Onko tämä ylityötä?

kyssäri0

Hei.

Tein normaalin työaikalain mukaisesti eräällä viikolla sen maksimimäärän töitä mitä lainmukaan pystyi, joka on 40h per viikko.

Otin kuitenkin kyseiselle viikolle tämän lisäksi vielä 4h kestävän työnantajan tarjoaman lisätyövuoron eli kyseessä on käsittääkseni lisätyö, mutta onko tuo 4h täten kuitenkin myös ylityötä?

2

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylityö

On ylityötä. Lisätyö on työtä, jota työntekijä tekee säännöllisen työaikansa ja pisimmän lainmukaisen säännöllisen työajan välisenä aikana. Pisin lainmukainen työaika on yleensä 8 tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa. Työehtosopimuksissa on yleensä sovittu lakia lyhyemmistä työajoista. Lyhyempi työaika saattaa perustua myös työpaikalla noudatettuun käytäntöön.
      https://www.minilex.fi/a/työaika-ja-lisätyö

• OnkoSeNiinYksinkertaista

Tässä lienee jotain merkitystä sillä, onko työ tehty työnantajan aloitteesta. Ainahan nuo työvuorot ovat työnantajan tarjoamia tai luvallistamia, mutta täyttävätkö lisätyövuorot aina lakipykälän kohdan "työnantajan aloitteesta".
        Jos työnantaja kysyy sinulta: "tekisitkö tämän ylimääräisen vuoron" varmasti täyttää pykälän, mutta jos työnantaja ilmoittaa ylimääräisistä töistä, joita halukkaat voivat ilmoittautua tekemään, niin täyttyykö pykälä enää silloin? Varsinkaan mikäli kyseessä on paikallinen sopimus, joka mahdollistaa tällaisen ylimääräisen työn tarjoamisen.
        Jos laki määrittäisi kaiken työajan ylittävän ylimääräisen työn ylityökorvattavaksi, ei paikallinen sopiminen olisi enää luvallista. Ei työaikapankkeja, ei mitään joustoja työntekijänkään aloitteesta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3704
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3385
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2671
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2348
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1839
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1729
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      183
      1704
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      384
      1427
    9. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1347
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1168
    Aihe