Vaikee lasku

hulahalu

Vanne jonka säde on 75cm ja massa 220g, heitetään liukumaan pitkin lattiaa alkunopeudella 1.5 m/s siten että se ei heitettäessä pyöri. Kuinka pitkän matkan vanne etenee ennen kuin se alkaa vieriä jos lattian ja vanteen välinen liukukitkakerroin on 0,25.

Olen tätä tehtävää vuntsannut niin, että kun se vanne pyörimättä heitetään liukumaan se tietysti kitkan takia menettää nopeuttaan ja v = vo-at
Sitten olen ajatellut niin, että vanteella kuitenkin olisi samaan aikaan "virtuaalinen" kulmakiihtyvyys", joka antaisi sille samassa ajassa kulmanopeuden w.
Sitten jollain hetkellä vanteen liukuminen loppuu ja salamannopeasti vanne siirtyy vierimisliikkeeseen , jolla hetkellä w*r=v
Sitten ajattelin vierimisen yhtälöillä lähteä hakemaan tuolle w:lle lauseketta, mutta usko loppuu....

Miten tämä oikeasti lasketaan...?

32

1332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päässytUhnohtuu

      Vanteeseen kohdistuu vakiovoima, kunnes kehänopeus on saavuttanut massapisteen (hidastuvan) nopeuden. Sama voima kiihdyttää pyörimistä ja hidastaa etenemistä.

      Mielestäni olet oikeilla jäljillä. Toivottavasti myös minä :)

    • hulahalu

      Siis näinkö:

      Vanne liukuu: ma=m*myy*g => a=myy*g
      1. v=vo-myy*g*t
      2. s=vo*t-½myy*g*t^2

      Vanne virtuaalivierii:

      v/r=myy*g/r*t => v=myy*g*t, sij 1:een , ratkaistaan t, ja se sitten 2:een ?

      • NoinhanSeMenee

        Kyllä kai se noin menee, pitää vaan merkintöihin kiinnittää huomiota. Tuo ensimmäinen v, merkitään vaikkapa v1(t), on vanteen keskipisteen ja samalla myös vanteen ja lattian kosketuspisteen etenemisnopeus.
        Toinen v, merkitään v2(t), on vanteen kehänopeus, jonka aiheuttaa kitkavoiman momentti.
        Kun v1(t)=v2(t) alkaa vanne vieriä liukumatta; siitä t ja 2 kaavaan sijoittamalla s.


    • rullatpyörii
      • momentiti

        Miksi kitkavoima aiheuttaa saman etenevän liikkeen kiihtyvyyden kuin jos voima kohdistuisi massan keskipisteeseen. Nyt voima kohdistuu säteen etäisyydelle?


      • rotator
        momentiti kirjoitti:

        Miksi kitkavoima aiheuttaa saman etenevän liikkeen kiihtyvyyden kuin jos voima kohdistuisi massan keskipisteeseen. Nyt voima kohdistuu säteen etäisyydelle?

        Vierimispisteessä, siis siinä pisteessä jossa se kitkavoima vaikuttaa on hetkellinen nopeusnapa.
        Koska pyörä ei luista, niin se piste on ikäänkuin levossa , eli kehänpeus ja translaationopeus ovat siinä pisteessä yhtäsuuria , mutta vastakkaissuuntaisia.
        Hetkellisestä nopeusnavasta voidaan laskea sen keskipisteen etenemisnopeus kertomalla pyörän kulmanopeus ja säde keskenään.
        Keskipisteen etenemisnopeus on siis w*r.
        Tästä juuri tulee se vierimisehto v=w*r, josta taas seuraa a=alfa*r


      • vanne.kaatuu.eteenpäin
        momentiti kirjoitti:

        Miksi kitkavoima aiheuttaa saman etenevän liikkeen kiihtyvyyden kuin jos voima kohdistuisi massan keskipisteeseen. Nyt voima kohdistuu säteen etäisyydelle?

        Mieti vanteeseen kohdistuvia kaikkia voimia ja niiden suuntia. Kitkavoima on etenevän liikkeen suunnassa, joten se muuttaa vanteen liikemäärää Ft=mv. Vanteeseen kohdistuu myös gravitaatiovoima mg ja sen vastavoimana lattian tukivoima -mg, mutta niiden summa on nolla eli vanne ei liiku ylös- eikä alaspäin.

        Jos vanne voisi reagoida kitkavoimaan muutenkin kuin etenemällä ja kiertymällä niin sitten tilanne olisi toinen. Pystyssä olevaa tankoa jos heittäisi pintaa pitkin niin se kitkavoiman momentin vuoksi lähtisi kiertymään kaatuen eteenpäin. Kun vanne kuitenkin on symmetrinen akselinsa suhteen ja kitkavoima tulee aina alimmasta pisteestä niin kiertyminen ei vaikuta voiman momenttiin, suuruuteen eikä suuntaan. Voima saa vanteen kaatumaan eteenpäin mutta vanteen pyöreän muodon vuoksi kaatunut eli kiertynyt vanne ei eroa suorassa olevasta vanteesta.


    • iha_turha_laskee

      Iha turha laskee tollasta. Kato vaikka peilii. Tollane kynäniska ei 220 kg vannetta heitä mihinkää.

      • NoinhanSeOn

        220 g. Ei lukihäiriöisten kantsisi kirjoitella tänne.


    • aeija

      Vastaan tähän nyt ainoastaan siksi, että saadaan tähän tehtävään monen vuoden ja yrityksen jälkeen täsmällinen ratkaisu.
      Tässä kaikki nopeudet ja kiihtyvyydet ovat keskipisteessä, vierimisen kitkavoima =myy*mg.
      Ratkaisu on plagioitu/kopioitu/sovellettu ylläolevasta linkistä, ja menee kovastikin yli lukiotason, ei tarvitse kommentoida: https://aijaa.com/hyDjCa

      • Noinkohan

        Matemaattisesti ei mene välttämättä yli lukiotason, sillä derivaattoja ei tarvita jos käytetään kiihtyvyyksiä, jotka ovat vakioarvoisia. Mahdetaanko lukiossa opettaa tuollaista kahden liikkeen yhdistämistä, sitä en tiedä.


      • aeija

        Laitetaan nyt vielä yksi ratkaisu, johon olen kerännyt kaiken sen mitä nyt minun ymmärrykseeni tästä tehtävästä mahtuu.
        Olen jopa hakenut kirjastosta kirjan: Salmi-Virtanen: Dynamiikka, josta en tosin paljon mitään ymmärtänyt, mutta tuota nopeusnapaa siellä on selitetty, ja sitä olen tässä sitten käyttänyt: https://aijaa.com/Hp0ugN


    • tyhmäkysymys

      Voiko sama kitkavoima kiihdyttää sekä etenemistä että pyörimistä ilman että voima jakautuu näihin kahteen komponenttiin?

      Hidastuisiko pyörimättömön (vaikkapa neliskanttinen) kappaleen etenemisnopeus yhtä nopeasti kuin pyörivän?

      Onko tässäkin nopeusnapa vaikuttamassa.

      Voi olla että kysyn tyhmiä kun ei ole aikoihin tullut näitä ajateltua.

      Voisiko tuota energian kautta perustella?

      • Noinkohan

        Ajatellaan vastaavanlaista neliskanttista kappaletta liukumassa. Yksinkertaisuuden vuoksi oletetaan, että kappaleella on kulkusuunnassa etureunassa ja takareunassa tallat maata vasten ja kitka välittyy näiden tallojen kautta. Yksinkertainen laskelma osoittaa, että tukivoimat tallojen kautta (etureuna-takareuna) eroavat seuraavasti: G1-G2=umg. Kun u<1, kappale ei lähde pyörimään, vaikka tukivoimat ja kitkavoimat synnyttävät siihen momentin. Kyseessä on siis momentti, joka ei tee työtä, toisin kuin vanteen tapauksessa.


      • Joakim1

        Kiihtyvyyden ja voiman välillä tietysti pätee F=ma riippumatta siitä pyöriikö kappale vai ei. Pyörimisinertia tietysti vaikuttaa kokonaisuuteen. Jos nyt vaikkapa tuota esimerkin vannetta jarrutat vetämällä akselista, pyrkii pyörimisliike jatkumaan ja hidastuminen aiheuttaa vastakkaissuuntaisen voiman tien ja vanteen välillä. Kokonaisvoima ei siis ole sama kuin akselille aiheutettu voima.

        Tai vastaavasti pyörää jarrutettaessa jarrulla osa jarruvoimasta menee pyörimisliikkeen hidastamiseen ja vain osa tien ja vanteen väliseksi kitkaksi. Polkupyörän tai auton tapauksessa pyörivä massa on kuitenkin hyvin pieni osa kokonaismassasta, joten sille ei ole käytännön merkitystä.

        Pelkän vanteen ulkokehän tapauksessa liukumatta pyörivän vanteen kokonaisliike-energia on tupla pyörimättömään verrattuna. Sen pysäyttäminen siis vaatii tuplatyön, jos pysäytys tarkoittaa myös pyörimisen pysäyttämistä.

        Ko. tehtävässä kokonaisliike-energia puolittui. Lineaarinen liike-energia putosi 1/4:aan mutta sen lisäksi tuli samansuuruinen pyörimisliike-energia.

        Lineaarisen liike-energian vähentyminen vastaa kitkan tekemää työtä E=Fs, mutta kaikki tuo ei mennyt lämmöksi, vaan 1/3 siitä meni pyörimisliike-energiaksi.


      • aeija

        Tuo oli erittäin hyvä kysymys, siis se voiko sama voima yhtäaikaa aiheuttaa molemmat liikkeet.
        Se vannehan haluaisi lähteä vierimään, mutta kun kitkakerroin ei siihen riitä. Tuostahan tulee kai t=0.3 s, ja sen ajan se tulee liukumalla , mutta sillä kohtaa hyppää heti täyteen vierimisnopeuteen. Mitä isompi kitkakerroin, sitä pikemmin vieriminen alkaa, esim jos myy lähenee ykköstä, niin kymmenesosa sekunnin päästä jo vierii.
        Laskulla siis haetaan vaan se aloituskohta, en väitä, että se pyörisi sitä ennen.... Tuo pyörimismäärä on siis teoreettista laatua, joku puhui virtauaalivierinnästä, ja se on aika hyvin sanottu.
        Tämä on sitten vaan minun käsitykseni, olen tosin joskus livenä nähnyt kun jalkapallon pelaaja veteli hirmuisia maanuoliaisia, ja pallo meni aina liukumalla hyvän matkaa ja sitten yhtäkkiä alkoi vieriä...


      • ajatussolmu

        Jos ajattelee voima-vastavoima parina:
        Kiihtyvyydet aiheuttama voima eli tässä liukukitkavoima= - (ma pyörimisen kiihtyvyyden aiheuttama vastavoima kehällä)

        Eli ottaako pyörisen kiihtyvyys osan voimasta vastaan . Mutta näinhän ei voi olla koska silloin äärettömän suuren hitausmomentin omaava kappale ei hidastuisi lainkaan, kun kaikki kitkavoima menisi pyörimisen kiihdyttämiseen. Kuitenkin energiaa menee koko ajan kitkan kautta lämmöksi.


      • F_on_ma
        ajatussolmu kirjoitti:

        Jos ajattelee voima-vastavoima parina:
        Kiihtyvyydet aiheuttama voima eli tässä liukukitkavoima= - (ma pyörimisen kiihtyvyyden aiheuttama vastavoima kehällä)

        Eli ottaako pyörisen kiihtyvyys osan voimasta vastaan . Mutta näinhän ei voi olla koska silloin äärettömän suuren hitausmomentin omaava kappale ei hidastuisi lainkaan, kun kaikki kitkavoima menisi pyörimisen kiihdyttämiseen. Kuitenkin energiaa menee koko ajan kitkan kautta lämmöksi.

        miinusmerkit on tietysti väärin koska kiihtyvyyden suunta hoitaa etumerkin


      • Joakim1
        ajatussolmu kirjoitti:

        Jos ajattelee voima-vastavoima parina:
        Kiihtyvyydet aiheuttama voima eli tässä liukukitkavoima= - (ma pyörimisen kiihtyvyyden aiheuttama vastavoima kehällä)

        Eli ottaako pyörisen kiihtyvyys osan voimasta vastaan . Mutta näinhän ei voi olla koska silloin äärettömän suuren hitausmomentin omaava kappale ei hidastuisi lainkaan, kun kaikki kitkavoima menisi pyörimisen kiihdyttämiseen. Kuitenkin energiaa menee koko ajan kitkan kautta lämmöksi.

        Jos se kitkavoima on ainoa systeemiin vaikuttava voima liikkeen suuntaan, on kiihtyvyys F=ma kaavan mukainen.

        Pyörimisliikkeen hidastuvuus voi vaikuttaa lineeriseen kiihtyvyyteen vain pinnan kautta eli muuttamalla/aiheuttamalla kitkavoimaa.

        Jos tuo vannne vaikkapa laitetaan rullaamaan ylämäkeen, se tietysti hidastuu. Mutta sen inertia on 2-kertainen eli F=2*ma ja E=mv^2. Se siis vierii pidemmälle ylämäkeen kuin kitkattomalla alustalla liukuva esine. Se pääsee korkeudelle h=v^2/g kun liukuva pääsee vain puoleen tuosta.

        Voimien kautta ajateltuna ero tulee siitä, että vanne yrittää "sutia" ylämäkeen eli vanteen ja mäen välille tulee kitkavoima. Painovoimahan aiheuttaa mäensuuntaisen hidastavan voiman vanteen massakeskipisteeseen. Tuo "sutiminen" aiheuttaa puolet tuosta kitkavoimana toiseen suuntaan. Tuosta tulee momentti, joka hidastaa pyörimistä ja kokonaisvoima on vain puolet painovoiman kautta lasketusta.

        Kitkattomalla alustalla vanne käyttäytyy kuten liukuvakin eli nousee yhtä korkealle kuin sekin. Pyörimisliike ei muutu hidastumisen aikana.


      • NoinhanSeMenee

        Niin, jos vanne alkaa pyöriä liukuessaan, se vaikuttaa kitkatyöhön. Alkuperäisessä tehtävässä vanne alkaa pyöriä etenemissuuntaansa. Jos kitkakerroin säilyy koko ajan vakiona, lyhenee efektiivinen kitkatyömatka sen verran, että kitkaenergian vähenemä vastaa vanteen saamaa pyörimisenergiaa.


      • Orwell-1984
        aeija kirjoitti:

        Tuo oli erittäin hyvä kysymys, siis se voiko sama voima yhtäaikaa aiheuttaa molemmat liikkeet.
        Se vannehan haluaisi lähteä vierimään, mutta kun kitkakerroin ei siihen riitä. Tuostahan tulee kai t=0.3 s, ja sen ajan se tulee liukumalla , mutta sillä kohtaa hyppää heti täyteen vierimisnopeuteen. Mitä isompi kitkakerroin, sitä pikemmin vieriminen alkaa, esim jos myy lähenee ykköstä, niin kymmenesosa sekunnin päästä jo vierii.
        Laskulla siis haetaan vaan se aloituskohta, en väitä, että se pyörisi sitä ennen.... Tuo pyörimismäärä on siis teoreettista laatua, joku puhui virtauaalivierinnästä, ja se on aika hyvin sanottu.
        Tämä on sitten vaan minun käsitykseni, olen tosin joskus livenä nähnyt kun jalkapallon pelaaja veteli hirmuisia maanuoliaisia, ja pallo meni aina liukumalla hyvän matkaa ja sitten yhtäkkiä alkoi vieriä...

        "kitkakerroin ei riitä..."

        Miksi se sitten myöhemmin riittää? Miksi se vanne ei lähde heti pyörim ään? Ei kai se kitkavoima suurene matkan varrella?

        Vai alkaako vanne sittenkin pyöriä heti. Pieni kulmakiihtyvyys ei sausi selvästi näkyvää pyörimistä aikaan ennenkuin tuota kiihtyvyyttä on jatkunut jonkin aikaa?


      • yhtaikaa

        Mielestäni se lähtee heti pyörimään koska ainakin jokin voiman osuus aiheuttaa momentin. Kulmakiihtyvyys on alussa joko suurimmillaan tai sitten se on vakio.

        Tuossa kysymyksessä että aiheuttaako yhtä aikaa, niin kyllä mutta jakaantuuko voima komponentteihin niin että koko voima ei kohdistu molempiin kiihtyvyyksiin vaan kiihtyvyyksiä aiheuttavien voimien summa on kitkavoiman suuruinen.

        Eli voiko sama kitkavoima aiheuttaa molemmat kiihtyvyydet yhtäaikaa täydellä voimalla jakaantumatta Fkulma Fetenevä = Fkitka


      • Orwell-1984
        Orwell-1984 kirjoitti:

        "kitkakerroin ei riitä..."

        Miksi se sitten myöhemmin riittää? Miksi se vanne ei lähde heti pyörim ään? Ei kai se kitkavoima suurene matkan varrella?

        Vai alkaako vanne sittenkin pyöriä heti. Pieni kulmakiihtyvyys ei sausi selvästi näkyvää pyörimistä aikaan ennenkuin tuota kiihtyvyyttä on jatkunut jonkin aikaa?

        Jatkoa: Alussa vanteella on suuri nopeus eteenpäin liukumalla joten vaikka pyöriminen alkaakin heti, vanne näyttää liukuvan pyörimättä, sillä sen kulmakiihtyvyys on pieni ja vaikuttanut vasta vähän aikaa. Vanteen liukumisen hidastuessa kulmanopeus on kulmakiihtyvyyden aiheuttamana kasvanut ja tulee selvemmin huomattavaksi koska pyörimisen aiheuttama eteneminen on nyt suurempi osa liikkeestä kuin alussa. Olisiko näin?


      • Joakim1
        yhtaikaa kirjoitti:

        Mielestäni se lähtee heti pyörimään koska ainakin jokin voiman osuus aiheuttaa momentin. Kulmakiihtyvyys on alussa joko suurimmillaan tai sitten se on vakio.

        Tuossa kysymyksessä että aiheuttaako yhtä aikaa, niin kyllä mutta jakaantuuko voima komponentteihin niin että koko voima ei kohdistu molempiin kiihtyvyyksiin vaan kiihtyvyyksiä aiheuttavien voimien summa on kitkavoiman suuruinen.

        Eli voiko sama kitkavoima aiheuttaa molemmat kiihtyvyydet yhtäaikaa täydellä voimalla jakaantumatta Fkulma Fetenevä = Fkitka

        Kyseessä on yksi ja sama kitkavoima, joka pysyy vakiona niin kauan kun vanne luistaa. Koska voimavektori ei kulje massakeskipisteen läpi, se aiheuttaa momentin, joka saa vanteen pyörimään. Vanne alkaa heti pyörimään, mutta alussa tietysti pyöriminen on hidasta ja vanteen etenemisnopeus suurta.


      • liukukitka

        Kukaan ei varmaa ole epäillytkään että kitkavoima on yksi ja sama ja se pysyy vakioina niin kauan kuin kitka on liukukitkaa. Ainakin minulle se on ollut ainoa selvä asia (ainakin teoreettisesti tehtävässä näin katsotaan tarpeeksi tarkkana likiarvona)


      • eikuniinku

        Fkulma Fetenevä = Fkitka

        tarkoitus oli

        Fkitka = ma Jα/R


      • NoinhanSeMenee

        No ei. Niinkuin tuossa alhalla esitetään, etenemisen ja pyörimisen liikeyhtälöt voidaan käsitellä toisistaan riippumattomina. Vaikka oletetaan, että kitkakerroin pysyisi samana kun vanne alkaa pyöriä, vähenee kitkatyö (u*m*s), kun vanne pyörii etenemissuuntaan. Ja tuo kitkatyön vähenemä muuttuu pyörimisenergiaksi.


      • Joakim1
        eikuniinku kirjoitti:

        Fkulma Fetenevä = Fkitka

        tarkoitus oli

        Fkitka = ma Jα/R

        On vain yksi voima
        Fkitka= ma = Jα/R

        Kitkavoima aiheuttaa siis hidastumisen ja momentin, koska sen vektori ei mene massakeskipisteen läpi.


      • aeija
        Orwell-1984 kirjoitti:

        "kitkakerroin ei riitä..."

        Miksi se sitten myöhemmin riittää? Miksi se vanne ei lähde heti pyörim ään? Ei kai se kitkavoima suurene matkan varrella?

        Vai alkaako vanne sittenkin pyöriä heti. Pieni kulmakiihtyvyys ei sausi selvästi näkyvää pyörimistä aikaan ennenkuin tuota kiihtyvyyttä on jatkunut jonkin aikaa?

        Vierimisellä ja pyörimisellä on eroa. Vaikka se alussa lähtee hitaasti pyörimaan , niin vierimään se alkaa just silloin kun syntyy se nopeusnapa, josta laskettu keskipisteen etenemisnopeus ja kehänopeus ovat itseisarvoiltaan yhtä suuret. Eli V(kp) =w*R.
        Tässä kun keskipisteen nopeus putoo kaavan V(kp) = Vo-myy*gt mukaan, niin mitä isompi myy on , niin sitä äkempää V(kp) putoo siihen samaan nopeuden itseisarvoon kuin mitä kehälle on siihen mennessä syntynyt .

        Jos tuosta nyt lasketaan, mitä V(kp) on 1/10 sekunnin päästä, niin
        V(kp) = 1,5-(0,25*g*0,1)=0.755
        Kehänopeus on myy*g*t= 0.25*g*0,1=0,245.. Ei ala vieriä vielä tuossa ajassa.

        Mutta jos myy olisikin ollut 0,8, niin V(kp) olisi 0,715, ja kehänopeus olisi 0,785. Eli olisi alkanut vieriä jo ihan vähän aikaisemmin.

        Tässä nimenomaisessa tapuksessa kitkakerroin 0,25 riittää siihen, että vieriminen alkaa noin 0,3 sekunnin päästä.

        Mitä isompi ktkakerroin, niin sitä äkempää alkaa vieriä, ääritapauksena hammasratas ja hammastanko, (ilman välikaasua).


    • NoinhanSeMenee

      Kiinteän kappaleen yhdistetty pyörimis- ja etenemisliike ratkaistaan seuraavilla yhtälöillä:
      dP/dt = F, P = mv
      dL/dt = M, M = Iw
      missä P on liikemäärä, F voima, m massa ja v etenemisnopeus, sekä L pyörimismäärä, M momentti, I hitausmomentti ja w kulmanopeus.
      Nopeus v on kappaleen massakeskipisteen nopeus. Pyörimistä tarkastellaan kappaleen massakeskipisteen suhteen, mikäli pyöriminen ei ole pakotettua. Jos se on sitä, tarkastellaan pyörimistä pakotetun pyörimispisteen suhteen.
      Kyseisessä tehtävässä tarkastellaan siis vanteen etenemistä sen keskipisteen suhteen ja otetaan huomioon, että kitkapiste etenee samalla nopeudella. Pyöriminen on pakotettua mutta massakeskipisteen ympäri, joten sikäli tilanne on yksinkertainen.
      Nuo yhtälöt ratkaisemalla päädytään laskelmiin, jotka on moneen kertaan esitetty tässä ketjussa.

      • NoinhanSeMenee

        Siis L = Iw


    • NoinhanSeMenee

      Tarkastellaan tuota tapausta vielä energian kannalta. Etenemisliikkeen nopeusyhtälö on V = Vo-ugt. Liike-energia on mV^2/2 ja sen muutosnopeus mVV' = -mug*(Vo-ugt)

      Pyörimisliikkeen kehänopeus liukumisvaiheessa on v = ugt. Pyörimisenergia on Jw^2/2 = mv^2/2. Pyörimisliikkeen energian muutosnopeus on mug*(ugt).

      Kitkaenergian kasvunopeus saadaan yhtälöstä kitkavoima*nopeus. Puheena olevassa tapauksessa kitkaan vaikuttava efektiivinen nopeus on vanteen tenemisnopeuden V ja sen kehänopeuden erotus. Siten kitkaenergian kasvunopeus on mug*(Vo-ugt-ugt) = mug*(Vo-2ugt).

      Nuo kolme kun lasketaan yhteen, saadaan nolla - niinkuin pitääkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5558
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    7. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    8. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      24
      1262
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe