Raamatulliset symbolit?

Mitkä symbolit ovat Raamatullisia?

Menora ja soofar ovat Raamatullisia, mutta onko heksagrammi? Entä mistä tulee joulukoristeet kuten joulukello? Joulupallo ja joulukuusi ovat pakanallisia.

46

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että ovatko joulunkello-koristeet pakanallisia? Kauniita joulunkello-ikkunakoristeita (Plauerin pitsiä) olisi nyt Klingelillä tarjouksessa. En ole löytänyt yllä olevista (poistetuista) linkeistäkään mitään, mikä liittyisi kelloihin.

      • Minulle tulee kellosta mieleen kirkonkello, joka kutsuu Jumalanpalvelukseen. Ei siis mitään pakanallista.:)


      • Rakastettu

        Ennenvanhaan pelättiin kauheasti pahoja henkiä ja niitä ajettiin pois keinolla jos toisellakin.
        Uskottiin, että kauhea metelin pitäminen karkottaisi ne. Siksi kirkkoihin rakennettiin kellotorneja, joihin laitettiin mahdollisimman kovaäänisiä kelloja. Niitä soitettiin aina kirkkoon kokoontumisen edellä, että pahat henget pysyisivät loitommalla edes kirkonmenojen ajan. Siitä sitten ihmisille tuli ajatus, että ne soivat kutsuakseen kansaa kirkkoon kauempaakin. Niiden äänihän kuului peninkulmien päähän.
        Kellot ovat siis muodostuneet symboleiksi jumalanpalveluksesta ja joululaulun "Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..." myötä ne tuovat ihmisille muistoja joulukirkosta ja sen tunnelmasta.
        Ja ovathan ne kauniita, kieltämättä.
        Mutta mitään syvällistä hengellistä sanomaa niillä ei ole.
        Pahoista hengistä päästään eroon vain Jumalan hengen avulla, ei ihmisvoimin.

        Samaan sarjaan kuuluvat nämä uudenvuoden ilotulituksetkin: paljon meteliä, paukettea, savua ja valoa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että juuri nyt pahat henget ovat riemuissaan.


      • Rakastettu kirjoitti:

        Ennenvanhaan pelättiin kauheasti pahoja henkiä ja niitä ajettiin pois keinolla jos toisellakin.
        Uskottiin, että kauhea metelin pitäminen karkottaisi ne. Siksi kirkkoihin rakennettiin kellotorneja, joihin laitettiin mahdollisimman kovaäänisiä kelloja. Niitä soitettiin aina kirkkoon kokoontumisen edellä, että pahat henget pysyisivät loitommalla edes kirkonmenojen ajan. Siitä sitten ihmisille tuli ajatus, että ne soivat kutsuakseen kansaa kirkkoon kauempaakin. Niiden äänihän kuului peninkulmien päähän.
        Kellot ovat siis muodostuneet symboleiksi jumalanpalveluksesta ja joululaulun "Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..." myötä ne tuovat ihmisille muistoja joulukirkosta ja sen tunnelmasta.
        Ja ovathan ne kauniita, kieltämättä.
        Mutta mitään syvällistä hengellistä sanomaa niillä ei ole.
        Pahoista hengistä päästään eroon vain Jumalan hengen avulla, ei ihmisvoimin.

        Samaan sarjaan kuuluvat nämä uudenvuoden ilotulituksetkin: paljon meteliä, paukettea, savua ja valoa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että juuri nyt pahat henget ovat riemuissaan.

        Niinpä tietenkin. Niissä ei kuitenkaan ole mitään sellaista pakanaperinnettä, että niitä ei voisi käyttää. Onhan vellikellokin, jolla on kutsuttu syömään ihmisiä. Mutta entä kulkunen?


      • Anonyymi
        Rakastettu kirjoitti:

        Ennenvanhaan pelättiin kauheasti pahoja henkiä ja niitä ajettiin pois keinolla jos toisellakin.
        Uskottiin, että kauhea metelin pitäminen karkottaisi ne. Siksi kirkkoihin rakennettiin kellotorneja, joihin laitettiin mahdollisimman kovaäänisiä kelloja. Niitä soitettiin aina kirkkoon kokoontumisen edellä, että pahat henget pysyisivät loitommalla edes kirkonmenojen ajan. Siitä sitten ihmisille tuli ajatus, että ne soivat kutsuakseen kansaa kirkkoon kauempaakin. Niiden äänihän kuului peninkulmien päähän.
        Kellot ovat siis muodostuneet symboleiksi jumalanpalveluksesta ja joululaulun "Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..." myötä ne tuovat ihmisille muistoja joulukirkosta ja sen tunnelmasta.
        Ja ovathan ne kauniita, kieltämättä.
        Mutta mitään syvällistä hengellistä sanomaa niillä ei ole.
        Pahoista hengistä päästään eroon vain Jumalan hengen avulla, ei ihmisvoimin.

        Samaan sarjaan kuuluvat nämä uudenvuoden ilotulituksetkin: paljon meteliä, paukettea, savua ja valoa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että juuri nyt pahat henget ovat riemuissaan.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15510946/raamatulliset-symbolit
        Kalan symbolin alkuperä


      • Anonyymi
        Rakastettu kirjoitti:

        Ennenvanhaan pelättiin kauheasti pahoja henkiä ja niitä ajettiin pois keinolla jos toisellakin.
        Uskottiin, että kauhea metelin pitäminen karkottaisi ne. Siksi kirkkoihin rakennettiin kellotorneja, joihin laitettiin mahdollisimman kovaäänisiä kelloja. Niitä soitettiin aina kirkkoon kokoontumisen edellä, että pahat henget pysyisivät loitommalla edes kirkonmenojen ajan. Siitä sitten ihmisille tuli ajatus, että ne soivat kutsuakseen kansaa kirkkoon kauempaakin. Niiden äänihän kuului peninkulmien päähän.
        Kellot ovat siis muodostuneet symboleiksi jumalanpalveluksesta ja joululaulun "Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..." myötä ne tuovat ihmisille muistoja joulukirkosta ja sen tunnelmasta.
        Ja ovathan ne kauniita, kieltämättä.
        Mutta mitään syvällistä hengellistä sanomaa niillä ei ole.
        Pahoista hengistä päästään eroon vain Jumalan hengen avulla, ei ihmisvoimin.

        Samaan sarjaan kuuluvat nämä uudenvuoden ilotulituksetkin: paljon meteliä, paukettea, savua ja valoa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että juuri nyt pahat henget ovat riemuissaan.

        kala symbolin alkuperä
        http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2014/12/astro-teologia-osa-3-aikakausien.html


      • Anonyymi
        Rakastettu kirjoitti:

        Ennenvanhaan pelättiin kauheasti pahoja henkiä ja niitä ajettiin pois keinolla jos toisellakin.
        Uskottiin, että kauhea metelin pitäminen karkottaisi ne. Siksi kirkkoihin rakennettiin kellotorneja, joihin laitettiin mahdollisimman kovaäänisiä kelloja. Niitä soitettiin aina kirkkoon kokoontumisen edellä, että pahat henget pysyisivät loitommalla edes kirkonmenojen ajan. Siitä sitten ihmisille tuli ajatus, että ne soivat kutsuakseen kansaa kirkkoon kauempaakin. Niiden äänihän kuului peninkulmien päähän.
        Kellot ovat siis muodostuneet symboleiksi jumalanpalveluksesta ja joululaulun "Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..." myötä ne tuovat ihmisille muistoja joulukirkosta ja sen tunnelmasta.
        Ja ovathan ne kauniita, kieltämättä.
        Mutta mitään syvällistä hengellistä sanomaa niillä ei ole.
        Pahoista hengistä päästään eroon vain Jumalan hengen avulla, ei ihmisvoimin.

        Samaan sarjaan kuuluvat nämä uudenvuoden ilotulituksetkin: paljon meteliä, paukettea, savua ja valoa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että juuri nyt pahat henget ovat riemuissaan.

        Jeesus ei myös kertonut ihan kaikkea, koska häntä ei olisi ymmärretty oikein. Raamatussa (Johannes 16 - Raamattu 1992 (KR92) - RAAMATTU.FI)
        on teksti, jossa sanotaan:

        ”Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan”.

        Eli tieto tuotiin eri kansoille eri aikoina sen mukaan, mitä ihmiset juuri sillä hetkellä pystyisivät omaksumaan.
        c


      • Anonyymi
        Rakastettu kirjoitti:

        Ennenvanhaan pelättiin kauheasti pahoja henkiä ja niitä ajettiin pois keinolla jos toisellakin.
        Uskottiin, että kauhea metelin pitäminen karkottaisi ne. Siksi kirkkoihin rakennettiin kellotorneja, joihin laitettiin mahdollisimman kovaäänisiä kelloja. Niitä soitettiin aina kirkkoon kokoontumisen edellä, että pahat henget pysyisivät loitommalla edes kirkonmenojen ajan. Siitä sitten ihmisille tuli ajatus, että ne soivat kutsuakseen kansaa kirkkoon kauempaakin. Niiden äänihän kuului peninkulmien päähän.
        Kellot ovat siis muodostuneet symboleiksi jumalanpalveluksesta ja joululaulun "Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..." myötä ne tuovat ihmisille muistoja joulukirkosta ja sen tunnelmasta.
        Ja ovathan ne kauniita, kieltämättä.
        Mutta mitään syvällistä hengellistä sanomaa niillä ei ole.
        Pahoista hengistä päästään eroon vain Jumalan hengen avulla, ei ihmisvoimin.

        Samaan sarjaan kuuluvat nämä uudenvuoden ilotulituksetkin: paljon meteliä, paukettea, savua ja valoa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että juuri nyt pahat henget ovat riemuissaan.

        Jeesus ei myös kertonut ihan kaikkea, koska häntä ei olisi ymmärretty oikein. Raamatussa (Johannes 16 - Raamattu 1992 (KR92) - RAAMATTU.FI)
        on teksti, jossa sanotaan:

        ”Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan”.

        Eli tieto tuotiin eri kansoille eri aikoina sen mukaan, mitä ihmiset juuri sillä hetkellä pystyisivät omaksumaan.


        s


    • Entä oveen laitettava kranssi? Onko siinä mitään pakanallista?

    • Entäpä joulupallot? Ne kuvaavat aurinkoa, vai miten se olikaan? Miten siniset pallot koristeena? Entäpä pääsiäismunat? Ne kuvaavat hedelmällisyyttä. Mutta kun kaikki on syntynyt keväällä. Linnuilla on tuolloin munia. Taivaan ja maan Luoja, Jeshua syntyi myös keväällä. Koko luomakunta todistaa Jeshuasta. Totta kait koko luomakunta uudistuu, kun Jumala syntyi. En tiedä miten suhtaudun pääsiäismuniin. Pidän niitä merkkinä luomakunnan uudistumisesta enemmän kuin merkkinä hedelmällisyydestä. Miten te suhtaudutte asiaan?

      • "Miten te suhtaudutte asiaan?"

        Mietin, että missä kuplassa oikein elät? Eikö sinulla todellakaan ole mitään tärkeämpiä asioita elämässäsi mietittävänä...

        Eikö yksikään messiaaninen rabbi ole tehnyt videota kyseisistä symboleista, jossa kertoisi sinulle oikeat vastaukset?


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Miten te suhtaudutte asiaan?"

        Mietin, että missä kuplassa oikein elät? Eikö sinulla todellakaan ole mitään tärkeämpiä asioita elämässäsi mietittävänä...

        Eikö yksikään messiaaninen rabbi ole tehnyt videota kyseisistä symboleista, jossa kertoisi sinulle oikeat vastaukset?

        Tietenkin minulle on tärkeää tietää, että mitä perinteitä jätän esim. lapsilleni perinnöksi. Haluaisin vain Raamatullisia perinteitä. Vietän pasuunansoiton juhlaa, tosin en tiedä mitä koristeita laittaisin. Ehkä siihen ei kuulu koristeita. Vietän myös suurta sovintopäivää. Silloin ei tarvita koristeita, vaan kyse on tosi vakavasta juhlasta. Sitten tuo iloinen lehtimajan juhla lehtimajoineen. Olen laittanut myös joulukoristeita, kuten palloja yms. Silloin kun luulin, että Jeesus oli syntynyt lehtimajan juhlan aikaan, laitoin myös seimet. Lauloin myös joululauluja, jotka kertoivat Jeesuksen syntymästä korvaten joulu-sanan juhla-sanalla (lapset eivät tykkää siitä, että korjaan nuottikirjoihin sanoja, menee kuulemma halut soittaa koko kappaletta). Vietän hanukkaa, jolloin jaan ainakin itselleni lahjoja. Lapset haluavat lahjat jouluna. Tästä johtuukin, että vietän joulua jotenkin, tosin vain tonttujuhlana. Puurimia en osaa oikein viettää (täytyy etsiä joitakin valaisevia videoita). Nyt alan viettämään Nisan kuun 1. päivää uudenvuoden päivänä, jolloin laitan joulutähden ikkunaan ja seimen (koska Jeesus syntyi silloin). Saatan laulaa joululauluja, jotka kertovat Jeesuksen syntymästä. Laitan myös kaikki munat (joita ollaan lasten kanssa askarreltu), pajunoksat ja puputkin ehkä. Sitten onkin pääsiäisen aika. Happamattoman leivän juhlana ja pääsiäisenä en varmaankaan laita mitään uutta, sillä silloin Jeesus kuoli ja haudattiin. Tuolloin aletaan laskemaan omeria eli 50 päivää helluntaihin. Siihen meillä on 50-päiväinen kalenteri (kaksikin), jossa jokaisessa lokerossa on joku kiva ylläri. Ensisadon juhlana Jeesus nousi ylös kuolleista. Tämä on iloinen juhla. Nyt on aika alkaa jo suunnittelemaan ensi vuoden juhlia (Raamatullinen kalenteri alkaa Nisan kuun alusta. Jeesuksen syntymä aloitti tietenkin myös Raamatullisen kalenterin.


    • Rakastettu

      Koska sinulla on netti, käytä sitä tiedonhakuun, sillä sitä on kyllä tarjolla yltäkyllin.
      En voi antaa sinulle linkkejä, mutta googlaa seuraavia hakusanoja: "Daavidin tähti" ja sieltä löytyy paljon sivustoja mm. heksagrammiin. Sitten voit katsoa "joulun historiaa", joka kertoo kaikenlaista kaikkien siihen liittyvien tapojen ja tavaroiden taustoista. Yksi valaiseva sivusto löytyy nimellä Onko kristillisyys tänä päivänä raamatullista. Antoisaa matkaa netin ihmeelliseen maailmaan!

      • Onko tuo mainitsemasi sivusto turvallinen, kun siinä joutuu lataamaan jotakin? Olen katsonut Daavidin tähdestä videoita ja sivustoja. Olen myös katsonut sivustoja joulun historiasta. Kummatkaan eivät ole siis Raamatullisia. Kuitenkin Israelin lipussa on Daavidin tähti, joten en voi pitää sitä pahana, vaikka heksagrammiin liittyykin paljon outoa mystiikkaa. En ole siitä kiinnostunut vähääkään. Samoin en ole kiinnostunut joulun pakanaperinteestä, mutta joulu on täällä Suomessa ollut koko minun muistini ajan kristillinen - ei siinä ole puhuttu mitään pakanajuttuja, vaan muisteltu Jeesuksen syntymää. Tietenkin on ikävää, että Jeesuksen syntymää ei muistella Jeesuksen oikeana syntymäpäivänä eli Nisan kuun alussa. Mutta kun siinäkin jotkut uskovat Jeesuksen syntyneen syksyllä. Tosin Jeesuksen syntymäpäivä ei sisälly Herran juhliin (joita meidän kuuluu viettää), vaikka Herra silloin syntyikin. Meidän kuuluu viettää niitä juhlia, jotka ovat merkityksellisiä meidän pelastumisemme kannalta. Tarkoitan sitä, että juhlat kertovat koko evankeliumin tai koko evankeliumi voidaan kerrata juhlien avulla. Tämä on suuri apu muistamisessa, jotta elämän tärkeimmät asiat eivät unohtuisi tämän maailman touhun keskellä.


    • Kaikki symbolit ovat enemmän tai vähemmän turhia. Esim. risti on kaunis symboli, mutta sille on vuosisatojen saatossa kertynyt valtava taakka, ja esim. juutalaisille se tuo mieleen lähinnä holokaustin.

      Miten ihmeessä heksagrammi voisi olla raamatullinen symboli?

      • Tilasin itselleni Kiinasta korun, jossa sydämen keskellä on Daavidin tähti. En pidä sitä pakanallisena. En myöskään pidä pakanallisena Daavidin tähteä, onhan se Israelin lipussakin.


      • Koska minä ainakin pidän kodin koristelemisesta, niin en mielelläni ostaisi suoraan pakanuudesta olevia koristeita. Kotia saa koristella, ja se on luonnekysymys. Minä koristelen kotia. Poltan kynttilöitä. Nyt tilasin alennusmyynnistä kauniita ikkunakoristeita, joissa on kelloja, kukkia, eläimiä yms. Aivan ihanan näköisiä ja odotan innolla niiden saapumista.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tilasin itselleni Kiinasta korun, jossa sydämen keskellä on Daavidin tähti. En pidä sitä pakanallisena. En myöskään pidä pakanallisena Daavidin tähteä, onhan se Israelin lipussakin.

        Niin, tuota noin, miten tämän asian sanoisi kauniisti, juutalaiset eivät ole kaikessa oikeassa, he ovat syntisiä ja erehtyväisiä aivain kuin mekin, heillä on lipussaan Daavidin tähti, symboli, josta ei kerrota missään kohtaa Raamattua. Menora ja soofar ovat Raamatullisia symboleja, Daavidin tähti ei ole, kukaan ei tiedä mistä Daavidin tähti on tullut. Minulla on navetassa viljakuivurin tornissa Daavidin tähti, joka loistaa kaukaa ohiajaville. Laitoin sen sinne vuonna 2013 kun kiinnostuin juutalaisuudesta ja seurasin kaikkia juutalaisten perinnäissääntöjä. Jossain vaiheessa minulla oli Daavidin tähti täällä kuvakkeenani. Sittemmin olen luopunut kaikista juutalaisten perinnäissäännöistä ja seuraan yksin Tooraa. Nykyään nikissäni on menora, joka on raamatullinen symboli. Daavidin tähti on vieläkin navettani tornissa, en ole sitä jaksanut vielä vaihtaa. Olkoon se siellä ja provosoikoon naapureita, kertokoon se rakkaudestani Israeliin. Mutta silti olen sitä mieltä, että Daavidin tähti ei ole raamatullinen symboli, se ei kerro mitään Toorasta, mutta onhan se juutalaisen kansan ja Israelin symboli edelleen. Wikipediasta voi lukea Daavidin tähdestä, ja jotkut väittävät, että se on alkujaan okkultistinen symboli. Siksi vierastan sitä nykyään.

        Toki kotiaan saa koristella, ei siinä ole mitään väärää. Olenhan minäkin koristellut navettani tornin Daavidin tähdellä. Mutta enkelin kuvat olen kaikki poistanut kodistani, kun rupesin miettimään, että mistä tiedän mikä enkeli kuvassa on, pimeyden enkeli vai valon enkeli?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Niin, tuota noin, miten tämän asian sanoisi kauniisti, juutalaiset eivät ole kaikessa oikeassa, he ovat syntisiä ja erehtyväisiä aivain kuin mekin, heillä on lipussaan Daavidin tähti, symboli, josta ei kerrota missään kohtaa Raamattua. Menora ja soofar ovat Raamatullisia symboleja, Daavidin tähti ei ole, kukaan ei tiedä mistä Daavidin tähti on tullut. Minulla on navetassa viljakuivurin tornissa Daavidin tähti, joka loistaa kaukaa ohiajaville. Laitoin sen sinne vuonna 2013 kun kiinnostuin juutalaisuudesta ja seurasin kaikkia juutalaisten perinnäissääntöjä. Jossain vaiheessa minulla oli Daavidin tähti täällä kuvakkeenani. Sittemmin olen luopunut kaikista juutalaisten perinnäissäännöistä ja seuraan yksin Tooraa. Nykyään nikissäni on menora, joka on raamatullinen symboli. Daavidin tähti on vieläkin navettani tornissa, en ole sitä jaksanut vielä vaihtaa. Olkoon se siellä ja provosoikoon naapureita, kertokoon se rakkaudestani Israeliin. Mutta silti olen sitä mieltä, että Daavidin tähti ei ole raamatullinen symboli, se ei kerro mitään Toorasta, mutta onhan se juutalaisen kansan ja Israelin symboli edelleen. Wikipediasta voi lukea Daavidin tähdestä, ja jotkut väittävät, että se on alkujaan okkultistinen symboli. Siksi vierastan sitä nykyään.

        Toki kotiaan saa koristella, ei siinä ole mitään väärää. Olenhan minäkin koristellut navettani tornin Daavidin tähdellä. Mutta enkelin kuvat olen kaikki poistanut kodistani, kun rupesin miettimään, että mistä tiedän mikä enkeli kuvassa on, pimeyden enkeli vai valon enkeli?

        Minulla oli suosittu suojelusenkeli taulu, se lensi suoraan roskikseen. Sen jälkeen tuntui hyvältä, ja uskon tehneeni oikein.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Niin, tuota noin, miten tämän asian sanoisi kauniisti, juutalaiset eivät ole kaikessa oikeassa, he ovat syntisiä ja erehtyväisiä aivain kuin mekin, heillä on lipussaan Daavidin tähti, symboli, josta ei kerrota missään kohtaa Raamattua. Menora ja soofar ovat Raamatullisia symboleja, Daavidin tähti ei ole, kukaan ei tiedä mistä Daavidin tähti on tullut. Minulla on navetassa viljakuivurin tornissa Daavidin tähti, joka loistaa kaukaa ohiajaville. Laitoin sen sinne vuonna 2013 kun kiinnostuin juutalaisuudesta ja seurasin kaikkia juutalaisten perinnäissääntöjä. Jossain vaiheessa minulla oli Daavidin tähti täällä kuvakkeenani. Sittemmin olen luopunut kaikista juutalaisten perinnäissäännöistä ja seuraan yksin Tooraa. Nykyään nikissäni on menora, joka on raamatullinen symboli. Daavidin tähti on vieläkin navettani tornissa, en ole sitä jaksanut vielä vaihtaa. Olkoon se siellä ja provosoikoon naapureita, kertokoon se rakkaudestani Israeliin. Mutta silti olen sitä mieltä, että Daavidin tähti ei ole raamatullinen symboli, se ei kerro mitään Toorasta, mutta onhan se juutalaisen kansan ja Israelin symboli edelleen. Wikipediasta voi lukea Daavidin tähdestä, ja jotkut väittävät, että se on alkujaan okkultistinen symboli. Siksi vierastan sitä nykyään.

        Toki kotiaan saa koristella, ei siinä ole mitään väärää. Olenhan minäkin koristellut navettani tornin Daavidin tähdellä. Mutta enkelin kuvat olen kaikki poistanut kodistani, kun rupesin miettimään, että mistä tiedän mikä enkeli kuvassa on, pimeyden enkeli vai valon enkeli?

        Olen myös lukenut Daavidin tähdestä yhtä jos toista. No, joka tapauksessa pidän tähdestä, koska rakastan Israelia - en palvo kuitenkaan tähteä. Olen tehnyt itselleni selväksi, että voin pitää korua, mutta joitakin tähti-aiheisia juttuja olen lahjoitellut ystävilleni (kohtuus kaikessa).


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Minulla oli suosittu suojelusenkeli taulu, se lensi suoraan roskikseen. Sen jälkeen tuntui hyvältä, ja uskon tehneeni oikein.

        Minä olen myös miettinyt enkeli-aiheisia koristeita. Tiedän, että enkelit eivät ole lapsia, niin kuin monissa koristeissa. Enkeli-aiheisia tauluja minulla ei ole enää, mutta ei siksi, etten pitäisi enkeleistä. Olen tehnyt lasteni kanssa enkeli-koristeita, jotka aion säästää. Ne ovat kauniita - tulee mieleen 3:sta enkelistä 3:n enkelin sanoma. Laitan ne esille Nisan kuun alussa, ja saavat olla kevään juhlien aikaan esillä.

        Sain kerran erään taulun, jossa oli lapsi rukoilemassa taulua, jossa oli madonna-aihe. Tämä ärsytti sen verran, että poistin tuon madonna taulun (poistaminen onnistui niin hyvin, ettei siitä jäänyt mitään jälkeä edes!). Sen jälkeen taulu oli mieluinen, sillä lapsi rukoisi siinä Jumalaa.

        Olen miettinyt perinteisiä joulutähtiä, joissa valo, että ne olisivat sopivia myös Nisan kuun alussa. Ne kertovat, kuinka tähti ohjasi itämaan tietäjiä Jeesus-lapsen luo. Samoin aion laittaa seimen Nisan kuun alussa, ja se saa olla koko juhla-ajan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Minulla oli suosittu suojelusenkeli taulu, se lensi suoraan roskikseen. Sen jälkeen tuntui hyvältä, ja uskon tehneeni oikein.

        "Mutta enkelin kuvat olen kaikki poistanut kodistani, kun rupesin miettimään, mistä tiedän mikä enkeli kuvassa on, pimeyden enkeli vai valon enkeli?

        Oliko tämä samalla hienovarainen vihjaus Yksi_uskon profiilikuvasta, jonka mustanpuhuvista silmistä saattaa tulla mieleen ensiksi mainittu enkelityyppi?


      • Petri.Helsinki kirjoitti:

        "Mutta enkelin kuvat olen kaikki poistanut kodistani, kun rupesin miettimään, mistä tiedän mikä enkeli kuvassa on, pimeyden enkeli vai valon enkeli?

        Oliko tämä samalla hienovarainen vihjaus Yksi_uskon profiilikuvasta, jonka mustanpuhuvista silmistä saattaa tulla mieleen ensiksi mainittu enkelityyppi?

        Minä en harrasta hienovaraisia vihjauksia vaan sanon asiat suoraan.


      • merkityt
        Yksi_usko kirjoitti:

        Tilasin itselleni Kiinasta korun, jossa sydämen keskellä on Daavidin tähti. En pidä sitä pakanallisena. En myöskään pidä pakanallisena Daavidin tähteä, onhan se Israelin lipussakin.

        "Tilasin itselleni Kiinasta korun, jossa sydämen keskellä on Daavidin tähti. En pidä sitä pakanallisena. En myöskään pidä pakanallisena Daavidin tähteä, onhan se Israelin lipussakin."
        https://www.linnunrata.org/israel/daavidin-tahti.php


      • merkityt

        "Kun tätä ns. Daavidin tähteä katsotaan tarkemmin, siinä voi huomata jotain hämmästyttävää. Siinä on kuusi sakaran kärkeä, siinä on kuusi sakaroissa olevaa tasasivuista kolmiota ja keskellä kuusikulmio (hexagon)."


      • merkityt kirjoitti:

        "Tilasin itselleni Kiinasta korun, jossa sydämen keskellä on Daavidin tähti. En pidä sitä pakanallisena. En myöskään pidä pakanallisena Daavidin tähteä, onhan se Israelin lipussakin."
        https://www.linnunrata.org/israel/daavidin-tahti.php

        Mielenkiintoinen artikkeli. Näyttää siltä, että paholainen on ehtinyt ensin "tähden" kimppuun. Jonathan Cahn kertoo yhdessä videossaan, että tähti muodostuu kahdesta elementistä. Kun Israelilaiset sivelivät Egyptissä verta ovenpieliin, joka pelasti heidät. He laittoivat Jumalan käskyn mukaan veren kaarmin yläosaan ja molemmille sivuille. Tästä muodostuu kolmio. Kun Jeesus ristiinnaulittiin, niin Hänen kätensä ja jalkansa naulattiin ristiin. Näistä käsien ja jalkojen verestä muodostuu jälleen kolmio, mutta toiseen suuntaan. Kun nämä kaksi laitetaan päällekkäin, muodostuu Daavidin tähti. Tämän paholainen on siis tiennyt, koska tähti on monissa pakanakulttuureissa edustettuna niin runsaana.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Mielenkiintoinen artikkeli. Näyttää siltä, että paholainen on ehtinyt ensin "tähden" kimppuun. Jonathan Cahn kertoo yhdessä videossaan, että tähti muodostuu kahdesta elementistä. Kun Israelilaiset sivelivät Egyptissä verta ovenpieliin, joka pelasti heidät. He laittoivat Jumalan käskyn mukaan veren kaarmin yläosaan ja molemmille sivuille. Tästä muodostuu kolmio. Kun Jeesus ristiinnaulittiin, niin Hänen kätensä ja jalkansa naulattiin ristiin. Näistä käsien ja jalkojen verestä muodostuu jälleen kolmio, mutta toiseen suuntaan. Kun nämä kaksi laitetaan päällekkäin, muodostuu Daavidin tähti. Tämän paholainen on siis tiennyt, koska tähti on monissa pakanakulttuureissa edustettuna niin runsaana.

        On muitakin paholaisen väärennöksiä, jotka ovat ilmaantuneet jopa ennen alkuperäistä?

        Lainaan Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, syksyn juhlat seuraavan kohdan (kohdsta "Joulun alkuperä").

        "Väärentäjä ei voi koskaan tehdä aitoa seteliä. Jos hänen setelinsä olisi omaperäisesti suunniteltu, se ei olisi aito seteli, eikä sillä voisi huijata ihmisiä. Väärentäjät haluavat huijata, ja se onnistuu vain alkuperäistä kopioimalla. Siten väärennöksen ilmaantuminen osoittaa, että alkuperäinen on olemassa jossakin.
        Ajatukset tuomiopäivästä ja ylösnousseesta, pelastavasta Jumalan Pojasta ovat Kaikkivaltiaan alkuperäisiä ajatuksia, jotka saatana, väärentäjien päällikkö, on kopioinut.
        Saatanan väärennökset saattavat jopa ilmaantua ensin, koska hän tuntee JHWH:n suunnitelmat. Siten babylonialainen tuomiopäivä ja pakanallinen auringonjumala voivat esiintyä ennen todellisten ilmaantumista maan päälle. Se, että väärennös ilmestyy ensin, kääntää tehokkaasti huomion pois alkuperäisestä!..."


    • Huomasin juuri, että minulla on menora kotona, jonka juuressa on Daavidin tähti. Olkoon se siellä, olkoon se juutalaisen kansan symboli, vaikka sitä ei Raamatussa mainitakaan. Mutta kaikki enkelin kuvat kehoitan heittämään suoraan roskikseen, Saatana tekeentyy valkeuden enkeliksi, etkä sinä voi tietää minkä enkelin kuvalla sinä kaunistat kotiasi.

      • <<etkä sinä voi tietää minkä enkelin kuvalla sinä kaunistat kotiasi.>>

        Tiedän minä.


      • kerettiläinen.ei-kirj


      • kerettiläinen.ei-kirj
        Yksi_usko kirjoitti:

        Ei siinä puhuttu enkeleistä.

        Ei puhuttu enkeleistä, ei...

        Mutta tuo tutkimuksen tulos ja kuvaus sopii kuin nappi silmään sinuun, kun julistat täällä ehdotonta "totuutta" ja "tietoa" asioista, joita ei voida tietää tai joita et ole itsekään ymmärtänyt.

        Keksit myös aivan omia merkityksiä sanoille, sekä olet täysin kritiikitön noiden netistä poimimiesi videoiden suhteen. Kunhan niissä puhuu vain joku messiaaninen juutalainen, niin "tottahan" sen täytyy olla.

        http://www.tervettaskeptisyytta.net/niin-tietamaton-etta-luulee-tietavansa/

        "Tutkijoiden päätelmä oli (vapaasti suomentaen):

        “Ihmiset, joilta puuttuu tieto tai viisaus suoriutua hyvin, ovat usein tietämättömiä siitä. Sama epäpätevyys, joka saa heidät tekemään vääriä valintoja, on siis se sama joka estää heitä tunnistamasta pätevyyttä – olipa se heidän omansa tai jonkun muun”

        Dunning ja Kruger julkaisivat työnsä otsikolla: “Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments” ja sen jälkeen tulos on varmennettu muiden tutkijoiden toimesta moneen kertaan. Kirjallisuuteen onkin vakiintunut termi Dunning-Kruger-efekti (DKE), jossa ilmiön kuvaus voidaan typistää kansanomaisesti sanomalla: on aiheesta niin pihalla, että luulee tietävänsä siitä jotain.

        Huomattavaa on, että oman tietämyksen kokemus voi olla D-K:n huipulla korkeammalla kuin jopa oikealla asiantuntijalla. Toinen, ja vielä tärkeämpi seikka, on se ettei DKE:ssä ole kyse tietämättömyydestä; kyse on tietämyksen illuusiosta. David Dunningin johtamassa jatkotutkimuksessa hiljattain havaittiin, että illuusio omasta asiantuntijuudesta johtaa lopulta jopa siihen, että ihminen luulee tietävänsä täysin mahdottomia ja keksittyjä asioita. Kun tietoa oikeasti karttuu enemmän, ihminen alkaa hahmottaa tietämyksensä rajoja ja tulee tietoiseksi siitä että on olemassa vielä paljon mitä hän ei tiedä.

        Dunningin ja Krugerin alkuperäinen tutkimustulos herättää pari pysäyttävää ajatusta: mitä jos kaikissa asioissa kaikkein epäpätevin 25% ihmisistä arvioi oman osaamisensa kaikkein eniten överiksi? Toisaalta: mitä jos tämä tietämättömin neljännes on myös epäpätevyydestään johtuen kykenemätön tunnistamaan aitoja asiantuntijoita? Tähän kun vielä lisätään internet ja erilaiset sosiaaliset mediat, voidaan ajatella että tässä pohjimmaisessa neljänneksessä on myös paljon niitä, jotka eivät arkaile tuoda omaa tietämystään esiin."


      • kerettiläinen.ei-kirj kirjoitti:

        Ei puhuttu enkeleistä, ei...

        Mutta tuo tutkimuksen tulos ja kuvaus sopii kuin nappi silmään sinuun, kun julistat täällä ehdotonta "totuutta" ja "tietoa" asioista, joita ei voida tietää tai joita et ole itsekään ymmärtänyt.

        Keksit myös aivan omia merkityksiä sanoille, sekä olet täysin kritiikitön noiden netistä poimimiesi videoiden suhteen. Kunhan niissä puhuu vain joku messiaaninen juutalainen, niin "tottahan" sen täytyy olla.

        http://www.tervettaskeptisyytta.net/niin-tietamaton-etta-luulee-tietavansa/

        "Tutkijoiden päätelmä oli (vapaasti suomentaen):

        “Ihmiset, joilta puuttuu tieto tai viisaus suoriutua hyvin, ovat usein tietämättömiä siitä. Sama epäpätevyys, joka saa heidät tekemään vääriä valintoja, on siis se sama joka estää heitä tunnistamasta pätevyyttä – olipa se heidän omansa tai jonkun muun”

        Dunning ja Kruger julkaisivat työnsä otsikolla: “Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments” ja sen jälkeen tulos on varmennettu muiden tutkijoiden toimesta moneen kertaan. Kirjallisuuteen onkin vakiintunut termi Dunning-Kruger-efekti (DKE), jossa ilmiön kuvaus voidaan typistää kansanomaisesti sanomalla: on aiheesta niin pihalla, että luulee tietävänsä siitä jotain.

        Huomattavaa on, että oman tietämyksen kokemus voi olla D-K:n huipulla korkeammalla kuin jopa oikealla asiantuntijalla. Toinen, ja vielä tärkeämpi seikka, on se ettei DKE:ssä ole kyse tietämättömyydestä; kyse on tietämyksen illuusiosta. David Dunningin johtamassa jatkotutkimuksessa hiljattain havaittiin, että illuusio omasta asiantuntijuudesta johtaa lopulta jopa siihen, että ihminen luulee tietävänsä täysin mahdottomia ja keksittyjä asioita. Kun tietoa oikeasti karttuu enemmän, ihminen alkaa hahmottaa tietämyksensä rajoja ja tulee tietoiseksi siitä että on olemassa vielä paljon mitä hän ei tiedä.

        Dunningin ja Krugerin alkuperäinen tutkimustulos herättää pari pysäyttävää ajatusta: mitä jos kaikissa asioissa kaikkein epäpätevin 25% ihmisistä arvioi oman osaamisensa kaikkein eniten överiksi? Toisaalta: mitä jos tämä tietämättömin neljännes on myös epäpätevyydestään johtuen kykenemätön tunnistamaan aitoja asiantuntijoita? Tähän kun vielä lisätään internet ja erilaiset sosiaaliset mediat, voidaan ajatella että tässä pohjimmaisessa neljänneksessä on myös paljon niitä, jotka eivät arkaile tuoda omaa tietämystään esiin."

        Ehkä sinusta on kysymyksessä DKE-ilmiöstä, kun haen tietoa juutalaisilta. Se on sinun oma mielipiteesi ja asiasikin, joka ei minua hetkauta. Juutalaisilla tietoa on Raamatusta, ja olen tästä tiedosta alati kiitollinen heille. Kuuntelen erittäin mielelläni heidän opetustaan. Erityisesti Baruch Kormanin. Hänen kaikki videonsa ovat täyttä asiaa! Suosittelen kaikille.


      • kerettiläinen.ei-kirj
        Yksi_usko kirjoitti:

        Ehkä sinusta on kysymyksessä DKE-ilmiöstä, kun haen tietoa juutalaisilta. Se on sinun oma mielipiteesi ja asiasikin, joka ei minua hetkauta. Juutalaisilla tietoa on Raamatusta, ja olen tästä tiedosta alati kiitollinen heille. Kuuntelen erittäin mielelläni heidän opetustaan. Erityisesti Baruch Kormanin. Hänen kaikki videonsa ovat täyttä asiaa! Suosittelen kaikille.

        "Ehkä sinusta on kysymyksessä DKE-ilmiöstä, kun haen tietoa juutalaisilta. Se on sinun oma mielipiteesi ja asiasikin, joka ei minua hetkauta."

        Eipä tietenkään hetkauta. SE nyt ei ollut mikään yllätys tuon tutkimuksenkaan valossa...

        Ja mitä tietoon tulee, niin sinä haet "tietoa" suppealta, itse valitsemaltasi kohderyhmältä ja julistat sen usein suoralta kädeltä "totuudeksi", vaikka et olisi edes ymmärtänyt koko juttua.

        Kuka vähänkään itsekritikkiä omaava ihminen syyllistyy sellaiseen tavan takaa??

        "Juutalaisilla tietoa on Raamatusta, ja olen tästä tiedosta alati kiitollinen heille. Kuuntelen erittäin mielelläni heidän opetustaan. Erityisesti Baruch Kormanin. Hänen kaikki videonsa ovat täyttä asiaa! Suosittelen kaikille."

        Jospa sinä kertoisit ihan omin sanoin näiden videoidesi SISÄLLÖSTÄ sen sijaan, että toitotat papukaijan lailla edellisen lainauksen kaltaista ylistyspätkää ylivertaisista messiaanisista juutalaisista...

        Tämä on nääs keskustelupalsta, jos et oo vieläkään hokannu sitä, eikä mikään videoiden spämmäämispalsta tyhjine hokemisineen...

        Tyhjät tynnyrit ja niin eespäin, olet varmaan kuullut sanonnan...

        Suositten Sinulle lämpimästi.


    • Salomo

      Mitkä ovat ne kirkoissa käytettävät pakasymbolit, jotka tulevat Babylonian pakanauskonnoista ja mitkä ovat Raamatun sanan mukaisia symboleja?

      • Kristillisiä symboleja on todella paljon. Ankkuri, avain, karitsa, kolmio, kruunu, kukko, kyyhkynen, käärme, laiva, risti, silmä, ympyrä, INRI-symboli, kala, Alfa ja omega, Kristusmonogrammi. Näistä kerrotaan tarkemmin seuraavassa linkissä:

        https://www.tiekirkot.fi/tiekirkko-info/kristilliset-symbolit/

        Wikipediassa taas kerrotaan, että monet symbolit on lainattu pakanuudesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristilliset_symbolit

        Linkistä lainaus: "Kristilliset symbolit ilmaisevat kristinuskon oppia. Monet symboleista on lainattu muista kulttuureista ja mytologioista, kuten juutalaisuudesta tai antiikin mytologiasta ja niille on keksitty osittain tai kokonaan uusi merkitys. Symboliikkaa esiintyy monessa kristillisessä yhteydessä, esimerkiksi sakramenteissä kuten kasteessa, liturgiassa ja rakennuksissa. "


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Kristillisiä symboleja on todella paljon. Ankkuri, avain, karitsa, kolmio, kruunu, kukko, kyyhkynen, käärme, laiva, risti, silmä, ympyrä, INRI-symboli, kala, Alfa ja omega, Kristusmonogrammi. Näistä kerrotaan tarkemmin seuraavassa linkissä:

        https://www.tiekirkot.fi/tiekirkko-info/kristilliset-symbolit/

        Wikipediassa taas kerrotaan, että monet symbolit on lainattu pakanuudesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristilliset_symbolit

        Linkistä lainaus: "Kristilliset symbolit ilmaisevat kristinuskon oppia. Monet symboleista on lainattu muista kulttuureista ja mytologioista, kuten juutalaisuudesta tai antiikin mytologiasta ja niille on keksitty osittain tai kokonaan uusi merkitys. Symboliikkaa esiintyy monessa kristillisessä yhteydessä, esimerkiksi sakramenteissä kuten kasteessa, liturgiassa ja rakennuksissa. "

        Mikä kristillinen symboli tulee Raamatusta. Raamatusta tulee menora, mutta se ei ole kristillinen symboli. Risti tietenkin on Raamatullinen symboli, vai onko?


    • Salomo

      Olen nähnyt monia eri maalauksia ja kuvia esim. Jeesuksesta, mutta kaikissa niissä hän näyttää silti erilaiselta. Olisiko kyseessä väärennös tai väärä jeesus eli epäjumalankuva?

      • Minäkin olen nähnyt valtavasti Jeesuksen kuvia, jotka ovat ihan eurooppalaisen Jeesuksen näköisiä (vaaleahiuksisia ja sinisilmäisiä).


    • Salomo

      Mistä ne uudet kristilliset symboolit, kuten sateenkaarilippu ja kolmion sisällä oleva silmä tulevat?

    • Anonyymi

      Meillä oli 50- luvulla jouluna enkelikello, sille antoivat vauhtia kynttilät. Mahat mustana vilistivät messinkienkelit ympäri ja kun vauhti ei meille lapsille piisannut, puhallettiin potkuriin. Enkelten alta roikkui messikinen puikko, joka kilautti kahta kelloa.
      Vänkä väline.

    • Anonyymi

      Raamatullisia ovat ne, jotka Raamattu mainitsee. Eivät muut.

    • Anonyymi

      Raamatullisia symboleja olivat oikean käden keskisormella näytetyt merkit, kun keskisormi nostettiin pystyasentoon. Keskisormen näyttämisellä viitattiin neitseelliseen syntymään tai kutsuttiin mies ilotaloon.
      Keskisormi nostettiin pystyyn ja muut sormet olivat nyrkin sisällä, jolloin etusormesta ja nimettömästä muodostui kivekset.

      Raamatun aikaan myös peukalolla oli oma symboliikkansa.

      • Anonyymi

        Valheesi ei meitä hetkauta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe