Pyytäisin RaamattuOnTotuus nimimerkiltä että voisitko selittää geeniasioita siten että kohderymänä olisi 7-10 vuotiaita lapsia? Voisiko asiasta antaa jonkin vertauskuvallisen esimerkin, miten geeni käyttäytyy esim. yhteiskuntaan verrattuna taikka liikennesääntöihin.
Perinnöllisyystekijät yksinkertaistettuna
10
<50
Vastaukset
Ala-asteikäisille geeniasiat on aivan turhan raskasta ja vaikeatajuista tavaraa.
Jos sinä vaikka haluat perinnöllisyysasioihin perehtyä nollapisteestä alkaen niin kannattaisi varmaankin aloittaa peruskoulun yläasteen kirjoista, sitten lukion biologian kirjoista, ja sitten kirjastoista saattaisi löytyä jotain lääketieteen ja biologian opiskelijoille tarkoitettuja alan suomenkielisiä oppikirjoja.
- Looooooogisesti
Olisiko ehkä tehtaiden laadunvalvonta sellainen jolla asiaa voisi hahmotttaa?
Evolutistit nyt kieltäytyvät ymmärtämästä vaikka olisi vertauksetkin.. Mutta vanha sanonta sanoo ettei yrittänyttä lasketa.Solun toiminta on kemiallisia reaktioita niin ei sitä mihinkään tehtaaseen tai tietokoneeseen voi verrata.
- pinokkio
Valitaan aina pitkänenäisemmät ja risteytetään.
Esititkö kysymyksesi ihan vilpittömästä halustasi oppia ymmärtämään miten geenit oikeasti toimivat? Jos vastauksesi on kyllä, niin ROT on yksi niistä henkilöistä jolta ei todellakaan kannata kysyä asiasta. Hän on todistettavasti esittänyt monta valhetta liittyen geeneihin.
Otapa huomioon sellainen seikka että on tuhansia tutkijoita niin ateisteja, kristittyjä, muslimeja kuin muidenkin uskontojen edustajia, jotka ovat kiinnostuneita ymmärtämään miten ympäröivä maailma toimii. He kykenevät ymmärtämään että aito asioiden ymmärtäminen vaatii kyseenalaistamista sekä ennakkokäsitysten työntämistä syrjään. Totuuden tavoittelussa perustelemattomat ja auktoriteettien pakottamat uskomukset ovat pahin este. Ja parhaita työkaluja totuuden tavoittalussa ovat nimenomaan kyseenalaistaminen, logiikka, rationaalisuus ja uudelleen kyseenalaistaminen. Mistään ei opi niin paljon kuin virheiden myöntämisestä ja niiden analysoimisesta.
Osaatko arvata miksi kreationisteille on niin äärimmäisen vaikeaa myöntää erehtyneensä ja tehneensä virheitä? Miksi se ei ole niin vaikeaa niille jotka ymmärtävät tieteellisen menetelmän ja haluavat noudattaa sitä. Myönnän toki että ei ole kivaa havaita tehneensä virheitä tai vääriä väitteitä, mutta olen huomannut että on äärimmäisen palkitsevaa kun kykenee ne virheensä tunnustamaan ja oppimaan niistä.
En nyt suoralta kädeltä kovin hyviä suomenkielisiä linkkejä osaa antaa, mutta tässä alkuun:
https://peda.net/hankkeet/geenivaraoppi/yläkoulu/biologia_ylakoulu/mikl7/otmogl/mogl
Laitan lisää kun löydän.- maksaloora
"Ja parhaita työkaluja totuuden tavoittalussa ovat nimenomaan kyseenalaistaminen, logiikka, rationaalisuus ja uudelleen kyseenalaistaminen. Mistään ei opi niin paljon kuin virheiden myöntämisestä ja niiden analysoimisesta."
On sillä taas pokkaa, ei voi muuta sanoa :D :D
Mene tuonne vihdoin kokeilemaan kantasi kyseenalaistamista muilla mainituilla höystettynä, niin varmasti helpottaa – voit edelleen pitää minua ylimielisenä kusipäänä, jopa idioottina (koska puhekielessä subjektiivista sekin mielestäni) nakattuasi todisteettoman epärehellisyyden ja kretuilun ulos ikkunasta:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15502277/multinikille-joka-tunnetaan-nolo---aukkona
Kaikki voittaisi, kun ei tätäkään tarvitsisi kirjoittaa. - maksaloora
Voi luoja sentään kun se kehtaa vetää paksua:
"Osaatko arvata miksi kreationisteille on niin äärimmäisen vaikeaa myöntää erehtyneensä ja tehneensä virheitä? Miksi se ei ole niin vaikeaa niille jotka ymmärtävät tieteellisen menetelmän ja haluavat noudattaa sitä. Myönnän toki että ei ole kivaa havaita tehneensä virheitä tai vääriä väitteitä, mutta olen huomannut että on äärimmäisen palkitsevaa kun kykenee ne virheensä tunnustamaan ja oppimaan niistä."
Katsokaa tätä epärehellisyyden kukkasta.
Onko joku epärehellinen, jos hänen ei ole todistettu olevan epärehellinen, onko mielipide miten yleinen tahansa silloin väärä ja olenko minä poikkeus tästä säännöstä?
Ja sitten kiemurtelupyörä pyörimään, mikä tällä kertaa tulee... Kaksinaamaisuus tulee annettuna. - Looooooogisesti
puolimutkalle:
Tiedemiesten lukumäärällä ei ole mitään tekemistä itsenäisen päättelykyvyn kanssa. Argumenttisi on siis torso. Viisastumiseen tarvitaan henkilökohtaista ponnistelua, asioihin tutustumista. Suuri tekijä on halu ymmärtää oikein. Jos haluaa että muut tekevät päättelemisen puolestanne on se mahdollista. Hyvässä opetuksessa annetaan uuden asian ymmärtämiseksi esimerkkejä ja laskutehtäviä. Muodostetaan havainnollisia vertauksia asian hahmottamiseksi. Ei ole fiksua sellainen että antaa toisten päätellä kaikki ja sitten uskotaan asiat sokeasti.
Myös väärän opetuksen havaitseminen opettaa paljon. Olen havainnut että evoluutioteoriaan liittyy aivan hillittömiä oletuksia ja vahva ennakkoasennoituminen, eikä niinkään aitoa kriittistä ajattelua ole. Te väitätte asian olevan toisinpäin, mutta jos se väitteiden hokemisella muuttuu todeksi niin hokekaa.
Kun viittaat auktoriteetteihin: "Totuuden tavoittelussa perustelemattomat ja auktoriteettien pakottamat uskomukset ovat pahin este."
- Niin.. Toivottavasti havaitset että te nimenomaan toimitte tuolleen, sillä muodostit juuri auktoriteetin tutkijoista. Sitten kuitenkin heität asian päälle uskonnollisen suodattimen jonka mukaan valitset autoritäärisesti ja uskontoon nojaten ketkä sellaiseksi luokittelet. Et itse luokittele ihmisiä tutkijoiksi esittämälläsi tapaa. Pelaat titteleillä (vrt. auktoriteeteillä) vaikka väität sen olevan este oppimiselle.
Asian havaitsemiseksi olenkin käyttänyt aukrotiteeteistänne sanaa pastorit, julistajat, evankelistat, ja puhun myös evoluutiouskovaista "kirkkoväestä", jotta voisitte sen havaita.
- Julistajanero
RoT ei vastaa, koska hän ei ole keskustelija vaan julistaja.
RoT:n epigenetiikkaoppi toimii vain niin kauan kun hän itse saa julistaa itse rajaamistaan asioista itse määrittelemistään lähtökohdista.
Todellisuus ei ole lähtökohta joka RoT:lle sopii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle794134Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt2023352Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473026Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle812732Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3812455- 1812092
- 381623
- 781615
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231418Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391402