Kymenlaakson yösähkön mittaus

Maksaja

Sähkösopimukseni mukaan yösähkön pitäisi olla toiminnassa klo 22.00-07.00.
Mittaritauluni "kolahtaa" yösähkön mennessä päälle. Ihmeellistä kyllä, se ei tapahdu koskaan tasan klo 22, vaan jopa vasta klo 23.
Päiväsähkö menee kyllä päälle minuutilleen klo 07.00.
Mistä tässä on kysymys ja voiko sähkölasku olla oikein, ja miten yösähkön käyttöaikaa ohjataan, käsipelilläkö?

11

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kijuhygt

      Oletkos varma että kyseessä tariffin vaihtuminen vai vain se että yökuormat on ajastettu menemään päälle hieman eri aikoihin eri paikoissa virtapiikkien välttämiseksi.
      Käyppäs seuraavan kerran katsomassa mittarilta taríffin vaihtuminen -sen vaihtumista kun ei kuule.

    • porrastusta

      On kaksi eri asiaa, yötariffin mittauksen alkaminen ja se hetki kun yökuorma kytketään päälle.
      Jos ei tyydy sähköyhtiön ohjaukseen yölämmityksen ohjauksessa voi laittaa ihan oman kellon ohjaamaan yökuorma päälle tasan 22:00.

    • Anonyymi

      joskus ennen vanhaan ... kerrottiin sähkölaitoksen sopimuspapereissa jotain seuraavaa:
      edullisempaa yösähköä jaellaan kuluttajille klo 22:00 ja klo 07:00 välisenä aikana yhteensä seitsemän tunnin ajan.
      tässä kannattaa siis huomata, että klo 22-07 väli onkin kahdeksan tuntia, joten sähkölaitos voi naksauttaa yösähkötariffinsa päälle periaatteessa milloin vain tahtoo
      klo 22-23 välisenä aikana, jolloin halvempaa yösähköä ehtii vielä tulla kuluttajalle
      aamu klo 07:ään mennessä luvatun seitsemän tunnin ajan.
      ja tästä seuraa että: ei se yösähkötariffi välttämättä naksahda päälle aina tasan klo 22:00 vaan vasta joskus sen jälkeen

      • Kello 22 - 07 on kylläkin yhdeksän tuntia, ei kahdeksan.


    • Anonyymi

      PKS:n mitarit olivat aina talviajassa ennen etäluettavien mittarien tuloa, eli kesällä tariffin vaihto ei olut oikeassa ajassa. Etäluettava mittari näkyy vaihtavan kellon kesäaikaan automaattisesti.

      • Anonyymi

        Minulla on yösähkö ja vesivaraaja naksahtaa päälle iltaisin n. klo 22 jälkeen. Nyt kesällä ihmetyttää se että aamulla kuuluu sama naksahdus klo 8, kun varaaja kytkeytyy pois päältä sähkökuormalta. Käsittäisin että varaajani on siis termostaattiohjauksella klo 7-8 välisenä aikana, mitä sen ei pitäisi tehdä. Tällä palstalle puhutaan kuormanohjauksesta, mutta toimiiko se myös alasajonsuuntaan? Sähkö ei tietysti kulu jos varaajan veden lämpötila on yli lämmityksen käynnistymiseen asetetun asetusarvon, mutta asia häiritsee silti. Asian tietysti pitäisi korjautua kun kelloja siirretään syksyllä 1 h taaksepäin, silloinhan uutta aikaa klo 8 vastaa vanha aika klo 7.


    • Anonyymi

      Tässä on helposti epäselvää. Sähköyhtiöt saavat laittaa yösähkön päälle kunhan se laskuttaa sen minimituntimäärän yösähkötariffilla.

      Siis yösähkötariffi voi etäluettavassa mittarissa mennä päälle, mutta koska laitteet ovat vielä päivämoodissa niin ne ei aktivoidu. Vasta kun kuuluu se kontaktorin kolahdus niin yösähkölle laitetut laitteet menee päälle.

      Sähköyhtiöt sanoo, että kyllä he aloittaa/lopettaa yösähkötariffit oikeisiin aikoihin ja etäluettavat mittarit on oikeassa tariffissa.

      Helppoahan on myydä yösähköä kun laitteet ei ole päällä tai aamulla toimivatkin jo hetken päivätarifilla.

      Tähän auttaa vaan tuo erään kirjoittajan mainitsema oma kellokytkin. Itse senkin joutuu maksamaan.

      Kuluttaja ja kilpailuviranomaisia asia ei kiinnosta

      • Anonyymi

        Voiiii nyyh. Kyllä on vaikeaa.

        Tämä systeemi oli käytössä jo 80/90 -lukujen vaihteessa Vantaalla. Yösähköt arkipäivinä 22-07, mutta yösähkölämmitykset ohjattiin päälle vasta vähän 22 jälkeen. Etäluettavia mittareita ei ollut, mutta ohjaus tapahtui sähköverkon kautta lähetetyillä ns. verkkokäskyillä.

        Ei todellakaan ollut kello-ohjaus, koska lämmitykset (ei pelkästään varaajat, vaan kaikki lämmityslaitteet) pystyttiin käskyttämään pois päältä vaikka keskellä päivää. Tätä tapahtui mm. sähkökatkojen jälkeen. Vantaalla tuolloin ongelmia keskijänniteverkon kanssa ja katkot yleisiä. Eli sähkökatkon jälkeen odoteltiin tovi, ennen kuin lämmitykset (suorasähkölämmitykset ml.) napsahti päälle.

        Näin se oli suunniteltukin. Tuohon aikaa (suora)sähkölämmitystä myytiin just sillä idealla, että se toimii verkon "säätövoimana". Jos ylikuormitus uhkasi, voitaisiin eri alueilta vuoronperään katkaista lämmitys pariksi tunniksi, minä aikana talot eivät vielä kerkiä kylmentyä.

        joten... mitä vitun väliä sillä on, onko yösähköllä toimivat lämminvesivaraajat yms. ohjattuna päälle 7 vai 9 tuntia yön aikana, jos ao. varaajat joka tapauksessa keritään lataamaan täyteen yöllä? Onkin vaan ns. periaatekysymys ja siinäkin taustalla, ettei kiukuttelija edes ymmärrä, mistä on kyse, mutta periaatteen vuoksi pitää kiukutella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiiii nyyh. Kyllä on vaikeaa.

        Tämä systeemi oli käytössä jo 80/90 -lukujen vaihteessa Vantaalla. Yösähköt arkipäivinä 22-07, mutta yösähkölämmitykset ohjattiin päälle vasta vähän 22 jälkeen. Etäluettavia mittareita ei ollut, mutta ohjaus tapahtui sähköverkon kautta lähetetyillä ns. verkkokäskyillä.

        Ei todellakaan ollut kello-ohjaus, koska lämmitykset (ei pelkästään varaajat, vaan kaikki lämmityslaitteet) pystyttiin käskyttämään pois päältä vaikka keskellä päivää. Tätä tapahtui mm. sähkökatkojen jälkeen. Vantaalla tuolloin ongelmia keskijänniteverkon kanssa ja katkot yleisiä. Eli sähkökatkon jälkeen odoteltiin tovi, ennen kuin lämmitykset (suorasähkölämmitykset ml.) napsahti päälle.

        Näin se oli suunniteltukin. Tuohon aikaa (suora)sähkölämmitystä myytiin just sillä idealla, että se toimii verkon "säätövoimana". Jos ylikuormitus uhkasi, voitaisiin eri alueilta vuoronperään katkaista lämmitys pariksi tunniksi, minä aikana talot eivät vielä kerkiä kylmentyä.

        joten... mitä vitun väliä sillä on, onko yösähköllä toimivat lämminvesivaraajat yms. ohjattuna päälle 7 vai 9 tuntia yön aikana, jos ao. varaajat joka tapauksessa keritään lataamaan täyteen yöllä? Onkin vaan ns. periaatekysymys ja siinäkin taustalla, ettei kiukuttelija edes ymmärrä, mistä on kyse, mutta periaatteen vuoksi pitää kiukutella.

        Noissa systeemeissä oli useampia kytkentäryhmiä joka ei ollut aluettainen päällekytkentä hetken virtapiikkien välttämiseksi - olis voinut muuntajilta/ jakokaapeilta sulakkeet paukkua jos kaikki kuormat täsmälleen samaan aikaan päälle olisivat kytkeytyneet kaikissa samojen takana olevissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa systeemeissä oli useampia kytkentäryhmiä joka ei ollut aluettainen päällekytkentä hetken virtapiikkien välttämiseksi - olis voinut muuntajilta/ jakokaapeilta sulakkeet paukkua jos kaikki kuormat täsmälleen samaan aikaan päälle olisivat kytkeytyneet kaikissa samojen takana olevissa.

        Kommenttina tähän...."joten... mitä vitun väliä sillä on, onko yösähköllä toimivat lämminvesivaraajat yms. ohjattuna päälle 7 vai 9 tuntia yön aikana"

        Vesivaraaja tietysti kerkeää lataamaan itsensä täytteen noin tunnissa heti silloin klo 22-23. Mutta varaaja jäähtyy yön aikana, varsinkin jos se on autotallissa jossa ei pidetä kuin 0... 5 astetta talvella. Lisäksi kun aamulla tehdään aamupesut koko perheelle klo 6-7, lämmintä käyttövettä kuluu jonkin verran. Jos käyttöveden lämpötila laskee hystereesin verran asetusarvosta, varaajan sähkölämmitys käynnistyy. Jos järjestelmän ohjaus on sellainen, että varaajalla on käyntilupa klo 8 asti riippumatta siitä miten sähjötariffin ohjaus menee, kuluttaja maksaa väliltä 07...08 kalliimpaa hintaa. Minun tapauksessa yö- ja päiväsähkön todellinen hintaero on 33 %, mikä tarkoittaa että sähköyhtiö laskuttaa 3 kW varaajalla 0,12 euroa enemmän joka päivä (siis jos varaaja käy täydellä teholla välillä 07...08). Tietenkään tälläiset olosuhteet eivät ole joka päivä ja talviaikanahan tuo ohjaus toimii ok. Ehkä siinä muutama euro tulee takkiin vuodessa. Pointti on siinä että kuluttaja ymmärtää asian ja toisaalta minua kiinnostaa voinko tehdä asialle jotain, ilman että tilaan sähköasentajaa joka tekee arvaten satojen eurojen muutoksia sähkökeskukseen.

        Minun talossa ei käytetä suorasähköä lämmityksessä muuhun kuin suihkun lattian lämmittämisen. Ilmalämpöpumput ja takka hoitaa muun lämmityksen ja ainakin -26 ulkolämpötilassa teho on vielä vielä riittänyt.

        Minun varaajallani rupaa olemaan jo ikää, joten vaihto on kohta edessä. Mietin onko nykyaikaisiin sähkövaraajiin saatavilla esim. wifi ohjauksia, jolla voisin ohjata varaajaan esim. nostamaan lämpötilan aamulla klo 06...07 normaalia korkeammaksi, jotta kuumaa vettä on pidenpään päivällä saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttina tähän...."joten... mitä vitun väliä sillä on, onko yösähköllä toimivat lämminvesivaraajat yms. ohjattuna päälle 7 vai 9 tuntia yön aikana"

        Vesivaraaja tietysti kerkeää lataamaan itsensä täytteen noin tunnissa heti silloin klo 22-23. Mutta varaaja jäähtyy yön aikana, varsinkin jos se on autotallissa jossa ei pidetä kuin 0... 5 astetta talvella. Lisäksi kun aamulla tehdään aamupesut koko perheelle klo 6-7, lämmintä käyttövettä kuluu jonkin verran. Jos käyttöveden lämpötila laskee hystereesin verran asetusarvosta, varaajan sähkölämmitys käynnistyy. Jos järjestelmän ohjaus on sellainen, että varaajalla on käyntilupa klo 8 asti riippumatta siitä miten sähjötariffin ohjaus menee, kuluttaja maksaa väliltä 07...08 kalliimpaa hintaa. Minun tapauksessa yö- ja päiväsähkön todellinen hintaero on 33 %, mikä tarkoittaa että sähköyhtiö laskuttaa 3 kW varaajalla 0,12 euroa enemmän joka päivä (siis jos varaaja käy täydellä teholla välillä 07...08). Tietenkään tälläiset olosuhteet eivät ole joka päivä ja talviaikanahan tuo ohjaus toimii ok. Ehkä siinä muutama euro tulee takkiin vuodessa. Pointti on siinä että kuluttaja ymmärtää asian ja toisaalta minua kiinnostaa voinko tehdä asialle jotain, ilman että tilaan sähköasentajaa joka tekee arvaten satojen eurojen muutoksia sähkökeskukseen.

        Minun talossa ei käytetä suorasähköä lämmityksessä muuhun kuin suihkun lattian lämmittämisen. Ilmalämpöpumput ja takka hoitaa muun lämmityksen ja ainakin -26 ulkolämpötilassa teho on vielä vielä riittänyt.

        Minun varaajallani rupaa olemaan jo ikää, joten vaihto on kohta edessä. Mietin onko nykyaikaisiin sähkövaraajiin saatavilla esim. wifi ohjauksia, jolla voisin ohjata varaajaan esim. nostamaan lämpötilan aamulla klo 06...07 normaalia korkeammaksi, jotta kuumaa vettä on pidenpään päivällä saatavilla.

        Onko teillä kenelläkään sattunut samaa : Siirtolaskun ja energialaskun kWh't olivat erilaiset vajaan vuoden ajan. On kuukausilaskutus , laskunkatkot olivat tasan samoja. Kumpikaan firma ei osannut/halunnut todistaa numeroitaan oikein oleviksi. Eroja oli 10 kuukauden ajan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe