Joko se Joulu

pirremiinapas

tulla saa?
Miten paljon joudut , eli saat laittaa joulu herkkuja, ja laitatkokaan?

57

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flegmaatti

Emme ole laittaneet mitään!

• pirremiinapas

Ai..valmiin joulunko saitte...kylään lapsille ja niin ed.?

• flegmaatti
        pirremiinapas kirjoitti:

Ai..valmiin joulunko saitte...kylään lapsille ja niin ed.?

Emme mene häiriköimään lastemme luokse. Pesueet kävivät meillä kaksi viikkoa sitten.

Parikymmentä vuotta olemme ulkoistaneet joulumme. Tällä kerralla luulen karpin syrjäyttävän lohen, tai ainakin jättävän lohen statistin rooliin.

• PekkaOrvokki

Ensi töiksi säästin 100 %:a ja ajoin Jyskin ohi. Yksineläjänä suunittelin tehdä hienon Joulupöydän. Puuhaan itse ajankuluksi kaikenlaista hyvää. Herkuttelen.

• pirremiinapas

Säästit siis...mihin?

Oletko asunto säästäjä?
        No joo..leikkimsikseen, eihän se ole pakko jos ei taho, mukaellen vanhaa vitsaa..

Tuota..millaisia herkkuja?

• En minä mitään kauheasti ala hössäämään, kun nyt ollaan vain me kolme tänä jouluna.

Meillä on tapana tyttärieni kanssa leipoa vähän vasta aaton aattona ja he koristevat aina kuusen sinä aikana, kun minä istun uunin edessä ja vahdin heidän leipomiaan piparkakkuja ja joulutorttuja.
      Muuta me ei minulle jouluksi leivota.
      Itse he varmaan ovat leiponeet ja syöneet jo vähintäin kuukauden ajan kotonaan saffranpullia, pipareita, joulutorttuja. Minä syön vasta jouluaattona, kun ne kuuluu jouluun, ja siitä eteenpäin niin kauan kuin niitä riittää.

Lanttulaatikkoa teen lauantai-iltana. Aattona perunoita ja murupaistia. Jouluaamuna riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa. Välipaloiksi karjalanpiirakoita (liiteristä ostettuja) ja jotain hedelmiä.

Kyllä niillä selviää aika pitkälle. Ja kaupathan on joka päivä auki kuitenkin.

• pirremiinapas

Kuulostaa ihan tai melkein Suomen joululta, piirakoitakin ja lanttulaatikkoa, joka ei kyllä alkuasukkaiden jouluun varmana kuulu, siellä..:)

Nihkeä joulun alus tässäkin, yksin kai sitä kinkkua kulutan, elämän toveri pötköttelee sairastuvalla ja yrittää vielä elämänsyrjään..

• pirremiinapas kirjoitti:

Kuulostaa ihan tai melkein Suomen joululta, piirakoitakin ja lanttulaatikkoa, joka ei kyllä alkuasukkaiden jouluun varmana kuulu, siellä..:)

Nihkeä joulun alus tässäkin, yksin kai sitä kinkkua kulutan, elämän toveri pötköttelee sairastuvalla ja yrittää vielä elämänsyrjään..

Ei ne perinteiset suomalaiset joululaatikot kuulu ruotsalaisten joulupöytään.
        Luin jostain, että Suomesta on taas tuotu tonneittain suomalaisia laatikoita tänne kauppoihin (suomalaisia varten?). Kovin ovat hinnakkaita ja pieniä rasioita. Ja vaikka en mikään keittiöihminen silleen ole, niin silti uslkallan luvata, että omatekemäni ovat parempia.
        Tänä jouluna teen vain sen lanttulaatikon.

• Heikunkeikku

Hei pirre!
      Tämä joulu on erilainen. Hieman haikeahkolta tuntuu.
      Nuorin poika on aina tullut luokseni jouluina. Ja olemme menneet aattona äitini luo palvelutaloon ja joulupäivänä vanhimman pojan luo. Ja sitten ne meidän omat traditiot sen lisäksi.
      Nyt on sillä viisiin, että se nuorin poika on muuttanut yhteen armaansa kanssa. Aivan justiin on muutto tapahtunut. He tahtovat viettää nyt ihka ensimmäisen joulunsa kahdestaan. Ymmärrän sen tosi hyvin. Hieno juttu. Mutta koska poikani nyt ei sitten jouluksi tulekaan kotiin, niin lähdin hänen luokseen Vantaalle. Hyvä reissu oli.
      Edesmenneen äidin luo ei enää voi mennä.
      Veljeni ja hänen vaimonsa pyysivät, että menisin heidän luokseen jouluruokaa syömään. Lupauduin.
      Haikeutta on pukannut siinä mielessä, että nyt on tulossa ihan ensimmäinen ihan ja ihan erilainen joulu.
      Noh, näillä mennään ja sillä siisti.
      Aikaisemmilla edeltävillä jouluajoilla ei ole tuntunut mitään haikeutta, mutta tämä joulu ja talvi ylipäätään on aika raskasta. En edes tiedä tarkalleen syytä.
      Kunhan nyt pääsen joulun yli, niin alan heti oottelemaan kevättä. Näin olen päättänyt.

• pirremiinapas

Niin ne elämän tilanteet muuttuvat, ja muu ei auta kuin pyristellä eteenpäin, vaikka kompastellen kuin se kuuluisa mummo lumessa..
        Uskoisin etten aivan koko joulua tarvitse yksin viettää, ja voinhan aina istua potilaani seurana sairastuvalla, otan vain hyvän kirjan seuraksi..siinä se menee...ja voinhan sukulaisten riesanakin vierailla...kolua kaikki :)

• pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

Niin ne elämän tilanteet muuttuvat, ja muu ei auta kuin pyristellä eteenpäin, vaikka kompastellen kuin se kuuluisa mummo lumessa..
        Uskoisin etten aivan koko joulua tarvitse yksin viettää, ja voinhan aina istua potilaani seurana sairastuvalla, otan vain hyvän kirjan seuraksi..siinä se menee...ja voinhan sukulaisten riesanakin vierailla...kolua kaikki :)

..siis koluan..kierrän..

• Mais.kis

Mieli tekisi kutsua sinut Joulukylään maistelemaan herkkuja, koska muitakin kuin omaa sukua tulee ja herkkuja on tehty ihan olan takaa ja paljon vielä kokeilematta, mutta vierailumatka olisi pitkä ja entäs jos ne jouluherkut eivät ole onnistuneetkaan....

• koskaaneimitään

Minen juhli Joulua!
      Enkä syö sikaa!
      Enkä purkkiherneitä!

Ja aivan varmana en kyllä syö yhtään silliä, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, maksalaatikkoa, keitettyjä perunoita, riisipuuroa mantelilla, sekahedelmäsoppaa, savustettua lohta, Joululimppua, juustoa, piparkakkuja, joulupullaa, luumutorttuja ja hedelmäkakkua.

Enkä juo kahvia, teetä, mehua, limssaa, kotiviiniä, siideriä, olutta, Koskenkorvaa, hehkuviiniä tai marjamehua.
      En juo edes vesijohtovettä!
      Ja nyt mua ei kyllä huvita enää yhtään mikään...

• Hyvä kun muistutit.
        Sitä savulohta pitää muistaa ostaa (pikku pala), että on jotain suolaista puuron ja imeläsopan kanssa.

• pirremiinapas

Ai..korpilakossako, mutta en usko ihan ettet vettäkään...

• pirremiinapas
        Tellukka kirjoitti:

Hyvä kun muistutit.
        Sitä savulohta pitää muistaa ostaa (pikku pala), että on jotain suolaista puuron ja imeläsopan kanssa.

Savulohi on tosi hyvää, sitä ostin mieki pikkupalan.
        Käytätetäänkö Ruotsissa yleensä ns. kassilohta, eli kasvatettua kalaa?
        Veljeni toi kerran tuliaiseksi sieltä Ruohtista ison merilohen, että oli hyväääää.., mutta kai hekin syö joskus kasvatettua, ainakin kun omat saaliit on pakkasesta syöty.
        Veljeni on kova kalamies, purkkaa verkkojen kanssa tuolla meren pohjukassa.

Savulohi on tosi hyvää, sitä ostin mieki pikkupalan.
        Käytätetäänkö Ruotsissa yleensä ns. kassilohta, eli kasvatettua kalaa?
        Veljeni toi kerran tuliaiseksi sieltä Ruohtista ison merilohen, että oli hyväääää.., mutta kai hekin syö joskus kasvatettua, ainakin kun omat saaliit on pakkasesta syöty.
        Veljeni on kova kalamies, purkkaa verkkojen kanssa tuolla meren pohjukassa.

Sitä kai se on kasvatettua lohta kaupoissa meillä aina.
        Mutta kun ei meikä paremmasta tiedä, niin herkkua se on sekin.

Vielä suurempaa herkkua se oli yhdelle likan japanilaiselle kaverille, joka sovitteli yhtenä jouluna mahaansa kokonaisen savulohen, eikä ollut ihan pieni lohenpoikanen.
        Japanissa ei kuulemma oikein lohta saa missään vaikka saarivaltio kun on niin monenmoista muuta kalaa siellä.

• SairaalaankoTahdot

Mitä juot vai suunnitteletko sairaalaann siirtymistä?

• Aaton-ateria

Vähän laadukkaamman makkarakastikkeen kerma löräyksellä aion laittaa.
      Muuta en perusta joulun menyystä. Ehkä vähän rosollia ja yksi porkkanalaatikko.
      Mutta makeaa karkeista ja pipareista alkaen, sekä hedelmäkakku.

• pirremiinapas

Makkarakastike on hyvää, just kermalla ryyditettynä...ja nälässä.

Makeaa ei tee mieli leipoa tässäkään, vähän parempaa pullaa ja torttuja niillä pitää päästä joulun yli..ellen jne..

• Ruokariittää

Siellä jälleen yksi tuleva - jos et ole jo - diabeetikko esittelee epäterveen ruokalistansa. Vai joko pistät insuliinia, jotta voit sitten mättää makeaa mahan täydeltä.

• Aaton-ateria
        Ruokariittää kirjoitti:

Siellä jälleen yksi tuleva - jos et ole jo - diabeetikko esittelee epäterveen ruokalistansa. Vai joko pistät insuliinia, jotta voit sitten mättää makeaa mahan täydeltä.

Heikot heiluu insuliinien kanssa. Diabeteshan on itseaiheutettu sairaus siinä kuin alkoholismikin ja muut termit.
        Omat kilot on kohdallaan, ei grammaakaan yli normin. Pieni terveysmmuistutus; kuluta se minkä syöt. Jääkaapissani on vain Voita, Kermaa, maito punaisessa purkissa jne. Eli tervettä.
        Niin, terveyspalveluita olen käyttänyt noin viisitoista vuotta sitten - työterveyskatsastus.

• hytinäx1

No viikon kuluttuahan se tulee väkisinkin. Lapset tilasivat suomalaisia jouluruokia Karjalanpaistia, lanttu porkkanalaatikkoa, näin jossakin reseptin punajuurilaatikostakin aurajuustolla ajattelin kokeilla sitäkin. Ja kukapa muu kuin muori niitä tekisi, Muutoin olemme nyyttikesti meiningillä ja vietämme tiiviin yhdessäolon kaksiossani.
      Perjantaina vielä töitä että ruokien teko taitaa mennä sunnuntaille. Toivomuksena olisi sateeton päivä että pienemmät voisivat käydä leikkipuistossa leikkimässä sokeriryysiksensä vähemmäksi.

• pirremiinapas

Niillähän se lapsuuden laatikkomuistoilla joulu tulee, itse kellekin...
        Teillä on kiva ja lämmin joulu, monestakin syystä..kynttilätkin antaa kummasti lämpöä :)

• Tokihan se Joulu tulla saa! Aika perinteisillä mennään, tosin maksalaatikko on vaihtunut joku vuosi sitten itse tehtyyn maksapateeseen ja lanttu- ja porkkanalaatikot hunajaisiin uunijuureksiin. Uutena tarjottavana koetan kehitellä jotain hyvää katkaravuista. Niin ja kinkun sijaan on kalkkunaa ja uunilohta. Luumu-riisihyytelö on meillä ollut jälkiruokana jo kohta 40 vuotta, lapset kun eivät aikanaan tykänneet sekametelisopasta niin piti jotain muuta keksiä ja tuo hyytelö on ollut valtava menestys, lapset tekevät sitä myös perheelleen jouluksi. Meillä kierrätetään aaton ateriaa, tänä vuonna on minun vuoroni tarjota. Jääsuklaata aion tehdä pitkästä aikaa, minä kun tykkään piparmintun mausta. Taatelikakku on ainoa joululeivonnainen jonka teen, lapset tekevät sitten pipareita ja torttuja ja tuovat tullessaan.

• pirremiinapas

Kuulostaapa hyvältä, kuin menneet jouluni, kovasti laitoin ja suurelle määrälle ihmisiä jouluherkkuja ja oli ihan hyvät fiilikset tehdäkin, ja mieli hyvä kun herkut maistuivat, miten lienen jaksanutkin.
        Kalkkunaa en ole koskaan laittanut, en vain osaa luopua tuosta possunperästä, luutuneita tapoja kai.

• KomeettaVirtanen

Meillä on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki tavoitteena joulun vietossa. Ihan vege-joulu tulossa. Naurista, lanttua, punajuurta ja perunaa erilaisilla mausteilla. Lämmitys pois talosta, ettei savuteta ilmaa. Siitä edestä sitten ollaan lähekkäin ja halataan toisiamme.

• pirremiinapas

Ok, kiva kun lämpöä vielä riittää.
        Miun possusta ei jää jälkeäkään..

• HumuPekka

Kaikenlaista tehty ja tähän mennessä koepaloista maistellessa maistuu erinomaisen hyvältä aivan kuin kuoleman edellä, sanoisi vanhempi sukupolvi. Varmaan noi liharuoat sitten epäonnistuvat. Uunissa on useamman lihan liharulla - omasta päästä. ;) tulkitkaa miten tahdotte. ;)

• pirremiinapas

Omaxsta päästähän sitä nykyään, tai yli päänsä.

• pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

Omaxsta päästähän sitä nykyään, tai yli päänsä.

x -tuli ihan ilman ..jne.

• Bengalitikku

Kaupanlappu on vielä ilmassa.
      Pala valmiskinkkua, aladobia, maksamakkaraa, rosollia, laatikot ovat kysymysmerkki (ihme kun ei ole tehty triplarasiaa:lanttu- , porkkana- ja imellytetty perunalaatikko, joista saisi vain lusikallisen), graavi lohta, mätiä, smetanaa, joululimppua, luumukiisseli kermavaahdolla, joululimppu, perhekalja. Aaton jälkeisille päiville piipahtajille loimulohta tai jokin itsepaistettu kalajuttu, juustoja, salaattia.
      Tässä on ruokailuydin. Kaupantäti auttaa.
      Piparituotannon olen aloittanut. Jatkan. Kakku? Näistä voin antaa "rotinoina" mukana viemisinä.

• Bengalitikku

Yleensä olen tehnyt karjalanpaistia, mutta nyt en ala.

• Bengalitikku kirjoitti:

Yleensä olen tehnyt karjalanpaistia, mutta nyt en ala.

Minä teen ylleesä karjalanpaistia uutena vuonna kun kinkkuun on jo kyllästytty.

• vanhanaakka

Muutaman kakun tekaisin eilen ja osan niistä vein lapseni perheelle ja osan laitoin itselleni pakkaseen....joulua en tänä vuonna laita vaan lähden ihan itsekseni pohjoisen hotelliin valmiiseen pöytään viikoksi, pitkäaikainen haaveeni siis toteutuu.....muuten olisinkin ollut yksin kotona ….

• Ei innosta piparit ei tortut. Jotenki tuntuu että joulupöydän antimien pitäsi jollain tavoin uudistua ja tehdä/laittaa vain tarpeellinen. Ottaa selville mitä kukainenkin osallistuja haluaa syödä. Tyhjö tehä sellaista kikä jää syömättä.

Kinkku on kuitenkin must. Ja kylmäsavulohi. Jouluinen bataattilaatikko ja lanttulaatikko, maksalaatikkoa ei eikä porkkanalaatikkoa. Rosollin sijaan suolakurkkua ja etikkapunajuurta. Tuoresalaatti. Keitetyt perunat. Aamulla riisipuuro ja rusinasoppa. Jälkiriuoaksi joku jouluinen täytekakku. Ja kuulemma rakkaudenpaloja saisi olla :). Ehkä tiikerikakku. Oiskohan nuo sinä. Suklaakonvehteja maltisiisesti. Nyyttäriperiaate, Noin viisitoista osallistujaa tänä vuonna kun minullakin on joulu vapaata. Noistalapsia viisi.

• Tulipa tuoosa mieleen. Tänä jouluna ei saa enää anopin tekemiä ihania karjalanpiirakoota. byäääääh.

• 1eero

Kun syön arkenakin hyvin ei joulu ruuat ole sen kummempia, ehkä hiukkasen enemmän ostettuja leivonnaisia..ostasko konjakki pullon jos kavereille kahvin kanssa.
        Saattaa mennä joulu ohi miettiessä no väliäkö sillä.
        Viime joulun olin Vuokatissa, nyt kotona.

• 1eero kirjoitti:

Kun syön arkenakin hyvin ei joulu ruuat ole sen kummempia, ehkä hiukkasen enemmän ostettuja leivonnaisia..ostasko konjakki pullon jos kavereille kahvin kanssa.
        Saattaa mennä joulu ohi miettiessä no väliäkö sillä.
        Viime joulun olin Vuokatissa, nyt kotona.

No minustakin tuntuu että aivan liikaa on aiemmin tullut laitettua ruokaa jouluksi. Tartteeko sitä mättää niin hirveästi vain sen takia että on joulu. Maltillinen määrä hyvää ruokaa nam. Kun kuitenkin syödä pitää. Tai saa :). Minä pärjäisin melkein ilman leivonnaisia, olen paremminkin suolaisen ystävä mutta kun on erehtynyt avaamaan suunsa lähipiirille että tulukaahan meille kun minäki olen kotona niin pitäähän sitä jottain makiaaki olla :).

Ehkä tirmoolipuolella jouluolutta vois ottaa ruoalla, punaviini yök. Valkoista ehkä. Konjakki ja viski yök. tai vois ehkä just kielen kärjken kosuttaa niillä, mutta makunsa kullaki, Pikkulasten aikana inkhööliä ei ole tarjolla ollenkaa.

Tykkäsitkö olla Vuokatissa joulun? Minnäi voiin lähteä jonnekin hotelli/mökkijoulun viettoon, tuo mies haluaa möllöttää joulun aina kotona. Vuokatin vaarat on komiat. Ja Sotkamon.

• 1eero
        siilivain kirjoitti:

No minustakin tuntuu että aivan liikaa on aiemmin tullut laitettua ruokaa jouluksi. Tartteeko sitä mättää niin hirveästi vain sen takia että on joulu. Maltillinen määrä hyvää ruokaa nam. Kun kuitenkin syödä pitää. Tai saa :). Minä pärjäisin melkein ilman leivonnaisia, olen paremminkin suolaisen ystävä mutta kun on erehtynyt avaamaan suunsa lähipiirille että tulukaahan meille kun minäki olen kotona niin pitäähän sitä jottain makiaaki olla :).

Ehkä tirmoolipuolella jouluolutta vois ottaa ruoalla, punaviini yök. Valkoista ehkä. Konjakki ja viski yök. tai vois ehkä just kielen kärjken kosuttaa niillä, mutta makunsa kullaki, Pikkulasten aikana inkhööliä ei ole tarjolla ollenkaa.

Tykkäsitkö olla Vuokatissa joulun? Minnäi voiin lähteä jonnekin hotelli/mökkijoulun viettoon, tuo mies haluaa möllöttää joulun aina kotona. Vuokatin vaarat on komiat. Ja Sotkamon.

Joo tyttären perheen kanssa oltiin, ihan hyväpaikka majoituksenkin suhteen ja ulkoilu puitteet loistavat, tytär perheineen menossa uudestaan ainakin varaus ollu päällä mut lunta kuulemma vain muutama sentti ni ovat kahden vaiheella, tuttupaikka vuosien takaa ja paikkana melkein lapin veroinen.

• Näinpä on. Jospa sitä lunta ehtisi vielä tulla. Majoitusvaihtoehtoja moneen lähtöön. Yhtenä jouluna olin yön siinä urheiluopiston puolella. Ihan hyvä yöpymispaikka sekin kun ei ilenny mennä sukulaisten riesaksi yökylään:). Siis kävi vaan nukkumassa ja päivät sukuloimassa.

• 1eero

Nykyää ei paljon sukuloida verrattuna entiseen, monenlaisia jouluja kerennä tähän ikää, lapsuuden jouluista alkaen, armeian joulu, nuoren parin joulu, kesämökki joulut, lapin joulu, voi että vaikka minkälaista, nyt yksin eikä haittaa.

• 1eero kirjoitti:

Nykyää ei paljon sukuloida verrattuna entiseen, monenlaisia jouluja kerennä tähän ikää, lapsuuden jouluista alkaen, armeian joulu, nuoren parin joulu, kesämökki joulut, lapin joulu, voi että vaikka minkälaista, nyt yksin eikä haittaa.

No näinpä on varsinkin kun nyt parin viime vuoden aikana rivit ovat sukulointipaikkojen osalta harvenneet :(. Onhan noita jouluja nähty. Työjouluja ja vapaajouluja, kivempia ja vähemman kivoja :D. Lapissa tosin en joulua ole viettäny koskaan. Enkä armeijassa.

Ei kait yksin vietetyssä joulussakaan mitään vikaa ole. Pääsee ainakin nauttimaan rauhasta. Aina pääsee somettamaan ja jos joulu on yhtä hulinaa niin ei kait sekään kivaa liene. Ja jos on kavereistakin osa yksin, voi sopia kahvittaelua tai konjakkitelua :).

• Nyt saa joulu tulla.

Kaikki lähes valmista. Saan tuoreen 7 kg joulukinkun lahjaksi työnantajaltani. Haen torstaina ja paistan viikonlopulla. Piparkakkukylä tehty, laatikot pakkasessa. Täytekakun pohja pöydällä odottamassa mansikka-vadelma täytettä ja konjakki-suklaa kuorrutusta. Erilainen joulu tulossa, minun lapset ja kumppanin lapset, miniät ja vävyt joka päivälle jotain. Kaikkien yhteinen koti siivottu, pihalla valkea kuusi, sisällä joulun tuoksut.

Kesämökki jouluisasti koristeltu, sisällä joulukuusi, ulkona pihavaloja, rappusilla iso kynttilälyhty. Rantasauna odottaa joulukylpiöitä, koivuvastat vihtojia.

Olen laittanut joulun valmiiksi läheisilleni.

• pirremiinapas

Huh, ihan hengästyin lukiessani tuota listaa...on sinulla vielä hulinaa ja virtaakin laittaa ..piparkakkukylänkin., voi että..ihan ilettää tämä laiskotteluni..
        Tänään tuli pari kutsua joulu aterialle, eli mitä mie tänne hyvin laittelenkaan. miehelle ei tarvitse tänä jouluna ruokaa tehdä suoneen syöttävät toistaiseksi.

Huh, ihan hengästyin lukiessani tuota listaa...on sinulla vielä hulinaa ja virtaakin laittaa ..piparkakkukylänkin., voi että..ihan ilettää tämä laiskotteluni..
        Tänään tuli pari kutsua joulu aterialle, eli mitä mie tänne hyvin laittelenkaan. miehelle ei tarvitse tänä jouluna ruokaa tehdä suoneen syöttävät toistaiseksi.

Olen joka vuosi tehnyt erilaisen piparkakkujutskan. Piparkakkukylä Idean sain kun poika laittoi kuvan Sveitsin ja Itävallan rajalta alppikylästä. Joku vuosi sitten tein piparkakkukuusia ja välillä erilaisia taloja. Tälle joululle ajattelin vielä tehdä savulohipiirakan ja tietenkin rosollia. Tänään oli välipäivä. Huomenna mennään laulamaan joululauluja kirkkoon. Olin viime sunnuntaina pariinkin otteeseen, mutta kumppani palasi kotiin ja haluaa ehdottomasti ladata joulutunnelman kirkossa.

Luin miehesi tilan huononemisesta, ikävä koettelemus näin joulun alla.

Nauti muiden tekemistä jouluruuista, valmiiseen minäkin joskus haluaisin, mutta vielä kun on virtaa laitan energiani jakoon.

Rauhallista Joulua sinulle Pirre.

• Olikos tämä jankutukseni julkisessa repostelussa viimeksi?
      Tässäkään ei mikään ole muuttunut vuosiin.
      -
      "Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

H.

• Muillakkait muuttuu vaikka sulla ei. Toistat itseäsi, sinä vain.

• Nuuskaasieniä

Omat marjat on ei viiniä vaan viinaa ja piipputupakkaa.

• RealistiN

Erilainen joulu tulossa, rankasta loppuvuodesta johtuen on panokseni yhteiseen joulupöytään hyvin vaatimaton. Teen vain porkkana-, lanttu ja perunalaatikot, sekä sienisalaatin, muut herkut tuo jälkikasvu tullessaan.
      Kodin siivoukseenkin olen ensi kerran elämässäni hankkinut ulkopuolista apua, torstaina tulee paikallinen siivousyrittäjä pöllyttämään vierastilat lattiasta kattoon.
      Aika outoa kun ei ole vielä lainkaan joulumieltä, mutta ehkä lapset ja lastenlapset tuovat sitä tullessaan, niin ainakin toivon.

• pirremiinapas

Hakusessa täälläkin, ne mielet, mutta niin toivon minäkin lasten ja lastenlasten tuovan joulumieltä, ja uskon niin myös käyvän..
        Teenhän minäkin pienen joulun kotiimme, mutta ihan vähän vain, jos osaan..olen niin tottunut tekemään perhejouluja että nyt pitää ihan tosissaan miettiä, ettei ruokaa jää sitten vanhentumaan.

• elenahelena

En ole moneen vuoteen enää joulua laittanut. Lapseni hoitavat sen, että pääsen valmiiseen joulupöytään. (ihanat lapseni) :)))

• Ihan tavallista perinnejuttua pienimuotoisesti. Tuolla keittiössä tekeillä lanttu- ja porkkanalaatikko.
      Mitäpä me ´´kaksi vanhaa varista.´´
      Kävin jo lahjapussit viemässä ja saamassa. Nuorempien polvien kanssa ollaan jouluna yhteydessä sillä ´´vatsapilla.´´

• Vau, mitä mestareita palstalla on ja mitä herkkuja teette!!! Ihan lukea juttujanne.

Tänä jouluna on melkein kaikessa syötävässä kaupan hintalappu.

Ainoat asiat mitä teen on jääpaistit hirvenlihasta,
      ison pussillisen sain hirvimiehiltä joululahjaksi.
      ja kunnon satsin silakoita hommaan ja siitä väännän joulukalaksi
      toiseksi kalaksi ostin jo pakkaseen kylmäsavustettua lohta,
      ehdin juuri ennen kuin hovihankkijani lopettaa kalan jalostuksen.
      Kaikki laatikot korvaan uunijuureksilla
      Maksalaatikko olisi kyllä hyvää, mutta joka kerran kun avaan sen paketin muistan kuinka äitini syötti sitä koiralle, oli kuulemma hyvää ja halpaa koiranruokaa. saas nähdä tartunko tuohon "koiranruokaan"
      tänä jouluna.

Aattona pistän kinkkurullaa pikkasen aattona uuniin, siitä tulee ihana kinkun tuoksu koko huusholliin.
      Pikkupikkutaikinan jos leipoisi pullatonttuja, nekin tuoksun vuoksi,, kakut jätän väliin.
      Pikatorttuja tietenkin vieraita varten värkkään.

Ostan pussilliset kaikenlaisia hedelmiä, erikoisia harvemmin syötäviäkin joukkoon ja
      pähkinöitä monen moisia, siinä on jälkiruokaa jäätelön lisäksi.

Kun yksin syö, jouluruokia varten tarvitsee vain käydä kaupassa,
      Jos herkkuja haluaisin, sukulaisiin siitä vaan, mutta tänä jouluna tuskin innostun.
      Haluan ja ehkä saankin rauhallisen lepojoulun ruokien suhteen.

Suklaarasiat odottavat ja houkuttavat tuossa, saas nähdä pitääkö päätökseni olla syömättä, edes aatonaattoa pitemmälle. Vihreät kuulat olen syönyt jo monesti.

• pirremiinapas

Vihreät kuulat ovat myös herkkuani, niitä ei vaan voi olla syömättä..
        Tyttäreni kutsui jo perinteeksi tulleelle koko popula jouluaterialle, tosin joulupäivänä, ja pojan luokin tuli kutsu, mutta katsotaan nyt mihin sitä yhtenä jouluna kerkee :), aaton syön yksin omiani, ja herkkuna kinkku, mie ainakin tykkään...
        Hedelmiä olen ajatellut myös ostaa runsaasti, ja syödä myös..ei ähky yllätä..

• bessie-----

Ruokapuolen asiat on vielä kokonaan hoitamatta, mutta kodissa on jo tosi jouluinen ilme. Vuosikausiin en ole näin paljon panostanut joulusomistukseen, tämä on hyasintteja vaille valmis.

Varaan jotain säilyvää jääkaappiin ja pakastimeen ja valmistan sitten tarpeen mukaan ateria kerrallaan. En ole vielä päättänyt missä joulun vietän.

• pirremiinapas

Verhot ja liinat laitan huomenna ja muutakin ripustelen, siitä se varmaan pikkasen joulumielikin virittyy, ja vielähän tässä aikaa jouluun...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      101
      1021
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      57
      969
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      820
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      142
      774
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      685
    6. 78
      541
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      89
      538
    8. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      101
      532
    9. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      518
    10. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      516
    Aihe