Mitä syötte tänään näin joulun alla, onko liharuokaa vai meneekö kevyemmillä eväillä?

trollli

Itse olen syönyt lounaaksi broilerin koiven ja kaalisalaattia, kahvi siirappipipari.
Valinnaisena olis ollut ruokalanssa tarjolla myös; jauhelihakaalilaatikkoa, puolukkasurvosta, perunamuusia, broilerin koipia, sienikastiketta, kasvispihvejä, kaalisalaattia, tomaatteja lohkoina, maustekurkkua siivuina.
Oolannin uunipannaria ja mansikkahilloa tai mangojukurttia ja... tietenkin kahvia, ken sitä halus vaikka pannarin kanssa!

No, asia tuli vaan mieleeni, kun miespuoliset asiakkaat kyseli ett miks ei ole kinkkua tai yleensäkään koko lihaa ollenkaan tarjolla? Kohta ollaan jo joulussa... niin kinkkua pitäisi olla jo tarjolla!
Koko lihaa... siis broilerin koipi/reisi ja luineen kakkineen.
Kyllä se minusta ihan lihasta on ennenmuinoin ainakin käynyt. Ilmeisesti ois pitänyt olla kinkkua pöydässä jo nyt, kyllä siihen vielä jokainen melkein taas tyrttyy ennen kuin porsasjuhlat on päättyneet... suunnilleen loppiaisena!

Oikeesti tuon ruokalistan piti toteutua vasta huomenna, mutt kokki oli jotenkin nyt etuajassa... ja tehnyt sen täksi päiväksi. Tulihan siitä kyselyitä vanhuksilta; mitä huomenna sitten on?
Vastasin ett luultavasti ne keskiviikon eväät... eli lihapullia jne... ja jälkkäriksi rengasmunkkeja!
Hiukan saattaa mietityttää nuo rangas munkit... mulla on huomenna keittiövuoro, oisko erehdys ihan aito vai... Sainko mä tehdä munkkeja; kun ne olin listaan merkinnytkin! Niin tai näin, näillä mennään.

23

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika kepeästi on mennyt: kahvi, mandariini ja banaani.

Pitsan aattelin illalla tehdä. Ukko sai duunista kalkkunakinkun, niin laitan siitä siivuja päälle.

• jalkasienionvaarallinen

lihaa perkele,,,,

• kotileipuri

Mikäs munkkirinkuloissa mietityttää?

• trollli

Uppopaistaminen rasvakeittimessä luultavasti, ei ole oikein meidän kokin mielestä puuhaa.
        Olen huomannut sen jo joskus aikaisemminkin. En minäkään siitä erityisemmin tykkää, mutt maailmassa on paljon asioita mitkä ei ole niin miellyttäviä tehdä... niistäkin on suoriuduttava.

Muuten huominen ruokalista on easy! Pullataikinasta teen pikkupullia; etusormi läpi ja pientä venyttelyä ja munkkiaihioita keittimeen, reikäkauhalla ylös ritilälle, ja joku saa avustaa mua; sokeroituja sekä kanelisokeroituja 10 kunta jää ilman sokeria, kun niitäkin pitää olla!

Piti olla rapsalla tuossa välissä, niin ei tullut vastattua heti.
        Näistä töistä on aina haittaa... palstailulle! = ´D))

• kotileipuri
        trollli kirjoitti:

Uppopaistaminen rasvakeittimessä luultavasti, ei ole oikein meidän kokin mielestä puuhaa.
        Olen huomannut sen jo joskus aikaisemminkin. En minäkään siitä erityisemmin tykkää, mutt maailmassa on paljon asioita mitkä ei ole niin miellyttäviä tehdä... niistäkin on suoriuduttava.

Muuten huominen ruokalista on easy! Pullataikinasta teen pikkupullia; etusormi läpi ja pientä venyttelyä ja munkkiaihioita keittimeen, reikäkauhalla ylös ritilälle, ja joku saa avustaa mua; sokeroituja sekä kanelisokeroituja 10 kunta jää ilman sokeria, kun niitäkin pitää olla!

Piti olla rapsalla tuossa välissä, niin ei tullut vastattua heti.
        Näistä töistä on aina haittaa... palstailulle! = ´D))

Itse teen munkirinkilät näin:

taputtelen taikinan /ehkä jopa kaulimella) levyksi. Jätän sen siis aika paksuksi, jotain tuuman paksuiseksi, 2-3 senttiä. Otan muotilla pyöreitä paloja, ja työnnän sormella reiän ja muotoilenrinkulaksi. Nostatus kunnolla, ja paistaminen öljyssä.

Munkkirinkuloista tulee pajon pehmeämpiä, kun jättää sen pikkupullaksi pyörittelemisen välistä. Liäskis säästyy aikaa.

