Hei
omistan swan 391 en ole muistin vuoksi päässyt läpi kokeesta ja ikää 45v.
Monesti veneessä on, joku jolla on lupa ja veneessä on kaikki varusteet mitä rahalla saa.
Vaimon kanssa purjehdittaessa on ongelma ,kun lupaa ei ole .
Hyvin olen pärjätty merillä ja olen ikäni purjehtinut ympäri maailmaa.
Osaan toki käyttää whf"ää ja yritän läpäistä kokeen !! se on ainut asia joka uupuu.
whf luvan puutuminen
109
239
Vastaukset
- Hfhfhxh
Oliko tuo nyt toteamus, vai unohditko mitä piti kysyä?
- Hölmö_lupa
Se on nimeltään vhf. Suomessa vaaditaan ihan turhaan lupa. Itsellänikin olisi kotona komeroissa parikin uutta vhf-radiota, toinen jopa vastaanottavalla ais:llä, mutta ei lupaa. Veneessäni ei ole vhf:ää. Yhdysvalloissa ei vaadita mitään vhf-lupaa.
- MakeVHF
Jos ei USandAssa tarvitse lupaa vhf:lle niin se johtuu vain siitä että käyttö on liian vaikeaa päämiehelle....
- Lupabyrokratiaa
MakeVHF kirjoitti:
Jos ei USandAssa tarvitse lupaa vhf:lle niin se johtuu vain siitä että käyttö on liian vaikeaa päämiehelle....
Ei, vaan lupaa ei vaadita USA:ssa koska lupa on turha.
- kummaa.juttua
Lupabyrokratiaa kirjoitti:
Ei, vaan lupaa ei vaadita USA:ssa koska lupa on turha.
Eikö kuitenkin olisi hyvä perehtyä USA:n lupavaatimuksiin ennenkuin väittää, ettei siellä koskaan tarvita lupaa! https://www.offshoreblue.com/communications/radio-operator.php
Noonsiten sivuilta löytyy maakohtaisia vaatimuksia, jos ne kiinnostavat.
Oleellista tietenkin on, että osaa käyttää vhf:ää ja tuntee hätäliikenteen säännöt. Jos nämä on hallussa, luvan hankkiminen on helppo muodollisuus. Jos vhf-tutkinto tuntuu ylivoimaisen vaikealta, olisi varmaankin paras pysytellä rantojen lähellä ja olla hankkimatta lupaa edellyttäviä radiolaitteita veneeseensä ;-)
Muistisairaan ihmisen, joka ei enää pysty esim. oppimaan vhf:n käyttöä, ei turvallisuussyistä pitäisi ainakaan toimia aluksen vastuullisena päällikkönä. - näin
kummaa.juttua kirjoitti:
Eikö kuitenkin olisi hyvä perehtyä USA:n lupavaatimuksiin ennenkuin väittää, ettei siellä koskaan tarvita lupaa! https://www.offshoreblue.com/communications/radio-operator.php
Noonsiten sivuilta löytyy maakohtaisia vaatimuksia, jos ne kiinnostavat.
Oleellista tietenkin on, että osaa käyttää vhf:ää ja tuntee hätäliikenteen säännöt. Jos nämä on hallussa, luvan hankkiminen on helppo muodollisuus. Jos vhf-tutkinto tuntuu ylivoimaisen vaikealta, olisi varmaankin paras pysytellä rantojen lähellä ja olla hankkimatta lupaa edellyttäviä radiolaitteita veneeseensä ;-)
Muistisairaan ihmisen, joka ei enää pysty esim. oppimaan vhf:n käyttöä, ei turvallisuussyistä pitäisi ainakaan toimia aluksen vastuullisena päällikkönä.Eli huviveneilijä ei tarvitse veneessään mitään VHF-lupaa USA:ssa
- NykyinenFiskaristi
Meri-VHF on kansainvälinen stadardi, joten samat luvat tarvitaan joka maassa. Kysyykö ne jenkkilässä lupia on asia erikseen sitten.
- Tietenkään
Eivät ne kysy heiltä lupaa jenkkilässä siksi koska lupaa ei vaadita.
- AnnaVaimonHoitaaVaikeat
Mikä estää vaimoa hankkimasta lupaa?
- Suomessa
Tarkoittaako tuo whf woman hf ? Joutuisiko hän ottamaan vaimon vain saadakseen käyttöluvan radiopuhelimeensa?
- MakeVHF
Meidän Swan 17:ssä on myös WHF ilman lupaa
- VHF
VHF
- isompi_radiomaa
Amerikkalaisissa marinoissa VHF-radiota käytetään myös yleiseen keskusteluun ja tiedotuksiin. Suomessa ne harvat joilla lupa ja radio on eivät viitsi edes pitää radiota auki koska siellä ei ole mitään kuunneltavaa joten veneilijöiltä jää ne mahdolliset hätäkutsutkin kuulematta
- Borgumriff
WTF mikä WHF-ketju!!
- Waimotta
Women Hands Free eli vaimon puhelin jota voi käyttää ilman käsiä :-)
- wplug
Waimotta kirjoitti:
Women Hands Free eli vaimon puhelin jota voi käyttää ilman käsiä :-)
w-puheelimen sulkemiseksi
- kantava
A woman's hands free on luonnollinen puhe-elin.
- teppo_kytkin
"En saanut todistusta muistin vuoksi" - vai huonon muistin vuoksi. Minusta ainut ulkoa opeteltava asia on tavausaakkoset. Muu asia on ymmärrettävissä ja tavallaan ei tarvitse muistaa, kun vaan ymmärtää.
- Lällärilotjake
WHF käyttö on vaikeata ja pitäs osata ulkomaan kieliäkin.
Eihän Suomessa edes ole mitään W ja F aakkosiakaan.- VeryHighFrequency
Nyt ei taida ”Lällärilotjake” olla aivan aallon harjalla tämän kommenttinsa kanssa.
Kyllä minä muistan koulussa nähneeni sellaiset kuten, kaksoisvee ja äffä (W ja F). Kovasti niitä siellä tankattiin.
Uutena tietona minulle on sittemmin tullut sellainen sana kuin akronyymi, jota tämä VHF edustaa ( kutsuvat sitä kirjainsanaksi - muodostetaan sanojen etukirjaimista, kuten NATO tai OPEC ym.
Minulla on sellainen tunne, että tämän ketjun aloitus on puhdas provo, jotta saisivat tänne jotakin liikennettä näinä rospuuttoaikoina. - Vysiikka_Vagotti
Kyllä VHF on ulkomaillakin VHF eikä "WHF", eikä tuolla paljon isommassa maassa tarvita VHF-lupaa eikä tenttejä ja radioliikenne toimii.
- seppomartti
Vysiikka_Vagotti kirjoitti:
Kyllä VHF on ulkomaillakin VHF eikä "WHF", eikä tuolla paljon isommassa maassa tarvita VHF-lupaa eikä tenttejä ja radioliikenne toimii.
Luvaton VHF:n käyttö on kyllä maailmallakin kiellettyä. Kiinnijäämisen riski ei ole kovin suuri. Joskus viranomaiset kyselevät call signia ja MMSI -numeroa eli siinä yhteydessä ehkä. Tai mikäli kumiveneellä tulevat tarkistamaan veneen ja paperit.
Yllä on maininta, että ne harvat suomalaiset, joilla on vhfradio ja - lupa, pitätävät radion kiinni. Itse toimin ennen näin, varsinkin kun aavalla merellä ei näyttänyt olevan ketään kuulijaa tai mitään kuunneltavaa. Kun vhf- radioon on liitetty gps ja ais niin tilanne toivottavasti muuttuu. Radiot pysyvät päällä ja hätä- tai muut viestit suuremmalka todennäköisyydellä myös kuullaan.
2016-18 radion ollessa jatkuvasti päällä kuulin mayday, securite ja pan- liikennettä välillä häiritsevässä määrin. Etenkin espanjalaisista asemista, joiden englantia oli vaikea ymmärtää. Ja puhenopeus oli 3 X suomenkielen vastaava.osa oli espanjankielisiä sääennustuksia, kieltä huonosti osaavalle vaikeita ja herättivät vapaavahdin turhaan.
Hyvä vhf -radio on tarpeellinen investointi kotirannikon ulkopuolella ja kannattaa pitää auki. Please, älkää aloittako väittelyä, että kännykkä korvaa sen. - käytäntö
seppomartti kirjoitti:
Luvaton VHF:n käyttö on kyllä maailmallakin kiellettyä. Kiinnijäämisen riski ei ole kovin suuri. Joskus viranomaiset kyselevät call signia ja MMSI -numeroa eli siinä yhteydessä ehkä. Tai mikäli kumiveneellä tulevat tarkistamaan veneen ja paperit.
Yllä on maininta, että ne harvat suomalaiset, joilla on vhfradio ja - lupa, pitätävät radion kiinni. Itse toimin ennen näin, varsinkin kun aavalla merellä ei näyttänyt olevan ketään kuulijaa tai mitään kuunneltavaa. Kun vhf- radioon on liitetty gps ja ais niin tilanne toivottavasti muuttuu. Radiot pysyvät päällä ja hätä- tai muut viestit suuremmalka todennäköisyydellä myös kuullaan.
2016-18 radion ollessa jatkuvasti päällä kuulin mayday, securite ja pan- liikennettä välillä häiritsevässä määrin. Etenkin espanjalaisista asemista, joiden englantia oli vaikea ymmärtää. Ja puhenopeus oli 3 X suomenkielen vastaava.osa oli espanjankielisiä sääennustuksia, kieltä huonosti osaavalle vaikeita ja herättivät vapaavahdin turhaan.
Hyvä vhf -radio on tarpeellinen investointi kotirannikon ulkopuolella ja kannattaa pitää auki. Please, älkää aloittako väittelyä, että kännykkä korvaa sen.Yhdysvaltain vesillä luvaton käyttö ei ole huviveneilijältä kielletty koska hän ei sellaista lupaa tarvitse.
- NiinMuttaKun
seppomartti kirjoitti:
Luvaton VHF:n käyttö on kyllä maailmallakin kiellettyä. Kiinnijäämisen riski ei ole kovin suuri. Joskus viranomaiset kyselevät call signia ja MMSI -numeroa eli siinä yhteydessä ehkä. Tai mikäli kumiveneellä tulevat tarkistamaan veneen ja paperit.
Yllä on maininta, että ne harvat suomalaiset, joilla on vhfradio ja - lupa, pitätävät radion kiinni. Itse toimin ennen näin, varsinkin kun aavalla merellä ei näyttänyt olevan ketään kuulijaa tai mitään kuunneltavaa. Kun vhf- radioon on liitetty gps ja ais niin tilanne toivottavasti muuttuu. Radiot pysyvät päällä ja hätä- tai muut viestit suuremmalka todennäköisyydellä myös kuullaan.
2016-18 radion ollessa jatkuvasti päällä kuulin mayday, securite ja pan- liikennettä välillä häiritsevässä määrin. Etenkin espanjalaisista asemista, joiden englantia oli vaikea ymmärtää. Ja puhenopeus oli 3 X suomenkielen vastaava.osa oli espanjankielisiä sääennustuksia, kieltä huonosti osaavalle vaikeita ja herättivät vapaavahdin turhaan.
Hyvä vhf -radio on tarpeellinen investointi kotirannikon ulkopuolella ja kannattaa pitää auki. Please, älkää aloittako väittelyä, että kännykkä korvaa sen.Kännykkä korvaa sen.
- samavika
Mullakaan ei ole whf-lupaa, eikä whf-puhelinta, eikä swaniakaan.
- HFW
Eikä mulla, mutta ikää on 46 Wuotta.
- hwf
Mulla lupa on hyllyssä, eikä vaikuta yhtään puutuneelta.
- Radistilaiva
Täällä ei näköjään tiedetä edes mikä on High Wire Frequency eli suomeksi
HWF . Sillä nykyajan purjehtijat seilaa. Ottakaapa selvää asioista.- nomikä
No avaa nyt aivoitustesi arkun kantta ja kerro.
- Balticskipper
Meillä on Baltic 112. Olen seilannut seitsämällä merellä ja vaimoni on entinen miss universum. Mutta nyt tajusin että minulta puuttuu wtf-lupa. Palkkasin lisää henkilökuntaa joten nyt asia on hoidossa. Halusin vain tiedottaa teille tästä.
- Bava-Janne
Ymmärrät kai, että miss universum voi olla oikeasti kotoisin toisesta galaksista.
- gorillaplanet
Bava-Janne kirjoitti:
Ymmärrät kai, että miss universum voi olla oikeasti kotoisin toisesta galaksista.
siellä eri standardit
- veehooäf
WHF = Wireless high frequency???
No ei minullakaan ole lupaa langattomaan korkeaan taajuuteen, mutta erittäin korkeaan taajuuteen on. - Höpöhöpö-kippari
Tosi tärkeää tietää että ketjun aloittajan swaani on just 391 ja ikä 43, muuten olisi tosi vaikea ottaa kantaa hänen ongelmaansa!
- asiakäsitelty
Aloittaja unohti kirjoittaessaan kysymyksen ja nyt on jo unohtanut minne kirjoitti.
- seppomartti
Yo väitteet, ettei USA:ssa tarvitse lisenssiä VHF puhelimeen ovat muunneltua totuutta.
Federation communication commisionin teksti kuuluu: "Ships are considered as operating domestically when they do not travel to foreign ports or do not transmit radio communications to foreign stations. Sailing in international waters is permitted, so long as the previous conditions are met. If you travel to a foreign port (e.g., Canada, Mexico, Bahamas, British Virgin Islands), a license is required. Additionally, if you travel to a foreign port, you are required to have an operator permit."
Amerikassa säännökset ovat aika sekavat mutta lyhyesti suomentaen tulkitsen näin: VHF,MF/HF, SSB, EPIRB, tutka eivät tarvitse mitään lupia käuttöä varten kotimaassa(=USA), kunkan ei ota yhteyttä ulkomaiseen radioasemaan tai lähde aluksella ulkomaille. Tuskin koskee mitenkään suomalaisia purjehtijoita. Jos suomalainen Amerikan alueella käyttäisi em. radiolaitteita ilman rekisteröintiä, niin hätätilanteessa viesti ei ohjautuisi Turun meripelastuskeskukseen. Puhe kanavilla 16 ja 9 toimii kylä, DSC ilmeisesti ei?- käytäntö
Ei se ollut muunneltua totuutta. Amerikkalainen huviveneilijä ei tarvitse VHF-radioonsa minkäänlaista lupaa tai tutkintoa Yhdysvaltain vesillä. Näin on.
- Rommia_pullo
Vähän asian vierestä, mutta jos ostaa vhf:n aissilla, niin onko siitä itsenäisenä laitteena mitään hyötyä aissin kannalta? Onko niissä sisäänrakennettuna gps, ja joku hälytyssysteemi jos kauppa-alus tulee tiettyä (itse säädettyä?) etäisyyttä lähemmäksi? Joissain malleissa näyttäisi olevan joku pieni oma näyttö, näkeekö siitä mitään? Vai pitääkö laite aina kytkeä plotteriin tai johonkin oman veneen paikan tietävään laitteeseen?
- VHFAIS
On olemassa VHF-radioita, joissa on sekä AIS että GPS sisäänrakennettuna.
Esim. https://www.plastimo.com/en/vhf-fixe-gx1300e.html
Siihen en osaa kommentoida, onko AIS-hälytyksistä ja pikkunäytöstä käytännön hyötyä ilman plotteria. Ehkä varakeinona, jos plotteri hajoaa ja on opetellut pikkunäytön käyttämisen.
Lähettävää AISsia noissa ei taida olla. - itsenäinenlaite
En tiedä voiko kaikkea kysymääsi yleistää koskemaan jokaista DSCVHF AIS mallia. Laitteiden esitteistä voinet tarkistaa onko kiinnostuksesi kohteessa olevassa mallissa sisäänrakennettu AIS.
Itselläni on n. 10 vuoden käyttökokemus Standard Horizonin laitteesta, johon olen edelleen tyytyväinen. Näyttöruutu on helppolukuinen. Sitä näkee yhdellä silmäyksellä missä suunnassa ja miten kaukana on se alus, joka on laukaissut CPA (closest point of approach) hälytyksen. En ole pitänyt tarpeellisena kytkeä laitettani plotteriin. Plotterini on avotilassa sprayhoodin alla ja VHF-AIS on sisällä karttapöydän edessä. CPA-hälytys on mielestäni tärkeämpi sisällä kuin avotilassa, mutta hälytysääni kyllä kuuluu uloskin. St.H:n AIS:ssa CPA-hälytyksen lähin raja on 1.0 nm.
"Ei kaikkia munia saamaan koriin" pätee veneessä. Itselläni jo kolmas plotteri, koska edellisiin oli tullut yllättäviä elektroniikkavikoja. (Plotterin huoltofirman mukaan elektroniikkakortin uusimiset yms korjaukset olisivat olleet jopa löhellä uuden hintaa - vanhoihin plotterimalleihin ei tahdo löytyä varaosia). Ei tunnu hyvältä ajatukselta, että AIS (ja tutkanäyttö) olisi riippuvainen samasta näyttöruudusta kuin karttanäyttö! - seppomartti
Stadard Horizon Vhf:n Ais on käyttökelpoinen itsenäisenä laitteenakin, löytyy ne toiminnat siinäkin.. Nykyään kannattaa valita myös sisäänrakennetty gps. Kannattaa tietenkin kytkeä plotteriin jotta käyttömukavuus on parempi. Mutta siitä pikkuruudustakin selviää ais-maalit, CPA, TCPA, maalien suuntimaja kulkusuunta. Jos on paljon maalejaniin ruutu täyttyy ja täytyy vaihtaa skaalausta.
- no_license_needed
Tuollainen joka-aamuinen paikallinen keskustelutunti tiedotuksineen vhf-radiossa venesatamassa Floridassa:
https://youtu.be/zexvr5fONIg?t=39 - radiokulttuurit
no_license_needed kirjoitti:
Tuollainen joka-aamuinen paikallinen keskustelutunti tiedotuksineen vhf-radiossa venesatamassa Floridassa:
https://youtu.be/zexvr5fONIg?t=39Vastaavasti suomalaisissa satamissa vhf-radio on mykkä tai enimmäkseen sitä ei edes ole, ja laitureilla jurotetaan ja paheksutaan.
- Junttilandia
radiokulttuurit kirjoitti:
Vastaavasti suomalaisissa satamissa vhf-radio on mykkä tai enimmäkseen sitä ei edes ole, ja laitureilla jurotetaan ja paheksutaan.
Näin on. No, suomalainen "kulttuuri" nyt vaan on muutenkin ihan perseestä. Toi on vaan yksi hyvä esimerkki.
- Lompsa1111
Hei
Mulla vwhf lupa mutta multa puuttuu avonaisen lompsan takia swan 391. Voidaan vaihtaa, niin molemmat saa haluamansa- LuvanTarkastus
Olipa hienoa että kerroit asian todellisen tilan. Vielä kun saat sen lupasi nimen oikein, niin voit hyvillä mielin aloittaa keväällä veneilykauden.
- täälläkin
Mullakin ollut jo ainakin 5 vuotta tuollainen AIS-kuvaruudulla varustettu Standard Horizon GX2100E vielä myyntipakkauksessaan kotona kun en ole asentanut sitä veneeseeni tuollaisen radioluvan puuttuessa. Radion käyttäminen olisi kyllä helppoa.
- 45332
" Radion käyttäminen olisi kyllä helppoa. "
En usko , muuten sulla olisi lupa, noilla eväillä ei kyllä radiota käytetä. Jokainenhan sen tietää kuinka vaikeaa se on , tolloille. - puutunutta
Mistä sinäkin eväistä tiedät omien eväittesi puutteessa
- Rommia_pullo
Nimim. "täälläkin", onko laite myynnissä, olisin kiinnostunut?!
- täälläkin
Rommia_pullo kirjoitti:
Nimim. "täälläkin", onko laite myynnissä, olisin kiinnostunut?!
Paljonkohan tuollaisesta saisi. Käväisin jo vuosia sitten hakemassa Vestintävirastosta kirjasen joka pitäisi lukea ja mennä kokeeseen joita järjestetään tiettyinä päivinä, ja kokeestakin joutuu muistaakseni maksaa muutaman kympin ja sen jälkeen pitää maksaa mokomasta radioluvasta jotain jatkuvasti vuosittain. Se viraston kirjanenkin taitaa olla kadonnut jo mutta en taida kuitenkaan vielä tuota myydäkään..
- mokomaa
Suomalaista Mocomaa ei ole valmistettu enää vuosikymmeniin täällä byrokraattisen valtion viraston näivettämillä radiopuhelinmarkkinoilla.
- seppomartti
täälläkin kirjoitti:
Paljonkohan tuollaisesta saisi. Käväisin jo vuosia sitten hakemassa Vestintävirastosta kirjasen joka pitäisi lukea ja mennä kokeeseen joita järjestetään tiettyinä päivinä, ja kokeestakin joutuu muistaakseni maksaa muutaman kympin ja sen jälkeen pitää maksaa mokomasta radioluvasta jotain jatkuvasti vuosittain. Se viraston kirjanenkin taitaa olla kadonnut jo mutta en taida kuitenkaan vielä tuota myydäkään..
Viikon vanha tieto viestintävirastosta: kirjasta uusitaan mutta jokin versio pitäisi löytyä netistä.
- mikä.pännii
mokomaa kirjoitti:
Suomalaista Mocomaa ei ole valmistettu enää vuosikymmeniin täällä byrokraattisen valtion viraston näivettämillä radiopuhelinmarkkinoilla.
Hengähdäpä hetki, koska tunnut kiihtyneeltä ja epäilet Suomen olevan ainoa valtio VHF:n luvanvaraisuudessa. Vertaapa Suomen lupakäytäntöä Ruotsiin tai muihin maihin. SRC eli short range certificate vaaditaan muuallakin . (Poikkeus ehkä on, jos olet USA:n kansalainen ja seilaat ainoastaan USA:n sisäisillä vesillä).
https://www.noonsite.com/General/Communications/vhf-certification-licensing
Jos tarvitset vhf:n, epirbin tai vaikka tutkan, tarvitset paatillesi aluksen radioluvan. Radiopuhelimen käyttöön tarvitset henkilökohtaisen luvan. Tutkinto on käytännön läheinen ja yksinkertainen. Jos luvanvaraisuus pännii tai vuosittainen taajuusmaksu on kustannuksiltaan ylivoimainen, älä hanki lupaa edellyttäviä radiolaitteita. Niin yksinkertaista! - itsenäinenlaite
Tietenkin kannattaisi valita malli, jossa on sisäänrakennettu gps kuten Standard Horizon GX2200E.
Sen käytöstä löytyi amatöörivideo youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=0kX5usXHAqg , ehkä videosta saa jonkinlaisen käsityksen. - huvaa
mikä.pännii kirjoitti:
Hengähdäpä hetki, koska tunnut kiihtyneeltä ja epäilet Suomen olevan ainoa valtio VHF:n luvanvaraisuudessa. Vertaapa Suomen lupakäytäntöä Ruotsiin tai muihin maihin. SRC eli short range certificate vaaditaan muuallakin . (Poikkeus ehkä on, jos olet USA:n kansalainen ja seilaat ainoastaan USA:n sisäisillä vesillä).
https://www.noonsite.com/General/Communications/vhf-certification-licensing
Jos tarvitset vhf:n, epirbin tai vaikka tutkan, tarvitset paatillesi aluksen radioluvan. Radiopuhelimen käyttöön tarvitset henkilökohtaisen luvan. Tutkinto on käytännön läheinen ja yksinkertainen. Jos luvanvaraisuus pännii tai vuosittainen taajuusmaksu on kustannuksiltaan ylivoimainen, älä hanki lupaa edellyttäviä radiolaitteita. Niin yksinkertaista!Suomi on mokomaa.
- Rommia_pullo
Näyttää Marinekaupassa uusi Standard Horizonin GX2200E -malli maksavan 465€. En ole tutkinut mitä eroja on 2200:n ja 2100:n välillä. Onhan se voinut tekniikka kehittyä viidessä vuodessa..?
- seppomartti
2200 laitteeseen on lisätty gps. Gx2100 vaatii ulkoisen gps:n kytkemisen vhf:ään
- LuuppiKetsi
Kiitos infosta, tuo ratkaisi tulevan ostokseni!
Onkohan markkinoilla muita hyviä vaihtoehtoja noilla ominaisuuksilla (vhf, gps, ais ja dsc), ja noissa samoissa hintaluokissa? Voiko olla olemassa vielä joitain hyödyllisiä toimintoja lisääkin?- seppomartti
Langaton kakkosmikrofoni olisi näppärä, kun vhf on karttapöydällä ja satamassa tai kanavan sulussa pitäisi keskustella eikä sisään voi hyppiä.
Erillinen käsi-vhf istuinlaatikossa toimii korvaavana lyhyellä matkalla. - Prööt
seppomartti kirjoitti:
Langaton kakkosmikrofoni olisi näppärä, kun vhf on karttapöydällä ja satamassa tai kanavan sulussa pitäisi keskustella eikä sisään voi hyppiä.
Erillinen käsi-vhf istuinlaatikossa toimii korvaavana lyhyellä matkalla.Mikrofoni kakkoseen.
- Byrokratia
Yhdysvalloissa vaadittiin joskus muinoin huviveneiden VHF-lupa mutta siitä luovuttiin jo aikoja sitten. Ainakaan Bahamalle purjehtivilla amerikkalaisilla ei ole tapana hakea kansainvälistä radiolupaa eikä siellä kysellä sellaista.
Suomessa on luovuttu LA-puhelinten luvista, löytyisikö mokomaa Aissilla?- seppomartti
"Byrokratialle" tiedoksi, että kun ilmeisesti et ole amerikkalainen amerikkalaisessa veneessä niin väitteesi tieto ei päde. Bahaman maahan tulo ja poistuminen olivat 2014 hyvin byrokraattisia ja kaikki mahdollinen tarkistettiin. Lähdön jälkeen Bahama radio vielä tarkisti MMSI:n ja call signin. Toistaiseksi se oli ainoa paikka ja tapaus, mikä jäi hyvin mieleeni kun ukkosrintamassa olisi pimeässä matalissa vesissä pitänyt reivata, navigoida ja ja jouduin pitkään selvittämään radioasioita. Pitkän keskustelun päätteeksi Bahama radio toivotti ylitykselle "Fair winds and following seas". Tutui hyvältä js sitä olen lainaillut ja toivotan kaikille 2019.
- meret.perässä
seppomartti kirjoitti:
"Byrokratialle" tiedoksi, että kun ilmeisesti et ole amerikkalainen amerikkalaisessa veneessä niin väitteesi tieto ei päde. Bahaman maahan tulo ja poistuminen olivat 2014 hyvin byrokraattisia ja kaikki mahdollinen tarkistettiin. Lähdön jälkeen Bahama radio vielä tarkisti MMSI:n ja call signin. Toistaiseksi se oli ainoa paikka ja tapaus, mikä jäi hyvin mieleeni kun ukkosrintamassa olisi pimeässä matalissa vesissä pitänyt reivata, navigoida ja ja jouduin pitkään selvittämään radioasioita. Pitkän keskustelun päätteeksi Bahama radio toivotti ylitykselle "Fair winds and following seas". Tutui hyvältä js sitä olen lainaillut ja toivotan kaikille 2019.
Jos seppomartti hölmöilit Bahamalla siinä määrin että jouduit erikoiskohteluun
- Muuntelu
Nimimerkki seppomartti on useasti ja turhaan yrittänyt tässä ketjussa saada USA:han pakollista VHF-lupaa pitkillä sepustuksillaan.
- Byrokratia
seppomartti kirjoitti:
"Byrokratialle" tiedoksi, että kun ilmeisesti et ole amerikkalainen amerikkalaisessa veneessä niin väitteesi tieto ei päde. Bahaman maahan tulo ja poistuminen olivat 2014 hyvin byrokraattisia ja kaikki mahdollinen tarkistettiin. Lähdön jälkeen Bahama radio vielä tarkisti MMSI:n ja call signin. Toistaiseksi se oli ainoa paikka ja tapaus, mikä jäi hyvin mieleeni kun ukkosrintamassa olisi pimeässä matalissa vesissä pitänyt reivata, navigoida ja ja jouduin pitkään selvittämään radioasioita. Pitkän keskustelun päätteeksi Bahama radio toivotti ylitykselle "Fair winds and following seas". Tutui hyvältä js sitä olen lainaillut ja toivotan kaikille 2019.
""Byrokratialle" tiedoksi, että kun ilmeisesti et ole amerikkalainen amerikkalaisessa veneessä niin väitteesi tieto ei päde."
Eli koska amerikkalainen amerikkalaisessa veneessä ei kirjoittanut tuota niin se tieto ei päde sinun mielestäsi.. Minä en luonnollisesti kirjoittanut itsestäni. - Tunnistetaan
Seppomartilla on USA-kompleksi
- Ihankamalaa
Hauska kääpiö tämä seppomartti kun istuu vaan laatikossa vai itulaarissako lie istuukin ja vaihtaa skaalausta. Ettei vain tarkoita "glopaalia" sellaista jättijytkyä jopa?
Näitä näkee Oulusa päivittäin!!
Katselkaapa sieltäpäin. - SwaninPaska
Aloittajalla ei ole edes soutuvenettä ja radiona on vanha salora.
- Borgumriff
Kyllä mielestäni Seppomartti lukeutuu niihin harvoihin (myös esim Joakim), palstalaisiin joilta saa järkevää ja hyödyllistä tietoa!
Näistä suunsoittajista ei kannata välittää, aina niitäkin löytyy, pitää aukoa päätään vaikkei ole mitään järkevää kerrottavaa..
Toki ketjun aloittajan kertomuskin oli melko hyyhmäinen!- SoEsDasLeben
Tässä on käynyt kuten usein - ketjun kaappavat tyhjän jauhajat ja tuo aloituskin vaikuttaa todella hieman omituiselta.
On jotenkin surullista lukea tätä keskustelua, johon on saatu erittäin asiantuntevia kommentteja, mutta sitten tulee näitä höppänöitä sinne väliin sossöttämään jonniin joutavia.
On kuin se vanha sanonta: heittää helmiä sioille.
Yksi asia on ainakin varma. Nämä tässä kahta puolta mukana seuraavat mainostajat ovat tyytyväisiä kun olemme näillä sivustoilla - siis me kaikki. - Jouluhumalassako
On seppomartilta aikaisemmin tullut paljon hyvääkin tietoa, mutta kummallista tuollainen vänkääminen ja haluttomuus nähdä että kun suomalainen täällä kirjoittaa ettei amerikkalainen tarvitse omilla vesillään vhf-lupaa niin sillä ei tarkoiteta suomalaisen vhf-lupaa. Vain amerikkalainen voi seppomartin mukaan kirjoittaa sikäläisistä luvista ja jos tänne kirjoittaa vhf-luvista sielläpäin niin silloin tarkoitetaan itsepintaisesti hänen mielestään suomalaisen vhf-lupaa vaikka koko ajan kirjoitetetaan ihan selkeästi amerikkalaisista eikä suomalaisista.
- Tää.menee.jo.sairaaksi
Jouluhumalassako kirjoitti:
On seppomartilta aikaisemmin tullut paljon hyvääkin tietoa, mutta kummallista tuollainen vänkääminen ja haluttomuus nähdä että kun suomalainen täällä kirjoittaa ettei amerikkalainen tarvitse omilla vesillään vhf-lupaa niin sillä ei tarkoiteta suomalaisen vhf-lupaa. Vain amerikkalainen voi seppomartin mukaan kirjoittaa sikäläisistä luvista ja jos tänne kirjoittaa vhf-luvista sielläpäin niin silloin tarkoitetaan itsepintaisesti hänen mielestään suomalaisen vhf-lupaa vaikka koko ajan kirjoitetetaan ihan selkeästi amerikkalaisista eikä suomalaisista.
"silloin tarkoitetaan itsepintaisesti hänen mielestään suomalaisen vhf-lupaa vaikka koko ajan kirjoitetetaan ihan selkeästi amerikkalaisista eikä suomalaisista."
Öööö... menee jo aika sekavaksi. No ketä vittua täällä Suomessa noin niinku ylipäänsä suuremmin kiinnostaa jenkkien keskinäiset jutut???
Mistä täällä nyt oikein väännetään, ja MIKSI???
Mistä tässä koko VHF-jupakassa oikein OIKEASTI on kyse?
Yksi villi arvaus: Joku iso radiopuhelinkauppias on suivaantunut lupamenettelystä, ja yrittää näin epätoivoisesti netin kautta vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen... ei tätä hiustenhalkomista ja paskaa muuten ymmärrä. - Toistepäin_
Kiinnostaa ainakin seppomarttia ja jotain muutakin pitkin viestiketjua kun yrittää kumota ihan yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa. Mikä lienee heidän motiivinsa ja mistä tuollainen innostus valhepaskanjauhamiseen?
- Tää.menee.jo.sairaaksi
Toistepäin_ kirjoitti:
Kiinnostaa ainakin seppomarttia ja jotain muutakin pitkin viestiketjua kun yrittää kumota ihan yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa. Mikä lienee heidän motiivinsa ja mistä tuollainen innostus valhepaskanjauhamiseen?
"yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa. "
Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, ainakaan "yksinkertaisesti" saatikka yksiselitteisesti.
Heräsi uteliaisuus selvittää asia:
Eli mm. veneen tyyppi, sen käyttötarkoitus, kenen kanssa kommunikoit jne. vaikuttavat siihen vaaditaanko lisenssi vai ei.
Suora lainaus:
"The FCC regulates who is required to hold a radio operator’s license and what type of license is needed. This is based on a number of factors including: vessel size, the area of operations, who you are communicating with, the type of operations, and the type of radio equipment being used."
Lähtökohtaisesti saat siis veneillä ilman lisenssiä, mutta esim vuokravene, jossa on 6 matkustajaa edellyttää näköjään lisenssin.
"In the case of recreational boaters, for the most part, no license will be required. There are exceptions though, such as when recreational vessels are sailing to foreign ports, who they are communicating with, and the type of radio equipment being used."
Täältä löytyy tieto:
https://www.offshoreblue.com/communications/radio-operator.php - Todetaanpa
Tää.menee.jo.sairaaksi kirjoitti:
"yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa. "
Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, ainakaan "yksinkertaisesti" saatikka yksiselitteisesti.
Heräsi uteliaisuus selvittää asia:
Eli mm. veneen tyyppi, sen käyttötarkoitus, kenen kanssa kommunikoit jne. vaikuttavat siihen vaaditaanko lisenssi vai ei.
Suora lainaus:
"The FCC regulates who is required to hold a radio operator’s license and what type of license is needed. This is based on a number of factors including: vessel size, the area of operations, who you are communicating with, the type of operations, and the type of radio equipment being used."
Lähtökohtaisesti saat siis veneillä ilman lisenssiä, mutta esim vuokravene, jossa on 6 matkustajaa edellyttää näköjään lisenssin.
"In the case of recreational boaters, for the most part, no license will be required. There are exceptions though, such as when recreational vessels are sailing to foreign ports, who they are communicating with, and the type of radio equipment being used."
Täältä löytyy tieto:
https://www.offshoreblue.com/communications/radio-operator.phpKuten sanottu, tavallinen huviveneilijä ei USA:ssa tarvitse VHF-lupaa ja BoatUs jakaa MMSI-numerot. Ulkomaille purjehtivat hankkivat FCC:ltä kansainvälisen radioluvan.
- Ööö_möö
Tää.menee.jo.sairaaksi kirjoitti:
"silloin tarkoitetaan itsepintaisesti hänen mielestään suomalaisen vhf-lupaa vaikka koko ajan kirjoitetetaan ihan selkeästi amerikkalaisista eikä suomalaisista."
Öööö... menee jo aika sekavaksi. No ketä vittua täällä Suomessa noin niinku ylipäänsä suuremmin kiinnostaa jenkkien keskinäiset jutut???
Mistä täällä nyt oikein väännetään, ja MIKSI???
Mistä tässä koko VHF-jupakassa oikein OIKEASTI on kyse?
Yksi villi arvaus: Joku iso radiopuhelinkauppias on suivaantunut lupamenettelystä, ja yrittää näin epätoivoisesti netin kautta vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen... ei tätä hiustenhalkomista ja paskaa muuten ymmärrä.>> > Öööö... menee jo aika sekavaksi. No ketä vittua täällä Suomessa noin niinku ylipäänsä suuremmin kiinnostaa jenkkien keskinäiset jutut??? <<<
Eihän matkaveneilijää kiinnosta ulkomaanpellejen asiat. Toistepäin_ kirjoitti:
Kiinnostaa ainakin seppomarttia ja jotain muutakin pitkin viestiketjua kun yrittää kumota ihan yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa. Mikä lienee heidän motiivinsa ja mistä tuollainen innostus valhepaskanjauhamiseen?
"yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa"
Vaan kun se ei ole väittämäsi "yksinkertainen tosiasia". Sitä vaaditaan osalta veneilijöitä, ei kaikilta.- kartio.nyt.kotoseinällä
10-14 kirjoitti:
"yksinkertaista tosiasiaa että Yhdysvalloissa ei vaadita VHF-radiolupaa"
Vaan kun se ei ole väittämäsi "yksinkertainen tosiasia". Sitä vaaditaan osalta veneilijöitä, ei kaikilta.Harvempi huviveneilijä lupaa tarvitsee ja lähes kaikki veneilijät puhuvat radioon ilman lupaa.
- Manuaalit_hukassa
Mites jos tilaa vhf-laitteen ulkomailta, niin haetaanko siihen tarvittava radiolupa viestintävirastosta?
Toki silloin pitänee olla vhf-tutkinto suoritettuna, ja todistus siitä? Onkohan viestintävirastolla rekisteri tutkinnon suorittaneista, ja voiko muuten hankkia pätevyyden vhf:n käyttöön?
Oman luvan suorittamisesta on parikymmentä vuotta aikaa, pitääkö olla fyysinen paperi mukana kun hakee lupaa?- src_luvallinen
Saat tilata niin monta VHF laitetta kuin sielu ja lompakko sietää, kukaan ei kysele siihen lupia. Laitteen käyttöä varten laki edellyttää aluksen radiolupaa. Aluksen radiolupa ei koske mitään tiettyä laitetta joten sitä merkkiä ja mallia ei tarvitse tietää lupaa hakiessa.
Aluksen radioluvan voi sitten hakea vaikka kotisohvalla Viestintäviraston nettisivujen kautta jos SRC tutkinto on suoritettuna Suomessa.
Ulkomailta ostetussa laitteesa ei välttämättä ole CE merkintää tai se ei ole muuten EN normit täyttävä ja siten sitä ei saisi Euroopassa käyttää. Varsinkin USA:ssa on useita VHF puhelimia joita ei ole hyväksytty EU-maihin, jenkeissä on oma FCC approval joka on eri kuin EU alueen EN ja CE merkinnät.
Kiinasta tuotuja halpisradioita ei kannata käyttää, niiden CE (ChinaExport) merkintä on todennäköisesti nimensä mukaisesti kuraa. Radiolaitteena ei välttämättä menisi läpi yhdestäkään testistä Euroopassa tai Jenkkilässä. Kyllä Kiinan poika osaa...
- Laa-neiti
Jos haluaa päästä huokeammalla niin kirpputorit ovat pullollaan Mocoman laa-puhelimia, jotka vapautettiin radioluvasta 15 vuotta sitten.
- aisvenemies
Laa-laa -puhelin ei ole mikään whf laite.
Neidillä on neidin tiedot ja taidot kuten näillä laa-laaharrastajilla on luullessaan olevansa varsinaisia radiohenkilöitä henkeen ja vereen! - LupaMies
aisvenemies kirjoitti:
Laa-laa -puhelin ei ole mikään whf laite.
Neidillä on neidin tiedot ja taidot kuten näillä laa-laaharrastajilla on luullessaan olevansa varsinaisia radiohenkilöitä henkeen ja vereen!Heillähän ei ole LUPAA
- Ruumaanvaan
Itsellä edessä ulkomaille pari työreissua ennen seuraavaa itämeren veneilykautta. Tarkoitus tuoda tullessaan tiettyjä vene-vermeitä. Hinnat tietyillä tuotteilla about puolet suomen hinnoista, toki tulli yms maksaa aina jotain, mut silti..
- Auttakaanyt
Kun suorittaa vhf-tutkinnon, niin saako sitten viestintävirastosta (vaikka kotisohvalta käsin) radioluvan mukana jonkun koodin, joka syötetään laitteeseen dsc:tä varten?
Onko viestintävirastolla rekisteri Src:n suorittaneista? Vai miten homma menee? - Auttakaanyt
Kun suorittaa vhf-tutkinnon, niin saako sitten viestintävirastosta (vaikka kotisohvalta käsin) radioluvan mukana jonkun koodin, joka syötetään laitteeseen dsc:tä varten?
Onko viestintävirastolla rekisteri Src:n suorittaneista? Vai miten homma menee?- RT2048
Kyllä heillä on tieto SRC tutkinnon läpi päässeistä. Kun tutkinto on suoritettu, niin sitten haetaan radiolupa. Siinä hakemuspaperissa on kohdat mitä haetaan.
Minä olen tehnyt sen jo vuosia sitten ”vanhan aikaisesti”, mutta viime keväänä vaihdoin venettä ja tein sen muutoksen netissä.
Menin pankkitunnuksilla heidän sivulleen ja siellä näytti olevan kaikki mitä tarvittiin. Uusi lupa tuli sitten postissa kotiin.
Ainakin muutos onnistui ”sohvalta” D - vhfmies
Aluksen radioluvassa , jonka saat muistaakseni heti hakemuksen syötettyäsi sekä perästä postitse, lukee MMSI numero joka tulee syöttää puhelimeen sen asetuksissa.
- Auttakaanyt
Tämmönen vielä: jos ostaa käytetyn vhf-puhelimen, niin missä sitä pitää käyttää resetoitavana jotta saa syötettyä uuden MMSI-numeron? Sama juttu jos vaikka kämmää uuden laitteen kanssa numeroa syöttäessään? Ko. numeronhan saa näppäiltyä vain yhden kerran, eikö?
- seppomartti
Tämä MMSI- numeron ongelma koskettaa meitä jokaista enemmän kuin vänkääminen amerikkalaisten vhf-luvista heidän omilla aluevesillään.
MMSI on venekohtainen eikä henkilökohtainen. Itse tuskin voit vaihtaa numeroa DSC-vhfradioon, AIS-b tranceiveriin tai EPIRBiin ( SART myös?). Tuntuu siltä, että numeron muuttamisen eston seurauksia ei ole loppuun asti mietitty, on tehty aika hankalaksi. Veneen tai toisesta veneestä käytetyn laitteen ostossa kannattaa ostajan ja myyjän sopia menettelystä.
Ensimmäiseksi kysy ko laittetta myyvästä liikkeestä koti- tai ulkomailta pystyvätkö koodaamaan sinun veneeseen kuuluvan MMSI-numeron entisen tilalle. Ilmeisesti kaikki myyjät eivät siihen pysty. Seuraava mahdollisuus on yrittää saada yhteys laitteen valmistajaan.
Jos myyt veneen ulkomaille niin on riski, ettei ostaja halua nähdä vaivaa kaikkien laitteiden MMSI- numeron vaihtamiseksi. Silloin Viestintävisrastoon toimitettu muutostieto on poistanut laitteet Suomen rekisteristä. Jos myymäsi vene on merihädässä ja EPIRB laukaistaan maailmalla niin tieto ohjautuu Turun meripelastuskeskukseen tunnuksen ensimmäisten numeroiden perusteella. Jos et ole toimittanut muutostietoa rekisteriin, niin pelastusorganisatio luulee sinun olevan merihädässä. Minusta tämä muutos kannattaa ehdottomasti tehdä jos olet laitteen tai veneen myyjäosapuoli.
Numeroista ym radiotiedoista parhaiten tietää Caselius Viestintävirastossa ( kesällä 2019 Trafi?) mutta hän tuskin voi neuvoa MMSI-numeron vaihtavaa firmaa. - mmsi
seppomartti kirjoitti:
Tämä MMSI- numeron ongelma koskettaa meitä jokaista enemmän kuin vänkääminen amerikkalaisten vhf-luvista heidän omilla aluevesillään.
MMSI on venekohtainen eikä henkilökohtainen. Itse tuskin voit vaihtaa numeroa DSC-vhfradioon, AIS-b tranceiveriin tai EPIRBiin ( SART myös?). Tuntuu siltä, että numeron muuttamisen eston seurauksia ei ole loppuun asti mietitty, on tehty aika hankalaksi. Veneen tai toisesta veneestä käytetyn laitteen ostossa kannattaa ostajan ja myyjän sopia menettelystä.
Ensimmäiseksi kysy ko laittetta myyvästä liikkeestä koti- tai ulkomailta pystyvätkö koodaamaan sinun veneeseen kuuluvan MMSI-numeron entisen tilalle. Ilmeisesti kaikki myyjät eivät siihen pysty. Seuraava mahdollisuus on yrittää saada yhteys laitteen valmistajaan.
Jos myyt veneen ulkomaille niin on riski, ettei ostaja halua nähdä vaivaa kaikkien laitteiden MMSI- numeron vaihtamiseksi. Silloin Viestintävisrastoon toimitettu muutostieto on poistanut laitteet Suomen rekisteristä. Jos myymäsi vene on merihädässä ja EPIRB laukaistaan maailmalla niin tieto ohjautuu Turun meripelastuskeskukseen tunnuksen ensimmäisten numeroiden perusteella. Jos et ole toimittanut muutostietoa rekisteriin, niin pelastusorganisatio luulee sinun olevan merihädässä. Minusta tämä muutos kannattaa ehdottomasti tehdä jos olet laitteen tai veneen myyjäosapuoli.
Numeroista ym radiotiedoista parhaiten tietää Caselius Viestintävirastossa ( kesällä 2019 Trafi?) mutta hän tuskin voi neuvoa MMSI-numeron vaihtavaa firmaa.Tuota mmsi-vaihtoa laitteeseen selvitelin muutama vuosi sitten sekä Suomesta että Ruotsista. Moni tunnusti ettei tiedä ja ne jotka sanoivat tietävänsä, sanoivat, ettei onnistu. Olin myös Trafiin yhteydessä. Heillä ei ollut kuin konditionaaleja, "pitäisi" ja "olisi hyvä". Kun eivät tarjonneet imperatiiveja, jätin tunnuksen vaihtamatta (laitteessani on siis toisen aluksen koodi).
Mikäli joku tuntee tai tietää tahon, joka osaisi tuon vaihdon tehdä, laittakaapa vinkkiä. - Ex-kauppias
mmsi kirjoitti:
Tuota mmsi-vaihtoa laitteeseen selvitelin muutama vuosi sitten sekä Suomesta että Ruotsista. Moni tunnusti ettei tiedä ja ne jotka sanoivat tietävänsä, sanoivat, ettei onnistu. Olin myös Trafiin yhteydessä. Heillä ei ollut kuin konditionaaleja, "pitäisi" ja "olisi hyvä". Kun eivät tarjonneet imperatiiveja, jätin tunnuksen vaihtamatta (laitteessani on siis toisen aluksen koodi).
Mikäli joku tuntee tai tietää tahon, joka osaisi tuon vaihdon tehdä, laittakaapa vinkkiä.MMSI numeroiden resetoinnin hoitaa laitteen valmistajat, maahantuojat tai heidän valtuuttamansa huoltoliikkeet. Jokaisella merkillä on oma huoltokitti jolla laitteeseen pääsee käsiksi ja MMSI numeron saa resetoitua. Raymarinen huolto ei siis voi resetoida Garmin radiota jne. Ja jotta tämä ei olisi näin helppoa, saman valmistajan eri malleilla voi olla vielä eri huoltokitti. Vähän niinkuin kännyköiden latausjohdot aikanaan.
Ongelma yleenä muodostuu kun ostaa ulkomailta laitteen jolla ei ole Suomessa edes jälleenmyyjää, saat sitten valtuutettua huoltoa. jolla tuo huoltokitti olisi. Silloin MMSI resetointi jää usein tekemättä.
Isojen merkkien (Garmin, Raymarine, Simrad, Furuno jne) kannattaa kysyä lähintä huoltoa laitteen maahantuojalta. Heillä on usein tiettyjä jälleenmyyjiä joilla MMSI resetointi onnistuu pientä palvelumaksua vastaan. Ja ennenkuin joku marisee palvelumaksusta, kerrottakoon että huoltokitit maksavat kauppiaille ihan paperirahaa, joten ilmaisesksi sitä ei moni halua tehdä.
Näiden vehkeiden kanssa on tullut aikanaa puljattua enemmänkin, enkä ole koskaan kuullut kenenkään syöttäneen MMSI numeroa kahta kertaa samalla tavalla väärin jotta laite pitäisi resetoida.
Mutta hyvä huomata että jos ostaa veneen ulkomailta ja siinä on joku MMSI numeron sisältävä laite, kannattaa selvittää etukäteen missä kyseisen laitteen voi resetoida kotimaassa.
Nämä MMSI nimeroista aiheutuvat toimenpiteet (kuten muukin VHF/EPIRB/AIS standardointi) on päätetty isojen ovien takana pitkin poikin maailmaa. Tässäkään ei ole kyse suomalaisen virkamiehen (tai -naisen) byrokraattisen mielivallan pätemisentarpeesta. Asiat nyt vaan on niikuin ne on. Kunnes ne muuttuvat. - radiohiljaisuus
EU:kin voisi Yhdysvaltojen tapaan luopua pakollisesta huviveneiden VHF-luvasta mutta viralliset purjehtijat torjuvat kerettiläisen keskustelunkin
- Sitäseonveroa
Lupa,taajuusmaksu jälleen vero Valtiolle!
- qwertyiopå
Jos ette osaa lukea laitteenne manuaalia, niin unohtakaa puheet resetoinnista ja pitäkää tunkkinne.
Manuaalista löytyy yksityiskohtaiset ja selkeät ohjeet. - Borgumriff
Ei muuten löydy resetointiohjeita manuaalista!! Lueskelin muutaman uuden laitteen manuaalit läpi, ja niissä nimenomaan sanottiin, että jos haluaa vaihtaa numeron, on laite toimitettava laitteen valmistajalle, eli johonkin "tehtaaseen"!
- Auta.armiasmitäuunoja
Höpöhöpö! Älä lue veneen manuaalia vaan radion. Kuka hyvänsä vähääkään tietotekniikkaan perehtynyt aloittelevakin nörtti osaa hoitaa homman parissa minuutissa.
Mitenkä luulet niiden hoitavan asian "tehtaassa"? Se hoidetaan ihan samalla tavalla kuin joku 12-vuotias harrastelijakin sen tekee kotonaan. - Luettu.on
Auta.armiasmitäuunoja kirjoitti:
Höpöhöpö! Älä lue veneen manuaalia vaan radion. Kuka hyvänsä vähääkään tietotekniikkaan perehtynyt aloittelevakin nörtti osaa hoitaa homman parissa minuutissa.
Mitenkä luulet niiden hoitavan asian "tehtaassa"? Se hoidetaan ihan samalla tavalla kuin joku 12-vuotias harrastelijakin sen tekee kotonaan." Kuka hyvänsä vähääkään tietotekniikkaan perehtynyt aloittelevakin nörtti osaa hoitaa homman parissa minuutissa."
Minulla on kaksi eri merkkistä VHF:ää veneessä. Kummankin manuaalissa varoitetaan että MMSI numero pitää pistää kerralla oikein (toki niissä on tuplatarkastus) ja ettei MMSI numeroa voi jälkikäteen muuttaa omatoimisesti. Vaatii maahantuojan huollon toimia, jos haluaa nollata tai muuttaa MMSI numeron.
Toisen laitteen (EM-TRACK B100) ohjeesta ote:
" Please ensure that you enter all vessel data accurately. Failure to do so could
result in other vessels failing to identify your vessel correctly. The vessel MMSI
can only be programmed once using proAIS2, please take care to programme
your MMSI correctly. If you need to change the MMSI for any reason, please
contact your dealer who will arrange to have the MMSI reset."
Toisen laitteeen (Standard Horizon) laitteen käyttöohjeesta ote:
"The MMSI can be inputted on ONCE. If you need to change the MMSI number after it has been entered, the radio will have to be returned to Factory service "
Eli kerran voi ohjelmoida, nollausta ei voi tehdä. - KäsiVHF
taitaa tuo em -trak päivitys onnistua ihan helposti. Laittaa vaan pyynnön vetämään ja sähköpostilla paluupostissa saa tiedosotn jolla resetointi onnistuu.
https://www.em-trak-uk.com/change-mmsi-number - Disinformantti
KäsiVHF kirjoitti:
taitaa tuo em -trak päivitys onnistua ihan helposti. Laittaa vaan pyynnön vetämään ja sähköpostilla paluupostissa saa tiedosotn jolla resetointi onnistuu.
https://www.em-trak-uk.com/change-mmsi-numberTuo laite ei ole vhf-puhelin, vaan AIS-vastaanotin.
- Luettu.on
Disinformantti kirjoitti:
Tuo laite ei ole vhf-puhelin, vaan AIS-vastaanotin.
Se lähetin-vastaanotin. Sama kai se on lähettääkö se dataa (AIS) vai puhetta? Lähetin joka tapauksessa ja sillä on oma MMSI.
Mutta kiito käsi-VHF:lle vinkistä. Hyvä tietää jos ottaa laitteen mukaan venettä myydessä. - säätäjäkö
Auta.armiasmitäuunoja kirjoitti:
Höpöhöpö! Älä lue veneen manuaalia vaan radion. Kuka hyvänsä vähääkään tietotekniikkaan perehtynyt aloittelevakin nörtti osaa hoitaa homman parissa minuutissa.
Mitenkä luulet niiden hoitavan asian "tehtaassa"? Se hoidetaan ihan samalla tavalla kuin joku 12-vuotias harrastelijakin sen tekee kotonaan.Näin varmaan tehdäänkin, mutta siellä tehtaalla sattuu olemaan ne tarvittavat kaapelit ja softat joilla se tehdään. Ei se sen kummempaa ole kun sen osaa.
Sillä 12-vuotiaalla nörtillä ei ole kaikkien eri merkkisten VHF puhelinten johtosarjoja ja softia koneellaan. Sitä ei pätkääkään kiinnosta iskän VHF puhelimen MMSI numeron resetointi jotta iskä pääsee pätemään foorumeilla ja säästää yhden olutkeissin hinnan. - seppomasrtti
Luettu.on kirjoitti:
Se lähetin-vastaanotin. Sama kai se on lähettääkö se dataa (AIS) vai puhetta? Lähetin joka tapauksessa ja sillä on oma MMSI.
Mutta kiito käsi-VHF:lle vinkistä. Hyvä tietää jos ottaa laitteen mukaan venettä myydessä."Mutta kiito käsi-VHF:lle vinkistä. Hyvä tietää jos ottaa laitteen mukaan venettä myydessä. "
Jos olisi DSCkäsiVHF ja siinä veneen MMSI niin ottamalla myydessä käsivhf mukaan ei numero-ongelma poistu vaan on sama kuin kiinteällä puhelimella. Eri asia sitten on, kannattaako kaikkia ominaisuuksia (DSC AIS, GPS) käsikapulaan hankkia kun puheella yhteys on vain 3-5 mpk. Diginä varmaan kauemmaksi muttei kauas kun lähetystehokin on vain 5W. - radisti19
seppomasrtti kirjoitti:
"Mutta kiito käsi-VHF:lle vinkistä. Hyvä tietää jos ottaa laitteen mukaan venettä myydessä. "
Jos olisi DSCkäsiVHF ja siinä veneen MMSI niin ottamalla myydessä käsivhf mukaan ei numero-ongelma poistu vaan on sama kuin kiinteällä puhelimella. Eri asia sitten on, kannattaako kaikkia ominaisuuksia (DSC AIS, GPS) käsikapulaan hankkia kun puheella yhteys on vain 3-5 mpk. Diginä varmaan kauemmaksi muttei kauas kun lähetystehokin on vain 5W.Käsi VHF jossa DSC on eri MMSI numero kuin aluksen kiinteässä laitteessa. Sen MMSI numeron saa kun ilmoittaa aluksen radiolupaan DSC käsipuhelimen. Käsipuhelimen MMSI alkaa numeroilla 823, kun kiinteän laitteen MMSI alkaa maatunnuksella 230 (Suomi). Aluksen radioluvassa voi siten olla kaksi eri MMSI numeroa.
Käsi VHF puhelimissa ei vielä ole AIS vastaanottimia, saati siten lähettimiä. DSC käsipuhelimen ideahan on lähettää jatkuvasti sijaintia (sisäinen GPS) jos on jouduttu evakuoimaan esim. uppoava alus. Kiinteä VHF lähetti vain viimeisen sijainnin uppoamishetkeltä ja siitä sijainnista on voitu ajelehtia vaikka kuinka kauas ennen avun saapumista.
Koska käsiradiossa on oma MMSI numero, sen voi varmasti liittää myös uuden aluksen radiolupaan edellisen radioluvan MMSI numerolla.
- KäsiVHF
Ehkä seuraava ketju auttaa Mikan vinkit yleensä auttaa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14590161/mmsi-numeron-vaihto-vhf-puhelimeen - Sekstantilla
Kiitos vinkeistä, vaikkakin harvinaisen halveeraavista sellaisista!
Ei kaikki ole 12v-nörttejä, enkä tiedä mistä veneen manuaalista me urpot ohjeita yritämme lukeakaan?! Mikä ihmisiä oikein risoo ja riepoo, ja miten jaksaa lukea näitä viestiketjuja jotta suoni ratkeaa, ja sitten vielä kirjoitalla?! - seppomartti
"KäsiVHF" antoi vinkin, jonka perusteella minulle tuntemattoman valmistajan yhden AIS-B mallin B100 MMSI- numero saataisiin muutetuksi. Ongelma on kuitenkin, ettei laitteissa yleensä ole USB-väylää, SD-kortin tai muistitikun lukulaitetta. Vhf- puhelinta lukuunottamatta ei yleensä ole näppäimiäkään. Edelleen tarvittaisiin kovasti sen 12 vuotiaan nörtin neuvoja, joka parissa minuutissa keksii neuvot MMSI-muutoksen tekemiseksi.
Sinänsä periaate olisi hyvä. Valmistajalta tai edustajalta saisi sähköpostitse ladattavan MMSI-muutosproseduurin.
Toinen ohje Raymarin vhf:n numeromuutosta varten on jo 5 v vanha: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?222124-Raymarine-VHF-218-mmsi-reset&s=c425e4e45c64ddf627b8372365e3d3e5#lev6ywxXmGUEXuOX.99
Onko jollakulla puhelin lähellä kokeilua varten, toimiiko?- Kipinätitari
Otapa yhteyttä lähimpään radioamatööriin tai haeskele heidän sivuiltaan. Ja radioamatöörillä tarkoitetaan oikeata lisenssioitua radioamatööriä eikä mitään la/cb -lälläripelleä.
Kyllä he neuvovat ihan videon kanssa eri laitteitten vaatimat toimenpiteet. En vastaa kuitenkaan sen laillisuudesta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232326- 921307
- 541164
- 1171084
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r711044KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.231010Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57997Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31940Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55928Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53926