Mistä saadaan sähkö autokannan sähköistämiseen?

Kristallipallo

Loviisan ykkös- ja kakkosreaktoreiden koko vuoden 2017 sähkön tuotanto oli 8,16 TWh (Terawattituntia) , lähde Fortum. Tämä ei riitä koko henkilöautokannan sähköistämiseen, puhumattakaan raskaasta liikenteestä, maansiirtokoneista, traktoreista, metsäkoneista yms.

Trafin mukaan Suomessa ajetaan keskimäärin 16 800 km/auto vuodessa ja liikennekäytössä oli
2 692 785 henkilöautoa vuonna 2017. Tiedetään, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 0,2 kWh/km, niin voidaan laskea, että kaikki henkilöautot kuluttavat vuodessa 9,05 Terawattituntia (TWh).

Ilmastomuutoksen nimissä tehty suunnitelma koko autokannan muuttamisesta sähköllä kulkevaksi on UTOPIAA. Maailmaa ei pelasteta Suomen polttomoottoreiden myyntikiellolla. Meidän osuus koko maapallon hiilidioksidipäästöistä on kuin pieru Saharassa.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hybris

      Todella hyvä, että tämä asia otetaan puheeksi. Laskelma on oikea, henkilöautoliikenteen sähköistäminen vaatisi kahden ydinreaktorin verran lisää tuotantoa. Tuonnin varaan ei voi laskea, koska sähköautoilu kasvattaisi kulutusta myös ylivoimsisesti suurimmassa tuontimaassa, Ruotsissa. Tuonti Norjasta on ollut vähäistä, eikä sieltäkään sähköä meille riitä. Venäjän varaan ei ole realistista laskea mitään - vai sinnekö ne uudet reaktorit haluamme?

      Raskaan liikenteen, joka tuottaa noin 40% liikenteen CO2-päästöistä, sähköistäminen ei onnistu ilman akkujen energiatiheyden kymmenkertaistumista. Sellaista ei ole tulossa huolimatta vuosikymmeniä kestäneestä kehitystyöstä.

      Uusimmassa TM:ssä on laskettu, että täyssähköisen Kia Niron hiilijalanjälki tulee bensiinimallia pienemmäksi vasta 3 vuoden ajokilometrien jälkeen. Laskelmassa käytettiin valmistajan ilmoittamaa 15.9kWh/100km kulutusta, joka Suomen olosuhteissa ei toteudu, ja jossa todennäköisesti ei ole otettu huomioon akun lataamisen ja purkamisen häviöitä eikä sähkönsiirron ja -jakelun häviöitä. Artikkelissa ei myöskään kerrottu, että akku pitää uusia 10-15 vuoden välein, ja että sen ominaisuudet huononevat iän ja latauskertojen mukana. Sähköautojen elinkaari lyhenee, koska niihin vaihdetaan akku vain kerran -jos sitäkään- ennen koko auton paalausta. Kukaan ei hanki kallista uutta akkua 20-30 vuoden ikäiseen autoon.

      Latauspisteiden rakentaminen koko autokannalle on myöskin utopiaa. Kuka maksaisi latauspisteet kadunvarsien pysäköintipaikoille, joilla kaupunkien keskustoissa ja vanhoissa lähiöissä seisoo todella paljon autoja? Kuka maksaisi, ja millaisen hiilijalanjäljen aiheuttaisi taloyhtiöiden lämmityspaikkojen tarjoaman tehon moninkertaistamieen. Nykyisten huoltoasemien tapaiset lataamot eivät ole realismia valtavan tehontarpeen ja siitä huolimatta pitkiksi venyvien "tankkausten" vuoksi.

      Sähkön jakeluverkko ainakin "viimeisen kilometrin" osalta pitäisi käytännössä rakentaa uudelleen, jos parkkipaikkojen lämmitystolpat vaihdetaan 5-10 kertaa suuremman tehon antaviksi latauspisteiksi.

      Tässä muutama näkökohta, jotka politiikan sähköautopopulistit ja median sopulistit ovat unohtaneet sähköautohuumassaan - voipa myös olla, että useimmat eivät ole edes ymmärtäneet niitä pohtia.

      • OmavaraiseksiSähkössä

        Kaksi uutta ydinvoimalaa täytyy rakentaa ja
        Vuotos ja Kollaja kuten jo hallitusohjelmassa päätettiin.
        Sähköllä siirretään pian vuoriakin ???


      • sähköautoilija

        "Todella hyvä, että tämä asia otetaan puheeksi. Laskelma on oikea, henkilöautoliikenteen sähköistäminen vaatisi kahden ydinreaktorin verran lisää tuotantoa."
        Perustuuko väitteesi mihin? Fingrid on eri mieltä, kumpaankohan väitteeseen uskoisin?
        https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/
        ( vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). )

        "Raskaan liikenteen, joka tuottaa noin 40% liikenteen CO2-päästöistä, sähköistäminen ei onnistu"
        Käytetään ne vähät saatavissa olevat biodieselit raskaaseen liikenteeseen.

        "Laskelmassa käytettiin valmistajan ilmoittamaa 15.9kWh/100km kulutusta, joka Suomen olosuhteissa ei toteudu, ja jossa todennäköisesti ei ole otettu huomioon akun lataamisen ja purkamisen häviöitä eikä sähkönsiirron ja -jakelun häviöitä. Artikkelissa ei myöskään kerrottu, että akku pitää uusia 10-15 vuoden välein, ja että sen ominaisuudet huononevat iän ja latauskertojen mukana. Sähköautojen elinkaari lyhenee, koska niihin vaihdetaan akku vain kerran -jos sitäkään- ennen koko auton paalausta"
        Tuossa rimpsussa ei ole mitään faktaa, pelkkää asenteellista oletusta.

        " Kuka maksaisi, ja millaisen hiilijalanjäljen aiheuttaisi taloyhtiöiden lämmityspaikkojen tarjoaman tehon moninkertaistamieen.
        jos parkkipaikkojen lämmitystolpat vaihdetaan 5-10 kertaa suuremman tehon antaviksi latauspisteiksi."
        Miksi ihmeessä lämpötolppien tehoa pitäisi nostaa 5-10 kertaiseksi?? Lämpötolpista saa yleisesti 8A virran / autopaikka ilman mitään muutoksia. Tuolla virralla autoon saa yli 20 kWh yön (12h) aikana, tuolla energialla pääsee yli 100km.


      • Hybris

        Fingridin artikkeli koski 250 000 sähköauton vaikutusta siirtoverkko on, niinkuin sen otsikossa selvästi sanottiin. Jos nollien määärä hämää, nin todettakoon, että 250 000 on kymmenesosa kahdesta ja puolesta miljoonasta. Loppuosa artikkelista oli spekulaatiota suuremman määrän mahdollisesta vaikutuksesta, tosin siinäkin kirjoittaja myönsi, että paikallisia ongelmia voi syntyä. Näin siitä huolimatta, että artikkelin kirjoittaja sähkönjakelijan edustajana lähtökohtaisesti pyrkii suosimaan sähkönkulutusta lisäyksiä (vrt. säköyhtiöiden asiakaslehdet).

        Raskaan liikenteen pysyminen dieselissä merkitsee sitä, että henkilöautojen pakkosähköistys (jota pölhöpoliitikot nyt ajavat) jää vaikutukseltaan selvästi vähäisemmäksi kuin mielikuvamarkkinoinissa ylläpidetty harha
        siitä, että sähköautoilu ratkaisee liikenteen päästöongelmat kertaheitolla.

        Sähköauton kulutuksena pidetään yleisesti 20kWh/100km, mikä ei sekään ota huomioon Suomen sääoloja. Akkujen eliniästä on olemassa vain vähän luotettavaa tietoa. Varmaa kuitenkin on, että iän ja latauskertojen mukana niiden varauskyky ja lataus-purkusyklin hyötysuhde putoaa. Onko sinulla esittää faktaa akkujen kestosta ja niiden ominaisuuksien pysyvyydestä? Nykyisen sähköautovouhotuksen aikana kaikki tällaiset realiteetit unohdetaan ja oletetasn akkujen olevan ikuisesti uuden veroisia. Vaihtaisitko muuten tuhansien eurojen hintaisen akun 10-15 vuotta vanhaan autoon, kun varaosan hinta on sama kuin auton arvo?

        Olisitko tyytyväinen, jos bensa pantaisiin kortille niin, että voisit ostaa sitä korkeintaan 8 litraa päivässä, ja vieläpä niin, että yhtenä päivänä ostamatta jäänyt määrä ei vaikuta seuraavan päivän kiintiöksi? Tällainenhan olisi tilanne, jos latauspaikssa saisi vai 20kWh yössä.

        Sähköautoilu yleistykööt minun puolestani, kunhan se tapahtuu luonnollista tietä, tekniikan kehittymisen sekä luontaisen kysynnän ja tarjonnan ehdoilla, eikä populistipoliitikkojen ja sopulimedian luoman hypetyksen ja liikenneministeriön mietinnössä kaavailtujen pakkojen ja rajoitusten voimin.


      • sähköautoilija
        Hybris kirjoitti:

        Fingridin artikkeli koski 250 000 sähköauton vaikutusta siirtoverkko on, niinkuin sen otsikossa selvästi sanottiin. Jos nollien määärä hämää, nin todettakoon, että 250 000 on kymmenesosa kahdesta ja puolesta miljoonasta. Loppuosa artikkelista oli spekulaatiota suuremman määrän mahdollisesta vaikutuksesta, tosin siinäkin kirjoittaja myönsi, että paikallisia ongelmia voi syntyä. Näin siitä huolimatta, että artikkelin kirjoittaja sähkönjakelijan edustajana lähtökohtaisesti pyrkii suosimaan sähkönkulutusta lisäyksiä (vrt. säköyhtiöiden asiakaslehdet).

        Raskaan liikenteen pysyminen dieselissä merkitsee sitä, että henkilöautojen pakkosähköistys (jota pölhöpoliitikot nyt ajavat) jää vaikutukseltaan selvästi vähäisemmäksi kuin mielikuvamarkkinoinissa ylläpidetty harha
        siitä, että sähköautoilu ratkaisee liikenteen päästöongelmat kertaheitolla.

        Sähköauton kulutuksena pidetään yleisesti 20kWh/100km, mikä ei sekään ota huomioon Suomen sääoloja. Akkujen eliniästä on olemassa vain vähän luotettavaa tietoa. Varmaa kuitenkin on, että iän ja latauskertojen mukana niiden varauskyky ja lataus-purkusyklin hyötysuhde putoaa. Onko sinulla esittää faktaa akkujen kestosta ja niiden ominaisuuksien pysyvyydestä? Nykyisen sähköautovouhotuksen aikana kaikki tällaiset realiteetit unohdetaan ja oletetasn akkujen olevan ikuisesti uuden veroisia. Vaihtaisitko muuten tuhansien eurojen hintaisen akun 10-15 vuotta vanhaan autoon, kun varaosan hinta on sama kuin auton arvo?

        Olisitko tyytyväinen, jos bensa pantaisiin kortille niin, että voisit ostaa sitä korkeintaan 8 litraa päivässä, ja vieläpä niin, että yhtenä päivänä ostamatta jäänyt määrä ei vaikuta seuraavan päivän kiintiöksi? Tällainenhan olisi tilanne, jos latauspaikssa saisi vai 20kWh yössä.

        Sähköautoilu yleistykööt minun puolestani, kunhan se tapahtuu luonnollista tietä, tekniikan kehittymisen sekä luontaisen kysynnän ja tarjonnan ehdoilla, eikä populistipoliitikkojen ja sopulimedian luoman hypetyksen ja liikenneministeriön mietinnössä kaavailtujen pakkojen ja rajoitusten voimin.

        -Mihin sitä väittämääsi kahta ydinreaktoria tarvittaisiin, fingridin mukaan ei tarvita, sitä paitsi uusi voimalahan on valmistumassa...
        -Edelleen, raskas liikenne käyttäisi saastuttamatonta biodieseliä.
        -Esim ionigilla , konalla ja tesla model3.lla on testeissä ajettu talvioloissa reilusti alle 20kWh/100km. Myös oma kokemukseni tukee tuota.
        -Kokemusta ei akkukestostahirveästi ole mutta saatavilla oleva tieto on lupaavaa , alla olevan linkin autolla on tänään ajettu jo melkein 600 000km. Akkujen hinta tulee alas jatkuvasti, tänään uuden auton 8-vuoden takuun jälkeen akku maksanee moottori- tai vaihdelaatikkoremontin verran.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-mittarissa-on-yli-400-000-kilometria-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.Zh5bfw8
        -Suomalaisista yli 90% ajaa autollaan alle 100 km päivässä eli tuo 20 kWh on enemmän kuin tarpeeksi miltei kaikille, loput ajakoon dieselillä.


    • Ladattava.tulevaisuus

      Hirveää vouhkaamista josta maalaisjärki on todella kaukana. Ei maailma muutu tuolla tavalla yhdessä yössä sähköiseksi. Se on hidas prosessi joka on alkanut jo vuosia sitten ja se jatkuu monia vuosia.
      Eturintamassa ovat kuluttajat joilla on latausmahdollisuus kotona ja päivittäinen ajomatka ei ole satoja kilometreja. Tällaiset normikuluttajat näyttävät suunnan.
      Erikoistapaukset joilla on aina 30 astetta pakkasta, työ 400 km päässä ja 2000 kg peräkärry perässä pysyvät polttiksissa.

      • Helsinki-saastuttaa

        Todella hidas kun Helsinkikin lämpenee kivihiilellä ja ollaan sentään 2020 luvun kynnyksellä. Helsinki saastuttaa 90% koko maan saasteista vaikka siellä asuu vain 14% ihmisistä.


      • Hanakassaari
        Helsinki-saastuttaa kirjoitti:

        Todella hidas kun Helsinkikin lämpenee kivihiilellä ja ollaan sentään 2020 luvun kynnyksellä. Helsinki saastuttaa 90% koko maan saasteista vaikka siellä asuu vain 14% ihmisistä.

        Helsinki siirtyy risujen polttoon 2025 mennessä.


    • kunnonkusettajat

      tässä mikään ilmastonmuutosasia ole takana vaan siirtomaksut. Hyvä tekosyy. Kansa uskoo ja rikkaat saa rahaa. Kivaa loppuelämää vaan kaikille! Htinmoinen kiire tuli samantien kun eka uutinen ilmastotalkoista tuli.

    • Hoigfds

      Toinen vouhkaaja eli 'hybris" totesi ettei kenenkään kannata 20-30 vuotta vanhaan autoon uutta akkua vaihtaa, no ei varmasti kannata. Lienee 1,1% jotka ajavat tuon ikäisillä autoilla.

      • Romuksinopeammin

        Tulevaisuudessa entistä harvempi ajaa vanhalla, koska niiden ylläpito vaikeutuu ja kallistuu entisestään.


    • Sähköävaintuulesta

      Siinäpä dilemma, kun sähkö ei riitä tulevaisuudessa 24/7 edes nykykulutuksella.
      Töihin lähtöä voi odotella niin kauan, että on päässyt lataaman auton akun, kunhan on ensin sopivasti tuullut tuulisähköntuotannolle...
      Mikä sitten on näiden 70-luvulla rakennettujen ydinvoimaloiden todellinen käyttöaika, LO1 pitäisi olla nyt alkuperäisen 30v käyttöaika suunnitelman mukaan olla jo alasajettu, mutta nyt arvio on 50 v, mikä sekään ei riitä tähän sähköautobuumiin. Pitäisi siis rakentaa monta ydinvoimalaa lisää.

    • Vihreys.on.sairaus

      Vihreiden mielestä sähköä saadaan siten, että sitä säästetään.

      • MieletönSähköpopulismi

        Sähköautojen akuissa käytettävä koboltti on saamassa syöpäluokituksen – Kemikaalivirasto on huolissaan mielettömästä sähköpopulismista..


      • KeskeneräisetAsiat

        Kaksi uutta ydinvoimalitosta sekä Vuotos ja Kollaja rakentumaan.
        Omavarainen sähköön .

        JK. Jumbossa oli raju tappelu latauspisteellä eilen.


    • Kaabelit

      Venäjältä saamme edullista sähköä, kotimainen on sikahintaista!

    • markkinatalous

      "Sähköautoilu yleistykööt minun puolestani, kunhan se tapahtuu luonnollista tietä, tekniikan kehittymisen sekä luontaisen kysynnän ja tarjonnan ehdoilla, eikä populistipoliitikkojen ja sopulimedian luoman hypetyksen ja liikenneministeriön mietinnössä kaavailtujen pakkojen ja rajoitusten voimin."

      Sähköautoilu yleistyy populistipolitiikkojen hönöilystä huolimatta. Siitä pitää huolta markkinatalouden lait. Jos sähköä tarvitaan lisää niin kaupalliset toimijat vastaavat satavarmasti huutoon. Jos sähköautoja halutaan niin toiset kaupalliset toimijat vastaavat siihenkin huutoon.
      Ainoa asia mihin politiikot vaikuttavat on se kuinka paljon polttiskuskeilta siirretään rahaa sähköautojen yleistymisen nopeuttamiseen. Se summa ei tule olemaan pieni.

    • selvä.peli

      Kun tietää millaiset lobbausbudjetit autoteollisuudella ja sähköntuottajilla on poliitikojen voitelemiseen niin ei tarvitse kauaa miettiä kuka on pässi ja kenellä on naru kädessä.
      Autokannan uusiminen on hyvä bisnes monelle. Siinä ei paljon köyhän etua ajatella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe