Siunattua Kristuksen syntymäjuhlaa 2018.
Jesaja 9
1 Kansa, joka pimeydessä vaeltaa,
näkee suuren valon.
Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa,
loistaa kirkkaus.
5 Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
Joulutervehdys Jesajan sanoin
23
55
Vastaukset
Tuon juuri kuulin kirkossa tänään. Kirkossa oli vähän lisääkin.
Joka tapauksessa Jesaja puhui menneestä ajasta, ei tulevasta. Tai tämä ihmeellinen neuvonantaja katosi jäljettömiin.- Fazerina_
Kohta on yksi Jesajan Jeesus-profetioista. Jesaja 9:1-5 on minulle yksi rakkaimmista kohdista Raamatusta.
- Fazerina_
torre12 kirjoitti:
Missä mainitaan se Jeesus?
Jeesus kertoi olevansa maailman valkeus.
Toinen ihana kohta Raamatussa on Luukkaan evankeliumissa, kun Simeon sanoo Jeesuksesta:
"29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi
rauhaan menemään, sanasi mukaan;
30 sillä minun silmäni ovat nähneet
sinun autuutesi,
31 jonka sinä olet valmistanut
kaikkien kansojen nähdä,
32 valkeudeksi,
joka on ilmestyvä pakanoille,
ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille". " (Luuk. 2: 29-32)
Vaikka Jesaja ei mainitse tuossa kohtaa Jeesus-nimeä, hän profetoi Jeesuksesta.
- onmuitakin
Vanhassa testamentissa on hyvin paljon ennustuksia Jeesuksesta. En muista kirjoja ja kohtia mutta jotenkin tähän tapaan ne menivät:
- hänen haavainsa kautta me olemme parennetut
- hän sai viimeisen leposijansa rikkaan miehen haudassa
- me katsoimme häntä jonka olemme lävistäneetEi vain ole näköjään päästy tuosta Vanhan testamentin allegorisesta ja typologisesta tulkinnasta!
Tuolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Jesaja kertoo tuossa Kuningas Hiskian syntymästä jota pidettiin paljon parempana kuin isäänsä Aahasta, joka soti jopa omaa Israelin kansaa vastaan.- TotuusJesajasta
Raamattu ei ole mikään maaginen kristallipallo josta voi napsia jakeen sieltä ja toisen täältä. Tekstit on luteetava kokonaisuudessaan! Siksi...
Siihen aikaan, kun Ahas, Jotamin poika, Ussian pojanpoika, oli Juudan kuninkaana, Syyrian kuningas Resin ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika, lähtivät sotaretkelle kohti Jerusalemia mutta eivät voineet valloittaa sitä. Kun Daavidin valtakunnassa saatiin kuulla, että syyrialaiset olivat leiriytyneet Efraimin alueelle, vavahti jokainen sydän, niin kuninkaan kuin kansankin, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen voimasta. Silloin Herra sanoi Jesajalle:
"Mene poikasi Sear-Jasubin kanssa tapaamaan Ahasia. Hän on Yläaltaan kanavan päässä Pesijänkentän tiellä.Sano hänelle:
Pysy rauhallisena, harkitse mitä teet. Älä pelkää äläkä sydän kurkussa säiky noita kahta savuavaa kekälettä -- älä pelkää Resinin ja hänen syyrialaistensa tai Remaljan pojan vihaa. Syyria on kyllä suunnitellut pahaa sinun varallesi, niin myös Efraim ja sen pää Remaljan poika. He ovat sanoneet:
'Nyt hyökkäämme Juudaan ja saatamme sen kauhun valtaan! Kaappaamme sen ja asetamme sinne kuninkaaksi Tabelin pojan.'
Mutta Herra Jumala sanoo näin: -- Ei se onnistu, ei niin tule käymään. Sillä Syyrian päänä on vain Damaskoksen kaupunki, ja Damaskoksen päänä on vain Resin. Kuusikymmentäviisi vuotta vielä, ja Efraim on murskattu, se ei enää ole mikään kansa. Efraimin pää on vain Samarian kaupunki, ja Samarian pää on vain Remaljan poika. Ellette usko, te ette kestä."
Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle: "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta."
Mutta Ahas vastasi: "En pyydä. En pane Herraa koetukselle."
Niin Jesaja sanoi: "Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä? Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt (myös. neito, nuorikko, nuori nainen) tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi Herra lähettää sinulle ja kansallesi ja omalle suvullesi ajan, jollaista ei ole ennen koettu, ei sitten sen päivän, jolloin Efraim erosi Juudasta -- hän lähettää Assyrian kuninkaan. -- Niinä päivinä Herra viheltää tänne kärpäset, Egyptin kärpäset Niilin ääriltä ja mehiläiset Assyrian maasta, ja ne tulevat ja asettuvat kaikkialle, puronrotkojen seinämille ja kallionhalkeamiin, orjantappurapensaikkoihin ja juottopaikoille. Niinä päivinä Herra ajaa teiltä hiukset ja häpykarvat partaveitsellä, joka on palkattu Eufratin takaa. Se veitsi on Assyrian kuningas, ja se vie teiltä parrankin. Niinä päivinä maamies pitää vain yhtä lehmää ja paria vuohta, mutta ne lypsävät niin ylen määrin, että hän saa ravintonsa niistä. Niin, maitoa ja hunajaa he saavat syödä, kaikki, jotka ovat jäljellä maassa. Niinä päivinä kasvavat viinitarhat -- myös tuhannen hopeasekelin arvoiset tuhannen köynnöksen tarhat -- orjantappuraa ja ohdaketta. Jousi ja nuolet mukana sinne on mentävä, kun koko maa on täynnään orjantappuraa ja ohdaketta. Niille vuorenrinteille, joita nyt kuokitaan ja viljellään, ei silloin kukaan mene: ne kasvavat yltyleensä orjantappuraa ja ohdaketta. Ne jäävät härkien laidunmaiksi, ja lampaat polkevat niitä." TotuusJesajasta kirjoitti:
Raamattu ei ole mikään maaginen kristallipallo josta voi napsia jakeen sieltä ja toisen täältä. Tekstit on luteetava kokonaisuudessaan! Siksi...
Siihen aikaan, kun Ahas, Jotamin poika, Ussian pojanpoika, oli Juudan kuninkaana, Syyrian kuningas Resin ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika, lähtivät sotaretkelle kohti Jerusalemia mutta eivät voineet valloittaa sitä. Kun Daavidin valtakunnassa saatiin kuulla, että syyrialaiset olivat leiriytyneet Efraimin alueelle, vavahti jokainen sydän, niin kuninkaan kuin kansankin, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen voimasta. Silloin Herra sanoi Jesajalle:
"Mene poikasi Sear-Jasubin kanssa tapaamaan Ahasia. Hän on Yläaltaan kanavan päässä Pesijänkentän tiellä.Sano hänelle:
Pysy rauhallisena, harkitse mitä teet. Älä pelkää äläkä sydän kurkussa säiky noita kahta savuavaa kekälettä -- älä pelkää Resinin ja hänen syyrialaistensa tai Remaljan pojan vihaa. Syyria on kyllä suunnitellut pahaa sinun varallesi, niin myös Efraim ja sen pää Remaljan poika. He ovat sanoneet:
'Nyt hyökkäämme Juudaan ja saatamme sen kauhun valtaan! Kaappaamme sen ja asetamme sinne kuninkaaksi Tabelin pojan.'
Mutta Herra Jumala sanoo näin: -- Ei se onnistu, ei niin tule käymään. Sillä Syyrian päänä on vain Damaskoksen kaupunki, ja Damaskoksen päänä on vain Resin. Kuusikymmentäviisi vuotta vielä, ja Efraim on murskattu, se ei enää ole mikään kansa. Efraimin pää on vain Samarian kaupunki, ja Samarian pää on vain Remaljan poika. Ellette usko, te ette kestä."
Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle: "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta."
Mutta Ahas vastasi: "En pyydä. En pane Herraa koetukselle."
Niin Jesaja sanoi: "Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä? Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt (myös. neito, nuorikko, nuori nainen) tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi Herra lähettää sinulle ja kansallesi ja omalle suvullesi ajan, jollaista ei ole ennen koettu, ei sitten sen päivän, jolloin Efraim erosi Juudasta -- hän lähettää Assyrian kuninkaan. -- Niinä päivinä Herra viheltää tänne kärpäset, Egyptin kärpäset Niilin ääriltä ja mehiläiset Assyrian maasta, ja ne tulevat ja asettuvat kaikkialle, puronrotkojen seinämille ja kallionhalkeamiin, orjantappurapensaikkoihin ja juottopaikoille. Niinä päivinä Herra ajaa teiltä hiukset ja häpykarvat partaveitsellä, joka on palkattu Eufratin takaa. Se veitsi on Assyrian kuningas, ja se vie teiltä parrankin. Niinä päivinä maamies pitää vain yhtä lehmää ja paria vuohta, mutta ne lypsävät niin ylen määrin, että hän saa ravintonsa niistä. Niin, maitoa ja hunajaa he saavat syödä, kaikki, jotka ovat jäljellä maassa. Niinä päivinä kasvavat viinitarhat -- myös tuhannen hopeasekelin arvoiset tuhannen köynnöksen tarhat -- orjantappuraa ja ohdaketta. Jousi ja nuolet mukana sinne on mentävä, kun koko maa on täynnään orjantappuraa ja ohdaketta. Niille vuorenrinteille, joita nyt kuokitaan ja viljellään, ei silloin kukaan mene: ne kasvavat yltyleensä orjantappuraa ja ohdaketta. Ne jäävät härkien laidunmaiksi, ja lampaat polkevat niitä."Nainen joka tuli raskaaksi oli nuori nainen, hepreaksi 'alma, eikä sana kerro mitään naisen mahdollisesta seksuaalisesta kokemuksesta vaan vain iän. Kuningas pelkäsi hyökkääviä kuninkaita mutta profeetta ilmoitti että heidän maansa olisi tuhottu jo ennen kuin nyt syntyvä lapsi olisi edes oppinut erottamaan hyvän pahasta. Näin kävikin noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Tuhon ennustaminen ei ollut vaikeaa, koska pienet Israel ja Damaskon olivat liittoutuneet suurvalta Assyriaa vastaan eivätkä mitenkään voineet sitä voittaa vaan katosivat itse.
- TotuudJesajasta
Herra sanoi minulle: "Ota iso sinettikivi ja kaiverra siihen selvin kirjainmerkein: 'Maher-Salal- Has-Bas.'"
Minä kutsuin todistajiksi luotettavat miehet, pappi Urian ja Sakarjan, Jeberekjan pojan. Ja minä lähestyin vaimoani, ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan.
Herra sanoi minulle: "Anna hänelle nimeksi Maher-Salal-Has-Bas, sillä ennen kuin tämä lapsi on oppinut sanomaan 'isä' ja 'äiti', viedään Damaskoksen aarteet ja Samarian ryöstösaalis Assyrian kuninkaan jalkojen juureen."
Taas Herra puhui minulle. Hän sanoi: "Koska tämä kansa pitää halpana hiljaa virtaavia Siloan vesiä ja sen tähden säikkyy Resiniä ja Remaljan poikaa, minä, Herra, nostatan ylitsenne vyörymään Suuren virran väkevät vedet: Assyrian kuninkaan ja hänen mahtinsa. Se virta paisuu yli äyräittensä, se karkaa uomistaan kaikkialla, Juudankin se saavuttaa, kuohuen se tulvii yli, kohoaa kaulaan saakka. Se levittää siipensä äärestä ääreen yli sinun maasi, Immanuel. Kohottakaa sotahuuto, kansat, pian joudutte kauhun valtaan! Kuulkaa, te maan äärten asukkaat, pukeutukaa taisteluvarusteisiin, pian joudutte kauhun valtaan! Niin, pukeutukaa taisteluvarusteisiin, te joudutte kauhun valtaan! Tehkää suunnitelma! Se raukeaa. Neuvotelkaa! Ei se hyödytä. Meidän kanssamme on Jumala!"
Tämän Herra puhui minulle. Lujalla kädellä hän veti minut pois siltä tieltä, jota tämä kansa kulkee. Herra sanoi: "Älkää sitä kutsuko salaliitoksi, mitä tämä kansa salaliitoksi kutsuu. Älkää vavisko, älkää sitä pelätkö, mitä se pelkää. Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä, pelätkää vain häntä, vaviskaa hänen edessään. Hänestä on tuleva solmu ja este, kompastuskivi, kallionlohkare Israelin kahden kuningashuoneen tielle, Jerusalemin asukkaille loukku ja ansa. Monet heistä kompastuvat, syöksyvät nurin niskoin, loukkaantuvat, tarttuvat ansaan, jäävät kiinni. Kierrä kiinni käärö, se jääköön todisteeksi, sinetöi tämä opetus oppilaitteni keskellä. Minä jään odottamaan Herraa, joka kätkee kasvonsa Jaakobin suvulta, häneen minä panen toivoni. Minä ja nämä lapset, jotka Herra on minulle antanut, me olemme tässä, enteinä ja merkkeinä Israelille, Herran Sebaotin merkkeinä -- hänen, jonka asuinpaikka on Siionin vuori. Te kuulette sanottavan: 'Tiedustelkaa neuvoa vainajahengiltä, kysykää tietäjiltä, jotka supisevat ja mumisevat.' Mutta Jumalaltaanhan kansan on neuvonsa pyydettävä! Miksi sen pitäisi kysyä kuolleilta neuvoa elävien asiassa? Siis esiin todistekäärö, sinetöity opetus! Turhia sanoja puhuu tämä kansa, jolle päivä ei enää koita. Se joutuu kuljeksimaan tässä maassa ahdistettuna ja nälkäisenä. Nälän yltyessä se ärtyy ja kiroaa kuninkaansa ja Jumalansa ja kääntää katseensa taivaalle ja taas maahan, mutta näkee kaikkialla vain vaivaa ja pimeyttä, ahdistusta vailla valonkajoa, synkkyyttä ilman valonsädettä. Ei valo kajasta sille, joka on ahdingossa. Aikoinaan Herra vei kunnian Sebulonin ja Naftalin mailta. Mutta kerran hän taas palauttaa kunniaan Meren tien, Jordanin takaisen maan ja muukalaisten Galilean. Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus. Sinä teet runsaaksi riemun, annat suuren ilon. He iloitsevat sinun edessäsi niin kuin elonkorjuun aikana iloitaan, niin kuin saaliinjaossa riemuitaan. Ikeen, joka painaa heidän hartioitaan, valjaat, jotka painavat olkapäitä, ja heidän käskijänsä sauvan sinä murskaat, niin kuin murskasit Midianin vallan. Ja kaikki taistelukenttiä tallanneet saappaat, kaikki veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruoaksi. Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. Herra lähetti sanan Jaakobille, tuomion sanan Israelille. Koko kansa sai nähdä sen todeksi, niin Efraim kuin Samarian asukkaat, jotka ylpeinä uhmaten sanoivat: "Savitiiliseinät ovat sortuneet, me rakennamme hakatuista kivistä! Sykomoripuiset tukipölkyt on pirstottu, nyt tuodaan tilalle setripalkkeja!" Herra valoi rohkeutta Israelin vastustajiin ja yllytti sen vihollisia: Syyriaa idässä, Filisteaa lännessä. Ahnaasti ne haukkasivat Israelia, suun täydeltä. Vieläkään ei väistynyt hänen vihansa, hänen kätensä on yhä koholla, valmiina lyömään. Kansa ei palannut kurittajansa luo eikä turvautunut Herraan Sebaotiin. Niin Herra leikkasi Israelilta pään ja hännän, leikkasi palmunlatvan ja kaislanvarret samana päivänä: - TotuusAlmasta
dikduk kirjoitti:
Nainen joka tuli raskaaksi oli nuori nainen, hepreaksi 'alma, eikä sana kerro mitään naisen mahdollisesta seksuaalisesta kokemuksesta vaan vain iän. Kuningas pelkäsi hyökkääviä kuninkaita mutta profeetta ilmoitti että heidän maansa olisi tuhottu jo ennen kuin nyt syntyvä lapsi olisi edes oppinut erottamaan hyvän pahasta. Näin kävikin noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Tuhon ennustaminen ei ollut vaikeaa, koska pienet Israel ja Damaskon olivat liittoutuneet suurvalta Assyriaa vastaan eivätkä mitenkään voineet sitä voittaa vaan katosivat itse.
Heprean 'alma' tarkoittaa nuorta naimatonta naista. Naimattomuus taas, että tämä on mitä todennäköisemmin vielä koskematon eli neitsyt sillä esiaviollinen seksi kiellettiin ankarasti. Jesaja ei kuitenkaan sano millä tavalla neitsyt tulee raskaaksi, mutta luultavasti sillä luonnollisella tavalla eli menettämällä neitsyytensä (c'mon Sherlock).
- TotuusJesajasta
Vanhimmat ja ylimykset -- siinä on pää.
Profeetat, nuo valheopettajat -- siinä on häntä.
Sillä johtajat olivat johtaneet kansan harhaan ja saattaneet johdettavansa sekasortoon ja hämminkiin. Niinpä Herra ei säästänyt tämän kansan nuorukaisia eikä armahtanut sen orpoja ja leskiä, sillä ilkeitä ja pahoja he ovat, koko kansa, jokainen suu puhuu herjasanoja. Vieläkään ei väistynyt Herran viha, hänen kätensä on yhä koholla, valmiina lyömään.
Ja niin vääryys palaa liekehtien, niin kuin tuli syö orjantappurat ja ohdakkeet ja sytyttää metsän tiheiköt, niin että ne kieppuvat savupyörteinä ilmaan. Maa hehkuu Herran Sebaotin suuttumusta, ja liekit nielevät ihmisiä. Toinen toistaan he eivät armahda, he syövät oikealta ja jäävät nälkäisiksi, ahmivat vasemmalta eivätkä tule kylläisiksi, kukin syö oman käsivartensa lihaa, Manasse Efraimia, Efraim Manassea, ja molemmat yhdessä käyvät Juudan kimppuun. Vieläkään ei väistynyt Herran viha, hänen kätensä on yhä koholla, valmiina lyömään.
Voi niitä, jotka vääriä säädöksiä säätävät, jotka katalia päätöksiä tekevät estääkseen heikkoja saamasta oikeutta, riistääkseen kansani köyhiltä lain turvan, anastaakseen leskien varat, ryöstääkseen orpojen perintöosan. Miten te aiotte selviytyä tilinteon päivästä, kun kaukainen rajuilma ehtii tänne? Kenen luo silloin pakenette apua hakemaan, minne kätkette rikkautenne? Ei auta kuin kumartua vangittujen joukkoon, kaatua surmattujen sekaan. Mutta vieläkään ei väistynyt Herran viha, hänen kätensä on yhä koholla, valmiina lyömään.
Voi Assyriaa, minun vihani ruoskaa! Suuttumukseni sauva on sen kädessä. Sen minä lähetän tämän kelvottoman kansan kimppuun, tämän kansan kimppuun, joka on herättänyt vihani, ryöstämään ja saalistamaan, tallaamaan sitä kuin kujien lokaa. Mutta Assyria itse uskoo toisin, itse se ei ymmärrä tehtäväänsä. Sillä on mielessään vain hävitys ja halu tuhota kansa kansan jälkeen."
Näin sanoo hän, Assyrian valtias: "Eivätkö minun päällikköni ole kuninkaiden veroisia? Eikö Kalne saanut saman kohtalon kuin Karkemis, Hamat saman kuin Arpad, Samaria saman kuin Damaskos? Olen kukistanut monta valtakuntaa, jotka palvelivat omia jumaliaan ja joiden jumalankuvat olivat paljon lukuisammat kuin Jerusalemin tai Samarian. Kuinka en pystyisi tekemään Jerusalemille ja sen kuvatuksille samoin kuin tein Samarialle ja sen jumalille?
Mutta tietäkää: kun minä, Herra, olen saattanut päätökseen kaikki työni Siionin vuorella ja Jerusalemissa, minä vaadin Assyrian kuninkaan tilille hänen pöyhkeän sydämensä turhamaisuudesta ja hänen katseensa ylpeästä välkkeestä. Sillä näin on Assyrian kuningas sanonut: 'Käteni voimalla olen tehnyt tämän kaiken ja omalla viisaudellani: minä tiedän mitä teen. Minä olen siirtänyt kansojen rajat ja riistänyt itselleni niiden rikkaudet ja valtiaan tavoin syössyt kuninkaat valtaistuimiltaan. Minä pääsin käsiksi kansojen rikkauksiin yhtä helposti kuin linnunpesään, minä kahmin itselleni kaikki maat kuin munat hylätyistä pesistä: ei siiven siipeä räpyttämässä, ei yhtään nokkaa piipittämässä.'"
-- Onko kirves muka parempi kuin se, joka sillä hakkaa? Mahtaileeko saha sille, joka sitä käyttää? Ikään kuin ruoska heiluttaisi käyttäjäänsä, ikään kuin puinen sauva heiluttaisi ihmisen kättä! Ei, vaan Jumala, Herra Sebaot, lähettää hivuttavan taudin tuon maan lihaviin ylimyksiin, ja loiston alla kytee polte kuin tulen polte. Ja Israelin Valosta tulee liekki, Israelin Pyhästä tulenlieska, joka yhdessä päivässä polttaa ja nielee Assyrian orjantappurat ja ohdakkeet, joka tekee perin juurin lopun sen metsien ja puutarhojen vehmaudesta, niin että maa on kuin sairas, tautiinsa menehtymässä. Ja niin vähiin käyvät puut metsissä, että lapsikin voi ne merkitä muistiin. Sinä päivänä eivät Jaakobin jälkeläiset, jotka ovat päässeet pakoon, nuo Israelista jäljelle jääneet, enää turvaudu sortajaansa. Herralle uskollisina he turvautuvat yksin häneen, Israelin Pyhään. Jäännös palaa takaisin, Jaakobin heimon jäännös kääntyy väkevän Jumalan luo.
Tiedä, Israel: vaikka kansasi olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, siitä jää vain rippeet. Hävitys tulee, niin on päätetty, ja se tulee vanhurskauden tulvana. Ja Jumala, Herra Sebaot, toteuttaa päätöksensä, hävityksen kaikkialla maan päällä. Mutta näin sanoo Jumala, Herra Sebaot: "Älä pelkää, kansani! Siion, älä pelkää Assyriaa, vaikka se lyö sinua ruoskalla ja kohottaa sauvansa sinua vastaan, niin kuin Egypti kerran. Älä pelkää, sillä pian, aivan pian, minun suuttumukseni sinua kohtaan on hävinnyt ja minun vihani kääntyy sinun vihamiestesi tuhoksi. Ja Herra Sebaot nostaa ruoskansa heitä vastaan ja lyö, niin kuin löi Midiania Orebin kallion luona. Hänen sauvansa kääntyy sinun vihollisiasi vastaan, hän kohottaa sen niin kuin kerran Egyptissä...
Kokonaisuudessa Jesaja luvut 9-12 TotuusAlmasta kirjoitti:
Heprean 'alma' tarkoittaa nuorta naimatonta naista. Naimattomuus taas, että tämä on mitä todennäköisemmin vielä koskematon eli neitsyt sillä esiaviollinen seksi kiellettiin ankarasti. Jesaja ei kuitenkaan sano millä tavalla neitsyt tulee raskaaksi, mutta luultavasti sillä luonnollisella tavalla eli menettämällä neitsyytensä (c'mon Sherlock).
Alma voi olla naimisissakin ja hyvin moni nuori nainen oli.
- TotuusAlmasta
dikduk kirjoitti:
Nainen joka tuli raskaaksi oli nuori nainen, hepreaksi 'alma, eikä sana kerro mitään naisen mahdollisesta seksuaalisesta kokemuksesta vaan vain iän. Kuningas pelkäsi hyökkääviä kuninkaita mutta profeetta ilmoitti että heidän maansa olisi tuhottu jo ennen kuin nyt syntyvä lapsi olisi edes oppinut erottamaan hyvän pahasta. Näin kävikin noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Tuhon ennustaminen ei ollut vaikeaa, koska pienet Israel ja Damaskon olivat liittoutuneet suurvalta Assyriaa vastaan eivätkä mitenkään voineet sitä voittaa vaan katosivat itse.
Eksiilin jälkeen tuon kuten monen muunkin kohdan merkitys muuttui, lähestyessä ajanlaskun alkua kohden ne alkoivat saada yhä enemmän messias ennustuksen merkityksiä ja tuo Jesajan Alma joka synnyttää Immanuelin on Iisain juuriverson lisäksi yksi niistä profetioista jotka toisen temppelin ajan juutalaiset yhdistivät pian saapuvaan messiaaseen. Myös näkemyksiä tästä messiaastakin ori erilaisia, esimerkiksi Elian tavoi mahtava profeetta, tai Joosuan tavoin voitokas sotasankari. Jotkut ajattelivat, että tämä juuriverso joka nousee Libanon hakatusta metsiköstä Aaronin kaltainen ruhtinaallunen ylipappi. Miten enemmän aikaa siis kului itse tapahtumasta, sitä enemmän niiden alkuperäinen konteksti hänärtyi ja väistyi uuden tulkinnan tieltä. Lienee tunnetuin merkki silti vanhakunnon 'Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista.'
- TotuusAlmasta
dikduk kirjoitti:
Alma tarkoittaa nimenomaan nuorta naimatonta naista. Varsinkin sellaista joka on juuri saavuttanut sukukypsyyden. Tästä syystä sekä nuorikko että neitsyt ovat molemmat oikeita käännöksiä tästä.
TotuusAlmasta kirjoitti:
"Heprean 'alma' tarkoittaa nuorta naimatonta naista. Naimattomuus taas, että tämä on mitä todennäköisemmin vielä koskematon eli neitsyt...."
Eikä tarkoita.
Se tarkoittaa "nuorta naista".TotuusAlmasta kirjoitti:
Eksiilin jälkeen tuon kuten monen muunkin kohdan merkitys muuttui, lähestyessä ajanlaskun alkua kohden ne alkoivat saada yhä enemmän messias ennustuksen merkityksiä ja tuo Jesajan Alma joka synnyttää Immanuelin on Iisain juuriverson lisäksi yksi niistä profetioista jotka toisen temppelin ajan juutalaiset yhdistivät pian saapuvaan messiaaseen. Myös näkemyksiä tästä messiaastakin ori erilaisia, esimerkiksi Elian tavoi mahtava profeetta, tai Joosuan tavoin voitokas sotasankari. Jotkut ajattelivat, että tämä juuriverso joka nousee Libanon hakatusta metsiköstä Aaronin kaltainen ruhtinaallunen ylipappi. Miten enemmän aikaa siis kului itse tapahtumasta, sitä enemmän niiden alkuperäinen konteksti hänärtyi ja väistyi uuden tulkinnan tieltä. Lienee tunnetuin merkki silti vanhakunnon 'Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista.'
Tähti liehuu nyt Israelin lipussa .
https://www.youtube.com/watch?v=2WNHUMsYRaQ- TotuusAlmasta
dikduk kirjoitti:
Mikä tässä siis on vaikeaa ymmärtää? Jumala käskee Jesajaa ottamaan rinnalleen toisen vaimon, joka on juuri sukukypsyyden, ja yhtymään tähän neitsyeen luonnollisella tavalla, jolloin nuorikko menettää neitsyytensä ja tulee raskaaksi. Sitäpaitsi olin minäkin ennen ensimmäistä seksikertaa neitsyt eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En ymmärrä mikä nykymaailmassa on neitsyyttä vastaan, ei kukaan synny valmiiksi seksiä harrastaneena vaan se eka kerta pitää kokea itse.
- TotuusAlmasta
Pe.ku kirjoitti:
"Heprean 'alma' tarkoittaa nuorta naimatonta naista. Naimattomuus taas, että tämä on mitä todennäköisemmin vielä koskematon eli neitsyt...."
Eikä tarkoita.
Se tarkoittaa "nuorta naista".Painukaa v*ttuun r*kkaamaan s*tanan neitsyyden ja kokemattomien vihaajat kun ei järkipuhetta ymmärretä vaikka kiveen veistäisi.
- Skuppa
TotuusAlmasta kirjoitti:
Painukaa v*ttuun r*kkaamaan s*tanan neitsyyden ja kokemattomien vihaajat kun ei järkipuhetta ymmärretä vaikka kiveen veistäisi.
Painuppa vaikka itse. Neitsyt ei voi tulla raskaaksi, se on mahdotonta ja luonnonvastaista. Vain kaltaisesi aivoton pölkky voi uskoa sellaiseen roskaan.
TotuusAlmasta kirjoitti:
Ei se ihan noin mene vasta kristinusko keksi että tuossa olisikin " neitsyt" koska he käyttivät LXX.ää (parthenos) ja että Jeesuksen, kristinuskon messiaan, pitikin syntyä neitseestä koska hän ei enää ollut Daavidin sukuinen ihminen vaan jumalolento, joten ei Jooseftai kukaan mukaan mies mitenkään voinut olla isä .Samalla kristinusko kuitenkin sulki pois ajatuksen että Jeesus olisi ollut ihminen jotta joku olisi ihminen siihen tarvitaan paitsi ihmisäiti myös ihmisisä .Vaikka tuota asiaa ei mainosteta, Jeesustahan kuitenkin kristinuskon teologiassa tarjotaan myös ihmisenä.
Hengestä syntynyt on romaanihenkilö, eli fiktio.
"Kuvitelma tai fiktio tarkoittaa kuvittelun tulosta, mielikuvituksen luomusta, luuloa, epätodenmukaista oletusta tai sepitettä. Adjektiivi ”kuvitteellinen” tarkoittaa asiayhteydessä mainitun asian olevan kuviteltua, mielikuvituksen kehittämää. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682590
- 622552
- 681752
- 241567
- 201490
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91430- 151352
- 381203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81157- 251076