Miksi evl.kirkko ei enää kiinnosta ihmisiä?

Vastaajax

Oma vastauksesi on se, että evl. kirkko ei enää julista evankeliumia vaan puhuu ainostaan homoliitoista ja naispappeudesta.
Kirkolla ei ole enää mitään tarjottavaa mitä sekulaarilla maailmallakin ei olisi.

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • analyysiä

      Kiinnostavan ja kasvavan seurakunnan kuvauksen löytyvän Ap. t. 2:42-47, jossa "seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta.
      Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat." He palvelivat toinen toisiaan ja levittivät Jumalan Sanaa ja "Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat.”
      Kun nämä seikat ovat kohdallaan seurakunnassa, kokee se hengellistä kasvua, riippumatta jäsenmäärän kasvusta.
      Mutta kansankirkkomme taantuu joka alueella.

      • Itse olen käynyt "pappien puheilla" erilaisissa kirkon tilaisuuksissa, eikä heistä yksikään ole puhunut mitään homoliitoista eikä naispappeudesta.

        Puhuvat enemmänkin Jeesuksesta, Jumalasta ja syntien tunnustamisesta ja niiden anteeksi saamisesta.


      • torre12 kirjoitti:

        Itse olen käynyt "pappien puheilla" erilaisissa kirkon tilaisuuksissa, eikä heistä yksikään ole puhunut mitään homoliitoista eikä naispappeudesta.

        Puhuvat enemmänkin Jeesuksesta, Jumalasta ja syntien tunnustamisesta ja niiden anteeksi saamisesta.

        Siis en tiedä mitä Suomen kansa sitten kirkolta odottaa, kun nuo perusasiat eivät kelpaa.


      • Dilbertius
        torre12 kirjoitti:

        Siis en tiedä mitä Suomen kansa sitten kirkolta odottaa, kun nuo perusasiat eivät kelpaa.

        Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista ei odota kirkolta yhtään mitään!!!

        Kirkon toiminta ei kiinnosta, koska sen tuote kristinusko, olkon se missä muodossa tahansa, on niin totaalisen epäuskottava todellisuuskuva maailmasta.

        Samasta syystä kirkot kaikissa kehittyneissä maissa ovat helisemässä. Modernille, koulutetulle ihmiselle uskonnot edustavat alkeellista ajattelua.


      • Dilbertius kirjoitti:

        Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista ei odota kirkolta yhtään mitään!!!

        Kirkon toiminta ei kiinnosta, koska sen tuote kristinusko, olkon se missä muodossa tahansa, on niin totaalisen epäuskottava todellisuuskuva maailmasta.

        Samasta syystä kirkot kaikissa kehittyneissä maissa ovat helisemässä. Modernille, koulutetulle ihmiselle uskonnot edustavat alkeellista ajattelua.

        Mikä kristinuskon eli Raamatun totaalisen todellisuuskuva maailmasta on totaalisen epäuskottava🤔❓


      • Dilbertius
        usko.vainen kirjoitti:

        Mikä kristinuskon eli Raamatun totaalisen todellisuuskuva maailmasta on totaalisen epäuskottava🤔❓

        Väite että Raamattu olisi jumalan inspiroima on naurettava. Opushan on surkeasti toimitettu ja täynnä ristiriitaisuuksia.
        Jo luomiskertomus ja kertomukset ovat ei-tosia kertomuksia. Karvalakkilukijat kuvittelevat sakraalikertomusten olevan historiallista kerrontaa j kuvittelevat että raamattu toimisi moraalilähteenä tämän päivän maailmassa.

        Eli oleellinen kysymys on: Mikä siinä on totta?


      • Dilbertius kirjoitti:

        Väite että Raamattu olisi jumalan inspiroima on naurettava. Opushan on surkeasti toimitettu ja täynnä ristiriitaisuuksia.
        Jo luomiskertomus ja kertomukset ovat ei-tosia kertomuksia. Karvalakkilukijat kuvittelevat sakraalikertomusten olevan historiallista kerrontaa j kuvittelevat että raamattu toimisi moraalilähteenä tämän päivän maailmassa.

        Eli oleellinen kysymys on: Mikä siinä on totta?

        Väite ei ole naurettava vaan tosi. Se, että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä epätotta eikä epäuskottavaa🙂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Väite ei ole naurettava vaan tosi. Se, että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä epätotta eikä epäuskottavaa🙂

        Jumala itse ei siltikään ole sanonut yhtään mitään vaikutuksestaan Raamattuun. Olemme sinun mielipiteesi varassa.


      • älä.valehtele
        torre12 kirjoitti:

        Jumala itse ei siltikään ole sanonut yhtään mitään vaikutuksestaan Raamattuun. Olemme sinun mielipiteesi varassa.

        1.Mooseksen kirja:
        1:3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli.> Jakeen lisätiedot
        1:6 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä." > Jakeen lisätiedot
        1:9 Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin." Ja tapahtui niin. > Jakeen lisätiedot
        1:11 Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on." Ja tapahtui niin: > Jakeen lisätiedot
        1:14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia, > Jakeen lisätiedot
        1:20 Ja Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla." > Jakeen lisätiedot
        1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin: > Jakeen lisätiedot
        1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat." > Jakeen lisätiedot
        1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet." > Jakeen lisätiedot
        1:29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. > Jakeen lisätiedot
        2:18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."> Jakeen lisätiedot
        3:13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin."> Jakeen lisätiedot
        3:14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi. > Jakeen lisätiedot
        3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!" > Jakeen lisätiedot
        6:13 Silloin Jumala sanoi Nooalle: "Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta lihasta, sillä maa on heidän tähtensä täynnä väkivaltaa; katso, minä hävitän heidät ynnä maan.> Jakeen lisätiedot
        9:12 Ja Jumala sanoi: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat:> Jakeen lisätiedot
        9:17 Ja Jumala sanoi Nooalle: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on." > Jakeen lisätiedot
        17:9 Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.> Jakeen lisätiedot
        17:15 Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä kutsu vaimoasi Saaraita enää Saaraiksi, vaan Saara olkoon hänen nimensä. > Jakeen lisätiedot
        17:19 Niin Jumala sanoi: "Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä. > Jakeen lisätiedot
        20:6 Ja Jumala sanoi hänelle unessa: "Niin, minä tiedän, että sinä teit sen vilpittömin sydämin. Sentähden minä estinkin sinut tekemästä syntiä minua vastaan enkä sallinut sinun kajota häneen.> Jakeen lisätiedot
        21:12 Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset.> Jakeen lisätiedot
        31:29 Minulla olisi valta tehdä teille pahaa, mutta teidän isänne Jumala sanoi minulle viime yönä näin: 'Varo, ettet puhu Jaakobille hyvää etkä pahaa.'> Jakeen lisätiedot
        35:1 Ja Jumala sanoi Jaakobille: "Nouse, mene Beeteliin, asetu sinne ja rakenna sinne alttari Jumalalle, joka ilmestyi sinulle paetessasi veljeäsi Eesauta."> Jakeen lisätiedot
        35:10 Ja Jumala sanoi hänelle: "Sinun nimesi on Jaakob; mutta älköön sinua enää kutsuttako Jaakobiksi, vaan nimesi olkoon Israel." - Niin hän sai nimen Israel. > Jakeen lisätiedot
        35:11 Ja Jumala sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; ole hedelmällinen ja lisäänny. Kansa, suuri kansojen joukko on sinusta tuleva, ja kuninkaita lähtee sinun kupeistasi. > Jakeen lisätiedot
        2.Mooseksen kirja:
        3:15 Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.> Jakeen lisätiedot
        jnejn


      • vasentuoli

        Jahve sanoi : Fiat Lux ! Oliko paikalla todistajia, vai onko tuo vain Jahven mahtipontista kerskailua?


    • Näinseasiaon

      Niinpä. Kirkko on tätä nykyä pitkälti ja monin paikoin hajuton, väritön ja mauton, varsinkin Helsingin hiippakunnassa on konkreettisesti näin. Se on pääsyy kirkon väestöpakoon.

      Toinen selittävä syy on se että yhtenäiskulttuurin aika alkaa olla ohi ja nuoret polvet eivät enää halua kuulua liberalisoituvaan kirkkoon joka ei kykene tarjoamaan heille mitään mitä maailmassa muutenkin ei olisi.

      • Asuinkaupungissani Joensuussa kirkko ainakin julistaa ja saa jonkin verran kiinnostusta muiltakin kuin teologianopiskelijoilta. Stadissa asuessani havaitsin myös siinä kaupungissa uskonnollista vireyttä, mutta myös ponnettomuutta.

        Minusta luterilainen kirkko ei ole hajuton, väritön ja mauton. Helsingin Tuomiokirkko voi olla ulkoa kaunis, mutta siellä jumiksessa sisällä saarnat voivat olla hyviä, vaikka itse kirkko on vähän hajuton ja vaalean väritön sisätunnelmaltaan. Mauttomaksi en sitä, enkä montaa muuta Stadin kirkkoa sanoisi. Kallion kirkko on esimerkiksi mahtava maamerkki fyysisesti ja uskonnollisesti. Temppelinaukion kirkossa on hieno tunnelma ja monta kivaa jumista olen siellä kokenut.

        Sen sijaan ehkä yhtyisiin arvosteluun joittenkin seurakuntien suhteen Stadissa, sillä ne ovat minusta liian liberaaleja.


    • TeinInhimillisenVirheen

      Minä erosin saatuani rarpeekseni painostuksesta. Painostus ei kuitenkaan johtunut kirkosta vaan Vapaa-Ajattelijoiden liiton paikallosesta järjestöstä. Oli epähuomiossani luovuttanut heille puhelinnumeroni ja soittelu ynnä muu mainostaminen loppui vasta sitten kun kävin klikkaamassa www.eroakirkosta.fi osoitteessa ja statukseni väestörekisterissä muuttui. Nyt ei olee enää pitkiinaikoihin sieltä soiteltu eikä tungettu esitteitä postilaatikkoon. Ihana rauha. En kuitenkaan uskalla liittyä takaisin sillä pelkään, että liityttyäni sama vanha pommitus jolla minua aiemmin painostettiin eroamaan, alkaisi taas uudelleen.

      • Mamsmm

        Ateistit "evankelioivat" ahkerammin kuin luterilaiset.


      • Dilbertius

        Olet alhainen valehtelija!

        Hevareista ei ikinä soiteta jonkun antaman puhelinnumeron perässä ja yritetä saada ko. henkilöä eroamaan kirkosta!

        Myös väite, että eroamisesi jälkeen 'soitot' olisi loppuneet, edellyttäisi, että eroakirkosta-tiimistä olisi 'tipsattu' hevareita, että 'nyt se ja se onkin eronnut, joten voitte lopettaa soittamisen' on ilmiselvää valehtelua.


    • lies_exposed

      Evl:stä on tullut politiikan jatke.
      Kirkon pitää olla trendikäs ja trendit ohittavat opin.

      Se on vain yksi aivopesulaitos; julkisen median, koulujen ja muiden seassa.

      • Dilbertius

        Valista nyt ihmeessä miten ihmisiä aivopestään.
        Tiedätkö edes mitä tuo termi tarkoittaa?


    • Ei_vastaa_tarpeisiin

      "Miksi evl.kirkko ei enää kiinnosta ihmisiä?"

      Muiden ihmisten puolesta en voi tietenkään vastata ikään kuin tietäisin yksittäisten ihmisten mielipiteet, mutta tilastoista on vedettävissä johtopäätöksiä. Luvut ovat sitä luokkaa, että noin kolmannes suomalaisista on uskovia kristittyjä. Kirkkoon kuitenkin kuuluu 70 % väestä, minkä perusteella selkeästi enemmän kuuluu niitä, jotka eivät usko kuin niitä, jotka uskovat, koska on myös niitä, jotka uskovat, mutta eivät kuulu kirkkoon.

      Suurin osa siitä, ettei kiinnosta taitaa olla sitä, ettei uskota. Osa roikkuu kirkossa perinteen, perheen, suvun tai piittaamattomuuden vuoksi riippumatta siitä vastaako kirkko omia hengellisiä tottumuksia tai tarpeita saatikka niiden puuttumista. Siinä missä monelle epäuskovalle olisi perheen, suvun takia ongelmallista erota, moni ei varmaankaan edes mieti koko asiaa, vaan kirkkoon kuulutaan kun on tultu siihen kastetuksi.

      Ne ketkä eroavat ja ne, ketkä ainakin jättävät jälkeläisensä liittämättä kirkkoon vaikka eivät itse eroaisikaan, tekevät varmasti tämän siksi, etteivät usko siihen mitä kirkko opettaa, eivätkä pidä kirkkoon kuulumista merkittävänä mistään muustakaan syystä. Omalla kohdallani on kyse myös tästä, ja taustasyy on se, että en usko jumaliin ja hyväntekeväisyyteen olen valinnut toisenlaiset kanavat.

      Kirkosta eroavissa on varmasti paljon fundamentalisteja, joille kirkon linja on liian lepsu. Koko väestöstä heikäläisten osuus taitaa kuitenkin olla aika marginaalinen. He voinevat kuvitella, että kirkosta eroaminen kertoisi jostain suuresta tosiuskovaisuuden herätyksestä, mutta oikeaasti se kertoo vain maallistumisesta ja siitä, että länsimaissa uskonnollisuus ylipäätään vähenee.

      Uskonnollisuus kyllä samalla muuttaa myös muotoaan eikä vain vähene kokonaisuudessaan niin nopeasti kuin mitä kristinusko kuihtuu. Monet löytävät hengellisiin tarpeisiinsa vastaukset new age -liikkeistä ja vaikeammin määriteltävissä olevista henkilökohtaisista uskomuksista, jotka voivat olla sekoitus eri uskontoja, kuten kristinuskoa ja new agea.

      Ainakin siltä vaikuttaa, että yllättävänkin moni on sitä mieltä, että Jeesus oli jumalallinen hahmo, enkeleitä on olemassa ja jotain maagisia parantumisvoimia saa joistain kristalleista ja että yksisarvisia voi kohdata makaamalla lattialla jossain ambient-musiikin säestyksellä toteutetussa rahojenottoseremonioissa. Ihmisen taipumus uskoa yliluonnolliseen siis saa vain nykyisen materialismin aikana vain entistä hömpämpiä muotoja, mutta itse taikausko ei välttämättä vähene niin nopeasti kuin toivoisi.

    • suomiensin

      On hyvä lopulta oppia puhumaan ilosanomasta
      jättää evankeliumin julistaminen vähemmälle

      evankeliumi synnynnäisen suomalaisen korvassa on julistusta EEVAN KELJUMAISESTA tempusta kun vietteli Aatamin.
      Onko tuo evankeljumi väännös jostain vaiko Agrikolan sanastoa.

    • usko.toivo.rakkaus

      Mäkisen valinta arkkipiispaksi oli karmea valinta. Se sai aikaan paljon eroamisia luterilaisesta kirkosta, varsinkin sen jälkeen kun Mäkinen kaahkosi homojen perään.

      Erosin silloin.

      En ole liittynyt takaisin. Olen kyllä harkinnut. Katson, kuinka uusi arkkipiispa johtaa suomalaista seurakuntaa.

      Tiedän, että usko ei ole kirkon seinien sisällä. Se on itsessäni.

      Toivon, että kirkko on palaa alkujuurilleen ja pysyy siellä.

    • "Kirkolla ei ole enää mitään tarjottavaa mitä sekulaarilla maailmallakin ei olisi."

      Mitä se muu ihmisiä kiinnostava voisi olla? Siis sellainen, jota sekulaari maailma ei tarjoa.

    • " evl. kirkko ei enää julista evankeliumia vaan puhuu ainostaan homoliitoista ja naispappeudesta."

      Päin vastoin.
      Evl-kirkko on edelleenkin Suomessa merkittävin taho, joka vastustaa homoliittoja ja naispappeutta.

      Evl-kirkon yhdestä suupielestä tulee yhtä ja toisesta toista.

      • ksksksk

        Miksi sitten koko ajan puhuvat siitä jos vastustavat?


      • ksksksk kirjoitti:

        Miksi sitten koko ajan puhuvat siitä jos vastustavat?

        Puhuvat, että kirkossa ei homopareja vihitä. Ja että naispappeus on kirkossa selvä asia.


    • Ihmiset maallistuvat. Uskontojen merkitys pienenee. Tästä on kyse.

      • humanismi.keskiössä

        Vain Suomessa tapahtuu näin. Suomi on poikkeuskellinen maa koska evl.kirkko on lopettanut Jumalasta ja Jeesuksesta puhumisen.


      • Dilbertius
        humanismi.keskiössä kirjoitti:

        Vain Suomessa tapahtuu näin. Suomi on poikkeuskellinen maa koska evl.kirkko on lopettanut Jumalasta ja Jeesuksesta puhumisen.

        Vain Suomessa?
        Et ilmeisesti ole seurannut mitä maailmalla on tapahtunut. Kutakuinkin kaikissa verrokkimaissamme kirkkoon kuuluminen on laskenut ja uskonnottomuuden leviäminen voimistunut, eikä tuossa trendissä ole havaittavissa edes heikkenemistä.


      • humanismi.keskiössä kirjoitti:

        Vain Suomessa tapahtuu näin. Suomi on poikkeuskellinen maa koska evl.kirkko on lopettanut Jumalasta ja Jeesuksesta puhumisen.

        Tilanne ei taida olla ihan tuollainen?


      • humanismi.keskiössä kirjoitti:

        Vain Suomessa tapahtuu näin. Suomi on poikkeuskellinen maa koska evl.kirkko on lopettanut Jumalasta ja Jeesuksesta puhumisen.

        Miksi valehtelet?

        Itse ainakin kuulen ärsyttävyyteen asti pappien puheita Jeesuksesta ja Jumalasta. Se lienee ärsyttävää muistakin, ja väki kirkossa vähenee.


    • Aivan.niin

      Kun suola käy mauttomaksi se ei kelpaa enää kuin tallattavaksi, näin sen Jeesus sanoi.
      Kirkko vesittää iankaikkisen sanoman, askartelee maallisten asioiden, homouden, ilmaston muutoksen ja hiilinielun perässä. Jumalan sanasta tehdään teatteria, sen todellinen elämää synnyttävä voima ja sanoma hukkuu kaiken tämän maailman alle. Iankaikkisesta valosta ja Jumalan sanan vapaudesta, Pyhän Hengen teoista ja Jumalan mahdollisuuksista ei enää puhuta vaikka ne ovat ihmisen ainoa toivo ja todellisuus.

    • Jos aloittajan mielipide pitäisi paikkaansa se tarkoittaisi käänteisesti sitä että naispappeutta vastustavat ja samaa sukupuolta olevien avioliittoa vastustavat uskonyhteisöt olisivat niitä mitkä sitten kiinnostaisivat ihmisiä.'

      Näihän ei kuitenkaan ole.

    • tutmusta

      Suomalaisista uudestisyntyneitä kristittyjä on enää 5% 1994 luku oli 10%

      Paljonko Suomessa on uudestisyntyneitä uskovia?

      Millaista on suomalaiaten uskonnollisuus hiljattain julkaistun mielipidetutkimuksen valossa? Onko kristinusko vahvistumassa vai heikkenemässä ja miksi? Mitä pitäisi tehdä?
      Seurakunnankasvu ry:n tutkija Heikki Tyrni
      Toimittaa: Pasi Turunen, Jouni Lallukka
      Ensi-ilta: 12.12.2018

      https://www.patmosplus.fi/radio-ohjelmat/episodi?episode=13609

      Alkaa kohdasta 15 min

      • Tämä on jo neljättä kertaa tehty tutkimus. En ole vielä löytänyt sinä netistä, oli niin paljon lukuja, että olisi hyvä lukea nuo tutkimukset 🤓


      • Jokin_mättää
        usko.vainen kirjoitti:

        Tämä on jo neljättä kertaa tehty tutkimus. En ole vielä löytänyt sinä netistä, oli niin paljon lukuja, että olisi hyvä lukea nuo tutkimukset 🤓

        Miksi te muuten aina toitotatte, että "Suomi on kristitty maa" jos kristittyjä on vain 5 %?


      • Jokin_mättää kirjoitti:

        Miksi te muuten aina toitotatte, että "Suomi on kristitty maa" jos kristittyjä on vain 5 %?

        Kristityiksi sanotaan niitä jotka kuuluvat johonkin kristilliseen seurakuntaan ja heitä on valtaosa suomalaisista. Muslimimaissa taas kaikki tai valtaosa on muslimeita 😉

        Mutta vain pieni osa näistä "kristityistä" on uudestisyntyneitä kristittyjä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kristityiksi sanotaan niitä jotka kuuluvat johonkin kristilliseen seurakuntaan ja heitä on valtaosa suomalaisista. Muslimimaissa taas kaikki tai valtaosa on muslimeita 😉

        Mutta vain pieni osa näistä "kristityistä" on uudestisyntyneitä kristittyjä.

        Mikä sinun mielestäsi tekee ihmisestä kristityn?

        Onko oman kriteerisi mukaan suomi siis krisittty maa?

        Kerrohan.


    • tuhlaaajapoika

      Kyllä kirkolla on raamatun sanoma edelleen se keskeinen asia mistä puhuvat. Tulin juuri messusta missä pappi saarnassaan puhui yhteislunnan eriarvoisuudesta jota oli myös Jeesuksen aikana. Jumalan valtakunnassa ei ole eriarvoisuutta. Kirkko on kaikista kristillisitä yhteisöistä armollisin niin se on. Itse en ole kuulunut kirkkoon yli 20 vuoteen mutta olen vakavasti harkinnut että liittyisin kirkkoon uudestaan.

      • Eikö puhunut mitään siitä miten ihminen saa syntinsä anteeksi 🤔❓


      • tuhlaaajapoika

        Kyllä puhuttiin ja rukoiltiin yhdessä syntyneitten lasten puolesta. Esirukoiltiin lähimmäisten puolesta joilla elämässä on vaikeaa. Pidettiin yhteinen uskon tunnustus, Isä meidän rukous ja virsiä laulettiin. Koin että Pyhä Henki ja Jeesus oli läsnä tilaisuudessa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikö puhunut mitään siitä miten ihminen saa syntinsä anteeksi 🤔❓

        Minulle ovat kirkon papit sanoneet. että synnit on tunnustettava Jumalalle,. sekä pyydettävä niitä anteeksi Jeesuksen sovitustyön johdosta.

        "Anna meille meidän syntimme anteeksi" sanotaan Raamatussa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe