaa ei ole. - sähköautoilija
Tesla on valmistanut satojatuhansia sähköautoja ja kaikista paloista on uutisoitu (toisin kuin perinteisien autojen paloista) joten pieni on prosentti.
Esim. BMW joutui kutsumaan korjattavaksi satojatuhansia autoja palovaaran vuoksi, pieni uutinen oli jossain lehdessä. Minkälainen haloo olisi syntynyt jos tuollainen vika olisi ollut Teslassa?
Myös nuo autopilotti-onnettomuudet ovat kaikki kuljettajan aikaansaamia koska autopilot on vain avustin, se ei ole autonomiseen ajoon pystyvä (toistaiseksi) ja siitä on selvästi opastettu omistajille.
Tämäkin aloitus kertoo pelosta, tietämättömyydestä ja oletuksien suuresta määrästä jota ihmisillä on sähköautoja kohtaan. - oma.valinta
"Tämäkin aloitus kertoo pelosta, tietämättömyydestä ja oletuksien suuresta määrästä jota ihmisillä on sähköautoja kohtaan."
Sinänsä aivan sama. Maailmassa on aina ollut uuden pelkääjiä ja vanhaan takertuvia. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
Hyvä juttu on se että koskaan nämä takertujat eivät ole pystyneet pysäyttäämään kehitystä. Omalta kohdaltaan he pystyvät elämään menneisyydessä, mutta se ei estä meitä muita ottamasta askelta eteenpäin.- sähköautoilija
Juuri näin.
- SähkiksetKehitysasteella
Ei se ole pelkäämistä, vaan realismia, joka tällä hetkellä koskee sähköautoja, ja latausinfraa. Ne ovat vielä täysin kehitysateella, verrattuna polttisautoihin, ja polttoaineen saatavuuteen.
Kun nuo kaikki ovat samalla tasolla, kuin nykyiset bensa/diesel ajoneuvojen polttoaineverkosto, ja toimintasäteet, voidaan alkaa pikku hiljaa puhua sähköautoiluun siirtymisestä. - RanskalaisetOvatViisaita
Ranskan mielenosoitus on täysin oikeutettua ja ymmärrettävää.
Tavalliselle kansalle lisää bensa/sieselveroja ja rikkaille vapautuksia uusien
kalliiden sähköautojen veroista.
Köyhä ei koskaan osta uutta mitään autoa.
Mielenilmaisut leviävät joka maahan, ilmastovouhotus on populismia.
Mieletöntä aivopseua. - sähköautoilija
SähkiksetKehitysasteella kirjoitti:
Ei se ole pelkäämistä, vaan realismia, joka tällä hetkellä koskee sähköautoja, ja latausinfraa. Ne ovat vielä täysin kehitysateella, verrattuna polttisautoihin, ja polttoaineen saatavuuteen.
Kun nuo kaikki ovat samalla tasolla, kuin nykyiset bensa/diesel ajoneuvojen polttoaineverkosto, ja toimintasäteet, voidaan alkaa pikku hiljaa puhua sähköautoiluun siirtymisestä.Tässä viestissä oli kyse paloturvallisuudesta, sähköautot ovat 10 kertaa paloturvallisempia kuin polttomoottoriautot.
Sähköautot ladataan 90% kotona. Ainut ongelma on taloyhtiöiden haluttomuus muuttaa parkkipaikkojen lämmitystolpat lataukseen sopiviksi, useissa tapauksissa kustannus on vain parisataa autopaikalta. Tässäkin asiassa ennakkoluulot, tietämättömyys ja väärät oletukset ovat suurin este.
Esim. 300 km.n kantavuus riittää kaikille. Jo lakikin sanoo että ammattikuskin on pidettävä 45 minuutin tauko jokaisen neljän tunnin ajon jälkeen, sääntöä tulisi kaikkien noudattaa liikenneturvallisuuden nimissä. - Hybris
Totta on ,että sähköautot ladataan pääosin kotona.
Taloyhtiöt kyllä järjestäisivät osakkailleen latauspaikat, jos kustannus olisikin vain parisataa euroa per paikka. Tuollainen parinsadan euron paikka tosin antaa vain muutaman kilowatin lataustehon ja senkin sillä edellytyksellä, että taloyhtiön sähköliittymä ja keskukselta latauspisteisiin tuleva maan alainen kaapelointi kestävät 2-4 kertaisen kuormituksen verrattuna pelkkään lämmityskäyttöön. Sähköauton sisätilahan olisi hyvä lämmittää ennen lähtöä, ettei patteri kulu lämmitykseen.
On hyvin ymmärrettävää, että taloyhtiöissä ei ole halua järjestää sille yhdelle sähkärihörhölle 10kW latauspistettä, koska sellainen on sitten tehtävä kaikille muillekin osakkaille, mikä taas merkitsisi isoja remontteja keskuksessa, maakaapeloinnissa ja lataus/lämmityspisteissä.
Täyssähkärien lataamiseen tarvitaan niin iso teho, että laajamittainen sähköautoilu vaatisi jakeluverkon, kuluttajien sähkökeskusten ja keskukselta latauspisteisiin menevän kaapeloinnin uusimisen.
- Infra.kateissa
"Ei se ole pelkäämistä, vaan realismia, joka tällä hetkellä koskee sähköautoja, ja latausinfraa. Ne ovat vielä täysin kehitysateella, verrattuna polttisautoihin, ja polttoaineen saatavuuteen. "
Mulle on realismia se että kotiin tulee sähköä. Bensaa tai dieseliä ei tule. Aika moni on ymmärtääkseni samasa tilanteessa. (- sähköinfra-ON-kateissa
No eiköhän sitä melkein kaikille tule sähköä kotiin, mutta miten saadaan sähköä autoon, jos puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa, ja ehkä tuosta noin puolella on jonkunlainen lämmityspistoke pihassa. Jota ei voi edes käyttää sähköauton lataukseen.. Tai voi ehkä vähän aikaa, mutta jonkun ajan kuluttua sulakkket poksahtaa taloyhtiössä.
- missä.ongelma
sähköinfra-ON-kateissa kirjoitti:
No eiköhän sitä melkein kaikille tule sähköä kotiin, mutta miten saadaan sähköä autoon, jos puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa, ja ehkä tuosta noin puolella on jonkunlainen lämmityspistoke pihassa. Jota ei voi edes käyttää sähköauton lataukseen.. Tai voi ehkä vähän aikaa, mutta jonkun ajan kuluttua sulakkket poksahtaa taloyhtiössä.
Miten voi näin yksinkertainen asia olla niin vaikeaa ymmärtää.
"mutta miten saadaan sähköä autoon, jos puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa, ja ehkä tuosta noin puolella on jonkunlainen lämmityspistoke pihassa. "
Tämä ongelma koskee vain sitä puolta kuluttajista. Se toinen puoli voi siirtyä sähköautoihin ilman mitään ongelmia. - LueUutiset
Joo, et lue ongelmaa : sille toiselle puolelle uhataan kallistaa bensa- ja dieselautoilu todella kalliiksi! Sehän se ongelma on.
- sähköautoilija
sähköinfra-ON-kateissa kirjoitti:
No eiköhän sitä melkein kaikille tule sähköä kotiin, mutta miten saadaan sähköä autoon, jos puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa, ja ehkä tuosta noin puolella on jonkunlainen lämmityspistoke pihassa. Jota ei voi edes käyttää sähköauton lataukseen.. Tai voi ehkä vähän aikaa, mutta jonkun ajan kuluttua sulakkket poksahtaa taloyhtiössä.
"Jota ei voi edes käyttää sähköauton lataukseen.. Tai voi ehkä vähän aikaa, mutta jonkun ajan kuluttua sulakkket poksahtaa taloyhtiössä."
Käyttääkö lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin jotenkin erilaista sähköä kuin sähköauto?
Jos noita lämmittimiä voi tolpista käyttää voi niillä ladata myös sähköautoja vaihtamalla shukopistokkeen uuteen ja lisäämällä kellon paikalle kulutusmittarin, kustannukset parisataa euroa töineen. Autosta tai latausjohdosta saa latausvirran rajoitettua, myös tolppakohtaisella sulakkeella voi väärinkäytön estää. - terveellisempi.maailma
LueUutiset kirjoitti:
Joo, et lue ongelmaa : sille toiselle puolelle uhataan kallistaa bensa- ja dieselautoilu todella kalliiksi! Sehän se ongelma on.
En näe tässä mitään ongelmaa. Polttisten verotus tulee kiristymään ja sähköautoja subventoidaan. Tuskin kukaan tulee kuolemaan tällaiseen ratkaisuun.
Asbestia käytettiin ennenmuinoin ja siitä siirryttiin eteenpäin.
- sähkömuumit
Sähköhihhuleilla ei ole kaikki "muumit laaksossa" !!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005931626.html - NMT
"mutta miten saadaan sähköä autoon, jos puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa, ja ehkä tuosta noin puolella on jonkunlainen lämmityspistoke pihassa. "
Onneksi tämä maailma ei etene näiden perässäraahattavien yksilöiden tahtiin.- oletvajakki
Eikä myöskään sinun vajaamielinen sähköhörhö !!!
- Autoilija1
Täh? Taitaa markkinoilla olevista autoista kolme kaikkien aikojen korkeimmat pisteet saaneet autot Teslan malleja. Joskus olisi mukavaa saada jotain muitakin lähteitä näille viesteille kun omat mielikuvat.
- Delreally
Mitkä vatun pisteet? Kolariturvastako? Sehän ei varmaan tulipaloihin liity. Mutta en itse pidä tulipaloja isona riskinä.
- väärän.puun.haukkumista
Näiden shkisvastaisten kavereiden argumentit ovat hyvin typeriä. Sähköäautojen palamiset eivät oikeasti ole mikään ongelma. Samoin toimintasäde ja latausaika ovat typeruksien käyttämiä kortteja.
Ainoa oikea este sähköautojen isolle läpilyönnille on kohtuuhintaisten kansanmallien puuttuminen. VW paikkaa tämän asian myöhemmin tänä vuonna. Vuoden päästä ei kukaan jaksa jauhaa näistä turhuuksista vaan silloin puheenaiheena on I.D:n toimitusajat ja saatavuus.- Kkfkfkfkfkffkkf
Idiootti hei, jos tarvitsee kantamaa, niin se on tärkeää. Ei kaikille, vitun ääliö. Minulle on.
ID:n olemattomuus on vielä suurempi ongelma.
- turhaa.lätinää
"Idiootti hei, jos tarvitsee kantamaa, niin se on tärkeää. Ei kaikille, vitun ääliö. Minulle on."
Se on lähinnä henkilökohtainen ongelma joka ei vaikuta mitenkään sähköautojen yleistymiseen.- Oooooooraittis
Niin, yrittäisit sitten muotoilla ajatuksesi kerralla kuntoon.
Jos pitkää kantamaa tarvitsevia on.., no sama se paljonko on, 5, 50 vai 90 prosenttia autoilijoista, niin aina se sen verran vaikuttaa sähköautojen yleistymiseen.
Huomioitava myös, että uusilla autoilla ajetaan eniten, niiltä siis vaaditaan keskimääräistä saman alueen autokantaa pidempää kantamaa. Lisäksi eniten ajavat vaihtavat autoaan useimmiten. Voi siis käydä niinkin, että vaikka sähköautojen määrä vähän ajavien, kantamaa tarvitsemattomien ja uusia ostavien keskuudessa kasvaisi, niin niiden osuus kokonaisajosuoritteesta ei kasva samaa tahtia.
- Köyhä.ilmailija.vain
Panen toivoni sähkölentokoneisiin...
- matematiikka.kehiin
Turhaa vouhotusta, ei sähköverkko kestä jos vaikka 500tuhatta autoa yhtaikaa lataa.
Taloyhtiön lämpötolpista saa ulos sen 4-5A ja laskekaapas kauanko akun täyteen lataaminen tuolla teholla kestää. Autossa vaikkapa 50kwh:n akku ja latausteho tuolla virralle se 1kw. Vastaus lähes kaks vuorokautta, joten nämä on näitä märkiä unia.- Fffffffffffffffff
Ei sitä 50kw akkua tarvitsekaan päivittäin tyhjästä täyteen ladata keskivertoautoilijan.
1kw teholla saa yön yli helposti seuraavan päivän ajelut ladattua, eli satakin kilometriä, mikä suurimmalle osalle riittää. Ja työpaikan pihassa lisää. Ja viikonloppuna.
Pidemmät reissut yleensä tiedossa ennalta ja niihin voi varmistaa täyden latingin hyvissä ajoin tai käydä pikalataamossa. - faktankertoja
Fffffffffffffffff kirjoitti:
Ei sitä 50kw akkua tarvitsekaan päivittäin tyhjästä täyteen ladata keskivertoautoilijan.
1kw teholla saa yön yli helposti seuraavan päivän ajelut ladattua, eli satakin kilometriä, mikä suurimmalle osalle riittää. Ja työpaikan pihassa lisää. Ja viikonloppuna.
Pidemmät reissut yleensä tiedossa ennalta ja niihin voi varmistaa täyden latingin hyvissä ajoin tai käydä pikalataamossa.700.000 sähköautoa lisäisi Suomen sähköntarvetta 10%. Eiköhän tuo kerro missä oikeasti mennään. Nämä panikoinnit ovat pelkästään asiaa tuntemattomien höpinää ja huomionhakua.
- missä-lataat
Meidän talouhtiöön tuli heti laput että ei saa ollenkaan ladata sähkötolpasta ajokkia kun ensimmäinen sähköauto tuli taloon. Ei edes sitä 2 tuntia ja enemmistö päättää. Sitäpaitsi jos teillä jollakin tutulla sähköajokki niin perehtykääpä sen vakuutusehtoihin kun niitä ei varmaan edes omistaja ole lukenut. Tutulla lukee, että saa ladata ajokkia ainoastaan EU hyväksytyssä lataus asemassa joka vartavasten tarkoitettu sähköauton lataukseen tai vakuutus ei vastaa ollenkaan.
- Quatermash
Terveisiä perseestä.Sähköautot tulee.
Maahan kuvitellaan muutamassa vuodessa 700 000 sähköautoa.
Sipilän ja Bernerin märät unelmat.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005961736.html - ekolokinen
Maailma muuttuu Eskoseni. Jos tehtäisiin niin kuin ennekin, niin tässä käveltäisiin nuija olalla pitkin metsiä
Hybridi näyttäisi kuluttavan sellaisen 5-6 litraa sataselle. "Sähköauto" puolestaan kilovattitunteja. Mikä lie sitten paras. Ite ajelen Etanoli Saabilla 8,3 litralla satasella. Bensa 85E. Oma kulutus ei ole tuossa mukana.
Siinä missä betsiiniä sa melkein mistä vaan, niin latauspisteitä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Infra on siis vielä aivan lapsenkengissä.
Ajatellaanpa vaikka, että Helsingistä lähtee viikonloppuarmaada kohti kaakkoa, niin viimeistään Kotka -Kouvola linjalla tarvittaisiin melkoinen määrä töpseleitä. Olisi varmaan tuhansia kappaleita. Siinä Loviisan atomivoimala painaisi kilovatteja mittarit punaisella.
Realistista olisi, että sähköautot olisivat taajamien ajoneuvoja. Esim. Helsingistä käytännön säde voisi kulkea Porvoo - Hämeenlinna -Salo alueella ja vastaavilla alueilla. Maakunnissa sähköautoilla on lähinnä liikunnallista arvoa.
Sähköauto tulee, mutta mistä sähköä ja missä latauspaikat. Tämä on se suuri haaste ja kallis haaste. Kuka maksaa? Minulla ei enää tulot riitä. Tarvitaan siis tulonsiirtoja tai maksaja.- sähköautoilija
2Siinä missä betsiiniä sa melkein mistä vaan, niin latauspisteitä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa."
Hmm... saako teiltä kotona tankata bensiiniä? Meiltä ei, mutta sähköä saa.
"Ajatellaanpa vaikka, että Helsingistä lähtee viikonloppuarmaada kohti kaakkoa, niin viimeistään Kotka -Kouvola linjalla tarvittaisiin melkoinen määrä töpseleitä."
Nykyaikaisella sähköautolla pääsee yli 300 km akullisella että on se vähän kauempana se tarve, eikä kaikki suinkaan aja samaa reittiä ja käytä samaa laturia, ja sähkölataus infra kehittyy nopeammin kuin tulee uusia sähköautoja eli ei hätää.
"Sähköauto tulee, mutta mistä sähköä ja missä latauspaikat. Tämä on se suuri haaste ja kallis haaste. Kuka maksaa? Minulla ei enää tulot riitä. "
Moneenko latauspisteeseen olet rahojasi joutunut laittamaan? Entä monenko huoltoaseman perustamista olet rahoittanut?
- kaha53
Vuosi 2018 oli näytön paikka sähköautoille, ostolle annettiin 2000 € tuki (6 mlj €/vuosi) ja oletettiin, että autoja ostettaisiin 3000kpl.
Autontuojatkin olettivat, että hyvässä tapauksessa vuonna 2018 sähköautoja ostettaisiin 2000 kpl. koska automerkkejä oli tullut lisää.
https://yle.fi/uutiset/3-10004370
Näyttöä tuli sähköautojen haluttavuudesta, 2018 ostettiin kokonaista 776 kpl.
Täyttä haihattelua on tavoite 670 000- 700 000 sähköautoa vuonna.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/74c10997-901b-40e7-87c4-f4c22157a778 - potkurikoneet-takaisin
Lentoliikenne on suurin ilmaston lämmittäjä. Vaikka kaikki Suomen autot kulkisi tällä hetkellä sähköllä, ilmaston lämpiäminen jatkuisi samaan tahtiin. Autojen päästöjä sitoo metsät, ja kasvisto, ja moottorien lämmöt jää maan pinnalle.
Suurin syyllinen on Lentokoneiden suihkumoottorit, jotka lämmittää maapallon jäähdytysjärjestelmää eli ts. ilmakehää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2774178Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721371Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651315Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011114- 841106
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.981048En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1241018Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä57970- 169883
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15851