On mulla taikinaankin liittyen muutama niksi, millä munkeista (ja pullasta) tulee kuohkean pehmeitä, mutta jätetään jotain salaisuuksia kertomatta...

• trollli
        kotileipuri kirjoitti:

Itse teen munkirinkilät näin:

taputtelen taikinan /ehkä jopa kaulimella) levyksi. Jätän sen siis aika paksuksi, jotain tuuman paksuiseksi, 2-3 senttiä. Otan muotilla pyöreitä paloja, ja työnnän sormella reiän ja muotoilenrinkulaksi. Nostatus kunnolla, ja paistaminen öljyssä.

Munkkirinkuloista tulee pajon pehmeämpiä, kun jättää sen pikkupullaksi pyörittelemisen välistä. Liäskis säästyy aikaa.

On mulla taikinaankin liittyen muutama niksi, millä munkeista (ja pullasta) tulee kuohkean pehmeitä, mutta jätetään jotain salaisuuksia kertomatta...

Myönnetään ett varmaan on sun munkkisi suunnilleen saman kokoisia ja näköisiä. Mun pikkupullat on taikinana suunnilleen saman kokoisia, mut kun törkkään sormen läpi ja venyttelen sen rinkulaksi, ne on lähes kaikki hiukan erinäköisiä.
        Toiset on suurempia kuin toiset, äkkiä katsottuna niissä, kun on suurempi se reikä siinä keskellä, mutt vastaavasti ne pienemmän näköiset ovat pullukoimpia!
        Sehän siinä hauskaa onkin, kun taikinaa kaikkissa on paistettu suunnilleen sama määrä... ja joskus joku tarkastelee kauankin mikä munkin ...ottaa kahvina kanssa!

Kotitekoisen näköisiä ja hyvän makuisia... se on pääasia, ett maistuvat hyvälle!

Niin , perunajauhoilla ja vehnäleseillä mä haen pehmeyttä usein taikinaani, riippuen tietenkin taikinasta mitä olen tekemässä. Juureentehty leipätaikina ja jääkaapissa taikinan hidas nostatus,tekee myös ihmeitä, mutt ne on asioita joita oppii vain ihan kokemuksella käytännössä.

• kotileipuri
        trollli kirjoitti:

Myönnetään ett varmaan on sun munkkisi suunnilleen saman kokoisia ja näköisiä. Mun pikkupullat on taikinana suunnilleen saman kokoisia, mut kun törkkään sormen läpi ja venyttelen sen rinkulaksi, ne on lähes kaikki hiukan erinäköisiä.
        Toiset on suurempia kuin toiset, äkkiä katsottuna niissä, kun on suurempi se reikä siinä keskellä, mutt vastaavasti ne pienemmän näköiset ovat pullukoimpia!
        Sehän siinä hauskaa onkin, kun taikinaa kaikkissa on paistettu suunnilleen sama määrä... ja joskus joku tarkastelee kauankin mikä munkin ...ottaa kahvina kanssa!

Kotitekoisen näköisiä ja hyvän makuisia... se on pääasia, ett maistuvat hyvälle!

Niin , perunajauhoilla ja vehnäleseillä mä haen pehmeyttä usein taikinaani, riippuen tietenkin taikinasta mitä olen tekemässä. Juureentehty leipätaikina ja jääkaapissa taikinan hidas nostatus,tekee myös ihmeitä, mutt ne on asioita joita oppii vain ihan kokemuksella käytännössä.

Hidas nostatus vaikuttaa erityisesti leivän makuun (koska makumolekyylien muodostuminen vaatii aikaa).

Noup, mikään noista konsteista ei ole oma konstini tehdä pehmeää pullaa :D

• Tämä-selvä

Syön ruisleipää joka päivä, en mitään muuta.

• tieto.neuvo

aloittajalle miehet tarvii sianlihaa eli kanat salaatit yms voi heittää hevon kuuseen ja possun lihaa ja perunoita niitä mies tarvitsee ja jälkkäriksi suukkoja miljoonia

• trollli

Kinkkua on pöydässä sunnuntaista lähtien, jossain muodossa joka päivä uuteen vuoteen asti ja perunia monessa erimuodossa päivittäin; imellettyä perunalaatikkoa, tuppipottuja, perunamuusia ja sipuluperunalaatikkoa koskenlaskijalla maustetulla munamaidolla!
        Kinkun lisäksi löytyy kalkkunaa ja kalaa monessa erimuodossa... ja ruokala on auki ihan joka päivä arkisin sekä pyhät... klo 7- 19 ja siitä on ilmoitus ulko-ovessa sekä ruokasalissa!

Joulun pyhinä on jälkkärinä kahvia ja palanen täytekakkua tai mehevä kuivakakun pala pipari.
        Isot luumutortut vain myynnissä; kukka,tähti tai kuu ~1€ kpl.

Pusuja nyt ei leivota, kun on niin paljon muuta leivonnaista. Luumupusujen reseptin laitan sulle!
        https://www.soppa365.fi/reseptit/leivonta-juhli-ja-nauti-makea-leivonta/luumupusut

(Ranskalaisia ei tehdä edes etukäteisestä tilauksesta; jouluviikolla)

• suukoista.ei.tingitä
        trollli kirjoitti:

Kinkkua on pöydässä sunnuntaista lähtien, jossain muodossa joka päivä uuteen vuoteen asti ja perunia monessa erimuodossa päivittäin; imellettyä perunalaatikkoa, tuppipottuja, perunamuusia ja sipuluperunalaatikkoa koskenlaskijalla maustetulla munamaidolla!
        Kinkun lisäksi löytyy kalkkunaa ja kalaa monessa erimuodossa... ja ruokala on auki ihan joka päivä arkisin sekä pyhät... klo 7- 19 ja siitä on ilmoitus ulko-ovessa sekä ruokasalissa!

Joulun pyhinä on jälkkärinä kahvia ja palanen täytekakkua tai mehevä kuivakakun pala pipari.
        Isot luumutortut vain myynnissä; kukka,tähti tai kuu ~1€ kpl.

Pusuja nyt ei leivota, kun on niin paljon muuta leivonnaista. Luumupusujen reseptin laitan sulle!
        https://www.soppa365.fi/reseptit/leivonta-juhli-ja-nauti-makea-leivonta/luumupusut

(Ranskalaisia ei tehdä edes etukäteisestä tilauksesta; jouluviikolla)

muta missä on ne suukot miljoonat ja kalkkunat feks ja possua tilalle eri muodoissa niin ei mies muuta vättämättä tarvi kuin aamupalaksi kinkkua ja sinappia ja kahvia ehkä joku limpun palanen mutta ei pakollinen ja lounaaksi ja päivälliseksi perunaa ja kinkkua ja ehkä kalaa italiansalaattia ja iltapalaksi kinkkua ja sinappia ja joku päivä voi tehdä paistinperunoita tai bratwursteja tai uunimakkaraa ja savustettua siikaa lohta paljaaltaan syötynä ja perunoiden kanssa ja taas kinkkua paljaaltaan tai ruuan kanssa ja sitten papusoppaa ja uusiksi kierros mutta jälkkäriksi vain miljoonia ihania suukkoja

• trollli
        suukoista.ei.tingitä kirjoitti:

muta missä on ne suukot miljoonat ja kalkkunat feks ja possua tilalle eri muodoissa niin ei mies muuta vättämättä tarvi kuin aamupalaksi kinkkua ja sinappia ja kahvia ehkä joku limpun palanen mutta ei pakollinen ja lounaaksi ja päivälliseksi perunaa ja kinkkua ja ehkä kalaa italiansalaattia ja iltapalaksi kinkkua ja sinappia ja joku päivä voi tehdä paistinperunoita tai bratwursteja tai uunimakkaraa ja savustettua siikaa lohta paljaaltaan syötynä ja perunoiden kanssa ja taas kinkkua paljaaltaan tai ruuan kanssa ja sitten papusoppaa ja uusiksi kierros mutta jälkkäriksi vain miljoonia ihania suukkoja

Ihan sama se on suukotteletko sä; vai pussailetko, eiks suukko ja pusu ole ihan sama asia?
        Pusu reseptin mä jo hyvän hyvyyttäni sulle postasin, edellises vastauksessa!
        Älä nyt hyvä mies ala saivartelemaan... Ja siks toiseks, mä kyllä graavaan siian, ei sitä savusteta!

Appurat ja muikut ehkä silakatkin savustetaan, muikut on kalakukossa pekonin kanssa; nam!
        Silakoista tehdään pihvejä, ruis-/vehnäjauhois paneerataan, paistetaan voissa ja syödään ruisleivän kanssa tai pottumuusin kyljessä, kyll näin on!

a) 300g appuroita 2kpl ja lasillinen wiccyä, lounas olikin jo siinä ja jälkkäriksi makeita minitomaatteja! Loimulohta nuotiolla laudassa kypsytettyä ja tikkuleipää, maistuu kyllä mulle!
        Meillä taitaa olla niin erilaiset maku tottumukset... nyt ei natsaa mikkään. =))

illanjatkoja, mä lähden juoksumatolle, ½-tunniks... (kiskaseen nukkumatin seurakseni), kun sitä ennen oon viell käynyt suihkussakin! Hyvää yötä kaikille palstalaisille.

• al.sadiid.mutollah

heissan olen iraq man and minä käytä ja syö tinderi ja suomi flikkoi kun antavaisia o tytöt pyytäe sinä komia mies rakastele

• trollli

"...broilerin koipi/reisi ja luineen kakkineen..."
      ...jäänyt taas yks i-kirjain pois! siis...kaikkineen!

Voi pyhä sylvi! En kyllä ois myynyt kakkineen!

• wanhaämmä

Mulla on ollut hiukan kevyemmät eväät kuin normisti. Kulutuskin on ollut pienempi.

Aamulla kaurapuuro proteiinilla (hera), toinen aamupala neljän valkuaisen ja yhden keltuaisen munakas, 2 sulhaspiirakkaa, banaani. Puoli litraa vihreää teetä ja monta kupillista kahvia maidon kanssa aamun aikana.
      Lounas iso salaatti: jäävuorisalaattia, kirsikkatomaatteja puolet paketista (125g), sipulia, kurkkua, fetaa, kalamata-oliiveja, roiskaus kaupan cesar-kastiketta, 150 g broilerin filettä.
      Välipalaksi maustettu skyr ja heräteostos 2 kpl perunapiirakkaa voilla ja juustolla, nam.. ja banaani.

Tuohon saakka ihan ok, mutta mulla on kassissa namia... :) Illemmalla syön vielä lämpimän ruuan, kanaa ja spaghettia, parsakaalia, aurajuustoa ja aurinkokuivattua tomaattia. Jos jää nälkä, yleensä menee terästetty kaurapuuro tai munakas aamun tapaan ja iso kourallinen pähkinöitä.
      '
      Olis tuossa jonkin verran petrattavaa, hedelmiä ja marjoja pitää lisätä, samoin pidän hurjan paljon lämpimistä kasviksista oliiviöljyn ja viinietikan kera. Huomenna sitten sitä sarjaa enemmän, tänään kevyt herkuttelupäivä :)

• wanhaämmä

En syö juurikaan punaista lihaa, se sulaa elimistössä niin hitaasti eikä sen proteiini ole parhaimmasta päästä imeytymään. Lisäksi muutaman urheilijan kanssa ollaan liitetty lihan syönti nivelkipuihin ja -tulehduksiin. Tiedä sitten onko vaan muuten osunut lihakaudelle noi vaivat, mutta lihattomana on paljon vähemmän ongelmia noista.

Aika harvoin viitsin valmistaa hienoja ruokia, kasaan yhteen sopivat makrot ja lapan sen töhnän suuhuni..

• trollli

Painon nostaja, uimari, maratoonari, nais nyrkkeilijä... siis mikä on sun lajisi? Joku kestävyys laji se kuitenkin on, kaikesta päätellen!

• wanhaämmä
        trollli kirjoitti:

Painon nostaja, uimari, maratoonari, nais nyrkkeilijä... siis mikä on sun lajisi? Joku kestävyys laji se kuitenkin on, kaikesta päätellen!

Enkerro. :D Mutta kulutan sen minkä syön, aika tasaisesti. Hyvin kroppa kestää mättökausiakin, ei ihan kamalasti kerry ylimääräistä silloinkaan. Ja onhan syöminen nyt ihan huippukivaa! :)

• wanhaämmä
        wanhaämmä kirjoitti:

Enkerro. :D Mutta kulutan sen minkä syön, aika tasaisesti. Hyvin kroppa kestää mättökausiakin, ei ihan kamalasti kerry ylimääräistä silloinkaan. Ja onhan syöminen nyt ihan huippukivaa! :)

Noi sun ruokakirjoitukset aina herättelee ruokahalua :D

• 50ShadesOfFish

Kiva lukea millaista ruokaa Suomen mielisairaalat tarjoavat.

• trollli

Tuu ny vaan pois sieltä puskista, en mä ole vihainen. Tuu, tuu ny vaan... rohkeesti esiin, aikuinen mieshän sä jo oot! On toi aivan naurettavaa; kun mies puskailee kuin pikkupoika. Ellei noi kolttoset ala loppumaan sun kohdaltas: kerron äidillesi ja saat ympäri korvias, kuten kakaranakin sait!

• ajattelinvaan

Jouluna voisin syödä nakit ja muusit annoksen.

• Ikiätmi

Isohkon perunan huuhtaisen hanan alla. Sitten peruna mikroon, kärvennys 3 minuuttia, kääntö toiselle kyljelle ja taas kärvennys 3 minuuttia.
        Sitten kuori pois perunasta, muussaus haarukalla, sekaan puoli sipulia pilkottuna, ropaus suolaa ja loraus kasviöljyä kastikkeeksi. Sekoitus. Ja lisää mitä sattuu kaapista löytymään: keitetty kananmuna, lihapullia, makkaraa tms.
        Kyllä on HYVÄÄ ja maistuu näin vanhalle ikisinkulle eikä maksa paljon!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2248
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1500
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1487
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1208
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1074
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe