Romahdus jatkuu

saksaan

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No-jos-vanhat-kiinnostaa

      Harva menee Saksaan myymään suomihinnalla ostettua vanhaa dieseliään. Joten eipä juuri vaikuta mihinkään. Päinvastoin kyllä. Suomessahan ei vastaavaa hinnanalennusta ole ainakaan vielä tapahtunut dieseleiden osalla vuosikausien täällä olevista ennusteluista huolimatta, koska dieseleiden osuus on selvästi pienempi autokannassa, vaikkakin nousussa. Yleisesti kuitenkin käyttöautojen hinta on laskenut.

      Se, kannattaako Saksastakaan hakea muuta kuin Euro6, tai ehkä vielä Euro5:nkin, on hyvä kysymys. Paitsi, jos hankkii jonkin todellisen premiumin, Suomessakin päästömääräykset ovat muuttumassa siten, että vahojen autojen, siis diesel ja bensa, vuosittaiset käyttöverot ovat jo nyt suuret ja jatkossa vielä suuremmat.

      Euro6 on jo turvallinen ostos eli alle 5-vuotta vanha. Niillehän ei Ole missään mitään erillisrajoituksia suunnitteilla tai olemassa.
      Ja niiden kysyntähän tuonkin artikkelin mukaan on vilkkaampaa eikä suuret hintaputoamiset niitä taida koskeakaan.
      Jos koskee, niin heti kauppaa tekemään, jos sellaista on suunnitteilla.

    • Sinäsejaksat

      Höpsistä. Sinähän olet trollaillut täällä vuosikausia tuota katkeraa dieselmaniaasi. Ei sinulka ole varaa dieseliin, ei edes noihin edullisiin saksalaisiin. Sitä paitsi oletniin oahasti hirttäytynyt tuohon dieselvihaasi, etrei taida pääsi enää millään kestääkään järkipäätöstä auton suhteen.
      Pitäydy vaan suosiolla saastuttavassa vanhassa velkavetoisessa liuotinropposessasi. Siinä sulle riittää liikkumisvälinettä....

      • Viisas

        Kansa on viisastunut, eikä hanki enää uutena dinosaurusdieseliä. Riski hinnan romahtamisesta on liian suuri. Vain firmoilla on varaa tuhlata rahansa ja nehän uusia dieseleitä vielä joitakin ostavat.


      • No-jos-vanhat-kiinnostaa
        Viisas kirjoitti:

        Kansa on viisastunut, eikä hanki enää uutena dinosaurusdieseliä. Riski hinnan romahtamisesta on liian suuri. Vain firmoilla on varaa tuhlata rahansa ja nehän uusia dieseleitä vielä joitakin ostavat.

        Viisastunut, hmm mitenkähän lienee. todellinen syy taitaa olla siinä, että halvemmista ja pikkuautoista on dieselmoottori poistunut. Nämähän ovat myyntitilastojen kärkimerkkejä.

        Diesel on kyllä hyvikin haluttu, kun vain taloudelliset mahdollisuudet on olemassa. Tämähän näkyy siinä, että itse ulkomailta haetuisti ja käytettynä tuoduista autoista ylivoimaisesti suurin osa on dieseleitä.

        ’Hintaromahdus’, jotaon veikkailtu jo vuosikausia dieselautoille ei ole tullut Suomeen eikä näköpiirissäkään lähitulevaisuudessa.
        Kyllä se joskus voi tulla, mutta sepä taitaa koskea silloin kaikkia polttomoottoriautoja. Sekään, että nyt päästötavoitteita on suunnitelmissa kiristää melkoisesti, saattaa koitua fossiilista polttoainetra käyttäville polttomoottoriautoille kohtalokkaaksi ajanmittaan.

        Ja kun päästöt alkaa nousta yhä tärkeämmäksi ja ohittaa vaikkapa halpuuden, niin bensa-autojen tulevaisuus varsinkaan ei näytä hyvältä suurten päästöjen vuoksi. Bensamoottorilla voi olla tulevaisuutta reilusti alle litran moottorkoossa ja halvempien hybridien apumoottorina, kun niissä sähkö tulee ensisijaiseksi.


      • Tuplahinta

        Kyllähän se hintaromahdus näkyy Suomessakin. Jos Saksasta saa puoleen hintaan alennettuja dieselautoja, kuten artikkelissa luki, niin hyvin helposti ne kulkeutuvat myös tänne Suomeen. Ei kukaan maksa dieselistä enää tuplahintaa, vaikka ollisi kuinka suomiauto.


      • hhhgfdd

        Näin se on käynyt ja nyt puhutaan vain Saksasta, vaikka Ruotsista saa vielä edullisemmin.


      • No-jos-vanhat-kiinnostaa
        hhhgfdd kirjoitti:

        Näin se on käynyt ja nyt puhutaan vain Saksasta, vaikka Ruotsista saa vielä edullisemmin.

        Nythän noita vanhoja dieseleitä on saanut Saksasta vuosikausia ja noitakin ’hintaromahdusautoja’ ainakin vuoden päivät ja vähän kauemminkin. Sekä Saksasta että Ruotsista.
        Ei ole näkynyt minkäänlaista hintaromahdusta täällä, vaikka jatkuvasti sitä on toitotettu täällä. Näyttää olevan vieläpä muutamien hartaimpana toiveenakin syystä tai toisesta ja pettymystä näyttäisi olevan nähtävissä. kun se vaan ei tule.
        Käytettyjen hinnat on kyllä laskeneet, mutta lasku on kohdistunut kaikkiin käytettyihin. Vähemmän ajetut muutaman vuoden ikäiset dieselautot katoavat vaihtohalleista hyvinkin nopeasti nyt ja ne eivät ole varmasti noita saksalaisia tai ruotsalaisia tuontikäytettyjä. Varsinkin hieman pohjoisemmassa ei tämä keinotekoinen dieselkohu ole edes näkynyt mitenkään, täällä pk-seudullakin hyvin vähän.

        Kyseessä on nuo tuontiautot kuitenkin jo melkoisen vanhoja autoja ja kun niitä vielä pidetään useita vuosia, niin niiden ikä on jo melkoinen ja ajomäärät huikeita. Ne kilpailevat silloin luultavasti lähinnä muutamien tonnien tai jopa allekin hintaluokan autoissa, vaikka ovatkin olleet useinmiten premiumeja aikanaan. Vahvoilla taitavat silti olla tuossakin joukossa.


      • Jortsu

        Kyllä ne dieselien hinnat on tippuneet selvästi, kukaan ei niitä halua. Nettiauton Vaihdetaan palstalla epätoivoiset dieselmyyjät yrittävät vaihdon kautta päästä eroon muinaisjäännöksistään. Vm. 2010 ja nuoremmista vaihdetaan palstan autoista yli 70 prosenttia on dieselautoja, kun niiden osuus autokannasta on reilusti alle puolet.


      • Aikaluonnollinenselitys
        Jortsu kirjoitti:

        Kyllä ne dieselien hinnat on tippuneet selvästi, kukaan ei niitä halua. Nettiauton Vaihdetaan palstalla epätoivoiset dieselmyyjät yrittävät vaihdon kautta päästä eroon muinaisjäännöksistään. Vm. 2010 ja nuoremmista vaihdetaan palstan autoista yli 70 prosenttia on dieselautoja, kun niiden osuus autokannasta on reilusti alle puolet.

        Dieselautot ovat haluttuja ja hyväkuntoiset suhtvähän ajetut uudehkot häviävät nopeasti myynnistä. Erittäin haluttuja ovat. Ei niitä löydy makaamasta vaihtohalleissa.

        Se, että vanhoissa autoissa dieselit ovat ’yliedustettuja’, johtuu tietysti siitä, että vastaavat bensa-autot alkavat olla jo elinkaarensa lopussa ja paalauskuntoisia,
        Ei ole kovin helppoa löytää vanhaan dieseliin edes vertailukelpoista vastaavaa bensa-autoa kun niitä yksinkertaisesti ei enää löydy ajokuntoisina.


      • Välirahna
        Aikaluonnollinenselitys kirjoitti:

        Dieselautot ovat haluttuja ja hyväkuntoiset suhtvähän ajetut uudehkot häviävät nopeasti myynnistä. Erittäin haluttuja ovat. Ei niitä löydy makaamasta vaihtohalleissa.

        Se, että vanhoissa autoissa dieselit ovat ’yliedustettuja’, johtuu tietysti siitä, että vastaavat bensa-autot alkavat olla jo elinkaarensa lopussa ja paalauskuntoisia,
        Ei ole kovin helppoa löytää vanhaan dieseliin edes vertailukelpoista vastaavaa bensa-autoa kun niitä yksinkertaisesti ei enää löydy ajokuntoisina.

        Riippuu myös merkistä, omaa kohta 4 v. mallia myynnissä autotallicomissa 11 kpl, kun vastaava vähemmän uutena täällä ensirekisteröityä (kaikki versiot) yleistä saksan vaunua 117 kpl.
        Hinnat samaa luokkaa, vaikka saksalaisesta on pitänyt maksaa n. 8t€ enemmän uutena ja vielä enemmän kun huomioidaan varusteet.


      • Jortsu

        Kaikki dieselautoaan myyneet tietävät miten vaikea sitä on saada myydyksi järkevällä hinnalla, vaihtohinta on mitätön. Kauppiaat vetoavat maahantuontiin, joka on tiputtanut hinnat ja yleiseen dieselvastaisuuteen, joka on romahduttanut kysynnän. Kannattaa käydä autokaupassa kysymässä, jos ei ole perillä tilanteesta.

        Tuo Nettiauton vaihdetaan palsta kertoo hyvin tilanteen, uudehkojakaan dieselautoja ei saada myytyä muuten kuin vaihdon kautta.


      • Aikaluonnollinenselitys
        Jortsu kirjoitti:

        Kaikki dieselautoaan myyneet tietävät miten vaikea sitä on saada myydyksi järkevällä hinnalla, vaihtohinta on mitätön. Kauppiaat vetoavat maahantuontiin, joka on tiputtanut hinnat ja yleiseen dieselvastaisuuteen, joka on romahduttanut kysynnän. Kannattaa käydä autokaupassa kysymässä, jos ei ole perillä tilanteesta.

        Tuo Nettiauton vaihdetaan palsta kertoo hyvin tilanteen, uudehkojakaan dieselautoja ei saada myytyä muuten kuin vaihdon kautta.

        Nimenomaan kannattaa tutustua ihan omakohtaisesti myyntitilanteeseen. Minulla on reilun vuoden takainen kokemus, kun vaihdoin viisi vuotta vanhan dieselin uuteen. Tuolloin täällä oli suorastaan paatosmainen julistus kauhujuttuineen tuosta. Sen jälkeenhän kirjoittajat on täälläkin rauhoittuneet, kun on huomattu mikä oikea tilanne onkaan.
        Homma hoitui hyvin sujuvasti, vaihtohyvitys ihan kohdallaan. Vaihtoautollani oli ajettu noin 150 tkm, nelivetoinen Euro5 2.0 turbo cittaridiesel. Auto oli jo etukäteen varattu, kun kauppa vähän venyi yllättävästä syystä, joka ei liittynyt itse kaupantekoon. Uusi autonikin oli ’hyllytavarana’ liikkeessä eli myyntiesittelyautona eli sain sen liikkeestä heti eikä tarvinnut odottaa.

        En tiedä mitä aiot kertoa omasta kokemuksestasi, ei väliäkään. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kokemuksesi on olematon, jos sitäkään. Täällähän voi tietysti tarinoida mitä tahansa. Minulle riittää oma kokemukseni, joka oli hyvinkin hyvä ja vaivaton.

        Nettiauto tai muukaan netissä oleva ’kauppa’ ei kerro juuri mitään todellisesta tilanteesta. Vähän ehkä sinnepäin, mutta ei totuutta. Tämän kyllä sain kokea hyvin selvästi.
        Muuten ostin itsekin uuden autoni netistä ja kilpailutin monia liikkeitä antamillani uuden auton kriteereillä ja vaihtoautoni tiedoilla. Merkki ei kuulunut kriteereihin, käytännössä vain neliveto, automaattivaihde, diesel ja citymaasturi tai vastaava. Jokin tietty varustatasokaan ei ollut kriteerinä. Suljin pois myös ökyautot....


      • Jortsu

        Tilanne on todennäköisesti huonontunut vuoden takaisesta, koska dieselpaniikki kasvaa ja ulkomailta tuodaan ennätysmäärä halpoja dieselautoja eli tarjonta lisääntyy. Osansa on varmasti myös polttoaineen hinnalla, joka lähenee jo bensiinin hintaa.

        Oma kokemus on pojan yrityksestä vaihtaa neljä vuotta vanha premium merkki vastaavaan uudempaan bensiinimalliin johtuen vähentyneistä ajoista. Vaihtotarjoukset olivat vähintään järkyttäviä, joten ei tullut sitä kautta kauppoja. Sitten meni kaupaksi, kun laittoi vaihdetaan palstalle ja otti vaihdossa vanhemman bensa-auton kakkosautoksi. Huono kauppa tosin sekin.


      • Riiselil

        Kyllä minä sain ihan käyvän hinnan -08 diesel Mondeosta vaihdossa saman kokoiseen uudehkoon dieseliin. Huomasin, että vanha autoni myytiin eteenpäin kahden viikon jälkeen. Kaikissa muissa kaupoissa tarjotut vaihtohyvitykset oli ihan ok paitsi parissa Toyota kaupassa jotka oli olevinaan niin ekologisia. Toisessa näissä herätti hilpeyttä kun yhtä netissä ollutta diesel Mondeota ei löytynyt mistään... ei löytynyt kun Toyota-myyjä oli lähtenyt sillä lomareissulle ja myöhemmin ostanut sen muijansa nimiin.


      • Aikaluonnollinenselitys
        Jortsu kirjoitti:

        Tilanne on todennäköisesti huonontunut vuoden takaisesta, koska dieselpaniikki kasvaa ja ulkomailta tuodaan ennätysmäärä halpoja dieselautoja eli tarjonta lisääntyy. Osansa on varmasti myös polttoaineen hinnalla, joka lähenee jo bensiinin hintaa.

        Oma kokemus on pojan yrityksestä vaihtaa neljä vuotta vanha premium merkki vastaavaan uudempaan bensiinimalliin johtuen vähentyneistä ajoista. Vaihtotarjoukset olivat vähintään järkyttäviä, joten ei tullut sitä kautta kauppoja. Sitten meni kaupaksi, kun laittoi vaihdetaan palstalle ja otti vaihdossa vanhemman bensa-auton kakkosautoksi. Huono kauppa tosin sekin.

        👏👌😎, kuten sanoinkin kokemuksista edellisessä kirjoutuksessani, toisilla on vaikeuksia ja toisilla ei. Aina voi tehdä huonoja kauppoja ja syitä varmasti löytyy. Poikasi vaihtoi siis vanhaan saastuttavaan bensa-autoon suhteellisen uuden ja huomattavasti vähäpäästöisemmän euro6-dieselin, ja premiuminkin vielä. Satavarmasti oli huono kauppa 😎😎😎 ja joka ainoassa suhteessa. Huh. Tarviikohan poikasi muutakin apua yrityksensä pyörittämisessä? Ehkä vähän kannattaa olla huolissaan.

        Eiköhän tilanne ole päinvastoin parantunut vuoden takaisesta, kun dieselvastaiset jutut jo alkaa olla eilispäivän tarinoita ja kiihtynyt ilmastomuutokseen liittyvä päästökeskustelu ei tee hyvää nimenomaan vähänkin isommille bensa-autoille, joiden päästöt ovat merkittävästi suurempia kuin vastaavien dieselautojen. Dieselithän ovat ’aina’ olleet kasvihuonekaasupäästöjen osalta pienempipäästöisiä, siis myös nämä vanhat.

        Vanhoja dieseleitä tuodaan Suomeen, mutta nepä harvemmin kilpailevat vähän ajettujen ja uudehkojen perussuomiautojen kanssa. Ulkomailtahan on tuotu vanhoja dieseleitä jo pitkään eikä se ole kummemmin vaikuttanut hintatasoon tai muutenkaan isommin aiheuttanut markkinahäiriöitä. Tuolta vanhoja dieseleitä hakevat tyypillisimmään sellaiset, joilla ei vaihtoehtona välttämättä olekaan Suomen markkinoilla olevat keskiluokan dieselit. Usein nämäkin siirtyvät bensa-autoista, koska dieselien osuushan on nousdut autokannassa.

        Polttoaineen poikkeuksellinen hintaero on jo muuttumassa normaaliin suuntaan. Täällä pk-seudulla näyttää useissa paikoissa jo olevan eroa 2,5 dieselin hyväksi. Kysessähän oli markkinahäiriö, joka johtui ennenkaikkea väärin arvioidusta bensiininkulutuksesta ja siitä johtuvasta bensiinin ylituotannosta ja siitä johtuvasta ’hinta-alesta’. Häiriöt tasaantuvat kyllä ajanmittaan. Dieselien osuushan onkin noussut autokannassa ja se kaiketi on tapahtunut bensojen kustannuksella, onkohan silläkin merkitystä, en tiedä.

        Eipä tämä taida tästä enää muuksi muuttua..,. Sinä varmaan et vaihda dieseliin enkä minä bensaan, joten....


      • Jortsu
        Aikaluonnollinenselitys kirjoitti:

        👏👌😎, kuten sanoinkin kokemuksista edellisessä kirjoutuksessani, toisilla on vaikeuksia ja toisilla ei. Aina voi tehdä huonoja kauppoja ja syitä varmasti löytyy. Poikasi vaihtoi siis vanhaan saastuttavaan bensa-autoon suhteellisen uuden ja huomattavasti vähäpäästöisemmän euro6-dieselin, ja premiuminkin vielä. Satavarmasti oli huono kauppa 😎😎😎 ja joka ainoassa suhteessa. Huh. Tarviikohan poikasi muutakin apua yrityksensä pyörittämisessä? Ehkä vähän kannattaa olla huolissaan.

        Eiköhän tilanne ole päinvastoin parantunut vuoden takaisesta, kun dieselvastaiset jutut jo alkaa olla eilispäivän tarinoita ja kiihtynyt ilmastomuutokseen liittyvä päästökeskustelu ei tee hyvää nimenomaan vähänkin isommille bensa-autoille, joiden päästöt ovat merkittävästi suurempia kuin vastaavien dieselautojen. Dieselithän ovat ’aina’ olleet kasvihuonekaasupäästöjen osalta pienempipäästöisiä, siis myös nämä vanhat.

        Vanhoja dieseleitä tuodaan Suomeen, mutta nepä harvemmin kilpailevat vähän ajettujen ja uudehkojen perussuomiautojen kanssa. Ulkomailtahan on tuotu vanhoja dieseleitä jo pitkään eikä se ole kummemmin vaikuttanut hintatasoon tai muutenkaan isommin aiheuttanut markkinahäiriöitä. Tuolta vanhoja dieseleitä hakevat tyypillisimmään sellaiset, joilla ei vaihtoehtona välttämättä olekaan Suomen markkinoilla olevat keskiluokan dieselit. Usein nämäkin siirtyvät bensa-autoista, koska dieselien osuushan on nousdut autokannassa.

        Polttoaineen poikkeuksellinen hintaero on jo muuttumassa normaaliin suuntaan. Täällä pk-seudulla näyttää useissa paikoissa jo olevan eroa 2,5 dieselin hyväksi. Kysessähän oli markkinahäiriö, joka johtui ennenkaikkea väärin arvioidusta bensiininkulutuksesta ja siitä johtuvasta bensiinin ylituotannosta ja siitä johtuvasta ’hinta-alesta’. Häiriöt tasaantuvat kyllä ajanmittaan. Dieselien osuushan onkin noussut autokannassa ja se kaiketi on tapahtunut bensojen kustannuksella, onkohan silläkin merkitystä, en tiedä.

        Eipä tämä taida tästä enää muuksi muuttua..,. Sinä varmaan et vaihda dieseliin enkä minä bensaan, joten....

        Pojalla ei ole yritystä, ja kaupantekotaidot ovat varmaan kunnossa, kun on kaupanalan johtotehtävissä menestyvässä yrityksessä.

        Laskin tuossa, että jos käytettyjä dieselautoja saa puoleen hintaan Saksasta, kuten liitteessä mainitaan, voisin minäkin käydä ostamassa Saksasta dieselauton. Auton Suomihinta olisi n. 30 ke, jolloin Saksan normihinta n. 22 ke, siitä puolet on 11 ke. Tuohon kun lisätään verot 6 ke ja kulut 2 ke, saadaan 19 ke, jolla auto olisi pihassa ja verotkin maksettuna. Ymmärrän nyt paremmin niitä kauppiaita Suomessa, jotka eivät tarjonneet poikani dieselautosta juuri mitään. Siis Suomessa 30 tuhatta ja Saksassa 19 tuhatta, On siinä monen muunkin dieselauton omistajan päätä kivistänyt, kun on Suomihinnalla ostanut ja vaihdossa tarjotaan Saksahintaa.

        Vaikka hinta-alennus Saksassa olisi vähäisempikin jää tuohon Suomihinnan ja Saksan hinnan väliin melkoinen rako. Ilmankos valveutunut ostaja hakee autonsa ulkomailta.


      • 13576848
        Jortsu kirjoitti:

        Pojalla ei ole yritystä, ja kaupantekotaidot ovat varmaan kunnossa, kun on kaupanalan johtotehtävissä menestyvässä yrityksessä.

        Laskin tuossa, että jos käytettyjä dieselautoja saa puoleen hintaan Saksasta, kuten liitteessä mainitaan, voisin minäkin käydä ostamassa Saksasta dieselauton. Auton Suomihinta olisi n. 30 ke, jolloin Saksan normihinta n. 22 ke, siitä puolet on 11 ke. Tuohon kun lisätään verot 6 ke ja kulut 2 ke, saadaan 19 ke, jolla auto olisi pihassa ja verotkin maksettuna. Ymmärrän nyt paremmin niitä kauppiaita Suomessa, jotka eivät tarjonneet poikani dieselautosta juuri mitään. Siis Suomessa 30 tuhatta ja Saksassa 19 tuhatta, On siinä monen muunkin dieselauton omistajan päätä kivistänyt, kun on Suomihinnalla ostanut ja vaihdossa tarjotaan Saksahintaa.

        Vaikka hinta-alennus Saksassa olisi vähäisempikin jää tuohon Suomihinnan ja Saksan hinnan väliin melkoinen rako. Ilmankos valveutunut ostaja hakee autonsa ulkomailta.

        Itse olen seurannut esim. uudehkojen neliveto-Passattien (2016->) tarjontaa, ja ainakin niissä viimeisen puolen vuoden aikana on dieseleiden tarjonta lisääntynyt huomattavasti (ja nimenomaan tuontiautoina). Samalla suhteessa vastaaviin bensamalleihin dieseleiden hintataso on tullut selvästi alaspäin, siis uuden hintaan verrattuna. Eli tilanne on hyvä jos on nyt ostamassa vähän käytettyä dieseliä, mutta taas tuollaista uuteen vaihtavalla vaihtohyvitys pudonnut huomattavasti.


      • Eericci
        13576848 kirjoitti:

        Itse olen seurannut esim. uudehkojen neliveto-Passattien (2016->) tarjontaa, ja ainakin niissä viimeisen puolen vuoden aikana on dieseleiden tarjonta lisääntynyt huomattavasti (ja nimenomaan tuontiautoina). Samalla suhteessa vastaaviin bensamalleihin dieseleiden hintataso on tullut selvästi alaspäin, siis uuden hintaan verrattuna. Eli tilanne on hyvä jos on nyt ostamassa vähän käytettyä dieseliä, mutta taas tuollaista uuteen vaihtavalla vaihtohyvitys pudonnut huomattavasti.

        Liikuttavaa kuinka huolissaan täällä nämä muutamat kirjoittajat ovat dieselautojen omistajista ja näiden mahdollisesta vaihtoautohyvityksistä, jos vaihtavat joskus autoaan 🤨😏😙.
        Tällaista ’myötätuntoa’ ei Suomessa taida koskaan aiemmin olla nähty.

        Ja mikä hauskinta, nämä ’huolestuneet myötätuntoiset’ ovat poikkeuksetta niitä, joille dieselauto on jo asennepuolen vuoksi mahdoton hankinta. Ja kokemus niistä on yhtä kuin nolla. Sekä itse autosta että auton hankinnasta. Nettiä on selailtu ja kaverin kummin kaiman serkkua on kuunneltu, kuinka vaikeaa on dieselauton vaihto uudempaan ja sitä täällä oikein porukalla sitten ’murehditaan’ liikkuttuneena tippa silmässä.
        Ainkakin kirjoitusten perusteella saa vahvasti tämän mielikuvan.

        Älkääs nyt pojat viitsikö, tuollainen on jo niin ’laast siisön’ kuin vain voi olla.


      • hyvämuttaeikysyntää
        Aikaluonnollinenselitys kirjoitti:

        Nimenomaan kannattaa tutustua ihan omakohtaisesti myyntitilanteeseen. Minulla on reilun vuoden takainen kokemus, kun vaihdoin viisi vuotta vanhan dieselin uuteen. Tuolloin täällä oli suorastaan paatosmainen julistus kauhujuttuineen tuosta. Sen jälkeenhän kirjoittajat on täälläkin rauhoittuneet, kun on huomattu mikä oikea tilanne onkaan.
        Homma hoitui hyvin sujuvasti, vaihtohyvitys ihan kohdallaan. Vaihtoautollani oli ajettu noin 150 tkm, nelivetoinen Euro5 2.0 turbo cittaridiesel. Auto oli jo etukäteen varattu, kun kauppa vähän venyi yllättävästä syystä, joka ei liittynyt itse kaupantekoon. Uusi autonikin oli ’hyllytavarana’ liikkeessä eli myyntiesittelyautona eli sain sen liikkeestä heti eikä tarvinnut odottaa.

        En tiedä mitä aiot kertoa omasta kokemuksestasi, ei väliäkään. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kokemuksesi on olematon, jos sitäkään. Täällähän voi tietysti tarinoida mitä tahansa. Minulle riittää oma kokemukseni, joka oli hyvinkin hyvä ja vaivaton.

        Nettiauto tai muukaan netissä oleva ’kauppa’ ei kerro juuri mitään todellisesta tilanteesta. Vähän ehkä sinnepäin, mutta ei totuutta. Tämän kyllä sain kokea hyvin selvästi.
        Muuten ostin itsekin uuden autoni netistä ja kilpailutin monia liikkeitä antamillani uuden auton kriteereillä ja vaihtoautoni tiedoilla. Merkki ei kuulunut kriteereihin, käytännössä vain neliveto, automaattivaihde, diesel ja citymaasturi tai vastaava. Jokin tietty varustatasokaan ei ollut kriteerinä. Suljin pois myös ökyautot....

        Markkina vaan on muuttunut vuoden aikana selvästi, tarjonta on lisääntynyt (mm. halpa kruunu ja Saksan "dieselpelko"). Toisaalta kysyntää on vähemmän (polttoaineen hinta ja ehkä osittain myös mielikuvat). Tasoittuu varmasti aikanaan (esim. diesel halventunee kesään mentäessä) mutta tällä hetkellä kysynnän ja tarjonnan suhde näkyy kyllä autojen hinnoissa.


    • Omituistalogiikkaa

      Selvästi nyt autoliikenteen yhdeksi keskeiseksi ongelmaksi on noussut päästöt. Se ei tee hyvää perinteiselle polttomoottorikalustolle ja varsinkin bensaa käyttäville.

      Eiköhän pian keskustelu käynnisty siitäkin, miksi bensa-autoja valtiovalta tavallaan suosii, kun niiltä ei peritä käyttövoimaveroa. Hyvällä alulla se ainakin on viimeaikaisten polttoainehintojen käynnistämänä. Kaikkia muita voimanlähteitä käyttäviltä se peritään. Vaikka bensa-autojen päästöt ovat kaikkia muita vaihtoehtoja suurempia.
      Tässä ei ole oikein mitään logiikkaa, muuta kuin puhdas rahastus eikä sekään kovin fiksulla pohjalla. Rahastustakin ajatellen olisi järkevämpää periä käyttövoimavero nimenomaan bensa-autoilta, koska niitä on eniten liikenteessä.
      Siinähän yhdistyisivät mukavasti ympäristöhaittojen rahastaminen ja puhdas verokeräysrahastus

      • Realizm

        Maailman CO2-päästöistä 0.008% tulee suomalaisesta henkilöautoliikenteestä.


      • SiisMitä
        Realizm kirjoitti:

        Maailman CO2-päästöistä 0.008% tulee suomalaisesta henkilöautoliikenteestä.

        Niin, kaikesta muistakin maailman saasteista suomalaisten osuus on olematon. Niin olematon, että vaikka ne poistuisivat kokonaan, niin se ei näkyisi yhtään missään.
        Samahan koskee kaikilta osin muutenkin suomalaisia ja Suomea. Vaikka meidät poistettaisiin maapallolta, niin sekään ei näkyisi, tuntuisi, pelastaisi, parantaisi, heikentäisi tm yhtään mitenkään maapalloa tai ihmiskuntaa.

        Koska näin on, niin pitäisikö meidän sallia elää täällä kuin pellossa, välittämättä yhtään mistään?


      • Realizm

        Ei tässä pellossa ole eletty tähänkään asti. Mutta meidän kannattaa käyttää vähäiset voimavaramme asioihin joilla sasttaisi olla edes pientä merkitystä. Autojen romuttamisella ja salaatinsyönnillä emme saavuta mitään.


      • SiisMitä
        Realizm kirjoitti:

        Ei tässä pellossa ole eletty tähänkään asti. Mutta meidän kannattaa käyttää vähäiset voimavaramme asioihin joilla sasttaisi olla edes pientä merkitystä. Autojen romuttamisella ja salaatinsyönnillä emme saavuta mitään.

        Noinhan se on ja käsittääkseni Suomi toimiikin kokolailla noin. Ei ole eletty pellossa, vaan ihan järkevästi suurelta osin. Muutostakaan ei suuremmin tähän ole näköpiirissä jatkossakaan. Pientä säätöä kyllä on tarpeen tehdä jo pelkästään yleisen maailman mielipiteenkin vuoksi. Imagoasioita ei pidä aliarvioida. Suomen kohdalla huonolla ympäristöimagolla on suurempi haittavaikutus kuin autojen päästöillä ilmastomuutokseen.
        Vanhojen loppuunajettujen autoromujen poistuminen Suomen liikenteestä ei maailmaa muuta tippaakaan, hyötyä siitä on oikeastaan vain meille Suomessa asuville. .
        Salaatin syöminen ei haittaa ketään eikä mitään, päinvastoin jos kerran salaatista tykkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1552
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1502
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      224
      1236
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      326
      1085
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      166
      1064
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      309
      1024
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1016
    Aihe