Raamatun kaanon muutti vii.eksi 1800-luvulla

KaanonEiOleIkuinen

Tuolloin Raamatusta jätettiin "säästösyistä" apogryfikirjat pois kun englantilainen painotalo ei suostunut painattamaan kokonaista raamattua, mutta onneksi ne sisältyvät vielä suureen perheraamattuun. Ihmettelen silti, miksi Raamatun tutkimuksessa käytetään aina modernia protestanttista kaanonia myös katolisilla ja ortodokseilla on toisitaan eroavat kaanonit. Itse asiassa ortodojsisen kirkon hyväksymä kaanon on kaikista laajin ja siihen kuuluu esimerkiksi kolmas makkabilais kirja.

5

73

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jobinpostia

Raamattu: Uusi testamentti 1938, puuttuvat jakeet. Matt.17:21. Matt.18:11. Matt.23:14. Mark.9:44. Mark.9:46. Mark.11:26. Mark.15:28. Luuk.17:36. Luuk.23:17. Joh.5:4. Ap.t.8:37. Ap.t.15:34. Ap.t.24:7. Apt.28:29. Missä ovat?

• Puuttuvat jakeet johtuvat siitä, että tutkimus pitää niitä epäperäisinä, Raamatun myöhempinä lisäyksinä.

Huomiota kiinnittää, että Markuksen evankeliumin loppu, Mark. 16:9-20, joka on varmuudella myöhempi lisäys, on painettu Raamattuun. Syyt ovat varmaan perinteelliset. Varsinkin vapaat suunnat ja herätyspiirit pitävät näitä jakeita erityisen tärkeinä.

• Lee6

Nuo puuttuvat jakeet eivät muuta käsitystäni Jumalasta Luojasta mihinkään.

• Aikoinaan Raamattujen suurlevityksen aloitti Suomessa Englannin ja ulkomaan raamattuseura. Olen aikoinaan lukenut, että tämä seura ei hyväksynyt Suomessakin vallinnutta käytäntöä, että Raamatussa olisi myös apogryfikirjat, alunperin kreikaksi kirjoitetut kirjat.

• kirkonrappio

Kirkko on tosiaan muutellut Raamattua mieleisekseen monta kertaa historian saatossa. Viimeksi vuonna 1992.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2185
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      64
      791
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      780
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      696
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      511
      686
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      630
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      60
      570
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      570
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe